web analytics
קטגוריות
דת ואמונה

בחזרה להקרבת הקורבנות ?

כיום נשמעות קריאות בחוגים מסויימים של הימין הקיצוני להחזיר את הקרבת הקרבנות של בעלי חיים כפי שהייתה בימי קדם. הם לא יכלו לבחור זמן גרוע ביותר לקרוא לשחזור המנהג הזה שחלק גדל והולך באוכלוסייה העולמית יוצא כנגדו בסלידה תהומית שעלולה להביא לקונפליקט אלים ולפגיעה קשה ביהדות.

 

העיתונאי ארנון סגל התראיין לאחרונה במעריב בראיון מעניין ביותר.סגל  מתברר תומך בהקמת בית שלישי ובהחזרה של הקרבת הקרבנות מצווה חיונית לדעתו של היהדות.הוא אומר :בעיקר אני  בז לדתיים אפולוגטיים, שמתנצלים בשם הקדוש ברוך הוא על מצוות של תורה, שזה מאוס בעיניי. אם המוסלמים חוגגים את חג הקורבן ושוחטים מאות אלפי קורבנות בחוצות, בלי כל פיקוח וטרינרי, אז גם לנו מותר לחלום על קורבן פסח שהוא בסך הכל כמו 'על האש' ביום העצמאות"

.אתה מעוניין לשחוט?
"מה זה קורבן פסח? שוחטים גדיים בערב הפסח בהר הבית, במקום המקדש, ואז אוכלים את הקורבנות בליל הסדר. עם ישראל אמור להיות בתוך ירושלים המקודשת, אוכל על האש. 'צלי אש ראשו על כרעיו ועל קרבו'. זה הסיפור. כל מי שלא צמחוני, ורובנו לא, לא מתנזר מאכילת בשר. מה ההתייפייפות?"

.קורבן נתפס כמנהג פרימיטיבי.
"השומרונים חגגו כעת את קורבן הפסח שלהם וכפולקלור כל נכבדי ישראל הגיעו לחלוק כבוד. זו התרבות שלנו, אז למה אנחנו מתנכרים אליה? אנחנו מקיימים כיום מעמד של קורבן פסח, וגיליתי שזו חוויה מאוד משמעותית. למה? יש נציג אחד מכל חבורה שרואה את השחיטה, אבל הרוב הגדול מגיע לאכול בשר בליל הסדר. זה לא שונה מאוד ממה שאנחנו מכירים. עד לפני דור כולם שחטו פה בחצרות, אבל זו חוויה שזרה ליהדות העכשווית, שהפכה לסטרילית ומעוקרת ממהות. כל היהדות היום היא סביב תפילה ולימוד. הכל אמורפי, אין שום דבר חי. היהדות במקורה לא כזו".


היהדות אולי צריכה להיות מותאמת למאה ה־21.
"יש שתי מצוות ביהדות שמי שמבטל אותן חייב כרת – ברית מילה וקורבן פסח. ברית מילה זו מצווה הרבה יותר קשה לעיכול, הייתי אומר פגאנית, מאשר קורבן פסח, שהוא בסך הכל 'על האש'. דווקא את הברית החילונים הכי אדוקים מקיימים, כי הייתה לה המשכיות. אם ברית המילה הייתה נפסקת, כמו שהקורבנות נפסקו, היינו מסבירים למה זה לא שייך לימים אלה. יותר מזה, אם יש מדינות שאסרו ברית מילה, או שחיטה כשרה, ישראל עמדה על רגליה האחוריות ונלחמה. אלה מצוות יסוד ביהדות, לא פולקלור ולא ל"ג בעומר".

