web analytics
קטגוריות
היסטוריה

כולם היו ילדיו -איריס יוטבת על אוסקר ורשימת שינדלר

לפני שבוע נפטרה מזכירתו של המציל המפורסם של יהודים בשואה אוסקר שינדלר .היא הייתה בת 107 . ולציון זה ולציון יום השואה הנה אחד המאמרים הטובים ביותר שפורסמו אי פעם בעברית ובכל שפה אחרת על מציל היהודים השנוי במחלוקת אוסקר שינדלר נוכל ערמומי ובוגדני שהיציל מאות יהודים .וסיפורו הפך למפורסם הודות לסרטו קלאסי של סטיבן שפילברג. אבל דמותו נשארה שנויה במחלוקת עד היום .


אוקלנד קליפורניה Eric Martin פסל של אוסקר שינדלר מאת


https://fineartamerica.com/featured/oskar-schindler-eric-martin.html
ב





מהדורה המקורית של הספר "רשימת שינדלר" בעברית בהוצאת דומינו " מלפני יצירת הסרט של סטיבן שפילבר

בגיל 107 נפטרה ב-8 באפריל 2022 עשרה ימים לפני פרסום רשימה זאת מימי ריינהרד, המזכירה של אוסקר שינדלר, חסיד אומות העולם שהציל.כ-1,200 יהודים ממוות בשואה על ידי העסקתם במפעליו בפולין ובצ'כוסלובקיה – בהיותו חבר במפלגה הנאצית לאחר המלחמה.

מימי ריינהרט מחזיקה את תמונתו של אוסקר שינלדר, צילום: גדעון מרקוביץ

מיימי רינהרד הייתה המזכירה האישית של שינדלר בין השנים 1942-1945. היא סייעה לו לקראת סוף המלחמה להרכיב רשימת היהודים שחייהם ניצלו עם העתקת מפעליו החיוניים לרייך למחנה ברינליץ שבמוראביה (חבל הסודטים) . 

רשימה שלימים הפכה למפורסמת ולשם דבר הודות לסרט בשם זה של סטיבן שפילברג.

בשנת 2007, כשהייתה בת 92, עלתה ריינהרד לישראל מניו יורק והצטרפה לבנה ולנכדיה שמתגוררים בישראל. היא התגוררה בבית דיור מוגן בהרצליה. עם עלייתה ארצה אמרה לאנשי הסוכנות היהודית: "שינדלר היה גאה בי לוּ ידע שעליתי לארץ. 60 שנה היו לי סיוטים וכעת הם הולכים להסתיים".

בניגוד למזכירתו שינדלר עצמו שהיה טיפוס שנוי במחלוקת ביותר בעל נטיות עברייניות ברורות לצד אומץ ליבו שאינו מוטל בספק נישאר קרוב ל"יהודיו" שסייעו לו בדרכים שונות.

אבל היו גם כאלו מבינם שהאשימו אותו בהאשמות שונות של הונאה. האשמות שכנראה היו נכונות .

סביר להניח שהוא היה נשאר לא ידוע אילולא ספר שכתב תומאס קנילי על חייו ,ספר שהפך לסרט המפורסם ביותר על תקופת השואה של סטיבן שפילברג"רשימת שינדלר " שהוא קלאסיקה קולנועית.




מכון טרומן באוניברסיטה הר הצופים בירושלים פסל של אוסקר שינדלר Eward M. Adamם

כתוצאה מהצלחת הסרט האדירה יצא שינדלר מאלמוניותו והופיעו עליו ועל ניצוליו ספרים מרובים בשפות שונות.

רשימה שלהם ראו בסוף.

לפניכם רשימה יוצאת מהכלל על שינדלר ועל הרשימה וניצוליו והפרשיות השונות סביבו שכתבה איריס יוטבת עיתונאית במגזין "מוניטין" של מרץ 1984 לאחר פרסום הספר המקורי בעברית ועשור שנים לפני שיצא לאקרנים סרטו של סטיבן שפילברג ב-1993 .

רשימה שלא נס ליחה עד היום והיא כנראה אחת הראשונות שפורסמו על איש בעברית ( אמנם פורסמו כבר על שינדלר רשימות שונות בעיתונות העברית בעבר לאורך השנים אבל בהחלט לא בהיקף הזה).

רשימה זאת אולי יותר מכל רשימה אחרת מבהירה במשהו את הערפל סביב דמותו של אוסקר שינדלר שמזכיר במשהו את הערפל סביב דמותו של מציל יהודים אחר ישראל קסטנר שאותו פגש שינדלר וסיפר לו לראשונה על השמדת היהודים .

