גרפיטי במרכז תל אביב
"…תקחו למשל את יעקב פרנק -הרי לפניכם אולי הדוגמה היחידה של משיח יהודי שהוא אישיות בכל נימה ונימה במהותו. אנחנו רואים מה מראהו של משיח יהודי שהוא אישיות -מראהו דמוני שטני.אין עוד אישיות שטנית כמוהו בכל תולדות הדת היהודית -אישיות חשוכה ומושכת גם יחד.משיח זה השאיר לנו דברי תורה.ומי שקרא אותם פעם ויודע להבין את הדברים -לא ישכחם על נקלה…פרנק הוא רבי ,רבי של חסידים.אלא שהחסידים הם ניהיליסטים והרבי הוא ניהיליסט הוא נותן להם פירוש ניהליסטי במקום פירוש חסידי -פירוש איום שלא נשמע כמוהו בתולדות הדת ".
גרשום שלום תולדות התנועה השבתאית:הרצאות באוניברסיטה בעברית בירושלים 1939-1940
ירושלים : הוצאת שוקן, תשע"ח 2018 ע' 352
יעקב פרנק לאחר רכיבה ולאחר שהתנצר וגילח את זקנו. הצייר לא ידוע .מתוך ספרו של מאיר בלבן "לתולדות התנועה הפרנקית " שלקח אותו מ-
– Frank i frankiści polscy 1726-1816. Monografia historyczna, Aleksander Kraushar, Kraków 1895
יעקב פרנק לבוש בבגדי אציל פולני. צייר לא ידוע
– Aleksander Kraushar: Frank i Frankisci polscy 1726-1816, Historische Monografie, Krakau 1895
ב"יקום תרבות " המגזין בעריכתי ברשת אנו יוצאים בפרויקט מיוחד של כמה מאמרים ופרק מספר חדש על אחת הדמויות השנויות ביותר במחלקות בהיסטוריה היהודית ,"המשיח" יעקב פרנק.
יש הרואים בו את אחד הסוטים הגדולים בהיסטוריה האנושית ,דוגמה לדרך שבה אדם מושחת יכול להשתלט בקלות מדהימה על אחרים.
ויש שרואים בו אדם שיכול היה להביא גאולה אם רק היו נותנים לו.וכי בעצם לא היה שונה בהרבה מהרבנים החסידיים של זמנו.
מי צודק?
ואולי כולם צודקים ?
ואולי אף אחד לא?
לאחרונה תורגם לעברית הספר "ספרי יעקב" של הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק ספר שזכה בפרס הספרותי החשוב מכל בפרס נובל לספרות. וזהו הרומן ההיסטורי היחיד שזכה בפרס נובל לספרות בעשרות השנים האחרונות.
הספר המעניין מאוד עוסק בהיסטוריה היהודית ומשיח השקר או ראש הכת השנוי במאוד במחלוקת יעקב פרנק מהמאה ה-18 בפולין.
והזכיה בפרס נובל לספרות היא כנראה הכבוד הגדול ביותר שבו זכה משהו הקשור לפרנקיזם במאתיים השנים האחרונות.
ניתן לטעון שעם הזכיה הזאת יעקב פרנק חדר לזרם המרכזי של התרבות.
ולאחרונה יצא עליו ספר מקורי חדש בעברית של אוהד פלא האזרחי שבוחן את דמותו בצורה סימפטית.
יעקב פרנק החל את הקריירה כעוד מטיף שבתאי בפולין.אך התגלה כבעל כריזמה אדירה ורעיונות שלא היו לאף מטיף שבתאי אחר. הוא יצר אמונה שלמה שהתבססה על מיניות חופשית בהרבה מהמקובל אז ומצד שני על רעיונות מיליטריסטיים קדם פשיסטיים.
הוא הסתבך עם האורתודוכסיה היהודית בפולין בגלל האורגיות שניהל ובתגובה הודיע על התנצרותו והתנצרות אנשיו והאשים את היהודים בעלילות דם.
הבישוף הנוצרי דמבובסקי שתמך בפרנק והפיץ ואולי גם יצר את עלילת הדם שלו ושרף ספרי תלמוד יהודיים מת אז מיתה חטופה ומשונה שנראתה בעיני היהודים כאות משמיים.
פרנק בכל אופן לא התרגש במיוחד מכל זה ויש להניח שהוא גם לא במיוחד הזדעזע ממותו של הבכיר הנוצרי שהרי במילא בז גם לנצרות לא פחות מליהדות האורתודוכסית.
הנה תיאור במעין קומיקס יהודי של התקופה של מה שקרה לאותו בכיר נוצרי :
מתוך ספרו של מאיר בלבן "לתולדות התנועה הפראנקית".
למעשה פרנק לא התנצר באמת. הוא יצר דת חדשה משלו ובמשך שנים רבות חי כאציל בעיר גרמנית בשם אופנבך.
הבית הענק שבו חיו יעקב וחווה פרנק בעיר אופנבך. .שהיה מרכז התנועה וסוג של ארמון עבור פרנק ובתו.
שם הכריז על בתו חוה כיורשתו וכמשיחה וכאלה בפני עצמה וכך היא הייתה בעיני חברי הכת עד מותה.
במקביל פרנק יצר קשר עם כל מיני מיסטיקנים נודדים באירופה כמו קזנובה שהתכתב עם בתו חוה וכמו קליוסטרו וכמו סן ז'רמן ובעל השם מלונדון. השפיע על כולם ואולי גם הושפע מכולם.
