web analytics
קטגוריות
קולנוע

אורסון וולס כשאול המלך :הסרט האיטלקי "דוד וגוליית" מ-1960

מאמר נוסף בסדרה שמופיעה בבלוג זה על סרטים העוסקים בשני המלכים הראשונים של ישראל שאול ודוד בקולנוע ובטלויזיה.

זאת לרגל חג השבועות המתקרב העוסק במשפחתו של דוד וגם לציון העובדה שכמו בימי שאול ודוד ישראל נמצאת כעת במלחמה קשה כנגד עזה וגורמים אחרים.

קישורים לרשימות האחרות בסדרה זאת, כל אחת על סרט אחר או סדרת טלויזיה על שאול ודוד תמצאו בסיום.

ב-1960 עלה על המסכים סרט בהפקה משותפת צרפתית איטלקית על דוד בן ישי הצעיר ( אותו גילם שחקן יוגוסלאבי צעיר ) ומאבקיו בגולית הפלישתי ובמצביא אבנר בן -נר ובמלך שאול בן -קיש הישראליים.

הסרט שהוסרט בחלקו בישראל באיזור ירושלים זכה לעניין מועט אם כי פורסמה על פיו חוברת קומיקס.

אבל הוא מעניין גם היום בראש ובראשונה משום שמופיע בו השחקן והבמאי הידוע אורסון וולס בתור המלך שאול והוא גם כתב וגם ביים את הסצינות שבהן הופיע.

וההופעה שלו בתור שאול היא סבירה בהחלט.ואפילו למעלה מזה.

אם כי יכלה להיות הרבה יותר מכך.

אז הנה סקירה על הסרט וקישור אליו.

תודה לצוות ספריית סינמאטק תל אביב שסיפקו לי חומרים שונים הקשורים בסרט הנידח.

תחילה צפו במקדימון הסרט .

דפים מחוברת הקומיקס שפורסמה בארה"ב על פי הסרט "דוד וגוליית " ב-1960.

צילומי סרט הקולנוע דוד וגוליית התקיימו ב-1959  בירושלים וברפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה דאז.

-סצינות נוספות צולמו באיטליה ב  Incir De Paolis ובאולפני Amato 

והנה ראיון מ"עולם הקולנוע" עם כוכב הסרט הצעיר איוו פאייר:

ידיעות בכתב העת "קולנוע" על הסרט "דוד וגליית".

הדי וי די של "דוד וגוליית"

זאת הייתה הפקה משותפת צרפתית-איטלקית  בבימוי  ריצ'רד פויטייר ופרדיננד בלדי וגם  אורסון וולס כוכב הסרט המרשים תמיד שנטל חלק בבימוי הסרט

את הסצנות בכיכובו כתב וביים וולס עצמו, שעם זאת לא רצה להיכלל בקרדיטים בין במאי וכותבי הסרט.

אורסון וולס היה מפורסם אז, כמו היום,כאחד הבמאים והשחקנים הגדולים של הקולנוע העולמי.הוא התפרסם ב-1938 הודות לתסכית הרדיו שיצר "מלחמת העולמות" שתיאר פלישה מכוכב הלכת מאדים בצורת שידורי חדשות וגרם לפאניקה בארה"ב.

וראו על פרשה זאת בבלוג זה כאן :

"והרי החדשות -אנשי המאדים פלשו הלילה "

לאחר מכן ב-1940 יצר את הסרט "האזרח קיין " שרבים רואים בו את גדול סרטי הקולנוע בכל הזמנים.

אלא שכשהשתתף אורסון וולס בשנת 1959 בסרט "דוד וגוליית" הוא כבר היה לאחר שיאו ונטל חלק בעיקר בפרוייקטים דלי תקציב כפי שהיה "דוד וגוליית".

.אם כי נשאר שחקן ובמאי מעולה.

ידיעה על הסרט "דוד וגוליית " עיתון למרחב⁩ 3 נובמבר 1961

ב"דוד וגוליית" אורסון וולס מגלם   את המלך שאול הזקן והעייף במה שנותן לסרט את האנרגיה שלו ועם איוור פאייר  שחקן יוגוסלבי צעיר ולא במיוחד מרשים כדוד.

בפרסומות לסרט נטען שסיבה לבחירתו של פאייר לדוד הייתה דמיון תווי פניו לתווי הפנים של הפסל המפורסם "דוד" של מיכאל אנג'לו ".

ייתכן שטענה זאת הייתה נכונה ולא רק לצורכי פרסומת .

" אחת הסיבות לבחירתו של צ'ארלטון הסטון לתפקיד משה בסרט "עשרת הדיברות" באותם ימים ממש הייתה העובדה שיש דמיון בתווי פניו לתווי הפנים של הפסל "משה" של אותו מיכאל אנג'לו שהם בעצם תווי הפנים של הפסל מיכאל אנג'ילו.

לימים הסטון גילם גם את דמותו של מיכאל אנג'לו בונארוטי עצמו בסרט אפי על חייו "הייסורים והאקסטזה" בראש ובראשונה בגלל הדמיון בתווי פניהם.

