web analytics
קטגוריות
Uncategorized

שושלת בית עמרי-אחאב בספרות ובתיאטרון ובקולנוע ובטלויזיה

עוד רשימה בסדרה שלי על דמויות תנכיות בספרות העברית ובקולנוע והתיאטרון המודרניים.

והפעם כל שליטי בית עמרי -אחאב מעמרי ועד לעתליה דרך איזבל ואליהו ואלישע גם.

כולל דיון בשאלה מאיפה ידע המחבר התנ"כי של ספר מלכים שלדעת רוב החוקרים חי במאה ה-7 לפני הספירה ( ויש שחושבים במאה השישית לפני הספירה) את כל הפרטים והסיפורים על בית עמרי מאתיים שנה לפניו שבו הוא עוסק בפרטנות גדולה עד להדהים ( פרטנות גדולה מזאת של בית יהוא המאוחר יותר ) ?

התזה שלי לא מהמצאות של הסופר ולא מסיפורים בעל פה אלא בגלל שני או שלושה מקורות שונים שהתגלגלו לידיו אולי לגמרי במקרה שעסקו בבית עמרי.

אבל היה חסר במקורות האלו גם מידע חשוב ביותר על שושלת בית עמרי שגילינו רק במאה העשרים והסופר התנ"כי במאה השביעית לפני הספירה לא ידע אותו.

והנה הרשימה השלמה על בית עמרי בספרות בדרמה ובקולנוע. בדיקה של כל מה שיש בעברית לפחות

שושלת בית אחאב בסיפורת העברית והכללית

עוד רשימה בסדרה שלי על רשימות על יצירות שהופיעו על דמות תנכית מסויימת בשפה העברית בספרות בקומיקס בתיאטרון וגם בקולנוע ובטלווזיה אם יש.

הפעם החלטתי להתמקד בשושלת  מלכים שלמה בית עומרי :אבי המשפחה עמרי ששם אביו משום מה אינו ידוע ( וזה מוזר ביותר )

בנו המפורסם אחאב ואישתו המפורסמת אפילו יותר איזבל( שעליה כבר פירסמתי רשימה כאן )

אחאב ואיזבל .ציור :מט"ח

בניו של אחאב

אחזיהו

יהורם  

וגם הבת של עמרי עתליה שהפכה למלכה ביהודה.

הכוונה המקורית הייתה להתמקד רק באחאב שהוא המלך הישראלי שזוכה לתשומת הלב הגדולה ביותר בתנ"ך. לא פחות מארבעה פרקים של ספר מלכים .

יותר מכל מלך אחר של ישראל כולל המייסד ירבעם בן נבט.

עטיפת ספר ילדים באנגלית על המלך אחאב.

אבל מכיוון שיש כל כך מעט על האחרים בשושלת שלו אביו עמרי אחותו עתליה ובניו החלטתי להכניס גם אותם.

וגם בדמויות המפורסמות של הנביאים בימיהם אליהו ואלישע. שהם מפורסמים לפחות כמו המלכים ואולי יותר.וכמובן כל אחד מהם שווה רשימה משלו עליו אבל בכל זאת אני משלב אותם כבני התקופה.

ונשאלת השאלה : המידע שיש לנו על דמויות אלו בא בעיקרו מספר מלכים המקראי שלדעת רוב החוקרים מקורו בממלכת יהודה במאה השביעית לפני הספירה.

יש גם מידע בספר דברי הימים שמקורו בתקופה הפרסית ואולי ההלניסטית או החשמונאית אבל הוא מצומצם בהרבה וחשוב בהרבה פחות.

נשאלת השאלה :מאיפה ידע המחבר היהודאי במאה השביעית לפני הספירה ,שהוא לדעת חוקרים שונים הסופר שפן ,מחצר המלך היהודאי יאשיהו , פרטים וסיפורים על שושלת בית אחאב מהמאה התשיעית לפני הספירה -150 200 שנה לפני זמנו. ממלכה שככל הנראה כבר לא התקיימה כשכתב את ספרו אלא הייתה תחת כיבוש אשורי.

אפשרות אחת :הוא שמע עליהם סיפורים שבעל פה מפליטים מממלכת ישראל ליהודה ומצאצאיהם.

ואולי היה ממוצא ישראלי בעצמו של מהגרים מישראל ליהודה והמקורות שבידיו היו ממשפחתו שלו.

זה ייתכן. אבל קשה לי להאמין שהיו סיפורים רבים אלו גם מפליטים ומהגרים ובני משפחותיהם.היו להם מן הסתם הרבה סיפורים לספר על הבית האחרון ששלט בממלכת ישראל בית יהוא ( אבל משום מה אין כל כך הרבה סיפורים כאלו על בית יהוא בספר מלכים בהשוואה לסיפורים שיש על בית עמרי ….) אבל לדעתי בגלל הזמן שחלף מאז נפילת השושלת הקודמת, משהו כמו מאתיים שנה פלוס מינוס היו הרבה פחות סיפורים שבעל פה על בית עמרי.

משום מה ואיך שהוא למחבר ספר מלכים היה מידע טוב יותר ומפורט יותר על ימי שושלת בית עמרי הרחוקה ממנו יותר בזמן מאשר על ימי שושלת בית יהוא הקרובים אליו יותר בזמן.

הכיצד?

יותר סביר לדעתי שהמחבר היהודאי התבסס על כמה מגילות שהיגיעו לידיו אולי דרך מהגרים כאלו מממלכת ישראל לשעבר ובני משפחותיהם ואולי קנה אותן  בשוק  .המגילות ביהודה או מצא אותן בעת סיור בממלכת ישראל לשעבר

מגילה אחת כזאת היתה"דברי הימים לממלכת ישראל" כרוניקה רשמית או חצי רשמית על אירועים בימי בית עמרי.

והיא תיארה אירועים שהתרחשו בימי השושלת ונתנה תאריכים. עליהם התבסס מחבר ספר מלכים כשקבע את הכרונולוגיה של ממלכת ישראל.

היא נכתבה כנראה בידי סופר בכיר של ממלכת ישראל אולי מישהו מקורב לבית המלוכה של שושלת יהוא.

המגילה הזאת היא המקור או אחד המקורות לתיאור המפורט של האירועים בימי המלך אחאב תיאור שאין כמוהו לגבי שום מלך אחר של ממלכת ישראל.

אבל המגילה הזאת גם לא תיארה אירועים שונים שניתן היה לצפות שתתאר.

תמונה מודרנית של קרב קרקר שלא תואר במקורות שעמדו לרשות מחבר ספר "מלכים " llustration by by Seán Ó’Brógáín.

אנחנו יודעים שהמגילה לא תיארה את קרב קרקר בין המלך אחאב  וקואליציה של

מלכים אחרים והאשורים קרב שבו האשורים הובסו ובכל אופן נבלמו למשך תקופה.

קרב חשוב זה צריך היה להיות מתואר בפירוט בספר מלכים שתיאר קרבות חשובים פחות בין ישראל והארמים. אבל אינו מוזכר.

למה?

הסבירו זאת בכך שהסופר המקראי לא היה לו אינטרס להציג קרב זה כי הוא הציג את אחאב המתועב עליו  באור חיובי ולכן השמיט את העניין.

לא סביר לדעתי. אם המחבר המקראי היה יודע על קרב קרקר הוא היה מכניס אותו.

למחבר ספר "מלכים" לא היה עניין אישי כנגד בית עמרי. ולמרות שהוא מציג אותם כחוטאים ברור שהוא לא באמת בעדם ולא כנגדם,הוא היה פחות או יותר אובייקטיבי בהתאם למקורות שהיו לו.

הוא לא במיוחד שנא את בית עמרי בית מלוכה שהפסיק להתקיים  לפני מאות שנים של ממלכה זרה שהפסיקה להתקיים שנים לפני שההיסטוריון המקראי  נולד. 

הוא תמיד חיפש סיפורים דרמטיים גם כאלו שהיציגו את בני שושלת עומרי באור חיובי.והוא בעיקרון,לדעתי הכניס כל דבר שמצא למה שכתב כי לא היה בידיו כל כך הרבה והוא לא השמיט כלום. גם מה שנראה כלא חשוב.

אחאב בשדה הקרב.

תיאור של קרב חשוב כמו קרב קרקר המחבר של ספר "מלכים" לא היה משמיט.נהפוך הוא המחבר המקראי היה מכניס עוד פרטי פרטים על קרב קרקר שלא היו קיימים במקור שלו מדמיונו הפורה על פי השערותיו איך הדברים היו אמורים להתרחש כשהתרחשו.