נראה שלממשיכיו הייתה השפעה גדולה בחוגי המהפכנים בסוף המאה ה-18 כהמשך לרעיונותיו של פרנק על הצורך במהפכה עולמית.
פרנק בעת מותו .1794.הצייר אינו ידוע.ארכיון העיר אופנבך.
לאחר מותו ומות בתו הקבוצה שיצר כמו נעלמה אבל צאצאיה הפכו להיות אנשים בולטים בפולין בהם המשורר הפולני הלאומי אדם מיצקביץ'.
איור המתאר את יעקב פרנק יוצא מביתו אל מרכבתו בעיר אופנבך שבגרמניה, בה התגורר. ארכיון העיר אופנבך.
.
אז הנה רשימה של הספרים שיצאו לאור על יעקב פרנק לאורך השנים בספרות העברית.וגם באנגלית.
את ז'אנר הסיפורים על יעקב פרנק ועדתו אפשר לחלק לשניים :
יש ספרים שמתמקדים ביעקב פרנק ויש שמתמקדים ברוח הפמיניזם דווקא בבתו וביורשת אוווה.
חלק אחד עוסק בעיקר בימיו המוקדמים של פרנק ובפרשת המשפט שהוגש כנגדו וכנגד תומכיו על אורגיות שקיימו ועלילת הדם שיצרו הפרנקיסטים ביוזמתם או בהשראת כמרים נוצריים כנגד הקהילה היהודית האורתודוכסית.
והחלק האחר מתרחש בימיו המאוחרים ובסיפורים אלה עומדת במרכז בתו חווה פרנק וגם יוניוס פרי קרובו של פרנק. סיפורים אלו הם ארכי פמיניסטיים מסוגם.
יעקב פרנק בסיפורת
- המאה ה18 יעקב פראנק ועדתו,
הרמן רקנדורף "מיסתרי היהודים " ( בגרמנית) : "הקמיע" על ימי ההשכלה בברלין מנדלסון ויעקב פרנק
צאצא של בית דוד לוי אברבנאל מבקר במרכז הפרניקסטי בעיר ברין ומוצאאת הפרנקיסטים כאנשים סימפטיים מאוד.לךאחר מכן הוא מבקר את המשכיל מנדלסון בברלין ומבין שליהודים יש עתיד מפואר.
סיפור זה עורר את זעמם של של המשכילים היהודיים במזרח אירופה שתירגמו את הספר לעברית אברהם קפלן ואברהם שלום פרידברג והם הקפידו שהסיפור הזה לא יתורגם.פרידיברג כתב במקומו סיפור אחר על אותו נושא בשם "חליפות ותמורות".וסיפור זה לא זכה להיכלל במהדורות של זכרונות לבית דוד " של הוצאות "יזרעאל " ו"מסדה".
יעקב יוסף בן לייב פרנק מאת יוליוס ברינקן התפרסם לראשונה בצורה מקוטעת בפולךנית ב-1845 ובמלאוו ברוסית ב1892. סיפור היסטורי על חיי יעקב פרנק .
קטעים מתוכו פורסמו בעיבוד לגרמנית.
אדוארד' ברייאר "השבתאים" פורסם בגרמנית ב-1858 ופורסם שוב ביעיתון יהודי בגרמנית באותיות עבריות ( !) ב-1878
רומן שמציג את יעקב פרנק בצורה סימפטית מאוד כנציג כוחות האור וההשכלה הנאבק ביהודים המאובנים.
העיבוד לעיתון יהודי ניסה לתקן זאת ופרנק מופיע שם בצורה סימפטית הרבה פחות.
ראו "מ"מ בית דוד ( דודזון ) עוד מקור על יעקב פרנק,העבר ב תשי"ד ע' 139-141
שנק -רינק "הפולנים באופנבך" 1886 סיפור עלשנותיו האחרונות של יעקב פרנק .המחבר היה בנו של אדם שהיכיר אישית את פרנק בתקופה זאת והתבסס על זכרונותיו של אביו.
מפתים ומתפתים או יעקב פרנק ובתו חווה :רומן היסטורי על חיי הפרנקיסטים .רומן בהמשכים ביעיתון ביידיש מאת מחבר אנונימי 1909
, משה קולבק , (1896-1937? )יעקב פרנק נכתב ב-1923 יצא לאור כספר ביידיש ב-1929 חבלי גאלה : (מסתורין, רומן ודרמה) / תרגם מיידיש ב. מרדכי (מרדכי ברתנא ) ירושלים : המאסף, תש"ז.
תכן: [1] משיח בן אפרים.–[2] יום שני בשבת.–[3] יעקב פרנק מחזה בשלוש מערכות
הילל צייטלין "יעקב פרנק"מחזה ביידיש 1929
יצחק בשביס זינגר "המשיח החוטא" ( סיפור בהמשכים ביידיש 1935-1936 על חיי יעקב פרנק.סיפור זה אינו נחשב על מיטב יצירתו של בשביס ולא יצא לאור כספר באנגלית או בעברית.
צבי הירש.סקלר הקשת בענן :שבעה סיפורים (ניו יורק ,הוצאת עוגן ,1948)
קובץ של שבעה סיפורים היסטוריים מסודרים לפי רצף כרונולוגי:
הסיפור המסיים "קץ הפלאות" על הפרנקיסטים.
