web analytics
קטגוריות
קומיקס קונסספירציה

מותו המוזר של הקומיקסאי אלכס ריימונד: פרשת כישוף שחור משחור?

האם היה מותו של הקומיקסאי המפורסם אלכס ריימונד תוצאה של קינאתו של הקומיקסאי בעמית ? ואולי צוצאה של כישוף שחור ומדהים שהוטל עליו בידי עמית לאורך שנים ? רומן גראפי חדש חוקר את הפרשיה המיסתורית

 

 

 

אני קורא את אלבום הקומיקס "מותו המוזר של אלכס ריימונד" שכבר נראה בעיני כיצירת הקומיקס הגדולה שקראתי בשנים האחרונות ואולי בכלל. למרות הביזאריות הכללית שלו .

.זהו אינו סיפור קומיקס בדיוני אלא תיאור של פרשיה היסטורית בציורים ובמגוון שיטות גראפיות .

וככזה זהו ספר מסובך מאין כמוהו אפילו לחוקרים מומחים של תולדות הקומיקס האמריקני והבינלאומי.

במרכזו עומדת הדמות של אלכס ריימונד שכיום נחשב לאחד מאמני הקומיקס הגדולים של המאה העשרים .

אבל לעברית יצירותיו לא תורגמו כלל.

אלכס רימונד דיוקן עצמי

מי ומה בדיוק היה אותו אלכס ריימונד שאינו מוכר כלל לקורא העברי ?

הוא מעל לכל היוצר של איש החלל פלאש גורדון שהוא דמות קומיקס חביבה עלי כפי שמראים הסיפורים הרבים על עלילותיו שפירסמתי שוב בבלוג זה וב"יקום תרבות".

ושל הגירסה הידועה ביותר שלו אם כי לא דווקא הטובה ביותר.

פלאש גורדון הוא אחד הגיבורים המפורסמים ביותר של  הקומיקס והמדע הבידיוני האמריקני. אולי המפורסם בכולם בארה"ב ובעולם כולו.

 במקור כאשר הופיע לראשונה ב-1934 הוא היה  ספורטאי אמריקני בלונדיני  מפורסם   שחקן של המשחק האיזוטרי לעשירים  "פולו" בוגר של האוניברסיטה האמריקנית המפורסמת "יל , שביחד עם חברתו דאל  ארדן (יפיפיה שחורת שער שעיקר עיסוקה בחיים הוא לצרוח ולהתעלף ולקנא לפלאש)    נחטף בידי המדען הגאון הנס זרקוב מוצא את עצמו בכוכב מונגו.

מדוע ? מונגו ,כוכב לכת נודד התקרב בהדרגה לכדור הארץ של אמצע שנות השלושים והדבר גרם לאסונות שונים בכדור הארץ  כמו נפילת מטאורים באיזורים מיושבים.

דוקטור  זרקוב מצא הוכחות לכך שהאסונות מופעלים ישירות בידי אנשי מונגו  הוא יצא לשם ברקטה פרי המצאתו עם שני זרים שחטף בדרך ,פלאש גורדון ודיל ארדן. למרבית התדהמה החטיפה  האקראית מתגלה כהחלטה גאונית.

אחד הזרים האלו פלאש גורדון הוא האיש שיכניע כמעט לבדו בשתי ידים חרב ואקדח קרניים  את כלל כוכב הלכת מונגו.

פלאש מגלה שהכוכב נשלט ידי הרודן המרושע מינג  שלו יש בת יפיפיה ותאוותנית בשם אאורה.היא מאורסת לנסיך בארין של ממלכת ארבוריה ,אך מעוניינת בפלאש האדיש לקסמיה.

 הוא מגלה שעם כל הפרימיטיביות של הכוכב (האנשים שם עדיין נלחמים בחרבות ) מינג מהווה סכנה ממשית לשלום כדור הארץ.איך שהוא ישנן ברשותו טכנולוגיות שאין ברשות כדור הארץ.

דבר גרוע עוד יותר מינג מתאהב בדייל ארדן חברתו שחורת השיער של פלאש ונחוש בדעתו לשאת אותה לאישה ויהי מה!

הוא מגלה גם שרוב הממלכות בכוכב נשלטות בידי מלכות יפות וכולן מעוניינות בו ויהי מה.

ומכאן ואילך נאבק פלאש במינג ובגזעים השונים והמשונים השוכנים במונגו על מנת לשחררו מידי העריץ. רובם ככולם נשלטים בידי מלכים ובעיקר  מלכות .

דבר שמתבצע לבסוף.

הוא נודד בכל רחבי מונגו ובממלכות המרובות והשונות שבו לעיתים פרימיטיביות לעיתים עתידניות במונחי כדור הארץ ,תמיד אקזוטיות ותמיד מוצא בהן נשים שחושקות בו וגברים שחושקים  בדייל ארדן.

