web analytics
קטגוריות
סיפורת היסטורית

בצאת ישראל ממצרים :משה רבנו ויציאת מצרים בספרות בקומיקס ובפיזמון העברי

לרגל חג הפסח ההופעות של משה וסיפור יציאת מצרים בספרות העברית בקומיקס העברי ובפזמון העברי.

משה רבנו בציור מפורסם של רמברנדט שבו האותיות על לוח עשרת הדיברות הן עברית אותנטית ( אבל מאוחרת ,האותיות היו צריכות להיות עברית קדומה ורמברנדט לא שם לב לעניין הקטן הזה)

עוד פרק בסדרה שלי על דמויות תנכיות והיסטוריות בספרות בקומיקס  ובקולנוע .

והפעם משה בן עמרם  וסיפור יציאת מצרים.

משה ציור מאת הנריק הכטקופף.מקראות ישראל

 אמנם עסקתי כבר במשה וביציאת מצרים בקולנוע ובטלביזיה.אבל הפעם  נעסוק בו בספרות היפה  בקומיקס העברי  ובפזמון העברי שעסקו כמובן  בו ובסיפור יציאת מצרים לא מעט.

ובהזדמנות אחרת אעסוק בתיאוריות השונות שיש לגבי מקורו של סיפור משה. האם באמת היה אדם כזה או שסיפור בדיוני היה ? ואם היה ואולי עמד בראש קבוצת פליטים ממצרים שהיגיעו מתי שהוא לארץ כנען  מי הוא היה? אולי  נסיך או  אף פרעה מצרי ? 

משה בפרוזה הקדומה 

משה והסנה הבוער.ציור קדום מאוד של סיפור  משה מבית הכנסת בדורה אורופוס בסוריה המאה השלישית לאחר הספירה.

בימי קדם היה כנראה שפע של סיפורים על משה ועל יציאת מצרים ומה שנשאר בידינו זה רק חלק ממה שהיה.בתקופת התנ"ך מן הסתם היו סיפורים רבים שחלקם צונזרו בידי עורכי התנ"ך.רק לאחרונה דווח שחוקר תנ"ך עכשווי חושב שטקסט שהתגלה בידי סוחר העתיקות שפירא במאה ה-19 ונחשב למזוייף ייתכן מאוד שהוא אותנטי והוא טקסט של  גירסה קדומה של ספר דברים  על חיי משה  לפני שהוכנסו בו חוקים שונים בידי עורכים מאוחרים במאה ה-שביעית לפני הספירה. 

הטקסט הקדמון של סיפור משה שהתגלה בידי מוזס שפירא במאה ה-19 וייתכן שהוא הטקסט הקדום ביותר הקיים על משה עוד מהמאה השביעית לפני הספירה.

סיפורים על משה מופיעים בספרים החיצוניים ספר היובלים מהמאה השנייה לפני הספירה.

ידוע על היסטוריון יהודי כותב יוונית בשם ארתפנוס  (סביבות 200 לפנה"ס), שדבריו הגיעו לימינו דרך ציטוטם בכתביהם של היסטוריונים מאוחרים יותר מאבות הכנסייה, סיפר בספרו "על היהודים" שמשה גדל כנסיך מצרי וזיהה אותו עם מוסאוס מאתונהעל ידי זיהוי זה, ייחס למשה אגדות רבות המשלבות מיתולוגיה מצרית ויוונית, ובהן שהיה מורו של אורפאוס ושהמציא את הפילוסופיה, את הספינות ואת המכונות להנחת אבנים ולשאיבת מים ועוד דברים רבים. כמו כן, הוא ארגן מחדש את החלוקה המנהלית והדתית של מצרים ומכיוון שהפך לפופולרי מאוד בקרב ההמונים וקיבל מהכהנים המצריים כבוד של אל, נקרא בשם "הרמס", כי ידע לפרש את ההירוגליפים. המלך, שקינא בהצלחתו, ושלח אותו למערכה הצבאית נגד האתיופים הפולשים.ארתפנוס סיפר רבות על מערכה זאת  משה ניצח במלחמה וייסד עיר בשם "עיר-הרמס". עם הזמן האתיופים חיבבו אותו ולמדו ממנו (וכך גם הכהנים המצריים) את מנהג המילה.האם היו אלה סיפורים שהומצאו בידי ארתפנוס או קדומים לו? אין לדעת. 

ידוע שגם היה מחזאי יהודי באלכסנדריה היוונית  בשם יחזקאל שכתב בשפה היווני במאה השנייה או הראשונה לפני הספירה  מחזה על חיי משה  ועל יציאת מצרים ורק קטעים ממנו שרדו. 