צבי הירש סקלר גם כתב את היצירה הספרותית הראשונה שהתמקדה בחוה פרנק בתו של יעקב פרנק שבה היא מתוארת כזוממת גדולה בפני עצמה :
לא תאמינו כי יסופר " ( 1962 ) מחזה בתוך מסך ומסיכות: ארבעה מחזות ושני מערכונים תל-אביב : מחברות לספרות, תשכ"ד 1964
וינשל ,יעקב ענקים במדבר ( הוצאת שלח , 1952)
קובץ סיפורים היסטוריים על משיחי שקר לאורך הדורות וכלל את :
"יעקב פרנק " ( המאה ה-18) .
,אברהם שמואל שטיין אש מריבה : טרילוגיה היסטורית: התוכן: א. חידת הקמיעות (פולמוס עמדין-אייבשיץ) — ב. דודאי צבי (עלילות שבתי צבי) — ג. נקמת מרעים (תועבת פראנק) . תל-אביב : מ. ניומן, תשט"ו 1955
שטין, אברהם שמואל והאש השאירה אפר : רומן היסטורי על פראנק ועדתו / תל-אביב : אלף, תשי"ז 1957.
,
אברהם שמואל שטיין
מצאתי
שגיאה
g
אנו שמחים שחזרתם לפרויקט בן־יהודה!
האתר משרת את ציבור חובבי ולומדי הספרות העברית, ויהיה לעולם נגיש בחינם וללא פרסומות! הסריקה, ההקלדה, ההגהה, והעריכה הטכנית נעשות בהתנדבות, אולם עלינו לשלם עבור אחסון ופיתוח תוכנה – וכאן אנו זקוקים לעזרתכם.
zכן, אשמח לעזור!תודה, לא הפעם
–
אברהם שמואל שטיין
(1911-1960)
עיתונאי, סופר, עורך, מתרגם והיסטוריון ישראלי, חבר מערכת "דבר".
יצירות במאגר:250 יצירות
Qעל אודות אברהם שמואל שטיין ביומן הרשת
l פרוזה
עלים טרופים ברוח
ע“פ מהדורת עם עובד, תשי”ב
1. דמויות שחר
2. טרפי גולה
3. בשולי מולדת
אהבה בצל הצלב
ע“פ מהדורת תשי”ג
סכיזוֹפרֶניה – ואהבה
אהבתו של חייל משוחרר
אהבת-עַד
אהבה בצל הצלב
אהבה שנכזבה
אהבת עסקן
אהבה דחויה
עִם הספר (אחרית דבר מאת המחבר)
אש מריבה
ע“פ מהדורת תשט”ו
מבוא ל"אש מריבה"
חלק א': חידת הקמיעות (פולמוס עמדין-אייבשיץ)
חלק ב': דודאי צבי (עלילות שבתי צבי)
חלק ג': נקמת מרעים (תועבת פרנק)
והאש השאירה אפר: רומן הסטורי על פראנק ועדתו
ע“פ מהדורת תשי”ז
בת המושבה: רומן ארץ-ישראלי
ע“פ מהדורת תשי”ח
אש פושטת באופק
מתוך “מאסף ישראל”, בעשור לעצמאות ישראל, 1958
שבע חופות מתוך העזבון
אֵשֶׁת מְדָנִים
הספרדיה גרציה אברבנאל
אהבתה העצמית של גב' רינג או: דיבּוּק וּשְמוֹ פָּרָנוֹיָה
עדה וצילה
אוייבת הגברים
היא מתה פעמיים
שיבה אשר נס בה
k מחזות
פרנק ובתו (מחזה היסטורי; במלאות 250 שנה למשפטי עלילת-הדם של כת הפרנקיסטים)
W. Gunther Plaut, 1912-2012 The man who would be Messiah : a biographical novel / Oakville : Mosaic Press, c1988
יעקב פרנק שב בשנות התשעים
אמצע שנות התשעים היה תאריך מפתח בהתעניינות מחודשת בפרנקיזם בספרות העברית.למה לא ברור לי. אבל פתאום היה פרץ של התעניינות מחודשת ביעקב פרנק ובבתו חוה.
פתאום הופיעו כמעט במקביל ארבעה רומנים שונים על יעקב פרנק והפרנקיזם.
עזריאל הירש מיום כיפורים זה:רומן היסטורי הוצאת ראובן מס ,1994.
המשך הספר "כציפורים עפות " מ-1992 סיפורה של משפחה יהודייה במאה השמונה עשרה בפולין . על רקע עליית החסידות והפרנקיזם .בספר מתואר מאבקו של הבעל שם טוב ביעקב פרנק.
זה היה רומן שגרתי מהסוג שכבר פורסמו בעבר למשל זה של שטיין שבו הופיע פרנק כדמות משוקצת.
הרומנים האחרים שפורסמו כמעט במקביל היו מסוג שונה מאוד.
יורם בר – נר בצהריים :רומן דוקומנטארי כתר, 1995. רומן היסטורי על יעקב פרנק והכת שלו.
רומן שמוצג כספר זכרונות של מאמין בפרנק.סיפורם של רב וקבוצת יהודים מן המאה השמונה עשרה שהלכו בעקבות משיח השקר יעקב פרנק, אדם כריזמאטי שסחף אתו את שרידי השבתאים בפולין והפך אותם לחסידיו. אתו השתתפו באורגיות פרועות, אתו פרקו מיהדותם ואתו התנצרו. ספור מרתק ביותר ומרגש מבוסס על עובדות היסטוריות.