התברר שלאנשי ונשות מונגו הייתה תשוקה מינית בלתי נשלטת לגברי ונשות כדור הארץ.תשוקה שאמנם מעולם לא החזרה בידי פלאש ודייל או דוקטור זרקוב.

הסיפורים  על מאבקו של פלאש במינג היגיעו לסיומם הטבעי ביוני  1941 לאחר תשע שנים כאשר פלאש הפיל לבסוף את מינג משלטונו והפך בעצמו למנהיג זמני של מונגו

הוא מינה את הנסיך באין המורד במינג לשליט דמוקרטאי של מונגו  ואז הוא חזר לכדור הארץ .

וכאן בעצם הייתה הסדרה צריכה להסתיים.אבל היא לא ,היא הייתה פופולארית יותר מדי.

בסדרת הרדיו שהתבססה על הקומיקס  ששודרה עוד באמצע  בשנות השלושים ניתן כבר סיום לעלילותיו של פלאש.  הוא נחת בג'ונגל  והתגלה בידי גיבור הקומיקס האחר של  היוצרים ,אלכס רימונד ודון מור  " ג'ונגל ג'ים" צייד נועז   הוא ניצל את ההזדמנות והתחתן רשמית בפני כומר  עם דיל ארדן בג'ונגל בפרק שמן הסתם שיעמם עד מוות את הקוראים הצעירים של הקומיקס. מיד לאחר מכן  פלאש וצוותו יצאו להרפתקה נוספת ביבשת  האבודה האטלנטיס.

 הנישואין  עם דיל ארדן היו דבר שאותו  פלאש מעולם לא עשה בקומיקס עצמו.שם העדיפו להשאיר אותו תמיד רווק ומסיבות טובות. אם הוא ודיל היו מתחתנים פלאש הנשוי היה מאבד את כל הסקסיות שלו עבור המלכות והנסיכות השונות שפגש במסעותיו בעולמות שונים ומן הסתם גם עבור קוראיו.

בקומיקס הוא חזר לכדור הארץ רק כעבור כמה שנים ואז  הוא מצא את כדור הארץ  שרוי במלחמה כנגד כוח מוזר שנקרא בסיפורים "החרב האדומה " שבבירור היה שם קוד לנאצים .בסיפור אחד הוא בולם התקפה ימית על ארה"ב מצד כוח חסר שם שעליו פיקד קצין בעל שפם קטן ומוכר מאוד.

בסיפור אחר מקביל שאותו צייר עוזרו של רימונד אוסטין בריגס  הוא נחת באיזור בסקנדינביה ובלם שם פלישה של אותו הצבא, עם כלי הנשק המתוחכמים שהביא עימו ממונגו.

על כך באחד הסיפורים הוא אף זכה באות כבוד נשיא ארה"ב רוזבוולט.

לקוראים  היה ברור שהמדובר בנאצים שעליהם בשלב זה ב-1941  ארה"ב עוד לא הכריזה רשמית מלחמה. זה יקרה רק בעוד כמה חודשים..

לעתיד היו סיפורים שהסבירו שהתברר שישנה ברית סודית בין מינג ממונגו והרודן הנאצי אדולף היטלר מכדור הארץ ופלאש יצא לנתץ את הברית הזאת.

לאחר מכן  פלאש חזר ברקיטה למונגו על מנת לגייס עוד כלי נשק למאבק באוייב המרושע על כדור הארץ . אך שם משום מה  המלחמה  הנוראית בכדור הארץ נשכחה.

פלאש מצא את עצמו  נאלץ  להילחם שוב  ושוב ושוב במזימות של צאצאים שונים של מינג  כולם מרושעים כמוהו ובני דמותו ועוד ועוד מלכות יפות  זוממות שכולן מאוהבות בו עד יאוש ונחושות להשיגו ויהי מה.

בסופו של דבר  הנסיך ברין מונה לשליט מונגו .אבל פלאש חזר לשם שוב ושוב ושוב כדי להילחם במינג שקם שוב ושוב לתחייה והשתלט שוב ושוב על חלקים ממונגו  ואוייבים אחרים בכוכב מונגו ועל ירחיו ועל כוכבים קרובים לו.

אך מינג ובני משפחתו  השונים והמרובים נשארים בחיים.והם ממשיכים לתקוף שוב ושוב ושוב ושוב…לפלאש גורדון למרות רצונו הטוב לקצת חופש עם דייל ארדן לעולם אין מנוחה..

 הסיפורים למרבית הצער איבדו את כל המתח האמיתי שהיה להם עבור הקוראים  בתשע השנים הראשונות מאחר שברור היה שהמדובר במאבק אינסופי שלא יסתיים לעולם. פלאש לא באמת יכול לנצח ומינג לא באמת מסוגל להפסיד סופית. .

