web analytics
קטגוריות
טלויזיה

שנות השבעים החלופיות : סדרת "בקצב הקצב".

סקירה על סדרת טלוויזיה ישראלית מוזרה במיוחד מראשית המאה הנוכחית .סדרה על נערים נוסטלגיים לעבר של סוף האלף הקודם…

 

 

 

 

  
 

 

גיבורי "בקצב הקצב " ליד מועדון קצב

 

סדרת הטלביזיה "בקצב הקצב " הייתה סדרה  ביזארית במשקל נוצה אבל אילו הייתה ממשיכה היה בה  את הפוטנציאל שלא מומש  להיות גם הרבה יותר מזה יותר מזה.

 סדרת "בקצב הקצב " הייתה סדרה שהוקרנה בישראל בראשית המאה העשרים ואחת ולא זכתה לביקורות טובות רבות חוץ מביקורת טובה אחת של רוגל אלפר ב"הארץ" שהגדיר את "בקצב הקצב " כ: סדרת רטרו מקסימה גדושה ציטוטים מסדרות ישנות, סרטי בורקס, ופס קול תקופתי המתרחשת עכשיו אך מנותקת לחלוטין מההווה. האסקפיזם מוחלט: לא רק התעלמות מהמציאות, אלא המרתה באחרת, חלומית ומזויפת. במובנים מסוימים זו יצירה מטורפת"

  הסדרה לא זכתה להצלחה רבה הורדה לאחר מספר מצומצם של פרקים ונשכחה . אבל לא לגמרי נשאר ממנה  די וי די של הפרקים .

 רוגל אלפר בהארץ הגדיר את "בקצב הקצב " כ: סדרת רטרו מקסימה גדושה ציטוטים מסדרות ישנות, סרטי בורקס, ופס קול תקופתי המתרחשת עכשיו אך מנותקת לחלוטין מההווה. האסקפיזם מוחלט: לא רק התעלמות מהמציאות, אלא המרתה באחרת, חלומית ומזויפת. במובנים מסוימים זו יצירה מטורפת" .

מכיוון שלא צפיתי ב"בקצב הקצב" בזמן אמיתי לקחתי את הדי וי די מהאוזן השלישית על מנת להחליט אם זאת סדרה שמעניינת אותי מספיק כדי שאכתוב עליה. להלן התרשמויותי :

טינקר בל וחברים

"בקצב הקצב " היא קומדיה סהרורית המביאה את סיפורם של ארבעה  ישראלים צעירים. אנדי שטרודל אלי מולו מוטי סגל ומונה פעמונה . העולם בו הם חיים מצטלם דרך נקודת ראותם, שתקועה אי שם  בשנות השבעים, בשנים בהן היו ילדים. חלקים מתוך הסדרה אף מהווים הומאז' לקולנוע הישראלי העממי מאותה תקופה כגון "מציצים" וסרטי הבורקס. ולא במקרה  כמה מהשחקנים ובראשם יהודה ברקן וקרולין לנגפורד כוכבים ידועים בסרטים אלה מופיעים כהורים של אחת הדמויות הקבועות .
שניים מהכוכבים של הסדרה היו   ידועים אז למדי בסצינה אם גם לא לקהל הרחב   .טינקר בל רוזן הכוכבת הראשית שכיכבה בדמות מונה פעמונה ,התפרסמה אז כדמות פרובוקטיבית במיוחד בסצינה השינקינאית בגלל נטייתה להתפשט בכל הזדמנות אפשרית .וכתוצאה הפכה לאהובתם של המקומונאים, והיא הופיעה בפרק אחד או יותר של "הפוך" וכנראה בהצלחה מספיקה כדי לככב בסדרה זאת.

גיא זוארץ התפרסם כבר  הודות למשחקו בהצגות כמו "בוסתן ספרדי " של יצחק נבון .
בצפיה ממרחק של כמה שנים לאחר היצירה מצאתי שיש כאן חומר בוסרי מאוד,מתמשך לעייפה  לפרקים, עם משחק שהוא רחוק מאוד מלהרשים באיזה שהוא קנה מידה, ונראה היה שלא תמיד השחקנים מבינים את הדמויות שהם מגלמים או את העלילה המוזרה שמסביב . ( חוץ מטינקר בל רוזן שנראתה כמי שמגלמת את עצמה בתור מונה פעמונה ולא ברור עם מדובר כאן על משחק ).

 

טינקר בל וגיא זוארץ

לדעתי הייתה  כאן השראה מסויימת    מסדרת "הפוך " בתיאור של חבורת צעירים שמנותקת מסביבתה וחיה בעולמה הפנימי המיוחד שהוא מעין רטרו של ה-70 מדומיינות .
וסדרה זאת נוצרה וכנראה  בכלל לא במקרה בידי חברת ההפקה של ההצלחה ההיא "טליסמא הפקות "שמן הסתם קיוו ליצור הצלחה נוספת באותו הסגנון  .
הדמויות  בכל אופן הלכו צעד אחד קדימה מעבר לגיבורי "הפוך" שבין שאר דברים ביזאריים יצרו קשר עם רוח הרפאים של אחד מחבריה. גיבורי "בקצב הקצב "  הרחיקו לכת הרבה מעבר לזה : במהלך הסדרה הם נתקלים באירועים מוזרים ופנטסטיים ממש על כל צעד ושעל, למשל ביהלומים מדברים בעלי אישיות מרגיזה במיוחד , גורו מזרחי מוזר , דלתות שנפתחות למציאויות ומימדים אחרים ,ושאר תופעות מוזרות והתייחסו אליהם כאל דברים טבעיים מקובלים וכמעט מובנים מאליהם . וזה נתן לסדרה קסם של מציאות חלופית כלשהיא.

