web analytics
קטגוריות
סיפורת היסטורית

אנשי האי יב-סיפור היסטורי מאת מרדכי סמיד ( (סמיאטיצקי)

סיפור היסטורי יחיד במינו על יהודי האי המצרי יב במאה החמישית לפני הספירה. האנשים שהודות למכתבים ששלחו וקיבלו אנחנו יודעים שחג הפסח נחגג עוד במאה החמישית לפני הספירה ,ושלאל העברי היה מקדש גם במצרים ועל ההתפרצות האנטי יהודית המתועדת הראשונה בהיסטוריה האנושית.

 

מכתב אל יהודי האי יב במאה החמישית לפני הספירה בנושא חג הפסח

 

לכבוד סיום חג הפסח נחזור אל העדויות הקדומות ביותר שנמצאו לקיומו של חג זה.מכתב שנכתב אל יהודי האי יב  הוא האי אלפנטין במצרים במאה החמישית לפה"ס.

יהודים שהמסמכים שלהם שהתגלו במאה העשרים הם תעודות כמעט יחידות לגבי יהודים מחוץ לארץ ישראל במאה החמישית לפני הספירה. יהודים אלו  היו שכירי חרב של הפרעה מצרי ולאחריו של הפרסים והיה להם מקדש משלהם באי שבו הקרינו קורבנות לאל היהודי .

ומסתבר ממכתב שהם קיימו את חג הפסח המוכר לנו.

משום מה הכוהנים המצריים ניסו להחריב את המקדש הזה והההשערה  שלי היא  שזה היה בגלל שהם שמעו את סיפור חג הפסח חג אנטי מצרי ללא כל ספק.

הסיפור הטריף עליהם את דעתם וגרם להתפרצות האנטי יהודית  הראשונה הידועה לנו.

לכבוד זה לפניכם הסיפור הכמעט יחיד בספרות העברית המוכר לי  העוסק ביהודים של האי יב.

 

הסיפור פורסם בכתב העת גליונות ב-1948 זמן קצר לפני שהמחבר נפל במלחמת העצמאות.

 

מרדכי סמיד (  (סמיאטיצקי) ( 1912-1949 ) ידוע  כיום דווקא כמי שחיבר ספר על תולדות יהודי פולין .אבל הספרלא זכה לראות אור עקב מותו, ללא עת, של מחברו.רק בשנים האחרונות חיבור שנכתב על ידו ונשמר למעלה משישים שנה. בשנת המאה להולדתו החליטה בתו להוציאו לאור. לכתב  היד המקורי נוספו השלמות שנמצאו בכתב ידו של האב בעיזבון המשפחתי.  נוספו השלמות נוספות  על ידי יפעת רווה, והוא הופק,על ידי עדנה ורד, בתו של המחבר, ובני משפחתה. ‬

זהו תולדות יהודי פולין :מראשית התהוות היישוב היהודי בפולין עד השואה (קיבוץ דליה : מערכת, תשע"ב 2011.)

בחייו תרגם   מרדכי סמיד עוד את ‫ ספרו של אדוארד שירה העוסק בארכיאולוגיה    לוחות חמר יביעו אמר /    תל-אביב :   אמנות,    ספר שיצא לאור בשני כרכים בשנים 1947-1950. 

וכן תרגם את ספרו של "אסד ביי" הוא  האורינטליסט לב אברמוביץ' נוסמבאום ( 1905-1942) "מוחמד" בהוצאת אמנות ב-1954 ביוגרפיה של נביא האיסלאם.ספר שכבר יצא לאור   שנים לאחר מותו. 

הרעיון לסיפור על יהודי יב נוצר אצלו כנראה לאחר שתירגם  את  לוחות חומר יביעו אומר של א.שירה. ובעקבותיו החליט לכתוב סיפור על יהודי יב

לי ידוע רק על סיפור קודם אחד שעוסק ביהודי יב  "בני מלכים " כרך ב' של אריה עקביא יעקבוביץ ( 1882-1964)סיפור מסדרת זכרונות לבית דוד הוצאת יזרעאל תרצ"ח 1938    על יהודי מהאי יב שבא להתישב ביהודה בימי שיבת יהודי בבל לשם בהנהגת זרובבל בן שאלתיאל  מתישב שם באיזור גבע.   

סיפור הכולל אחרית דבר ממצה ביותר על תגלית מכתבי יב.

 יתכן שסיפור זה היה מוכר לסמיד.

והנה אחרית הדבר של ההוצאה של "זכרונות בית דוד " על יהודי יב. 

 

הסיפור "אנשי יב" של מרדכי סמיד  פורסם בכתב העת "גליונות " בעריכת יצחק למדן מספר 28 בשנת תש"ח 1948

והנה הוא שוב לראשונה מזה 73 שנים.

 

 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

3 תגובות על “אנשי האי יב-סיפור היסטורי מאת מרדכי סמיד ( (סמיאטיצקי)”

עוד ספר שראוי להזכיר, יצא לפני כמה שנים ועסק בשאלה כמה יהודים היו כאן בסוף בית שני. המחברים היו שני כלכלנים, ומסקנתם היתה שבארץ היו 5-6 מליון יהודים…

המס' נשמע מוגזם, אבל הטיעון מעניין. לא מוצא את שם הספר

אלי שלום וחג שמח. רציתי לקרוא ואי אפשר. האם ניסית?

חבל. לו זה היה דרוש למחקר או עבודה, ניחא, אבל בשביל הכיף?

מזכיר לי את הבדיחה על החייל שוייק ששאלו אותו האם יחסי מין זה 100% תענוג או יש שם גם עבודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one + 18 =