באופן יחסי הסופר נראה אוביקטיבי וכמעט סימפטי לפרנק ולעדתו.
עודד בארי ספר תהילת הגבירה הוצאת מימוזה , 1995.
סיפור היסטורי של במאי ומחזאי על יעקב פראנק ,ומתמקד בבתו חווה שהפכה\ למנהיגת הכת אחריו ועל המהפכן הצרפתי-פרנקיסטי יוניוס ברוטוס פריי שהיה קרוב משפחתם.
למרות הדמיון בשמות נראה שאין קשר בין בר ובארי ושני הספרים שלהם פורסמו במקביל באופן מקרי לחלוטין.
ואכן שניהם מתארים את פרנק בצורה מנוגדת לחלוטין.
הסיפור האולטרה פמיניסטי הזה של בארי הוא סימפטי מאוד לחוה פרנק שהיא הגיבורה ללא ספק ( ותופסת מקום מרכזי ביצירה ספרותית לראשונה מאז המחזה של צבי הירש סקלר "לא תאמינו כי יסופר" ) ומוצגת כספק משיחה ספק אלילה.
יעקב פרנק עצמו שמופיע רק כאיש זקן ועייף לעומת זאת הוא דמות משנית לחלוטין.
לדעתי זהו הספר הפרובוקטיבי ביותר שהופיע על הפרנקיזם בעברית. לצד "היהודי האחרון " של קניוק ו"זיעה מתוקה " של רועי רוזן ( ראו למטה).
ניצה ק"ן סקסופון תל-אביב : בבל, 1998
רומן שעוסק באישה שהיא גילגול מודרני של אווה פרנק והספר מדלג בין ישראל המודרנית לתקופת פרנק.
ספר אולטרה פמיניסטי ואירוטי מאוד שבו אווה פרנק היא הדמות המרכזית ויעקב פרנק הוא דמות משנית לחלוטין.
רותי רום עקיצת האקנתוס / תל-אביב : ידיעות, 2007.
סיפור של צאצאית של אחד מיריביו הגדולים של פראנק יעקב עמדין " ומסופר גם מנקודת מבטו.
לאחר מכן הייתה הפסקה ברומנים על הפרנקיזם עד שהופיע הרומן הגדול מכולם על יעקב פרנק בשפה הפולנית ( שלא הייתה שפתו של יעקב פרנק. הוא דיבר בעיקר יידיש ולאדינו ) והוא כבר היה זוכה פרס נובל לספרות. יעקב פרנק חדר עימו לזרם המרכזי של התרבות.
אולגה טוקרצ'וק , ספרי יעקב, או המסע הגדול דרך שבעה גבולות, חמש שפות ושלוש דתות מרכזיות להוציא את השוליות : כפי שסופר על ידי המתים וכפי שהשלימה המחברת על סמך עיון בספרים שונים ובעזרת הדמיון / Księgi Jakubowe 2014 תרגמה מפולנית: מרים בורנשטיין ; עריכה מדעית: אבריאל בר-לבב ויונתן מאיר ירושלים : כרמל, תש"ף 2020.
זהו הספר הגדול ביותר שהופיע אי פעם על יעקב פרנק הן במספר העמודים ( 690 עמודים במהדורה העברית ) והן באיכות הספרותית. כאמור זהו הרומן ההיסטורי היחיד שזכה בפרס נובל מזה עשרות שנים.
אולגה טוקרצ‘וק (נו’ 1962),המחברת היא סופרת, פעילה חברתית ופמיניסטית. היא פסיכולוגית בהשכלתה, כותבת מאז שנת 1979, ספריה הרבים תורגמו ליותר משלושים שפות. בשנת 2018 הייתה גם כלת פרס מאן בוקר על ספרה Bieguni (טיסה). היא זכתה ארבע פעמים בפרס ניקֶה, הפרס הספרותי החשוב ביותר בפולין, ובפרסים רבים במדינות השונות שבהן יצאו לאור ספריה.
בפולין הספר עורר סערה. מכיוון שהמחברת העזה לאמר בהקשר אליו שישנן נקודות אפלות בהיסטוריה הפולנית שעל הפולנים להודות בהן :כמו הכיבוש הקולוניאלי של איזורי ליטא שתושביה שועבדו וההתייחסות הרעה ליהודים .הסופרת זכתה להתקפות איומות בחוגים הלאומניים של פולין. וקיבלה איומים על חייה ונאלצה לשכור שומרי ראש.
יש להניח שזכייתה בפרס נובל בספרות על הרומן לא תרמה לחיזוק האהדה כלפיה מחוגי הימין הקיצוני בפולין.
"ספרי יעקב" זכה בפרס נובל לספרות ב-2018 ( אבל בגלל שערוריה הקשורה בפרס הפרס התקבל רק ב-2019 )
על "דמיון עלילתי שיחד עם תשוקה אנציקלופדית מייצג את חציית הגבולות כדרך חיים".
יש להניח שזהו הכבוד הגדול ביותר שבו זכה אי פעם משהו המזוהה עם יעקב פרנק לאחר מותו ומות בתו.
עטיפות זרות :
ולאחרונה הופיע ספר חדש על יעקב פרנק מאת המורה הרוחני והסופר אוהד פלא האזרחי שאינו מסתיר את משיכתו ליעקב פרנק אישותו ורעיונותיו וניתן לראות בון מעין "ניא פרנקיסט".