?מושיע ומציל ? או עבריין ערמומי ובוגדני ? ואולי כל הדברים ביחד

אוסקר שינדלר וישראל קסטנר מראים לנו שהאדם אכן אינו שחור לבן והוא יכול להיות מושיע אמיץ לב וגם טיפוס נכלולי .

אבל לפני שניגש לרשימה עצמה הנה המקדימון לסרט המפורסם שהפך את האיש והפרשה למפורסמים .

המקדימון לסרטו של סטיבן שפילברג "רשימת שינדלר" מ-1993

והנה הרשימה של איריס יוטבת שהתפרסמה במגזין "מוניטין " לרגל פרסום המקורי של הספר של תומאס קנילי בעברית כשאיש עוד לא העלה על דעתו עד כמה שינדלר והפרשיות סביבו יהפכו להיות ידועים כעבור עשור כתוצאה מהסרט שנעשה עליו. רשימה שלא הייתה כמוה בעברית על האיש וגם לא יהיו כמוה לאחר שנים רבות כששינדלר נעשה למפורסם.

עד כאן מאמרה של איריס יוטבת .

היא הציגה אדם שהיה בגדר לא ידוע לציבור כאשר כתבה עליו. אבל עשור לאחר מכן הודות לסרט עליו הפך שינדלר לדמות מפורסמת ,,"חסיד אומות העולם " הידוע מכולם.

בול של איי סולומון מ-2015 לציון 70 שנה לשחרור אושויץ עם תמונה של אוסקר שינדלר

נספח : רשימת ספרים שהופיעו בעברית ובאנגלית על אוסקר שינדל ועל האנשים שניצלו על ידו :

Schindler’s ark /Thomas Keneally. 1983

רשימת שינדלר /תומס קנילי ; מאנגלית – עמשי לוין.ירושלים : דומינו, 1984.

הופיע שוב בהוצאת כתר ב-1994

"זהו סיפורו של אוסקר שינדלר, גרמני קתולי… בעזרת הונו עמדתו ואישיותו הססגונית הצליח להקים ולנהל מחנות עבודה לצד מחנות הרכוז, ולהציל… מספר גדול של יהודים מהשמדה" (מן הכריכה).

רומן מבוסס על ראיונות עם חמשים מניצולי שינדלר.

 רשימת שינדלר :   סרטו של סטיבן ספילברג – נושאים לדיון בעקבות צפיה בסרט /    [ירושלים] :   משרד החינוך והתרבות, מינהל חברה ונוער,   [1994].

Schindler’s Legacy :True Stories of the List Survivors /Elinor J. Brecher 1994

 Voice in the chorus :memories of a teenager saved by Schindler /Abraham Zuckerman. 1994

Oskar Schindler and his list :the man, the book, the film, the Holocaust and its survivors /edited by Thomas Fensch ; with an introduction by Herbert Steinhouse.1995

anadian Journalist Herbert Steinhouse met Oskar Schindler in1946; Schindler told Steinhouse his story. At first, Steinhouse didn't believe him,. but by 1949, Steinhouse had written an article "The Man Who Saved 1,000 LIves."
That article pre-dates — and validates –all subsequent Schindler research. An interview with Steinhoue and his original article open the book; there are sections about Schindler the man, the book "Schindler's List," the award-winning film and aspects of the Holocaust.

The importance of Oskar Schindler /By Jack L. Roberts.1996

Where light and shadow meet :a memoir /Emilie Schindler, with Erika Rosenberg ; translated from the original Spanish by Dolores M. Koch.1997

 plain eloquence, the woman who married Oskar Schindler tells the true story of their life together, what they did to save the Jews in their factories, and what led to "Schindler's list."

It soon became clear that her marriage would have both its passions and its betrayals. Yet Emilie stayed with Oskar through his growing involvement with the Nazis, working for counterintelligence with him. She first, then he later, came to realize the costs of the Nazi takeover and became witnesses to its terrors. Their inward allegiance changed even as they needed to maintain patriotic appearances and close affiliations with the Nazis in power. Through their work together at their two factories, saving the Jews became paramount for the Schindlers. Emilie nursed the Jewish factory workers when they fell ill, often saving their lives. She risked imprisonment or worse for her activities in the black market to feed them. Her stubbornness kept her fighting for food, even daring to ask a wealthy mill owner to give them grain to feed her starving workers. Where Light and Shadow Meet chronicles the Schindlers' flight after the war, the loss of almost all their possessions, and their eventual emigration to Argentina. There they settled on a farm, but barely scraped together an existence. Oskar returned to Germany, leaving Emilie to manage on her own. This is the story of one woman's daily acts of bravery during Hitler's reign and why it mattered. It is also the story of a marriage and of survival. Finally, it is the story of Emilie's strength in continuing on one day at a time.