אנחנו יודעים על הקרב הזה היום רק כי נמצאה כתובת ענקית של מלך אשור שתיאר אותו בפירוט כקרב חשוב ביותר.

הכתובת שבה מתאר המלך האשורי שלמנאסר השלישי את קרב קרקר כנגד המלך אחאב ועמיתיו.המחבר המקראי ככל הנראה לא ידע על הכתובת הזאת ולא ידע כלל על הקרב. אם היה יודע היה כותב על כך בפירוט בספרו.המוזיאון הבריטי.

הסיבה שקרב קרקר לא הוכנס לספר מלכים  היה כי הוא  כלל לא הוזכר במקורות שהיו בידיו ולכן המחבר המקראי לא ידע עליו.

וזה כנראה אומר שהמקורות האלו נוצרו בימי שושלת יהוא שלאנשיה לא היה אכן כל אינטרס להזכיר קרב שבו ניצחו קודמיהם את המעצמה העולמית אשור.

יהוא עצמו אנחנו יודעים מעוד כתובת אשורית שילם מיסים לאשורים דבר שבית עמרי כנראה לא עשו.והוא מתואר בתמונה יחידה במינה של מלך מקראי כמשתחווה לפני המלך האשורי .

העניין הלא קטן הזה גם הוא לא מוזכר בתנ"ך. והיה צריך להיות מוזכר.

אבל שוב יכול להיות שזה לא הוזכר כי זה לא היה במקורות שהיו לרשות כותב התנ"ך מימי בית יהוא ולא בגלל רצון להסתיר משהו.

לדעתי אם המחבר התנ"כי היה יודע על כך הוא היה מזכיר זאת.

פרט מעניין בכתובת האשורית הנ"ל היא שיהוא מוזכר כבן "עומרי " השושלת שאת מקומה תפס ואת אנשיה רצח והשמיד.

יכול להיות שהאשורים טעו בעניין או לא טרחו לברר ( אחרי הכל המדובר במדינה שמצייתת להם, למה שידקדקו בפרטי הפרטים של משפחת השליט ?)

ואולי זאת בכלל לא הייתה טעות ויהוא באמת הציג את עצמו באיזה שלב כצאצא של בית עמרי?

את זה היום אנחנו לא יודעים וכנראה גם המחבר התנכי לא ידע.

לדעתי אם היה מגיע אליו פרט בעניין הזה לא היה מוחק אותו.

ציור אשורי שבו מוצג "יהוא בן עמרי " מלך ישראל כורע לרגלי מלך אשור.

סיפורי אליהו ואלישע

לרשות המחבר המקראי עמד עוד מקור אחד ואולי שניים על ימי בית אחאב  שעסקו בנביאים אליהו ואלישע ,והם היו שונים מאוד באופיים מהכרוניקה הרשמית או החצי רשמית שבה השתמש והוא שילב אותם בפרטים שקיבל ממנה.

אלו היו סיפורים אגדתיים על שני נביאים בעלי כוחות מופלאים על אנושיים שחיו בימי המלכים אחאב ויהורם..

האם היה מדובר בספר אחד או שניים וכל אחד מהם עסק באחד משני הנביאים ?

לא ברור.בהחלט ייתכן שהמדובר בשני ספרים ואולי של שני  מחברים שונים  שהשני בהם זה על אלישע נכתב בהשראת ובהשפעת הראשון על אליהו אבל היה גם שונה ממנו.

יכול להיות שאליהו ואלישע גם לא הוזכרו האחד בספר של השני  למרות שהיו אמורים לחיות במקביל ולא היה בינם קשר מיוחד.

אפשרות אחת היא ששני הספרים  אם היו שניים ולא אחד במקור,היו רק חלק מז'אנר ספרותי   פופולארי בממלכת ישראל במאה השמינית לפני הספירה של מגילות על נביאים בעלי כוחות על טבעיים כמוהם  שחיו בעבר הקרוב  וגם הלא קרוב. דמויות אחרות היו משה ,בלעם, שמואל ,אחיה השילוני ועוד אנשים שאולי רק שמם היגיע אלינו כמו    יהוא בן חנני.

ביצירות האלו הוכנסה ביקורת פוליטית כלפי השלטון שהוסוותה כביקורת והתקפות על השושלת הקודמת בית עמרי שכבר לא הייתה בשלטון ולכן לא הייתה עימם כל בעיה לשלטון הנוכחי של בית יהוא.

המגילות האלו  שחלקן עסק בימי בית אחאב שאולי היו רבות מהן  כנראה לא התגלגלו  ברובן  לידי מחבר ספר מלכים.

אם רק המגילות על אליהו ועל אלישע היגיעו לידיו במיקריות יכול להיות שהוא החליט לחבר בין אליהו ואלישע שהיו במקור לא קשורים כלל למרות שחיו בערך באותם זמנים  ואולי כתב על כך ביוזמתו כמה פסוקים מחברים  שהסבירו איך השניים קשורים.

המחבר המקראי גם שם לב שהסיפורים על אליהו ואלישע מזכירים אירועים שלא הוזכרו בכרוניקה שהיתה בידיו של ימי בית אחאב.ולכן התייחס אליהם כמקור היסטורי שווה ערך לכרוניקה.

הסיפורים על אליהו ואלישע הפכו במשך הדורות לפופולאריים במיוחד. אליהו הפך לדמות מפורסמת ומשפיעה. אלישע פחות.אולי כי האופי של סיפוריו שונה מה שמראה שכתב אותם מחבר אחר מסיפורי אליהו.

לימים במאה ה-20 וה-21 סיפורי  שושלת בית אחאב חזרו להיות פופולאריים במיוחד בתיאורים שלהם של המלכה איזבל שהיא דמות חזקה וצבעונית יותר בסיפורים מבעלה אחאב. אם כי הוא ללא ספק מלך אמיץ אבל חלש בפני אישתו.

בסיפורים ומחזות מוקדמים עד שנות ה-70 לערך כולל בסרט ההוליוודי שנעשה על ימי אחאב איזבל הוצגה כדמות בעייתית שלא לאמר מרשעת.

בעידן הפמיניסטי מסוף שנות השמונים וראשית המאה ה-21 איזבל הפכה לדמות בולטת מאוד וחיובית בהשוואה לכל מה שתוארה עד אז.

היא מתוארת ביצירות ספרותיות פמינסטיות עכשוויות שונות ( ראו הרשימה למטה) כאישה חזקה שהזכרים השובינסטיים בסביבתה ובראשם הפנאט הרצחני אליהו פשוט לא מבינים אותה.

מצד שני התעצם מאוד גם מספר היצירות הספרותיות והקומיקסים שבהם איזבל מתוארת כהתגלמות הרשע כשליחה של אל הרשע בעל מכשפה שטנית שמטרתה להשמיד את מאמיני האל.

ויש ספרים שמציגים אותה כרוח רעה שקיימת עד עצם היום הזה. זוהי המצאה של השנים האחרונות אבל שצוברת פופולאריות גדולה.

כמדומה שהמאבק על דמותה של איזבל חיובית או שלילית מייצג היום נקודת סיכסוך בתרבות האמריקנית הפופולארית.

והנה רשימה של כלל היצירות הספרותיות הידועות לי בעברית על שושלת בית אחאב בספרות היפה בתיאטרון בפזמון ובקולנוע.

פחות או יותר לפי הסדר הכרונולוגי של פרסומם.

אבל תחילה הפסל האותנטי היחיד של שליט משושלת אחאב שאולי קיים בידינו .

פסל שהתגלה באבל בית מעכה אולי של המלך אחאב

האם זהו פסל קדום ונאמן לחיים של פני המלך הישראלי אחאב מהמאה התשיעית לפני הספירה?
יכול להיות.
זה גם יכול להיות המלך הארמי חזאל ,המלך הפיניקי אתבעל ,המלך הישראלי עומרי אבי אחאב , המלך הישראלי אחזיה או  יהורם בן אחאב ,המלך הישראלי יהוא. כולם פעלו באיזור במאה התשיעית לפה"ס.
הפסל התגלה בתל אבל בית מעכה.זהותו המדוייקת אינה ידועה. אבל סביר שמי שמתואר שם היה מלך באיזור במאה התשיעית לפני הספירה. לא פיסלו אז אנשים שלא היו מלכים.
אני מהמר שזה היה אחאב.ואם לא הוא אז מישהו אחר מבית עמרי.
 
 
ספרים כלליים על התקופה 
 
משה שמיר מלכי ישראל :מפילוג עד גלות עורך הסידרה יצחק גוטוטר ; ארכיאולוגיה גבריאל ברקאי ;.  ישראל – עם וארץ (סדרה) ; ; 4) ‫ תל אביב : אמיר, 1978.

