עוד פרק בסדרה המתמשכת שלי על אישים שונים במקרא ובהיסטוריה היהודית ועל ההופעות שלהם בספרות עברית וכללית מודרנית בקומיקס בתיאטרון בקולנוע ובפזמונים.
וקישורים לכולם תמצאו בסוף.
והפעם המלך יהוא בן יהושפט בן נמשי.האיש שחיסל את שושלת בית אחאב בממלכת ישראל ויצר שושלת משלו.
יהוא מפורסם כיום בין השאר כאיש שהורה להוציא להורג את מלכתו של אחאב איזבל הזקנה ,דבר שבדיעבד לא מטיל עליו כל אור חיובי.אבל התפרסם לאורך הדורות בגלל פירסומה השלילי של איזבל
יהוא מצווה להוציא להורג את המלכה איזבל בציור של
. Andrea Celesti (1637–1712). ויקיפדיה
שושלת בית יהוא כללה עוד ארבעה מלכים : יהואחז, יהואש ,ירבעם בן יהואש הנחשב לגדול מלכי ממלכת ישראל, וזכריהו.
עלייתו של יהוא לשלטון הייתה בסביבות שנת 842 לפה"ס.וכיום מקובל לחשוב שהכתובת נמצאה בתל דן לכאורה של מלך ארמי הייתה כתובת שמתייחסת לקרב שבו הומת קודמו של יהוא מבית עומרי.וכתוצאה ממנו עלה יהוא לשלטון.
כתובת תל דן מהמאה ה-תשיעית לפה"ס שמתארת את תבוסת בית עומרי בקרב גדול .האם היא נכתבה בידי סופרי המלך הארמי חזאל ? אולי בידי סופר המלך הישראלי החדש יהוא?
ב-2021 טען החוקר דיויד מיאנו שיהוא ולא המלך הארמי חזאל כפי שהיה מקובל לחשוב עד כה הוא שאחראי לכתובת הזאת.
וראו על כך כאן:
קיים אובליסק אשורי שעליו מצוייר יהוא ( ראו למטה ) שמתוארך לשנת 841 לפה"ס ויש להניח שההפיכה של יהוא הייתה זמן קצר קודם לכן.
הנביא אלישע מושח את יהוא בן יהושפט בן נמשי למלך על ישראל בציור מודרני
כמה שנים בדיוק שושלת יהוא שלטה בממלכת ישראל ומתי "בדיוק" הומת צאצאו האחרון זה לא ברור. אבל צאצאו האחרון של יהו , זכריהו נרצח מתי שהוא בין שנת 747 -752 לפה"ס בידי אדם בשם שלום בן יבש שתפס את המלוכה והביא לחוסר יציבות בממלכה שנפלה כמה שנים לאחר מכן.
כלומר השושלת של יהוא התקיימה בסביבות 90 שנה.פרק זמן ארוך יותר מהשושלת הקודמת של עומרי שהתקיימה כ-40 שנה עם ארבעה מלכים ( עמרי ,אחאב ,יהואחז ויהורם ).
Reflection – Jehu: King of Israel
לי נראה שהיה זה המלך יהוא שביצע את הרפורמה הגדולה שהפכה את האל "ה' לאל ראשי ולאחר מכן היחיד של ישראל במקום האל "אל" האל הראשי של כנען מזה מאות ואולי אלפי שנים והאל המתחרה "בעל " שבעצם היה אל בשם "הדד".
עד לימי יהוא היה ה 'אל שהיגיע מהמדבר דרך אדום ככל הנראה אל חשוב שכמה -מלכים נקראו על שמו כמו יהושפט יהואחז ויהורם וגם שני נביאים ( אחיה השילוני ו יהוא בן חנני שאולי על שמו נקרא יהוא בן יהושפט בן נמשי ) ועוד נביא שבשמו שולבו שמות שני האלים אליהו בשם חזק במיוחד.
אבל ה' לא היה בשלב זה אל מרכזי באמת.הוא היה האל של מיעוט של אנשים בשוליים. מיעוט שאמנם גדל והלך והחל לחדור לחוגי האצולה אבל מיעוט.
יהוא שינה את זה לתמיד ברפורמה הרצחנית שביצע.
ולמה ביצע את הרפורמה ? מסיבה אחת עיקרית לדעתי. בגלל השם.
