web analytics
קטגוריות
ריגול

טופז -רומן הריגול המבוסס על פרשיית ריגול אמיתית מאת ליאון יוריס

לציון מלאת שישים שנה למשבר הטילים בין ארה"ב וברית המועצות שהביא את העולם לסף קונפליקט גרעיני ,הנה מותחן מפורסם של הסופר ליאון יוריס "טופז" שהתבסס על אירועי ריגול אמיתיים שהתרחשו באותו הזמן בין ארה"ב צרפת וברית המועצות . הסיפור הוסרט לימים לסרט ידוע של אלפרד היצ'קוק . והנה הסיפור כפי שהופיע בהמשכים במוסף סוף השבוע של "הארץ" .

לפניכם עוד סיפור ריגול ומתח שפורסם בהמשכים במוסף סוף השבוע של עיתון "הארץ" אחד הראשונים שבהם.

בין שנות השישים לשנות השמונים פורסמו במוספי סוף השבוע של העיתונים בישראל "הארץ" "שבע ימים " של "ידיעות אחרונות " "ו"ימים ולילות "-"סוף שבוע" של "מעריב" כשאלו היו כתבי העת הנקראים ביותר בשפה העברית סיפורים בהמשכים שהיו בדרך כלל סיפורי מתח וריגול ממקורות זרים לפעמים סופרים ידועים כמו ג'ון לה קארה ואריק אמבלר לפעמים ידועים הרבה פחות כמו פרד נורו אריק פיס ליאונל בלאק , ולפעמים של סופרים מקומיים של סופרים כמו מיכאל בר זוהר, עמוס אריכא ( בשמות בדויים שונים ) אורי דן פיטר מאן וראש המוסד לשעבר איסר הראל.

כל הסיפורים האלו עסקו במזימות ערביות קומוניסטיות וטירוריסטיות כנגד ישראל והעולם.

הסיפורים היו מאויירים בידי אמנים כמו מאיר עוזיאל,אלדד ואחרים.

כמה מהסיפורים האלו כמו "קארלוס" של עמוס אריכא בשם בדו,"המשימה: שדות הנפט" גם כן של אריכא בשם בדוי ואחרים כמו "בנות הערובה" ( מבצע רוזבאד) ספר שהוסרט ( עם קים קטרל בתפקידה הראשון) "החפרפרת " ( הוסרט גם הוא) של לה קארה"קשר האורניום , של אורי דן ופיטר מאן "שגרירות "  ונדנברגשעסק בארה"ב תחת כיבוש רוסי "מלחמת העולם השלישית " של גנרל ג'ון הקט שעסק …במלחמת עולם שלישית ."הברירה השטנית " של כקונפליקט בין ברית המועצות השוקעת והמערב מאת פרדריק פורסייט ואחרים , יצאו לאור בעברית גם כספרים.

אחרים כמו "משלחת בקהיר" של הסופר הצרפתי פרד נורו " על מאבקו של סוכן צרפתי במזימה מצרית " משבר טשקנט " שתיאר אולטימטום סובייטי לארה"ב "קשר הדמים " של איסר הראל  על מאבק שירותי הביטחון הגרמנים באירגון ספטמבר השחור" לאחר טבח הספורטים הישראלים באולימפיאדת מינכן " נשק סודי במזרח התיכון עלמזימה של פושע נאצי חמש אירגון טרור ולפגוע בעיר חיפה בישראל ,"הרפתקה בדמשק " על מאבק של סוכן חשאי בריטי בשירות החשאי של אסד בזמן המאבק החשאי בין ירדן וסוריה ב-1970 , יאסר עראפאת על הכוונת " על ניסיון להתנקש בחייו של מנהיג אש"ף ואחרים וטובים מעולם לא פורסמו בעברית כספר.

אני שמח לבשר שחלקים מהם יעלו בקרוב ברשת לראשונה ביחד להנאת כל מי שמעולם לא נחשף אליהם ולנוסטלגיה של אלו שכן נחשפו אליהם כסיפורים בהמשכים.

רבי מרגלים של המוסד ,סוכנים קשוחים, טירוריסטים רצחניים ,יפיפיות קטלניות ,כולם נמצאים שם בדפים הגדושים במתח ופעולה.