זהו ספר שני בסדרה של רומנים היסטורים פרובוקטיבים .
על הספר הראשון בסדרה "קדשה -שובן של כוהנות האהבה "( הוצאת דופן ,2016) העוסק בימי המלך יאשיהו קראו כאן.
סיפור מתן תורה על פי אוהד אזרחי
הספר העוסק ביעקב פרנק ובפרנקיזם הוא הספר השני בסדרה:
קדשה ספר שני –אפלה זוהרת ,דופן 2020
בספר זה מוצג יעקב פרנק ( ולא דווקא בתו חווה) בצורה סימפטית כפי שלא הוצג
מעולם עד כה בספרות העברית .אבל מאידך יש גם תיאור סימפטי מאוד של מייסד
החסידות הבעל שם טוב. השניים מוצגים כמי שיש בינם נקודות דמיון.
קיראו פרקים מהספר ב"יקום תרבות ":
הרב ישראל בעל שם טוב ויעקב פרנק
ספרים על צאצאים וממשיכים של יעקב פרנק
ישנם כמה וכמה ספרים בעברית על צאצאים וממשיכים של פרנק וכולם ספרים יוצאי דופן ביותר.
יורם קניוק היהודי האחרון.הוצאת הקיבוץ המאוחד וספריית הפועלים .1981
הרומן מתאר את קורותיה של משפחה אחת, מימי יעקב פרנק בפולין ועד למלחמת יום הכיפורים בישראל. הוא כולל התייחסות לנושאים שונים: מיסטיקה יהודית, והגורל היהודי.
נחשב לאחד הספרים הגדולים בספרות העברית החדשה.
ראו מאמר עליו של גיורא לשם :
רועי רוזן ,ג'וסטין פרנק זיעה מתוקה / תל-אביב : בבל, 2001.
ביוגרפיה וניתוח מוקומנטארי ( בדוי המתחזה לאמיתי ) על חיי אמנית יהודיה צאאצית של יעקב פרנק שמגיעה מצרפת לארץ ישראל וחיה שם חיים מיסתוריים ביותר הראויים לאבי אבותיה.
ז'וסטין פרנק היא מעין גלגול של יעקב ואוה פרנק ביחד כמשיחה אמנותית מרתיעה.
ראו סיפור על הדמות ועל קשריה הרעיוניים העמוקים עם יעקב פרנק של אלי אשד :
“ יוסי אבני –לוי שירת החטאים” (“כנרת זמורה ביתן”, 2010)
יוסי אבני-לוי דיפלומט וסופר ריגול הוא מחבר רב-המכר עטור השבחים איש ללא צל, חתן פרס ראש הממשלה לספרות.והוא כתב גם רומן מתח החוזר לימיו של יעקב פרנק.
הספר עוסק באנשים היוצאים לחקור תקופות אפלות במיוחד בהיסטוריה היהודית. תקופת השואה ותקופת יעקב פרנק “משיח השקר”. הגיבור הוא בועז, חוקר שואה אובססיבי ממוצא עיראקי-כורדי, המחפש את יומנו הנעלם של חיים מרדכי רומקובסקי, ראש היודנראט של גטו לודז” – איש שהעדיף לשתף פעולה עם הגרמנים בתקווה להציל כמה אומללים מהגטו “שלו”. דמויות נוספות בסיפור הן קפלושניק, החולם להקים מדינה יהודית בגליציה, ואשתו שלומית החוקרת את כת הפרנקיסטים משולחת הרסן שסחפה את יהודי אירופה במאה ה-18. מעל הדמויות בסיפור מרחפת דמותו המיתית והחושנית יעקב פרנק, משיח השקר שהתיר את כל האיסורים, סגד ליצר הרע וירד אל הביבים כדי לחלץ מהם גאולה.
וכך, במקביל לעלילת ההווה, מוצגת פרשת משיח השקר יעקב פרנק, שגם הוא כמו “מלכי יהודים” אחרים לאורך ההיסטוריה, הציע חזון גאולה לעם הנבחר. חזונו של פרנק הכולל אורגיות פרועות וסאדו-מזוכיסטיות, עירוב מין בשאינו מינו, פולחן המוות וקניבליזם – הם שיכו אחת ולתמיד בקורבניות הפסיבית והנשית של היהודי הגלותי. כך הוא יצא מ”טריטוריה נפשית של מוסר” אל “ממלכת יצר פראית ומרתקת”, יחבור לשטן ולחטא וסוף סוף יהיה עם ככל העמים…
והנה קטע מראיון עם יוסי אבני הלוי על הספר "שירת החטאים":
אלי: איך הגעת לנושא הבאמת רדיקלי הזה? מה משך אותך בו? איזה תחקיר ביצעת?
יוסי: “נקלעתי לנושא של יעקב פרנק במהלך נסיעה ארוכה וקסומה ברחבי דרום-מזרח פולין – היא גליציה של הזיכרון היהודי, בחברתו של מי שהיה השגריר דאז בוורשה, דוד פלג המנוח, חבר יקר שלי. הבטנו במרחבים הריקים והירוקים של פולין, שפעם היו מלאים מיליוני יהודים, ושאלנו את עצמנו בבדיחות הדעת, למה לא להחזיר את היהודים לפולין? היה לנו מכר משותף, יהודי ורשאי יקר, יליד סוסנוייבץ, ששמו מיכאל, ממנו גזרתי את דמותו של יעקב קפלושניק שחולם על שיבת ציון החדשה: כשם שיהודים ברחו מאירופה מערבה ומזרחה, לאמריקה ולארץ ישראל, כך יהודים יברחו בהמוניהם חזרה לגליציה, היא ציון החדשה, מפחד הגרעין האיראני ומפחד הטרור האסלאמי שלובש צורה קיצונית ואלימה יותר ויותר מדור לדור. זוהי משנתו של יעקב קפלושניק, יהודי פולני תימהוני ששולח מכתבים כדי להחזיר הביתה את יהודי העולם. הביתה, לפולניה דווקא.