יהוא קיווה שהאל החדש שעל שמו נקרא שעליו הכריז כאל ראשי ישמור על שושלתו. כל שאר הסיבות שמן הסתם היו היו משניות. ויש להניח שהיה זה הוא שהכריז על שילוב ".בין "ה'" ובין האל הראשי הקודם "אל" בזמן שהשמיד את מקדשי האל המתחרה "בעל".
יהו מחסל את כוהני הבעל .ציור מאת פיליפ טיסוט
פניו של המלך יהוא ?
זהו דיוקן פניו של המלך יהוא בן יהושפט בן נמשי? אם כן זהו הדיוקן היחיד הקיים של דמות עברית המוזכרת בתנ"ך.
הציור האמיתי היחיד ששרד בידינו שהוא ( אולי …) של מישהו שמוזכר בתנ"ך הוא של המלך הישראלי יהוא בן יהושפט בן נמשי.והוא נמצא בתבליט אשורי שבו אותו יהוא בן יהושפט בן נמשי המוצג בכתובת כ"יהוא בן עמרי " דווקא,למרות שיהוא רצח את אנשי בית עמרי, מוצג ככורע ברך בפני המלך האשורי שלמנאסר השלישי.
אירוע שאגב אינו מאוזכר משום מה בתנ"ך.
למה לא?
כנראה משום שמחבר ספר מלכים כלל לא ידע על כך. המקור שעליו הסתמך כרוניקה מימי שושלת בית יהוא בישראל הקפידה לציין רק דברים חיוביים לגבי מייסד שושלת המלכים ונמנעה לציין דברים לא בדיוק סימפטיים לגביו כמו זה שהוא נאלץ לשלם מס לאשור.
אם היה מחבר ספר מלכים יודע על כך הוא היה מציין זאת .הוא לא מחק כלום רק הוסיף אבל הוא לא ידע.
התמונה של המלך העברי הכורע ברך היא למיטב ידיעתי הדיוקן האותנטי היחיד של אדם ישראלי או יהודאי שמאוזכר בתנ"ך שקיים.
האובליסק השחור כפי שהוא מוצג במוזיאון הבריטי בלונדון על האובליסק חמש רצועות של ציורים, המתעדים מלכים זרים המעלים מס למלך אשור, ביניהם גם יהוא מלך ישראל , או שליחו.
האובליסק השחור של שלמנאסר השלשי שבו נמצאת תמונתו של יהוא בן יהושפט בן נמשי
התמונה הקדומה ביותר הידועה של בן עם ישראל ששמו ידוע לנו.המלך יהוא בן יהושפט בן נמשי ( יהוא בן עמרי לפי האשורים ) או אולי שליחו, מוצג כאן משתחווה לפני המלך האשורי שלמנאסר השלישי. המאה התשיעית לפה"ס. האובליסק השחור של שַׁלְמַנְאֶסֶר השלישי שהתגלה בעיר כלח מוצג כיום במוזיאון הבריטי בלונדון.
למען האמת אני לא לגמרי משוכנע שזה באמת יהוא בן יהושפט בן נמשי או "יהוא בן עמרי" ( כפי שמכנים אותו אשורים ) המלך שמתואר בציור שם למעלה למרות שזה מה שנאמר בכתובת האשורית.
ההיגיון אומר שמלך ישראל היה מעדיף לוותר על הכבוד העצום של נישוק נעלי המלך האשורי ושולח מישהו במקומו והפרצוף שם הוא של שליח רם דרג בסך הכל.
אם כך היה אז אנחנו גם לא יודעים איך יהוא נראה.
ציור של יהוא ב
romptuarium Iconum Insigniorum מ-1553
יהוא בציור מודרני המבוסס על הציור הקדום
יהוא הופיע פעם בודדת בסרט קולנוע הוליוודי על המלכה איזבל בגילומו של ג'ורג' נאדאר
ג'ורג' נאדאר בתפקיד יהוא הצעיר עם המלכה איזבל
קטע הכתרת יהוא בידי אלישע בסרט
וכך נראה יהוא בן יהושפט בן נמשי בהצגה מודרנית שהוצגה על חייו מאת גילעד עברון בתיאטרון "הבימה " :
האם כך נראה יהוא גם במציאות ? גיל פרנק בתפקיד יהוא בן יהושפט בן נמשי בהצגה "יהוא " מאת גלעד עברון ,תיאטרון "הבימה".