 


מצאתי שהיה כאן ניצוץ של משהו שיכול היה להתפתח מאוד אם רק היו נותנים לו ,בשילוב המטורף של הגיבורים שחיים במציאות שכל כולה מבוססת על צפייה בסרטים וחיקויים.
כך או כך ביקום שלנו טינקר בל הפכה מאז לשחקנית ידועה ומוערכת בסרטי דרמה שונים בעוד שגיא זוארץ הפך לכוכב אופרות סבון ולחבר של דוגמנית  העל  יעל בר זוהר  . וגיא ברובינסקי הופיע מאז בהצגה מעניינת מאוד על שיבוטים.

ובנתיים "בקצב הקצב " נשכחה. אבל כמובן בעולם שלנו עם כל תרבות הוידאו והדי וי די והאינטרנט שום דבר לא נשכח לזמן רב.
ומי יודע אולי ביקום חלופי כלשהו צמחה מ"בקצב הקצב " סדרה מצליחה של כמה עונות כמו "הפוך " שתיארה את עלילותיהם של חברי החבורה ביקום של רטרו שנות השבעים .

יהודה ברקן ב"בקצב הקצב "

לאחרונה קיבלתי באי מייל מכתב מעניין מהתסריטאי אורן בן סימון לגבי הסדרה שיצר וביים לפני כמה שנים בשם "בקצב הקצב" ושלדעתו לא קיבלה אז את תשומת הלב המגיעה לה . לבקשת יוצר הסדרה הנה מאמר מפורט  שלו שבו הוא מפרשן את יצירתו:

המשמעויות של "בקצב הקצב"

מאת: אורן בן-סימון, תסריטאי ובמאי

 

"בקצב הקצב הנה יצירה פוסט-מודרנית על-פי הגדרה, המאגדת אצלה – דרך האקלקטיות של הצורות – יסודות המרכיבים ג'אנרים קולנועים, מתוכם שבה ומתפתחת היא ליצירה רב-גונית ורב פעלית הנשענת על דיאלוג פיוטי.
הצורות הקולנועיות השונות המרכיבות סדרה זו וכמו-כן המשפיעות כל-כך על הווייתה, נעות ברמת קוטביות נרחבת החל מהגל החדש של גודארד וחבריו בשלהי שנות השישים, דרך הקולנוע האמריקאי הגזעי של סקורסזי, טרנטינו ואף של סרטים זוהרים כמו שיגעון המוסיקה, וכלה בקולנוע ישראלי קלאסי של אפרים קישון, סרטי החבורה, והבורקס של סרטי אסקימו לימון.
בדרך זו נוצר מעין בליל קולנועי המוקיר תודות רבות לקולנוע ככלל וליוצריו בפרט, והמוביל ליצירה חדשה, מורכבת יש לומר, ושאינה מתיימרת להיות דבר מלבד ביסוס קיומה העצמאי עכשיו, המתקבע במסלול התפתחותו של הקולנוע הישראלי. (על-אף ולמרות העובדה שיצירה זו נכתבה עבור תחנת כבלים טלוויזיונית). יש לציין כי קיומה שעל גבי מסך הכסף אינו מוריד מערכה דווקא, שהרי מסך זה מושפע ישירות, במתכוון או באקראי ממסך הבד.
מכאן ניתן להסיק אפוא כי "בקצב הקצב" היא מעין יצירה פירטית, השאולה והנשענת על קיומו של הקולנוע עד אליה, ולא בכדי אולי אף מסתמן אצלה קורטוב של חוצפה.
הדמויות שבסדרה נמשו מן החיים עצמם ומהקולנוע יחדיו. שמלכתחילה נכתבה הסדרה אודות דמויות אמיתיות הקיימות במציאות, סטודנטים לקולנוע יש לומר. אלו הם צעירים המושפעים קשות מן הקולנוע ואף חובבים ומעריצים אותו. הם החיים את חייהם כאקסיסטנציאליסטים ללא כל חוק ומסדר, על הגבול הדק בין מציאות לבין דמיון, כשדיאלוג הקולנוע טמון בנבכי נשמתם ובשיח שפתם – ממש כמו בסדרה עצמה.
כמו-כן הסיפורים שבה מושתתים על תרחישים שנתרחשו באמת, דרך החברותא והדיאלקטיקה שבין הדמויות האמיתיות, ומכאן יוצא כי יש מקום להזדהות…
הסוריאליזם שב ומופיע בסדרה כאסקפיזם מן המציאות, אל עבר עולם קולנועי בו הכל יכול לקרות (ללא חוק ומסדר). ובעולם שכזה, קולנועי, עשויות הדמויות לנוע בחופשיות יתרה על המסך, שתנועה זו היא המטאפורה לשאיפה למציאות חופשיה יותר בעולם מציאותי ועגום המושתת על היררכיה מובנית, מוסר שמתגמש בדרך-כלל לכיוון הרוע, חוקים יבשים שכבר הועלו מעל האדם, וכנגד כל מחשבה רציונאלית, כי אם אבסורדית.
וללא קיומו של האבסורד, לא יכול להיווצר מקום מפלט מן המציאות. כלומר, אם עולם המציאות היה ישר וטוב לאדם, הרי שאין כל צורך בהיווצרה של יצירת אמנות זו, או אחרת.
"בקצב הקצב" היא יצירה של דור חדש, המסמלת את תחילתו של מרד מטאפיסי בקיום הנוכחי ובקולנוע המקומי הנובע ממנו עד אליה.