ראיון עם איבו פאייר במגזין "קולנוע" בעת צילומי הסרט בישראל.

לימים ב-1982 פאייר יופיע בתפקיד קטן אבל בולט בסרט מרשים ביותר "בחירתה של סופי" עם מריל סטריפ כאביה של סופי פרופסור פולני אנטישמי קיצוני.

" בתפקיד "גוליית " בסרט מופיע מי שנטען בפרסומות לסרט שהוא ענק קירקס איטלקי בשם "כרונוס " .

אבל שמו האמיתי היה

Aldo Pedinotti:

הענק גוליית אגב מקבל בסרט באופן יוצא דופן בקולנוע סיפור חיים מעניין למדי.הוא כמעט דמות סימפטית וזה מוסיף לסרט עוצמה.

אורסון וולס כמלך שאול בסרט "דוד וגוליית". שימו לב לתמונות שמאחוריו שספק אם היו כמוהן בארמון המקורי של המלך שאול לאור האיסור על פסל ותמונה, אם כי בעצם אנחנו לא יודעים.

אורסון וולס בשיחות שקיים עם הבמאי ומבקר הקולנוע פיטר בוגדנוביץ לספר מיוחד עלחייו ויצירותיו הופתע ( ואולי גם לא התלהב ) לשמוע כשבוגדנוביץ' סיפר לו שהוא צפה בסרט.בוגדנוביץ גם התרשם מסצינה שהבין שוולס עצמו הוא שביים אותה.

   אבל בוגדנוביץ לא זכר בשיחה ששם הגיבור אותו מגלם וולס בסרט הוא שאול ולא הורדוס. וולס נאלץ להזכיר לו זאת והעיר שזה מראה כמה שהסרט הזה לא היה מוצלח  ואמר שהוא לא חשב שעותק של הסרט יגיע לארה"ב ( אבל בהחלט היגיע).

עטיפת ספר המתעד את השיחות שקיים אורסון וולס עם פיטר בוגדנוביץ מבקר סרטים ובמאי ,שבו סיפר על חוויותיו מהסרט "דוד וגליית"

אורסון וולס הסכים להשתתף בסרט שלא ממש עניין אותו בשביל לממן שני פרויקטים קולנועיים חשובים לו הרבה יותר שעליהם עבד שנים
המשפט"  על פי קפקא,סרט מוערך שיצא לאקרנים ב-1962 ,
ו"דון קישוט" על פי סרוונט.

בין סצינה לסצינה כשאול וולס עבד על ""דון קישוט".

את "דון קישוט " שעליו עבד וולס במשך שנים רבות בין השנים 1955 ל- 1985 הוא לא השלים לעולם.

ובדיעבד כל הפרויקט נראה כביזבוז אנרגיה וזמן קולוסאלי..

"דון קישוט " של אורסון וולס יצא לבסוף לאקרנים בגירסה ערוכה בידי במאי אחר ב-1992 לביקורות לא נלהבות

ברור שעיקר תשומת ליבו של וולס בזמן שעבד על "דוד וגוליית" הייתה מרוכזת בשני הפרוייקטים האחרים האלו.

אבל אציין שלדעתי  ספר שמואל עולה כיצירה ספרותית על שתי היצירות הנ"ל והזלזול של וולס לא היה מוצדק.

חבל שלא הקדיש יותר זמן ותשומת לב לסרט כי אז היה יוצא הרבה יותר טוב.

וולס לא העריך את  שני הבמאים   של "דוד וגוליית".

 אורסון וולס ראה את הסיטואציה שבה נוצר הסרט שהיו לו שני במאים שונים ככאוטית ודרש לביים בעצמו את הסצינות שבהן השתתף כשאול. וגם  שיכתב אותן ממה שהיה בתסריט האיטלקי המקורי.

על פי דיווח הוא התעלם מהתסריט המקורי ופשוט יצר סצינות משלו של שאול על פי המסופר בתנ"ך או שפשוט המציא מדמיונו.

הוא סיפר לבוגדנוביץ "קיבלתי סט עלוב עשוי מנייר כמה ניצבים רדומים וכמה לפידים חיוורים ומשם המשכתי כדי לוודא שהסרט יתחיל ויסתיים בדרך כלשהיא".

בדרך כלל הסרט אינו מאוזכר במרבית הספרים המרובים שנכתבו  על אורסון וולס כשחקן וכבמאי   וזה מראה את הדיעה הכללית על הסרט.

אני לעומת זאת ,מוצא את אורסון וולס בתור שאול כאחד הגילומים המוצלחים ביותר של הדמות בקולנוע ואולי בכלל.

אורסון וולס כ"המלך שאול" בארמונו.

הוא אינו מרים את קולו.הוא מדבר באיטיות וברכות וכך ממקד בעצמו את תשומת הלב כל הזמן.

כמובן אורסון וולס גילם דמויות רבות של מלכים ושליטים בקריירה שלו כמו מקבת והקיסר הביזנטי יוסטיניאנוס.