האם כך נראה יהוא בן נמשי?
יהוא מככב ססיפור היסטורי מודרני לבני נוער של יעקב חורגין :
ירושלים ושומרון(1968)
הסיפור של יהוא הנער הלוחם הצעיר וינידו בידקר והנביא ואלישע הצעירים בימי אחאב ואליהו
ירושלים ושומרון " היא אחת מיצירותיו של חורגין החביבות עלי ביותר. בספר זה מתאר חורגין את מסעו של הנער יהוא ביחד עם ידידיו בידקר (שלישו לעתיד) ואלישע ( לעתיד תלמידו של אליהו והנביא הקנאי לעתיד( ממקום הולדתם ביהודה אל ממלכת ישראל.
הספר הוא למעשה חסר עלילה אמיתית, זהו בעיקר תיאור מסע מירושלים לשומרון שמעט מאוד מתרחש בו.הוא בעיקר תיאור האירועים (הלא כל כך חשובים ) שקוראים להם בדרכם עד שבסופו יהוא נעשה לחייל צעיר בצבא המלך אחאב .הסוף אינו באמת הסוף, שכן יריב מר שמקים לעצמו יהוא נמלט ובבירור מתכונן לנקום ביהוא ובחבריו ואחאב ואיזבל עצמם אינם מופיעים כלל והסיפור כאילו נקטע.
לאמיתו של דבר אין בספר עלילה,ומעט מאוד מתרחש בו .
לא מן הנמנע היא שחורגין התכוון לכתוב טרילוגיה שלמה על חיי יהוא ,טרילוגיה שבה הספר השני אמור היה לתאר את סיפור הקריירה הצבאית שלו . ורק הספר השלישי את תיאור האירועים שהביאו להתמלכותו,אך אם אכן היה פרוייקט מתוכנן זה הוא מעולם לא הובא לידי הגשמה.עוד אחד מאותם פרויקטים גרנדיוזיים שלא התממשו.
כך או כך יהוא וחבריו ועמיתיהם עובדי ה' מתוארים בצורה סימפטית מאוד ,וכך גם מאבקם בנביאי הבעל ובכוהני העגל . אחד הדברים היפים בספר זה הוא התיאור החי מאוד של היריבות הפנאטית בין כוהני האמונות השונות וסכסוכיהם הבלתי פוסקים . יריבות שמזכירה מאוד את המצב כיום במדינת ישראל ,הרבה יותר מאשר את המצב ששרר כאשר חורגין כתב את ספרו בשנות השישים
.גם התיאור של חיי היום יום בממלכות יהודה וישראל גם אם אינו מתאים למציאות ההיסטורית הוא עדיין מעניין מאוד.
יהוא מככב אם כי לא בשמו בפיזמון ידוע של עקיבא נוף על המלכה איזבל שם הוא מוזכר כ"מלך החדש".
למֶּלֶךְ הֶחָדָשׁ הַהֲמוֹנִים, כְּבָר, מְרִיעִים
כְּמוֹ שֶאֶתְמוֹל הֵרִיעוּ לִכְבוֹדֵךְ ;
האזינו ל:
איזבל פזמון מאת עקיבא נוף
יהוא מחזה מאת גלעד עברון
ב-1992 הועלה המחזה "יהוא" של גלעד עברון שעורר סערה גדולה בעת הצגתו הראשונה.
במחזה יהוא שמתאר את יהוא כלוחם פוחח בעל שם רע הנמצא תחת חקירה המוזמן בידי ראש השרים של ממלכת ישראל לשמש כבכיר בשירותו ומשתלט עליו
ההצגה המלאה 2015:
מקדימון לגרסת "בית צבי " 2020
ולסיום השיר המרשים של אילן ברקוביץ על יהוא ומשפחתושהופיע בקובץ "הכל שירה -האוסף האקלקטי ( עיתן 77 ,2022
את השיר הזה כתב ברקוביץ לאחר סיור באתר ארכיאולוגי הקשור למשפחתו של יהוא .וממנו למד רבות על התקופה על משפחת נימשי וגם על האיש יהוא שיצר רפורמה חסרת תקדים בישראל לאחר טבח איום .