The accidental hero :Oskar Schindler /by Avid Haggie and Joan Bakewell. 1999

Oskar Schindler :righteous gentile /Jeremy Roberts. 2000

Oskar Schindler /Bruce Thompson, book editor. 2002

Oskar Schindler /John F. Wukovits.2003

Oskar Schindler :the untold account of his life, wartime activities, and the true story behind the list /David M. Crowe. 2004

Oskar Schindler :saving Jews from the Holocaust /Ann Byers 2005

\

Oskar Schindler :in the eyes of Cracovian Jews rescued by him /Aleksandr B. Skotnicki ; [translation, Karolina Baran].2008

Oskar Schindler :stepping stone to life; a reconstruction of the Schindler story /By Robin O’Neil.2010

Oskar’s plans :the true story of Oscar Schindler /Written and illustrated by Stevi Mulvehill and Keaton Westerkamp. 2015

Schindler’s Krakow :the city under the Nazis /Andrew Rawson. 2015

ספר על המפקד הנאצי של מחנה הריכוז פלאשוב שמופיע בסרט "רשימת שינדלר " כיריבו הראשי של שינדלר

אמון :סבא שלי היה יורה בי /ג’ניפר טגה, ניקולה זלמייר ; מגרמנית – דפנה עמית. 2015

תקציר:בגיל ארבעה שבועות נמסרה ג’ניפר טגה על ידי אמה הגרמנייה לטיפולן של נזירות בבית ילדים במינכן. היא הועברה למשפחה אומנת שאימצה אותה בגיל שבע ואז ניתק כליל הקשר שהיה לה עם אמה וסבתה האהובה. גם עם אביה הניגרי, שממנו ירשה את עורה הכהה, לא היה לא כל קשר. בגיל שלושים ושמונה, בעת שיטוט בספרייה המרכזית בהמבורג, נתקלה במקרה בתמונת אמה הביולוגית על גבי ספר שחשף בפניה סוד משפחתי גדול שהוסתר ממנה כל השנים: אמון גת, המפקד הסדיסט של מחנה הריכוז פלאשוב, הוא סבא שלה. בספרה האמון – סבא שלי היה יורה בי מתארת ג’ניפר טגה את המסע הפנימי האמיץ שהתעקשה לעשות מאז הגילוי. במסעה היא חוקרת את דמותו של אמון גת, הנאצי האכזר, אבל גם את אמה הביולוגית וסבתה, שדמויותיהן נצבעות עכשיו באור חדש המאיר צדדים אפלים בילדותה שלה, היא חוקרת את מה שהודחק והושתק עשרות שנים, לא רק במשפחתה, אלא בחברה הגרמנית כולה, היא חוקרת את הקשר האישי שלה עם חבריה בישראל, צאצאי קורבנות השואה. מתוך השבר הגדול של הגילוי היא בונה מחדש את זהותה, ברגישות ובחוכמה. את כתיבתה האישית מלווה ניקולה זלמייר בסקירה המשלימה את התמונה המשפחתית וממקמת אותה בהקשר רחב — כריכה אחורית ‬

בגיל ארבעה שבועות נמסרה ג’ניפר טגה על ידי אמה הגרמנייה לטיפולן של נזירות בבית ילדים במינכן. היא הועברה למשפחה אומנת שאימצה אותה בגיל שבע ואז ניתק כליל הקשר שהיה לה עם אמה וסבתה האהובה. גם עם אביה הניגרי, שממנו ירשה את עורה הכהה, לא היה לא כל קשר. בגיל שלושים ושמונה, בעת שיטוט בספרייה המרכזית בהמבורג, נתקלה במקרה בתמונת אמה הביולוגית על גבי ספר שחשף בפניה סוד משפחתי גדול שהוסתר ממנה כל השנים: אמון גת, המפקד הסדיסט של מחנה הריכוז פלאשוב, הוא סבא שלה. בספרה האמון – סבא שלי היה יורה בי מתארת ג’ניפר טגה את המסע הפנימי האמיץ שהתעקשה לעשות מאז הגילוי. במסעה היא חוקרת את דמותו של אמון גת, הנאצי האכזר, אבל גם את אמה הביולוגית וסבתה, שדמויותיהן נצבעות עכשיו באור חדש המאיר צדדים אפלים בילדותה שלה, היא חוקרת את מה שהודחק והושתק עשרות שנים, לא רק במשפחתה, אלא בחברה הגרמנית כולה, היא חוקרת את הקשר האישי שלה עם חבריה בישראל, צאצאי קורבנות השואה. מתוך השבר הגדול של הגילוי היא בונה מחדש את זהותה, ברגישות ובחוכמה. את כתיבתה האישית מלווה ניקולה זלמייר בסקירה המשלימה את התמונה המשפחתית וממקמת אותה בהקשר רחב — כריכה אחורית ‬
Per.Sub.  

