web analytics
קטגוריות
ספרות פופולארית

טרזן ככנעני: סיפורי טרזן מאת "יובב" הוא עמוס קינן

לציון הרביעי באוגוסט יום פטירתו של עמוס קינן אחד מגדולי הסטיריקנים של ישראל ב-2009 הנה רשימה על כמה סיפורים מאוד לא ידועים שלו. אולי הפחות ידועים מכולם. סיפוריו על טרזן איש הג'ונגל " שנכתבו עבור הוצאת הקרנף ץחת השם הבדוי "יובב" שנכתבו בזמן שקינן היה תחת חקירה כחשוד במעשה טרור והתנקשות בשר.

וגם ממסיפורים אלו אפשר ללמוד משהו על השקפותיו הפוליטות של עמוס קינן.

מצורף בנספח רשימת הסיפורים האלו שנכתבו בידי עמוס קינן

עטיפת ספר שהכנתי על חוברות אטרזן העבריות.

אפשר להשיגו דרכי "

elieshe@inter.net.il

לקראת הרביעי באוגוסט יום פטירתו של עמוס קינן אחד מגדולי הסטיריקנים של ישראל

ב-2009 הנה רשימה על כמה סיפורים מאוד לא ידועים שלו. אולי הפחות ידועים מכולם. סיפוריו על טרזן איש הג'ונגל " שנכתבו עבור הוצאת "הקרנף" ( דפוס מל"ן ) תחת השם הבדוי "יובב" בזמן שקינן היה תחת חקירה כחשוד במעשה טרור והתנקשות בשר ונערכו בידי המשורר והמתרגם הידוע אהרון אמיר.

וגם מסיפורים אלו אפשר ללמוד משהו על השקפותיו הפוליטיות של עמוס קינן.

מצורף בנספח רשימת הסיפורים האלו שנכתבו בידי עמוס קינן .

"כל בתי הסוהר של קניה מלאים טרוריסטים עד אפס מקום "אמר סיר רוברט האו "אין לנו אפשרות לבנות בתי סוהר נוספים .אנחנו רוצים למצוא הסדר לבעיה .דעת הקהל בעולם מתקוממת נגדנו .עלינו לחפש דרכים חדשות .מובן מאליו שלא נפקיר את המתישבים .אנו נשלח תגבורת צבא לכל האיזורים הסובלים מהטרור ונבטיח את שלומם ובטחונם של המתישבים .כל ההתקפות תיהדפנה בכוח .אנו נפציץ את ריכוזיהם של הטרוריסטים ביערות ונבטיח שקט למדינה.אולם מה יהיה אחר כך ?זכרו את ארץ ישראל !

( ,טרזן והמאו מאו מאת "יובב" הוא עמוס קינן )

עמוס קינו הוא "יובב" מחבר סיפורי טרזן בהוצאת "קרנף" בשנות החמישים

עמוס קינן הוא "יובב"

עמוס קינן התבלט לאורך השנים כאחד מהסופרים הישראליים המוכרים ביותר גם בזכות שפתו העברית המיוחדת במינה שהתפרסמה ביופיה. המסאי  אסף עינברי אמר עליו פעם"
אפשר להצביע על רבים רבים מבעלי הטורים ומן הסופרים של תקופתנו כעל כתבנים "שיצאו "כדבריו של דוסטויבסקי בהקשר אחר "מבין קפלי האדרת של קינן ".

הוא אמנם לא נחשב מעולם לסופר ישראלי "מרכזי " אלא יותר כעיתונאי מוכשר מאוד וובעיקר כאחד הסטיריקנים המוכשרים ביותר בתקשורת הישראלית ( ואולי המוכשר מכולם ) אבל הוא התבלט מאוד דווקא בז'אנרים הצדדיים כביכול ובראשם ספרות המדע הבדיוני .

בראשית הקריירה שלו הוא עסק אפילו בכתיבת סיפורי ילדים .

אלו היו סיפורי " יומנו של עמוס" ,דפי יומן " שהופיעו בכרך הראשון של השבועון "הארץ שלנו '

היומן של עמוס

האיורים של הסיפורים שכנראה היו מאת עמוס קינן עצמו היו של נער שנראה כמו גירסה צעירה של עמוס קינן המבוגר

הנה רשימה שלהם :

  1. יום א:הקבוצה בנתה בית כרך א' גדליון 3 ע' 14 14.2.1951. עם איור כנראה של קינן.
  2. יום א-טיול באוופנים ע'5 גיליון 4 21.2.1951.
  3. יום ה': אין לנו איפה לשחק !גליון 5 ע' 14. 28.2.1951
  4. 4.      .יום ו איך תפסנו בשעת מעשה .גליון 7 ע' 5  14.3.1951.
  5. יום א' "קילימנג'רו " נגד "פוזמק העור" גליון 9  ע' 8 28.3.1951
  6. יום ב' :ברוגז גליון 10 4.4. 1951 ע' 8. עם איור
  7. יום ג' :הנדנדן גליון 1111.4.1951ע' 8 ( על עיתון קיר שנוצר בידי עמוס )
  8. יום ג:סדר בקבוצה גליון 12 ע' 8 על סדר בקבוץ.
  9. יום ה' :איך התקבל הנדנדן גליון 13 25.4.1951 ע' 8  עם איור
  10. יום ב'". . על מסע לאילת ולמכרות שלמה גליון 15 גליון יום העצמאות ע' 8
  11. עונת הרחצה החלה ואנו בונים חסקה גליון 16 16.5.1951 ע' 8
  12. יום ד' : מחר ל"ג בעומר.גליון 17 גליון ל"ג בעומר ע' 8  על הכנות להדלקמדורה.
  13. יצאתי מהבית לבן וחזרתי שחור ".גליון 18 30.5.1951 ע' 10
  14. תחרות  מעניינת וסופה .גליון 19 גליון חג השבועות ע' 8
  15. מה לעשות בחופש הגדול ומה לא לעשות "גליון 21 20.6.1951 ע' 5
  16. הרפתקאו מעניינות ביום סרט .גליון 22 27.6.1951ע' 7
  17. הסברות על הקבוצה .עמוס מספר על חבריו השונים נמרוד גדעון ואורי בנצי ודן .גליון 23 4.7.1951 ע' 11  עם איורים של החברים.
  18. 18.  "
  19. המשפט  של דן על השתתפות ביום סרט  גליון 24 24 11.7.1951 ע' 4 כתוב כפרוטוקול משפט.

ובכך היגיע יומנו של עמוס לקיצו.

הוא הוזכר פעם אחת נוספת בכרך ב' בדבר העורך בגליון 31 7.5.1952 ע' 2 .

ששם סיפר העורך בנימין תמוז על היומן ועל כך שעמוס בגר החל לכתוב שירים והחליט ששוב אינו רוצה לחשוף את עצמו  ואת כתביו בפני הקהל .

את מקומו תפס נער אחר לו-לו.פרי יצירתו של סגן העורך וידידו של קינן יעקב אשמן

הוא התפרסם בנתיים ב"הארץ " למבוגרים הודות לטור  הסאטירי שלו "בעיתונות "עוזי ושות"  שכתב   בעיתון "הארץ " בין באפריל 1950 לסוף 1952  שבו תיאר את הגיגיו של "צבר" ממוצע כביכול".

הטור עצמו לא היה יצירתו של קינן ,הוא היה המשך של טור שנוצר מ-1949 בידי בנימין תמוז .אך קינן לדעת הכל התעלה על תמוז בטור שנחשב עד היום לאחת הסטירות הטובות והמצליפות ביותר של הספרות העברית המודרנית.גם משום שבו החל קינן לכתוב בעברית "ישראלית צברית " שפה שעד אליו קשה היה למצוא אותה בדפוס. מבחר של הטורים האלו הופיע בספר

 בשוטים ובעקרבים: מבחר עוזי ושות', 1952.