קיראו את השיר המלא ב"יקום תרבות " כאן
למרות חשיבותו הרבה בהיסטוריה של ישראל יהוא מופיע רק לעיתים רחוקות במקורות .אולי כי האיש שפתח את המלוכה שלו בטבח המוני כולל רצח אישה זקנה הוא לא בדיוק אדם שידבר לרוב היוצרים.
וזה שהתמונה הלכאורה האותנטית של הקוטל העקוב מדם הזה היא כשהוא מנשק את רגלו של כובש גדול אינה מעוררת חשק נוסף להמשיך לעסוק בו.
ובכל זאת יש מה לעסוק גם ביהוא כפי שמראות היצירות למעלה.
יהוא בתמונה מההצגה של גלעד עברון
קיראו גם :
צפו
הסיפור שלא סופר:פודקאסט על מרד יהוא
האובליסק' השחור שבו מופיעה דמות יהוא
עוד מאמרים בסדרה זאת :
מאור כשדים ועד לסדום ועמורה-אברהם אימנו ושרה אימנו וגם לוט דודנו בספרות בקולנוע ובטלוזיה
יוסף הצדיק כוכב קולנוע וטלויזיה
בצאת ישראל ממצרים -משא רבנו בספרות ובפזמון
יהושע בן נון ורחב מיריחו מגיבורי ספרות שירה קומיקס וטלוזייה
עכסה בת כלב ועתניאל בן קנז גיבורי ספרות ותרבות
בימי שמגר בן ענת –השופט שמגר בן ענת בספרות ובקומיקס
דבורה הנביאה וברק בן אבינועם סיסרא ויעל גיבורי תרבות
המתנקש הבודד -אהוד בן גרא בספרות באמנות ובקומיקס
גדעון בן יואש הוא ירובעל השופט : בספרות ובקולנוע ובטלוזייה
ספר המלכים הסודי : המלכים ירבעם ורחבעם בספרות ובתיאטרון
רצח נציב יהודה -גדליהו בן אחיקם בהיסטוריה ובספרות
אסתר המלכה כוכבת קולנוע וגם מרדכי היהודי והמלך אחשוורוש והמן הרשע
ספרי עיון על יהוא
מחקרים על ימי בית עומרי ובית יהוא
Knott, John Buxton, 1941- The Jehu Dynasty : an assessment based upon ancient Near Eastern literature and archaeology / 1971.
רביב, חנוך החברה בממלכות ישראל ויהודה / ירושלים : מוסד ביאליק, תשנ"ג 1993.
פרנקל, דלית פרשת מרד יהוא (מל"ב ט-י) כסיפור מפתח ל"סיפורי נביאים" בספרים שמואל ומלכים / [תל-אביב : חמו"ל], תשנ"ג 1993.
White, Marsha C. The Elijah legends and Jehu's coup / Atlanta, Ga. : Scholars Press, c1997
European Seminar on Methodology in Israel's History (6th : 2001 :
Ahab agonistes the rise and fall of the Omri dynasty / London ; New York : T & T Clark, c2007
Depew, Patricia Ruth The archaeological sources which elucidate the history of the Northern Kingdom (Israel) and neighboring lands : from Omri (876) to the exile (721 BCE) / [s.l.] : University of South Africa, 2004.
European Seminar on Methodology in Israel's History (7th : 2002 : Good kings and bad kings / London : T&T Clark International, 2005.
תולדות עם ישראל בימי בית ראשון-כרך ב':ממלכות ישראל ויהודה
עוד פרק בסדרה המתמשכת שלי על אישים שונים במקרא ובהיסטוריה היהודית ועל ההופעות שלהם בספרות עברית וכללית מודרנית בקומיקס בתיאטרון בקולנוע ובפזמונים.
וקישורים לכולם תמצאו בסוף.
והפעם המלך יהוא בן יהושפט בן נמשי.האיש שחיסל את שושלת בית אחאב בממלכת ישראל ויצר שושלת משלו.
יהוא מפורסם כיום בין השאר כאיש שהורה להוציא להורג את מלכתו של אחאב איזבל הזקנה ,דבר שבדיעבד לא מטיל עליו כל אור חיובי.אבל התפרסם לאורך הדורות בגלל פירסומה השלילי של איזבל
יהוא מצווה להוציא להורג את המלכה איזבל בציור של
. Andrea Celesti (1637–1712). ויקיפדיה
שושלת בית יהוא כללה עוד ארבעה מלכים : יהואחז, יהואש ,ירבעם בן יהואש הנחשב לגדול מלכי ממלכת ישראל, וזכריהו.