סדרת "בקצב הקצב "2001.

יצר כתב וביים אורן בן סימון.

 

 

 נספח : תקצירי הפרקים

להלן תקציר הפרקים של "בקצב הקצב " סידרה שהייתה משקל נוצה אבל יכלה להיות גם יותר מזה.
בקצב הקצב – ישראל 2001
תסריט ובמוי – אורן בן-סימון
מפיקים – יונתן ארוך ודקלה ברקאי, טליסמה הפקות
צלם – אוהד מילשטיין
עורכים – טל רותם-ויינברג, יואב הראל
מלהקת – הילה יובל
שחקנים ראשיים: טינקרבל, ירון אשכנזי, ירון ברובינסקי, גיא זו-ארץ.
שחקני משנה: יהודה ברקן, קארוליין לאנגפורד, יאיר קויה, איתן סנה, אירית קפלן ועוד…

בקצב הקצב – תקצירי הפרקים

פרק 1 הפגישה
אנדי שטרודל ואלי מולו נוסעים על הווספה למועדון הקצב כדי לחפש בחורות. את המועדון מנהל בברוטאליות, קפיטן (יאיר קויה). על הבמה במקום, שרה ורוקדת מונה פעמונה, רקדנית הקצב. מוטי סגל מנגן על הגיטרה וחולם להופיע עם חומר משלו במועדון הקצב.
בשיאו של לילה, קפיטן מפטר את מונה בגין עוקץ כלכלי שהוא מחליט לבצע. הוא סוגר את המועדון ומציעו להשכרה. אלי ואנדי שמוצאים את המועדון סגור, מחליטים לשכור אותו כדי ליצור סצנה משלהם. כבר באותו הלילה, הם פוגשים במוטי סגל, תולה מודעות בהן הוא מחפש להקה שתנגן עמו במועדון. השלושה מאגדים כוחות ומתקשרים לקפיטן. אך למרבה הצער, חסרים להם אלפיים שקל לשכירת המועדון. שלושת המיואשים מסתובבים בצידה האחר והלילי של העיר ושותים ערק. לפתע הם פוגשים את מונה המפוטרת. אלי מספר לה כי הוא מנהל מועדון קצב חדש בעיר…
בלית-ברירה, מוטי סגל הצמא במה משכנע את אנדי להפתיע את אלי ולמשכן את הווספה שלו, כדי לקבל את האלפיים שקל החסרים. וראה זה פלא, חנות המשכון אצלה מבקשים השניים לעשות כן, שייכת לקפיטן. תמורת הווספה ושלושת אלפים שקל שישולמו עם כניסתם, הם מקבלים את מפתחות המועדון.
אלי מולו שקשור מאוד לווספה שלו, אינו מקבל את הדברים ברוח טובה ועושה איתם ברוגז. כדי לקבל עצה אימהית, אנדי ומוטי הולכים למונה. היא מפצירה בהם להחזיר את הווספה ולבטל את העסקה. אולם קפיטן מסרב לשבור את העסקה ולהחזיר את הווספה המגניבה. לפתע צצה מונה, וגונבת את הווספה מידי קפיטן, שעכשיו רודף אחרי חבורת הקצב בכל העיר.
אנשי החבורה מוותרים על פתיחת המועדון ומחזירים לאלי את הווספה. מרוב התלהבות, עם קבלתו את הווספה, הוא עושה תאונה והיא הולכת קאפוט. והנה, ברגע הסיום, מפתיע אותם קפיטן המאיים.
צפו בפרק ברשת כאן. 
https://vimeo.com/337479443

