web analytics
קטגוריות
הגולם

הגולם של הרבי ישראל בעל שם טוב

מעשייה. כיצד יצר הבעל שם טוב מייסד החסידות גם גולם לשימושו ובכל הפך לאחד מיוצרי הגלמים המעטים של העם היהודי.

ב-21 במאי 2021 מלאו 261 שנים לפטירתו של מייסד החסידות  הרב ישראל הבעל שם טוב.

למרות פרסומו הרב בעולם היהודי מאז וכיום לא הרבה ידוע על הרב בעל שם טוב .אפילו הדיוקן המפורסם המיוחס לו הוא זיוף שיוחס לו רק מראשית המאה ה-20.

     

 

ולמעשה היו תמונות מזויפות שונות שיוחסו לו לאורך השנים.

כמו זאת :

ב-1927 פירסם  גרשום בדר ספר על תולדות יהודי פולין  בשם דרייסיג דורות אידען אין פוילען :   פון דער ערשטער צייט, וואס אידען זיינען אהין געקומען וואוינען, ביז צום לעצטען "מיאטעזש" /    ניו יארק :   (ג. בדר),  שכלל עשרות דיוקנאות שנטען שהם לקוחים ממקורות עתיקים  אבל היו  מומצאים ממי יודע איפה.בהם דיוקן מצולם של הבעל שם טוב.

עוד תמונה  מזויפת שמיוחסת לבעל שם טוב. הפעם ככל הנראה זה צילום של הרב אליהו גוטמכר.

מה שאין ספק הוא שיוחסו לו מעשיות רבות מספור עוד בספר "שבחי הבעל שם טוב". 

אותי כאן הוא מעניין כאחד מהאישים היהודיים הבודדים שיוחס להם באגדה יצירת גולם ועסקתי בכל אחד ואחד מהם בבלוג זה וב"יקום תרבות " לאורך השנים. וראו את הרשימה "יוצרי הגולם " ב"יקום תרבות " שמפרטת כל אחד מהם.

למה אני מתעניין ביוצרי  הגולם ? מסיבות שונות ובין השאר כי אבי אבות אבותי הגאון מוילנה הוא היחיד עד כמה שידוע לנו שניסה ליצור גולם במציאות ולא באגדה

אז כעת  היגיע תורו של בן זמנו של הגאון מילנה ,  ישראל הבעל שם טוב.

מתי האגדה על הבעל שם טוב כיוצר גולם צצה  בדפוס אינני יודע.הסיפור עליו כיוצר גולם הוא אחד הפחות ידועים מאלו שקיימים. 

איזכור ראשון ויחיד במינו של אגדה על הבעש"ט והגולם יש בספרו של  הידען הגדול  ד"ר שלמה רובין ( 1823-1910) חוקר ראשון מסוגו של תורות הנסתר בתולדות ישראל    אנשי השם בחכמת הנסתר  :   בישראל ובאומות.   ( קראקא :   דפוס פישער,   תרס"ה 1905 )

שם מסופר  על הבעל שם טוב שהיה לו גולם שהיה משרתו בימי שבתו בכפר ופעם אחת ציוה הבעש”ט את הגולם למשוך עגלה בעטרן .הכוונה הייתה רק לצירי האופניים אך הגולם משך את העגלה כולה בעטרן.

אז אמר הבעש”ט כי טוב לו שמש קטן מגולם גדול נתן בו את עיניו והפכו לגל של טיט.

רובין מציין במפורש כי הסיפור הזה לא נמצא בקובץ הידוע של סיפורים "שבחי הבעש"ט" והוא שמע אותו בעל פה. 

נציין שהסיפור הזה אינו מוזכר בספרו המוקדם יותר של רובין מעשה תעתועים :כולל מקור וקורות וספרות כל מיני דיעות נפסדות ואמונות כוזבות … בקרב כל העמים … בהשקפה מיוחדת על עמנו וספרותנו"  (וויען : דפוס געארג בארג, תרמ"ז). משנת 1887 שגם בו יש דיון  מקוצר יותר על הגולם ויוצריו בספרות היהודית אבל אין איזכור ספציפי של סיפור  הבעש"ט. מה שאולי אומר שהמחבר עדיין לא היכיר אותו בשנת 1887.

ואולי לא היכיר אותו כי עדיין לא נוצר אז. 

יש  גם איזכור של הבעש"ט בערך על הגולם באנציקלופדיה היהודית באנגלית  מראשית המאה ה-20 שאולי וכנראה מבוסס על האיזכור של רובין. אבל איני בטוח כלל שסיפור הבעש"ט והגולם  בכלל הופיע אז  בדפוס מלבד אצל רובין. 

העניין דורש חקירה נוספת. 

אז הנה גירסה נדירה של  עוד סיפור על  הגולם והבעש"ט בדפוס כפי שהופיע בשבועון "דבר לילדים " ב-1984 בעיבודו של הסופר ומלקט האגדות יפרח חביב  סופר ילדים ידוע ומשתתף קבוע ב"דבר לילדים".הוא התפרסם אולי יותר מכל הודות לספרו "בן השולטן " שגם הוסרט לטלוויזיה.

 

נציין עוד שהסיפור שונה מזה שאותו תיאר רובין. 

כלומר ישנם לפחות שני סיפורי גלמים שונים על הבעש"ט והגולם.

הופיע בדבר לילדים כרך נד 1984

 

 

קיראו גם :

יוצרי הגולם 

הגאון מוילנה והגולם 

הבעל שם טוב ויעקב פרנק :סיפור ב"יקום תרבות "

הגולם של הרב דוד יפה מדרוהיצ'ין עוד סיפור מ"דבר לילדים" על יצירת גולם 

המכתב :סיפור מאת יפרח חביב על הגאון מוילנה 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

5 תגובות על “הגולם של הרבי ישראל בעל שם טוב”

אם אתה עושה תחקיר על גלמים שכביכול נבראו על ידי חכמים בימי קדם כדאי לך להסתכל בספר 'תולדות הפוסקים' של ש.מ. חאנעס, בערך על המהר"ל מפראג ששם מביא סקירה היסטורית מעניינת על אגדות כאלו ומקורן בברכה יהושע ענבל ________________________________

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen + 16 =