web analytics
קטגוריות
ביטחון וצבא

נשק לעולם כולו חקירה מאת העיתונאי והסוכן החשאי וילהלם דיטל -העולם של סוחרי הנשק חלק ב'

לוגו של סוחר נשק

סוחרי הנשק אחת מהקבוצות המסוכנות והמפחידות ביותר על פני כוכב הלכת הזה הם היום בסוף 2022 מבוקשים יותר מאי פעם.רוסיה שמחסני הנשק שלה התרוקנו במלחמת רוסיה אוקראינה זקוקה לשירותיהם יותר מאי פעם וכך גם מדינות אחרות .

אז כדי להבין את התחום הזה הזה של "פעילות עיסקית " טוב יותר פירסמתי בבלוג זה את "מוות לכל קונה " סקירה על פעוילות סוחרי הנשק בשנות החמישים והשישים כפי שתוארה בספרו של עיתונאי גרמנני ידוע.ברנט אנגגלמן.

והנה פרקי המשך בספר המשך לאותו ספר שכתב עיתונאי גרמני אחר וילהלם דיטל שנתן סקירה על פעילותם של סוחרי הנשק בשנות השבעים והשמונים

והוא תורגם לעברית בהמשכים ביד יהודית אביטל כסדרה במוסף "דבר השבוע" של העיתון היומי "דבר".

המחבר וילאם דיטל

Wilhelm Dietl

( נולד -1955) הוא עיתונאי ולשעבר סוכן חשאי במשך שנים רבות של שירות הביון הגרמני

BND

במקביל לעבודתו כעיתונאי .

ספרים של וילהלם דיטל

ווילהלם דיטל Wilhelm Dietl 

עיתונאי בנושאי ביון וטרור וסוכן חשאי לשעבר

\בנסיעותיו הרבות לחו"ל למזרח התיכון וביבשת אסיה בכלל כעיתונאי היה דיטל משיג מידע עבור שירות הביון הגרמני

אבל עזב ומן הסתם "הועזב" את עבודתו כסוכן ביון ( יש על כך גירסאות שונות ) לאחר שכתב מאמרים וספר שבהם תקף את טיפולו של שר גרמני בנושא בני ערובה גרמניים שנשבו בלבנון.

אלא ששירות הביון הגרמני לא עזב אותו לאחר שעזב אותם והמשיך לעקוב אחריו כטיפוס חשוד בפרשיה ידועה מאוד בגרמניה.

דיטר הואשם מאז בידי אנשי תקשורת אחרים שהעביר עליהם מידע לשירות הביון .

הושמעו כנגדו טענות שבעת שהיה סוכן חשאי העביר לכלי התקשורת מידע בדוי בשליחות אירגון הביון שלו ובשירות הסי אי איי

למשל שהוא זה שיצר טענה בדויה על כך שאיראן שילמה 1.3 מליון דולאר למשמידי מטוס לוקרבי.

יכול להיות גם כמובן שדיטל פשוט כתב את מה שהאמין בו בתום לב והוטעה אם אכן הוטעה על ידי אחרים

דיטל שמכחיש את כל זאת היה מעורב מאז בתביעות כנגד שירותי הביון הגרמניים ובכירים שונים בהם וכלי תיקשורת שונים וכתב כמה ספרים שבהם הציג את עמדתו השנויה במחלוקת קשה ואת מעורבותו בפרשיות ביון שונות.

לענינינו מה שחשוב הוא שאת הספר שלמטה שבו הוא עוסק בסוחרי נשק בשנות השבעים והשמונים הוא כתב בעת שהיה איש שירותי ביון גרמניים.

וזה אומר מן הסתם שהוא הישיג במקביל לכתיבתו מידע עבור השולחים שלו בשירות החשאי המערב גרמני שאינו נמצא בספר.

הוא ידוע בספריו על טרור וביון באירופה ובמזרח התיכון .

Spies – Stories of Secret Agents from the Dgse, the Cia, the Mi5, the Kgb, the Mossad and the Stasi

ספרמ-2016

בעת שהיה סוכן חשאי של גרמניה דיטל יצר קשרים הדוקים וחמים ביותר בשירותי הביון של ישראל.הוא פירסם כמה ספרים על שירותי הביון של ישראל שבהם בבירור נעזר בקשרים אלו.

האם ידעו שירותי הביון של ישראל בשנות השבעים והשמונים שדיטל שעימו היו להם קשרים הדוקים כעיתונאי וסופר הוא לא רק עיתונאי אלא גם סוכן חשאי גרמני?

לא ברור.