עד כאו ארנון סגל

. אחת הסיבות שהקרבת קרבנות בעלי חיים  שלה שואף  סגל ויש להניח שואפים אחרים ואולי רבים במחנה שאליו שהוא שייך  לא תוחזר ואם תוחזר תעלם בתוך זמן קצר  היא בגלל שהנטייה העולמית היא כנגדה.יותר ויותר צעירים ומבוגרים כיום פונים לצמחונות ולטבעונות וזאת נטייה שכל הסקרים בכל העולם מראים שרק תתעצם בעשורים הבאים. הצמחונות תיהפך מתופעת שוליים לתופעה מרכזית בחברה. והיא באה גם בגלל חוסר הרצון לאכול בשר יונקים.ועכשיו בואו נניח : ארנון סגל  חברי הכנסת סמוטריץ ובן גביר  והחבר'ה מצליחים להשיג רוב של מתנחלים להקים בית שלישי  בהר הבית ולחדש את הקרבת הקורבנות של בעלי חיים מידי יום ביומו ( "צלי על אש" מגדיר זאת סגל ) כפי שהיה שם בימי בית ראשון ובית שני.האם זה יעבור בשקט?לא .יהיו הפגנות ענק של תומכי הצמחונות והטבעונות וזכויות בעלי החיים ולבסוף התנגשויות אלימות. תומכי זכויות בעלי החיים יראו בהקרבת הקורבנות " טומאה " .הרעיון שחוזרים למנהג הקדום של הקרבה סיטונאית של בעלי חיים בתירוץ דתי זה או אחר מידי יום ביומו יטריף עליהם את דעתם. וכל יום של הקרבת קורבנות יראה כ"טרבלינקה חדשה " כפי שזה מכונה בספר "כל יום הוא  טרבלינקה " על תעשיית שחיטת בעלי החיים.ארנון סגל מזלזל בזה כמובן. אחרי הכל מהם זכויות בעלי החיים לעומת מצווה ? "הנה המוסלמים מקריבים קרבנות ואף אחד לא אומר להם מילה ,השומרונים מקריבים קרבנות מישהו אומר להם משהו? אז למה לנו אסור? "המוסלמים מעניין לא מקריבים קרבנות בהר הבית.. אז בוא תקשיב למה שאני אומר מר סגל :מרגע שהקרבת קורבנות תתחיל בישראל בבית מקדש או מחוצה לו יתחילו הפגנות עולמיות שלא יפסקו של הצמחונים ותומכי זכויות בעלי החיים שמספרם הולך וגדל.במקביל רוב מדינות העולם יבטלו את אישור השחיטה הכשרה שהיא שנויה היום מאוד במחלוקת כי נטען שהיא גורמת סבל לבעלי חיים כתגובה .איש לא יתייחס יותר לטענות היהודיות בעניין.למה שיתייחסו למנוולים הפרימיטיביים האלו שמקריבים בעלי חיים? תופעה שהופכת לבזויה בעולם כולו והיא בזוייה מאז  ימי קדם?

התעשיה   של הקרבת קורבנות לצורכי פולחן לא הייתה הומנית כלל בימי קדם.המקורות מדווחים שאיזור הר הבית ובית המקדש היה מלא וגדוש בבעלי חיים שנשחטו מידי יום ביומו. הריחות והקולות שלהם היו בכל מקום.בית המקדש היה בית מטבחיים ענק כמו כל שאר המקדשים בעולם הים התיכון.עד שבאיזה שהוא שלב החליטו שלא עוד.

עובדה כבר בימי קדם  הוגים הפגאנים ונוצרים וכמובן היהודים היגיעו למסקנה שלא צריך להקריב יותר קרבנות וזה לא מוסרי להקריב קורבנות בעלי חיים.

כבר הנביאים מדברים שבתנ"ך על כך שהאל אינו צריך ואינו רוצה קרבנות חיים.

איך זה בדיוק קרה לא ברור

גדליה סטרומזה עוסק בזה בפירוט בספרו "קץ עידן הקורבנות -תמורות דתיות בשלהי העתגד העתיקה"( הוצאת מאגנס 2013)  שמנסה להסביר איך זה כל הדתות באימפריה הרומאית הפסיקו בבת אחת להקריב קורבנות וכך זה נשאר  ומראה   שמהמאה השנייה ואילך באימפריה הרומאית הוגים כמו לוקיאנוס מסמוסטה ואחרים  החלו לדבר נגד הקרבת בעלי חיים  וכתוצאה הפסיקו בהדרגה להקריב קרבנות גם במקדשים פגאניים שלא לדבר על בתי כנסת יהודיים וכנסיות נוצריות.מה שכנראה קרה היה שינוי פילוסופי כללי.ההוגים החשובים החלו להתנגד להקרבת קורבנות   הקיסרים נתנו על כך הוראות רשמיות במאה הרביעית לספירה. אבל הם רק יישמו תפיסה מקובלת בציבור הרחב בוודאי הציבור הרחב האינטלקטואלי  מזה מאה שנה לפחות וחילחלה לאט הן כלפי מעלה לדרגים הבכירים ביותר והן כלפי מטה להמונים. כלומר היה שינוי מחשבתי אצל האליטות ומסקנה שיש לגלות הומניות לבעלי חיים ולא להקריב אותם.וכולם כולל כולם קיבלו את זה. ומי שהמשיך להקריב קרבנות נחשב לברברי פרימיטיבי וגרוע מזה.. אז עכשיו פתאום באים  ארנון סגל וחבריו ואומרים צריך לחזור להקרבת קורבנות.הם לא יכלו לבחור זמן גרוע יותר מזה .יש עכשיו מליונים ומליארדים של בני אדם שרואים בפגיעה כזאת בבעלי חיים חטא חמור ביותר. 

