web analytics
קטגוריות
סיפורת היסטורית

בכרמי אגריפס – סיפור היסטורי מאת שאול טשרניחובסקי על המלך אגריפס הראשון

סיפור קלאסי על אגריפס הראשון המלך האחרון של יהודה תחת שלטון הרומאים.

מטבע נדיר שעליו חקוקים פניו של מלך חלקים מיהודה אגריפס הראשון.

לרגל חג החשמונאים הנה לפניכם סיפור נשכח על האחד החשמונאים האחרונים של המשורר הידוע שאול טשרניחובסקי

בשנותיו האחרונות כתב המשורר שאול טשרניחובסקי ארבעה סיפורים המתרחשים בימי בית שני בימי המלך אגריפס הראשון ובתו ברניקה.

כנראה מתוך כוונה ליצור מהם ספר שלם שיתאר בשיאו הדרמטי את אהבת ברניקה לכובש הרומאי טיטוס.

.כוונה שלא יצאה לפועל כתוצאה מפטירתו של המשורר ב-14 באוקטובר 1943

כפי שהם הסיפורים שפורסמו הם לא קשורים זה לזה חוץ ממסגרת הזמן.

רוב סיפוריו ושיריו של טשרניחובסקי פורסמו כבר ברשת במסגרת פרויקט בן יהודה אך לא סיפורים אלו.

כנראה משום שמעולם לא פורסמו בקבצי הסיפורים והשירים של טשרניחובסקי.

הם נשארו בגדר אבודים ולא ידועים אם כי אחד מהם זה שלמטה תורגם לאנגלית .

אבל אני חושב שהם מעניינים ואפרסם את ארבעתם. בפעם הראשונה לאחר פרסומם המקורי כחלק מפרויקט הסיפור התנכי וההיסטורי.

השלושה האחרים פורסמו בבלוג זה.

מכתב לדלוס

אסטרטוס איש סבסטה

בפלטין של הרודיון

כל אחד מהם עומד לחלוטין בפני עצמו ואין לו קשר מיוחד לאחרים חוץ מתקופת ההתרחשות.

לפניכם הסיפור הידוע ביותר מבין הארבעה שכתב טשרניחובסקי בשנת חייו האחרונה ב-1943 על המלך היהודי אגריפס הראשון מימי בית שני הזמן המאה הראשונה לספירה ערב המרד הגדול.

שיחזור פניו של אגריפס הראשון במוזיאון ארץ ישראל

אגריפס היה הנכד של הורדוס ושל מרים החשמונאית  שהיה ידידם של הקיסרים קליגולה וקלאודיוס ולמעשה סייע ל"בחירתם " לקיסרים כנגד אופוזיציה שהייתה בסנאט מוצדקת לחלוטין במקרה של קליגולה ).כפי שגילה אגדריפס עצמו כאשר נאלץ להתחנן ביפני קליגולה שלא יכניס פסל שלו לבית המקדש בירושךלים דבר שהיה גורם להקדמת המרד הגדול ברומאים בכמה שנים.

למרבית המזל הוא הצליח לשכנע את הקיסר לא לעשות זאת.

 

אגריפס כתוצאה הוא דמות מרכזית בספר "קלאודיוס האל " מאת רוברט גרייבס   ההמשך של "אני קלאודיוס" המפורסם 

הדמות של אגריפס מופיעה גם בכמה פרקים של סדרת הטלוויזיה המפורסמת בכיכובו של דרק ג'קובי על פי שני ספרים אלו.

אגריפס הראשון זכור לכל נוצרי מהופעתו בספר מעשי השליחים " ב"ברית החדשה".הוא מוזכר שם ולא לטובה כמי שהוציא להורג את "יעקב " הקדוש אחיו של ישוע הנוצרי וכמי שרדף את השליח פטרוס.שאמנם נמלט מידיו. .

הברית החדשה מתארת את מותו הקשה של אגריפס במחלה איומה שעליה מספר גם יוסף בםן מתתיהו ואולי הוא המקור של הברית החדשה.

אם זאת כדאי לציין שיש תיאוריה שישוע בכלל הפיץ את האמונה בהיותו של אגריפס המשיח. ואולי יש לזה בסיס.

חוץ מזה הוא אחד היהודים המעוטים מאוד מימי קדם שאנחנו ינודעים איך נראו הודות למטבעות שהפיץ עם תווי פניו עליהם.

אגריפס הראשון בתקופות שונות בחייו כפי שהוא מופיע בסדרת הטלויזיה הבריטית "אני קלאודיוס בגילומו של ג'ימס פלקנר

מטבע של אגריפס שמתאר כיצד הכתיר את הקיסר קלאודיוס .כפי שאכן היה במציאות.

