web analytics
קטגוריות
כללי

" מהו כופר ומהי כפירה : עיון בספר "מסכת תהום "

הפניה למאמר שכתבתי על ספר פנטזיה חדש ומעניין על הרב הכופר אלישע בן אבויה "אחר" וגם אנקדוטה על פגישה מוזרה שהייתה לי עם הסופר משה שמיר.פגישה שאני תמה אם תוארה בסיפור שנכתב 50 שנה קודם לכן בידי שמיר על אותו אלישע בן אבויה.

לרגל חג הפסח סקירה על ספר פנטזיה חדש שגיבורו הוא לא אחר מאשר הכופר המפורסם ביותר ביהדות עד שפינוזה לפחות אלישע בן אבויה הוא אחד מגיבורי המשנה וידידם או יריבם של כל אותם חכמים המתוארים בהגדה של פסח

ולפני שאעבור לספר המדובר עצמו "מסכת תהום " של איל -חיות-מן ( שעל משפחתו ראו בהמשך )אנקדוטה

אחד הסיפורים הידועים ביותר בספרות העברית עד כה על אלישע בן אבויה "אחר
"היה "על סוסו בשבת " של משה שמיר שאותו תוכלו לקרוא בבלוג זה

כאשר ביקרתי אצל משה שמיר בביתו ושוחחתי עימו כמה שנים לפני פטירתו ב1998   בנושאים שונים ( למשל על ספרו "במו ידיו -פרקי אליק" על אחיו אליהו שמיר  שהיה ידיד של אבי  שהוא אחד מחמשת האנשים שאני נקרא על שמם ,אליהו ) שמעתי את המרירות בקולו כאשר דיבר על "השמאל",מרירות שהפכה מידי פעם להתפרצות של זעם קר כששוחחנו. 

שמיר החל פתאום לספר לי כיצד הוא נודה בידי "השמאל" בשנות השבעים והשמונים כתוצאה מדיעותיו שהפכו לימניות קיצוניות.

ידעתי שהוא היה רחוק מאוד מלהיות מנודה במהלך חייו כאשר היה דמות מרכזית בספרות העברית .ולא התלהבתי לשמוע ממנו כיצד הוא נרדף ומדוכא משל היה מואיז בן הראש או כל סופר אחר שטוען לקיפוח בלתי פוסק. ( שזה אמנם התברר לי פחות או יותר כמעט כולם או כולם בקהיליה הספרותית,מזרחים ואשכנזים ,החל באותו מואיז בן הראש וכולל יגאל שוורץ ועמוס עוז וגבריאל מוקד וכל אחד אחר.שמיר התברר לא היה יוצא דופן בתחושות הקיפוח שלו בכלל ).

אני חושש שהתשובות נתתי לו על דבריו ועל תלונותיו לא היו סימפטיות במיוחד וכנראה שיקפו קוצר רוח שעלה בי. שאמנם נשאר מאז.

באותה השיחה שמיר פחות או יותר חזר על הדברים שנאמרו בידי אלישע בן אבויה בסיפור לגבי עצמו כמי שנרדף בידי הממסד והקהילה.

ואילו אני אמרתי למיטב זכרוני דברים כמעט זהים לאלו שאמר רבי מאיר בסיפור של כביכול עידוד לשמיר אבל גם כנראה מתוך בוז מסויים שכנראה נקלט בידי הצד השני ( שלא הסכמתי כלל לדבריו ולא תמכתי בהם וחשבתי שהם אינם מייצגים מציאות אמיתית ). אבל זכור לי היטב שהם נאמרו בספונטניות ולא מתוך חזרה על על סיפור שאותו קראתי שנים קודם לכן.

באיזה שלב יצאנו החוצה לטייל.הוא היה נרגש מאוד כשדיבר על איך הוא נרדף ושנוא בידי הממסד השמאלני.

הייתה לי תחושה שהוא מצפה שאני כבנו של הידיד הטוב של האח המת אליק שנקרא על שמו אבין בדיוק עד כמה הוא נרדף.

לא הבנתי ולא התרשמתי.

באיזה שלב חששתי שיקבל התקף לב מרוב זעם. ניסיתי להרגיע אותו להסביר לו שהמציאות היא לא מה שהוא חושב שהיא.