)

בניגוד למה שכתוב בלקסיקונים שונים ואפילו בקטלוג באתר הספריה הלאומית בשגיאה בלתי נסלחת ממש הספר) "

דעתו של עוזי, או, מבחר כל כתבי עוזי "מיום יום"… :   [למעלה מ-90 פרקי סאטירה והומור  על ההווי החדש  ההווי החדש, על החזית ועל העורף, על תככי המפלגות ועל סכלות האזרחים… הראשונה לעצמאות] /    תל-אביב :   ש. פרידמן,   תש"ט, 1949 אינו של עמוס קינן אלא של קודמו לכתיבת "עוזי "

בנימין תמוז

הוא נחשב אז לאחד הכותבים המוכשרים שבתקשורת הישראלית

ואז חל לפתע שינוי דרמטי ביותר בחייו שהביא גם לכך שיכתוב סיפורים על טרזן איש הג'ונגל.

ההתנקשות

עמוס קינן

ב-1953 חדל הטור להופיע עם מעצרו של עמוס קינן בחשד ( מוצדק ) שהטיל פצצה לגן ביתו של שר התחבורה הדתי צבי דוד פנקס,

בעקבות התקנת תקנה בידי הממשלה להשבית את המכוניות בשבת כדי לחסוך בדלק. תקנה זאת שקיבלה את אישור הממשלה עוררה התנגדות חריפה בקרב חלקים מהצבור החילוני שראה בה שלב להשלטת כפייה דתית בארץ

פרשת ההתנקשות

בליל שבת ה20 ביוני 1952 נקראה המשטרה לדירתו של השר פנקס בתל אביב ,עקב גילויו של רימון נפץ מעוטר בפתיל עשן שהושלך אל מרפסת הדירה .חומר הנפץ במשקל 200 גרם סולק ללא בפגע .

בעקבות אירוע זה החלה המשטרה להצמיד מארב בסמוך לדירת השר שברחוב רמח"ל 6 בתל אביב בניסיון למנוע אלימות נוספת נגד השר ואולי ללכוד את הזוממים כנגדו.

ב21.6- 1952 הבחינו שני שוטרים שארבו שם בשעה אחת לפנות בוקר בשני צעירים שנכנסו לבניין ולאחר זמן קצר יצאו ממנו במהירות כשהם כמעט רצים .השוטרים רפדו אחרי שני הצעירים ועצרו אותם באיומי אקדח ברחוב יהודה לוי הסמוך לרחוב המרח"ל. תוך כדי החיפוש והבדיקה הראשונית של החשודים נשמע פיצוץ בבית השר.

הפיצוץ הביא להרס בביתה שר של דלת הדירה רהיטים וזגוגיות ופגע גם בדירות אחרות .על פי הערת חבלן המשטרה משקל חומר הנפץ שהוצמד לדלת דירת השר היה כחצי קילוגרם.

שני החשודים במעשה הועבר לתחנת המשטרה הם זוהו כעמוס  קינן עיתונאי חבר מערכת "הארץ"  ובעל הטור של "עוזי ושות" וכותב בשבועון "הארץ שלנו" את המדור "יומנו של עמוס" , ושאלתיאל בן יאיר ידיד שלו עובד חברת "מקורות בתחום חומרי הנפץ בעברו קצין ומומחה חבלה בצה"ל. בחדר של בן יאיר נמצאו כלי נשק וחומרי נפץ.

לאחר דיונים שונים בבתי המשפט נמצאו השניים כלא אשמים .השר פנקס עצמו נפטר באופן פתאומי מהתקף לב שלושה חודשים לאחר הפרשה.

קינן זוכה בבית המשפט המחוזי, אך כיוון שלא שיתף בעקבות המשפט עם  חוקריו הוסיפה לרחף מעליו עננת חשד שפגעה בתדמיתו.  הופסקה  עבודתו של קינן ב'הארץ' וזאת עוד בטרם מתן פסק הדין .

והוא מצא פרנסתו בכתיבת חוברות 'טרזן' תחת שם בדוי.

בעיתון "הארץ " הופיעה אז הידיעה הבאה בעניין על קינן ""אחד מהנעצרים הוא מסופרי עיתון :הארץ .דיעותיו של עמוס קינן ידועות היטב לציבור קוראי עיתון "הארץ " מתוך מדורו "עוזי ושות"אך איש וודאי לא העלה על דעתו שהעיתונאי בעל הסגנון החריף יכול היה להיות  חשוד בהפיכת עט לחרב בנסיבות הנוכחיות ("הארץ 23.61952 ע' 2)  אם כי היה לוחם אירגון "לח"י " הקיצוני בתקופת המנדט" לאורך השנים הוא נודע בישראל אחד מפעילי השמאל הבולטים ביותר שקראו לשלום בין ישראל והפלסטינאים.

לאחר מכן המשיך קינן לפרסם יצירות ספרותיות .

בין השאר כתב את התסריט לסרט הפנטסטי האליגורי של אורי זוהר "חור בלבנה " ( 1965).

מחזהו "חברים מספרים על ישו " ( 1972) שלכאורה עוסק בדמות של ישו סבל כתוצאה מבעיות קשות עם הצנזורה אם כי לאמיתו של דבר דמותו של המשיח הנוצרי היא משנית לחלוטין בעלילה.

הוא כתב את הספר  שואה 2 (1973) שיצא לאור  שוב  תחת השם בלוק 23 (1996) על ישראל שחרבה לאחר שורת מלחמות אינסופיות. מלחמת ארבעת הימים שבמהלכה נכבשו לבנון ירדן ודרום סוריה ומלחמת היומיים שמביאה אותנו לדלתה של מצרים ומלחמת היומיים השניה שמגיעה לכוויית שלאחריהן נכבשת תל אביב בידי אויב בלתי ברור בזמן שישראל פולשת לטוברוק שבלוב… הסיפור עצמו מתאר מחנה ריכוז  של שבויים ישראלים שנשבו בידי אוייב בלתי ברור  לאחר חורבן תל אביב כל יום במחנה נועד להוצאות להורג כשהאסירים משמשים כתליינים אחד של השני  והסיפור מתאר בין השאר אי מצורעים המצוי בתוך המחנה שאלה שמוגלים אליו אוכלים את בשר עצמם.

ספרו המפורסם ביותר מסוג זה ואולי ספר המדע הבדיוני העברי המקורי הידוע  והנחשב ביותר מכל סוג

היה "הדרך לעין חרוד"  ( 1984) שמתאר את בריחתו של הגיבור חסר השם לקיבוץ עין חרוד מידי הגנרל הצבאי השולט בישראל במשטר של דיקטטורה צבאית  בעתיד הקרוב.  במהלך העלילה מתברר שלמנהיג הצבאי יש תוכנית גרנדיוזית מעין כמוה : הוא  בונה מנהרת זמן כדי לשלוח נשק מודרני  לעבר  הרחוק  ליהודים במרד הגדול  נגד הרומאים  וכך גם ליהודים בתקופות קדומות אחרות .בדרך זאת הוא רוצה לוודא שהיהודים ינצחו בכל המלחמות נגד הגויים בכל הזמנים .

קיראו פרק מספר זה ב"יקום תרבות ".

הספר נעשה גם לסרט  בשם זה ב-1990) שבו כיכבה שחקנית איטלקית בשם אלכסנדרה מוסוליני ביתו של הדוצ'ה האיטלקי הפשיסטי במלחמת העולם השניה וכיום דמות ידועה במפלגה הפשיסטית האיטלקית בפני עצמה.

קיראו מאמר שלי על הסרט : אפוקלפיסה צברית "

עוד ספר ידוע שלו הוא "את והב בסופה "  ( 1988) ספר אוטוביוגרפי  ששמו נלקח מפסוק סתום לחלוטין מספר "במדבר התנ"כי " שכפי שקינן העיד השאיר עליו רושם רב מילדותו , שבו המספר קם בבוקר ומגלה שהפך להיות עמוס קינן לוחם הלח"י לשעבר  שבו הוא מתאר את סיפור חייו הקודר והאלים

עמוס קינן הוא "יובב "

אותנו כאן עמוס קינן מעניין בזכות סיפורי טרזן שכתב בשם הבדוי "יובב

טרזן איש הג'ונגל היה בעבר דמות שחיבבתי מאוד וכתבתי מחקר שלם בשם"טרדזן בארץ הקודש" על יותר מאלף הסיפורים המקוריים שנכתבו על עלילותיו בעברית במדינת ישראל .

