web analytics
קטגוריות
היסטוריה

יהלומים הם לא לנצח -האשליה הנוצצת : ההיסטוריה של תעשיית היהלומים מאת אדוארד ג'י אפסטיין

האם יש משהו שנשאר זוהר לנחצח? הפריסומות וסרט שלג'ימס בונד לימדו אותנו שישנו דבר אחד כזה היהלום .
אבל אדוארג ג'י אפסטיין בספרו המחקרי על תעשיית היהלומים ועל חברת הקרטל שעומד במרכזה "דה בירס ,מראה שבעצם לא כך הוא.

העיתונאי החוקר אמריקני אדוארד ג'י אפסטיין מפורסם בראש ובראשונה הודות לחקירות שביצע בנושא רצח הנשיא קנדי ופרשיות שונות הקשורות לכך כמו חייו של הרוצח לי אוסוואלד וקשריו המוזרים והמסובכים לעולם הביון האמריקני והסובייטי.

ועל כך הוא פירסם ספר מפורסם שפרקים ממנו תוכלו למצוא בבלוג זה כאן .

רוצחו של נשיא בסבך רשתות הריגול

הוא חיבר ספרים גם בנושאים אחרים כמו על הסי אי איי האמריקני .

בין ספריו האחרים יש עוד ספר ידוע מאוד תעשיית היהלומים העולמית אחת התעשיות המצליחות ביותר עלי אדמות שהפכה את אותה אבן שמוצאת ממעמקי האדמה היהלום לדבר שאישה המכבדת את עצמה אינה יכולה בלעדיו. כסמל של יופי של קסם ושל אהבה נצחית שדבר לא יוכל לעמוד בפניה.

כיצד ומדוע בעצם ?

זה כפי שמראה אפסטיין בספרו זה הודות לתעשיית פירסום מדהימה שהמציאה את המשפט השיווקי הבלתי נשכח "היהלומים הם לנצח".

ששום אישה ושום גבר לא שכחו .

זאת הייתה פירסומת שנוצרה כמעט באופן אקראי בידי

Frances Gerety אשת שיווק צעירה ב-1948

על סמך משפט שאותו זכרה מספר ידוע מ-1925

Gentlemen Prefer Blondes, של אניטה לוס.

American gentlemen are the best after all, because kissing your hand may make you feel very very good but a diamond and safire bracelet lasts forever."

הספר הנ"ל הוסרט לסרט יותר מפעם אחת כולל בגירסה מפורסמת מאוד עם מרילין מונרו מ-1953 . מכיוון שלא צפיתי בו איני יכול לאמר אם האימרה הנצחית הזאת שכבר הייתה ידועה מזה כמה שנים כפירסומת ליהלומים הוכנסה בו.

יכול להיות שכן .

הפירסומת האקראית הזאת שינתה את פני עולם היהלומים שהיה ב-1948 על סף קריסה כלכלית מחוסר ביקוש ועניין ציבורי והפכה את היהלומים למבוקשים מאין כמוהם. ."

פרנסס גרי הפירסומאית שיצרה את הפירסומת המפורסמת "A diamond is forever

הפרסומת הזאת נבחרה לפירסומת הגדולה ביותר של המאה העשרים

הפירסומת המפורסמת של חברת "דה-בירס" ליהלומים.

המשפט המפורסם שימש ככותר לספר בסדרת ספרי ג'ימס בונד ולסרט על פי ספר זה.

עטיפת המהדורה העברית של ספר ג'מס בונד "יהלומים הם לנצח"

איאן פלמינג יוצרו של ג'ימס בונד ועיתונאי במקצועו התעניין מאוד בנושא היהלומים ולאחר שכתב ספר בונד מפורסם על הנושא שתיאור הברחת יהלומים מסיירה ליאונה כתב ב-1957 ספר תיעודי שלם בשם

The Diamond Smugglers 

ספר שתיאר חקירה של פלמינג כעיתונאי חוקר על מבצעים של אירגון מבריחי יהלומים אמיתי בהחלט.

