web analytics
קטגוריות
דת ואמונה

לחזור להר הבית :ראיון עם גרשון סלומון

ראיון עם קרוב משפחתי המנוח גרשון סלומון ראש אירגון נאמני הר הבית על ההיסטוריה של משפחת סלומון ועל הסיבות מדוע עלינו לחזור להר הבית למרות שהמקום הוא כל כך מסוכן.

ב-23 בנובמבר נפטר גרשון סלומון.הוא היה בן 88


גרשון היה אחיו של עוזי סלומון שהוא דודו של כותב שורות אלו

גרשון היה אחד ההיסטוריונים והאישים הבולטים של משפחת סלומון הידועה מהמשפחות שסייעו לעליית יהודי ליטא בראשית המאה ה-19 ולבניית הארץ.

גרשון היה אוהב ארץ ישראל בכל נשמתו.

הוא ידוע אולי יותר מכל כמקים ויו"ר אירגון "נאמני הר הבית " שקרא להחזיר את הר הבית המקום הנפיץ ביותר בעולם לידיים יהודיות ולהפכו למרכז יהודי.

. כהמשך של מסורת משפחתית עתיקת יומין.,

אציין בנימה אישית שבמשך שנים רבות מאוד היה לנו ויכוח איך ואם יש להחזיר את הר הבית לידיים יהודיות ואם באמת יש צורך חיוני להקים דווקא שם את בית המקדש.

והויכוח הזה התקיים תמיד בנימוס מופתי אם כי בלשון המעטה גרשון מעולם לא התלהב לשמוע את דעותי בעניין הר הבית שהיו מנוגדות לאלו שלו ונוצרו כניגוד לאלו שלו שאותן אני מכיר מאז ילדותי.

אבל הוא תמיד הקשיב בסבלנות למה שהיה לי להגיד.

גרשון סלומון

והנה ראיון שערכתי עם גרשון בשנת 2008 על נושא תולדות פתח תקווה ויסודה בידי אחד מאבותיו (בבוקר לח בשנת תרל"ח -המלחמות על "הבלדה על יואל משה סלומון) "ובעניין זה דיברנו כרגיל גם על דיעותיו האחרות שבגללן התפרסם בעולם בעניין הר הבית .

 אלי : גרשון סלומון איך אתה ואחיך עוזי מקורבים ליואל משה סלומון ?
גרשון סלומון : אני ואחי עוזי ,דודך אנחנו הנינים של אחיו של יואל משה סלומון שלמה יעקב סלומון האח הצעיר מכולם. אבינו  אברהם היה אחיינו של יואל משה סלומון.

 אלי : ומה דעתך על כל הטענות שהבלדה של יורם טהר לב על יואל משה סלומון שגויה ולא יואל משה   סלומון הוא שייסד את פתח תקווה  וכל הסיפור עם מזאראקי  לא התרחש  ?
גרשון סלומון :אין ספק שהיוזם של כל פרוייקט פתח תקווה היה יואל משה סלומון הוא הוא שהמציא את השם"פתח תקווה " ומשמעות השם שבכך נפתח פתח תקווה לגאולת הארץ. כל שאר הטענות הן קישקוש ואין להן שחר. וזה מצחיק כי מעולם לא  היה ויכוח. תמיד היה ברור לכל חוץ מלכמה טיפוסים אכולי קנאה שמייסד פתח תקווה הוא יואל משה סלומון ואין אחר. תבין הוא בא לשם הראשון נשאר במקום כדי להוכיח שאכן אפשרי חיים יהודיים במקום. ואחרי פתח תקווה הוא הקים ישוב ביהוד. וכל זה משתלב בתנופת התישבות שבני משפחת סלומון יזמו תכננו ועמדו בראשה.

הכתובות על קברו של יואל משה סלומון  ואישתו בהר הזיתים בירושלים. 

אלי: יש טענה שהוא בכלל לא גר בפתח תקווה.
גרשון סלומון : הבל הבלים.  את רוב זמנו היה מבלה בפתח תקווה. היה לו בית בפתח תקווה. כל מילה בבלדה היא עובדתית לחלוטין אני תמה שהשאלה הזאת בכלל עלתה.תראה יש כאן סיפור לא נעים של משפחות שמנסות לנכס לעצמן תהילה שפשוט לא מגיעה להן ובשביל זה הן מוכנות לשבש עובדות היסטוריות שאין בהן בכלל שום ספק . .זה נכון לגם לגבי נחלת שבעה השכונה  החדשה הראשונה  בירושלים שיוזמה ומיסדה היה ללא כל ספק אותו  יואל משה סלומון.

