web analytics
קטגוריות
היסטוריה

הגילוי של דרך בורמה -המחקר ההיסטורי

ספר חדש מביא את זכרונותיו של משה אשד כולל הגילוי על ידיו של דרך בורמה ומחקר היסטורי של עינת חרמץ שמשווה בין הגירסאות השונות של גילוי הדרך בידי אנשים שונים ומגיע למסקנה שגירסתו של משה אשד היא המדוייקת ביותר.

עינת חרמץ פירסמה בימים אלו בהוצאה עצמית את הספר "דרך בורמה -להנצחת משה ( מוסה ) אשד.

בספר זה היא מביאה את זכרונותיו של משה אשד מראשוני ענף התיירות בארץ ישראל ולוחם נועז במלחמות ישראל ממלחמת העצמאות ועד וכולל מלחמת יום הכיפורים. ( גילוי נאות משה אשד הוא דודי ועינת חרמץ היא דודניתי )

לוח לזכרו של משה אשד בטוואי דרך בורמה

בספר זה מגדילה עינת חרמץ לעשות ומעבר לפרסום הזכרונות של משה אשד היא גם מביאה מחקר שאותו ביצעה באוניברסיטת אריאל בהדרכת ופיקוח פרופור יוסי גולדשטיין וד"ר אייל לוין שבו חקרה והשוותה את הגירסאות השונות וכפי שהיא מראה יש לפחות שבע כאלו מיהו האיש שגילה את "דרך בורמה " הדרך שגילויה והשימוש בה הביא להצלת ירושלים ממצור ולמעשה להכרעה במלחמה.

עינת חרמץ אינה מתייחסת מטבע הדברים לגירסאות סיפורי הקומיקס בנושא ולגירסה ההולוודית בסרט "הטל צל ענק" בכיכובם של קירק דוגלאס ג'ון ויין יול ברינר ופרנק סינטרה מ-1966.

פוסטר הסרט הולוודי הידוע המתאר את גילוי דרך בורמה

איזו משבעת הגירסאות היא המדוייקת ביותר?

כולן נכונות ללא ספק אבל היה רק מסע גילוי אחד של הדרך מבין השבעה שמתוארים ( בעצם היו פחות כי כמה מהגירסאות השונות מתארות מסע גילוי אחד) שהוא זה שהביא לחשיפת העובדה שיש איזור שממנו אפשר להגיע לירושלים בג'יפים בזמן הנכון ולחלץ אותה מהמצור.

עינת חרמץ חקרה את הנושא ואת הגירסאות השונות בדקדקנות ללא משוא פנים ובאובייקטיביות מרשימים והיגיעה לבסוף למסקנה שמסע הגילוי הזה שהביא להצלת העיר ירושלים היה של משה אשד

והנה קטע ממחקרה:

מחקרה המרשים של עינת חרמץ יופיע בהמשך כמאמר ברשת אבל אציין כמה נקודות שהיא אינה שמה עליהם דגש במחקרה :

1: אותם שני מסעות שיצאו באופן בלתי תלוי ממקומות שונים ב-29 -30 במאי ושניהם נפגשו זה בזה בדרך בורמה כביכול במקריות מדהימה ומזל שלא יאמנו או בנס מהשמיים כפי שטענו לימים בעלי הגירסאות השונות לא היו מקריים ולא ממוזלים.

בשני המקומות שמהם יצאו המסעות התקבלה בלילה הקודם הודעה ממשה אשד על הדרך והפוטנציאל שבה.

כך שלא הייתה כאן שום מקריות ולא מזל ולא נס.

הנוסעים השונים משני הצדדים כבר ידעו במסע של ה-29-30 במאי על קיומה של דרך שבה יכולים לעבור ג'יפים לירושלים. ורק יצאו לברר את נכונות המידע שקיבלו כמה שעות קודם לכן.

בניגוד למה שכותבת עינת חרמץ במחקרה הגירסה של משה אשד לא הייתה בלתי ידועה לפני שנות התשעים.נהפוך הוא זאת הייתה הגירסה הראשונה שפורסמה על זהות מגלה דרך בורמה וכבר בראשית שנות השישים באנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו של דוד תדהר ושם נכתב בערך על משה אשד שהוא מגלה דרך בורמה.

ראו כאן

דף מכרך של האנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו שערך דוד תדהר שם פורסם לראשונה בראשית שנות השישים שמו של מגלה "דרך בורמה "

הספר החדש של עינת חרמץ שכולל את מחקרה ביחד עם האוטוביוגרפיה של משה אשד נותנים לנו עוד פרטים על ימי מלחמת השחרור וחושפים מידע חדש על אירועים מכריעים במהלכה.