.דיברנו עם נער ברחוב שעצרתי אותו ושאלתי אותו עם הוא מכיר את משה שמיר כדי להרגיע מעט את משה שמיר שלידי.

הילד זכר שהוא למד בבית הספר במקראה את פרקי אליק.

שאלתי את הילד אם הוא זוכר מהסיפור משהו. הילד זכר רק מעט.

בעצם כלום.

ניסיתי להדגים לשמיר שהוא לא שנוא ושזוכרים ולומדים אותו.הוא לא השתכנע כלל נהפוך הוא.

הוא נעשה היסטרי ממש.

וכנראה השתכנע שאני בז לו במעמקי ליבי.

זאת היתה הפגישה האחרונה ביננו.

תוך כדי אותה שיחה לא סימפטית היתה לי תחושה עזה של" דז'ה וו "ששמעתי וגם חוויתי את כל זה כבר.

אבל איפה?

לאחר זמן נזכרתי: מילים דומות למה שאמר לי שמיר בשיחה וגם לאלו שאני אמרתי באותה השיחה נאמרו בידי הרב אלישע בן אבויה הוא "אחר" לתלמידו רבי מאיר ובידי התלמיד רבי מאיר בסיפור שכתב משה שמיר 50 שנה קודם לכן סיפור בשם "על סוסו בשבת" .

למצוא את הדברים האלו שוב בסיפור שנכתב עשרות שנים קודם לאותה שיחה .היתה הפתעה.

אולי זה היה צרוף מקרים מדהים ותו לא.

אבל …

האם ייתכן ששמיר הצעיר כשכתב את הסיפור איך שהוא קיבל מסר מהעתיד אולי בחלום או חזיון מהשיחה שקיים עימי חמישים שנה לאחר מכן ?

וגם זה שימש כמקור השראה לסיפורו ?

אני תמה…

הירהרתי  אז ב"אחר" ב"על סוסו בשבת " ובשיחתו עם רבי מאיר שנראתה    כעת כתחזית מדוייקת של אותה שיחה ביני ובין משה  שמיר. 

והנה סקירה על ספר פנטזייה כההיסטורית עכשווי שעוסק בדמות של אטלישע בן אבויה "אחר" ואגב במקרה או שלא במקרה בנושא של "נבואות " וחזיונות …

גילוי נאות :אייל חיות-מן שאני דן כאן בספרו הוא בן משפחה שמשפחתי מכירה מזה למעלה ממאה שנה. אביה של סבתי ,סבתי וסבי היכירו את את אבי סבו "יצחק חיות -מן ( 1867-1938) שהיה אחד ממיסדי העיר תל אביב .

יש לי בבית עד היום את הספר עם יצחק חיותמן ביסוד מטולה ותל אביב שכתב בנו מכרו של אבי זכריה חיות- חיות מן

אבי היכיר את סבו של איל חיות-מן מפעילות משותפת כנוטרים .

אני היכרתי את אביו של אייל יצחק חיו-תמן איש רוח סופר וחוקר וחוקר ופירסמתי כאן מאמר שלו בבלוג זה.

איל לבנות בית מקדש וירטואלי ולהציל את העולם ממלחמת עולם.

והנה כעת ב"יקום תרבות " רשימה על ספרו של הנין במשפחה שבהחלט אינו נופל מכל קודמיו ואני מזהה רעיונות שונים של האב שמופיעים בצורות שונות אצל הבן.

ואני מנסה להבין ברשימה זאת מי ומה היה אותו אלישע בן אבויה ובמה התבטאה כפירתו שנשארה מסתורית עד היום.

הדרך אל תהום הכפירה

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

תגובה אחת על “" מהו כופר ומהי כפירה : עיון בספר "מסכת תהום "”

שלום לאלי אשד
זו לא תגובה לפוסט אלא טרמפ
ראשית אני מחפש מידע על רבי יוסף ג'יקאטיליה כיוון שפגישה של פרופ אגסי הוא אמר שהרב ג'יקאטיליה שינה מהותית את תורת הקבלה שהייתה לפניו .. אני מנסה להבין מה הוא שינה.
דבר שני, אני מנסה להכנס ליקום תרבות והאתר חסום .. לא ברור למה Website blocked due to riskware
אשמח לתגובתך/פרשנותך
מכבי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 − four =