פרק 2: אמן או אמנית
מונה מוצאת מצלמה מכאנית וישנה על ספסל בגן-מאיר. מוטי סגל מתלהב כל-כך מן המצלמה, בספרו כי תמיד חלם על אחת כזאת. הוא נוטל מידיה את המצלמה ומתחיל לצלם בה "אובייקטים" שונים. בתחתית המצלמה הוא מגלה את שמו של בעליה. מונה מפצירה בו כי עליהם להשיב מיד את האבידה. בבית-הקפה, טאצדורו, היא פוגשת בז'אן מישל פאראג', גבר נאה ושרמנטי, צלם במקצועו, ומשיבה לו את המצלמה. אוטומטית היא נשבית בקסמו. ז'אן מפתח את סרט הצילום שבמצלמה ומתאהב בתמונות האובייקטים שצילם מוטי. הוא סבור כי הייתה זו מונה שצלמה, ומבטיח עכשיו לעשות לה תערוכה. ז'אן אף מתאהב בנפש האמן – מונה פעמונה, ומבקש ממנה תמונות נוספות. כאשר עיניה מסונוורות מאהבתו של זה, היא דורשת ממוטי, בדרכי עורמה, שיצלם אובייקטים נוספים, ובתמורה משאילה לו את המצלמה. עוד היא מבטיחה לו תערוכה אישית בסטודיו של ז'אן. ועתה מוטי סגל התמים מסתובב בעיר ומצלם מיני אובייקטים ו"אובייקטיות"…
אלי מת לעוף מדירת הג'יפה התל-אביבית והישנה בה הוא מתגורר, שם כל הצנרת רקובה. אנדי מוצא בעיתון תמונה של וילה דהלוקס להשכרה. יחדיו הם מבקשים להשכירה, אולם חסרים להם, כמובן, מזומנים. לפתע בדלתם מופיע ילד נחמד המבקש למכור להם לחמניות עם פסטראמה. בראשו של אלי צץ רעיון מבריק, לפתוח קו של חלוקת לחמניות כדי להשיג את הכסף החסר. הם מתחקים אחר תכולת הלחמנייה של הילד, המכילה נקניק פסטראמה, עגבנייה, מיונז. אלי החכם מחליט כי הסנדוויצ'ים החדשים, יכילו חרדל דיז'ו עם גרגרים מתוצרת חוץ, במקום מיונז. השניים עולים על קו החלוקה של הילד, ומנסים למכור בעצמם את הסנדוויצ'ים החדשים. אולם, למרבה הצער, הם נכשלים, ואף אחד אינו קונה את סחורתם, מכיוון שהילד הקדימם. השניים רודפים אחריו במטרה להורידו מקו החלוקה שלו, אך נתפסים על-ידי בן דודו החסון, שמוליק, ובורחים כלעומת שבאו. לא נותר להם, אלא לפנות לוועדי עובדים כדי למכור אצלם את הסנדוויצ'ים. הסתדרות העובדים מזמינה אצלם חמישים סנדוויצ'ים, והנה עתה הם עסוקים בהכנתם הנמרצת.
ז'אן ומונה המאוהבים פותחים תערוכה, בה מוצגות תמונותיה של מונה כביכול. בשיחת טלפון בהולה, מתעדכן ז'אן, כי היפנים נמצאים בדרכם לתערוכה, ודורשים כי יהיה נוכח במקום בופה של פסטרמה… מובן כי מונה פונה אל אנדי ואלי שיכינו את הבופה. ואכן, השניים נענים להצעתה, אך מחמת קוצר זמנם בהכנת סנדיווצ'ים להסתדרות, אין מי שיספק את סחורתה של מונה. על-כן, הם מגייסים את מוטי סגל לצורך העניין…
כאשר מוטי מגיע לתערוכה ובידו בופה הפסטראמה עבור היפנים, הוא מגלה את תמונותיו התלויות על הקיר. אוטומטית הוא עושה ברוגז עם מונה. מונה הנבוכה נאלצת להתוודות בפני ז'אן, כי התמונות שייכות למוטי סגל. מיד ז'אן מתאהב בנפשו של מוטי, האמן, ומנסה להתחיל אתו…
כשחמישים הסנדוויצ'ים מוכנים להספקה, הסתדרות העובדים מבטלת את ההזמנה, על-שום שמעדיפים הם מיונז במקום חרדל. ועתה, אנדי ואלי נשארים חסרי כל, ונמוג חלומם לשכירת הווילה דה לוקס. מוטי סגל מספר לחברים על בגידתה של מונה.
העניינים מסתדרים, כאשר מונה מעניקה למוטי סכום כסף נכבד בדולרים, תמורת תמונותיו שנמכרו ליפנים. לקראת סיום, מתברר כי הוילה דה לוקס שייכת לסבתו המנוחה של ז'אן, שבנחמדותו מחליט להעניק אותה לחבורה למטרת חופשת סוף שבוע. מוטי סגל אינו מצליח להתחמק מחיזוריו של צלם מדופלם זה…

 

צפו בפרק ברשת כאן :

 

 