עלייתו של יהוא לשלטון הייתה בסביבות שנת 842 לפה"ס.וכיום מקובל לחשוב שהכתובת נמצאה בתל דן לכאורה של מלך ארמי הייתה כתובת שמתייחסת לקרב שבו הומת קודמו של יהוא מבית עומרי.וכתוצאה ממנו עלה יהוא לשלטון.
כתובת תל דן מהמאה ה-תשיעית לפה"ס שמתארת את תבוסת בית עומרי בקרב גדול .האם היא נכתבה בידי סופרי המלך הארמי חזאל ? אולי בידי סופר המלך הישראלי החדש יהוא?
ב-2021 טען החוקר דיויד מיאנו שיהוא ולא המלך הארמי חזאל כפי שהיה מקובל לחשוב עד כה הוא שאחראי לכתובת הזאת.
וראו על כך כאן:
קיים אובליסק אשורי שעליו מצוייר יהוא ( ראו למטה ) שמתוארך לשנת 841 לפה"ס ויש להניח שההפיכה של יהוא הייתה זמן קצר קודם לכן.
הנביא אלישע מושח את יהוא בן יהושפט בן נמשי למלך על ישראל בציור מודרני
כמה שנים בדיוק שושלת יהוא שלטה בממלכת ישראל ומתי "בדיוק" הומת צאצאו האחרון זה לא ברור. אבל צאצאו האחרון של יהו , זכריהו נרצח מתי שהוא בין שנת 747 -752 לפה"ס בידי אדם בשם שלום בן יבש שתפס את המלוכה והביא לחוסר יציבות בממלכה שנפלה כמה שנים לאחר מכן.
כלומר השושלת של יהוא התקיימה בסביבות 90 שנה.פרק זמן ארוך יותר מהשושלת הקודמת של עומרי שהתקיימה כ-40 שנה עם ארבעה מלכים ( עמרי ,אחאב ,יהואחז ויהורם ).
Reflection – Jehu: King of Israel
לי נראה שהיה זה המלך יהוא שביצע את הרפורמה הגדולה שהפכה את האל "ה' לאל ראשי ולאחר מכן היחיד של ישראל במקום האל "אל" האל הראשי של כנען מזה מאות ואולי אלפי שנים והאל המתחרה "בעל " שבעצם היה אל בשם "הדד".
עד לימי יהוא היה ה 'אל שהיגיע מהמדבר דרך אדום ככל הנראה אל חשוב שכמה -מלכים נקראו על שמו כמו יהושפט יהואחז ויהורם וגם שני נביאים ( אחיה השילוני ו יהוא בן חנני שאולי על שמו נקרא יהוא בן יהושפט בן נמשי ) ועוד נביא שבשמו שולבו שמות שני האלים אליהו בשם חזק במיוחד.
אבל ה' לא היה בשלב זה אל מרכזי באמת.הוא היה האל של מיעוט של אנשים בשוליים. מיעוט שאמנם גדל והלך והחל לחדור לחוגי האצולה אבל מיעוט.
יהוא שינה את זה לתמיד ברפורמה הרצחנית שביצע.
ולמה ביצע את הרפורמה ? מסיבה אחת עיקרית לדעתי. בגלל השם.
יהוא קיווה שהאל החדש שעל שמו נקרא שעליו הכריז כאל ראשי ישמור על שושלתו. כל שאר הסיבות שמן הסתם היו היו משניות. ויש להניח שהיה זה הוא שהכריז על שילוב ".בין "ה'" ובין האל הראשי הקודם "אל" בזמן שהשמיד את מקדשי האל המתחרה "בעל".
יהו מחסל את כוהני הבעל .ציור מאת פיליפ טיסוט
פניו של המלך יהוא ?
זהו דיוקן פניו של המלך יהוא בן יהושפט בן נמשי? אם כן זהו הדיוקן היחיד הקיים של דמות עברית המוזכרת בתנ"ך.
הציור האמיתי היחיד ששרד בידינו שהוא ( אולי …) של מישהו שמוזכר בתנ"ך הוא של המלך הישראלי יהוא בן יהושפט בן נמשי.והוא נמצא בתבליט אשורי שבו אותו יהוא בן יהושפט בן נמשי המוצג בכתובת כ"יהוא בן עמרי " דווקא,למרות שיהוא רצח את אנשי בית עמרי, מוצג ככורע ברך בפני המלך האשורי שלמנאסר השלישי.