קטעים אלו תורגמו לעברית בידי שלמה שפאן ואפשר לקרוא אותם כאן.

תרגום נוסף של קטעי המחזה בוצע בידי שמעון בוזגלו ואפשר לקרוא אותו כאן.

משה קורא בתורה. בית הכנסת בדורה אורופוס בסוריה המאה השנייה או השלישית לאחר הספירה.

 בין המגילות הגנוזות ניתן למצוא את מגילת המקדש שלכאורה נכתבה בידי משה  זוהי גירסה משוכתבת של נאום משה שמובא בספר "דברים" והיא כמעט בגדר יצירה מקורית על משה. 

לדעת יגאל ידין המגילה שהיא הארוכה וכנראה החשובה מבין כל המגילות הגנוזות  נכתבה בידי "מורה הצדק" המייסד והמנהיג הראשון  של כת מדבר יהודה  היא בערך מאותה התקופה  ולדעתו נכתבה בימי נשיא יהודה החשמונאי  יוחנן הורקנוס.  ואולי בידי המלך אלכסנדר ינאי   במאה השנייה לפני הספירה. 

יש גם חוקר שמקדים את כתיבתה גירסה המקורית של המגילה לימי עזרא הסופר במאה החמישית או הרביעית לפני הספירה.  

היא יצאה לאור בעברית ערוכה בידי יגאל ידין בשם     מגילת המקדש /    ירושלים :   החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה,   תשל"ז 1977 בשלושה כרכים.

ב-1990 בהוצאת  ספרית מעריב, פירסם ידין כרך  פופולארי על המגילה  שבו נתן סיכום של תולדותיה והטקסט שלה. 

   

בספר קדמוניות המקרא מהמאה הראשונה או השנייה לאחר הספירה שיוחס בטעות כנראה לפילוסוף היהודי פילון מאלכסנדריה מובאים סיפורים שונים על משה ועל יציאת מצרים.הוא תורגם מיוונית במסגרת פרויקט  תרגום  הספרים החיצוניים על ידי א.ש.הרטום בהוצאת יבנה 1962. 

וישנם כמובן מדרשים מרובים של חז"ל וסיפורים מאוחרים יותר. 

בולט בהם

ספר הישר: והוא ילקוט סיפורי התורה ואגדותיה  . מהדורה מקורית יצאה לאור באיטליה במאה ה-16. 

עיבד לנוער  אהרון לובושיצקי אשר יועד לבני הנעורים (שם מלא: "ספר הישר והוא ילקוט סיפורי התורה ואגדותיה מעובד לבני הנעורים ולעם", הוצאת ברקאי, ורשה, 1923.

סֵפֶר הַיָּשָׁר הוא חיבור אולי  מימי הביניים  לדעת אחדים  ואולי מהרנסאנס לדעת אחרים  שלא נודע מי חיברו.  לדעת יוסף דן הספר נתחבר, ככל הנראה, בנאפולי בראשית המאה ה-17 , ונדפס לראשונה בוונציה בשנת שפ"ה 1625.  

זהו  החיבור הסיפורי הרחב והמפורט ביותר בספרות העברית החוזר ומספר את סיפורי המקרא, מבריאת העולם ועד יציאת מצרים, מתוך שילוב הדוק של כלל היסודות הסיפוריים בנושא זה מהמקרא עצמו, מהתלמוד ומאגדות חז"ל, ומאוצרות הסיפור המתחדש בימי-הביניים.

הספר סוקר את ההיסטוריה של עם ישראל מתקופת האבות ועד תקופת השופטים. רוב הפרקים בספר מקבילים לפרשיות ספר בראשית, ופרקים נוספים עוסקים בתקופות המקבילות לספרים שמות, במדבר, דברים, יהושע ושופטים.חלק נכבד ממנו הוא אגדות על משה ויציאת מצרים.

את טקסט "ספר הישר" אפשר לקרוא כאן.

עוד על ספר הישר תקראו במאמרה של ורד טוהר כאן.

משה כרועה צאן על עטיפת מהדורה מודרנית לבני נוער של "ספר הישר"

סיפורי משה ויציאת מצריים בזמן המודרני

מסוף המאה ה-19 ובמאה ה-עשרים הופיעו בעברית על חיי משה הספרים  הבדיוניים האלו

פסל של  הארכיאולוג גיאורג אברס.האיש הראשון  שכתב רומנים על משה וימי יציאת מצרים.

הסופר הפופולארי הראשון שספריו הופיעו בעברית על משה ויציאת מצרים היה  ארכיאולוג  ואגיפטולוג גרמני ממוצא יהודי בשם גיאורג אברס.הוא נודע כמי שכתב מחקרים על יציאת מצרים ועל מצרים בתקופתה.ספרו המחקרי הראשון היה "מצרים וספרי משה", שנדפס ב-1867–1868.ואחריו "דרך גושן לסיני" מ-1872.