מבין ספריו מהם שתורגמו מגרמנית לאנגלית נזכיר את :

Die Agentin des Mossad :   Operation Roter Prinz (The Mossad's agent: Operation Roter Prinz) /    Düsseldorf :   Econ Verlag,   c1992.

ספר על חיפושי המוסד אחר ראש אירגון "ספטמבר השחור" עלי סאלאמה

  Holy War /    New York :   Macmillan,   c1984

ספר על אירגוני הגי'האד האיסלאמיים

Carlos: Das Ende eines Mythos – Die Jagd nach dem Top-Terroristen, ( Carlos: The End of a Myth – The Hunt for the Top Terrorist) Lübbe-Verlag, Bergisch Gladbach 1995,

"ספר על הקריירה של הטירוריסט הבינלאומי המפורסם "קארלוס"

Carlos: The End of a Myth – The Hunt for the Top Terrorist , Lübbe-Verlag, Bergisch Gladbach 1995, I

ספרו החשוב ביותר מבחינת ישראל הוא ספר שכתב דיטל עם סוכן המוסד הבכיר צבי אהרוני אחד מהאנשים שלכדו את אייכמן ומביא את גירסתוהמלאה של אהרוני לגבי הפרשה ( עוד כמה אנשים שהיו מעורבים בלכידת אייכמן כתבו כל אחד ספר על האירועים מנקודת מבטם שלהם ) ומשום מה מעולם לא תורגם לעברית

   Operation Eichmann :   the truth about the pursuit, capture and trial /    New York :   John Wiley and Sons,   c1996

Spy ladies: Frauen im Geheimdienst (Spy ladies: women in the secret service), Ullstein-Verlag, Berlin 2006,

משום מה רק ספר אחד של הסופר הזה תורגם לעברית והוא הופיע רק כהמשכים בבמוסף"דבר השבוע " שתיקראו למטה.

Waffen für die Welt: Die Milliardengeschäfte der Rüstungsindustrie,

Weapons for the world: The billion dollar business of the armaments industry , Droemer-Knaur-Verlag, Munich 1986

מעולם לא הופיע בעברית כספר.

והנה הוא שוב לפניכם

וכבונוס בסיום רשימת הספרים בעברית על סחר בנשק וסוחרים בנשק. רשימה מצומצמת ביותר כפי שתראו.מצומצמת הרבה יותר מרשימת הספרים שעוסקים בסוכנים חשאיים בישראל ובשירותיםה חשאיים.

מה שמראה שסחר הנשק הוא בעצם תחום סודי יותר מאשר תחום השירותים החשאיים.

אפשר להגדיל את העמודים עם "העכבר".

פורסם ב-

"דבר השבוע " מוסף סוף השבוע של העיתון "דבר"

12-12 1986

דצמבר 1986

האתר האישי של וילהלם דיטלק

קיראו גם

מוות לכל קונה :סחר הנשק בשנות החמישים והשישים

נספח :

ספרים בעברית על סחר נשק:

אהרן קלימן    חרב פיפיות :   היצוא הבטחוני של ישראל ושוק הנשק העולמי.    תל-אביב :   עם עובד,   1992.

ש1981.

סחר הנשק הבינלאומי על סבכיו והנסתר המרובה מן הגלוי בו, עמד במוקדן של סערות פוליטיות רבות בשנים האחרונות. אמצעי התקשורת בעולם כולו המבקשים לחשוף פרשיות אלה מזכירים לא אחת, אם במרומז ואם בגלוי, את חלקה של תעשיית הנשק הישראלית ברשת מסועפת זו. פרופ' אהרון קליימן, מומחה ליחסים בינלאומיים מאוניברסיטת תל-אביב, מגולל בספרו החלוצי את תולדות התפתחותה של ישראל למעמד של בכורה בתחום זה, את מניעיו וגורמיו של סחר הנשק ומקומו במערכת המורכבת של המדינה ביחסיה עם מדינות העולם.

כיצד הפך סחר הנשק לגורם רב יכולת והשפעה במדיניות החוץ הישראלית? מה חלקם של שיקולים כלכליים לעומת שיקולי מדיניות חוץ וביטחון בהכרעות הרבות הכרוכות בקביעת יעדיה של התעשייה והשווקים החיצוניים שלה? כיצד שינתה מעורבותה הגוברת והולכת של מדינת ישראל בתחום זה, שהיבטיו המוסריים ברורים ובולטים לעין, את מערכת יחסיה עם ידידיה ויריביה בעולם כולו? בסוגיות מרתקות אלה ובאחרות עוסק המחבר הדולה מן המקורות שעמדו לרשותו את מירב המידע שלעיתים הוא נעלם גם מעיניו של קורא העיתון העירני, זה המחפש בין השורות פתרונות לחידות הגדולות.