“מפה ומשם העלינו יחד באוב את דמותו של יעקב פרנק, איש מסוכן, מסתורי, צבעוני ומקסים לגמרי, שהסתובב במקומות הללו ממש והטיף לרוע. לחטאים. לעשות את ההיפך מהמוסר, כי דווקא בחציית הגבולות המטאפיזית יוכלו יהודים לצאת מההגדרות של עצמם ולהיות ככל העמים. כשקראתי בחיבור שהשאיר אחריו, “דברי ימי האדון”, עמדתי פעור פה ממש. אתה נתקל במטורף מגלומן בעל יכולת מיתית, עם תאוות מיניות ודמיון מפתיע. היה משהו משחרר בחירות שלו לחשוב ולעשות מעשים שהיו מנוגדים כל כך לאיסורים של היהדות הרבנית של פולין, רוסיה והבלקנים. ולכן הוא קסם להמוני בחורי ישיבה ועלמות חסרות מנוח. הדמות שלו סיקרנה אותי, אולי משום שהרחתי בה את החומר המשכר של השיגעון ושל הגאונות”.
אלי: האם תשוב לעסוק בנושאים הקשורים למשיחי שקר?
יוסי: “יש משהו קוסם במשיחי שקר. ביכולת להלהיב את ההמונים, להוליך אותם במדבר, ולו במדבר הרעיוני, לנסות להציל אותם, ובעצם להוליך אותם אל עברי פי פחת. משיחי השקר הם תופעה יהודית כל כך, שלא זכתה לתשומת הלב הראויה לה. אנשים בעלי ניצוץ של טירוף ושל אדיקות, שראו את עצמם שליחיו של האל. של רעיון. יש אומרים שגם מרדכי רומקובסקי היה משיח שקר טראגי של גטו לודז”. הוא ניסה להציל את 78 אלף היהודים האחרונים של לודז” בהבטחה שאם יעבדו קשה וייצרו מדים, צינורות, סלי קש, יחוסו הגרמנים על חייהם. היהודים שוכנעו לוותר על ילדיהם הקטנים עד גיל עשר – ובעצם איזו ברירה הייתה להם? גררו את הילדים האומללים לעגלות שהוליכו אותם למחנה ההשמדה “חלמנו” כדי למות שם בגז, אבל הסוף המר חיכה גם להם מעבר לפינה. רק מתי מעט ניצלו”.
אלי: איזה תגובות מעניינות קיבלת על הספר?
יוסי: “לצערי, “שירת החטאים”, שעוסק בחיבור שבין משיחי שקר לבין רומקובסקי והקמת ממלכה יהודית בפולין, לא זכה למקום שקיוויתי לו על מדף הספרים. אבל הוא זיכה אותי בתגובות מרגשות מאוד. המרגשת מכולן הייתה של יהודי קשיש, תושב צפון אמריקה, שזכר את רומקובסקי בחייו כילד קטן הוא סיפר לי כיצד התיאורים, חלקם דמיוניים, עוררו בו געגוע מסוג כואב במיוחד”.
חוה פרנק באמנות
חוה פרנק בתו של יעקב פרנק זכתה ללפחות תמונה אותנטית אחת ואולי עוד כמה שלא ברור אם הן אותנטיות.
אוה פרנק ארכיון העיר אופנבך.הצייר לא ידוע.מבוסס על תמונה במדליונים פרנקיסטים. התמונה הזאת שהיא אולי אמינה יותר בגלל הפרצוף הלא מושך של חוה פרנק אינה יכולה להיות
חוה פרנק .צייר לא ידוע .תמונה בבית התפוצות. הסופר עודד בארי מייחס את התמונה לצייר הידוע פרנסואה בושה ( 1703-1770)
אוה פרנק לפי הסגנון של פרנסואה בושה).
Alexander Kraushar, Frank and Polish Frankists 1726-1816. Historical monograph , Kraków 1895
צייר לא ידוע חוה פרנק בסביבות 1775
ספרי עיון על פרנק והתנועה הפרנקיסטית :
כתבי יעקב פרנק
ספר דברי האדון מאת יעקב פרנק בתרגום פאניה שלום ובעריכת רחל אליאור
Frank, Jacob, approximately 1726-1791 Sayings of Yakov Frank / / translated by Harris Lenowitz. Berkeley, CA : Tree ; Oakland, CA : Tzaddikim, 1978.
"These sayings are translated from the Hebrew of N. Sokolow"
ה'כרוניקה'-תעודה לתולדות יעקב פראנק ותנועתו / ב צירוף תרגום לעברית, מבוא והערות בידי הלל לוין מקורות לתולדות עם ישראל) כתבי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים החטיבה למדעי-הרוח) ירושלים : תשמ"ד 1984
תקציר הספר :מהדורה ביקורתית של כתב־היד הפולני, בצירוף תרגום לעברית, מבוא והערות
תעודה זו, שנתגלתה בידי המהדיר בספרייה בלובלין שבפולין, היא העותק היחיד ששרד מספר דברי הימים של התנועה הפראנקיסטית. מקור זה, יש בו כדי להשלים את הידוע על התנועה ועל מנהיגה.הוא כולל גירסה של "ספר דברי האדון " של יעקב פרנק.