פרק 3 יום הולדת מחוספס
מועד יום הולדתו של אלי מולו קרב ובא. לפני שנה בדיוק, חבריו שכחו את יום הולדתו ועל-כן הוא נשאר פגוע. הפעם הוא מבקש לחגוג את יום הולדתו ללא עזרתו של אף אחד, ואפילו מחליט על רכישת מתנה לעצמו על-ידי עצמו, אופנוע קלאסה מדגם בי.אס.איי. אולם, כרגיל, לצורך העניין חסרים לו מזומנים. את מועד יום ההולדת הוא מסתיר עתה במתכוון מן החבורה, ומגשש אצלם אחר שברי מידע אודות תאריך זה. מונה ומוטי דווקא זוכרים את התאריך, אך דואגים להסתיר ממנו מידע זה, בעבור הפתעה שמתוכננת לו בהמשך.
מוטי סגל מוטרד שוב ושוב על-ידי שכן יקה זקן, מר צבי, שאינו מאפשר לו לנגן את תקליט להקת האנימלס שמפריע למנוחתו.
אלי מולו מחפש עבודה כדי להשלים את הכסף החסר עבור האופנוע, אך לשווא. אנדי שטרודל מדרבן אותו לפתוח חברה לייצור סיגריות בעבודת יד. מובן שאלי הנאיווי מיד נרתם לרעיון, אך לצערו, אינו מצליח למכור אף לא סיגריה אחת בשוק.
צהרים בהיר אחד, בעוד מוטי סגל נמצא רוקד לצלילי להקת האנימלס, מופיע בדלתו מר צבי. והנה, הפלא ופלא, זקן זה חוטף שבץ מדומה וגופו הופך קפוא. סגל הממזר מנצל את קיפאונו של צבי ומתעלל בו. לצורך העניין אפילו מצטרף אליו אנדי. מונה מגלה כי על-מנת להקיץ את צבי מתרדמתו, עליהם לתת לו להסניף שורש זנגוויל. מיד היא אצה לשוק כדי לרכוש את הזנגוויל. שם היא פוגשת באלי המסכן, שאינו מצליח למכור סיגריות. הוא מנסה למשות ממנה מידע אודות יום הולדתו הקרב, אך זאת מתחמקת ממנו חיש.
בדירתו של מוטי, החבורה דואגים לתת לצבי להריח משורש הזנגוויל. כאשר זה ניעור חלקית, אלי מזהה על-פי גוון קולו, כי הנו בעל אופנוע הבי.אס. איי, ממנו ביקש לרוכשו בטלפון. כתנאי למתן הרחה מן השורש, שתקיץ את מר צבי לגמרי, החבורה דורשים ממנו את האופנוע. ואכן כך מתרחש, וצבי מעניק לאלי את האופנוע. אגב, הוא אינו זוכר את התעללויותיהם של מוטי ואנדי בזמן תרדמתו.
והנה נחגגת על-ידי החבורה יום הולדתו של אלי, בעל האופנוע החדש. תקליט של האנימלס מנוגן בפאטיפון. נראה כי צלילי האנימלס החודרים לאוזנו של צבי מזכירים לו את הכל, והעניינים חוזרים לתודעתו כבדך דה-ז'ה-וו…

פרק 4 :בוגרת כמו שמבוגרת יודעת להיות
אלי מולו חוסך כסף למטרת נסיעה לסאן פרנסיסקו, על-מנת לבקר שם את אמו, סוזאן (קארוליין לאנגפורד) אותה לא ראה מזה עשור. את עניין החיסכון הוא שומר בסתר, מפני כעס בלבו על שום שאמו לא שמרה אתו על קשר.
יום בהיר אחד, הפלא ופלא, סוזאן מגיעה ארצה לבקר את בנה. היא מנסה ליצור עמו קשר, אך אינה מצליחה. משה, (יהודה ברקן) אביו של אלי, מנסה לספר לבנו על העניין, אולם האגו הנפוח של הילד עולה לפני השטח, והוא אינו מעונייו לשמוע אודות אמו (על-כן נבצר ממנו לדעת על ביאתה).
בבית-הקפה, סוזאן פוגשת במקרה במוטי סגל ומתאהבת בתמימות נעוריו, על אחת כמה וכמה, שמזכיר הוא לה את אלי, בנה. עתה נוצרת בין השניים מערכת יחסים אפלטונית, כמו אהבה בין אם לבנה.
מוטי מתרברב באוזני החבורה, על שהכיר אישה אמריקאית העונה לשם סוזאן, שמעבירה את זמנו בנעימים: מסרקת את שערו למשעי ומכינה לו סנדוויצ'ים. אלי הילד מקנא בחברו, והוא אינו מקשר תחילה – על אף חשד מה – כי באמו מדובר…
בעת טיול אחר-צהרים של מונה פעמונה, נתקלת היא בג'וג'ו בן-בסט, הקורא בכף-היד. והנה היא נתפסת בקסמו ורוכשת ממנו את ספרו – המדריך לקריאה בכף-היד.
בגלל שהתעכבה עם זה, מאחרת מונה לפגישה עם אנדי שטרודל. על-מנת להרגיע את כעסו מחמת איחורה, מציעה היא לקרוא בכף-ידו, על-פי ספרו של ג'וג'ו. למרבה הצער, מגלים השניים כי לאנדי חסר עתה את קו-החיים. המסכן סבור כי קרב הוא אל מותו.
סוזאן נפגשת עם משה, בעלה לשעבר, כדי להסדיר את העניינים עם אלי. אולם משקע בלבו של משה על אהבה נכזבת עם סוזאן, וכמו-כן דבריו של אלי עצמו, רק מדרבנים אותו להתריס בה, כי הילד אינו מעוניין לפגוש בה כלל. עתה, כל שנשאר לה הוא להצטער, אולם הדבר אינו עשוי להחזיר את הגלגל לאחור…
אנדי שטרודל המסכן מבקר עתה בבית-הקברות על-מנת להתרגל אל המוות…
כבדרך מקרה, אלי מולו מבחין באמו ברחוב, מחייגת בטלפון ציבורי. (הרי אינו מודע כי היא נסתה ליצור עמו קשר, ועל-כן הוא זועם). חיש מהר הוא בורח מן המקום.
דבר עגום זה הוא מספר למונה פעמונה, שבינתיים הפכה מומחית לקריאה בכף-היד. היא ממליצה לאלי לעקוב אחרי אמו, על-מנת שייטיב להכירה. והנה, תוך כדי מעקבו של הילד, הוא מבחין בסוזאן נכנסת לדירתו של מוטי. מיד נופל לו האסימון, והוא מפתיע את מוטי באגרופיו. מוטי סגל בורח חיש ואלי נשאר בחברת אמו. היא מנסה להתוודות בפניו על געגועיה אליו בכל השנים הללו, אך הוא מסרב לסלוח לה.
אנדי שטרודל פוגש בג'וג'ו בן-בסט בגן-ציבורי. תוך קריאה בכף-ידו, נאמר לו כי דווקא אינו שרוי תחת מצב אובדני, ואי-המצאו של קו החיים, אך חושף מקרה מיוחד במינו, חופשי לגמרי, ללא תלאות חיי השגרה והמונוטוניות. אנדי אץ לדירתה של מונה, שם הם פוגשים במוטי, שמבקש את עזרתם בגין חשדו של אלי.
חבורת הקצב מגיעים לסלונו של אלי, ומוטי מסביר כי מערכת היחסים בינו לבין סוזאן היתה אפלטונית בלבד. בשכנועה של מונה, אלי מסכים להתלוות למשה לשדה התעופה כדי להפרד מאמו. בדרכם לטרמינל, משה מבקש מאלי כי ייסלח לאמו על-כך שהתנתקה מהם במשך עשור. הוא אף מביא דוגמא אישית, בה הוא עצמו נטה לסלוח לה, על כך שהתחתנה עם מיליונר יהודי באמריקה והביאה לו ילד לעולם. אלי, שמתוודה לראשונה בחייו כי לאמו יש ילד חדש, מסרב הפעם לסלוח לה בכל תוקף. מטוסה של סוזאן ממריא לסאן-פרנסיסקו מבלי שנפרדת היא מבנה…