הוא ידוע כיום  בזכות  פפירוס אברס פפירוס מצרי חשוב בנושאי  רפואה שרכש. אבל בחייו היה ידוע כמחבר רומנים היסטוריים על מצרים העתיקה שתורגמו לשפות רבות וגם לעברית. . 

שלושה מהם תורגמו לעברית ושניים מהם עוסקים בימי רעמסס השני ויציאת מצרים. 

גאורג מוריץ אברס,  ורדה (  במקור 1877 )  תרגם ש. הרברג    _(,אמנות , 1930 '. ב-3 כרכים      

סיפור הרפתקאות  על חיי משפחת כהנים מצרית המתרחש בראשית ימי רעמסס השני בעת  שבני     ישראל  ישבו  במצרים.משה מופיע כדמות משנה בעת שיבתו במדין .     .

הספר הבא של אברס הוא מעין המשך ל"ורדה". הוא הופיע בעברית תחת שמו של סופר עברי שעיבד ושינה אותו בצורה דרסטית:

 שמחה בן-ציון בצאת  ישראל ממצרים: סיפור גבורות מימי קדם "  "( אמנות 1927 מהדורה שלישית 1964  )  

 רומן היסטורי לנוער בשני כרכים של שמחה בן ציון  אביו של הציר הידוע נחום גוטמן וסופר עברי חשוב. 

הסיפור מבוסס על שני ספרים של   גיאורג  אברס   הספר המחקרי  "דרך גושן לסיני "( 1872) והרומן ההיסטורי  שהוא המקור העיקרי "יהושע" ( 1889) שמספרים את סיפור יציאת מצרים תוך הבלטת הקשרים החזקים בין העברים והמצרים. 

הסיפור  שהיה בתחילה תרגום חופשי של הרומן "יהושע בן נון " הופיע בתחילה בהמשכים ארוכים במגזין בעריכת בן ציון "מולדת " החל משנת 1911.  

כעבור עשר שנים עבד בן ציון שוב את תרגומו עיבודו זה "ברוב שינויים והוספות" והפכו ל"סיפור גבורות מני קדם ".הרומן הפך עתה למחרוזת של סיפורים עצמאיים מרתקים המקושרים זה עם זה בסיגנון פאתטי נשגב שמקשה על רהיטות הקריאה.

אף על פי כן בשנת 1962 הספר עוד נכלל במסג4רת הקריאה המונחית לתלמידי כיתה ו' בזכות ערכיו הספרותיים והלאומיים

‫  חלק ראשון: במצרים: א. בלילה ההוא — ב. הנער אפרים — ג. הושע — ד. יהושע — ה. בחבלי מצרים — ו. במחנה ישראל — ז. במסה הגדולה —

חלק שני: במדבר: ח. בין אסירי פרעה — ט. לפלטה — י. מעבר ים סוף — יא. על הבזה — יב. פקח קוח — יג. מבחרי משה — יד. "כאשר ירים משה ידו" — מחתם/

לימים יופיע בעברית ספר נוסף בשם "בצאת ישראל במצרים " שמבוסס על ציורים של נחום גוטמן בנו של שמחה בן ציון.וראו על כך בהמשך. 

אבגוסט  סטרינדברג ,  מיניאטורות היסטוריות 


  • Historiska miniatyrer
     (Historical Thumbnails), fiction, 1905

עברית יעקב קופליביץ ( ישורון קשת ). ( הוצאת שוקן ,1945)

    

זהו קובץ סיפורים היסטוריים מימי יציאת מצרים וכלה בעידן החדש .ברוב הסיפורים מופיע היהודי הנודד בן האלמוות וחלקם עוסקים ביהודים כמו  ישו והרב אליהו בחור במאה ה-16 באיטליה.הקובץ כולל סיפור קצר מעניין מאוד על משה ועל יציאת מצרים כפי שראה אותה המחזאי השוודי המפורסם.

קיראו אותו באנגלית כאן.

 

 דוד פרישמן  במדבר :  מעשיות ביבליות, ספורים ואגדות    ( ברלין הוצאת הספר ,  1923 )

 קובץ סיפורים על נדודי ישראל במדבר.  סיפוריו של דוד פרישמן לרוב מתארים לא את משה עצמו אלא אנשים שונים בין יוצאי מצרים שמוצאים את עצמם בכל סיפור מתמודדים עם החוקים היבשים שאותם יצר משכה והסיום הוא של כל סיפור הוא לרוב טראגי.  כקובץ זוהי אחת היצירות הקלאסיות והחשובות ביותר של סיפורת היסטורית תנ"כית בעברית. והיא תורגמה גם  לרוסית.

