web analytics
קטגוריות
גנלוגיה

משפחת קלונימוס ואני

קריאה בספר "היהודי האחרון " של יורם קניוק העוסק במשפחה מוזרה שמנסה להביא גאולה לאורך הדורות גרם לי להירהורים על תולדות המשפחה שלי שבהחלט הייתה משפחה שכזאת.

 

   

אני קורא שוב את "היהודי האחרון" של יורם קניוק.

בפעם השלישית אולי.

נראה שחלק מהעניין שלי ברומן של קניוק  נובע מהנושא של משפחה שעסקת בנסיונות כושלים להביא את הגאולה במשך דורות רבים ללא הצלחה.

וזה מזכיר לי את בני משפחתי שזה בדיוק מה שהם עסקו בו במשך דורות רבים מספור. 

בסוף המאה ה18 ובראשית המאה ה-19 בני משפחתי  יזמו ואירגנו את העלייה הפרושית לארץ ישראל  לצפת ולירושלים  זאת שעומדת מאחורי הקהילה החרדית הליטאית של היום בעקבות מגוון תחזיות והזהרות לגבי העתיד לבוא בליטא  שהם שמעו  מבן המשפחה הגאון מוילנה ומתלמידיו.רבים צחקו להם שהרי ליטא הייתה  המקום הבטוח ביותר עלי אדמות עבור יהודים.  הליטאים מעולם לא פגעו בהם.והם לא  רצו לעבור לאיזור נידח ארץ ישראל חלק נידח של האימפריה העותמאנית. בני משפחתי  התעקשו על הצורך בהגירה המונית ומהר ככל האפשר. 

 רבים שוכנעו בכל זאת.כתוצאה עשרות אלפים רבים של יהודים ליטאיים שצאצאיהם היו מושמדים בשואת היטלר כמו מרבית יהודי ליטה  היגיעו לארץ ישראל כדי להקים שם בעיר הנידחת ירושלים מרכז תורני ותרבותי חדש שקיים עד היום.

וכתוצאה צאצאיהם ניצלו. וזה היה  לטענת אחדים רק חלק מתוכנית ענק שפרטיה ידועים עד היום רק למועטים ונבחרים שאמורה להמשיך עוד מאות של שנים.לפחות עד שנת 2240 וכנראה הרבה מעבר לכך.  

אבל גם  זאת לא הייתה ההתחלה.  זה בסך הכל היה שלב של המשך בשרשרת.ידוע שעוד מהמאה השש עשרה בימיהם של דוד הראובני ושלמה מולכו ואולי בתוך ניהול קשרים עימם אחד מאבות המשפחה "החבר יוסף "   מהעיר אובן היא בודפסט עמד בראש אירגון חשאי בשם "בני ציון"שמטרותיו אינן ידועות בבירור אבל כנראה קרא לשיבה המונית  חשאית של יהודים לארץ ישראל   וכתוצאה הוגלה בסוף חייו מסיבות שאינינו יודעים אותן לפרטיהן אבל מן הסתם  הן היו כבדות משקל והשלטונות חששו  ממנו ומתוכניותיו.

האירגון החשאי "בני ציון " לפי טענות של אחדים (שהם סבי וסבתי והמשורר יעקב רימון  ) המשיך להתקיים "באופן רציף  לאחר מות   החבר יוסף מייסדו (?) עד למאה העשרים ועד לעשורים האחרונים כארגון בשם "האחים הנאמנים " או "בני ציון".וממשיך להתקיים עד עצם היום הזה בשמות אחרים.  

אבל גם זאת לא הייתה הההתחלה.

מאות שנים קודם לכן מהמאה ה-12 נודעו  אבות אבותי בני המשפחה  כ"משפחת קלונימוס "  משפחה רמת יחס ולמדנית ועשירה שהיגיעה מאיטליה לגרמניה וצרפת ועמדה שם בראש הקבוצה שניקראה "חסידי אשכנז" שעסקה בהבאת הגאולה באמצעים שונים ומשונים ובכללם נסיונות  מעשיים ראשוניים  ליצירת גלמים תחום שהם כנראה עסקו בו ראשונים בעולם. 

ראו תיאור מפורט על הדיונים שלהם בעניין ברשימה :"איך ליצור גלמים :יהודה החסיד ויצירת  הגולם".