 אליעזר בן אברהם דב  ויספיש   ספר בני אמי נחרו בי :   מדברי חכמינו ורבותינו אודות אחאב בן עמרי מלך ישראל אשר הסתה אתו אשתו איזבל בת אתבעל מלך צידונים : לקט עודותיהם מדברי חכמינו … וכן מרבותינו הראשונים, המקובלים האחרונים /
‬‫ .Lakewood, N.J : מכון שלטי הגבורים, תש"פ.2019

פרופסור חננאל מאק חננאל מאק בספר החדש "דברי ימיהם א'": :הוא ספר הזכרונות למלכי ישראל " ( ידיעות אחרונות ,2024)

עמרי מייסד השושלת 

טו בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וָשֶׁבַע שָׁנָה, לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה, מָלַךְ זִמְרִי שִׁבְעַת יָמִים, בְּתִרְצָה; וְהָעָם חֹנִים, עַל-גִּבְּתוֹן אֲשֶׁר לַפְּלִשְׁתִּים.  טז וַיִּשְׁמַע הָעָם, הַחֹנִים לֵאמֹר, קָשַׁר זִמְרִי, וְגַם הִכָּה אֶת-הַמֶּלֶךְ; וַיַּמְלִכוּ כָל-יִשְׂרָאֵל אֶת-עָמְרִי שַׂר-צָבָא עַל-יִשְׂרָאֵל, בַּיּוֹם הַהוּא–בַּמַּחֲנֶה.  יז וַיַּעֲלֶה עָמְרִי וְכָל-יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ, מִגִּבְּתוֹן; וַיָּצֻרוּ, עַל-תִּרְצָה.  יח וַיְהִי כִּרְאוֹת זִמְרִי, כִּי-נִלְכְּדָה הָעִיר, וַיָּבֹא, אֶל-אַרְמוֹן בֵּית-הַמֶּלֶךְ; וַיִּשְׂרֹף עָלָיו אֶת-בֵּית-מֶלֶךְ בָּאֵשׁ, וַיָּמֹת.  יט עַל-חַטֹּאתָיו אֲשֶׁר חָטָא, לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה–לָלֶכֶת, בְּדֶרֶךְ יָרָבְעָם, וּבְחַטָּאתוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה, לְהַחֲטִיא אֶת-יִשְׂרָאֵל.  כ וְיֶתֶר דִּבְרֵי זִמְרִי, וְקִשְׁרוֹ אֲשֶׁר קָשָׁר:  הֲלֹא-הֵם כְּתוּבִים, עַל-סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים–לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל.  {פ}

כא ואז  יֵחָלֵק הָעָם יִשְׂרָאֵל, לַחֵצִי:  חֲצִי הָעָם הָיָה אַחֲרֵי תִבְנִי בֶן-גִּינַת, לְהַמְלִיכוֹ, וְהַחֲצִי, אַחֲרֵי עָמְרִי.  כב וַיֶּחֱזַק הָעָם, אֲשֶׁר אַחֲרֵי עָמְרִי, אֶת-הָעָם, אֲשֶׁר אַחֲרֵי תִּבְנִי בֶן-גִּינַת; וַיָּמָת תִּבְנִי, וַיִּמְלֹךְ עָמְרִי.  {פ}

כג בִּשְׁנַת שְׁלֹשִׁים וְאַחַת שָׁנָה, לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה, מָלַךְ עָמְרִי עַל-יִשְׂרָאֵל, שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה; בְּתִרְצָה, מָלַךְ שֵׁשׁ-שָׁנִים.  כד וַיִּקֶן אֶת-הָהָר שֹׁמְרוֹן, מֵאֶת שֶׁמֶר–בְּכִכְּרַיִם כָּסֶף; וַיִּבֶן, אֶת-הָהָר, וַיִּקְרָא אֶת-שֵׁם הָעִיר אֲשֶׁר בָּנָה, עַל שֶׁם-שֶׁמֶר אֲדֹנֵי הָהָר שֹׁמְרוֹן.  כה וַיַּעֲשֶׂה עָמְרִי הָרַע, בְּעֵינֵי יְהוָה; וַיָּרַע, מִכֹּל אֲשֶׁר לְפָנָיו.  כו וַיֵּלֶךְ, בְּכָל-דֶּרֶךְ יָרָבְעָם בֶּן-נְבָט, ובחטאתיו (וּבְחַטָּאתוֹ), אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת-יִשְׂרָאֵל:  לְהַכְעִיס, אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל–בְּהַבְלֵיהֶם.  כז וְיֶתֶר דִּבְרֵי עָמְרִי אֲשֶׁר עָשָׂה, וּגְבוּרָתוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה:  הֲלֹא-הֵם כְּתוּבִים, עַל-סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים–לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל.  כח וַיִּשְׁכַּב עָמְרִי עִם-אֲבֹתָיו, וַיִּקָּבֵר בְּשֹׁמְרוֹן; וַיִּמְלֹךְ אַחְאָב בְּנוֹ, תַּחְתָּיו.  {פ}

מלכים א פרק טז 

על מיסד השושלת עמרי  למרות חשיבותו העצומה.כמי שחיסל  בתוך שבוע( !) את תופס הכתר זמרי שרצח את כל משפחת השושלת הקודמת בית בעשה ,והביס טוען לכתר אחר בשם תיבני   בן גינת  לאחר מלחמה קשה של ארבע שנים, כמי ששלט לאחר מכן  לפחות במשך שבע שנים והחל בבניית העיר שומרון והפך אותה לבירת הממלכה  התנ"ך מספר רק מעט ולא ברור למה.

אולי המחבר של הכרוניקה בימי שושלת יהוא היריבה לבית עמרי שבניגוד למחבר ספר "מלכים "  חי קרוב יחסית לאירועים והיה לו עניין אישי בדבר,ואולי היה בן למשפחת שושלת יהו , רצה להציג את עמרי כ"בן בלי שם" איזה אפס מאופס.

כניראה רק מעט היגיע על עמרי למחבר ספר "מלכים"שלדעתי כן היה מכניס את המידע על מוצאו אם רק היה לו כזה.

לדעתי האיבה שיש בספר מלכים כלפי שושלת  בית עמרי אינה של מחבר הספר דווקא אלא של המקור הישראלי שלו מימי בית יהוא שרחש איבה עמוקה לשושלת שבאה לפני זאת שלו.

במקרה הזה המחבר המקראי  העדיף לא להמציא ולהשאיר את הדברים כפי שקיבל אותם.. 

אני מכיר רק יצירת ספרות אחת  שעוסקת בעמרי וגם היא פורסמה לאחר מותו של מחברה.

יעקב שבתאי "מלכות "בקובץ ספרו של ד”ר רועי הורוביץ מאוניברסיטת בר-אילן, “עולם ללא אשמים: יעקב שבתאי בעקבות ספר הספרים” (הוצאת כרמל 2021).

מחזה על מרד זימרי שאותו חיסל עמרי ותפס את מקומו.

המחזה הזה מעולם לא עלה על הבמה. 

עולם ללא אשמים

מאוד יכול להיות שאם היה  יותר מידע על עמרי היו עליו יצירות ספרות רבות אבל אין כזה.כנראה בגלל העויינות של ההסטוריון של שושלת בית יהוא למייסד השושלת הקודמת. 

 ישנו רומן  יחיד על ימי המלך יהושפט ביהודה   דמות שהיא בדרך כלל בגדר ניצב משנה  בסיפורים על אחאב ואיזבל  ( כפי שאכן היה במציאות ההיסטורית ) ונותן תמונה פאנורמית על כלל ימי   ומלכי שושלת בית עמרי בישראל

‫ מאיר  שלום    יהושפט מלך יהודה :   (רומן היסטורי) /    [ישראל] :   (מ. שלום),   [2009].

סיפור הסוקר את חייו של מלך יהודה יהושפט שחי בימי עמרי אחאב ויהורם.רוב הסיפור למרות שהוא אמור להתמקד ביהודה מתמקד דווקא בממלכת ישראל. 