.הסקרים השונים מראים שיש מגמה של גידול מתמשך בעולם כולו  באחוזי הצמחונים והטבעונים  שיתרחבו בהרבה בעשורים הבאים.  גידול בצמחוניים מידי שנה הוא במאות אחוזים .בארה"ב  למשל היה גידול ב600 אחוזים במספר האנשים שהגדירו את עצמם כצימחונים בתקופה של שלוש שנים בשלוש שנים.וזה ילך ויגדל.בישראל כדוגמה אחת מיני רבות למעלה ממליון איש  היו צימחונים לפני כמה שנים .מאז המספרים רק עלו. יש לזה רלבנטיות כמובן שכן כל אותם צמחונים וטבעונים מרובים הם אידיאולוגים קשוחים כנגד הריגת בעלי חיים והקרבת בעלי חיים כקרבנות בפולחן דתי זה מבחינת כולם "יהרג ולא יעבור". 

עכשיו נניח שהמיליון האלו יתעצבנו בידי ידיעות על הקרבת בעלי חיים בידי  חבורת יהודים שהחליטו שיש להקים לתחייה את מצוות הקרבת קרבנות כדי להראות את נאמנותם לאל ?יהיה קונפליקט. תחילה בהפגנות.אחר כך במהומות .ולבסוף הוא יגיע לאלימות  קשה.כל אותם מקריבי בעלי חיים יגלו ובדרך הקשה שלא מוכנים להניח אותם לנפשם עם הקרבת הקרבנות שלהם.  הצמחונים החדשים יראו פעילותם כאלימות כנגד בעלי חיים מסכנים  וכפגיעה בזכויות בעלי החיים.  ויהיו לכך משמעויות פוליטיות בכל מקום שבו חיים יהודים. הם יואשמו באחריות להקרבת קרבנות בעלי חיים.צעד אחד שבו ינקטו כנגדם כאמור  יהיה איסור מוחלט על שחיטה כשירה שכבר עכשיו היא שנוייה במחלוקת בגלל הטענות שהיא מסבה כאבים מיותרים לבעלי החיים.אבל זה עלול להיות  רק צעד ראשון. 

עכשיו האם יהיה גידול דומה במספר האנשים שירצו להקריב קרבנות בעלי חיים ? מסופקני. ומי שיחזור להקרבת קרבנות התחזית שלי היא שהוא ישלם על זה ביוקר . יותר ביוקר ממה שהוא מעז לדמיין.

הנצרות והיהדות וגם הפגאניות אוסרות על הקרבת קרבנות .מתוך הכרה בזכות בעלי החיים לכבוד ולחיים.מותר לאכול אותם מחוסר ברירה אבל זאת בהחלט לא מיצווה.ולהקריב בעלי חיים זה אסור באיסור חמור.איך אמר הנביא::לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי.ישעיהו א יא

בואו נישאר עם הכלל החמור הזה . אבותינו החליטו לפני אלפי שנים שלא צריך וזה לא מוסרי  להקריב בעלי חיים בדיוק כמו שזה לא מוסרי להקריב בני אדם. האל לא צריך את הקורבנות האלו והאדם לא צריך אותם.מצד שני מי שכן רוצה להקריב  בעלי חיים יקריב גם בני אדם.

קיראו גם :חן יסודות  קלינמן-"קחו אחריות לצערם של בעלי  החיים"

 

 

 

 

 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

10 תגובות על “בחזרה להקרבת הקורבנות ?”

אפשר להמליך מלך מבית דוד במקום נשיא כסמל, להרבה מדינות יש את זה וזה יוסיף לנו
כבוד בין הנוצרים ברחבי העולם. וגם להקים בית שלישי בבית המקדש וקורבנות סמליים. גם בארה"ב יש BBQ.