היוצר

סידרה זאת "לכאורה" "נוצרה" ב-1934 בידי אמן הקומיקס הצעיר  אלכסנדר ריימונד.

אלכס רימונד

ריימונד שנודע עד אז רק כאמן עוזר בסדרה בשם "מזלו של טים טיילר " על שני נערים יתומים שדנודדים בפינות אקזוטיות רחבי העולם ועוברים הרפתקאות אקזוטיות שונות ( שידועה בעברית כפרשי הג'ונגל ) צייר סדרה זאת בין 1931 ו-1933 למעשה במסגרתה פיתח את הכישורים שאיפשרו לו לפתח סדרות הרפתקאות קלאסיות בג'ונגל ..

קטע מסיפור "מזלו של טים טיילר" מאת אלכס ריימונד. כפי שאתם רואים הוא מזכיר מאוד את סיפורי פלאש גורדון המאוחרים יותר

ב-1934 זכה בהצלחה פתאומית חסרת תקדים

. הוא שמע שהחברה שבה עבד "קינג סינדיקאט" זקוקה לסדרת מדע בדיוני חדשה שתתחרה בסדרת הקומיקס הידועה "באק רוג'רס במאה ה-25 " ( לפי גרסה אחת ) ו/או בסדרת המדע הבדיוני הידועה ג'ון קרטר במאדים של אדגר רייס בוראוז ,לפי גרסה אחרת

.הוא ניסה את ידו ושלח הצעה .ההצעה נדחתה. הוא התעקש וניסה שוב ושלח הצעה אחרת לגבי אותו הגיבור פלאש גורדון.

במקביל הוא שמע שקינג סינדיקאט  זקוקה גם לסדרה על ג'יבור ג'ונגל שתתחרה בסדרת טרזן גם כן של אדגר רייס בוראוז. הוא שלח הצעה לסדרה בשם ג'ונגל ג'ים על עלילות הרפתקן לבן בג'ונגלים שונים בעולם שאותה כתב אדם בשם דון מור.

גם כן במקביל הוא שמע  שקינג סינדיקט מתכנן סדרת בלש –ריגול שאותה יכתוב סופר הבלשים הידוע דאשיאל האמט. ריימונד העקשן לא ראה מה הוא יכול להפסיד. הוא שלח הצעה לצייר גם את הסדרה הזאת.

סוכן חשאי איקס 9

ציור של הסוכן החשאי איקס 9 מאת אלקס רימונד

הוא קיווה שאחת משלושת ההצעות האלו תתקבל לבסוף ותהיה לו עבודה קבועה.

 בסוף שנת 1933 נודע לו שכל שלוש ההצעות התקבלו וכעת עליו לעבוד עליהןץ

כולן צריכות להופיע במהלך ינואר 1934 .

שתי סדרות ,פלאש גורדון וג'ונגל ג'ים החלו להתפרסם באותו היום 7 בינואר 1934 והסדרה השלישית הסוכן החשאי איקס 9 החלה להתפרסם כמה שבועות מאוחר יותר בסוף ינואר.

ומכאן ואילך הפך ריימונד לאמן הקומיקס המפורסם והמוערך ביותר של כל הזמנים.

אלכס ריימונ'ד מצייר בשיטה סודית שהייתה לו

 """פלאש גורדון " זכתה להצלחה אדירה וידועה מאוד עד עצם היום הזה מה שעושה את פלאש גורדון לאחד הגיבורים מאריכי הימים ביותר  במדע הבידיוני ובתרבות הפופולארית בכלל.  

לפיה נעשו שלושה סדרות של סירטי קולנוע מפורסמים בבכיכובו של בסטר קראב סדרת טלביזיה מצויירת וב-1980 סרט קולנוע של המפיק דינו דה לורנטיס שבו הופיע לא אחר מאשר חיים טופול שלנו בתור ד"ר זרקוב,

פלאש גורדון כיום ומאז ומתמיד  ידוע בעיקר בגלל האמנים והציירים שלו  והסופרים שעומדים מאחוריו שהם לכל הפחות חשובים באותה המידה נשכחו והושכחו מלב אם כי יש להודות שלפעמים  לא בלי צדק.

הכותב  המקורי של פלאש גורדון דון מור יצר סיפורים עלובים מעין כמוהם.

 אמנם בפרסומים  האמן  אלכס ריימונד הוצג כמי שכותב את הסיפורים ולא רק מצייר אותם

.שקר בפירסום.

   ספק רב מאוד אם  אלכס ריימונד  כתב  משהו. גם לא היה לו זמן לכך הוא רק צייר.  מהימים הראשונים  היה לו כותב שלא קיבל  שום  קרדיט בשם דון מור.רק שנים לאחר מכן מור  החל להופיע בקרדיטים ככותב.