ספר שתורגם גם לעברית

הפירסומת המפורסמת שימשה כבסיס לשיר הנושא הידוע של הסרט של ג'ימס בונד בשם זה :מ-1971 בכיכובו של שון קונרי .סרט שתרם פרסום רב לתעשיית היהלומים :ולתחושה של נצחיות היהלומים :

כנראה גם בהשראת שני הספרים של פלמינג והסרט על ג'ימס בונד אפסטיין החל לחקור את המציאות שמאחורי המשפט השיווקי המפורסם וגילה שאחרי הכל "יהלומים הם לא לנצח" וסיפר את ההיסטוריה של תעשייה זאת. הוא מגלה שהיא מבוססת על חברת קרטל בשם "דה בירס" שהיה לה מונופול עולמי על היהלומים על הפקתם ועל מכירתם .

הוא בודק את האשליה המדהימה ביותר של עולם העסקים שיהלומים ישמרו על ערכם לנצח וכתוצאה הפכו לסמלים של כוח של עושר ושל אהבה אמיתית דרך סיפורה של חברת הקרטל השולטת ביד חזקה על עולם היהלומים "דה בירס " שיצרה דרך פירסומות בלתי פוסקות את האשליה הזאת שנישלטה לאורך קיומה בידי סוחרי יהלומים יהודיים משפחת אופנהיימר בלונדון שיצרה באופן מלאכותי לחלוטי נדירות ליהלומים כדי שיהיו מבוקשים תמיד בידי הציבור ובמחירים גבוהים מאוד. שנשלטו בידי הקרטל

היהלומים שנחצבו בידי החברה הפכו לבסיס של מלחמות באיזורים כמו סיירא ליאונה באפריקה ששם מאות אלפים מתו במלחמות אזרחים שהתבססו על הכסף והכוח שהושג הודות לאותם יהלומים ומכירתם בשוק העולמי.

והנה הסיפור שהוא בעצם די מצמרר כפי שאפסטיין מביא אותו

אדוארד ג'י אפסטיין מחבר הספר

שם הספר שמוסר נאמנה את נושאו הוא :

The Rise and Fall of Diamonds: The Shattering of a Brilliant Illusion (1982)

.

פורסם בהמשכים במוסף סוף השבוע של הארץ

21 במאי 1982-18 ביוני -6-1982

ויותר לא פורסם בעברית כספר

קשה להאמין אבל בעברית אין בכלל ספר מסכם אחר על תולדות תעשיית היהלומים העולמית למרות המקום החשוב שיש לישראל וליהודים בתעשייה זאת .

והנה פרקים ממנו שוב לפניכם

כבונוס אני מוסיף מאמר גדול על מצב תעשיית היהלומים בישראל בשנות השמונים שאותו פירסם המוסף במקביל לפרסום הפרק הראשון של הספר.

ואני מוסיף גם רשימה של כמה ספרים בודדים שעסקו בחקר תעשיית היהלומים העולמית בעברית.

אפשר להגדיל את הדפים עם "העכבר"

עדכון

הרבה השתנה בתעשיית היהלומים מאז שהספר פורסם לראשונה .

בשנת 2000 המודל העסקי של חברת דה בירס השתנה היהלומים והתעשייה סביבם החלו לקבל פםירסומת שלילית יותר ויותר ככל השתברר לציבור הרחב האלימות האיומה הקשורה בהם במקומות שונים באפריקה כמו סיירה ליאון שבהם תעשיית היהלומים גרמה לרציחות המוניות במלחמות אזרחים בלתי פוסקות .ונשות העולם שוב לא התלהבו כל כך לרכוש את היהלומים שנהפכו למזוהים עם הרצח ההמוני

זאת גם כתוצאה מסרטים כמו "לגעת ביהלום " על מלחמת האזרחים בסיירה ליאונה:שהפכו את היהלומים בתודעה הציבורית מהדבר הנוצץ. הזה בסירטי ג'ימס בונד לדבר מלוכלך ונוטף דם.

עידכון מ-2023

הנתח של חברת דה בריס בתעשייה זאת שהיה בשנות השמונים כמעט 90 אחוז נפל ב-2019 ל29.5- אחוז "בלבד".

