web analytics
קטגוריות
סיפורת היסטורית

פך אחד של שמן -סיפור קלאסי על מרד החשמונאים וראשית חג החנוכה מאת משה שמיר

לרגל חנוכה 2020 סיפור קלאסי ומעורר מחלוקת ב"פרויקט הסיפור התנכי וההיסטורי" על ימי המרד החשמונאי של משה שמיר. סיפור שעוסק בסכסוכים הפנימיים העזים בקרב היהודים בימי המרד החשמונאי ועורר בעצמו זעם רב כתוצאה כשפורסם בשנות החמישים כחלק מהטרילוגיה החשמונאית של משה שמיר. והוא רלבנטי כיום בדיוק כמו שהיה אז בימי סכסוכים פנימיים עזים המשסעים את החברה במדינת ישראל.

יהודה המכבי מדליק מנורת חנוכה.ציור מאת  הנריק הכטקופף ל"מקראות ישראל ".שנות השישים

לכבוד חג החנוכה 2020 הנה הסיפור החשוב ביותר בשפה העברית על ראשית חג החנוכה. סיפורו  מעורר המחלוקת של משה שמיר ""פך אחד של שמן" על ימי מרד המכבים וטיהור בית המקדש שאני מביא אותו במסגרת "פרויקט הסיפור התנכי וההיסטורי" של "יקום תרבות " ובלוג זה.

סיפור זה ניתן לראות אותו כחלק ראשון מטרילוגיה  של סיפורים על רקע התקופה החשמונאית שאותה חיבר הסופר הידוע משה שמיר בשנות החמישים על ימי החשמונאים תקופה שבה התעניין עוד מנערותו לאחר שקרא עליה בספר האגדה של ביאליק ורביניצקי. אם כי ככל הנראה לא היה הראשון שנכתב מהטרילוגיה.

משה שמיר

החלק האמצעי בטרילוגיה החשמונאית  היה הרומן הידוע "מלך בשר ודם " ( מרחביה : ספרית פועלים, 1954)  על המלך החשמונאי  אלכסנדר ינאי.

החלק השלישי היה המחזה "מלחמת בני אור"  ((מרחביה : ספרית פועלים, 1955) ) שוב על  אלכסנדר ינאי.

החלק הראשון  בטרילוגיה  כאמור הוא הסיפור הזה שעוסק בימי ראשית המרד החשמונאי והוא כתוב באותה לשון כמו משנאית של ימי בית שני שבה כתובים החלקים האחרים.

משה שמיר כתב עוד סיפור בלשון זאת המוקדם מכולם  "על סוסו בשבת " ( תש"ח 1947 )שעוסק בימי רבי מאיר ואלישע בן אבויה במאה השנייה לספירה והוא מבחינת זמן הכתיבה "המקדימון " לטרילוגיה החשמונאית, ומבחינת זמן התרחשות העלילה  בסיפור ההמשך שלה.

תוכלו לקרוא אותו בבלוג זה כאן.

"פך אחד  של  שמן" פורסם לראשונה  בעיתון "הארץ – תרבות וספרות"  09/12/1955  גליון חנוכה. העיתון אף טרח לבשר על הסיפור בעמודו הראשי .

שמיר וויתר על שכר סופרים על פירסומו.

זמן פרסומו של הסיפור הוא לא מקרי.הוא נכתב בתגובה לסיכסוכים הפנימיים במדינה  והויכוח הציבורי הסוער בעניין קבלת  השילומים מגרמניה אם לקבלם או לא שהביא למה שנראה כשסע בעם ולהתקפות חריפות תגובות קשות   וביטויים קיצוניים מנציגי שני מחנות פוליטיים כמו מנחם בגין  זה על זה עד שנראה היה שישראל נמצאת כפסע ממלחמת אחים.

סיפור זה עורר   עם  פרסומו שערורייה. נציגי הממסד הדתי טענו ששמיר מחלל את קודשי ישראל, ופוגע ברגשות הציבור הדתי בדרך שבה הוא מתאר בסיפור את הסכסוכים הפנימיים בין הקבוצות היהודיות השונות. בעת הדיונים אם לתת את פרס ביאליק מטעם עיריית תל אביב לשמיר על ספרו "מלך בשר ודם"   ועל מחזהו "מלחמת בני אור" מחו הרב אברמוביץ נציג החוגים הדתיים וסגן ראש העיר תל אביב בויאר על הכוונה לתת את הפרס לשמיר  מאחר שהעז להציג את נס חנוכה בסיפור שלפניכם  בצורה מסולפת וזלזל לטענתם בקדשי האומה וברגשות הציבור הדתי.

שמיר זכה לבסוף בפרס. אך אם אירוע כזה היה מתרחש כיום ספק רב אם היה זוכה.

כתבה ב"דבר לילדים " על זכייתו של משה שמיר בפרס ביאליק".

לאחר מכן  פורסם הסיפור  בשני קבצי סיפורים של משה שמיר :

החוט המשולש : סיפורים (חיפה : מועצת פועלי חיפה, תשט״ז) <הופיע גם בהוצאת ספרי גדיש, בתשי״ט 1958 ובהוצאת ספרית פועלים, 1960

ושוב בקובץ המסכם של סיפורי  משה שמיר

אפילו לראות כוכבים : סיפורים (תל-אביב : עם עובד : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, תשנ״ד 1993)

"פך אחד של שמן"  פורסם שוב בגיליון של כתב העת "שילוח " ב-2021 ביחד עם  הקדמה בשם "פך השמן הלא טהור" מאמר מקיף על התקבלות הסיפור של אליעזר פויכטוונגר  

הסיפור הוא רלבנטי כיום  בתקופה של שסע פנימי עמוק  מהסוג המתואר בסיפור בימי החשמונאים בדיוק כפי שהיה בשנות החמישים.

והנה הוא שוב כאן לרגל חנוכה 2020.

כל הזכויות שמורות ליורשיו של משה שמיר.

מאמר מקיף המנתח את הסיפור הזה הוא :

ציפורה לוין  גישה חילונית למסורת דתית : עיון ב״פך השמן״ למשה שמיר <מתוך 'החוט המשולש'>. כרמלית, כרך י”ט-כ’ (תשל״ה), עמ' 198־213.

קראו גם :

כולם היו אחי גיבורי התהילה:סיפור המכבים כרב מכר 

יהודה המכבי כוכב קולנוע 

סיפורי קומיקס לחג החנוכה 

סופר בשר ודם על משה שמיר 

פרויקט הסיפור התנכי וההיסטורי 

ראו עוד סיפורים של משה שמיר :

או עוד סיפורים של משה שמיר :

אברהם ובנו בבוקר :סיפור על עקידת יצחק 

:הרדיפה": סיפור על המאבק בין יואב בן צרויה ואבנר בן נר 

פך אחד של שמן : עוד סיפור היסטורי קלאסי של משה שמיר 

 

סצינה מהמחזה "מלחמת בני אור " החלק השלישי בטרילוגיה החשמונאית של משה שמיר

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

7 תגובות על “פך אחד של שמן -סיפור קלאסי על מרד החשמונאים וראשית חג החנוכה מאת משה שמיר”

סיפור מעניין שבהחלט יכול להסביר את נס פך השמן, אם כי לדעתי ההסבר אפילו פשוט יותר… קראתי פעם על כך שהנס הומצא רק לאחר הכיבוש הרומאי כדי במסגרת הפיכת חנוכה מחג חילוני (יום העצמאות של החשמונאים) לחג דתי (כי עצמאות כבר לא היתה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fourteen − 4 =