שישים שנה מלאו למשבר הטילים בין ארה"ב וברית המועצות באוקטובר 1962 ,משבר שהביא את העולם לסף קונפליקט

גרעיני בין ברארה"ב וברית המועצות על האי של קובה.

ולציון זה הנה סיפור המבוסס על אירועי ריגול אמיתיים שמאותה התקופה הקשורים לצרפת דווקא.

הפרשיה האמיתית שקיבלה לפעמים את השם "פרשיית הספיר" התרחשה בצרפת במהלך 1962 במקביל לאירועי משבר הטילים.

עריק בכיר מהק.ג.ב שירות הביטחון והביון הסובייטי בשם אנטולי גוליצין ערק לארה"ב בדצמבר 1961.גוליצין שטענותיו נשארו במחלוקת עד עצם היום הזה טען בין שאר דברים שבשירות הביון הצרפתי ישנם סוכנים סוביטיים בדרגות בכירות ביותר שהיגיעו אפילו לסביבתו הקרובה של נשיא צרפת דה -גול. הוא טען שלמרגלים האלו יש גישה לכל מסמך של נאט"ו.

החדשות האלו זיעזעו את נשיא ארה"ב ג'ון קנדי והוא שלח שליח מיוחד לדה גול שהעביר לו את טענותיו של גוליצין .

במהלך 1962 קבוצה מיוחדת של חוקרי ביון צרפתיים תיחקרו את גוליצין בארה"ב.החוקרים היו משוכנעים תחילה שגוליצין הוא סוכן 'משולש' 'שמטרתו היא להעביר מידע מטעה מהק.ג.ב למערב ( חשד שנשאר לגביו עד עצם היום הזה) אבל הם השתכנעו לבסוף שגוליצין דובר אמת וכי יש סכנה איומה לביטחון צרפת ונאט"ו בתוך שירות הביון הצרפתי.

אלא שדה-גול החשדן כלפי ארה"ב היגיע למסקנה שגם זה הוא עוד סיפור מפוברק בידי הרוסים ושירות הביון הצרפתי לא טרח לעשות דבר בעניין במהלך 1962 למרות ההזהרות והתחנונים מארה"ב לניקוי בית. בשירותי הביון שלו

האמריקנים הזדעזעו מהאדישות הצרפתית לעניין והחלו למנוע מידע מהצרפתים לגבי ענייני נאט"ו.

במשך שנים היה נתק כתוצאה בחילופי המידע של ארה"ב והצרפתים.

.כתוצאה מהפרשיה נספח הביון בשגרירות הצרפתית בארה"ב

Philippe Thyraud de Vosjoli (1920-2000)

,ערק למעשה מצרפת לארה"ב איש הביון הצרפתי הראשון והיחיד שערק לארה"ב

מאז ימי מלחמת העולם השנייה ומישטר וישי .

Philippe Thyraud de Vosjoli, הסוכן האמיתי שעומד מאחורי הספר "טופז"

הוא זה שחשף את הסיפור תחילה לסופר האמריקני היהודי ליאון יוריס שכתב על פיו את הסיפור רב המכר שתקראו למטה "טופז" סיפרו שהוסרט בידי אלפרד היצ'קוק ולאחר מכן במאמר גדול ומעורר הדים שפירסם במגזין "לייף" ( שתוכלו לקרוא כנספח ) ובספר זכרונות .

,

ספר המתח  של לאון יוריס "טופאז"  הפך לרב מכר ב1967- במיוחד כשהתגלה שהוא מבוסס על סיפור אמיתי. רב המכר הראשון של יוריס לאחר "אקסודוס " המפורסם.

"טופז" תורגם לעברית פעמיים. פעם ב-1967 בתירגום מקוצר במוסף סוף השבוע של "הארץ "שאותו תוכלו לקרוא למטה ופעם ב-1968 בתרגום מלא בידי אריה חשביה ,הוצאת מ.מזרחי 1968 .

"טופז" תיאר חדירה סובייטית לשירות הביון הצרפתי בתקופת משבר הטילים בקובה.