וב-2011 משפחת אופנהיים מכרה את חלקה בחברת דה ברירס. שכיום היא עדיין חברה עשירה מאוד אבל כבר לא המונופול העולמי שהיתה במאה העשרים .

קיראו גם :

טקסט הספר באנגלית

מאמר של אפשטיין על יהלומים באנגלית

עטיפות עכשוויות של מהדורות חדשות של ספרו של אפסטיין על היהלומים

וכבונוס : הנה כתבה נוספת במוסף הארץ ב-1982 שהופיעה ביחד עם פרק מ הספר שלמעלה, על תעשיית היהלומים בישראל :

מעט מאוד ספרים הופיעו בעברית על היהלומים דבר שהוא מפתיע עבור מרכז סחר יהלומים כמו ישראל .

הנה רוב המעט שיש "

א. הלפרין,. מחבר    יהלומים :   התגבשותם, דרכי כריתם, עבודם לאבני חן, דרכי המסחר, יהלומי התעשיה ותעשית היהלומים בארץ ישראל /תל אביב : [מוציא לאור לא ידוע], תש"ו1946

מנחם סברדמיש  ואלברט משיח  יהלומים /    תל אביב :   מדע אבנים יקרות,   1986.


,

צבי בן ירחמיאל  אילני צחק גולדברג, יעקב ויינברגר  יהלומים ואבני חן במקורות היהדות /    רמת-גן :   מוזיאון היהלומים ע"ש ה. אופנהיימר ; [הפצה – מודן],   1990.

לקט מקורות מעובד מהתנ"ך, המשנה, התלמוד, המדרשים, ספרות ההלכה ושאלות ותשובות


חיים   אבן -זהר יהלומנים בחזית האתגר הגלובלי : אסטרטגיה של מאבק בהלבנת הון ובמימון טרור / עברית איתה ישראלי    רמת-גן :   תייסי,   2004

חיים אבן -זוהר   כריית יהלומים בעולם :   מדיניות ואסטרטגיה במרכזי הגלם / עברית איתה ישראלי    רמת-גן :   תייסי,   [תשס"ז] 2007י .
‬בתוכן: הקדמה של מוטי גנץ יו"ר מכון היהלומים הישראלי, הקדמה של שמחה לוסטיג יו"ר ועדת הגלם של המכון, מדינות המפיקות יהלומים: אוסטרליה, אנגולה, בוצוואנה, ברזיל, דרום אפריקה, מרכז אפריקה, נמיביה, סיירה לאונה, קונגו, קנדה ורוסיה. וכן ביבליוגרפיה. בהסברים טכניים רבים על נושאים כמו היחס המדיני, הסכם השיווק, המדיניות הממשלתית, תולדות הכרייה, התפוקה, תהליכי קבלת החלטות, מבנה המערכת, השחיתות כנורמה, משק מקביל ועוד…

 פינ

/שמואל מאור    אבטחת יהלומים וביטחון נושאיהם /  ( הדרכה לאנשי ענף היהלומים  [תל אביב] :   מכון היהלומים הישראלי,   תשס"ז 2006.

‫ שלום ליסיצקי    יהלומית מדוברת :   לכסיקון למונחי עולם היהלומים /    [תל אביב] :   מכון היהלומים הישראלי,   תשס"ה 2005.

פיני פבל מירצקי    רק המדינות הן לנצח? :   השפעת השחקנים הלא מדינתיים על ציות לסנקציות על סחר ביהלומי הדמים מחקר המוגשת כתנאי לקבלת תואר מוסמך במחלקה ליחסים בינלאומיים האוניברסיטה העברית ירושלים ,2009

‫ יהלומים ועסקים :   עסקי היהלומים והתכשיטים בישראל.מוסף הארץ גיליון מרץ 2018

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

תגובה אחת על “יהלומים הם לא לנצח -האשליה הנוצצת : ההיסטוריה של תעשיית היהלומים מאת אדוארד ג'י אפסטיין”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 + 17 =