על פי גרסאות מסויימות מור החל "לעזור " לריימונד רק באוגוסט 1935 בכתיבה ועד אז כביכול ריימונד לא רק צייר הוא גם כתב את הסיפורים בעצמו.

 לאמיתו של דבר דון מור היה הכותב של פלאש גורדון מהרגע הראשון שהחליטו עליו במשרדי מערכת חברת "קינג סינדיקאט "  ב-1933. עוד "לפני" שריימונד צורף לפרוייקט כצייר.

במקור זאת הייתה סדרה שהייתה  אמורה להיות  לא  חיקוי של  סדרת קומיקס מפורסמת אחרת  בשם באק רוג'רס כפי שטענו תמיד פרסומי החברה על עלילותיו של אדם מהמאה העשרים שמתעורר בכדור הארץ העתידני של המאה העשרים וחמש ויוצא להרפתקאות בחלל   ( דבר שהיא מעולם לא הייתה ). אלא  הייתה מבוססת על עלילות ג'ון קרטר ממאדים של אדגר רייס בוראוז , שם תואר גיבור הרפתקני דומה בעולחם פרימיטיבי –סופר טכנולוגי דומה לזה של מונגו ,הלא הוא מאדים.

  לחברת קינג היו על כך דיונים עם בוראוז. אולם בשלב מסויים כלשהו אנשי חברת קינג סינדיקאט שינו את דעתם והפסיקו את המגעים עם בוראוז . הם החליטו שהם רוצים גיבור מקורי משלהם ולא כזה שעליו יצטרכו לשלם אחוזים לבוראוז.

אבל הם רצו סדרה חדשה  על פי אותו רעיון כללי.איש כדור הארץ בן "זמננו,שנות השלושים של המאה העשרים ,  שמוצא את עצמו באופן פתאומי ולא צפוי  בכוכב אחר מלא בגזעים פראיים ושילוב של טכנולוגיה גבוהה ונמוכה  פראים מסוכנים,מפלצות מפחידות  ונשים יפות. שם באמצעות חרבו הבלתי מנוצחת וגם כמה אקדחים היורים קרני מוות פה ושם.  נלחם ברשעים  ובראשם בקיסר מינג חסר הרחמים  ובמפלצות ומציל נסיכות ואת  אהובתו דייל ארדן שהיא נציגת בת השכן האמריקני שלה הוא נשאר נאמן תמיד למרות כל הפיתויים המרובים של מלכות יפות הנאבקות על תשומת ליבו.

יכול להיות שאחת הבעיות שהייתה לחברת "קינג " עם הדמות של ג'ון קרטר  הייתה שהוא מתחתן עם נסיכה בת מאדים המולידה ילדים בביצים (!) .יש להניח שהם היגיעו למסקנה שדבר כזה לא יתקבל על דעת הקהל שלהם ויש צורך באהובה קונבנציונלית יותר אמריקנית למהדרין עבור גיבורם.

בוראוז הזועם מצידו ראה תמיד בפלאש גורדון כפלאגיאט של גיבורו ג'ון קרטר.

פלאש גורדון כפי שצוייר בידי אלכס רימונד

אני מוצא את סיפוריו של מור על כוכב הלכת מונגו כסטריאוטיפיים מאוד וגרוע מכך משעממים.  פלאש גורדון הבלונדיני הארי הבנוי לתלפיות  הוא  לחלוטין בלתי מנוצח וזוכה כל הזמן בשבחים אינסופיים.כל הנשים מתאהבות בו מיידית ונלחמות זו בזו על חסדיו…   וזה לא באמת מעניין.

ניתן לנחש ששמו  של מור לא הופיע כיוצר שותף של הסדרה  כי התבייש ברמת הסיפורים שאותם כתב,והסתפק בקבלת הצ'ק  ותו לא. 

 אמנם גם היום יש סיפורים  עניין בגלל האמנות המרשימה של אלכס ריימונד שזכתה לפרסום ולהערצה עולמיים. אבל  אחרי זמן גם האמנות הזאת מפסיקה לעניין בגלל הסיפורים העלובים שאותם היא מאיירת.

האמנות של אלכס ריימונד ב"פלאש גורדון " מתוארת בידי דיב סים ב"מתו המוזר של אלכס ריימונד "

ספק רב עם מישהו שהוא מעבר לגיל 12 יכול לקרוא אותם כיום בהנאה.

 מי שמתעניין בעיקר בסיפורי מדע בדיוני  טובים ומשכנעים  אין לו הרבה מה לחפש בסיפורי פלאש גורדון על מונגו של דון מור ואלכס ריימונד.