ואחד מבין הסופרים הבולטים שכתבו סיפורים מקוריים על טרזן בעברית היה עמוס קינן.

באמצע שנות החמישים בזמן שקינן היה עיתונאי ידוע וכאמור גם מעורב בפרשת ניסיון ההתנקשות בחייו של שר

בממשלה הוא החל לפרסם חוברות טרזן .בהוצאת הקרנף .הוא "דפוס מל"ן " .

העורך של הסדרה היה ידיד וחבר בתנועה הכנענית אהרון אמיר שיצר את הסידרה והוא פנה לעמוס קינן כדי שיכתוב לו אותה תחת השם הבדוי "הכנעני " שהמציא "יובב".

קינן היה זקוק אז מאוד לכסף. הוא היה אז נתון למשפט באשמה שניסה להתנקש בחיי שר  האשמה שאמנם  יצא ממנה לבסוף זכאי אך לימים התברר שהייתה נכונה. הוא היה נחוש בדעתו לעזוב את ישראל שנעשתה "לוהטת" מידי עבורו לצרפת וחיפש דרך להרויח  את הכסף עבור כרטיס הטיסה והתשלומים עבור עורכי הדין במשפט שנערך לו .

אהרון אמיר היוצר והעורך של סדרת טרזן בהוצאת "קרנף" כתב בה את החומר המערכתי וסיפק דרכה עבודה לעמוס קינן שלו נתן את שם הכותב "יובב"

כתיבת חוברות טרזן הייתה  דרך טובה להתפרנס. הוא היה מקבל חוברות קומיקס אמריקניות ועל פיהן או  על סמך דמיונו הפרוע כתב כל כמה ימים חוברת טרזן ואלו זכו להצלחה גדולה אם כי רק מעטים מאוד ידעו מיהו "היובב " שעומד מאחורי סיפורים אלו.

 יובב "הוגדר בתשובהשל העורך ( אמיר) למכתבו  של קורא ששאל מיהו היובב הזה כאחד "מטובי המספרים הישראלים הצעירים" כפי שקינן "אכן נחשב באותה התקופה.

לקורא  נוסף הוסבר ש"החוברות כולן הן פרי עטו של יובב , גם אם במקרה בודד זה או אחר  שאב השראה ממקורות הכתובים באנגלית ,שהיא לשון האם של טרזן .

נורית גרץ כותבת בספרה "על דעת עצמו –ארבע פרקי חיים של עמוס קינן "( 2008) 

"ובנתיים חוברות טרזן שהוא כותב ,חוברת ליום ,אינן מכסות את החוברות שנצברו בגין שכר טרחה לעורכי הדין .בכל יום הוא מסיים פרק מוסר אותו לדפוס מל"ו ומקבל קצת כסף( ע' 279).

לאיתן בן יוסף סיפר קינן:

"השנה הייתה  1954 ואני רציתי כרטיס טיסה לאירופה.נתנו לי חוברת או שתיים לקרוא כדי להבין את

העניין ,ואחר כך כתבתי חוברת אחת ליום וקיבלתי עבורה 50 לירות .תאמין לי שאני לא זוכר מי כתב מה.

"זה היה כיף"

קינן:לא גדלתי על טרזן .זה היה שטויות אז וגם היום זה שטויות .נתנו לי קומיקס ואמרו תהפוך את זה לסיפור  ולפעמים גם בלי קומיקס.

בר יוסף: אתה זוכר עלילות מיוחדות ?

קינן :בחייי שאני לא זוכר כלום.אתה יודע מתי זה היה ?אתה יודע כמה שנים עברו מאז? כמעט 40 .אני לא ניהלתי יומן טרזן .בסך הכל רציתי לטוס לאירופה.".

לאלון הדר סיפר קינן:

המוציא לאור גלילי משה לוי נחום היה נותן לי כל שבוע חוברת מצויירת של טרזן ועליה בדיתי סיפור עלילה כל שבוע ,כמו שעון הייתי מביא לו את הסיפור…עסקתי בזה שנה עד שנסעתי לפריז והחליפה אותי זיוה יריב ויותר מזה אני לא יודע. היו מביאים לי קומיקס של טרזן ואיזו צרעה ואני הייתי בודה סיפור על טרזן והצרעה.אני לא זוכר מה כתבתי ולא אצליח לזהות את הסיפורים שלי מתוך הכרכים הגדולים שפורסמו בהמשך. ".

בצלאל בר כוכבא בעלים של דפוס מל"ן סיפר :עמוס קינן רצה לנסוע לפריז .לא הי הלו כסף עשיתי איתו הסכם שיכתוב עשר חובות .קיבל 10 לירות עבור חברת .אז זה היה הון של כסך ובכסף  הזה מימן את הנסיעה לפאריז.

ובכלל עמוס קינן כתב את כל הכרך הראשון.

על תהליך הכתיבה של החוברות כותבת נורית גרץ :

"יום-יום הוא ישוב מול בלוק צהוב של נייר וממציא עוד פרק בעלילות טרזן .לפעמים בבית ,לפעמים ב"כסית " או בקפה "תמר "קרוב למערכת העיתון שאליה אינו הולך עכשיו .יומיים לפני הדיון הערעור ,הוא כותב על שני שודדים שבאו לחפש זהב בג'ונגל,וטרזן מגלה את מזימתם ומגייס את כל חיות היער נגדם. אבל כאן לפני שהחליט כיצד ימותו כל השודדים ,במרווח שבין פסקה לפסקה,הוא עוצר ,מזמין עוד כוסית בוהה רגע אל פתח בית הקפה שם נגלה לפניו  לפני כמה ימים אברהם דובנר המת,משרבט לתוך טרזן שורה :האם באמת קפצנו אל תוך הלילה ?"אחר כך הוא כותב משהו על הזריחה מוחק ובמקום זה כותב "אותו דבר הדומה לזריחה "ולבסוף מוחק גם את זה .ועוד משפט :האם ידענו שבסופו של דבר לא יוותר בידינו מאומה "?

הוא משקש קווים רבים על פני שתי השורות האלו .וכל חיות היער וטרזן בראשם סוגרות על שני השודדים ,ואז הכל קופא באמצע.דב יאסקי ידידו הטוב של עמוס זה כשנה ,פרט נוסף שלא היגיע לידיעת בית המשפט המחוזי בא לקחת את עמוס לסרט "לא סיימתי תן עוד כמה רגעים "החיות נחלצות מקפאונן ,הן מתנפלות משספות וטורפות.הכל נגמר שוב לא יבואו השודדים להטריד את מנוחת היער.

( נורית גרץ על דעת עצמו ע' 283-284)

ספר על חיי עמוס קינןמאת אישתו נורית גרץ שבו מובא תיאור מומצא של סיפור טרזן שהוא מעולם לא כתב.

העלילה של הסיפור המתוארת כאן אינה מקבילה לשום עלילה המופיעה בכרך הראשון של טרזן שאותו כתב קינן.

אולי יש כאן טעות או תיאור סמלי בלבד?

דעתי היא שנורית גרץ אישתו של עמוס קינן שהיכירה את קינן רק שנים לאחר שכתב את סיפורי טרזן פשוט המציאה את הקטע

.ספק אם קראה יותר מסיפור אחד או שניים מסיפורי יובב על טרזן ,אולי גם זה לא, ולדעתי גם אין לה גישה אליהם. החוברות הן נדירות ביותר.