קיראו את מאמרה של עינת חרמץ בנושא ב"יקום תרבות ":

מי היה מגלה “דרך בורמה”? השוואה דיון וניתוח של הגירסאות השונות

וראו גם:

האיש שגילה את דרך בורמה

בחזרה לדרך בורמה

פורץ דרך בורמה

פורץ דרך לבירה

עוד על דרך בורמה:

שבעים שנה לגילוי דרך בורמה 

דרך בורמה סיפור הקומיקס המלא 

פורצי הדרך :מנחם תלמי על גילוי דרך בורמה

"דבר מבקיעי הדרך" שיר מאת נתן אלתרמן על גילוי דרך בורמה

איש הפלמ"ח: סיפור מאת יהודה סלוא על גילוי דרך בורמה

גילוי דרך בורמה : הגירסה הוליוודית

רוברט קאפה בדרך בורמה

הסיום של הסיפור "דרך בורמה " מאת מרדכי אלון דבר לילדים 1967

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

12 תגובות על “הגילוי של דרך בורמה -המחקר ההיסטורי”

עינת חרמץ יצרה עמי קשר במאי 2019, בהמשך לפרסום שלי על חלקו המכריע של אבי, מאיר שמיר (סנוקי), סייר של חט' הראל, בגילויה של דרך בורמה. גירסתו מובאת בזכרונותיו והועלתה לפייסבוק כמה פעמים. התפלאתי מאד לראות את מחקרה של עינת חרמץ ללא איזכור אפילו במילה של חלקו של מאיר שמיר. חבל.

לא לצערי איני מכיר את את גירסת מאיר שמיר. באיזה ספרים היא פורסמה ?אני מניח שעם ענת חרמץ לא איזכרה אותה אז היא היגיעה למסקנה שאין לה מספיק ביסוס.

האם ה"הוכחה" לאמיתות גירסה היא "באיזה ספרים היא הופיעה? ובכן, היא הופיעה בספר זכרונותיו של אבי, מאיר שמיר, ופורסמה על ידי כמה פעמים בפייסבוק, ולעניות דעתי אמיתותה בוודאי שלא נופלת מגירסתה של עינת חרמץ. עינת היתה מודעת לקיומה של גירסה זו, שכן היא פנתה אליי ושוחחנו בנושא. מן ההגינות היה לציין את קיומה.

הבנתי .האם המדובר בספר של מאיר שמיר "דברים שראיתי שם :חמישים שנות פעילות במשרד החוץ /מ-2003 ?
או ספר אחר?
תני לי ציון מדוייק של הספר ושלחי לי קשור מדוייק לטענות בפייסבוק ואכניס אותם להרחבה של מאמר זה שנמצא ב"יקום תרבות " ושם רשימת הגירסאות השונות והספרים המייצגים אותן.

לא, מאיר שמיר ממשרד החוץ זה מישהו אחר. אבי מאיר שמיר ז"ל, שבפלמ"ח היה מכונה סנוקי, היה סייר וסליקר בגדוד השישי בחטיבת פלמ"ח הראל. לפני כן היה במחלקה של פלוגה ח' שהיתה בבית הערבה. זכרונותיו, הכוללים גם את הפרק על גילוי דרך בורמה, יצאו בהוצאה פרטית של המשפחה. תוואי הדרך המתואר בסקיצה שהכין, סומן ע"י שני סיירים מחט' הראל – מאיר שמיר ואמנון הוֹוש (שנהרג בניצנה בינואר 49), החבלן נתן חביה, ושני נהגים, אחד מהם מעין חרוד והוא אישר בזמנו את סיפורו של מאיר שמיר. הם יצאו מקריית ענבים במשך 4 לילות וסימנו את הדרך, שאותה עבר לראשונה רעננה בדרכו לשלפה, ובלילה לאחר מכן נסעה בו שיירה שהגיעה מחולדה ובה היו המח"ט יצחק רבין, עמוס חורב וגברוש, כשמגלי הדרך שהגיעו מלמעלה "מיישרים" את הג'יפים של השיירה כדי שלא יתהפכו כשהם נתלים על דופן הג'יפ הנגדית לשיפוע.

הספר נמצא בספריה הלאומית שלשם אמור להישלח עותק מכל ספר שיוצא בישראל ? תני פרטים מדוייקים על שמו,ושנת ההוצאה .

בעיקרון הסיפור שאת מספרת הוא בעצם וריאציה של הסיפור של גברוש ושל רעננה שכבר נמצא ברשימת הגירסאות.כך שאין לאמר שהייתה כאן התעלמות.

יש התעלמות מוחלטת. הסיפורים של רעננה וגברוש הם לא בדיוק הסיפור של מאיר שמיר, שלא לדבר על כך שהוא וחבריו, שאכן גילו ברגליהם את דרך בורמה, לא מוזכרים בשמותיהם. להיפך, אבי כעס על רעננה שקשר לעצמו בלבד כתרים ולא הזכיר אף פעם את אלה שעשו את העבודה.
אשמח להעביר אליך עותק מספר הזכרונות של אבי, יש שם עוד פרקים מהפלמ"ח בבית הערבה ובאזור ירושלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eighteen + three =