לעברית  לא תורגם אף לא אחד מהסיפורים "הקלאסיים " של אלכס ריימונד על פלאש גורדון . למרות שתורגמו סיפורי פלאש גורדון רבים של יוצרים אחרים ,הארי האריסון ,מאק רבוי ודאן בארי.

 כיום קשה להגיד שזאת אבידה גדולה. אם כי מן הסתם לא הייתי אומר זאת אם הייתי קורא אותם כילד.  יצירתו של ריימונד מוערכת עד היום כשיא של אמנות הקומיקס. מצער שהסיפורים עצמם של דון מור לא התעלו  ואף לא התקרבו לרמה הזאת. אבל בשנות השלושים והארבעים הם כנראה סיפקו לקוראים בדיוק את מה שהם חיפשו ,הרפתקאות של גיבור בלתי מנוצח משולבות ברומנטיקה וסקס מרומז.

באפריל 1944  ריימונד עזב את פלאש גורדון לאחר עשור .הוא התגייס לצבא ארה"ב שהיה עסוק במלחמת העולם השנייה. את מקומו תפס עוזרו אמן מוכשר ביותר בפני עצמו בשם אוסטין בריגס שכנראה תרם רבות לפיתוח הסגנון הקלאסי המרשים של ציורי פלאש גורדון.אך הסיפורים המשיכו להיכתב בידי דון מור. כאשר חזר ריימונד מהמלחמה.הוא גילה שבריגז הוא האמן הקבוע של פלאש גורדון ,והוא עצמו כנראה ללא צער רב יצר מייד  סדרה חדשה בשם "ריפ קירבי " עלילות בלש פרטי  שהוא אינטלקטואל ממושקף. הדבר השונה ביותר שאפשר להעלות על הדעת מפלאש גורדון.

 הוא נהרג בתאונת דרכים איומה ב-1954 במכונית שבה היה קומיקסאי אחר ידוע פחות בשם סטאן דראק.

אך ריימונד נחשב עד היום לגדול אמני הקומיקס של כל הזמנים.וסיפורי פלאש גורדון עצמם נחשבים למופת של אמנות הקומיקס.  

אמנם גם היום יש בסיפורים  עניין בגלל האמנות המרשימה של אלכס ריימונד שזכתה לפרסום ולהערצה עולמיים. אבל  אחרי זמן גם האמנות הזאת מפסיקה לעניין בגלל הסיפורים העלובים שאותם היא מאיירת.

ספק רב עם מישהו שהוא מעבר לגיל 12 יכול לקרוא אותם כיום בהנאה.

מי שמתעניין בעיקר בסיפורי מדע בדיוני  טובים ומשכנעים  אין לו הרבה מה לחפש בסיפורי פלאש גורדון על מונגו של דון מור ואלכס ריימונד.

לעברית  לא תורגם אף לא אחד מהסיפורים "הקלאסיים " של אלכס ריימונד על פלאש גורדון . למרות שתורגמו סיפורי פלאש גורדון רבים של יוצרים אחרים ,הארי האריסון ,מאק רבוי ודאן בארי.

כיום קשה להגיד שזאת אבידה גדולה. אם כי מן הסתם לא הייתי אומר זאת אם הייתי קורא אותם כילד.  יצירתו של ריימונד מוערכת עד היום כשיא של אמנות הקומיקס. מצער שהסיפורים עצמם של דון מור לא התעלו  ואף לא התקרבו לרמה הזאת. אבל בשנות השלושים והארבעים הם כנראה סיפקו לקוראים בדיוק את מה שהם חיפשו ,הרפתקאות של גיבור בלתי מנוצח משולבות ברומנטיקה וסקס מרומז.

באפריל 1944  ריימונד עזב את פלאש גורדון לאחר עשור .הוא התגייס לצבא ארה"ב שהיה עסוק במלחמת העולם השנייה.

את מקומו תפס עוזרו אמן מוכשר ביותר בפני עצמו בשם אוסטין בריגס שכנראה תרם רבות לפיתוח הסגנון הקלאסי המרשים של ציורי פלאש גורדון.אך הסיפורים המשיכו להיכתב בידי דון מור.

כאשר חזר ריימונד מהמלחמה הוא גילה שבריגס הוא כעת  האמן הקבוע של פלאש גורדון  והוא אינו יכול לחזור אליו. ,

כנראה ללא צער רב ריימונד  יצר מייד  סדרה חדשה בשם "ריפ קירבי " עלילות בלש פרטי  שהוא אינטלקטואל ממושקף. הדבר השונה ביותר שאפשר להעלות על הדעת מפלאש גורדון. גם הסדרה הזאת לא הייתה פרי יוזמתו היצירתית אלא נוצרה בידי כותב,סופר מיסתורין ועורך בחברת קינג בשם וארד גרין

 Ward Greene

אדם שבעברו היו לו קשרים הן עם מחברת "חלף עם הרוח",מרגרט מיצ'ל והן עם המכשף הידוע אליסטיר קראולי

"ריפ קירבי " זכה להצלחה גדולה

וריימונד שוב לא חזר לצייר את פלאש ואת מונגו.

