web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני

בעקבות האטום הכחול -ספר מדע בדיוני נידח משנות השישים

סקירה על ספר מדע בדיוני נדיר שהופיע בעברית בראשית שנות השישים "האטום הכחול " , אחד מספרי המדע הבדיוני האחריקניים הראשונים שתורגמו לעברית ואחד מספרי המדע הבדיוני הגרנדיוזיים ביותר בכלל שתורגמו לעברית . סקירה על אחד מספרי המדע הבדיוני האמריקניים הראשונים שפורסמו בעברית אי אז בשנות השישים וגם אחד הגרנדיוזיים ביותר "האטום הכחול " סיפור על חיפוש אחרי נשק מוזר בידיו של גזע קדמון אי שם בכוכב הלכת מרקורי

 

 מהדורה ראשונה של "האטום הכחול" בעברית הוצאת "רמדור" 1964 

בראשית שנות השישים  כאשר פורסמו מעט מאוד סיפרי מדע בדיוני ז'אנריים  דהיינו שפורסמו במקור כחלק מז'אנר "המדע הבדיוני "בשפה העברית   פירסמה הוצאת רמדור  כמה ספרי מדע בדיוני מוקדמים בעברית מתורגמים מגרמנית ומאנגלית .  ארבעה כאלו .

מכיוון שלפחות שלושה מהם היו גרמניים במקור וספרות גרמנית שהוצגה ככזאת  הייתה בגדר "טאבו" בתקופה ההיא ההוצאה טרחה ליצור לסופרים הגרמניים שמות חדשים משלה  וזאת למרות שהגרמנים הנ"ל כבר טרחו במקור הגרמני ויצרו  לעצמם שמות בדויים "אנגלו סקסיים"  במובהק  בדיוק מסיבה זאת .

הם העדיפו שהקוראים הגרמנים  יחשבו שהם אמריקנים או אנגלים במקור. 

ככל הנראה גם בגרמניה הקוראים הגרמנים לא הרגישו בנוח לקרוא ספרים של סופרים גרמניים על העתיד. 

אז בוודאי  ובוודאי שבכך חשו בישראל ששם סופרים גרמניים נחשבו  ( כפי שלעיתים אכן היו )   לנאצים לשעבר. 

לא ברור לי אם המו"ל הגרמני והמחבר הגרמני היו מודעים לחרות הזאת שאותה נטלה לעצמה ההוצאה הישראלית. 

אלו היו:

עולמות מתנקשים"  מאת "קליף הדיגן"  הוצאת "רמדור , ללא תאריך פרסום כנראה ראשית שנות השישים .  

   ( שם מומצא של ההוצאה ל"אלן ד.סמית" שמו הבדוי של הסופר הגרמני

  Walter Schwerdtfeger) 

 שהוא המוקדם מכולם כפי שמראה העטיפה בשחור לבן שלו בניגוד לעטיפות הצבעוניות של הספרים האחרים. הוא ספר נדיר מאוד ואין למצוא עותק שלו אפילו בספרית הלאומית.

ספר שמתאר מאבק עתידני שבו נוטלים חלק חייזרים ברודן מצרי דמוי נאצר שמאיים להשתלט על העולם כולו.

ותוכלו לקרוא עליו סקירה מפורטת כאן.

ג'מאל עבדו נאצר כרודן על עתידני 

אוצרות בחלל מאת "דירק פצ'גרלד"  (שם מומצא של ההוצאה הישראלית עבור  סופר המדע הבדיוני הגרמני הידוע וולטר ארנסטינג הידוע גם בשמו הבדוי "קלארק דראלטון" שהוא אחד מיוצרי סידרת "פרי רודאן" המפורסמת שנמשכת עד עצם היום הזה)   1963.

שתיאר מאבק בפיראטים בקצוות מערכת השמש ליד כוכב הלכת פלוטו שאפילו עבור ספר מדע בדיוני של שנות השישים הוא משעמם למדי .

 

"

האטום הכחול "  מאת מ. ויליאמס " שיצא לאור ב-1964 ובו נעסוק ברשימה זאת .

והוא אחד מספרי המדע הבדיוני "האמריקניים " הראשונים שתורגמו לעברית . 

פלישה מהחלל"   מאת "שרמן דנבר" (גם כן שם מומצא של ההוצאה לאותו ארנסטינג –דרלטון )  שפורסם בתרגום נח מאן ב-1965.