ייתכן שיש לראות בתיאור הזה דוגמה של סיפור טרזן פרי רוחה של נורית גרץ שחשבה שמשהו כזה עמוס קינן יכול היה לכתוב.

קינן לימים לא זכר דבר ממה שכתב וספק רב עם שוחח על סיפורי טרזן שכתב אי פעם עם אשתו ,

ועם זאת עיון בחוברות מראה שגם בחוברות שנכתבו כלאחר יד ורק לשם הכסף יש רעיונות ודיעות שהן אופיניים בבירור  לקינן ולחברי התנועה הכנענית שאליה השתייך אז.

על הקשר העמוק שהיה לעמוס קינן לאנשי הקבוצה "הכנענית " ראו בראיון שפורסם עימו "והכנעני אז בארץ" שנמצא בבלוג זה:

"שעה ארוכה התבונן טרזן בחפץ בסקרנות .אחר פנה אל ארון הספרים ,מה מוזר :בלב בג'ונגל האפריקני ,על עץ רם במקום שמתחתיו עוברות בלילה כל חיות הטרף למיניהם ,היה טרקלין קטן ,נעים למראה ומרוהט בטעם ,ובו ארון ספרים גדול ,שהיגיע עד לתקרה .היו שם אנציקלופדיות שונות ,ספרי מדע ,היסטוריה וכרכים רבים של רומנים וספרי שירה.טרזן אהב את חיי הגו'נגל בכל מאודו ,אך מעולם לא ניתק את עצמו מחיי התרבות של העולם הגדול –לפחות לא מן הצד היפה שבהם .נפשו של טרזן הייתה מזיגה נפלאה של איש היער ,החופשי הקרוב אל הטבע עם איש התרבות הגבוהה ,ערכי הרוח והמוסר הגדולים והנצחיים ".

( מתוך טרזן וזהב הזמבזי " חוברת טרזן מספר 2 מאת יובב ( עמוס קינן )

בקטע זה נותן קינן תיאור של האדם המושלם כפי שהוא עצמו ראה אותו כפי שראו אותו חבריו בתנועה הכנענית.

וכך למשל הדמות של טרזן איש הג'ונגל מופיע כאדם שהוא שילוב של איש הטבע אך שיש לו בסוכתו מעל העצים ארון ספרים מלא וגדוש ובספרים ואנציקלופדיות ואף מעבדה שכן טרזן הוא חובב מדע.

"טרזן ישב בצד והאזין .הוא היה אנגלי נאמו   בן ללורד אנגלי.אולם מצד שני היה בן אפריקה .אהב אותה ואת תושביה .ליבו דאב עליו בשל המלחמה המתנהלת בכל היבשת בזאת בין האדם הלבן ובין הילידים.הוא ידע להעריך את חשיבות הקידמה שהאדם הלבן הביא לאפריקה,את מסילות הברזל והכבישים את שדות התעופה ובתי החרושת ,את המכרות ואת הערים הגדולות .אולם הוא שנא דיכוי וניצול בכל נפשו. הוא לא אהב את בעלי החוות ,שהפועלים שחורים עושים למענם את העבודה בזול ומעשירים אותם על נקלה .הוא היה סבור כי גם לכושים ,ילדיי הארץ מגיעות כמה זכויות בארץ מולדתם .איך להשכין שלום בין שני הגזעים?

( טרזן והמאו מאו  מאת יובב עמוס קינן ) .

מצד אחד טרזן מקבל משימות עבור השלטון הבריטי בקניה והמושל סיר רוברט האו במאבק כנגד לוחמי העצמאות השחורים .אך מאידך הוא גם חש סימפטיה למאבקם.

בבירור עמוס קינן מדבר כאן על עצמו ועל יחסו להתישבות הציונית בארץ ישראל ומאבקה בערבים.

בחוברות יש  אמביבלנטיות ברורה מאוד כלפי האימפריאליזם הבריטי שמן הסתם שיקפה את האמביבלנטיות שאותה חש איש הלח"י שלעבר עמוס קינן שביצע פעולות רבות הנגד הבריטים.

כמדומה שבקטע המובא למעלה על האמבילנטיות שאותה חש טרזן כלפי הבריטים באפריקה מייצג גם את גישתו של עמוס קינן עצמו כלפי ילידי הארץ הפלסטינאים שבהם נלחם במלחמת העצמאות אך הוא לחם לאורך כל חייו למען הקמת מדינה פלסטינאית עבורם. .

רוב החוברות  של קינן היו סטריאוטיפיות למדי ץ

למשל  "טרזן מציל את ג'ין מאבו עלי " שבו הוא נאבק בסוחר עבדים ערבי מרושע.

בכמה מהסיפורים מתגלה עניינו של קינן בנושאי מדע בדיוני למשל טרזן וצירעות הענק" ( הסיפור היחיד שאותו זכר ושהתבסס באופן ספציפי על חוברת קומיקס" שבו איש היער נאבק במין של צרעות ענק מסוכנות ובו הכניס קינן לעלילה את הדמות של נשר הענק' ארגוס וידידו של טרזן דוקטור מק וירטל שניהם לקוחים מחוברות הקומיקס בארה"ב. וטרזן והצלחות המעופפות שבו טרזן נאבק בפעם הראשונה אך בהחלט לא האחרונה בחוברות של הוצאת הקרנף בפולשים מהחלל החיצון מכוכב הלכת מאדים.

סיפור מעניין במיוחד היה טרזן וחניבעל האחרון שבו טרזן מגלה שתי ערים אבודות. אחת של צאצאי קרטגו ואחת של צאצאי רומא. הרומאים משמידים את הקרטגנים במלחמה וטרזן משמיד את  הרומאים. שורד רק קרטגיני אחד שמתקיים כמוכר עתיקות בניירובי"

לא במקרה הסיפור שיקף את עניינם של קינן ואמיר בתרבות הקרטגינית הכנענית הקדומה .

החוברת האחרונה שקינן כתב כנראה הייתה מספר 16 של הכרך הראשון 

טרזן מכניע את המרד  שבו טרזן מדכא מרד של חיות היער כנגד שלטונו בסיום הסיפור מחליט טרזן לעזוב את אפריקה מאחר שהוא מגיע למסקנה שג'ין ובוי אינם יכולים להמשיך לחיות עם סכנות הג'ונגל.כמובן שעזיבה זאת היא קצרת ימים.  אכן סיום הסיפור נקרא כסיום לסדרה בידי קינן שהתכונן לנסיעה משלו לצרפת.

מאמר המערכת נקרא "הקרנף עובד קשה " . ובו סופר על שיחה  בין העורך ובין יובב

." ובכן אנו מגיעים לחוברת השש עשרה" אמר הקרנף באנחה של שביעות –רצון והתמודד על כסאו בחדר המערכת " גומרים את הסדרה של עלילות טרזן …

כן ענה לו יובב הסופר הצעיר והמצליח, המחבר עלום השם של סיפורי טרזן העבריים " אתה מבסוט מה? "

בהחלט " צחק הקרנף " " אני מבסוט ממך . לא הכזבת, לא אותי ולא את אלפי הקוראים שלנו . גם מהם , מן הקוראים , אני מרוצה  מאוד –לא פחות ,אני מקווה שהם מרוצים מאתנו".

"אבל הייתה לך עבודה קשה " העיר יובב .

"נכון חשוב רק על הררי המכתבים שמצטברים בכל שבוע ועל הדאגה להוציא חוברת בכל שבוע …"ולכתוב חוברת בכל שבוע " הפסיקו יובב בענווה.

"כן ,ודאי . גם אתה לא ישבת חיבוק ידים . ועשיו , בלי הפוגה , יש להתחיל בסדרה החדשה –הסדרה המרתקת של האוניה קפריקורן .

"ובתוך זה אתה צריך לארגן את חוברת ההשלמה ל"עלילות טרזן " מפרי עיטם של הקוראים " הזכיר יובב .ולארגן את הגרלת הפרסים .ולדאוג לכריכת החוברות של טרזן לכל מי שישלח לך את כולן בתוספת  550 פרוטה כולל דמי משלוח " חזר יובב והזכיר , אגב זקיפת אצבע.