כמה וכמה מאבות אבותי נודעו בעיסוקם בתחומים הקיצוניים ביותר של מה שמכונה בטעות "קבלה מעשית " והם ככל הנראה הרחיקו לכת יותר מכולם . הם עסקו במיסטיקה וקבלה מהסוגים הקיצוניים ביותר הקיימים מכאן ועד הודעה חדשה.

וכך אביו של סבו של סבה של סבתי  הרב אליהו בן שלמה זלמן "הגאון מוילנה " הוא האדם היחיד שידוע לאחר חסידי אשכנז מבני משפחת קלונימוס  שניסה ליצור גולם אדם מלאכותי .

ומהצד השני  על סבו של סבו של סבי הרב יוסף זונדל מסלנט .מסופר באגדה שהוא היה אדם האחרון  ( ואחד הבודדים אי פעם  אפשר לספור את האנשים האחרים שעסקו בכך על אצבעות יד אחת ) שהקים לתחייה גופה של מת לזמן מה על מנת לחקור אותו בנושא מסויים .

המדובר ככל הנראה באגדה אולם יוסף זונדל מסלנט אכן עסק בקבלה מעשית מסוג "מתקדם ביותר " כפי שמראים מסמכים שונים שהשתמרו ממנו.

והם לא היו היחידים במשפחתי

.מאידך אנשים אלו שהרחיקו לכת יותר מכולם בעיסוקם בצדדים הקיצוניים יותר של הקבלה מעשית ושל מה שניתן להגדירו ככישוף  יהודי מהדרג העליון ביותר  נודעו גם כמי שהטילו שוב ושוב חרמות וניהלו רדיפות של ממש   כנגד מי שעסקו גם הם בנושאים מעין אלו כמו  ובמיוחד החסידים ( שעד כמה שידוע מעולם  אף לא ניסו להרחיק לכת כמוהם בניסויים המיסטיים שלהם  )   כנראה מתוך ההנחה שאי אפשר לסמוך על אף אחד מלבדם שידע איך לעסוק בנושאים מאין אלה שלא למטרות רווח אישי או צבירת כוח  אלא אך ורק למטרות של ידע בלבד.

.ובכך אולי צדקו .

אז כאשר קראתי את הספר "היהודי האחרון" על משפחת דילא רינא בהחלט חשבתי על המשפחה שלי.חוקר השבתאות ד"ר אלי שי אומר לי שגם הוא כאשר הוא קורא את הספר של א.ב. יהושע "מר מאני" על משפחה ממוצא ספרדי שעוסקת בניסיונות שונים להביא גאולה לאורך הדורות הוא מרגיש שהוא קורא על המשפחה שלו שגם היא מסתבר עסקה בכך.

ופירסם על כך מאמר גדול ב"יקום תרבות ".שאותו תוכלו לקרוא כאן.

שווה מאוד לקנות את "היהודי האחרון" וגם את " מר מאני" בשבוע הספר.קיראו גם "

ממשולם מלוקה במאה השמינית  לספירה ועד לאלי אשד במאה ה-21 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

9 תגובות על “משפחת קלונימוס ואני”

מעניין אם תוכנית הזיווגים של בנות-גשרית אצל הרברט ב'חולית', הושפעה מרעיון התוכנית הזו

הרברט הכיר אלמנטים בקבלה שאינם מוכרים כיום אפילו. ראוי לכתוב על זה משהו

היי
אשמח לקבל ממך מידע שאינו בומקיפדיה על משפחת קלונימוס
שאבי ז"ל חקר שנים רבות ואנחנו גם מצאצאיהם
לאחר מותו אבד כל התיק עם אילן היוחסין
שם משפחתנו הוא רומי
ענף נוסף של המשפחה הוא קורקוס

תודה
אנאבלי. רומי

אין לי מידע נוסף על משפחת קלונימוס מעבר למה שיש ברשימה: ממשולם מלוקה ועד אלי אשד שעוסק בענף שלי של משפחת קלונימוס :

https://www.no-666.com/2012/02/27/%D7%9E%D7%9E%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%9D-%D7%9E%D7%9C%D7%95%D7%A7%D7%94-%D7%91%D7%9E%D7%90%D7%94-%D7%94%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%9C%D7%A1%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%95%D7%A2%D7%93-%D7%9C/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × 2 =