 

שני הספרים האחרונים  שהם המוצלחים ביותר מבין הארבעה פורסמו שוב בשנת 1979 כשהיה "מפץ גדול" דהיינו הצלחה ". גדולה  לסיפרי מדע בדיוני בעברית  עם עטיפות שונות  ותחת שם מתרגם בדוי  "א.הר".

 

המהדורה העברית השנייה של הספר "האטום הכחול " בתרגום א.הר" ( שם בדוי של ההוצאה ) שפורסמה עם עטיפה חדשה ב-1979 בהוצאת "רמדור". והעטיפה הגרמנית שעליה התבססה  לקוחה מ-

-UTOPIA_SF_286

( צייר   Bert Pratt)

 נראה לי שהמתרגם של שניהם וגם של שני האחרים היה נח מן   סופר ישראלי צעיר שחי במשך שנים בגרמניה ושם  תירגם ספרים רבים מגרמנית לעברית עבור שלגי וגם כתב ספרים משלו  ולימים חזר לארץ והיה לעורך הדין נחמן גולדברג.

שמו מופיע כמתרגם רק באחד מארבעת הספרים אבל אולי תירגם את כולם.

ככל הנראה הספרים לא זכו להצלחה מיוחדת כי עובדה היו רק ארבעה ספרים כאלה בין כל שפע  מאות סיפרי הבלשים והריגול וההרפתקאות והמערבונים של ההוצאה.אם היו זוכים להצלחה היו הרבה יותר  ספרי מדע בדיוני בהוצאת "רמדור".

הוצאת רמדור ניסתה בכל זאת : היא  פירסמה כמעט במקביל עוד סידרה של  14 חוברות כולן יצירות ישראליות מקוריות  על עלילותיו של איש החלל פלאש גורדון   .

ובסוף שנות השישים סדרה מאוחרת יותר של שישה ספרים כולם יצירה ישראלית מקורית  על עלילות איש החלל ראל דארק וכנראה גם הם לא זכו להצלחה

וייתכן שהיא עומדת גם מאחורי הוצאת "שחק " שפירסמה בשנות השישים כמה חוברות מתורגמות של סדרת "פרי רודאן הגרמנית .

 אורי שלגי המו"ל התייאש ועד לשנת 1977  לא חזר לעולם המדע הבדיוני.אם כי לעומת זאת פירסם סיפורי אימים רבים בסדרת "האימים " שפירסם שגם היא הייתה ממוצא גרמני  ובמסגרתה פורסמו כמה וכמה ספרים שהיו בעצם מדע בדיוני ללא ספק. 

ב-1979 כאמור "רמדור"  חזרה לתחום  "המדע הדמיוני " במוצהר  בגדול  ובין ספרים רבים אחרים פירסמה שוב שניים מתוך ארבעת ספרים אלו

אחד מהם  ספר מדע בדיוני מעניין יחסית בשם "האטום הכחול" מאת "מ. ויליאמס" שלכאורה תורגם מאנגלית דווקא כי היה ספר אמריקני במקור  ובמקרה הזה ההוצאה לא טרחה ליצור למחברו  שם חדש משלה .

 אבל מסיבות שיוסברו גם הוא כנראה תורגם דווקא מהגרמנית.

המהדורה האמריקנית המקורית

    1958  Ed Valigursky – The Blue Atom  by Robert Moore Williams – Ace D-322 
 
 

העטיפה הגרמנית המקורית  מ-1963  ששימשה בסיס לעטיפה הישראלית הראשונה

.צייר  Karl Stephan

זאת מאחר שהעטיפה שלו בעברית היא לא עטיפה של המהדורה האמריקנית  של הספר מ-1958 אלא של המהדורה הגרמנית מ-1963.  .

 וזה אומר כנראה שהמתרגם נח מן נתקל במהדורה הגרמנית ותירגם אותה כמקובל מגרמנית לעברית .וכאשר התברר שהסופר הוא במקרה הזה אמריקני אמיתי כשר למהדרין  ולא גרמני בזוי  נאצי שעבר  ש"אינגלת את שמו " כמו במקרים אחרים לא מצאה "רמדור"  כל סיבה לשנות את שמו כנהוג .

הספר פורסם שוב  15 שנה מאוחר יותר ב-1979  עם עטיפה שונה   ( ומוצלחת הרבה פחות )  כפי שעשתה הוצאת רמדור עם עוד ספר מאותה התקופה "הפלישה מהחלל" אבל לא עם  השניים האחרים.