"ודאי ודאי " הסכים הקרנף " עבודה קשה ,אבל כבר נוכחת מן הסתם , שאני אוהב לעבוד קשה , אלה שאומרים שאני עצל , דיבה הם מוציאים עלי"…  

מהכרך השני נכתבו הסיפורים בידי אנשים אחרים כמו שיעו לויט חיים גיבורי ורבים אחרים.והאיכות היחסית אם הכי השתנתה מאוד מחוברת לחוברת היתה באופן יחסי נמוכה  מזאת של סיפורי קינן.

למרות שזוכה בבית  המשפט המחוזי ולאחר  מכן בערעור בבית המשפט העליון הוא לא הוחזר לעבודתו בהארץ כתוצאה יצא לשבע שנים לפאריס .שם חי עם הסופרת הצרפתייה כרסיטין  רושפור שחיברה  גם בהשראת דמותו רומן מצליח שאף הוסרט .  כשחזר לארץ והפך לסטיריקן ידוע שוב לא היזכיר יותר את הדמות של טרזן שלא העסיקה אותו.

קינן סירב תמיד לאשר או להכחיש שהיה מעורב בהתנקשות .אולם אישתו נורית גרץ כתבה בספר על חייו שהוא הודה לפניה שאחרי הכל היה מעורב בהתנקשות שגרמה לו בין דברים אחרים להיהפך לזמן מה למחבר סיפורי טרזן. .

 סיום הסיפור נקרא כסיום לסדרה בידי קינן שהתכונן לנסיעה משלו לצרפת.

מאמר המערכת נקרא "הקרנף עובד קשה " . ובו סופר על שיחה  בין העורך ובין יובב ." ובכן אנו מגיעים לחוברת השש עשרה" אמר הקרנף באנחה של שביעות –רצון והתמודד על כסאו בחדר המערכת " גומרים את הסדרה של עלילות טרזן …

?כן ענה לו יובב הסופר הצעיר והמצליח, המחבר עלום השם של סיפורי טרזן העבריים " אתה מבסוט מה? "

בהחלט " צחק הקרנף " " אני מבסוט ממ . לא הכזבת, לא אותי ולא את אלפי הקוראים שלנו . גם מהם , מן הקוראים , אני מרוצה  מאוד –לא פחות ,אני מקווה שהם מרוצים מאתנו".

"אבל הייתה לך עבודה קשה " העיר יובב .

"נכון חשוב רק על הררי המכתבים שמצטברים בכל שבוע ועל הדאגה להוציא חוברת בכל שבוע …"ולכתוב חוברת בכל שבוע " הפסיקו יובב בענווה.

"כן ,ודאי . גם אתה לא ישבת חיבוק ידים . ועשיו , בלי הפוגה , יש להתחיל בסדרה החדשה –הסדרה המרתקת של האוניה קפריקורן .

"ובתוך זה אתה צריך לארגן את חוברת ההשלמה ל"עלילות טרזן " מפרי עיטם של הקוראים " הזכיר יובב .ולארגן את הגרלת הפרסים .ולדאוג לכריכת החוברות של טרזן לכל מי שישלח לך את כולן בתוספת  550 פרוטה כולל דמי משלוח " חזר יובב והזכיר , אגב זקיפת אצבע.

"ודאי ודאי " הסכים הקרנף " עבודה קשה ,אבל כבר נוכחת מן הסתם , שאני אוהב לעבוד קשה , אלה שאומרים שאני עצל , דיבה הם מוציאים עלי"…  

מהכרך השני נכתבו הסיפורים בידי אנשים אחרים כמו שיעו לויט חיים גיבורי ורבים אחרים.והאיכות היחסית אם הכי השתנתה מאוד מחוברת לחוברת היתה באופן יחסי נמוכה מזאת של סיפורי קינן.

ביבליוגרפיה


ב)

הערה ביבליוגרפית :קשה לדעת כמה חוברות טרן בדיוק  כתב עמוס קינן.שכן לא הוא ולא אף אחד אחר זכר זאת. הוא זכר שכתב חמישה או עשרה חוברות. בכרך הראשון של סדרת טרזן שבו הוא היה הכותב היו 16 גיליונות ובהחלט ייתכן וגם סביר שהוא הכותב של רובם או כולם.וייתכן שגם כתב חוברות מהכרך השני אבל אין זה ברור

. כדאי לציין שבמקביל הופיעה סדרה באותה ההוצאה בשם "מאורעות טרזן " שגם היא יוחסה ליובב.ואין זה ברור באיזה שנים בדיוק יצאה לאור .ייתכן שגם שם יש חוברות שבהם המחבר הוא עמוס קינן.  ניסיון לברר עם אלמנתו של קינן חוקרת הספרות נורית גרץ אם היא תוכל  לזהות את סגנונו של קינן מבין הסיפורים לא צלח.

עם זאת ברור שלפחות עשרת החוברות הראשונות של הכרך הראשון הם ללא ספק פרי עטו של קינן.

רשימת החוברות בכרך הראשון של טירזן

כרך א:  (על הכריכה "טרזן ועלילותיו")  (החוברות הראשונות בכרך זה נכתבו בידי אהרון אמיר ועמוס קינן ,).

אז הנה לפניכם לראשונה מזה עשרות רבות של שנים העטיפות המקוריות והחומר המערכתי שכתב אהרון אמיר ביחד עם רשימת החוברות שכתב עמוס קינן .

החוברות יצאו מחדש ככרך של ספורים  עם צילומים פנימיים מהסרטים בהוצאת "ששת-הכרנף" כאשר במהדורה זאת נמחק כל החומר המערכתי והתשובות למכתבים שליוו את החוברות המקוריות

רשימת סיפורי טרזן מאת עמוס קינן "יובב"

( הענרה יצאולאור עוד מאות סיפורי טרזן בהוצאה זאת מת "יובב" אבל אלו היו סופרים אחרים ולא עמוס קינן )

  1. טרזן מושיע הפילים. יצא מחדש כמספר 1 בהוצאה המחודשת של סיפורי הקרנף בעריכת אורה לב-רון.בסיפור זה יש תיאור קצרצר של עברו של טרזן שהוא שונה מהמתואר בסיפוריו של בוראוז . טרזן כמסופר שם התגלה בג'ונגל בידי בני משפחתו, חזר עימם לאנגליה ולבסוף החליט שהוא מעדיף את הג'ונגל.בעמוד האחרון מופיעה הודעת המערכת הראשונה תחת השם "הגרלת הפרסים של הקרנף ". :"הסתכל בקרנף הזה למטה .

מה אתה רואה?

אתה רואה ציור של חיה ,חיה משונה למדי ,שאינה מזדמנת לנו בכל יום בחצרו של השכן .     אפילו בגן החיות של תל אביב ,עדין איננה.

אבל היא מצויה הרבה באגדות ובסיפורי-ציד . ופה ושם עוד תימצא במעבה יער קדומים .שריד חיות –מיפלצת מראשית –הימים . מן הסתם גם למדת עלי המשהו בשיעורי הטבע.

וזהו הקרנף! . וזהו כמובן גם סמלה של הוצאת הקרנף –זו שנותנת לכם את "עלילות טרזן " ושבמרוצת הזמן תביא לכם עוד הרבה והרבה ממיטב סיפורי העלילות וההרפתקאות במקור ובתרגום".

המאמר הסב את תשומת ליבם של הקוראים לכך שציור הקרנף בתחתית העמוד מחולק ל16 משבצות בקו מרוסק והבטיחו שבכל אחת מ-16 החוברות שיופיעו מעתה תהיה מצשבצת אחרת מהשריון שעם כל אחת מהם יהיה אפשר בסופו של דבר להשלים את התמונה לגזור אותה ולשלוח להוצאת הקרנף ולקבל פרסים שאליהם "ישתוקק כל נער" כמו כדורי רגל ,אלבומי בולים ,כלי פינג –פונג ,ספרים לוקחי לב ,תיבת בנין וכו'. 