‫ אוסקר שינדלר – סיפור משפחתי :   עמירה דוידוביץ – ציור, פיסול /    [תל אביב] :   אגודת הציירים והפסלים בישראל,   [2008].

קטלוג תערוכה בעברית ובאנגלית עם שער נוסף.

סיפורי הניצולים של שינדלר

יוסף, באו    שנות תרצ"ח :   זכרונות מימי מלחמת העולם השנייה /    תל אביב :   המנענע,   תשמ"ב

בתיה (באשה) הנדלר    הבזקי אור באפלה :   (רסיסי חיים) /    תל-אביב :   ב. הנדלר,   תשס"ב- 2001.

ספרה האוטוביוגרפי והמרגש של בתיה (באשה) הנדלר, ניצולת שואה, שהוכנסה לרשימת שינדלר בזכות הרופא שפגשה באותו לילה ליד המרפאה במחנה פלאשוב. הוא, ד"ר שעיה הנדלר, שהפך לימים לבעלה, משפחות ומשפחתה של בתיה – הם גיבוריו של הסיפור האמיתי והסוחף הזה.

A girl from Schindler’s list 🙁original title: Oczami dziecka) /by Stella Müller-Madej ; translated from Polish by William R. Brand.2006

% בחסד עליון :משה בייסקי וחסידי אומות העולם /גבריאל נסים ; מאיטלקית: ארנו בר 2007 .

תקציר:שופט בית המשפט העליון משה בייסקי (2007-1921), מניצולי הרשימה של אוסקר שינדלר, ניהל במשך זמן רב, חרף התנגדויות קשות, מערכה לשם הכרה בשינדלר כחסיד אומות העולם. בייסקי, יו"ר הוועדה לציון חסידי אומות העולם ב"יד ושם", האמין כי אסור לשכוח את עושי החסד, והקדיש את זמנו לחיפוש האנשים שפעלו בניגוד לחוקי המשטר הנאצי. בנוסף למקרה של אוסקר שינדלר, חושף ספר מרתק זה את סיפורם מעורר המחלוקת של אנשים שפעלו בתנאים קשים ביותר: קצין אס־אס שהיה אחראי להספקת ציקלון B לתאי הגזים, ובו בזמן ניסה ליידע את העולם על מנגנון ההשמדה ולעצור את מעשי הזוועה; סופרת פולנייה מצליחה ומפורסמת שהייתה ונותרה אנטישמית קיצונית, אך הצילה יהודים; אציל גרמני שפנה במכתב להיטלר וביקש ממנו לחדול מרדיפת היהודים, ואולץ לעזוב את גרמניה; קצין נאצי שהתאהב ביהודייה צעירה, הציל אותה ואת חבריה, אבל המשיך לשרת את המנגנון הנאצי; צעיר פולני שראה מה מתחולל בגטאות, העביר את המלה יהודים; אציל גרמני שפנה במכתב להיטלר וביקש ממנו לחדול מרדיפת היהודים, ואולץ לעזוב את גרמניה; קצין נאצי שהתאהב ביהודייה צעירה, הציל אותה ואת חבריה, אבל המשיך לשרת את המנגנון הנאצי; צעיר פולני שראה מה מתחולל בגטאות, העביר את המידע לכל גדולי עולם, אך אלה העדיפו לא להתערב.ספר חשוב זה מאפשר הצצה נדירה אל חדרי־החדרים של הוועדה לציון חסידי אומות העולם, וחושף סיפורי הצלה ייחודיים ביותר, המעוררים דילמות פילוסופיות, פסיכולוגיות ומוסריות קשות.גבריאל נסים, יליד מילנו, הוא סופר, מסאי, מייסד כתב העת 

Oskar Schindler saved my life /Carl Freedman ; as edited by Shelli Frydman Brosh.2009

Carl Freedman is a man who knows the importance of each day and the value of appreciating what one has and who it comes from. This book is a must read for those looking to learn about the incredible things Schindler did for not just Mr. Freedman, but hundreds of Jews during the War. Mr. Freedman's positivity and love of life is humbly expressed through his gratitude towards those around him and the narrative of his experiences.