 אלי: האם אין טענה שהיה אחד יוסף ריבלין שהוא זה שייסד את השכונה הזאת ?
סלומון: כן ישנה  טענה שגויה כזאת.  ובני משפחת ריבלין בחוסר צדק היסטורי מוחלט מנסים לנכס עצמם מפעלים חשובים שהם אמנם היו קשורים אליהם אבל לא הם יזמו אותם. הריבלינים ללא ספק ישבו שכונות מחוץ לחומות ירושלים אבל כל המגמה והאידאה של יציאה מן החומות בירושלים וגאולת האדמה בארץ ישראל עם ישובים חקלאיים זה הכל פרי פעילותו  של יואל משה סלומון. אבל תבין כל הרעיונות הללו היו של יואל משה סלומון   אם כי לא הוא יצר אותם.הוא המשיך בכך את המסורת המשפחתית.זה היה מפעל לפי תורה ורעיונות של אביו מרדכי וסבו זלמן צורף פיתחו ועברו מדור לדור ויואל משה סלומון לקח על עצמו להגשימם .

יואל משה סלומון ומשפחתו המורחבת בצילום משפחתי לרגל נישואי נכדתו משנת 1913. יואל משה סלומון ואישתו יושבים במרכז השורה השנייה.

אלי: איזו תורה משפחתית זאת הייתה?
סלומון : זה הכל התחיל עם תוכנית מפורטת לפרטי פרטים תוכנית למאות שנים לעתיד של הגאון מוילנה שקבע שיהודים צריכים להתיישב בארץ ישראל כדי להביא לבסוף בעתיד בעוד מאות שנים או אלף שנה את הגאולה הסופית של העולם ושל המין האנושי.ואחר כך כדי להגשים את תוכנית אלף השנים הזאת משפחת סלומון היא זו שיצרה והובילה את ההתישבות בירושלים ובארץ ישראל לאורך כל הדרך.

 הסבא של יואל משה סלומון , אברהם שלמה זלמן צורף עלה לארץ ב- 1811 במטרה להיות האיש שיתחיל בהגשמתה של התוכנית הזאת של הגר"א הלכה למעשה. העלייה הזאת מטרתה הייתה להתחיל את מהלך הגאולה . והוא היה האשכנזי הראשון שהתיישב בירושלים . וקיבל בגדי יהודי ספרדי כי אסור היה ליהודי אשכנזי להיכנס לירושלים . ובין הרבה דברים אחרים זלמן צורף הוא שהציע את רעיון הקמתה של תחנת הקמח של מונטיפיורי כשלב ראשון בהקמת תעשייה יהודית בארץ ישראל.אחריו בא בנו מרדכי שתכנן תוכנית מפורטת של הקמת מושבות חקלאיות בארץ ישראל וניסח תורה של גאולת הארץויואל משה סלומון היה האיש שישם את הרעיונות הלכה למעשה.

בול עם דמות שיש שמזהים אותה עם  יואל משה סלומון כמדפיס 

" רק לאחר שסלומון התיישב בפתח תקווה והראה לכולם שאפשר לקיים שם חיים של ישוב רק אז הצטרפו אליו ראב ושטמפר ושלושתם ממשיכים ישוב בפתח תקווה . הוא היה הראשון לפני כולם שהתישב שם הוא היה הראשון שקנה אדמות במחיר כמעט חינם כי אלה היו אדמות ביצות . פתח תקווה לא הייתה סתם מקום התישבות . היא הייתה שלב בשרשרת הישובים שיואל משה סלומון הקים לאורך ולרוחב של ארץ ישראל.

תבין גוטמן ראב שטמפפר ברנט וכל השאר בוודאי שהיו חשובים ואיש אינו מטיל ספק בתרומתם.אבל בסופו של דבר מי הם היו ?
הם היו יהודים פשוטים מהונגריה בלי יחוס בלי חזון בלי כלום"עמי ארצות"  שבאו לעבוד את האדמה. הם בכלל לא היכירו את הארץ הזאת לא ידעו מה התנאים שבה.
הם היו זקוקים למנהיג שיספק את החזון והרעיונות ואת כוח הדחף. וזה היה יואל משה סלומון שהיה לו חזון ותוכנית עתיד מפורטת. ויואל משה סלומון ובנייתה של פתח תקווה היו חוליה בשרשרת הזאת. והבלדה של יורם טהר לב שהיא אמת צרופה מראה זאת בצורה יוצאת מהכלל.