  • טרזן וזהב הזמבזי. טרזן מגלה עיר אבודה של צאצאי פורטוגזים מהמאה ה17-. יצא מחדש כמספר 4 בהוצאה מחודשת של סיפורי טרזן בהוצאת הקרנף ושות,  יוני 1988 בעריכת אורה לב-רון.בסיום החוברת הופיע המאמר תחת השם "הקרנף" המגריל פרסים : " "זה היה סיפור עוצר נשימה .." "ממש כמו סרט של טרזן ..הכל נראה אמיתי כל כך … יובב מספר כאילו היה עד ראיה ממש…אלו הן אחדות מן התגובות הנלהבות המרובות שהיגיעו להוצאת הקרנף  על החוברת הראשונה בסדרת עלילות טרזן מאת יובב. אנחנו בטוחים שהתגובות הללו ביטאו בנאמנות את רשמיהם של כל קוראי החוברת ההיא . אנו בטוחים גם שהחוברת הזאת מחזקת את ההתרשמות הראשונה.יובב וטרזן לא יכזיבו

3. טרזן והמאו-מאו. יצא מחדש כמספר 2 בהוצאה  מחודשת של סיפורי טרזן בהוצאת הקרנף ושות, יוני  1988.בסוף החוברת הופיע המאמר "תיבת הדואר של הקרנף " :" אני הנערה אשר מעריצה מאוד את טרזן הוא גם השחקן האהוב עלי ביותר שמחתי מאוד לצאת החוברת הזאת ,כי עתה אדע את קורות חייו" . זהו מיכתב שקיבלה הוצאתה קרנף מפנינה מוקה מרמת גן , אחד מהרבה מכתבים שנתקבלו ,מבנות ומבנים וכולם נלהבים לחוברות טרזן ….." ההוצאה הודיעה גם ש"לפי משאלת רבים מקוראינו שהיגיעה אלינו בכתב וגם בעל פה ,יוסף לכל חוברת בסדרה עלילות טרזן סיפור קטן על אחת משאר הדמויות הקשור בהרפתקאותיו". וכן הופיעה השאלה :" האם אתם רוצים בחוברת "טרזן" בכל שבוע?  "   התשובה התברר בחוברות הבאות הייתה חיובית .

4. טרזן מציל את ג'ין מאבו עלי. כולל סיפור קצר של שני עמודים “בוי והפיל הקטן” חלק ממדיניות קצרת ימים של הוצאת הקרנף לכלול בכל חוברת גם סיפור קצר על אחת הדמויות האחרות במשפחת טרזן. שני הסיפורים יצאו מחדש כמספר 3 בהוצאה המחודשת של סיפורי הקרנף, יוני 1988 תחת השם  "טרזן מציל את את ג'ין מקסיוס גרימה."

5.טרזן וצרעות הענק. טרזן נלחם בנחיל צרעות ענק מפלצתיות. כולל גם ספור קצר של שלושה עמודים "צ'יטא צד ברדלס" שגיבורו הוא הקוף צ'יטה. שני הסיפורים יצאו מחדש בשנות השמונים כמספר 5 בהוצאה המחודשת של  סיפורי טרזן בהוצאת הקרנף ושות.ובסוף החוברת הופיעה ההודעה הקצרה :" כל הקוראים ברציפות את הסדרה עלילות טרזן מאת יובב יודעים כבר שכל חוברת עולה על קודמתה במתיחות ,בעוז רגש ובמעשים מופלאים .כל חוברת היא "שיא " בפני עצמו אבל "שיא –השיאים מובטח לכם בחוברת הבאה שבה תראו את גיבורנו טרזן מסכל את עצתם של אנשי –מדע שטניים בני גרמניה המכינים במעבה יערות אפריקה כלי נשק זדוניים ומחוכמים ביותר לכיבוש העולם במלחמת –תבל שלישית ".בעמוד האחרון הופיע מאמר בשם "הקרנף " מחליך מכתבים " שבו נכתב :" מיד אחרי הופעת החוברת הראשונה התחיל "הקרנף" לקבל אגרות מקוראיו .אגרות של התפעלות מטרזן ומגבורתו ,מן המחבר יובב וכשרונו הטוב ומן היוזמה. תחילה היה זה קילוח דק של מכתבים ,אחר כך התחיל הזרם להתגבר .עכשיו תיבת הדואר שלנו ממש מוצפת מכתבים של עידוד ,עצות ,שאלות ומשאלות. בבההוצאה הבטיחה שהחל מחוברת 6 יופיעו החוברות בכל שבוע! . במאמר היו תשובות לשאלות קוראים שונים ולאחד מהם ענו ש"אנו מודים כאן לרם בן ארי על סיפור "טרזן " מקורי ששלח לנו . נשמח לקבל ממך את ההמשך גם אם חיברת זאת מתוך בדיחות –הדעת . אגב: סיפוריו של יובב בהחלט אינם תרגום או עיבוד מאנגלית כפי השערתך. "

6. טרזן והפצצה הקוסמית. טרזן נאבק במדען נאצי שבנה פצצות השואבות את כוחן מקרניים קוסמיות. טרזן משמיד את הנאצים ואת הפצצה לכעסם של השלטונות הבריטיים שרצו לנצלה לצורכיהם. יצא מחדש כמספר 6 בהוצאה המחודשת של סיפורי טרזן עם איורים. בעמוד האחרון נקרא מאמר הממערכת בשם "הקרנף לביקור שבועי ". המערכת הודיעה ש"החל מן החוברת הזאת…מתחילות החוברות שלה סדרה עלילות טרזן  מאת יובב להתפרסם מדי שבוע בשבוע לפי בקשותיהם הנלהבות של המוני קוראים נאמנים לפי הבטחתה של הוצאת הקרנף. עד עכשיו ביקר הקרנף בביתך אחת לשבועיים בקביעות ובדייקנות למופת .מעתה והלאה באותה מידה של קביעות ודייקנות יהיה ביקורו שבועי" . המאמר התייחס גם לכמה מכתבי קוראים כמו זה של רם בן ארי אשר "הראינו את הערותיך ליובב שבין כך ובין כך יאה לו התואר "מטובי המספרים הישראלים הצעירים "-והוא לא התרשם מהם ביותר ,משום מה. הזיקה אל סיפורי טרזן אחרים פה ושם אינה גורעת מאומה מין "הביצוע " המקורי שלו ומאיכות הסממנים האמנותיים המשובחים , שהוא מטיב כל כך להשתמש בהם" . קורא אחר חיים נדל סיפר להוצאה על קבוצת טרזן שהקים בתל אביב בהשראת הסדרה "ברשותו נגלה לקוראינו כי חיים הוא ראש הקבוצה וכינויו "טרזן " . את סיסמתם הוא מבקש לא לגלות "כי בלי סיסמה זה לא יהיה שוה " אבל אין הוא מסתיר כי "כל בסיס חיינו עכשיו הוא בית הספר וטרזן..בנינו לנו סוכה על עץ עבות כיוון שבמקום יש הרבה קוצים והרבה עצים והוא דומה לג'ונגל ". ההוצאה הודיעה שהיא מחכה לידיעות נוספות מקבוצות טרזן והקרנף אחרות  ברחבי הארץ  ."סיסמתנו " הקרנף ישמור אמונים לידידיו!" .