אני מניח שהשניים הראשונים לא פורסמו שוב מאחר שנראו למו"ל שלגי כמיושנים מידי  ולא מתאימים לזמנים החדשים.

 

רוברט מור ויליאמס ( 1907-1977) מחבר "האטום הכחול " 

"מ.ויליאמס" מחבר הספר הוא רוברט מור ויליאמס  סופר מדע בדיוני  אמריקני משנות השלושים עד לשנות השבעים .

Thrilling Wonder Stories, June, 1939. Meet the Author: Robert Moore Williams.

תיאור עצמי  של רוברט מור ויליאמס משנותיו הראשונות והטובות ביותר כמחבר.

בקריירה של 35 שנים של כתיבה  משנת 1937 כאשר פירסם את סיפורו הראשון ועד לשנת 1972 כאשר פרסם את ספרו האחרון הוא פירסם כ-170 סיפורים קצרים ו19- ספרים. תשעים אחוז מהם היו מדע בדיוני שבבירור היה הז'אנר החביב עליו וכמה מהם  ובעיקר בין המוקדמים שכתב בשנות השלושים  והארבעים נחשבים גם היום למעל הממוצע  לאותה התקופה אבל רובם היו בהחלט ממוצעים  ובשלב מסויים משנות השישים ואילך גם מתחת לזה.

בתקופת שיא הקריירה שלו בכל אופן רבים מסיפוריו   שימשו נושא לעטיפות צבעוניות ודרמטיות במיוחד של מגזינים וראו גלריה של כמה כאלו בסיום . 

בין סיפוריו הבולטים ביותר  היה הסיפור הידוע משנת 1938  

 "Robot's Return"

.  שבו צוות של רובוטים  עוזבים את בסיסם במאדים ומגיעים לכוכב לכת  השלישי מהשמש הנטוש והנידח ומגלים  לתדהמתם שזהו כדור הארץ העולם שבו הם נוצרו בידי יצורים בשריים בני האדם. 

כאשר סיפור זה פורסם הוא נחשב לאחד מהסיפורים הטובים ביותר על רובוטים. 

בולט  כיום בין ספריו הוא ספר עם השם המוזר

: Love is Forever – We Are for Tonight (Curtis , 1970)

שהוא אוטוביוגרפיה שהוצגה כרומן בדיוני שבו הוא מתאר את התנסויותיו עם סם האל אס די  עם קומונות בשנות  החמישים ועם התורות  של סופר המדע הבדיוני העמית ל.רון האבארד דיאנטיקה וסינטולוגיה.

על פי ספר זה הוא הפך לסינטולוג אדוק  ביותר וכתוצאה הספר ניתן לקריאה והבנה  מלאה רק בידי סינטולוגים אדוקים אחרים.

 

עד כמה שידוע לי אף סיפור שלו לא תורגם לעברית מלבד "האטום הכחול ".

" שהוא כאמור למעלה אחד מסיפרי המדע הבדיוני האמריקניים הראשונים שתורגמו לעברית.

"האטום הכחול " פורסם במקור כרומן קצר בהוצאת ספרים ( ולא דווקא במגזין כנהוג אז)  גב לגב עם קובץ סיפורים של ויליאמס מה שמראה על פרסומו  הרב למדי באותה התקופה.

הסיפור הוא צבעוני ולכאורה מרשים ביותר.הוא   אולי  הגרנדיוזי ומרחיק הלכת ביותר בין סיפורי המדע הבדיוני  המועטים שפורסמו בעברית בשנות השישים אם כי בהחלט לא אחד הטובים שבהם. 

הסיפור מתחיל בצורה  מסתורית  ומרשימה ביותר: מישהו  חוטף אזרחים שונים ממקומות שונים במערכת השמש שכולה מיושבת בידי אנשי כדור הארץ. אור כחול שנראה כמו דלת זכוכית  מופיע והאנשים נעלמים בתוכו וגם  האור  הכחול נעלם כאילו לא היה מעולם ולאנשים נוצר רושם כאילו האנשים האלו מועברים דרך חור או שער למקום אחר  בידי אנשים לא ידועים או חייזרים לא ידועים למטרות לא ידועות .

המנהיג של אירגון טייסי החלל במערכת השמש ג'רד ראמה שהקים אירגון השומר על " השלום השלווה והסדר" בכל כוכבי הלכת וגם בדרכי החלל הנידחות ביותר  ( דבר שהתברר שאי אפשר להשאיר בידיה של הממשלה בכדור הארץ )    נאלץ לצאת מ"מאורתו"  מכרה אי שם בהרים בכוכב הלכת ונוס הוא נוגה  ולחקור מי עומד מאחורי ההיעלמויות ולהחזיר את האנשים והחפצים שנעלמו.