ירון אוסטרובסקי בפייסבוק:

יש הרבה ״אם״ ו״בתנאי״ ברצון לחזור להקרבת קרבנות. קודם כל להשיג שליטה יהודית על הר הבית. אח״כ לבצע סקר מבנים ובדיקות קרקע שייקח שנים. אח״כ להחליט מה עושים עם המבנים הקיימים (אל אקצא וכיפת הסלע) ולהתחיל להוציא מכרזים לבניית בית מקדש (שבלעדיו אין קרבנות). אח״כ לבדוק משך שנים, תוכניות מכל העולם. אח״כ לבחון תוצאות מכרזים ולריב עם ממשלת סין שתטען לאפלייה. אח״כ להתחיל לבנות במשך עשרות שנים (כי מדובר במבצע קשה מאוד להרס ו/או שיפוץ מבנים קיימים, ביסוס קרקע וכו׳) מקדש, שאמור להיות ענק, מסובך ובנוי לפי הוראות בנות אלפי שנים ותקני בנייה עדכניים. זה לא הכל, אך רק חלק זה, יארך כיובל וחצי. איך אני יודע? מדברים כבר 65 שנה על רכבת לאילת והגיעו רק עד המכתש הקטן; וזה בלי ערבים, רבנים ומעורבות עולמית. ועדיין לא הגענו למקום גידול בע״ח להקרבה, תנאי החזקתם, שינועם לי-ם, עמידה בתקני בריאות שונים (חיסון, חיטוי, מניעת מפגעי רעש, סירחון, צער בע״ח וכו׳) וכמובן מאבק בארגוני צמחונים, טבעונים ופעילי זכויות בע״ח. נשמע מצחיק, סטירי וכו׳? פחות מצחיק ממי שחושב שסיוט לוגיסטי זה, עלול להתממש. אפשר להירגע 21.05.21

Doron Yaary בפייסבוק :
כמות בעלי החיים שנשחטים בישראל על בסיס יומיומי היא כל כך עצומה שאין חשש שטקס דתי שבו נשחטות אותן חיות בדיוק יביא להתגברות השינאה.
עם כל התגברות הצמחונות והטבעונות, עדיין ברוב העולם זה חלק זעיר מהאוכלוסיה.
ומקריבים כבשים ועגלים. לא דולפינים או כלבים או חיות אחרות שאנשים מיחסים להן תכונןת אנושיות.

Ami Moran בפייסבוק:
זכותו של ארנון סגל לשאוף לאיזה סוג של פולחן (מה גם שהוא נטוע עמוק בפולחנים העתיקים של העם היהודי). לא הצלחתי להבין מדוע חידוש הפולחן יביא ״לאלימות קיצונית ולפגיעה ביהודים בעל מקום״, כפי שמגדיר הכותב. המוסלמים מקיימים כל שנה את חג הקורבן ואין כלפיהם שום אלימות בשל כך. מה ההבדל בדיוק? ואת כל זה אני כותב כמי שלא תומך כלל במנהג הזה של הקרבת בעלי חיים לכבוד ישות ערטילאית שיצר האדם וקרא לה ״אלוהים״ או ״אללה״…

הוסבר במאמר.יש גידול עצום במספר הצמחונים ותומכים בזכויות בעלי החיים ב עולם והם אסרטיבים יותר וגם אלימים יותר. אז בשלב זה הם לא יתקפו את המוסלמים שיוכלו לטעון שזהו חלק אינטגראלי מדתם אבל את יהודים המועטים יותר שקבוצה מהם פתאום תבצע רפורמה דרמטית ו"תחזיר עטרה ליושנה" בצורת חידוש קרבנות בעלי החיים שלא הייתה במשך 2000 שנה בהחלט כן.והנה כמה מהנתונים לגבי הגידול במספר הצמחונים הטבעונים .לכל המספרים האלו יש חשיבות שכן כל טבעוני וכל צמחוני הוא תיאורטית מתנגד אידיאולוגי קשוח להקרבת קרבנות בעלי חיים:
https://www.livestrong.com/article/481795-the-statistics-of-vegetarians-vs-meat-eaters/?fbclid=IwAR3PkIMQoDRJgbyeUAwCN1wiaNmRVbEb_phDqyGu9RcL1l49x37If7rgLao

Yuval Welis

כלומר הם קראים, שלא מקבלים הלכות מימי בית שני ושולחן ערוך…
ראוי שהיהודים המאמינים יוקיעו אותם ככאלה (קראים לא רוו נחת בעבר). יתקן את הפרופורציות

Gideon Giladi בפייסבוק "

האמת העצובה שזה לא רחוק.
"המדינה צריכה לפעול לפי משפט התורה. "מדינת ישראל, מדינתו של העם היהודי, בעזרת השם, תחזור להתנהל כפי שהתנהלה בימי דוד המלך ושלמה המלך, רצוני בטווח הארוך הוא שמדינת ישראל תתנהל על פי התורה. כך צריך להיות, זו מדינה יהודית",
בצלאל סמוטריץ'

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 + eighteen =