                                                     

   ימי המלך אחאב והמלכה איזבל     

         

 
 
 
אחאב מלך ישראל
 
 
כט וְאַחְאָב בֶּן-עָמְרִי, מָלַךְ עַל-יִשְׂרָאֵל, בִּשְׁנַת שְׁלֹשִׁים וּשְׁמֹנֶה שָׁנָה, לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה; וַיִּמְלֹךְ אַחְאָב בֶּן-עָמְרִי עַל-יִשְׂרָאֵל, בְּשֹׁמְרוֹן, עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם, שָׁנָה.  ל וַיַּעַשׂ אַחְאָב בֶּן-עָמְרִי הָרַע, בְּעֵינֵי יְהוָה–מִכֹּל, אֲשֶׁר לְפָנָיו.  לא וַיְהִי הֲנָקֵל לֶכְתּוֹ, בְּחַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן-נְבָט; וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת-אִיזֶבֶל, בַּת-אֶתְבַּעַל מֶלֶךְ צִידֹנִים, וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֶת-הַבַּעַל, וַיִּשְׁתַּחוּ לוֹ.  לב וַיָּקֶם מִזְבֵּחַ, לַבָּעַל, בֵּית הַבַּעַל, אֲשֶׁר בָּנָה בְּשֹׁמְרוֹן.  לג וַיַּעַשׂ אַחְאָב, אֶת-הָאֲשֵׁרָה; וַיּוֹסֶף אַחְאָב לַעֲשׂוֹת, לְהַכְעִיס אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, מִכֹּל מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנָיו.
מלכים א פרק טז 
 
 
 
 
 
 
איזבל אשת אחאב .ציור מ-1553 
Published by Guillaume Rouille (1518?-1589) – "Promptuarii Iconum Insigniorum
 
 
על אחאב אולי המלך הישראלי המפורסם ביותר לאורך הדורות  יש יצירות רבות .אבל כפי שתראו רובן מתמקדות בדמותה של אישתו איזבל שהציתה את הדמיון האנושי יותר מדמותו של בעלה מלך אמיץ ונועז אבל גם  לכאורה לפחות חלש בפני אישתו  ונוטה לפולחן  הבעל.
אבל הדבר המעניין הוא ..שני המלכים הבאים בשושלת לאחר אחאב אחזיהו ויהורם שניהם נקראים בשם האל המקראי  יהוה המתחרה של הבעל.
ולא היה אף מלך של ממלכת ישראל שנקרא בשם עם אלמנט של שם האל הזה קודם לכן.
( ישנו שם של מלך יהודה המקביל לאחאב יהושפט ואולי זה אומר שגם ביהודה האמונה באל המקראי התעצמה ממש במקביל אחרי שרוב קודמיו של יהושפט לא נקראו בשם אל זה).
חלק המחוקרים מסיקים מזה שהאל המקראי עוד לא היה כל כך חזק בשלב הזה מאחר שהמלכים בדרך כלל לא יוזמים שום טרנד תרבותי.
הם לרוב או כמעת תמיד שמרניים ביותר כדי לא לעצבן אף אחד יותר מדיי. . הולכים אחרי טרנדים שונים שקיימים שהחילו תמיד מהשוליים ופרצו למרכז לחוגי האצולה ורק בסוף אל המלוכה.
אז אולי זה אומר שהאמונה בה' עוד לא הייתה חזקה כל כך עד לימי בית עומרי ואז הפכה לכל כך לחזקה שהמלך אחאב מצא לנכון לכנות שני בנים שלו בשם עם שם האל המקראי דבר שעוד לא עשו קודם לכן.
וזה שימו לב למרות שהאם איזבל היא עובדת בעל מאמינה ויש להניח שעל העניין הזה של כינוי בנה הבכור והשני בשם לקוח מהאל שלה היא נילחמה בכל כוחה.
. מתברר עם כך שהכוח שלה לא היה כל כך חזק. היא הפסידה לא פעם אחת אלא פעמיים.
וגם עם כינתה לבסוף ילדים אחרים בשמות הלקוחים מהבעל אנחנו לא יודעים על זה כי אלו מעולם לא היגיעו למלוכה.
אז נראה לי שכל הסיפורים על איזבל כשולטת בבעלה אחאב היו בלשון המעטה מוגזמים ביותר.
בדברים החשובים באמת הוא כן עמד על שלו כנגדה
 
אחאב שלט במשך 22 שנה. פרק זמן ארוך. אבל איזבל המשיכה לחיות אחריו עד ליום האחרון של השושלת. 
 
 

חותמת שהארכיאולוגים מאמינים שהייתה שייכת לאיזבל ונושאת את שמה

רשימת יצירות ספרותיות בעברית ( וגם באנגלית ועוד סרט אמריקני  וסרטי טלויזיה ברזיליאנים וישראליים ) על ימי אחאב ואיזבל :

שלום הכהן 

מעשה כרם נבות היזרעאלי" – מחזה בשתי מערכות, שבו משולבים רעיונות של רומנטיקה ושל צדק חברתי.  

פורסם בקובץ:

  • מטעי קדם על אדמת צפון(רדלהיים תק"ס, 1800; מהדורה שנייה, תקס"ז 1807; מהדורה שלישית בנוסח עברי בלבד, ז'ולקווה תקע"ח 1818) – שירים בעברית עם תרגום לגרמנית: "הצלת אברהם באור כשדים", "מזמורים חדשים מקורות חיי דוד", "".ומעשה נבות היזרעאלי
  • היצירה הראשונה בספרות העברית החדשה על ימי אחאב.

 אברהם מרדכי בן יצחק,פיורקו  1853-1933    ערום ראה רעה ונסתר :   ספור בימי

אחאב מלך ישראל (הגדה) /    ווארשא :   [חמו"ל],   תרנ"ג 1893

McLaws, Lafayette    Jezebel :   a romance in the days when Ahab was king of Israel /    Boston :   Lothrop Pub. Co,   c1902.

חיים הררי  1883-1940    איזבל :   מדרש חזיון בשש עלילות על פי אדמונד פלג /    תל-אביב :   ניב,   תרץ,1930 
עיבוד לעברית של מחזה צרפתי מ-1910 של אדמונד פלג ( 1874-1963)

תורגמה ועובדה  בידי הבונה החופשי הבכיר חיים הררי מצרפתית.

 
 

מתתיהו  שהם צור וירושלים הוצאת דביר ,1933. מחזזה ענק על המאבק בין האליהו הנביא ואיזבל .יצירת מופת של הספרות העברית.

התוכניה של ההצגה "צור וירושלים " בבית לסין 

אלחנן שיצר     אחאב :   טרגדיה בת ארבע עלילות.    רדום :   [דפוס U. EYDZ],   תרצ"ד.1934

מחזה פוליטי שבו לחיסולו של נבות בידי אחאב ואיזבל יש שיקולים מקיאוליסטיים .

 
 
Frankau, Pamela

Jezebel

,London : Rich & Cowan, Ltd1937

אהרון קמינקא ‫ שבר בית אחאב :דרמה בארבע מערכות.

‫ תל-אביב : מסדה, תש"א [1941 

אברהם שמואל) שטיין,(,( 1912-1960 ) "מלכת הנכר" סיפור בתוך   עלים טרופים ברוח :   ספורים וציורים /    תל-אביב :   עם עובד,   תשי"ב 1952.

הסרט "חטאי איזבל

" Sins of Jezebel

מ-1953 

הסרט היחיד שמוכר לי באורך מלא על תקופת בית אחאב 

  •  

      Dorothy Clarke Wilson Jezebel (1955)

אפרים  צורף   התשבי :   ספור על אליהו הנביא /    תל-אביב :   ניב,   תשי"ח 

1957

שמואל איזבן ( איזיביצקי ) 

 1959 המלכה איזבל :רומן היסטורי : עברית: א. וייסמן

יצא לאור במקביל במקור ביידיש :

די קעניגין איזבל :היסטארישער ראמאן  1959 

 סיפור חייה של איזבל המלכה בימי אחאב ומותה במרד יהוא.

חנני ,יוסף "מיכיהו בן ימלה " על הנביא מימי אחאב.

"גליונות כרך י"ז תש"ה 

אנתולוגיה תנכית כרך ג

חנני , יוסף "מצורעים" סיפור על ימי אחאב.

פורסם באנתולוגיות :

אנתולוגיה מקראית

אנתולוגיה תנכית כרג ג'

עליתו של אלישע מאת נסים אלוני ( פורסם במקור בכתב העת “עין -1951) על המפגש הראשון בין הנביאים אליהו ואלישע

Slaughter, Frank G. (Frank Gill), 1908-2001.    The curse of Jesebel :   a novel of the biblical Queen of evil    Garden City :   Doubleday,   1961

ספר רב מכר באנגלית שהופיע בכמה מהדורות ובכמה שמות

פרי יצירתו של רופא כותב ספרים רבי מכר שהתפרסם במיוחד עם רומנים תנכיים והיסטוריים.

רינה טל ,אגדות אליהו הנביא . אייר א.לוזידא הוצאת זימזון . 1962

אליהו הנביא. 1964 .

