web analytics
קטגוריות
סיפורת היסטורית

מותה של הכהינא: סיפור היסטורי על מנהיגה יהודיה בימי הביניים דהיה אל כהינה ( הכוהנת יהודית ) מאת ל. חנוך ( חנוך בן דב לוין )

סיפור היסטורי נדיר לילדים על מלכה יהודיה לוחמת של "ל.חנוך "( הסופר חנוך בן דב לוין ) על הכהינה ,המנהיגה היהודית של שבטי הברברים בצפון אפריקה שנלחמה בראשם בפלישה הערבית לצפון אפריקה עד שהובסה ומת .ועם תבוסתה איבדו הברברים את עצמאותם.אבל היום היא סוג של קדושה וגיבורה לאומית של הברברים והטוארגים בצפון אפריקה הנאבקים בדומיננטיות הערבית שם.
 והנה שוב הסיפור הדרמתי על השעה האחרונה של חייה.

פסל של דהיה אל-כאהינה  ( הכוהנת יהודית ) בעיירה קאנצ'לה, אלג'יריה.ויקיפדיה 

 

לפניכם סיפור היסטורי יוצא דופן שפורסם ב"דבר ילדים " השבועון לילדים במסגרת "פרויקט הסיפור ההיסטורי " שלנו.

הסיפור  הטראגי ( היו מעט מאוד סיפורים טראגיים ב"דבר לילדים " אלא עם כן הם עסקו בשואה ) עוסק בדמות היסטורית כמעט לא ידועה דהיה אל כהינא ( בעברית "הכוהנת יהודית ") .

היא הייתה המנהיגה היהודיה של שבטי הברברים  בצפון אפריקה  במאה השביעית לאחר הספירה שנלחמה בגבורה במשך שנים  בפלישה המוסלמית עד שהובסה לבסוף  ומתה.

אבל היום היא סוג של קדושה וגיבורה לאומית של הברברים והטוארגים בצפון אפריקה הנאבקים בדומיננטיות הערבית שם. 

 

ציור מודרני של דהיא אל כאהינה יוצאת למאבק בערבים  הפולשים. 

תוכלו לקרוא עליה ביתר פירוט במאמרי כאן.

 

מחבר הסיפור "ל.חנוך" שמו האמיתי היה חנוך בן דב  לוין   ( 1912-1980 )  "לא ""חנוך לוין " המחזאי הידוע  אם כי אולי הייתה קירבה משפחתית כל שהיא.

תמונה של חנוך  בן דב לוין הוא "ל.חנוך".

   חנוך בן דב לוין  "ל. חנוך"  היה מנהל בבית ספר לבנות.ב-1957 ייסד את בית הספר "אילנות " ברמת אביב שאותו ניהל עד לפרישתו לגימלאות.

וגם הירבה לכתוב סיפורים בעיתוני הילדים ובראש ובראשונה "דבר לילדים".

מבין ספריו אזכיר את "הנשיא :   חייו ופעולותיו /    תל-אביב :   יהושע  צ'צ'יק,   תש"י ( 1950) סיפור חייו של חיים ויצמן .

ספר שיצא לאור במהדורה מורחבת בשם "חיים וייצמן הנשיא הראשון ( 1962)

שלשת המופלאים מקצרין /    תל-אביב :   אל"ף,   תשל"ט.קובץ סיפורים לילדים. 

"גלגול "( 1980 )הרפתקאות של ילד בחברת ידידו עכבר מעופף שמיע עימו לבסוף למצרים החותמת על הסכם שלום עם ישראל. 

הקונכיה ( 1981) סיפורה  של מורה המטפלת בילד מפליטי טהרן.

מנקה הארובות הקטן מיפו ועוד סיפורים ( 1983) קובץ מסיפוריו שהוצא לאור בידי משפחתו לאחר מותו.

.וגם הוא כמו חנוןך לוין האחר היה מחזאי. ויש להניח שהזהות בשמות עם חנוך לוין האחר הפריעה לו מאוד.היו מחזות שפירסם אותם תחת השם "חנוך לוי". 

הוא כתב למשל מחזה בשם :

"צילו של מלך" ( 1969 )על שאול מחזה שזכה לפרס המועצה הציבורית לתרבות ולאמנות, תשכ"ח.ויצא לאור כספר בהוצאת אל"ף ב-1974. 

 

אבל מחזותיו בניגוד לאלה של בן שמו לא זכו להצלחה. 