7. טרזן ואוכלי האדם. יצא מחדש כמספר 7 בהוצאה המחודשת של סיפורי הקרנף, עם איור. בהוצאה המקורית החוברת מופיעה בטעות כמספר 6 במקום מספר 7. מאמר המערכת המסיים נקרא "הקרנף לא יצא לחופשה ". ההוצאה  ציינה ש"החוברת הזאת היא השניה לחוברות השבועיות שמוציא הקרנף בסדרה עלילות טרזן מאת יובב . זהו סימן של התקדמות והישג".  ההוצאה ממשיכה ומספרת שם "תוך זמן קצר נעשה הקרנף –שעד כה היה רק דמות של  חיה אגדית ומטושטשת –ממש בן בית במאות רבות של כיתות בי"ס בכל רחבי המדינה ,בן בית בתיהם של אלפים רבים. ידוע לנו שחברים היו מתקוטטים על סיפוריו , רבים על התור בקריאתם ,"מפלחים " אותם זה מזה ( ככה זה כנראה בחיים : הדברים הטובים והמקסימים מעוררים גם את יצרי הקנאה וההתחרות ושאר יצרים בלתי כשרים ..) . ידוע לנו גם שלא פעם נכתבו חיבורים על נושאים לקוחים מחוברות "טרזן " של הקרנף ,לא פעם קראו המורים את הסיפורים האלה לפני תלמידיהם בכיתות". ההוצאה פנתה לקוראים שכעת נמצאו בימי החופש הגדול והיציעו להם " אם אתה מתקשה להשיג את חוברות הקרנף בחופש הגדול ,אם בשכונתך אוזלות החוברות לפני שאתה מספיק לקנותן ,אם יש לך הצעות להעשיר ולגוון את נושאי הסיפורים ועלילותיהם ,אם דבר לך אליו –כתוב אליו מיד. זכור כי הקרנף לא יצא לחופש . הוא עומד לשירותך".

8.טרזן מגרש את הרוח הרעה. כולל סיפור קצר של שני עמודים "בוי ודג החשמל". שני הסיפורים יצאו מחדש כמספר 8 בהוצאה המחודשת של הקרנף. מאמר המערכת המסיים נקרא "תכניותיו של הקרנף ". ובו צויינו שכבר מוכנים כל הסיפורים הבאים עד לחוברת האחרונה מספר 16 ועד בכלל ."אין ברצוננו לגלות דברים לפני זמנם ולהקדים מאוחר למוקדם ,אבל די לנו אם נעיר –ברמז – שהחוברות הבאות כל אחת משובחת מחברתה . ודי לנו אם נלחש בסוד בינינו לבין עצמנו שכמה משמותיהן של החוברות הם כמעט בגדר ערובה לטיבן ורמתן  : טרזן והצוללת המיסתורית (החוברת הבאה בסדרתנו ) "טרזן והצלחות המעופפות" טרזן ונוכלי הקרקס". ההוצאה גם רמזה על הסדרה הבאה של סיפורי עלילה "יהיו אלה ככל הנראה סיפוריה רפתקאות של ים , וגיבורם יהיה הקברניט הנורבגי העשוי ללא חת ,מר…. לא לא. דומה שכאן עלינו לעצור קצת בלשונו של הקרנף . סערת רוחו מתחילה כבר להתגבר על מידת השתיקה ,שהוא מצויין בה כל כך כידוע לכולנו." ההוצאה גם הבטיחה שהיא תכרוך את כל 16 החוברות ובזול אפילו ותיתן על כך פרטים מדוייקים בהמשך .   החוברת הבאה הייתה "טרזן והיהלום הכחול " דווקא .

9. טרזן והיהלום הכחול .יצא מחדש עם איורים (הלקוחים מחוברות הקומיקס של מ. מזרחי) כמספר 9 בהוצאה המחודשת של סיפורי הקרנף ,יוני 1988.מאמר המערכת המסיים נקרא "מבצר "הקרנף" . ובו סיפרה הוצאה "על עוד קבוצה בשם  "הקרנף"קיבלנו ידיעות מעניינות במכתב מ"אי שם בארץ ". על פי בקשת הכותב –יוזמה של הקבוצה-אין אנו מגלים כאן את מקומה . "יש נערים בכפרנו " חושש סופרנו " שאם יקראו את זה יידעו כיצד להכשילנו". ההוצאה הודיעה שאין לה כוונה להכשיל  "אותך מודיענו החביב " אבל תוך העלמת השם והמקום של הכותב הרשתה לעצמה למסור פרטים נוספים ממכתבו :" מקומנו הוא מקום מצויין ,בחורשה הנקראת בפינו חורשת או יער "טרזן". מבצר קדום ,הרוס ברובו ,ניצב בגבעה . בין ההריסות גלינו שם בית סוהר וכן עמדה קרבית עם כלי נשק מחלדים… החל החופש ואיתו גם החיים במבצר שקראנו אותו בשם "הקרנף " ( פירושו –חזק כשריון הקרנף ) כך נמשיך לבלות את השעות הפנויות .."

ההוצאה הודיעה ש"אנו מקויים שחיי השדה בין הריסות המבצר –מחוץ לכפר יביאו אך ברכה ותענוגים לידידינו בכפר ה"אלמוני" . אנו ממליצים על המעשה הזה כדוגמה לקוראינו הצעירים בכל מקום שבסביבתו יש שרידים של בנינים קדמונים ". כמו כן "בהזדמנות זאת אנו מודים לחברנו יוסף בן צרפתי משכונת התקוה ,ת"א על הסיפור הקטן "צ'יטא מציל את טרזן מנחש" מפרי= עטו . סגנונך הנאה ראוי לשבח ,אבל עדיין יש כמה וכמה שגיאות כתיב .כדאי לך להשתדל להיפטר מהן. "

 10 .טרזן והצוללת המסתורית. יצא כמספר 10 , עם איורים בהוצאה מחודשת של סיפורי הקרנף , יוני 1988.

11 . טרזן ונוכלי הקרקס. כולל סיפור קצר של שלושה עמודים "בוי נחלץ מצרה". מאמר המערכת נקרא " הקרנף מבשל משהו ". וסופר בו סיפור כיצד הקרנף הסתובב לו כשהוא מריח ריח ושל נייר דפוס וצבע דפוס טרי ומצא נער שזה עתה סיים את כיתה ו בעממי ( כנראה הגיל המשוער של קוראי החוברות )  כשהוא רובץ בתוך עשב גבוה וקורא בנשימה עצורה את "טרזן והצוללת המסתורית ". הקרנף מספר לנער שעלו בדעתו כמה רעיונות מוצלחים . אך למרות הפצרות הנער הסכים רק לאמר שיספר אותם בשבוע הבא… "ואנחנו נחכה ונשמע".

12.טרזן והצלחות המעופפות.  טרזן נאבק בחייזרים  ממאדים ומונע את כיבוש כדור הארץ.

13.טרזן וחניבעל האחרון. טרזן מגלה שתי ערים אבודות. אחת של צאצאי קרטגו ואחת של צאצאי רומא. הרומאים משמידים את הקרטגנים במלחמה וטרזן משמיד את  הרומאים. שורד רק קרטגיני אחד שמתקיים כמוכר עתיקות בניירובי. יש גם סיפור קצר "בוי ובנו של טונגו" ב-2 עמודים שבו בוי נאבק בקוף גורילה נקמני שטרזן הרג את אביו.קוף גורילה זה מופיע שוב בסיפור "טרזן מכניע את המרד".מאמר המערכת נקרא "הקרנף מגלה החלטותיו " . בו סופר :

"כזכור הבטיח הקרנף לספר לנו השבוע כמה מן הרעיונות המוצלחים , לדעתו , שעלו במוחו ".

קודם כל החליט לבקשת רבים מידידיו וקוראיו הנאמנים ,שאחרי הופעת 16 החוברות של סדרת הסיפורים הימיים ( עלילות קפריקורן א.א) תצא עוד סדרת 16 חוברות של "עלילות טרזן " חדשות . סוף סוף אין להניח שעלילותיו של טרזן איש החיל מסתכמות בששה-עשר סיפורים…

שנית החליט הקרנף בימים שעשה את חשבון נפשו ועיבד את תוכניותיו לעתיד , כי מי שירצה לכרוך את סדרת "עלילות טרזן " ישלח אליו את החוברות אחרי גמר הסדרה ,ויקבל אותן בכריכה במחיר של 500 פרוטה בלבד ( מחוץ לדמי המשלוח).