אירוע שאגב אינו מאוזכר משום מה בתנ"ך.
למה לא?
כנראה משום שמחבר ספר מלכים כלל לא ידע על כך. המקור שעליו הסתמך כרוניקה מימי שושלת בית יהוא בישראל הקפידה לציין רק דברים חיוביים לגבי מייסד שושלת המלכים ונמנעה לציין דברים לא בדיוק סימפטיים לגביו כמו זה שהוא נאלץ לשלם מס לאשור.
אם היה מחבר ספר מלכים יודע על כך הוא היה מציין זאת .הוא לא מחק כלום רק הוסיף אבל הוא לא ידע.
התמונה של המלך העברי הכורע ברך היא למיטב ידיעתי הדיוקן האותנטי היחיד של אדם ישראלי או יהודאי שמאוזכר בתנ"ך שקיים.
האובליסק השחור כפי שהוא מוצג במוזיאון הבריטי בלונדון על האובליסק חמש רצועות של ציורים, המתעדים מלכים זרים המעלים מס למלך אשור, ביניהם גם יהוא מלך ישראל , או שליחו.
האובליסק השחור של שלמנאסר השלשי שבו נמצאת תמונתו של יהוא בן יהושפט בן נמשי
התמונה הקדומה ביותר הידועה של בן עם ישראל ששמו ידוע לנו.המלך יהוא בן יהושפט בן נמשי ( יהוא בן עמרי לפי האשורים ) או אולי שליחו, מוצג כאן משתחווה לפני המלך האשורי שלמנאסר השלישי. המאה התשיעית לפה"ס. האובליסק השחור של שַׁלְמַנְאֶסֶר השלישי שהתגלה בעיר כלח מוצג כיום במוזיאון הבריטי בלונדון.
למען האמת אני לא לגמרי משוכנע שזה באמת יהוא בן יהושפט בן נמשי או "יהוא בן עמרי" ( כפי שמכנים אותו אשורים ) המלך שמתואר בציור שם למעלה למרות שזה מה שנאמר בכתובת האשורית.
ההיגיון אומר שמלך ישראל היה מעדיף לוותר על הכבוד העצום של נישוק נעלי המלך האשורי ושולח מישהו במקומו והפרצוף שם הוא של שליח רם דרג בסך הכל.
אם כך היה אז אנחנו גם לא יודעים איך יהוא נראה.
ציור של יהוא ב
romptuarium Iconum Insigniorum מ-1553
יהוא בציור מודרני המבוסס על הציור הקדום
יהוא הופיע פעם בודדת בסרט קולנוע הוליוודי על המלכה איזבל בגילומו של ג'ורג' נאדאר
ג'ורג' נאדאר בתפקיד יהוא הצעיר עם המלכה איזבל
קטע הכתרת יהוא בידי אלישע בסרט
וכך נראה יהוא בן יהושפט בן נמשי בהצגה מודרנית שהוצגה על חייו מאת גילעד עברון בתיאטרון "הבימה " :
האם כך נראה יהוא גם במציאות ? גיל פרנק בתפקיד יהוא בן יהושפט בן נמשי בהצגה "יהוא " מאת גלעד עברון ,תיאטרון "הבימה".
האם כך נראה יהוא בן נמשי?
יהוא מככב ססיפור היסטורי מודרני לבני נוער של יעקב חורגין :
ירושלים ושומרון(1968)
הסיפור של יהוא הנער הלוחם הצעיר וינידו בידקר והנביא ואלישע הצעירים בימי אחאב ואליהו
ירושלים ושומרון " היא אחת מיצירותיו של חורגין החביבות עלי ביותר. בספר זה מתאר חורגין את מסעו של הנער יהוא ביחד עם ידידיו בידקר (שלישו לעתיד) ואלישע ( לעתיד תלמידו של אליהו והנביא הקנאי לעתיד( ממקום הולדתם ביהודה אל ממלכת ישראל.