אלי: אז אתה גאה מאוד בתולדות המשפחה שלך.

גרשון: יש לי סיבה. אגב אני בניגוד לאנשים אחרים כמו מי שמראיין אותי עכשיו והסבא שלו למשל מתבסס רק על עובדות מתועדות.אני לא טוען שמשפחת סלומון מגיעה עד למאה השמינית לספירה ועד לערפילי ימי קדם עד לשמואל הנביא ואחורה ממנו.

.כל מה שאני טוען מתועד בספרים ובמסמכים.

אלי : גם הטענות של המשפחה שלי מתועדות היטב כפי שאתה יודע גרשון.

נעבור לנושא שעימו אתה מזוהה יותר מכל גרשון הר הבית

גרשון : כן אני המקים והמנהיג של תנועת נאמני הר הבית הקבוצה הבולטת לדעתי אם כי בהחלט לא יחידה שקוראת לחזור להר הבית.

סמל תנועת "נאמני הר הבית " בראשות גרשון סלומון

אלי "מה ההבדל בינכם בין שאר הקבוצות ?

גרשון: אני לא קורא לחזור להקריב שם בעלי חיים. אני חושב שהר הבית צריך לחזור להיות להיות סמל לאומי של מדינת ישראל המתחדשת ,הר הבית, הוא המרכז הלאומי והדתי המקודש של עם ישראל וארץ ישראל, הסמל הלאומי לתחיית העם היהודי בארצו לעם ישראל. שעליו צריכים להיות ממוקמים מוסדות המדינה, ובו צריכים להתקיים הטקסיים הצבאיים הנערכים כיום ברחבת הכותל.

אתה רוצה שבית המקדש יוקם שם?

גרשון: בסופו של דבר כן.אבל אין צורך לעשות זאת מייד. יש צורך בתקופת הכנה. עם זאת אני מאמין גאולה תבוא לאחר מלחמת גוג ומגוג, אירוע שיישא אופי של מלחמת הטוב ברוע המוחלט, והתהליך כולו יסתיים בישועה הסופית של האנושות, ובהכתרת אלוהים למלך בהר הקודש הוא הר הבית בירושלים.

אני לא חושב שיהי צורך להקריב שם קורבנות כי זה דבר שבטל וחלף הצורך בו ולא צריך לחזור.

מתי זה יבוא אינני יודע אבל זה יבוא בדיוק כפי שאמרו הנביאים בתנ"ך.

הגאולה אגב כפי שהבטיחו הנביאים תהיה לא רק לישראל אלא לכל העמי.

כך שאני רואה את עצמי נאבק לא רק על גאולת ישראל אלא על גאולת כל העולם.

אלי: אתה רואה את עצמך כנביא ?

גרשון: עברתי חוויה שאפשר  לקרוא לה נבואית .

זה היה בשנת 1958 הייתי אז מפקד של יחידת רגלים  שהייתה מעורבת  בלוחמה ברמת הגולן, שבמהלכה נדרסתי  בטעות על ידי כוחותינו , ונפצעתי פציעה קשה בגפיים התחתונות.לקח לי שנה להשתקם ומעולם לא השתקמתי באמת .

אבל דווקא אז באותו היום השפל של חיי חוויתי גילוי  שהוא לדעתי אלוהי  כאשר חיילי הצבא הסורי יצאו להרוג את חיילי צה”ל המוטלים בשטח, לפתע הם נמלטו באימה כאשר ראו אותי, לא הבנתי למה ורק אחר כך הבנתי  מלאכים שחגו מעלי שמרו עלי עד שהיגיעו כוחותינו לחלץ אותי.

.אלי :חווית עוד גילויים כאלה לאורך השנים ?

גרשון : רבים. אני יודע שאני שליח האל ונושא בשורה מטעמו.  מה אתה חושב נותן  לי את הכוח להמשיך שנה אחרי שנה בעבודה הסיזיפית שלי עם הר הבית? הידיעה שאני נושא את דבר האל.