 . ספורי המלכים . 1966

רומן הרפתקאות אירוטי על איזבל מאת מחבר הקומיקס הידוע גרדנר פוקס בשם בדוי "ג'פרסון קופר" 

 JEZEBEL BY JEFFERSON COOPER

Written by Gardner F Fox in 1963, written under the pseudonym Jefferson Cooper.

 

חורגין יעקב ירושלים ושומרון: ספור   הסטורי יזרעאל 

1965 

"שלושה נערים , יהוא אלישע ובדקר ( המספר את הסיפור )  מגיעים      מיהודהלישראל ומצטרפים לצבא הישראלי ומוצאים עצמם מעורבים במאבקים של התקופה.

אריה סיוון –נבות :מחזה בשש תמונות  1967 

מחזה על חיסולו של אזרח צדיק בידי המנגנון הבטחוני של המדינה. 

יעקב שבתאי אוכלים מחזה על אחאב ואיזבל

1979 

קיראו את תוכניית ההצגה בתיאטרון החאן 

והנה גירסה מוסרטת של המחזה "אוכלים" על אחאב ואיזבל :

מלך רע מאת חיים גורי ( פורסם במקור ב-1984)

שיר הספד על אחאב.

  1. אריה  קוצר איזבל (נסיכת צידון ) מקדה , 1989. ספר שלישי בטרילוגיה "בין היאור והחידקל" לאחר "בן צרויה" ו"בת איה"  על ימי המלך דוד.איזבל מופיעה בסיפור כדמות חיובית ביסודה.

  1. זיוה שחר  "צור וירושלים"  הוצאת ירון גולן ,1992. עיבוד לתסריט של המחזה צור וירושלים" בתל אביב : הגרסה הקונצרטנטית - המולטי יקום של אלי אשד

Gold, AlanJEZEBEL    Pymble, N.S.W : HarperCollins2002

‫ בקר, אמנון, 1932-2019()    סיפורי בעל ואהליבה /    תל-אביב :   י. גולן,   תשס"ג, 2003

תקציר:

רומן היסטורי. במרכז העלילה בניית חומת יזרעאל על-ידי המלך אחאב וחורבנה בידי צבא אשור. המחבר מספר על התיישבות הכנענים, היתקלות אחאב בנביאים, מפגש דוד ואחינועם, חורבן יזרעאל העברית, הקרב בין הממלוכים למונגולים ועוד. לאורכו של הספר שזורים מיתוסים, אמונות ומנהגים ביחד עם שפע של תאוות שלטון, שפך דם ומיניות תוססת. ותב מנשה קדישמן: חוויה רוחנית-אמנותית מיוחדת זומנה לי עם קריאת כתב-היד של האפוס של אמנון בקר "סיפורי בעל ואהליבה" המושרש בתולדותיה של יזרעאל המקראית ושבו מככבות דמויות מקראיות מזקני יזרעאל, נבות, דוד, איזבל, אחאב ועד הנביא הושע. 

שיר בהשקת הספר "

 

 

אלי שרייבר  חתולי )

     בוקר טוב אליהו :   רומן /    תל-אביב :   גוונים,   תשס"ד, 2004.

   
כולל פרקים על מאבקו של אליהו הנביא במלך אחאב. 
 
 

Beach, Eleanor Ferris, 1946-    The Jezebel letters :   religion and politics in ninth-century Israel /    Minneapolis :   Fortress Press,   c2005

Presented as a "recently discovered" cache of documents from the ninth century BCE, The Jezebel Letters draws the reader into an assassination conspiracy supported by the era's most notorious biblical character, Queen Jezebel. Her letters and memoirs, interwoven with the sometimes conflicting contemporary accounts of the Bible and ancient Near Eastern documents, re-create the century's religious, political, military, and economic developments in the kingdoms of Israel and Judah. But these public aspects, which have traditionally been described in terms of their male actors, are told here from the perspective of a royal woman. Generously illustrated with line drawings, The Jezebel Letters is solidly based on historical research, archaeological excavation, and familiarity with the region's geography and material culture.

 ליעד שהם

"אחאב"

סיפור המתאר את חייו אחאב מנקודת מבטו שלו .

אליחשדע"

סיפור על הנביא אלישע ,מנקודת מבטה של אישה.
 סיפורים  בקובץ "החברים של אלוהים" כינרת זמורה ביתן ,2005

רוני נוימן , 1953-    לעת בוא השמש /    תל-אביב :   גוונים,   תשס"ח

2007.
‬תקציר :

 גירסתו של המלך  אחאב עצמו לסיפור חייו המסופר בגוף ראשון , ובתור שכזה הוא משמש מעין כתב הגנה כנגד שיפוטה של ההיסטוריה המסורתית" 

Lesley Hazleton  Jezebel: The Untold Story of the Bible's Harlot Queen   New York : Doubleday 2007 Finalist: 2008 Washington Book Award.)

ביוגרפיה בדיונית של איזבל.

here is no woman with a worse reputation than Jezebel, the ancient queen who corrupted a nation and met one of the most gruesome fates in the Bible. Her name alone speaks of sexual decadence and promiscuity. But what if this version of her story, handed down to us through the ages, is merely the one her enemies wanted us to believe? What if Jezebel, far from being a conniving harlot, was, in fact, framed?
In this remarkable new biography, Lesley Hazleton shows exactly how the proud and courageous queen of Israel was vilified and made into the very embodiment of wanton wickedness by her political and religious enemies. Jezebel brings readers back to the source of the biblical story, a rich and dramatic saga featuring evil schemes and underhanded plots, war and treason, false gods and falser humans, and all with the fate of entire nations at stake. At its center are just one woman and one man—the sophisticated Queen Jezebel and the stark prophet Elijah. Their epic and ultimately tragic confrontation pits tolerance against righteousness, pragmatism against divine dictates, and liberalism against conservatism. It is, in other words, the original story of the unholy marriage of sex, politics, and religion, and it ends in one of the most chillingly brutal scenes in the entire Bible.
Here at last is the real story of the rise and fall of this legendary woman—a radically different portrait with startling contemporary resonance in a world mired once again in religious wars.

 

מרדכי לנדסברג בן שמואל "איזבל והסריסים ,הוצאת רעיון ,2010 

De Jong, Eleanor    Jezebel /    London :   Avon,   2012

Set against the sweeping backdrop of the ancient Holy Land, Jezebel is a tale of love, loss and deceit – and one woman's struggle to survive in a land filled with rivals plotting her downfall!

   

 
 
Garrett, Ginger. "Reign: The Chronicles of Queen Jezebel", Book #3 in the Lost Loves of the Bible Series (2013),
 
summary:Beyond the Drama, Her Heart Was Real
From the moment her marriage to prince Ahab thrusts her into the intrigues of palace life, Jezebel’s exotic beauty opens doors and her will breaks down walls. Torn from her homeland and wed to power in a strange country, Jezebel vows to create a legacy and power all her own. Some might call her a manipulative schemer, bent on having her way. But they don’t know the whole story, and she was much, much worse. As she moves through the halls of power, her heart struggles between devotion to the gods she worships, the prince who loves her, and her thirst for revenge. She sparks a battle between her strangely powerless gods and the God of palace administrator Obadiah—a God who confronts her with surprising might. She will fight, though victory may cost her everything.
 
 
 
 
 
 
רבקה חגג     המלכה משומרון /
 ירושלים ; תל-אביב : שוקן, 2015. ‬
 
 

י"

 
 
 

רחל מיפו    הגשם. :   אליהו ואיזבל /

ספרי עתון 77, תשע"ח, 2018

,תקציר :שני מונולוגים של נשים מניעים את הרומן – האחת פשוטת עם, האלמנה מצרפת, והשנייה – איזבל הצידונית, אשת אחאב מלך ישראל. המחברת מכוונת את הפנס אל חייהן של הנשים בעת העתיקה, כשכמעט ולא ניתן להן חופש פעולה ובכל זאת, יכלו לפעול. איזבל מוצגת כאן כאישה שואפת כוח, שאינה מכירה אפשרות אחרת, והיא בוחנת מהצד בהשתאות את האלוהים האחד, את המאמינים בו, את צניעות החצר, ואת המנהגים הגורמים לה לחוש זרה ולעתים מאוימת. תפיסתה האלילית של איזבל מציעה לנשים אלה משלהן, שתאזין למצוקותיהן. וכי מה זה משנה בכמה אלים ובאיזה אלים מאמינים, טוענת איזבל. האלמנה מצרפת סבורה בדיוק כמוה, אלא שהיא משתכנעת בכוח האל האחד, שהציל את חיי בנה. היא צופה מרחוק ובהשתאות במעשיה של איזבל. חייה שלה זורמים בשלווה יחסית, המופרת רק עם ביקוריו המסעירים של איש האלוהים, הוא אליהו, במסעיו, בבריחותיו, במאבקיו. לקראת סוף הרומן מצטלבות דרכיהן של שתי הנשים, ומשלימות זו את תמונת עולמה של זו…

:תורגם לאנגלית כ:

The idolatress from Samaria /R. from Jaffa ; translation, Grace Michaeli Aviv] : eBookPro Publishing, [2021]

 Bill Spencer

Jezebel: Queen of Evil 

 ‎ Gatekeeper Press (30 April 2018)

SUMMARY:

STtanding with his arms upraised, holding the crowd hushed and silent by the sheer power of his voice, Elijah was an awe-inspiring figure. His voice filled the clearing and rolled down the mountainside. "Hear my prayer Oh Lord!" Elijah implored. "Hear me that this people may know that thou art the Lord God and that thou hast turned their hearts back again to thee."The crash of thunder accompanying the flash of lightening jarred the whole mountainside and threw people to the ground by the sheer force of its impact. The whole altar burst into flame and the smell of burnt flesh mingled with the sharp odor characteristic of the passage of lightening. Miraculously, Elijah was not touched by the bolt, and above the moan of pure terror that swept the crowd his voice rose in an exultant shout: "The Lord, He is God! The Lord, He is God!"