הספר הוא למעשה חסר עלילה אמיתית, זהו בעיקר תיאור מסע מירושלים לשומרון שמעט מאוד מתרחש בו.הוא בעיקר תיאור האירועים (הלא כל כך חשובים ) שקוראים להם בדרכם עד שבסופו יהוא נעשה לחייל צעיר בצבא המלך אחאב .הסוף אינו באמת הסוף, שכן יריב מר שמקים לעצמו יהוא נמלט ובבירור מתכונן לנקום ביהוא ובחבריו ואחאב ואיזבל עצמם אינם מופיעים כלל והסיפור כאילו נקטע.
לאמיתו של דבר אין בספר עלילה,ומעט מאוד מתרחש בו .
לא מן הנמנע היא שחורגין התכוון לכתוב טרילוגיה שלמה על חיי יהוא ,טרילוגיה שבה הספר השני אמור היה לתאר את סיפור הקריירה הצבאית שלו . ורק הספר השלישי את תיאור האירועים שהביאו להתמלכותו,אך אם אכן היה פרוייקט מתוכנן זה הוא מעולם לא הובא לידי הגשמה.עוד אחד מאותם פרויקטים גרנדיוזיים שלא התממשו.
כך או כך יהוא וחבריו ועמיתיהם עובדי ה' מתוארים בצורה סימפטית מאוד ,וכך גם מאבקם בנביאי הבעל ובכוהני העגל . אחד הדברים היפים בספר זה הוא התיאור החי מאוד של היריבות הפנאטית בין כוהני האמונות השונות וסכסוכיהם הבלתי פוסקים . יריבות שמזכירה מאוד את המצב כיום במדינת ישראל ,הרבה יותר מאשר את המצב ששרר כאשר חורגין כתב את ספרו בשנות השישים
.גם התיאור של חיי היום יום בממלכות יהודה וישראל גם אם אינו מתאים למציאות ההיסטורית הוא עדיין מעניין מאוד.
יהוא מככב אם כי לא בשמו בפיזמון ידוע של עקיבא נוף על המלכה איזבל שם הוא מוזכר כ"מלך החדש".
למֶּלֶךְ הֶחָדָשׁ הַהֲמוֹנִים, כְּבָר, מְרִיעִים
כְּמוֹ שֶאֶתְמוֹל הֵרִיעוּ לִכְבוֹדֵךְ ;
האזינו ל:
איזבל פזמון מאת עקיבא נוף
יהוא מחזה מאת גלעד עברון
ב-1992 הועלה המחזה "יהוא" של גלעד עברון שעורר סערה גדולה בעת הצגתו הראשונה.
במחזה יהוא שמתאר את יהוא כלוחם פוחח בעל שם רע הנמצא תחת חקירה המוזמן בידי ראש השרים של ממלכת ישראל לשמש כבכיר בשירותו ומשתלט עליו
ההצגה המלאה 2015:
מקדימון לגרסת "בית צבי " 2020
ולסיום השיר המרשים של אילן ברקוביץ על יהוא ומשפחתושהופיע בקובץ "הכל שירה -האוסף האקלקטי ( עיתן 77 ,2022
את השיר הזה כתב ברקוביץ לאחר סיור באתר ארכיאולוגי הקשור למשפחתו של יהוא .וממנו למד רבות על התקופה על משפחת נימשי וגם על האיש יהוא שיצר רפורמה חסרת תקדים בישראל לאחר טבח איום .
קיראו את השיר המלא ב"יקום תרבות " כאן
למרות חשיבותו הרבה בהיסטוריה של ישראל יהוא מופיע רק לעיתים רחוקות במקורות .אולי כי האיש שפתח את המלוכה שלו בטבח המוני כולל רצח אישה זקנה הוא לא בדיוק אדם שידבר לרוב היוצרים.
וזה שהתמונה הלכאורה האותנטית של הקוטל העקוב מדם הזה היא כשהוא מנשק את רגלו של כובש גדול אינה מעוררת חשק נוסף להמשיך לעסוק בו.
ובכל זאת יש מה לעסוק גם ביהוא כפי שמראות היצירות למעלה.