בתו צפרירה לוין גם היא סופרת.

והנה סיפור מצויין ויוצא דופן שלו על הדהיה אל כהינה .סיפור טראגי לבני נוער על מנהיגה יהודיה בעבר הרחוק של העם היהודי.

פורסם בדבר לילדים כרך מו  חוברת 43 ב- 21 בנובמבר 1976 

 

הסיפור פורסם שוב בקובץ של ל.חנוך שלשת המופלאים מקצרין /    תל-אביב :   אל"ף,   תשל"ט.עם הציורים המקוריים מ"דבר לילדים".

לעניות דעתי זהו סיפורו הטוב ביותר של "ל.חנוך" אם כי הוא כתוב בצורה תמוהה במקצת לקהל שאליו הוא מיועד.

הקוראים הצעירים אינם יכולים לדעת מהסיפור מיהי ומהי הכהינא שסביר להניח ששמעה לא היגיעה לידיעת רובם או כולם ומהו בדיוק המאבק שבו היא מעורבת .

אבל עדיין זהו סיפור טוב. 

 

קיראו על הכהינה עוד במאמר כאן.דהיה אל כהינה המלכה הלוחמת

הכוהנת המורדת: פודקסט עם לימור שריר על הכהינה 

https://www.kan.org.il/Podcast/item.aspx?pid=11949&fbclid=IwAR2583i_NGJhkByAMJhZBvY1MWCvhQyaJMJPNMRPahY8h6YOBHfUbzB-ro0

 

ל.חנוך בלקסיקון הספרות העברית 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

2 תגובות על “מותה של הכהינא: סיפור היסטורי על מנהיגה יהודיה בימי הביניים דהיה אל כהינה ( הכוהנת יהודית ) מאת ל. חנוך ( חנוך בן דב לוין )”

היה מרגש מאד לקרוא את המאמר על דידו מלכת קרטגו.
בילדותי גדלתי על האגדות ועל הסיפורים אודותיה.
דמות טראגית ומרתקת. אגב שני הילדים שלו חברו למחנה של המוסלמים. יש הטוענים שהיו בוגדים. יש טוענים שנענו לפקודתה של אמם המלכה.
הקדשתי לה את אחד משיריי מתוך הקובץ "צל של משחק, הוצאת עיתון 77
שיר לדידו מלכת קרתגו

שִׁירַי אֲרוּזֵי עֶצֶב, נְטוּלֵי חֵן וְיֹפִי
הִנַּחְתִּי הַיּוֹם בַּשֶּׁמֶשׁ.
אֶחָד בְּיוּלִי, יוֹם קַיִץ כָּל כָּךְ אֲבִיבִי.
כָּל הַצְּמָחִים חָבְרוּ יַחְדָּו נָתְנוּ רֵיחָם,
הִבְשִׂימוּ בְּנֹעַם אֶת הָאֲוִיר.
בִּתְרוּעַת גִּיל צִיּוּצֵי צִפֳּרִים הִשְׁמִיעוּ בִּמְעוֹפָם
צָהֳלַת חַיִּים, חֶדְוַת הַיַּחְדָּו.
רַק הָעֶצֶב נוֹתַר בִּי כָּלוּא וּבְשִׁיר חָרוּף.

אִם אֶקְבֹּר שִׁירַי בְּמַעֲבֵה סַרְקוֹפַג
הַרְחֵק מִיַּקִּירַי וִידִידַי,
הַרְחֵק מִפֹּה מֵעֵבֶר לַיָּם
לְצִדֵּי דִּידוֹ מַלְכַּת קַרְתָּגוֹ,
כָּל הָעֶצֶב הַנָּעוּל בְּקִרְבָּם
יִתְכַּלֶּה בַּיָּמִים לְלֹא זֶהוּת, עֲרִירִי וְנָטוּשׁ.

אִישׁ מֵרֵעַי לֹא יִפְקֹד עוֹד בְּעֶצֶב מִתְכַּלֶּה עִם הַשִּׁיר.

ב"אנאידה" מאת ורגיליוס מסופר על פרשת אהבתם של המלכה הפניקית דידו והנסיך הטרויאני אניאס, שהגיע כניצול לחופי קרתגו. אף שהאלים מצווים עליו לצאת לדרכו כדי לייסד את רומא, אניאס מעדיף להישאר נאמן לאהובתו; אך מחשש זעם האלים, דידו משלחת אותו מעל פניה ומייחלת למותה.

.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 + nineteen =