אבל הוא היה הרבה יותר מזה. הוא נתן תיאור בדיוני של הפרשה האמיתית שתוארה למעלה

הסיפור שמאחורי הסיפור היה מעניין לא פחות וכמו סיפור ריגול בעצמו. הרומן התבסס על מסמכים שהועברו לליאון יוריס בידי פיליפ הת'ירו ווסיולי, הדיפלומט הצרפתי הממורמר שהתנגד למדיניות החוץ של דה גול וערק מצרפת לארה"ב ( העריק הצרפתי היחיד לארה"ב אי פעם ) ושאף לנקום בממשלת דה -גול שאותה האשים באי ביצוע הניקוי הנדרש בשירותי הביון של צרפת על ידי העברת מידע סודי ביותר על השירות החשאי הצרפתי ליוריס ומכירת הזכויות לסיפור לסופר.

הספר הוסרט לסרט בידי אלפרד היצ'קוק ב-1969. יוריס היה אמור להיות מעורב בסרט אך הסתכסך עם הבמאי התסריט שלו נדחה והוא סולק מההפקה.

הסרט הוכרז כ"סרט עויין לצרפת " בידי הממשלה הצרפתית נכשל בקופות ונחשב בידי כל כולל הבמאי לכישלון גדול שלו . יוריס עצמו נתבע לדין בידי הדיפלומט הממורמר שהתלונן על שיוריס לא התחלק עימו ברווחי הספר והסרט בניגוד להסכם בין השניים.

הדיפלומט זכה במשפט

קיראו ביקורת על הסרט מהתקופה וממוסף הארץ של יצחק בן נר למטה כנספח

תוכלו לצפות בקטעים ממנו בסיום.

הספר הזה נתן את השם לבדרן בשם דודו גולדנברג שלאחר שקרא את הגירסה שתיקראו למטה בעיתון "הארץ " ( שבהחלט מצאה חן בעיניו )החליט לשנות את שמ משפחתו לדודו "טופז" ,לא מגירסת הספר בעברית ששם נוסף א' לטופאז" שבו טופז לא השתמש מעולם..

שאר בני המשפחה כולל אחיו לא התלהבו מהשינוי לשם הזה דווקא.

דודו טופז אף סיפר לי על כך בפגישה ביננו ,האחרונה שקיים בחייו כמה שעות לפני שהמישטרה החלה בחיפושים אחריו שהביאו למאסרו ולהתאבדותו.

"טופאז " פורסם במלואו בעברית בתרגום אריה חשביה בהוצאת מ.מזרחי ב-1968

פורסם בהמשכים במוסף סוף השבוע של עיתון "הארץ "עם איורים מרשימים שונים.

4.10-10.11-1967

בסיום תקבלו תיאור במאמר שפורסם באנגלית במגזין "לייף" של הפרשה האמיתית שעליה מבוסס הספר שפרטיה עוד לא פורסמו בעת פירסום הספר והיא הייתה בגדר סוד כמוס של יודעי דבר.

חלק ממנה פורסם לראשונה בספר של דיויד בארון בארה"ב על אירגון הק.ג.ב הסובייטי וגם הפרק הרלבנטי ממנו מובא כאן כנספח.

אפשר להגדיל את הדים עם "העכבר"

כבונוס ראיון עםליאון יוריס המנחבר גם על הספר "טופאז" מ"דבר השבוע " 1967

נספח : הפרשה האמיתית מאחורי הספר "טופז" כפי שפורסמה במגזין "לייף" ב-1968

עטיפת גיליון "לייף" מ- 26 באפריל 1968 שבה הופיע תיאור הפרשיה המקורית שעליה התבסס "טופז "

הסוכן החשאי הצרפתי פירסם לבסוף ספר זיכרונות שבו תיאר אתה פרשיה האמיתית מנקודת מבטו . הספר יצא לאור תחילה באנגלית ולאחר מכן בצרפתית .

קיראו גם

פרשת הספיר -הפרשה האמיתית עליה מבוסס "טופאז

את תיאור פרשיה אמיתית שגם עליה התבסס הרומן "טופז " קיראו כאן :

ביקורת של יצחק בן נר על הסרט "טופז " של היצ'קוק על פי הסיפור שלמעלה ממוסף סוף השבוע של "הארץ" 1969

צפו במקדימון לסרט של היצ'קוק "טופז"

ההקדמה לסרט "טופאז"

הבעיות עם טופאז

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

2 תגובות על “טופז -רומן הריגול המבוסס על פרשיית ריגול אמיתית מאת ליאון יוריס”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen + four =