יהוא בתמונה מההצגה של גלעד עברון
קיראו גם :
צפו
הסיפור שלא סופר:פודקאסט על מרד יהוא
האובליסק' השחור שבו מופיעה דמות יהוא
עוד מאמרים בסדרה זאת :
מאור כשדים ועד לסדום ועמורה-אברהם אימנו ושרה אימנו וגם לוט דודנו בספרות בקולנוע ובטלוזיה
יוסף הצדיק כוכב קולנוע וטלויזיה
בצאת ישראל ממצרים -משא רבנו בספרות ובפזמון
יהושע בן נון ורחב מיריחו מגיבורי ספרות שירה קומיקס וטלוזייה
עכסה בת כלב ועתניאל בן קנז גיבורי ספרות ותרבות
בימי שמגר בן ענת –השופט שמגר בן ענת בספרות ובקומיקס
דבורה הנביאה וברק בן אבינועם סיסרא ויעל גיבורי תרבות
המתנקש הבודד -אהוד בן גרא בספרות באמנות ובקומיקס
גדעון בן יואש הוא ירובעל השופט : בספרות ובקולנוע ובטלוזייה
ספר המלכים הסודי : המלכים ירבעם ורחבעם בספרות ובתיאטרון
רצח נציב יהודה -גדליהו בן אחיקם בהיסטוריה ובספרות
אסתר המלכה כוכבת קולנוע וגם מרדכי היהודי והמלך אחשוורוש והמן הרשע
ספרי עיון על יהוא
מחקרים על ימי בית עומרי ובית יהוא
Knott, John Buxton, 1941- The Jehu Dynasty : an assessment based upon ancient Near Eastern literature and archaeology / 1971.
רביב, חנוך החברה בממלכות ישראל ויהודה / ירושלים : מוסד ביאליק, תשנ"ג 1993.
פרנקל, דלית פרשת מרד יהוא (מל"ב ט-י) כסיפור מפתח ל"סיפורי נביאים" בספרים שמואל ומלכים / [תל-אביב : חמו"ל], תשנ"ג 1993.
White, Marsha C. The Elijah legends and Jehu's coup / Atlanta, Ga. : Scholars Press, c1997
European Seminar on Methodology in Israel's History (6th : 2001 :
Ahab agonistes the rise and fall of the Omri dynasty / London ; New York : T & T Clark, c2007
Depew, Patricia Ruth The archaeological sources which elucidate the history of the Northern Kingdom (Israel) and neighboring lands : from Omri (876) to the exile (721 BCE) / [s.l.] : University of South Africa, 2004.
European Seminar on Methodology in Israel's History (7th : 2002 : Good kings and bad kings / London : T&T Clark International, 2005.
עודד בוסתנאי תולדות עם ישראל בימי בית ראשון-כרך ב':ממלכות ישראל ויהודה האוניברסיטה הפתוחה,1983
Grabbe, Lester L Ancient Israel : what do we know and how do we know it? London : T & T Clark, 2007.
Stith, D. Matthew, 1971- The coups of Hazael and Jehu : building an historical narrative / Piscataway, NJ : Gorgias Press, c2008
Israel in transition : from late Bronze II to Iron IIa (c. 1250-850 B.C.E.) / New York : T&T Clark, c2010.
Hasegawa, Shuichi, 1971- Aram and Israel during the Jehuite dynasty / Berlin; Boston : De Gruyter, c2012
Robker, Jonathan Miles. The Jehu revolution a royal tradition of the northern kingdom and its ramifications / Berlin ; Boston : De Gruyter, c2012.
Finkelstein, Israel The forgotten kingdom : the archaeology and history of Northern Israel Atlanta : Society of Biblical Literature, [2013]
Grabbe, Lester L Ancient Israel : what do we know and how do we know it? London : T & T Clark, 2007.
Stith, D. Matthew, 1971- The coups of Hazael and Jehu : building an historical narrative / Piscataway, NJ : Gorgias Press, c2008
Israel in transition : from late Bronze II to Iron IIa (c. 1250-850 B.C.E.) / New York : T&T Clark, c2010.
Hasegawa, Shuichi, 1971- Aram and Israel during the Jehuite dynasty / Berlin; Boston : De Gruyter, c2012
Robker, Jonathan Miles. The Jehu revolution a royal tradition of the northern kingdom and its ramifications / Berlin ; Boston : De Gruyter, c2012.
Finkelstein, Israel The forgotten kingdom : the archaeology and history of Northern Israel Atlanta : Society of Biblical Literature, [2013]
תגובה אחת על “מבצע ההפיכה האמונית :המלך יהוא באמנות בספרות ובשירה ובתיאטרון”
תודה על מאמר מעולה וברכות על האתר המחודש!