ריפ קירבי בציור מאת אלכס קימונד

ריימונד כאמור  נהרג בתאונת דרכים ב-1954.אך נחשב עד היום לגדול אמני הקומיקס של כל הזמנים.וסיפורי פלאש גורדון עצמם נחשבים למופת של אמנות הקומיקס.

וכעת אחרי שהסברנו מי ומה היה אלכס ריימונד נעסוק ברומן הגרפי שנכתב על חייו ומותו .

כאמור למעלה רומן גראפי זה נראה בעיני כיצירת הקומיקס הגדולה שקראתי בשנים האחרונות ואולי בכלל. למרות הביזאריות הכללית שלו .זהו אינו סיפור קומיקס בדיוני אלא תיאור של פרשיה היסטורית בציורים ובמגוון שיטות גראפיות

היוצר דיב סיים הוא קומיקסאי קנדי ידוע שעמל על הפרוייקט הזה במשך שנים רבות ולבסוף לא יכול היה להשלים אותו מסיבות בריאותיות .

לבסוף הקומיקס הושלם בידי אמן אחר.

קינאה רצחנית ?

התזה של היוצר הקומיקסאי דיב סיים היא שאלכס ריימונד יוצרו של פלאש גורדון המוכר כגדול הקומיקסאים של המאה ה-20- נהרג בתאונה כקורבן של קינאה רצחנית לעמית שהביאה לבסוף למותו .

אבל גם כתוצאה מכישוף ארוך טווח שעליו היה אחראי קומיקסאי אחר ,הכותב של סידרת ריפ קירבי וארד גרין מקורב למאגוס הידוע אליסטיר קראולי והשתמש בשיטותיו בקיצוניות שלא נודעה כמוה .

כתוצאה מכישוף זה שהוטל עליו אלכס ריימונד מצא את מותו בתאונת מכונית שהייתה סוג של התאבדות ואף ניסיון לרצוח את הקומיקסאי שהיה עם ריימונד במכונית ,סטאן דראק שריימונד קינא בכישרונותיו וכנראה חשש שהוא יאפיל עליו ( דבר שכלל לא קרה במציאות ).

אלכס ריימונד במכונית מאיץ את הנהיגה בזמן שעמיתו מנסה להאיט אותו

ריימונד המפורסם והמצליח טוען סים נהג לגנוב מעמיתיו הקומיקסאים המצליחים פחות כל מיני טכניקות שבהן השתמש

סים מתחיל בהשוואה בין הסגנונות של הרולד פוסטר יוצר "הנסיך ואליאנט ,

של מילטון קאניף יוצר סטיב קניון "

ושל אלכס ריימונד

השוואה של סיים לשלושת הסגנונות של פוסטר קאניף וריימונד שבה הוא רומז שריימונד המפורסם קינא קינאה עזה כשאול בעמיתיו.והרגיש שאינו מוכשר כמוהם בגלל חוסר יכולתו לכתוב סיפורים משלו .

"סיים טוען שריימונד העתיק" טכניקה ציורית מסויימת ממילטון קאניף שבו קינא קינאה גדולה על יכולת הסיפור שהייתה לו שלא הייתה לריימונד שבהחלט ידע לאייר אבל לא ליצור סיפורים משלו בניגוד מוחלט לקאניף ולמתחרה הגדול האחר שלו הרולד פוסטר שיצרו סיפורים משלהם כל הזמן .

והוא מנסה להדגים זאת על ידי ציור המבוסס על צילום אמיתי ידוע שבו השניים נפגשים בכנס של קומיקסאים ולוחצים ידיים כביכול כידידים אבל למעשה טוען סיים ומדגים בכלל לא.

הקטע הזה הוא אחד המרשימים שנתקלתי בהם אי פעם בקומיקס.

הצילום המקורי שעליו מבוסס הקטע שלמטה מילטון קאניף יוצר סטיב קניון פוגש את אלכס ריימונד בעת אירוע של איגוד הקריקטוריסטים והקומיקסאים יחד איתם הקריקטוריסט המפורסם רוב גולדברג

כישוף שחור ?

אבל ריימונד לפי הסיפור לא פעל לחלוטין מרצונו שלו אלא כאמור על פי כישוף שהוטל עליו בידי שותפו וארד גרין כותב סדרת סיפורי הבלש הפרטי ריפ קירבי שהיה מכשף וכפי שמראה המחקר שלו תלמיד של המכשף הידוע אליסטייר קראולי ,כישוף שפעל את פעולתו לאורך שנים רבות.