והר, מרסל.    שלח את עמי לעזאזל :   בגידה בכחול לבן, ישראל וארגנטינה: כך הופקרו יהודים נרדפי שלטון הגנרלים /    תל אביב :   ציטרין,   1990.

על סחר הנשק של ישראל לארגנטינה

סחר נשק גרמני

 הנס לינדקר   יצואני המוות :   שערוריית החימוש הגרמני במזרח התיכון /    תל אביב :   עידנים,   1991

תקציר:במשך למעלה משנה אספו שני עיתונאי השבועון הגרמני "דר שפיגל" הנס לינדקר וריכרד ריקלמן את העובדות ברחבי אירופה ומעבר לים. זוהי אסופה מדהימה של עובדות על השתתפותם של גרמנים ובני לאומים אחרים בשגעון-החימוש של סאדאם חוסייין, הדיקטטור מבגדד. אולם, מה שמדהים מכל הוא חשיפתן של הרשויות הגרמניות בכל מערומיהן, החל בחוסר-יעילות, דרך חוסר-איכפתיות ועד שיתוף-פעולה מודע עם סוחרי-המוות. סיפור התחמשותה של עירק בנשק כימי וביולוגי, ביכולת גרעינית, בטילים ובתותחי-על מדהים גם בשל העובדה, כי ככל שנחשפת העוצמה הצבאית שבנתה עירק עדיין קיים פער בין האמת לבין מה שעירק מוכנה לאשר בפומבי. החל בתאי-גאזים לניסוי בהשפעת חומרי-לחימה כימיים על כלבים וחמורים, דרך ניתוח סודי על יכולת ייצור גאזים רעילים ועד למערכת המרושתת היטב של סוכנויות וספקים שסייעו בידי עירק לחדש את נעוריו של ה"סקאד" הסובייטי, כל אלה נחשפים בספר זה לפרטי-פרטים. הספר מונה את רשימת כל השותפים לסחר-המוות, ואל כל שם מופנית אצבע מאשימה. המחברים השכילו לאסוף מידע מרשיע לא רק על גרמניה, כי אם גם על שותפות אחרות כמו בארה"ב, ברזיל, צרפת, צפון-קוריאה, סין, ומדינות אחרות. גם מקומה של ישראל לא נפקד, אם בהיותה מטרה לנשק הבלתי-קונבנציונלי של בגדד, ואם בהקשר לפעילות החשאית נגד עירק. כאן מככב ה"מוסד" הישראלי בכמה מן הסיפורים המסתוריים המלווים את מאמצי-השיבוש של התחמשותה של עירק. הספר במהדורתו העברית עודכן עד לעיצומה של "סופת המדבר" בחודש פברואר 1991, ובכך הוא מהווה מסמך עכשווי מרתק שהמשכו בחדשות היומיות שטרם נכתבו בספרי ההיסטוריה. זהו ספר חובה לחוקרים ומתעדים, לכל מי שמבקש לקבוע עמדה כלפי גרמניה המאוחדת של 1991 וכל מי שסבור כי מבצע "סופת-המדבר" אינו בהכרח סוף-דבר.

פרשת איראן הקונטראס

שמואל שגב המשולש האיראני :
 הקשרים החשאיים בין ישראל-אירן-ארה"ב / עידנים    תל אביב : ספרית מעריב, 1981

Segev, Samuel, 1926-    The Iranian triangle :   the untold story of Israel's role in the Iran-Contra affair /    New York :   The Free Press,   1988.

  שמואל שגב  הקשר האיראני :
 מכירות הנשק של ישראל וארצות הברית לאיראן / ירושלים : דומינו, 1989.

מהדורה אנגלית

ז

תקציר:

אהרון קליימן


, אנדרו, קוקבורן    יחסים מסוכנים :   הקשרים החשאיים והחסויים ביחסי ישראל-ארה"ב /    תל אביב :   ספרית מעריב,   1992.

חשיפה ראשונה ומדהימה של הסודות הכמוסים ביותר על הקשרים בין מערכות המודיעין של ישראל וארצות הברית.