פרק 5 :מונה בעקבות היהלום האבוד

חנות התכשיטים של אדון פאייר-סטון נשדדת על-ידי גנב כסוי-פנים. יהלום מוזר בגודל כף-ידו של תינוק נשמט מתיקו לפינת הרחוב. מונה פעמונה שנקלעת למקום במקרה, מכושפת על-ידי יהלום קסום זה שאף מדבר אליה כנסיך-האושר. חיש היא משה אותו לחיקה ואצה מן המקום.
מוטי סגל מגלה את כישוריו החדשים, להמציא שירה. אך דברי שירתו הבוקעים מגרונו היישר אל תוך מכשיר רשם-קול, מתגלים כשיריי זימה ארוטים. הוא שולח את שיריו להוצאה לאור, "ספרים בהרים שלום", ומשוכנע עתה כי שירתו המתוקה מתעתדת להתפרסם בפרהסיה.
מונה אינה מגיעה לפגישה עם אנשי החבורה בסטודיו למחול בו היא רוקדת. אנשי החבורה המודאגים מחפשים אותה עכשיו בכל העיר.
בינתיים, מונה השבויה תחת קסמו של היהלום המדבר, נתפסת על-ידי שוטרת מאיימת וגדולת מימדים העונה לשם, דלידה. הקטנה מובאת אל תחנת המעצר כשהיהלום הגנוב בחיקה. בכותרת חדשות היום שברדיו, התיאור של החשודה כגנבת היהלום מובא לאוזני הבנים, שעתה דואגים לשלומה שבעתיים. כך גוברים החיפושים אחריה, שעוברים עתה להתבצע בתורות.
מוטי סגל נתפס על-ידי דלידה המאיימת, כשהוא מחפש בפחי-האשפה מטבע של עשרה שקלים המושלך אליו מחלונו של אנדי, הוא פרעון חוב. מוטי המסכן נחשד על-ידי דיירת זקנה, בגין ניסיון לפריצה. בתחנת המעצר, מוטי הכבול באזיקים פוגש במונה. היא מנסה לספר לו כי אינה גנבת היהלום המדבר. בשומעו את דבר יכולתו של יהלום זה לדבר, סבור מוטי כי מונה התחלקה על השכל… בשיחת טלפון בודדה, המותרת על-ידי המשטרה, מוטי ומונה מודיעים לאלי ואנדי על דבר העצרם.
חיש מהר אלי ואנדי זוממים מזימה ומחדירים סיכת ביטחון – בעזרתה עשויים מוטי ומונה להשתחרר מאזיקיהם – בתוך שתי מנות פלאפל המוחדרות לכלא על-ידם. אולם נוצרת אי-הבנה בינם לבין חבריהם העצורים, ומנות הפלאפל נילקחות על-ידי דלידה. אלי ואנדי מגורשים מכתלי הכלא.
בחדרי חדרים, דלידה בוחנת במבטה את זוהר היהלום. לפתע זה פוצח עמה בזמרה, וחיש היא נשבית בקסמו. דלידה המחושפת עכשיו משחררת את מונה ומוטי מן המעצר וחיוך גדול נפרש על פניה. נראה כי משמצאה אהבה חדשה – היא היהלום המחושף – נשתנה כל מהלך חייה הרגזני. ועתה כל אנשי החבורה שבים להיות יחד.
בשיחת טלפון אל הוצאת "ספרים בהרים שלום", מוטי סגל מנסה לגלות את שעלה בגורל שיריו המתוקים, אולם אנשי ההוצאה לועגים למשורר זה וממליצים לו לנסות את מזלו אצל כתב-עת אירוטי, "שני תפוחים"…