בסיפור הזה שאותו כתב ביחד עם עוד כמה ממש ערב מותו משתמש טשרניחובסקי

לביטוי השקפותיו על זיהותו התרבותית של הישוב העברי המתגבש בארץ ישראל ולמיצוב מעמדו כיהודי חילוני הבוחן את כושר הישרדותה של היהדות בגרסתה הדתית המסורתית .

לפי הסיפור אין לרומא מה לחשוש מהיהודי כשם שלאימפריה הבריטית בזמן הכתיבה העסוקה במאבק לחיים ולמוות עם הנאצים בעת הכתיבה , אין מה לחשוש מהיהודים בארץ ישראל.

בכלל המזרח לא מובן וגם לא באמת חביב על איש העולם הגדול כפי שהיה אגריפס המלך שאת צעירותו בילה ברומא ובאלכבסנדריה שם התחנך.

נראה שטשרניחובסקי ראה את עצמו בדמות המלך אגריפס חניך התרבות היוונית -רומאית אך חרד לעמו ולגורלו.

בסיפור אגריפס משוחח עם ראש הסנהדרין אבל הוא הדמות הדומיננטית בסיפור .אגריפס המלך בחסות רומא מתואר בסיפור בצלם יהודי בן המאות התשע עשר הועשרים כפי שהיה טשרניחובסקי ומן הסתם רבים מקוראיו שעבר את מסלול הטמיעה התרבותית ולבסוף שב לעמו משום ששם לב לשנאה הכבושדה ליהודי.

הוא סולד ממעשים הבאים לחלל את הדת היהודית אך אינו יכול להצטרף לכל מרד ברומאים.

אגריפס בצלם מחבר הסיפור נרגש מאוד לקראת היובל שעומדים לחגוג להצגה הראשונה של דרמה בקיסריה.

שני צדדיו של מטבע עם פני המלך אגריפס הראשון.

והנה הסיפור שוב 80 שנה לאחר פרסומו המקורי ב1943. בכתב העת של אגודת הסופרים "מאזניים":

,,תוכלו לקרוא בבלוג זה את הסיפור גם בתרגום באנגלית בידי שולמית שוורץ כפי שהופיע ב-1958 ,

כאן

241
241
241
241

241

241

צפו במלך אגריפס הראשון בסדרה "אני קלאודיוס"

נספח עוד כמה ספרים וסיפורים על אגריפס הראשון וימיו:

  • פרידלנדר ,משה ( מוריס )  .
    • ימים מקדם, או אפיון ספור יסודתו בקורות בקורות ימי המאה הראשונה לסה"נ  תרגם יהודה ליב לוין ( יהל"ל ) ( ווארשא : בדפוס בוימריטטער, תרמ"ח 1888)
      • על שפת הנילוס:סיפור היסטורי  .( הוצאת יזרעאל ,,תרצ"ז )
  • עיבוד אליהו מייטוס, ספריית "דורות ".

סיפור על יהודי מצרים בימי הקיסר קליגולה ומאבקם בפילוסוף האנטישמי אפיון .בתרגום הראשון שלו לעברית לא נרשם שם המחבר המקורי שכן התרגום היה ממהדורה אנונימית של הסיפור

אלכסנדר זיסקינד רבינוביץ (1854-1945) אגריפוס הראשון :   ציור הסטורי /    ווארשא :   תושיה,   תרנ"ז.1897

, נחמיה שמואל, ליבוביץ ( 1863-1939)    הורדוס ואגריפס :   זה לעמת זה (לפי השקפת חז"ל) /    נויארק :   [חמו"ל],   תרנ"ח 1898

‫ חיים אריה זוטא ( 1868-1939)"יום הקהל :ציור מתקופת הבית השני, בימי אגריפס המלך … ירושלים : [חמו"ל], תרפ"ג 1923 .

יעקב חורגין 1898-1990

חומת אגריפס :   ספור היסטורי.    ברלין ; תל אביב :   א"י שטיבל,   [1932].

רוברט גרייבס , 1895-1985

 Claudius the God (1935)

בספר זה יש לאגריפס תפקיד חשוב ביותר אם כי הוא מוזכר אולי פעם אחת או פעמיים בספר הקודם "אני קלאודיוס".

תרגום ראשון :‫ גרייבס, רוברט, 1895-1985    קלודיוס האל ואשתו מיסאלינה /

תרגם מאנגלית נפתלי גולן ,מסדה 1966

  תרגום שני : קלאודיוס האל ואשתו מסלינה :   ימי שלטונו הסוערים של טיבריוס קלאודיוס קיסר, אימפרטור של הרומאים (נולד 10 לפני הספירה, מת 54 לספירה), על-פי תיאורו שלו ; וכמו כן, דבר הירצחו בידי אגריפינה הידועה לשמצה (אם הקיסר נרון) והאלהתו מאוחר יותר, כפי שתוארו בידי אחרים /     מאנגלית: אביעד שטיר תל-אביב :   ספרי עליית הגג,   2013.