שלישית החליט הקרנף להרכיב חוברת נוספת של "עלילות טרזן "( זאת תהיה חוברת נוספת "בקשיש" ) מחיבוריהם של בני הנעורים עצמם . כבר נתקבלו סיפורי –טרזן שחיברו אחדים מקוראינו ביזמתם הם  ( בכלל אלה יקוטיאל גרשוני מראשון לציון ,משה בן -אהרון מתל אביב , עמוס מלאכי ,יחזקאל מזרחי מפתח תקוה , יוסף צרפתי משכונת התקוה ואחרים). הקרנף פונה בזה אל קהל הקוראים בבקשה לשלוח אליו סיפורי –טרזן ,בכל גודל שהוא ,מפרי דמיונם ויצירתם. המשתתפים לא יוכזבו…"

14. טרזן וקברות הפילים . כולל גם סיפור קצר "בוי והקרנף"  ב-3 עמודים.במאמר המערכת שנקרא "הקרנף משיב ,מודה מסביר ומזכיר " . כתבה המערכת לאחד הקוראים שהסדרה הבאה תהיה גם היא מאת יובב מחבר |עלילות טרזן " ומספר העמודים ומחיר החוברת לא ישתנו . הסדרה תתחיל להופיע אחרי חוב' 17 ( הנוספת ) של "עלילות טרזן " חוב. 17 תימכר בקיוסקים כמו  כל הקודמות לה. לקורא אחר הוסבר שחוברת 17 היא "תוספת "בקשיש " על 16 המובטחות אבל מחירה במטבע יהיה כמחיר כל האחרות . ו|אשר ל"מציאות " שבסיפורי טרזן הרי מובן בעצמו שטרזן חי במציאות משלו…." לקורא נוסף הוסבר ש"החוברות כולן הן פרי עטו של יובב , גם אם במקרה בודד זה או אחר  שאב השראה ממקורות הכתובים באנגלית ,שהיא לשון האם של טרזן . ההוצאה הודיעה ש"הקרנף מודה לכל אלה שכבר שלחו אליו סיפורים לחוברת המיוחדת ( מס. 17) של סיפורי טרזן . הוא קרא את כולם ,הוא מחכה לעוד ועוד , וכשיחליט ויבחר יודיע. .בינתיים הוא רואה לעצמו חובה נעימה לתת שבח לסיפור הנאה והגדול של משה בן אהרן.

15.טרזן ונחש המים . טרזן נאבק בנחש מפלצתי בו משתמש מכשף כושי לחיסול אויביו. חלקים מסיפור זה   הועתקו ב"טרזן וטריוניז האימים"  בכרך 14 ( שהופיע גם בהוצאת "ש. אור " בשנות השבעים ) .

16.טרזן מכניע את המרד .טרזן מדכא מרד של חיות היער כנגד שלטונו שבראשו עומד הקוף מהסיפור "בוי ובנו של טונגו" ( אם כי בניגוד לסיפור ההוא אביו של הקוף חי בסיפור זה). בסיום הסיפור מחליט טרזן לעזוב את אפריקה מאחר שהוא מגיע למסקנה שג'ין ובוי אינם יכולים להמשיך לחיות עם סכנות הג'ונגל

.כמובן שעזיבה זאת היא קצרת ימים. 

מאמר המערכת נקרא "הקרנף עובד קשה " . ובו סופר על שיחה  בין העורך ובין יובב ." ובכן אנו מגיעים לחוברת השש עשרה" אמר הקרנף באנחה של שביעות –רצון והתמודד על כסאו בחדר המערכת " גומרים את הסדרה של עלילות טרזן …

כן ענה לו יובב הסופר הצעיר והמצליח, המחבר עלום השם של סיפורי טרזן העבריים " אתה מבסוט מה? "

בהחלט " צחק הקרנף " " אני מבסוט ממך . לא הכזבת, לא אותי ולא את אלפי הקוראים שלנו . גם מהם , מן הקוראים , אני מרוצה  מאוד –לא פחות ,אני מקווה שהם מרוצים מאתנו".

"אבל הייתה לך עבודה קשה " העיר יובב .

"נכון חשוב רק על הררי המכתבים שמצטברים בכל שבוע ועל הדאגה להוציא חוברת בכל שבוע …

"ולכתוב חוברת בכל שבוע " הפסיקו יובב בענווה.

"כן ,ודאי . גם אתה לא ישבת חיבוק ידים . ועשיו , בלי הפוגה , יש להתחיל בסדרה החדשה –הסדרה המרתקת של האוניה קפריקורן .

"ובתוך זה אתה צריך לארגן את חוברת ההשלמה ל"עלילות טרזן " מפרי עיטם של הקוראים " הזכיר יובב .ולארגן את הגרלת הפרסים .ולדאוג לכריכת החוברות של טרזן לכל מי שישלח לך את כולן בתוספת  550 פרוטה כולל דמי משלוח " חזר יובב והזכיר , אגב זקיפת אצבע.

"ודאי ודאי " הסכים הקרנף " עבודה קשה ,אבל כבר נוכחת מן הסתם , שאני אוהב לעבוד קשה , אלה שאומרים שאני עצל , דיבה הם מוציאים עלי"…

 

  • טרזן ו"אנשי הברדלס".  או "טרזן שלנו ובעצמנו " . חוברת מיוחדת שבה כללה הוצאת הקרנף סיפורי טרזן שנשלחו בידי הקוראים . ההוצאה הודיעה בחוברת הקודמת  שהחוברת הבאה תהיה חוברת שמחוץ למניין "חוברת נוספת מפרי עיטם של הקוראים עצמם "אוסף עלילות טרזן " משלכם! "הרבה סיפורים הוצעו לנו לחוברת הזאת . רבים היו קצרים יותר מדי ,אחדים היו ארוכים יותר מדי . בכולם ניכרה השפעתם העזה של סיפורי טרזן האמיתיים ושל סרטי טרזן האמיתיים . מה שבחרנו ,בחרנו . נדמה לנו שאת המשובחים ביותר בחרנו ,אם מישהו ממחברי הסיפורים שלא ידפסו ירגיש את עצמו מקופח ,או יחשוב שסיפורו עולה על המודפסים ,יהיה עליו להבין שכל אדם עשוי לטעות בשיפוטו ומה גם קרנף…דרשו כולכם בשבוע הבא את חוברת ההשלמה ( מס. 17 ) לעלילות טרזן –טרזן שלנו בעצמנו.

 הסיפורים היו : א. טרזן ואנשי הברדלס. סיפור של 9 עמודים (מאחר שהעותק שבידי חסר את העמוד הראשון אינני יודע את שם המחבר,  כנראה שהיה זה משה בן אהרן שההוצאה הודיעה שיופיע כאחד המחברים בחוברת ושהיא כל כך שיבחה אותו  ). ב. טרזן מציל את ג'ין מאת יחזקאל מזרחי . ג. טרזן מציל את בוי .מאת יקותיאל גרשוני . ד. לא על מנת לקבל פרס. מאת שאול מירוסר. ה. צ'יטא פועל על דעת עצמו. מאת יצחק שוטן. ו. טרזן בונה ביתו . מאת עמוס מלאכי. ז. מגן חיות היער. מאת יוסף צרפתי. רוב הסיפורים הם קטעים קצרים, ומטבע הדברים מאחר שנכתבו בידי ילדים הם ברמה נמוכה ביותר, אך הם מעניינים שכן הם מראים כיצד ראה "חובב טרזן ברחוב הישראלי" את טרזן. חוברת זו היא נדירה ביותר שכן ההוצאה לא כרכה אותה עם שאר החוברות של הכרך הראשון (היא נחשבה כלא יותר מנספח "בקשיש " בלשון ההוצאה לשאר החוברות) , והיא איננה קיימת אף בספריה הלאומית.

קיראו גם :

טרזן איש הג'ונגל ואני

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eighteen − four =