פרק 6 אף פעם לא מאוחר
מונה פעמונה מסרבת להשלים עם התייקרות מחירי החלב. חיש היא אצה לכפר ורוכשת כד חלב בשליש ממחירי העיר. שעה שכד החלב נישא על ראשה, היא רוקמת תוכנית כלכלית להשליש את רווחיה, בדומה למשל "הנערה וכד החלב" של לה-פונטיין. ראשה שרוי עתה תחת עול החלום, ובאחת רגלה ניתקלת באבן ותוכנו של הכד נישפך לאדמה.
מונה אינה למדה את מוסר ההשכל, ומדרבנת את מוטי להשקיע את הכסף שחסך מן הבר-מצווה שלו, במניית "בומבה שייק", המשקה הממכר. את הרעיון הם אף מספרים לאלי מולו, כולל התרברבותו של מוטי בפניו אודות ימי הבר-מצווה הזוהרים שעברו עליו, בסטייל זוהרו של אלוויס פרסלי.
והנה מתברר עכשיו כי לאלי מולו מעולם לא נחגגה בר-מצווה על-ידי משה וסוזאן, שהרי אמו ברחה לסאן-פרנסיסקו. בשיחה גלויה בארבע עיניים בין אלי לבין אביו, משה מחליט החלטה סמויה, לעשות לבנו בר-מצווה בתחנת מוניות, וזה בגיל עשרים וחמש שנה.
והנה נישלח לביתו של אלי, הרב אלימלך, (איתן סנה – אלכס חולה אהבה), על-מנת ללמדו את ההפטרה. (תהיה זו הפטרתו של אלכס הילד, השאולה מסרט הקולנוע). אלי מולו המסכן נאבק עם לימודי ההפטרה הקשים. נראה כי הוא מתבייש לשיר אותה בגיל מאוחר יחסית. מלבד זאת, הוא מזייף בצורה נוראית. על-כן, הוא מסתיר את כל העניין מעיניי חבריו.
בינתיים מוטי ומונה מתעשרים מהשקעתם במניית "בומבה שייק", בבורסה. ועתה הם מבזבזים את כספם על ימין ועל שמאל.
בדרך מקרה, אלי נתפס על-ידי אנשי החבורה כשהוא לומד להפטרה. והנה סודו נגלה ועתה אין לו מנוס מלבד להשלים בהסתייגות עם החלטת אביו.
מוטי ומונה רוכשים בגדי אקסלוסיב לבר-המצווה של חברם. בדרכם החוצה מן הבוטיק, הם מגלים דרך עובד מפוטר של חברת "בומה שייק", כי מחירי המנייה צנחו נוראות. נראה כי הסןף מר, והשניים מאבדים את כל כספם שהושקע. מוטי בוחר להאשים את מונה ומסרב לדבר עימה. מונה המסכנה פונה לאלי ומדרבנת אותו לשיר את ההפטרה בבר מצווה, על אפו ועל חמתו, כשחלק מן הכסף שירוויח מן הצ'קים השמנים של נהגי המוניות יועבר למוטי סגל.
והנה מגיע היום המיוחל בו נחגגת חגיגת הבר-מצווה של אלי בתחנת המוניות של משה. הרב אלימלך מנצח על כל המאכלסים בשירים יוונים והשמחה רבה. אולם, ראה זה פלא, חתן הבר-מצווה אינו מופיע. משה נזעק כדי לקרוא לאלי. אך אלי הילד, מסרב להופיע, כי את שלא נעשה בילדותו, אין להשיב בבגרותו…
בשעת בוקר מוקדמת, שעה שכל החברים כבר הלכו, משה והרב אלימלך נמצאים שתויים במקום האירוע, ובינם מפריד בקבוק ערק. לפתע מופיע אלי החתן, לבוש בחולצת שבת, ומזמר את ההפטרה באוזני אביו הגאה עכשיו…