ישראל בנציוני   בימי אגריפס מלך ישראל /    [תל-אביב] :   עד,   תשכ"א 1961


‬אוריאל עקביה חרב היונה :ספור הסטורי מימי הבית השני / תל-אביב : יזרעאל, תשכ"ה 1965.

סיפור על המאבק בין ייהודה ורומא בימי הקיסר קליגולה והמלך אגריפס הראשון.

‫ פרדמן, ג'ון    הגלדיאטור ממצדה /

John Fredman The Wolf Of Masada. 1978

עברית אלישע בן מרדכי    תל-אביב :   רמדור-שלגי,   1979

סיפורו של גלדיאטור יהודי שהוא ידידו של אגריפס

דניאל שוורץ   אגריפס הראשון :   מלך יהודה האחרון /    ירושלים :   מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל,   תשמ"ז 1987.

יצא לאור באנגלית:

Daniel R. Schwartz

Agrippa I :the last king of Judaea /Tubingen : J. C. B. Mohr, c1990

/Stephan Huller

The real Messiah :the throne of St. Mark and the true origins of Christianity /.London : Watkins Publishing, c2009

The Real Messiah explodes the myth that Jesus was the long-prophesied Messiah of the Jewish nation. Indeed, it argues that Jesus never claimed that role but thought of himself as herald to the true Messiah: Marcus Julius Agrippa, the last King of the Jews and Jesus’ contemporary. It was he who truly founded what became known as Christianity, and wanted to build a faith to which anyone could aspire. Though Marcus Agrippa was initially successful &" –

בלוג על הספר

ראיון על הספר

עוד ראיון על הספר

Bruce Chilton.

The Herods :murder, politics, and the art of succession /

Minneapolis, : Fortress Press, [2021]

דב פרידמן    אגריפס ובניו :   בין רומא לירושלים : רומן היסטורי תל אביב] : מגאזין ארץ הצבי בע"מ, תשפ"ב 2022.


‬תקציר הספר :דב פרידמן מספר בצורה מרתקת את קורות חייו של אגריפס הראשון ובנו אגריפס השני, שמלכו ביהודה לאחר מות הורדוס. הספר משרטט בדייקנות את התקופה הסוערת הזו ומאפשר לא רק להכיר את סודות חצר הקיסרות הרומית, אלא גם את הקורות ביהודה ואת נפתולי התככים בבתי המלכות ל התקופה.דב פרידמן, מורה דרך במקצועו, הקדיש שנתיים במהלך מגיפת הקורונה, לנבור במקורות התקופה והספרות הרבה שנכתבה על תקופה זו. באמצעות היכרות אישית עם האתרים המופיעים בספר, הצליח לשזור סיפור מרתק על קורות שני המלכים הללו, הקיסרים הרומים, האווירה ברומא וביהודה. במרכזו של הספר הדילמה הגדולה שעמדה לפתחם של בני משפחת הורדוס – היכן הם עומדים במאבק בין התרבות הרומית חובקת העולם, לבין העולם היהודי הארץ ישראלי, ממוקד האמונה, והאם אפשר לגשר בין שני העולמות".

פסל של שיחזור פניו של אגריפס הראשון כפי שהם מובאות במטבעות שלו מהצד.נוצר בזמננו בידי דויד בלאייזן  וצוות מעבדות הרפאות של מוזיאון ישראל .שחזור על סמך מטבעות אגריפס  משנת 7 למלכותו.

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

5 תגובות על “בכרמי אגריפס – סיפור היסטורי מאת שאול טשרניחובסקי על המלך אגריפס הראשון”