בשמת פרח אדמוות עריכה לשונית: בר פסח.

 [הרצליה] : ספרי ניב הוצאה לאור, תשע"ט, 2019.

תקציר:

זוהי המאה התשיעית לפנה"ס. ממזרח מגיעות ידיעות מסמרות שיער על מעשיהם של האשורים. ממלכת צידון וממלכת ישראל כורתות ברית בנישואים. שלוש נשים הניצבות בעין הסערה, בעולם שמשנה את פניו, בעולם שבו גברים מטילים חיתתם ונשים טוות את חייהן ואת מותן. בת מלך צידונים, הנוטשת את מולדתה והולכת בעקבות בעלה אל ארצו. ארץ שאדמתה יבשה, אנשיה קשים, ורק אל אחד לה. נכדת הכורם, נוודית הכמהה אל הים, אף כי נקראה אדמה. נסיכה פיניקית, היוצאת בעקבות אוצרותיו של בעלה ומגלה כי מצאה ממלכה.
ברומן מקראי-היסטורי רחב יריעה זה מבקשת המחברת להשמיע את קולן של הנשים האבודות מתוך תהום הנשייה. נשים עוצמתיות וחזקות הממזגות אכזריות וחמלה, אהבה ומוות בכפיפה אחת.

Brian Godawa 

Jezebel: Harlot Queen of Israel (Chronicles of the Watchers)

 ‎ Warrior Poet Publishing (November 7, 2019)

המלך אחאב והמלכה איזבל קטעים מפואמה של אלון מלצר

מגזיען "יקום תרבות 2018

Janet Boast

Jezebel: Biblical Women Emerging from the Shadows 

2019

יונתן יוגב    אליהו / עורכת ורד זינגר פרדס

2020

בית ספר לנביאים – פרק מהרומן “אליהו” מאת יונתן יוגב על הנביא אליהו.

לדמיין את אליהו – ראיון עם יונתן יוגב על ספרו “אליהו”.

 RM Watters 

The Book of Jezebel Philosopher's Stone Books (March 1, 2024)

What if the most hated woman in history could speak for herself…?A queen made equal to a king…accused of murdering her rivals. A priestess, called goddess incarnate…denounced as a harlot and sorceress.

They needed to suppress her power to control the narrative. And when she refused to obey…they tried to silence her forever. 
But she will not be silenced…

Jezebel. Her story comes down to us from the writers of First & Second Kings in the Hebrew scriptures, also known as the Christian Old Testament, in which she is portrayed as a scheming murderess, harlot, & notorious idolatress: the epitome of feminine evils. Her name has become a symbol, an archetype representing a woman capable of the worst of human sins.

There are two sides to every story, yet only the voices of her detractors have come down to us, while those who supported her & her husband, King Ahab, have been conveniently silenced in the annals of Judeo-Christian history.

But what if she could tell her own story? Her first act in taking back her voice might be to reveal the true name by which she was known: Yezeba’al, Queen of Yisrael. This is her account of the tales previously handed down to us by the winners in history.

This is her story.

Jezebel: A Novel

by Megan Barnard Penguin Books (July 25, 2023)

Jezebel. You’ve heard the name. But you’ve never heard her story.

"Historical fiction at its finest," (Louisa Morgan) this propulsive novel is a stunning reimagining of the story of a fierce princess from Tyre and her infamous legacy


Jezebel was born into the world howling. She intends to leave it the same way.

When Jezebel learns she can't be a king like her father simply because she’s a girl, she vows never to become someone’s decorative wife, nameless and lost to history. At fifteen she’s married off, despite her protests, to Prince Ahab of Israel. There, she does what she must to gain power and remake the dry and distant kingdom in the image of her beloved, prosperous seaside homeland of Tyre, beginning by building temples to the gods she grew up worshipping. As her initiatives usher in an era of prosperity for Israel, her new subjects love her, and her name rings through the land.

Then Elijah, the prophet of Yahweh and her former lover, begins to speak out against her. Bitter at having been abandoned by Jezebel, he lashes out, calling her a slut. Harlot. Witch. And the people, revering their prophet’s message, turn on her.

As ancient powers and faiths are pitted against each other, bloodshed descends on Israel and Jezebel faces the fall of her legacy. Determined despite the odds to make Israel a great nation, she must decide how far she's willing to go to protect her family, her throne—her name. A stunning revision of a notorious queen’s story, Jezebel is a thrilling lyrical debut about a fierce woman who refuses to be forgotten.

אחאב ואיזבל בטלוויזיה

הברזיליאנים יצרו ב-2019 טלה נובלה של 84 פרקים (!) על איזבל ואחאב.

פוסטר של סדרת הטלויזיה הברזיליאנית על חיי אחאב ואיזבל

מקדימון הסדרה

https://www.facebook.com/watch/?v=796123751331767

פרטים בעברית על הסדרה

צפו בפרק האחרון לסדרה

https://www.facebook.com/watch/?v=601940284110299

איזבל ואליהו ב"היהודים באים"פרק 8 בעונה 4

ימי המלך אחזיה בן אחאב.

אחזיהו באיור של גיום רואייה מהמאה ה-16 (פרומפטואריום איקונום אינסיגניאורום)

אחזיהו שלט כנראה רק כמה חודשים לפני מותו הפתאומי

שווה אבל לשים לב לשם שכולל את שמו של האל המיקראי שמראה שבתקופה זאת אל זה כבר היה חזק מאוד בממלכת ישראל. אף מלך קודם בממלכת ישראל לא כלל בשמו את חלק מהשם של האל ( אם כי אחד מבניו של ירבעם בן נבט "אביה " כלל שם זה אבל הוא לא מלך בסוף)

וכך היה גם עם המלך הבא יהורם .

דהיינו ילדיהם של אחאב ועובדת הבעל איזבל קיבלו שמות מפולחן האל המתנגד '.

צפו באחאב ובאחזיהו ב"יהודים באים ":עונה 3 פרק 8

ימי המלך יהורם (המאה התשיעית לפני הספירה)

המלך יהורם בן אחאב

 Guillaume Rouillé's Promptuarii Iconum Insigniorum

יהורם שלט כ12 שנים ונהרג בקרב גדול .את מקומו כמלך תפס יהוא בן יהושפט בן נמשי שרצח את כל בני משפחת בית עמרי. בממלכת ישראל.

בכך חוסלה בישראל שושלת בית עמרי ששלטה בממלכה למעלה מארבעים שנה.

תרגום

(1)[…]וגזר[]
ג (2)אבי עלה [עליו בה]לחמו בא[פק?]
(3) וישכב אבי, הלך אל [אבותי]ו. ויבוא מלך
(4) ישראל קודם לארץ אבי. [ו]ימלך הדד א[ותי]
(5) אני. וילך הדד לפני [ו]אצא משבעת [מחוזות?]
(6) ממלכתי ואהרוג, מלכ[ים שב]עים אוסרי א[לפי
(7) ר]כב ואלפי סוסים. [הרגתי את יהו]רם בן [אחאב]
(8) מלך ישראל והרג[תי את אחז]יהו בן [יהורם מלך]
(9) בית-דוד. ואשים [את עריהם חורבות ואהפוך]
(10) את ארצם ל[שממה… ].
שאר הכתובת חסרה

כתובת תל דן שמספרת על חיסולו של יהורם ושל בית אחאב. כנראה בידי המלך הארמי חזאל.