The boy on the wooden box :how the impossible became possible … on Schindler’s list /Leon Leyson, with Marilyn J. Harran and Elisabeth B. Leyson. 2013

הנער על ארגז העץ /ליאון לייזון עם אליזבת’ ב’ לייזון ומרילין ג’ הרן ; מאנגלית: בועז וייס.מושב בן-שמן : מודן, [תשע"ד]  2014

שום דבר לא יכול היה להכין את לייב לייזון למהפך שקרה בחייו כשהיה בן עשר. לייב היה ילד רגיל. הוא אהב לשחק עם חברים, שנא ללמוד ונהנה לריב עם אחיו. החיים חייכו אליו, והוא בתמימותו, התכוון לנצל אותם עד תום. אבל יום אחד רחובות העיר התמלאו חיילים, אביו סולק באלימות מעבודתו ומשפחת לייזון נאלצה לעבור לגור בגטו. מלחמת העולם השנייה החלה, החיים הפכו לסיוט, ולייב היה רק בן עשר. לייב גויס למפעל בו הועסק אביו. הוא היה קטן, מורעב ותשוש, ונאלץ לעמוד על ארגז כדי להגיע למכונה שהיה עליו להפעיל. אבל העבודה הזו היא שהצילה בסופו של דבר את חייו. לייב נכנס לרשימת העובדים החיוניים שזכו להגנתו של אוסק שינדלרשינדלר, איש הסודות הבלתי מפוענח, החליט שחייו של ’לייזון הקטן’ הם בעלי ערך, והעניק לו סיכוי לשרוד. ’הנער על ארגז העץ’ הוא ספר זכרונותיו של ליאון לייזון, צעיר הניצולים ברשימת שינדלר. זה סיפור על אומץ, על תקווה ועל כוחה של רוח האדם.

 מאושוויץ לישראל :הודות למאמציו העילאיים של אוסקר שינדלר שהציל את חיי : סיפורו של שמואל אשד ) 1926-2019 /כתיבה: עפרה סולקי [ישראל] : [משפחה], 2014.

תשעה עשר במרץ 1944, יום פלישת הצבא הנאצי לעירו, השתנו חייו של שמואל ללא היכר. בזמן קצר נאלצה משפחתו לעזוב את ביתה ולעבור לגטו ומשם קצרה הדרך לאושוויץ. שמואל נותר עם אביו ונשלח למחנה העבודה גולשאו, ממנו יצאו למסע אימים בשני קרונות כאשר הם קפואים ומורעבים. רגע לפני שגוועו למוות, הגיע מלאך בדמותו חסיד אומות העולם, אוסקר שינדלר, והציל את חייהם. בספר זה מתאר שמואל אשד את חוויותיו מאז היותו נער יהודי הונגרי בשואה שהגיע ארצה באניית המעפילים "כנסת ישראל" וגורש לקפריסין, ועד לשירותו כקצין תותחנים בצה"ל שלקח חלק פעיל במלחמות ישראל"—מן המעטפת האחורית. ‬
‫ אשד, שמואל, 1926-

 זכריה שגרין ( 1925-2015)  נדרתי נדר לספר /עריכה: חמוטל גורן גבעת חביבה : הוצאת  ספרי מורשת-בית עדות ע"ש אנילביץ'תשע"ז 2016

\

.

"ספר זה הוא אסופה של זיכרונות, אותם כתב זכריה שגרין במשך למעלה משלושים שנה. הספר מתאר את ילדותו בעיירה קלוואריה ז’בז’ידובסקה בפולין ואת קורותיו עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, דרך מחנות המוות, ועד הצלתו בדרך נס על ידי אוסקר שינדלר ועלייתו ארצה, זהו ספר פיוטי ומרגש על עולם שאבד ועל כוחות נפש לקום מתוך האפר ולבנות חיים חדשים". — מהמעטפת האחורית. ‬
Per.Sub.  ‫ שגרין, זכריה, 

My survival :a girl on Schindler’s List, a memoir /by Rena Finder, with Joshua M. Greene. 2019

קיראו גם:

אוסקר שינדלר בויקיפדיה

צפו בסרט הדוקומנטארי על אוסקר שינדלר מ-1983

האתר של איריס יוטבת

דף הפייסבוק של איריס יוטבת

האמת על ד"ר ישראל קסטנר

לוח לזכרו של אוסקר שינדלר בפרנקפורט בגרמניה. ויקיפדיה

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nineteen − 6 =