אגב חיפוש בספרים ובחומרים על המלך החשמונאי -ההרודיאני אגריפס הראשון לרגל הסיפור כאן למעלה של שאול טשרניחובסקי נתקלתי בספר מעניין עליו שנמצא בספריות בישראל של בחור בשם Stephan Huller
הוא פירסם ב-2009 ספר בשם The real Messiah :the throne of St. Mark and the true origins of Christianity שבו הוא טוען שישוע הנוצרי כלל לא חשב על עצמו כמשיח.
ישוע, לדעתו טען שהמלך של זמנו אגריפס הראשון שפעל בשם הרומאים הוא הוא המשיח.
אבל קרה מה שקרה והתלמידיו של ישוע החליטו לאחר מותו של אגריפס במחלה קשה שישוע הוא המשיח אחרי הכל. ומכאן נוצרה דת עולמית.
סטפן הולר אגב הוא אדם מעניין הוא טוען שהתחיל לתעניין בנושא לאחר שגילה שהוא צאצא ישיר של לא אחר מאשר משיח השקר מהמאה ה-18 יעקב פרנק.
האם הטענה שלו אפשרית ?( זאת אגב לא טענה ממש מקורית שלו הוא לקח אותה מהסופר רוברט גירייבס שבספרו הידוע "קלודיוס האל "ההמשך של "אני קלודיוס" המפורסם שהפך לסדרת טלווזיה).
החוקרים היום מסכימים שישוע הנוצרי לא טען שהוא המשיח.
ואם טען דבר כזה זה נאמר במפורש בברית החדשה בני משפחתו שהיכירו אותו מהלידה התייחסו בזלזול לטענות האלו.
אלה היו השליחים שלו שהחליטו שהוא המשיח.
וכל אימרה של ישוע בברית החדשה שהוא המשיח ו"בן האדם" ובן האל וכו' היא ככל הנראה תוספת מאוחרת.
אז נכון שישנם אנשים רבים לאורך הדורות שהכריזו על עצמם כמשיח.
אבל בדרך כלל ..אלו שהם באמת גדולים וחשובים לא מכריזים על עצמם כמשיח.
הם מחכים שאנשים אחרים יכריזו על כך כי הם יודעים שאנשים לא יאמינו למי שמכריז על עצמו ככזה.
אולי הוא משוגע ולא משיח?
אפילו ובמיוחד משיח השקר המפורסם מכולם שבתאי צבי בתור דוגמה לא הכריז על עצמו כמשיח.
נתן העזתי ששימש כנביאו עשה את זה בשבילו ולכן זה גם היה יותר משכנע.
הרבי מלובביץ בניגוד לכל הטענות החבדניקיות שתשמעו מעולם לא טען שהוא המשיח.
הוא אולי רמז פה ושם, אבל מעולם לא אמר זאת במפורש ולא העיז להגיד את זה.
הוא כן היציג את עצמו כשליחו של המשיח האמיתי.
חותנו. הרבי מלובביץ' הקודם.
החבדניקים היום אומרים היום במפורש ובקול גדול את מה שהרבי מלובביץ' גם אם חשב מעולם לא העז להגיד.
וסביר שכך היה עם ישוע הנוצרי.
ליעקב פרנק לעומת זאת , אבי אבותיו של הולר זה נכון, דווקא מעולם לא הייתה שום בעיה להציג את עצמו בקולו שלו כמשיח האמיתי. לכן התפיסה של צאצאו בנושא היא כל כך מעניינת.
התפיסה של הגאון מוילנה ושל משפחתי באופן כללי אגב היא שכל אחד יכול להיות המשיח. בכל אחד יש את הפוטנציאל.
( יש זרמים מתנגדים זה נכון שטוענים שרק אדם ממשפחה מסויימת יכול להיות משיח. אני מתנגד לכך ).

Ori Katzir בפייסבוק :
טענה קצת בעייתית, בהתחשב בעובדה שישוע הוצא להורג בשנת 29 או 30 לספירה, בעוד שאגריפס עלה לכס השלטון רק ב-37 לספירה.

עד כמה שאני מבין הטענה היא שאגריפס הוכרז כמשיח עוד לפני שעלה לשלטון ביהודה. נכון שקשה להאמין כי אם הרומאים היו יודעים על זה הם לא היו ממנים אותו למלך מטעמם. אבל ייתכן שכך בדיוק קרה. ואכן בכך כל העניין בספר "קלאודיוס האל" של גרייבס שהקיסר קלאודיוס מגלה שידידו הוותיק אגריפס רואה את עצמו כעת כמשיח ומהווה סכנה לאימפריה. ונאלץ להורות על חיסולו. בין 29 ל-39 לספירה התקופה בה משל פונטיוס פילאטוס ביהודה כלומר זה יכול היה להיות גם אחרי שאגריפס כבר עלה לשלטון. בכל אופן ההערכה המקובלת היא שזה היה בסביבות 33 לספירה. אמנם עדיין לפני עליית אגריפס.

נא תקן:
* חניך התרבות היוונית-רומית, אך חרד לעמו ולגורלו.
#: חניך התארבות היוונית -רומאית אך חרד לעמו ולגורלו.

* בסיפור, אגריפס משוחח עם ראש הסנהדרין
# בסיפור אגריפס משוחח עם ראש הסנהדרין

* או אפיון ספור יסודתו בקורות בקורות ימי המאה הראשונה לסה"נ
# או אפיון ספור שיסודו בקורות ימי המאה הראשונה לסה"נ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

sixteen + one =