לדעתי "המלך שאול " זהו תפקיד  טוב שלו.

ובזכותו של אורסון וולס הסרט בהחלט ראוי לצפייה.אם כי יש להודות שהוא מופיע מעט מידי זמן על המסך וחבל מאוד.

.לא ניתן אלא לתמוה איך היה הסרט אם אורסון וולס באמת היה מקדיש לו את תשומת ליבו.

שאול עם אבנר בן נר ושמואל הנביא על עטיפת די וי די של הסרט וגם דוד וגוליית.

שחקן טוב נוסף בסרט הוא שחקן הילטון אדוארדס שהיה שחקן תיאטרון ידוע וחבר של וולס. יש להניח שקיבל את התפקיד  הודות לוולס.

הוא הופיע בתפקיד הנביא שמואל והוא בסדר.

הסיפור שבעצם מבוסס על שני פרקים בלבד של ספר שמואל א' שונה מהתנ"ך בכמה נקודות מהותיות.

מופיעה אהובה ראשונה של דוד בשם עגלה שאינה מוזכרת במקרא.היא נהרגת בידי ברק..

הנביא שמואל שזועם על כך שארון הברית של הישראלים נשבה בידי הפלישתים  מודיע שזהו סופו של בית שאול ושיופיע מלך חדש לישראל.המלך הנוכחי שאול חושש מהמלך החדש ששמואל אינו מזכיר את שמו .מצביאו אבנר יוצא לחפש את המלך החדש הזה.

דוד מתואר כמבקר בירושלים המוצגת כעיר ישראלית בימי שאול ( כמובן היא נכבשה רק שנים לאחר מכן ) ומזדעזע מהשחיתות שבה.

הוא מזוהה שם כמלך .

והודות לכך זוכה לתשומת לבו של המצביא אבנר בן נר

( השחקן האיטלקי והותיק Massimo Serato,)

אבנר בודק את חכמתו של האיש הצעיר והמסוכן ומזכיר לדוד שהפלישתים אוסרים על הישראלים לשאת נשק מלבד הקצינים של שאול וחיל השומרים. הוא שואל איך אפשר לעקוף את החוק הזה. דוד מזכיר שהפלישתים לא שמו מגבלה למספר הקצינים של ישראל ולחיל המשמר.

אבנר מזמין אותו לחצר שאול ושם זומם כנגדו מזימות.

ובנתיים המלך הפלישתי אסרוד יוצא למתקפה נוספת על ישראל והפעם עם הענק המפחיד גליית..

דוד נאבק בגליית ולאחר מכן בשאול ובמצביאו אבנר על חרותו ועל חייו.

הסגנון של הסרט מבוסס אך ורק על ציורי קרב ותפאורה מדהימים מבחינה ויזואלית

בגרסה האמריקאית נחתכו 18 דקות של סצנות מסיבות שמעולם לא הובהר.

והנה כמה כתבות על הסרט שהופיעו בעיתונות הישראלית של ראשית שנות השישים:

כתבה על "דוד וגוליית" מהשבועון "דבר לילדים".

 .

בחו"ל מבקרים כתבו על הסרט :

The style of the film is based exclusively on visually striking battle and scenery paintings. To the same extent that the pomp of unsightly mammoth decorations is applied with obvious pleasure, the directors (…) lose control of the actors.”

Film Service .

“The story of David and Goliath in an Italian Bible film with a great emphasis on show and entertainment, hardly to be taken seriously and not without naive curiosities. So Saul is part fierce villain, part indecisive, decadent and without a trace of activity; then suddenly he saves David's life and gives him his daughter as his wife. David, on the other hand, looks like a half-undressed American welfare student with a defiant expression.”

– Lexicon of international film

וכעת צפו בסרט ושפטו בעצמכם :

המקדימון

קטע מהסרט

הסרט המלא

https://www.youtube.com/watch?v=OS-S7MtWAI0

ביקורת בבלוג הסרטים התנכיים

עוד סקירות על סרטים וסדרות על שאול ודוד בבלוג זה :

מלחמת האזרחים בין שאול ודוד -סקירה על הסרט "סיפורו של דוד הנרדף" מ-1960

המלך שאול בן קיש נגד הלוחם דוד בן ישי סקירה על הסרט "שאול ודוד " מ-1964

אופרת סבון עקובה מדם :סקירה על סדרת הטלויזיה "מלכים ונביאים "משנת 2015

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

תגובה אחת על “אורסון וולס כשאול המלך :הסרט האיטלקי "דוד וגוליית" מ-1960”

לא יודע אם אתה זוכר אותי אבל שמי דני ובזמנו נטלתי חלק בחוג "חותם שלמה" בהדרכתך. צפיתי לאחרונה בSins of Isabel. סרט לא רע אם כי למיטב זיכרוני אינו מזכיר את "קרב קרקר" המפורסם בו נטל אחאב חלק מרכזי ומשמעותי. מתכוון לצפות גם בזה. תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eight − five =