רחל אליאור על ספר דברי האדון של יעקב פרנק
- רחל אליאור, 'ספר דברי האדון' ליעקב פרנק: אוטומיתוגרפיה מיסטית, ניהיליזם דתי וחזון החירות המשיחי כריאליזציה של מיתוס ומטפורה, בתוך: הנ"ל (עורכת), החלום ושברו: התנועה השבתאית ושלוחותיה – משיחיות, שבתאות ופרנקיזם, דברי הכנס הבינלאומי השביעי לחקר תולדות המיסטיקה היהודית לזכר גרשם שלום, ירושלים תשס"א, (מחקרי ירושלים במחשבת ישראל, כרכים טז-יז), כרך ב, עמ' 471–548
- מהדורה אנגלית מורחבת :
Elior, Rachel
Jacob Frank's Book of the Words of the Lord :
mystical automythography, religious nihilism and the messianic vision of freedom as a realization of myth and metaphor / Leuven, Belgium : Peeters, 2018
This book is concerned with the exceptional history and unprecedented thought of Jacob Frank (1726-1791), a Messianic antinomistic Jewish-Moslem-Christian leader, active in the second half of the 18th Century in the Polish-Lithuanian Commonwealth, Othman empire, Moravia and Germany. Frank grew up in the Dönme circles in Salonika (Dönme was the Turkish name of the Moslem-Jews who were followers of the messianic leader Sabbatai Zevi (1626-1676), who was forced to become a Moslem. His followers decided to convert to Islam in 1683 in order to live separate Jewish messianic life). Frank defined himself in his mythical autobiography, known as "The Words of the Lord" as a chosen messianic Leader and as an anarchist visionary who decided to cross every border and to destroy every book, law and order. His anarchistic behavior as well as his broad social influence caused a persistent rabbinic persecution and excommunication that brought Jacob Frank and his thousands followers to undertake a mess conversion to Christianity in 1759-1760.
אלכסנדר קרויזהר פראנק ועדתו : … תפ"ו-תקע"ז, מחקר ומדרש בדברי הימים, יסודתו בשפוני טמוני בתי גנזי כתבים עתיקים וכתבי-יד שונים / תרגם נחום סוקולוב בשני כרכים ווארשא : יצא לאור על ידי בית מערכת הצפירה דפוס מ. לעווינסקי, תרנ"ו 1895.
אמורים היו להיות שני כרכים שיתורגמו מיידית לאחור המהדורה הפולנית. אבל כרך ב' הדפסתו נפסקה באמצע לאחר כמה עמודים בלבד.
.למה ? אולי כי קרויזהר יהודי פולני התנצר לאחר הכתיבה וזה הרגיז את סוקולוב שהפסיק כתוצאה את הדפסת כרך ב' וחבל.
ספר זה נחשב לספר היסוד על תולדותיו של יעקב פרנק ותולדות התנועה שלו.
אבל כדאי לציין שחוקר הקבלה גרשום שלום מאוד לא העריך אותו וטען שקרויזהר כלל לא הבין על מה כתב ופירסם…
המהדורות האנגליות של הספר של קראוזר.
זלמן שזר על תלי בית פרנק : רשמי אופנבך / [ברלין] : [א. הורודיש], [תרפ"ג] 1923 מהדורה שנייה :ברלין : אברהם בן שמואל הורודיש, תרפ"ג [1923].
במקור פורסם כמאמר עקבות אחים אובדים (_ רשמי ביקור באופנבאך מפלטם האחרון של הפרנקאים )האדמה א' תר"ף ( 1920.
מהדורה חדשה הוצאת בלימה ,2023
רישמי ביקור של זלמן שזר בעיר אופנבך שם חי ומת יעקב פרנק בבית ענק.
מאיר שמואל בלבן (1877-1942) לתולדות התנועה הפראנקית. תל אביב : דביר, תרצ"ד-תרצ"ה.בשני כרכים .ספר שלא נשלם .בלבן סיים אותו עם ויכוחי הפרנקיסאטים ונצגי היהדות האורתודוכסית.
הכרך השלישי שתוכנן לא פורסם.
גרשום שלום "מצווה שבאה בעבירה" אחד מאמריו החשובים הראשונים של שלום שבו תיאר לראשונה את היחודי בפרנק ובפרנקיזם.
הופיע לימים בספרו של גרשום שלום "מחקרים ומקורות לתולדות השבתאות וגלגוליה.הוצאת מוסד ביאליק 1974.
,יעקב וינשל יוניוס ברוטוס פריי: שבתאי על גרדום המהפכה ( ירושלים : אגודת חשמונאי-מרכז לחינוך ולתרבות, תשמ"ג)
ספריית "יתד".
פורסם לראשונה ב"האומה", 1962. סופר מודרני חוקר את תעלומת חייו של פרנקיסט קרוב משפחתו של יעקב פרנק שהפך לאחד המנהיגים הבולטים של המהפכה הצרפתית.