סיפורים על יהורם כוללים את :

סיפורו של בן השונמית מאת גיל הראבן . ( פורסם במקור בספר “מיניאטורות מקראיות” ,הוצאת מוסד ביאליק 2018) סיפור על אלישע הנביא.

Bremkamp, Gloria Howe    Merari :   the woman who challenged Queen Jezebel and the Pagan gods /    San Francisco :   Harper & Row,   c1986.

Retells the story of Merari, the Shunammite woman who befriended the prophet Elisha and used her unswerving faith to turn the nation of Israel towards Jehovah and away from pagan beliefs

כמוש אלוהי צדק מאת יעקב אשמן,( פורסם במקור ב-1950) סיפור על המלך המואבי מישע, שממנו השתמרה כתובת מפורסמת, ומאבקו בישראל של המלך יהורם וביהודה.

גיחזי מאת יצחק שנברג -שנהר( פורסם במקור ב-1947) -הסיפור האחרון על הנביא אלישע.

איזבל פזמון מאת עקיבא נוף על היום האחרון של המלכה

הושמע לראשונה ב-1971 והיגיע למקום העשרים במצעד הפזמונים

]

השיר נכלל במופע משיריו של נוף בשם "הבוקר שאחרי", וכן באלבום בשם זה שיצא בעקבות המופע. בקולות הרקע בשיר השתתפה אביבה הד, ובקליפ שהופק לשיר השתתפה פנינה רוזנבלום. השיר צעד במצעדי הפזמונים השבועיים של הגל הקל 12 שבועות, מ־23.8.1971 ועד 22.11.1971. הוא הגיע לראש המצעד, ושהה שם שבועיים (החל מ־18.10.1971). במצעד השנתי תשל"ב (1972) של התחנה דורג השיר במקום ה־20.

המחזה "יהוא "מאת גלעד עברון " שהועלה על הבמה לראשונה בתיאטרון הקאמרי –1992 על המורד שמפיל את שושלת בית עמרי בימי יהורם

פורסם בקובץ שישה מחזות / תל אביב : ספרא, 2009

מקדימון ההצגה

https://www.facebook.com/beitzvi/videos/3256030284412173/

 מרדכי לנדסברג ( מרדכי בן שמואל  1937-) איזבל והסריסים :   רומאן היסטורי /הוצאת ספרים רעיון, [2010 בער

תקציר  "סיפור התמוטטות שלטון משפחתה של איזבל על ישראל, לאחר נפילת בעלה – המלך אחאב – בקרב נגד הארמים ברמת גלעד. סיפורי התנ"ך על נפילת בית אחאב נקבצו כאן – בעיבוד חופשי, ליריעה רחבה של עלילות תככים, אהבים, יצרים ואמונות"-

איזבל ואחאב בקומיקס

Brubaker, Elijah author artist

The story of Jezebel and her turbulence with the prophets of Israel : a satiric recounting of the pious struggle of Elijah, Elisha and Jehu as they fight for the immortal souls of their people based on the best selling book the Bible written by God 2017

Creator

 

From up-and-coming comic artist Elijah Brubaker comes The Story of Jezebel, a thoroughly modern, and hilarious, take on the Old Testament tale of paganism, murder, and sex. King Ahab is arranged to marry the beautiful Jezebel, a hip chick with a short fuse, whose interest in the pagan god Baal doesn't sit well with the people. With a mix of satirist wit and visual verve, Brubaker puts his unique twist on angels, famine, war and even bear maulings, without losing touch with the biblical source material. If your grandma's Sunday school was a Comedy Central special, it would be Elijah Brubaker's Story of Jezebel.

Jezebel: Mother of Harlots

סדרת קומיקס שרצה ב7 גליונות בין השנים 2014 ו-2022 ומביעה את התיאור הקיצוני ביותר של איזבל כמכשפה שטנית הרוכת לעצמה כחותעל טבעיים במהלך הסדרה.

עד שהיא מושמדת לבסוף בידי יהוא בהדרכתם של אליהו ואלישע המתים. \

אולי במפתיע ואולי לא המחבר היא אישה.

המחברת והמוציאה לאור היא

Marina Albert

שכעת עמלה על הפיכת סדרת הקומיקס לסרט פנטזיה גרנדיוזי.

מקדימון הסרט המוצע

in a time when war was the sport of kings and supreme loyalty demanded supreme sacrifice. Adapted from an original screenplay, a supernatural reimagining of the Old Testament account of King Ahab and Queen Jezebel. Who was Jezebel? Was she a headstrong woman who refused to submit to her king and his God or a power-lustful seductress betrayed by an arranged marriage and abandoned by the men in her life – who sacrificed her soul for immortality to inflict revenge on king and country? Follow the epic tale of Jezebel’s rise from reluctant queen to all-powerful sorceress – as she unleashes the gods of the underworld in her quest for supremacy.

תקציר העלילה כאן.

תקופת מלכות עתליה ביהודה

  

   עתליה מלכת יהודה


Published by Guillaume Rouille (1518?-1589) – "Promptuarii Iconum Insigniorum"

בת משפחת עמרי עתליה כנראה בתו של עמרי ואחותו של אחאב שלטה עוד כמה שנים ביהודה.    לפני שהוצאה להורג גם היא ,אולי במזימה שאורגנה בידי ממלכת ישראל העוינת לה כעת.

                                         הגבירה עתליה נלקחת להוצאה להורג בידי מתנקשים.ציור מימי הביניים.

יצירות ספרותיות על עתליה האחרונה לבית עמרי :

ז'ן רסין ‫ 1639-1699    עתליה :   טרגדיה תנכית בחמש מערכות.    תרגום אליהו מייטוס בתוך הספר: ישראל ויעודו, כרך ראשון. עורך ביסטריצקי, נתן. ירושלים :   ההסתדרות הציונית – המחלקה לעניני הנוער והחלוץ :   קרן קימת לישראל,   תש"י 1950.

דוד פרנקו-מנדס, 0 1713-1792    גמול עתליה :   מליצה, היא כוללת דברי הימי ליואש המלך מיום גנוב גונב בידי יהושבע … עד הריגת המרשעת … /    אמשטרדם :   דפוס ג"י יאנסון,   מ'כ'ת'ם' ל'דוד [תק"ל].1770

מהדורה שנייה

  גמול עתליה :   שיר ספורי בשלשה חלקים

יצא לאור מוגה עם הערות … ע"י דוד בן לוי סלוצקי ‬ 1860


‫ לעטעריס, מאיר, 1800-1871))    גזע ישי :   … מקורות ותולדות יואש מלך יהודה ומפלת
  Wien :   A. E. von Schmid,   1835.עתליהו על פי ה' ביד יהוידע הכהן : שיר בחמישה חלקים /

מאמר של ניר רצ'קובסקי על התרגומים של המחזה של ראסין "עתליה" לעברית

"פנדלטון , לואיס " אלמון האובד:סיפור היסטורי מימי מלכות עתליה ויואש מלך יהודה " (1898)     תרגם מאנגלית יוסף מיוחס ,ורשה ,תושיה 1907 ,   84 ע'. מרכז הסתדרות המורים ,תרצ"ח ,"       116 ע' צייר נחום גוטמן, 1938.

.            

        

על המלך הנער יואש המתחבא מפני אימו הרצחנית   עתליה.

המלך הנער יהואש. מאת גיל הראבן.

                   

ריקי קלר ,( ראובן קריץ) עוזאי . ספרי פורא, 1983 . 2002 על בחורה שחוזרת בזמן לימי עתליה יואש אמציה ועוזיהו. .

 Mary Helene Rosenbaum

Jezebel's Daughter Blue Grape Press (August 30, 2010)

summary:

Eighty years after the death of King Solomon, and more than eight hundred years before Jesus, Queen Athaliah reigned in Jerusalem. The daughter of King Ahab and Queen Jezebel of the Northern Kingdom of Israel, Athaliah was the only woman in the Bible ever to reign as queen in her own right in Judah, the Southern Kingdom. The biblical texts, traditional commentators, and scholars all remember her—when they mention her at all—as a bloodthirsty tyrant.

Yet a closer look gives a more complex picture, and this novel takes an unconventional view of a fascinating woman and her turbulent times. Jezebel’s Daughter explores the period when the worship, the politics, and the people of the land that gave us the world’s great monotheisms were in flux, and draws a portrait of the woman without whom the tides of history might have washed away their foundation.

Mesu Andrews In the Shadow of Jezebel

ספר על יהושבע הכוהנת שגידלה את יואש בנה של עתליה מלך יהודה לעתיד.

rained as a priestess in the temple of Baal, Princess Jehosheba strives to please the demanding Queen Athaliah, daughter of Jezebel. But when a mysterious letter from the dead prophet Elijah predicts doom for the royal household, Jehosheba realizes that the dark arts she practices reach beyond the realm of earthly governments.