וארד גרין הכותב של אלכס ריימונד שלדעת דייב סיים גם היה מכשף

ורד גרין כבר היה מת מזה כמה חודשים כשהאירוע קרה. אבל לטענת סים הוא פעל בסתר לאורך שנים רבות כדי ליצור את הכישוף ארוך הטווח. והוא עשה זאת על ידי כל מיני רמזים שהושתלו בכל מיני סיפורי קומיקס לאורך העשורים שמתארים תאונות מיסתוריות ואנשים שחייהם מקבילים בצורה מוזרה לחייהם במציאות של אלכס רימונד ועמיתיו הקומיקסאים .

מעין לחש ארוך טווח שפעולתו הולכת ומתעצמת ככל שחולפות השנים.

עטיפת המהדורה העברית של הספר המפורסם "חלף עם הרוח " של מרגרט מיצ'ל ". האם הייתה מיצ'ל קשורה למותו של אלכס ריימונד דרך מכר משותף שהיה אובססיבי לגביה?

הסיפורים האלו גם מקבילים לחייה של הסופרת מרגרט מיצ'ל מחברת הספר המפורסם "חלף עם הרוח" שעליו התבסס סרט מפורסם עוד יותר.

היא הייתה ידידה טובה של גרין ולדעת סיים הוא היה מאוהב בה אהבה אובססיבית שלא הוחזרה מעולם במשך שנים רבות

וגם היא מתה בתאונת מכונית מוזרה.

וארד גרין ומרגרט מיצ'ל מחוברים בידי דיב סים

והיא גם יוצרת הסיפור שעליו התבסס הקומיקס הידוע לעתיד

The Heart of Juliet Jones

(לבה של ג'ולייאט ג'ונס )

שאותו צייר ..סטאן דראק האיש שהיה עם ריימונד במכונית בעת התאונה ( מכונית שבכלל הייתה שלו ) וכמעט נהרג בה בעצמו.

( לבה של ג'ולייט ג'ונס "הופיע בעברית רק בשנות התשעים במדור הקומיקס של העיתון "חדשות " )

ג'ולי גונס " הקומיקס על פי סיפור קצר של מרגרט מיצ'ל כפי שצוייר בידי סטאן דראק האיש שהיה במכונית עם אלכס ריימונד בעת התאונה ופורסם בעיתון "חדשות " " בשנות התשעים.

ההוכחות לטענות האלו ? כל מיני סיפורי קומיקס אמיתיים בהחלט שנוצרו לפני ואחרי התאונה בידי מגוון יוצרים ( לא רק ריימונד ועמיתיו )שסיים מביא אותם בגירסאות מצויירות משלו ונראים כמשקפים בצורה מוזרה את אירועי חייו של ריימונד ושל מקורביו וסיומם הטראגי ואם אתה קורא אותם בצורה מסויימת מעבירים מסרים מסויימים על הצורך בהקרבת קרבן אדם מיוחד במינו קורבן שהוא גאון יצירתי כדי להשיג מטרה כישופית ארוכת טווח.

והמטרה הסופית היא שינוי התרבות העולמית על ידי הקרבת קרבן אדם אלכס ריימונד גדול הקומיקסאים

באיזה שינוי בדיוק מדובר ?

על זה סיים שותק ולא מפרט הוא רק רומז ולא באמת אומר את אשר על מחשבותיו.

.אני חושב שהוא רומז שאלכס ריימונד גדול הקומיקסאים של זמנו היה קורבן אדם לכוחות כישופיים כשהמטרה היא להביא להתעצמות תרבות הקומיקס על חשבון כוחות תרבותיים אחרים.

לדעת סיים הסיפורים שהוא מביא ממגזינים שונים משנים שונות מהדהדים לאורך קו הזמן קדימה ואחורה את האירוע האולטימטיבי של התאונה ששמה קץ לחייו של ריימונד ושינתה כתוצאה את פני התרבות העולמית.

דהיינו, לדעת סיים , כותב הקומיקס בעל הידע העמוק בכישוף וארד גרין גרם לכך שסיפורי קומיקס שונים בתקופות שונות פירסמו מסרים על אירועים מהעבר והעתיד ששיקפו את רצונותיו של אותו סופר -מכשף והמטרה שהמסרים ינועו לעבר ולעתיד ובכך יביאו להגשמת מטרותיו של המכשף.

נציין שאכן כך זה גם נראה בסיפור קומיקס לא של רימונד אבל בהחלט מבוסס על יצירתו ויצירתו של גרין בסדרת ריפ קירבי שתורגם לעברית במגזין "בוקי " בשנות השישים ומתפרסם בבלוג זה.

הסיפור "רצח הכוכבת " שתוכלו לקרוא בבלוג זה כאן

קירבי היה הבלש הפרטי המפורסם ביותר של הקומיקס האמריקני ,טיפוס ממושקף אבל קשוח ושרמנטי ששרד בקומיקס האמריקני התחרותי במשך לא פחות מ-53 שנים רצופות לאחר שנוצר בידי אלכס ריימונד -.

