web analytics
קטגוריות
סיפורת היסטורית

"" בהר" : סיפור היסטורי"כנעני" מאת יעקב רבינוביץ

פרסום ראשון מזה כמעט מאה שנה של הסיפור הנשכח שבו בוטאו לראשונה הרעיונות שהפכו לימים רעיונות האידיאולוגיה הכנענית של יונתן רטוש.

יעקב רבינוביץ' סופר .מאבות האידיאולוגיה של הקבוצה הכנענית ?

בכתב עת ספרותי בשם "הדים ( שיצא לאור בין השנים 1922-1930 והיה במה ספרותית חשובה) "משנת תרפ"ה ( 1925) פורסם סיפור של הסופר יעקב רבינוביץ ( שהיה גם אחד מעורכי כתב העת ביחד עם עמיתו אשר ברש) בשם "בהר".

סיפור היסטורי על ארץ ישראל תחת השלטון הפרסי.

תקופה שעליה אגב יש מעט מאוד סיפורים היסטוריים.

ובו נמצא קטע שבו ניתן למצוא את כל האידיאולוגיה ה"כנענית" המאוחרת הרבה יותר של המשורר יונתן רטוש בקטע קצר.

הקטע עוסק במפגש בין היהודי זכי והסוחר מצור שמרצה לפניו על רגל אחת את כל מה שצריך לדעת על האידיאולוגיה שנקראה לימים ""הכנענית.

אז אני מביא אותו שוב בבמסגרת "פרויקט הסיפור התנכי וההיסטורי " שלי.

הסיפור מתרחש ארבעה דורות אחרי התרשתה הוא המושל נחמיה. אז בערך באמצע המאה הרביעית לפני הספירה כמה שנים לפני הפלישה של אלכסנדר הגדול למזרח.

והנה העמודים הרלבנטיים מהסיפור :

. האם שם נתקל אוריאל שלח הלא הוא יונתן רטוש לראשונה ברעיונות האלו ? אפשרי הוא היה אז בן 17 והייתה לו גישה לכתב העת הזה.

השאלה היא אם זה חשוב ? למחקר ספרותי אולי כן. אך כיום האידיאולוגיה הכנענית שבשנות העשרים הייתה ב"אוויר" וייצגה את רוח התקופה היא בנסיגה מוחלטת לעומת יריבתה האידיאולגיה הדתית בסגנון רעיונות "האל קאעידה " שקוראת להקמת אימפריות עולמיות על בסיס דתי בלבד לא לשוני לא תרבותי ולא לאומי.

אני משער שהרעיונות של הסיפור נולדו אצל רבינוביץ בעקבות שיחות שלו עם החוקר נחום סלושץ ידידו שעסק רבות במחקר של התרבות הכנענית והפיניקית .

ומן הסתם היו לו שיחות בנושא עם המשוררים שאול טשרניחובסקי וזלמן שניאור שעסקו רבות בנושאים אלו בכתיבתם.

רבינוביץ עסק אז רבות בחקר התפתחות התנ"ך ממה שנקרא אז "ביקורת המקרא" וכתב ופרסם על כך מאמר גדול בכתב העת "הדים" בשם "תורתו של ולהויזן (תל אביב : הדים, תרפ״ח) בחתימת ״לא תיאולוג״ ובו עסק בטענותיו של חוקר המקרא הגרמני שהמסופר בתנ"ך הוא תוצר של התפתחות ארוכה מאוד.

ומאמר גדול זה יצא אז גם כחוברת.הוא למעשה פירוט של בסיס הרעיונות שמאחורי הסיפור שלפניכם שפורסם כמה שנים לפני המאמר.

והנה הסיפור בשלמותו לראשונה מאז פרסומו המקורי והיחיד לפני כמעט מאה שנה.

עבור הדקדקנים אני מביא את הסיפור פעמיים.

גירסה מצולמת וגירסה סרוקה מהמקור.

233

233
233
233
233

233

233

233
233

עוד על ושל יעקב רבינוביץ בבלוג זה

המציאות מאחורי הבדיה של "נדודי עמשי השומר מאת יעקב רבינוביץ:

בין רומי והמדבר-למה קרסה התרבות העירונית בארץ ישראל

איך נהפך ילד למתנקש ב"מוסד" ? -יעקב רבינוביץ נגד ספרות הריגול

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

3 תגובות על “"" בהר" : סיפור היסטורי"כנעני" מאת יעקב רבינוביץ”

צריך לומר ששימוש רומנטי בעלילות התנ"ך התקיים עוד באירופה עשורים לפני, אצל הציונים הראשונים.

הכנעניות התבטאה גם בתחושת קירבה לתושבי הארץ הלא-יהודים, כאילו הם צאצאי הכנענים…

יצחק גינדי בפייסבוק:
יש באידיאולוגיה הזו היבטים חיוביים ומעניינים, כמו עליית הנס של טהרת הדם העברי של עם ישראל. אני כופר בעיקרה של האידיאולוגיה הזאת שהוא הפרדה מוחלטת של הזהות האתנית מהתפיסה הדתית, ועיוות היסטורי של חיבור מוחלט בין אבותינו העבריים לעמי כנען. רטוש וחורון נכשלו בהנחלת תפיסתם להמון העם בגלל העיוות ההיסטורי הזה שנגוע ביתר אינטלקטואליות, העוינות ליהדות וההתנגדות לחזון הציוני המקסימליסטי וקיבוץ הגלויות של יהודי הגולה ובמקום זאת חיבור של כל יושבי הארץ (כולל האויב הערבי) על בסיס אותו פולקלור כנעני קדום.

Motti Ish Yair בפייסבוק:
את הבסיס הרעיוני המדעי לרעיון הכנעני יצר עדיה גור חורון בפריז בשנות השלושים של המאה שעברה.המהפכן העברי הלאומי הראשון היה בעצם אליעזר בן יהודה.אבא אחימאיר איש הגות לאומית עברית חילונית גם היה לו חלק בחשיבה המדוברת כבר בשנות העשרים של המאה הקודמת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × one =