Forced to marry Yahweh's high priest in order to further Athaliah and Jezebel's power plays, Jehosheba enters the unfamiliar world of Yahweh's Temple. Can her new husband show her the truth and love she craves? And can Jehosheba overcome her fear and save the family–and the nation–she loves?

With deft skill, Mesu Andrews brings the Old Testament to life, revealing a fascinating story of the power of unconditional love.

עתליה בת איזבל מאת מרדכי לנדסברג 2015

ראו גם:

המלכה איזבל כ"מם " במלחמת התרבות "

המלך אחאב הדו"ח הארכיאולוגי

ההיסטוריון של המלך אחאב

ראו עוד על בני משפחתו של אחאב:

 הגבירה איזבל אישתו של אחאב 

הגבירה עתליה בתו של אחאב

יהוא משמיד שושלת בית אחאב

מבצע ההפיכה האמונית

בן עמי פיינגולד על פרשת כרם נבות במחזה המקראי

בסדרה זאת הופיעו כבר:

מאור כשדים ועד סדום ועמורה: אברהם אבינו ומקורביו בספרות ובקולנוע 

יעקב אבינו כוכב קולנוע 

תמר אשת ער בקולנוע 

יוסף הצדיק כוכב קולנוע וטלויזיה 

בצאת ישראל ממצרים :משה רבנו ויציאת מצרים בספרות בקומיקס ובפיזמון העברי

משה רבנו כוכב קולנוע

יהושע בן נון ורחב מיריחו כוכבי ספרות קומיקס  וטלויזיה 

עתניאל בן קנז השופט הראשון ואישתו עכסה בת כלב בספרות ובקומיקס

בימי שמגר בן ענת ,בימי יעל : השופט שמגר בן ענת בספרות ובאמנות 

המתנקש הבודד :אהוד בן גרא בספרות באמנות ובקומיקס

דבורה הנביאה ברק בן אבינועם השופט ,יעל אשת חבר וסיסרא המצביא ואם סיסרא כוכבי תרבות

גדעון בן יואש הוא ירובעל השופט: גיבור ספרות אמנות קומיקס וקולנוע

רות המואביה כוכבת קולנוע 

ספר המלכים הסודי: המלכים ירבעם ורחבעם בספרות ובתיאטרון

הגבירה איזבל 

הגבירה עתליה 

ההפיכה האמונית: המלך יהוא בספרות בקולנוע ובתיאטרון  

הנביא ירמיהו בטלביזיה

רצח נציב יהודה :על גדליהו בן אחיקם

אסתר המלכה כוכבת קולנוע וגם מרדכי היהודי והמלך אחשוורוש והמן הרשע

המלך אחשוורוש הוא כסרכסס כוכב קולנוע

יהודה המכבי כוכב קולנוע

אותו התלמיד :השליח שאול התרסי -פאולוס ביהדות ובספרות העברית

בר כוכבא גיבור ספרות וקומיקס 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

4 תגובות על “שושלת בית עמרי-אחאב בספרות ובתיאטרון ובקולנוע ובטלויזיה”

Lior Sherbanבפייסבוק :

לפי דעתי המחבר המקראי, היהודאי, ידע על קרב קרקר של אחאב והסתיר אותו. זה לא משהו אישי נגד שושלת עומרי, אבל זה אידיאולוגיה כוללת ספרותית נגד ממלכת ישראל, שבזמן חיבור הספרים הממלכה כבר לא הייתה קיימת כ-100 שנה.

נחנו לא יכולים לדעת מה הוא ידע ומה הוא לא ידע.אבל לדעתי הוא לא ידע ולא היה מסתיר. השאלה היא למי היה אינטרס יותר גדול להסתיר" לסופר המקראי שסך הכל חי חמישים שנה או 100 שנה אחרי חורבן ממלכת ישראל או להיסטוריון של בית יהוא שעבורו שושלת עמרי הייתה עניין אישי חי וכואב. בוא נחשוב על זה. האם להיסטוריון המקורי של בית יהוא שממלכתו משלמת מס לאשורים היה אינטרס לחשוף שהשושלת הקודמת בלמה את האשורים ? התשובה היא שלילית.

אגב בדיקה של רשימת הספרים שהופיעו בשנים האחרונות בעברית ובאנגלית על המלכה איזבל והמלך אחאב מהמאה התשיעית לפני הספירה גם בעברית וגם באנגלית גיליתי את הפרט המעניין שלא הייתי מודע לו שהדמות של איזבל וכתוצאה בהשלכה גם של בעלה אחאב, הפכה בעשורים האחרונים ובמיוחד בשנים האחרונות ממש למם תרבותי די מרכזי בתרבות האמריקנית.
היא עומדת במרכז מאבק תרבותי סוער בין תומכי הזרם הפמינסטי ובין תומכי הנצרות האדוקה כשכל זרם מנכס את הדמות לעצמו ומקצין אותה לצרכיו מעל ומעבר ממה שהקצינו אותה אי פעם בעבר.
זה קרה גם בעברית בשנים האחרונות סופרות כמו רבקה חגג רחל מיפו ובשמת פרח כתבו רומנים פמינסטיים על איזבל שקראו לקריאה חדשה וסימפטית יותר של הדמות כמי שנעשה לה עוול בידי זכרים שובינסיטיים.
אבל זה כלום לעומת מה שמתרחש בארה"ב ( וכנראה גם באירופה) שם יצאו בשנים האחרונות כמה עשרות ספרים שונים על איזבל מהם מחקריים מהם ספרות יפה.
יש את הספרים המייצגים את הזרם הפמיניסטי והפרוגרסיבי הפמיניסטי שמציגים את איזבל כאישה נאמנה לבעלה וחזקה שנרדפה שלא בצדק בחייה ובדורות הבאים כחלק מרדיפת נשים כללית.
ויש את הספרים מהזרם השני הנוצרי אדוק שמציגים את איזבל כמרשעת וכשדה שטנית.
אנחנו מדברים כאן על עשרות ספרים שיצאו לאור בשנים האחרונות גם כספרים רגילים וגם כקינדלים בלבד.
והיא כל כך פופולארית לדעתי בזרם הנוצרי האדוק משום שהיא ניראית כסמל של הנשים הפמיניסטיות באשר הן.
הזרם הנוצרי יצר בשנים האחרונות מגוון ספרים פופולאריים על "רוח איזבל " שמזוהה עם הפמינזם ומוצגת כישות דמונית ומסבירים איך אפשר להילחם בה.
הדוגמה הקיצונית ביותר של הזרם הזה היא סדרת קומיקס של שבעה חוברות שבהם איזבל מוצגת כמכשפה שטנית וסקסית במבצעת מעשי רצח המוניים ויש לה את הכוחות לשלוט ביצורים דמוניים עד שהיא מחוסלת לבסוף בידי יהוא שגם איתו קיימה יחסי מין וילדה את בנו.
בחוגים פמיניסטיים הסדרה הזאת הייתה נחשבת לסדרה אנטי נשית על פי ההגדרה. אלא שכתבה אותה תסריטאית אישה.
והיא כעת עמלה לאור הצלחת החוברות להפוך את הסדרה לסרט שכבר יצרו לו מקדימון.
לא אתפלא אם הסדרה הזאת היא פופולארית מאוד בחוגים הנוצריים בארה"ב ומשם גם התמיכה בסרט המתוכנן.
אם הסרט אכן יושלם לבסוף אני צופה שהדמות של איזבל תהיפך לפופולארית אפילו יותר לחיוב ולשלילה בתרבות האמריקנית ואולי גם הישראלית כי היא מבטאת היטב את הדרך שבה שני זרמים תרבותיים מנוגדים לחלוטין רואים את העולם.
קישור למקדימון הסרט על פי החוברות.

https://www.facebook.com/watch/?v=468108598048866

Yuval Welis
השם 'ג'זבל' מוכר שם במשמעויות שונות; הדתית היא השלילית, אבל כיום היא נחשבת ליותר.
יפה שמישהי כתבה כך. השמאל החדש די מתקשה לקלוט את משמעות היצירה האומנותית, שבה אין קשר הכרחי בין היוצר (מינו, גילו, גזעו ואפילו התנהגותו), לבין היצירה שלו.
מהבחינה הזו, הוא קרוב להשקפות מוקצנות מהעבר, שניסו לחבר בין מראה חיצוני לאופי (במובן של יפה = טוב, ובעיקר עם מראה 'ארי'). זה אגב לא דבר מומצא – האינסטינקט האנושי בגיל צעיר מקשר מראה מושך עם אופי טוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × two =