יעקב וינשל חושף בספרו זה את דמותו של משה דוברושקה מספיחיה של התנועה הפרנקיסטית-הלוא הוא יוניוס ברוטוס פריי, הוא פרנק תומס פון שיינפלד-ספק יהודי וספק מומר ומתבולל, ספק מקובל ספק משכיל, ספק יעקוביני וספק מרגל, אבל פראנקיסט אמיתי ושלם.
- Mandel, Arthur The militant Messiah, or, The flight from the ghetto : the story of Jacob Frank and the Frankist movement / Atlantic Highlands, N.J : Humanities Press, c1979.
שמואל ורסס ורס השכלה ושבתאות : תולדותיו של מאבק. / ירושלים : מרכז זלמן שזר, 1988
סקירה ממצה על הסיפורת ההיסטורית על השבתאים והפרנקיסטים בשפות שונות עד סביבות שנות 1920.
עדה רפפורט -אלברט חסידים ושבתאים, אנשים ונשים / ; עריכה: עמנואל אטקס ודוד אסף ; הפקה והבאה לדפוס: יחזקאל חובב ירושלים : מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי, תשע"ה 2014.
כולל מאמרים על נשים בפרנקיזם.
Ada Rapoport-Albert;
Women and the Messianic Heresy of Sabbatai Zevi :1666–1816, translated from the Hebrew by Deborah Greniman, Littman Library of Jewish Civilization, 2011,
Ada Rapoport-Albert traces the diverse manifestations of this vision in every phase of Sabbatianism and its offshoots. These include the early promotion of women to centre-stage as messianic prophetesses; their independent affiliation with the movement in their own right; their initiation in the esoteric teachings of the kabbalah; and their full incorporation, on a par with men, into the ritual and devotional life of the messianic community. Their investment with authority was such as to elevate the messiah's s wife (a figure mostly absent from traditional messianic speculations) to the rank of full messianic consort, sharing in her husband's s redemptive mission as well as his divine dimension. By the late eighteenth century, a syncretistic cult had developed that recognized in Eva-the unmarried daughter of Jacob Frank, one of Sabbatai Zevi's s apostate messianic successors-an incarnate female aspect of the kabbalistic godhead, worshipped as 'Holy Virgin's and female messiah by her father's devotees. This was the culmination of the Sabbatian endeavour to transcend the traditional gender paradigm that had excluded women from the public arena of Jewish spiritual life. This work is a translation by Deborah Greniman.
פאבל מצ'יקו 1971- ערב רב : פנים וחוץ בויכוח הפרנקיסטי / י ; תרגמה מאנגלית: ברוריה בן-ברו רושלים : מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי, תשע"ו 2016.
הסיכום ההסטורי החדש והממצה ביותר על התפתחות הפרנקיזם במאה ה-18.פורסם במקור בפולנית לאחר מכן באנגלית ומתורגם מאנגלית לעברית.
קיראו סקירה על הספר
משה סלוחובסקי :יעקב פרנק המשיח של קזנובה
המהדורה הפולנית והאנגלית של "ערב רב"
The mixed multitude : Jacob Frank and the Frankist movement, 1755-1816 / Philadelphia : University of Pennsylvania Press, c2011.
מי אתה יעקב פרנק? הרצאה של פאבל מציקו
קיראו ראיון עם פאבל מאצ'קו על ספרו על יעקב פרנק :יעקב פרנק והפראנקיזם
קיראו את הסקירה הממצה והמעולה מסוגה של חוקר השבתאות והפרנקיזם ד"ר אלי שי על יעקב פרנק ובמה בעצם האמין ובמה האמינו תומכיו ב"יקום תרבות "
קיראו את מאמרו של פרופסור יונתן מאיר :
גאולה מעמקי התהום :דמותו של יעקב פרנק במחקר ובספרות
האזינו למיכאל הרסגור מספר על יעקב פרנק
משא דומה הרצאה של פרופסור עדה רפפורט -אלברט על יעקב פרנק
צפו ביעקב פרנק ב"היהודים באים "
קיראו עוד על יעקב פרנק
קיראו עוד בפרויקט יעקב פרנק של "יקום תרבות":
אלי שי על האמת של יעקב פרנק: במה בדיוק האמינו פרנק ובני עדתו ?
יונתן מאיר “גאולה ממעמקי התהום”: יעקב פרנק במחקר ובסיפורת
יעקב פרנק איור מודרני מאת val buchcove
יעקב פרנק בעת מותו ב-1791. ארכיון העיר אופנבך באוסטריה.
הגולגולת של יעקב פרנק שנחפרה מקברו והפכה למוצג מוזיאוני עבור צופים מעוניינים.
4 תגובות על “יעקב פרנק ועדתו – הפרנקיסטים וצאצאיהם בסיפורת העברית והכללית”
תודה רבה. תרשה לי להשאיר קישור למאמר שכתבתי על ספרה של אולגה https://wordpress.com/post/readingpoetryblog.wordpress.com/688
[…] ואל ספרי חכמים אחרים. ובהערת-אגב, לא מצאתי ביוגרפיה על יעקב פראנק ─ האם נלחמים בפראנקיזם ומחרימים אותו עד עצם היום […]
[…] יעקב פרנק ועדתו -הפרנקיסטים וציאצאיהם בספרות העברית וה… […]
[…] הנראה יש לה קשרים מסתוריים עם חוגי הכת הפרנקיסטית של משיח השקר היהודי יעקב פרנק מהמאה ה-18 שנהג לקיים אורגיות מיניות עם כל מי […]