ובסיפור זה אחד משני הסיפורים הבודדים הקיימים עליו בעברית שבו ריפ קירבי יוצא לחקור תעלומה מיסתורית של רצח כוכבת מהעבר לפני 65 שנים על מנת להגן על חייה של כוכבת כפילה שלה בהווה:

בסיפור מסופר על חיפוש אחר רוצח של שחקנית לפני עשרות שנים שתמונתה השתמרה ומתברר שהיא דומה ככפילה לשחקנית בת ימינו .

והמסר הוא אם ניקח את הרעיונות של סים הוא שהשחקנית המפורסמת בהווה צריכה למות כמו קודמתה לפני עשרות שנים בתאונה איומה. שהיא בעצם רצח.

הסיפור הספציפי הזה בכל אופן לא נוצר בידי ריימונד וגרין אלא בידי פרד דיקינסון וג'ון פרנטיס יורשיהם בסדרת ריפ קירבי .אבל ייתכן מאוד שהשניים התבססו על רעיונות שכבר היו קיימים במגירה של קודמיהם.

הסיום של הסיפור על ריב קירבי בלש ורצח הכוכבת שמזכיר מאוד בעלילתו את הסיפורים שדב סיים טוען שהם "מהדהדים " את חייהם ומותם של מרגרט מיצ'ל ואלכס ריימונד

הסיפור הזה דווקא אינו מוזכר בידי סיים אבל הוא בהחלט דומה ומזכיר

כמה סיפורים אחרים שאותם מתאר סיים בספר שלא תורגמו לעברית .

האם אכן כישוף?

הקורא הרציונאלי יעיר שאין בכך חדש: זהו הרעיון של הצופן התנכי שנטען שטמון בדפי התנ"ך ובכל יצירה ספרותית גדולה מהאי צ'ינג הסיני ו"מובי דיק" ועד ל"שר הטבעות" וסדרת "המוסד " של אסימוב שבדפיהם אפשר למצוא מסר והידהוד לכל בעיה שמטרידה אותנו ולכל אירוע שמעסיק אותנו.

הקורא בעל הנטיה הכישופית יעיר שמבחינה פונקציונאלית אם אתה מאגוס מכשף כמו שסיים טוען שוארד גרין אותו מקורב של אלכס ריימונד ושל אליסטיר קראולי היה ואתה רוצה לבצע כישוף ארוך טווח כזה שבמרכזו עומד מותו של אלכס ריימונד שאמורות להיות לו השלכות ארוכות טווח על התרבות העולמית השימוש בסיפורי קומיקס שאת משמעויותיהם יבין כעבור עשרות שנים רק דייב סיים לא נראה כדרך הטובה ביותר או בכלל לבצע כישוף כזה שאמור להשפיע על המציאות העולמית.

אם כבר המסרים צריכים להיות ברורים לכל תוך זמן קצר ולא רק לאדם אחד ויחיד כעבור עשרות שנים.

אליסטיר קראולי מכשף. האם הוא נתן לוארד גרין רעיונות לביצוע כישוף מצמרר במיוחד?

אציין עוד שדיברתי עם תלמיד של שיטותיו של אליסטיר קראולי שטען שלא מוכר לו שום דבר ברעיונותיו של קראולי שמזכיר את מה שמייחס לו דיב סיים כישוף המתמשך לאורך זמן .

בכתבים שלו קראולי לא מציין עבודה עם הזמן.

אבל יכול להיות גם שכל הרעיון היה של וארד גרין לבדו ללא קשר לקראולי.

והאלבום יכול להיות חומר למחשבה ולרעיונות עבור קומיקסאים וגם עבור מכשפים .

מומלץ לחובבי ההיסטוריה של הקומיקס ולאמני קומיקס ולחובבי כישוף.

x-default

 

קיראו גם :

 

הסיפור כולו

ביקורת

ביקורת 2

ביקורת 3

https://www.youtube.com/watch?v=wqarP8bUeOw

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

3 תגובות על “מותו המוזר של הקומיקסאי אלכס ריימונד: פרשת כישוף שחור משחור?”

לפי אוקונל – האיש שחשף את הסיפור הזה לעיתונות, הוא דווקא לא מתלהב מהקומיקס החדש וההשערה בה על מזימת הקשר.

לפי אוקונל – האיש שחשף את הסיפור הזה לעיתונות, הוא דווקא לא מתלהב מהקומיקס החדש וההשערה בה על מזימת הקשר.

לא יודע למה התגובה פורסמה בשם משתמש אלמוני. אני משה פלאם, ולא מסתתר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fourteen + 1 =