פרק 7 :בום שאנטי, בום.
יום בהיר אחד מגיע אל העיר הבבא שאנטי, מיסטיקן הודי מסתורי המשתלט על תודעת כולם. הראשונה הנשבת בתורתו היא מונה, שמכינה את עצמה – על ידי התעמקות בתורתו ורכישת אובייקטים מן המזרח – להרצעתו שמיועדת להתקיים בסינרמה תמורת מאה דולר. לצורך העניין היא מצרפת אליה את מוטי סגל, וראה זה פלא, הבבא נגלה לעיניו והוא הופך מואר. מוטי אפילו שוכח מאלוויס פרסלי המוערץ ועובר להעריץ עתה אך את הבבא ותורתו. תחת ההשפעה המגנתית השרויה על העיר, אנדי שטרודל ההזוי "מאבד כיוון". תחילה הוא מוצא את נופו של מדבר צחיח בתוך חדר השירותים שבקניון, לאחר הוא נתקע בעצים, ובסוף סבור כי הלילה הוא יום.
אלי מולו פוגש בחורה ברחוב שמנסה להתחיל אתו. אולם גבר זה מתבייש, ומיד לאחר מתחרט. מעתה, הוא מתחיל להעלות בדמיונו את אותה הבחורה ואף מנהל עימה דיאלוגים דמיוניים בסלונו.
כשמצבו של אנדי שטרודל מתדרדר, אלי שולחו לדוקטור מיוחד, כדי שיאזן את כיוונו. הדר' המוזר, איש זקן מאוד, מרפא את אנדי על-ידי וויסקי.
דמות הבחורה הדמיונית הולכת ומתעצמת ברוחו של אלי. לפתע הוא מגלה כי היא מתחלפת בדמותה של מונה פעמונה. מתוך הסמוך למודע שלו, אלי משה את המידע, כי אכן במונה הוא מאוהב ולא באיזושהי אידיאה נשית. מובן שמיד הוא מגיע לדירתה כדי לספר לה על כל העניין, אך זאת שרויה תחת השפעת קסמו של הבבא, שעה שהיא מנהלת מדיטאציה בחברתו של מוטי הגורו עכשיו. השניים מנסים לפתוח את תודעתו אליהם, אולם הוא מסרב בתוקף ונעלב מהתעלמות מונה מאהבתו אותה.
אנדי שטרודל המאוזן עכשיו, פוגש אף הוא באותה הבחורה שניסתה להתחיל עם אלי. אולם להבדיל מחברו, הוא אוזר אומץ ומשיב לה בפנייתו. בין השניים נרקמת מערכת יחסים זוגית.
כשמונה ומוטי מגיעים לסינרמה בלבוש הודי כדי להקשיב להרצעתו של הבבא, מתברר להם כי כלל אין אדם כזה העומד להופיע שם. השניים חוזרים לביתם כשחזונם בעקבות הבבא, מתנפץ…

 

צפו בפרק כאן :

 

קישורים רלבנטיים"

מיקה גיל על "בקצב הקצב "

זרוקים בסבנטיז :רינת גור מראיינת את כוכבי "בקצב הקצב "

דף הפייסבוק של אורן בן סימון 

אורן בן סימון בויקיפדיה 

פרטים על אורן בן סימון

אורן בן סימון מחפש שפיות

 

גיא זוארץ כוכב "בקצב הקצב " 

"הפוך" המודל של "בקצב הקצב "

אורן בן סימון מגיב למאמר זה

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

7 תגובות על “שנות השבעים החלופיות : סדרת "בקצב הקצב".”

סדרה מעולה ושנונה. חדשנית ופורצת דרך שהקדימה את זמנה. מדובר ביוצר קולנוע מקורי וחלוץ, המסמן את קריאתו של דור לשנות את נוף הקולנוע השבלוני כאן בארץ. ממתינים בקוצר רוח לפיצ'ר של הבימאי.

הבעייה היא שקשה מאוד למצוא עליה חומר .אבל זה באמת פרוייקט שכדאי להכין אותו פעם.

עדכון:
אורן בן סימון יוצר "בקצב הקצב " שנודע מאז הסדרה כמי שמארגן ונחה ערבי הקראת שירה צעירה שונים עומד מאחורי סרט חדש שיצא לאור כדי וי די בשם "במחוז השפיות " ( 2010 )
ואפשר למצוא אותו ב"האוזן השלישית " כאן :
http://www.third-ear.com/p_prod.aspx?id=54881

מאמר על הסרט יש כאן :
אורן בן סימון מחפש שפיות
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3985510,00.html

ראיון טלוויזיוני עם אורן בן סימון על "במחוז השפיות "פלוס קטעים מהסרט עצמו :
http://www.youtube.com/watch?v=B-p-rn-6StY

לאחר צפייה, חייב לומר שהתרשמתי ביותר. לאחר תחקיר מעמיק, מובן כי אם מר נפתלי אלתר, לימים ראש מחלקת דרמה ב"הוט" לא היה קוטע את הסדרה לאחר 7 פרטים, רק בגלל שלא היה פתוח מספיק בראשו, באמת היתה מתחוללת התפתחות אמיתית ומקורית בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה כאן בארץ. צפיתי גם ביצירה נוספת של הבימאי, אף היא יחידה ומקורית בדורה. הגיע הזמן לשינוי!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen + seven =