אוטוביוגפיות וביוגרפיות של סוחרי נשק ישראלים

Ari Ben-Menashe: Profits of War: Inside the Secret U.S.-Israeli Arms Network, New York, Sheridan Square Press 1992

תקציר: Ben-Menashe spent most of 1991 in self-imposed exile in Australia. Hounded by the intelligence services of many countries – and also by the press – during this time he set down on record a book which sets out to re-write the history of the 1980s. "Profits of War" is his story. Ari Ben-Menashe spent over ten years in the innermost circles of Israel's clandestine services, for much of this time as a special advisor to Prime Minister Shamir. This book exposes the machinations of Israel, the US, the Eastern bloc and the major Middle East powers in a maze of arms deals which built up a slush fund of hundreds of millions of dollars. The deals were brokered by the late – murdered, claims Ben Menashe – Robert Maxwell. The pay-off to Iran of $52,000,000 for the release of the US hostages was just one way in which the slush fund was used. Ari Ben-Menashe tells how he was present at the "October Surprise" meeting in Paris, where George Bush and the Republicans negotiated the hostage deal behind President Carter's back. He tells how the US facilitated the sale of chemicals to Iraq right up to the start of the Gulf War. He reveals how a number of Palestinian terror attacks which have made headlines around the world were in fact Israeli orchestrated. In 1989 Ari Ben-Menashe was cut off by his former allies, set up by the CIA and imprisoned for nearly a year awaiting trial on trumped-up charges. He was acquitted on the basis of his evidence that both Israel and the US had approved of all his activities.

רן   אדליסט האיש שרכב על הנמר /    תל אביב :   זמורה-ביתן,   תשנ"ו

סיפורו של סוחר נשק שנרצח באופןמיסתורי

1995.

ליפשיץ, יעקב, 1   כלכלת ביטחון :   התאוריה הכללית והמקרה הישראלי /

  תל אביב : משרד הבטחון, ההוצאה לאור, 2000. 

 נמרודי, יעקב, 1926-    התקווה והמחדל :   פרשת איראנגייט /    אור יהודה :   ספרית מעריב,   תשס"ד 2004.

חנן עזרן   חוד החנית :   סיפורו של הקולונל קליין, שכיר חרב ישראלי /    תל אביב :

   תמוז,   

2003.

יאיר קליין יין, יאיר    לוחם פראי /    [ח"מ] :   המחבר,   2013.

אוטוביוגרפיה של סוחר נשק ושכיר חרב ישראלי

 


ארנון מילצ'ין

מאיר דורון, ג'ו גלמן ; [תורגם מאנגלית ע"י מאיר דורון בתוספת הרחבות   סודות :   סיפור חייו של ארנון מילצ'ן, סוכן חשאי שהפך לאיל הון הוליוודי /    ירושלים :   גפן,   תשע"א 2011.

יוגרפיה של המפיק ההוליוודי ארנון מילצ’ן, ששימש סוכן ישראלי שסייע להשיג רישומים ושרטוטים של צנטריפוגות להעשרת אורניום לכור הגרעיני בדימונה. מילצ’ן פעל במסגרת היחידה שנקראה "הלשכה לקשרי מדע" (לק"ם): שתפקידה היה בעיקר לרכוש ציוד, טכנולוגיה וחומרים תעשיות הנשק

ב הישראליות. יצויין כי בזמנו הועסק גם ג’ונתן פולארד על ידי יחידה זו. עוד נטען כי המפיק המפורסם סייע לישראל ליצור את הקשרים עם המשטר הלבן בדרום אפריקה כשבהמשך רכשה ישראל ממנה אורניום להעשרה. בנוסף בוצעו על אדמת דרום אפריקה ניסויים שונים תוך שיתוף פעולה גרעיני הדוק בין שתי המדינות.


 

 פול-לו סוליצר    המלך האדום /  מצרפתית – אורית גת ; [עריכה – זיו כהן].    תל אביב :   סלע ספרים,   2009.

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3687697,00.html

ספר שמבוסס על חייו של סוחר הנשק הישראלי ארקדי גאידמאק ונכתב בידי אחד ממקורביו

צילה הרשקו   שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לבין צרפת במאה העשרים ואחת / עיונים בביטחון המזה"ת ; ; מס' 101)  רמת-גן : מרכז בס"א

, אוניברסיטת בר-אילן, 2013.  

אליעז לוף    "מי הזיז את התותח שלי?":   שינויים בהסדרים הבינלאומיים לפיקוח על סחר בנשק וציוד ביטחוני /  תואר שני חיפה, בית הספר למדעי המדינה   2020

ק

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

תגובה אחת על “נשק לעולם כולו חקירה מאת העיתונאי והסוכן החשאי וילהלם דיטל -העולם של סוחרי הנשק חלק ב'”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five − one =