 אלי : אתה מדבר על כך רבות זה מעולם לא הפריע לך להציג את עצמך כנביא שליח האל ?לא חששת שילעגו לך?

גרשון: אה סליחה את זה אומר לי הצאצא של הגאון מוילנה ? זה שהמשפחה שלו טוענת שאתם הצאצאים של שליחי אלוהים ונביאים שונים,של גדליהו בן אחיקם ושל שפן הסופר של שמואל הנביא של עלי הכהן ושל משה רבנו בכבודו ובעצמו ? אז התשובה לך צאצאו של הגאון מוילנה מעולם לא הייתה לי בעיה להגיד את האמת.

אלי: אנחנו אנשים צנועים גרשון מעולם לא טענו שאנחנו שליחי האל.בעצמנו .

אתה לעומת זאת חוזר על כך שוב ושוב שאתה נושא את דבר האל ורצונו הוא להרוס את מסגד אל אקצא. למרות שאתה יודע שכל פגיעה בסטטוס קוו בהר הבית עלולה לגרום לנזק אדיר וגם גרמה.

גרשון: יש אמת ויש להפיץ אותה ויהי מה. בתנאי החוק כמובן ולעולם לא אפר אותו   

מהם היחסים שלך עם המשטרה שעימה אתה מתאמת במשך שנים רבות כל כך בהפגנות שלך?

גרשון : יש לך טעות גדולה.מעולם לא התאמתתי עם המשטרה ונציגי החוק והמדינה.נהפוך הוא אני מקפיד על יחסים טובים מאוד עימה אני תמיד מקפיד לקחת אישור מהמשטרה לקיום הפגנה ליד או בתוך הר הבית ואם לא מתקבל כזה( מעולם לא התקבל אישור כזה מהמשטרה למיטב ידיעתי .א.א. )  אני מקפיד תמיד לקבל אישור מבית המשפט לקיום הפגנה כזאת.

אלי: לא כל האנשים ששואפים  להקים בית מקדש על הר הבית פועלים לכפייית כללים האלו  שלך לציות לשלטונות החוק.

גרשון .צר לי על כך. אבל כפי שצריך להיות ידוע  לך גם לאנשים אלו אין דריסת רגל בקבוצה שלי. אני תומך לחלוטין בשלטון החוק. מובן שאני המתנגד הגדול ביותר למחתרת יהודית ולכל אלימות לא חוקית שהיא.

טענתי ואני טוען תמיד שכל פעולה בהר הבית חייבת להתקיים במסגרת החוק .

אלי :אתה בעד הקמת בית מקדש שלישי ?

גרשון: בסופו של דבר כן. כמובן. אבל  לא כרגע אלא לאחר תהליך.כמה זמן התהליך הזה יקח אינני באמת יודע אם כי לדעתי הוא יתחיל בקרוב.

אלי:אתה מבין שהקמת בית מקדש שלישי כזה על הר הבית עלולה להביא למלחמה עם כל המוסלמים,אולי למלחמת עולם . ?

גרשון: כן שמעתי את זה אינספור פעמים. גם ממך וגם מאנשים רבים אחרים. אני חושב שיש להקים מקדש על הר הבית שיפנה לא רק ליהודים אלא גם לכל בני הדתות ויראה על הקשר הבלתי אמצעי של כולם יהודים נוצרים  מוסלמים בהאים וכל שאר האמונות עם האל האחד ובכך תוגשם נבואת הנביאים של ירושלים כעיר השלום.מה שהיא לא הייתה מעולם אבל תהיה בעתיד.ובכך תוגשם גם אותה תוכנית של הגאון מוילנה לאתר כעשרות או מאות שנים.

תודה גרשון.

ררך צלחה בעולם הבא גרשון אח נאמן.

.

עוד על גרשון סלומון ותנועת הר הבית קראו כאן במאמר המקיף והמסכם על חייו

אבי הבית -גרשון סלומון ותנועת "נאמני הר הבית

גרשון סלומון בויקיפדיה

ואת דעותי שלי בעניין

בחזרה להקרבת הקרבנות?

איך לבנות בית מקדש וירטואלי ולהציל את העולם /

הר הבית הוירטואלי

איך להציל את המזרח התיכון בכמה צעדים לא כל כך פשוטים

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen + sixteen =