הוא מגלה שמאחורי ההיעלמויות עומד  בני “הגזע הגדול "
 גזע אנושי קדום ואבוד  שקדם להומו ספיאנס בכדור הארץ שהיגיע לחלל  לכל עולמות מערכת השמש ונעלם . ושמרכזו היה בכוכב הלכת חמה הוא מרקורי.שמתברר ששרידיו עדיין ממשיכים להתקיים מתחת לקרקע המרקוריאנית הלוהטת 

ג'ר מציל אישה ארכיאולוגית שחקרה את שרידיו של הגזע הקדמון ומתברר שהיא יודעת עליו הרבה מאוד .מדען של גזע זה "משתלט " עליה ומעביר לג'ר מידע עליהם  שהודות לו ג'יר מאתר אותם. .

הוא מגלה שרוב הגזע הגדול  הזה הושמד אבל שני חברים בו עדיין חיים וקיימים ומסוכנים :השליט הרודני  שגרם להשמדת הגזע והמדען שלו שהמציא את כלי הנשק האולטימטיבי  "האטום הכחול " שעימו בוצעה השמדה .והוא כמובן המכשיר שגורם להיעלמויות.

 שני אלה  קמו לתחיה לאחר שינה של אלפי שנים מסיבות שנשארות בלתי מוסברות מתגלים בעיר קדומה של הגזע הקדמון על כוכב הלכת מרקורי .שם חיים קופים מוזרים הנשלטים על ידיהם.

בנתיים אחד מאנשיו של ג'ר עורק לצד השני   ( ספוילר ). אבל ג'ר מצליח להתגבר עליו. בנתיים המדען מהגזע הקדמון רואה את האור ומשתלט על שליטו השניים מוכנסים לספינה ונשלחים ביחד עם הבוגד אל החלל הרחוק. כל האנשים והחפצים שנעלמו מוחזרים למקומם.

 יד הטובים על העליונה למרות שהסיפור הופך למבולבל למדי והסופר בבירור לא בדיוק ידע איך לסיים אותו.

לדעת המומחים זהו אחד מספריו החלשים של ויליאמס .

. הרעיון של הגזע  החללי הקדמון שמוצאו בכדור הארץ דווקא מאות אלפי שנים לפני ההומו סאפיאנס  היה רעיון מקובל מאוד בסיפורי המדע הבדיוני של שנמות ה-40 והחמישים והיה פופולארי מאוד גם באירופה, ושיחמש כמקור השראה ליוצרים ל אשל סיפרי מנדע בדיוני כמו אריך פון דניקן צ'רלס ברליץ ואחרים .היום הוא לא כל כך  נפוץ.  

למרות כל חולשותיו עבור שנות השישים בישראל כשהמדע הבדיוני האמריקני היה כמעט בגדר לא ידוע היה זה ספר צבעוני ומעורר פליאה אמיתית על האפשרויות של היקום.אני לא יכול לחשוב על ספר  אחר שפורסם בעברית באותה התקופה שהיה מרחיק לכת כמוהו בתיאור האפשרויות הצפויות בעתיד. 

אבל  אז כמו היום הוא מתאים בעיקר לילדים ולבני נוער ולא כל כך למבוגרים. 

 

גלריה של עטיפות  מגזינים  צבעוניות במיוחד המבוססות על סיפורי רוברט מור ויליאמס 

'SECRET OF THE PYRAMID' (Robert Moore Williams) The hero battles with the monstrous Zorlings in the interior of the Great Pyramid

עטיפות שונות של האטום הכחול :

העטיפות השונות באיטלקית :

 

קראו גם :

ביקורת על "האטום הכחול "

רוברט מור ויליאמס באנציקלופדיה למדע בדיוני 

סקירה על רוברט מור ויליאמס 

ביקורת עכשווית במגזין לוקוס על רוברט  מור ויליאמס 

רוברט מור ויליאמס בויקיפדיה 

דיון על רוברט מור ויליאמס 

רשימת הסיפורים של מור ויליאמס 

קראו עוד סיפורים של רוברט מור ויליאמס 

האוטוביוגרפיה של רוברט מור ויליאמס 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

תגובה אחת על “בעקבות האטום הכחול -ספר מדע בדיוני נידח משנות השישים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × 1 =