 

יצא עם  אחרית דבר של צפורה כגן ואיורים של מנשה קדישמן בהוצאת דביר ,1990. 

 

 עטיפת המהדורה הרוסית של "במדבר" 

קיראו על סיפורים אלו רשימה שלי כאן:

דור המדבר של דוד פרישמן 

 

חיים הזז חתן הדמים. ( לראשונה הופיע בכתב העת "התקופה " ב- 1929 ) . יש מהדורה נפרדת  בהוצאת "מחברות לספרות " מאויירת בידי רות צרפתי.

 

 סיפור על אישתו של משה ציפורה ונסיונה להקריב לאל את בנם מוצג כמעין גירסה קדמונית כמעט אלילית של הסיפור מספר שמות.

מבוסס על הסיפור המוזר בשמות ד' על ניסיונו של ה' להרוג את משה רבנו והצלתו בידי לחש כישוף של האישה ציפורה מוגדר בידי כמה מהמבקרים כיצירת מופת ספרותית הוא ככל הנראה בין יצירות הפרוזה המוערכות ביותר בספרות העברית המודרנית המבוססת על התנ"ך, אם לא המוערכת שבכולן.

זוהי גם אחת היצירות הראשונות בספרות העברית שנכתבה בידי גבר שמוצגת כולה מנקודת מבטה של אישה.

ש מקום לראות בה כאחת מיצירות הפרוזה הראשונות בספרות העברית החדשה שכתובה מנקודת מבט שאינה מונותאיסטית דווקא.

וייתכן שהיא גם הרבה יותר מזה.

"חתן דמים"  הייתה יצירה  נערצת על אנשי התנועה ה"כנענית" של יונתן רטוש ובנימין תמוז שאולי גם בהשראתה היציעו לחיים הזז להיות למנהיגם הרוחני . "

והיא יצירה שהסופר עצמו שינה את דעתו לחלוטין לגביה ולגבי הרעיונות שמאחוריה לאורך חייו ובשנות השישים ניהל ויכוח פומבי עם דוד בן גוריון ראש המממשלה שבה למעשה חזר בו מכל הרעיונות שעמדו בבסיס "חתן דמים ".

 

ככל הנראה הסיפור התנ"כי הטוב והמרשים ביותר הקיים בשפה העברית והמוערך ביותר מבחינה ביקורתית .קיים גם בתרגום לאנגלית 

קיראו עליו מאמר שלי כאן :

בעיקבות חתן הדמים 

החלק הראשון

החלק השני

החלק השלישי

הרומן ההיסטורי הידוע והשנוי ביותר במחלוקת על חיי משה נכתב בידי לא אחר מאשר זיגמונד פרויד.אם כי הוא לא הוגדר על ידיון ועל ידי אחרים כרומן היסטורי .אבל זה מה שהוא. בספר הזה שהוא לכאורה תיאוריה פסיכואנילטית על חיי משה הוא למעשה רומן היסטורי לכל דבר שבו טוען -מספר פרויד שמשה  היה איש מצרי שקיבל על עצמו את אמונתו המונותאיסטית  של פרעה אחנאתון  ושנרצח בידי בני ישראל.תזה שהיא בלשון המעטה קיצונית שנויה מאוד במחלוקת. 

הספר תורגם לעברית פעמיים כיאות למעמדו הבכיר של מחברו. 

זיגמונד פרוייד   משה האיש ואמונת היחוד /  Der Mann Moses und die monotheistische Religio 1939

תרגום ראשון : תרגם והוסיף אחרית דבר משה אתר.  תל-אביב :   דביר,   תשל"ט 1979 

תרגום שני :משה האיש והדת המונותיאיסטית /תרגום מגרמנית: רות גינזבורג ; עריכה מדעית: רקפת זלשיק.  ( זיגמונד פרויד – מבחר כתבים ; ; ז)תל-אביב : רסלינג, [תשס"ט] 2009 

Imt   ‫prin 

 

 

ספרו השנוי במחלוקת של פרויד זכה לכבוד הגדול שהיסטוריון ידוע יכתוב עליו ספר שמנתח אותו  :

יוסף חיים ירושלמי ,    משה של פרויד :   יהדות סופית ואינסופית /תרגם דן דאור  ירושלים : הוצאת שלם, ה'תשס"ו.2006

תקציר:עיון מחדש בספרו שובר המוסכמות של פרויד, משה האיש ואמונת הייחוד, ועימות חזיתי עם הפרשנות המקובלת הרואה בו ביטוי לניכורו של פרויד מהיהדות. ספר עטור פרסים זה מציע תובנות מרתקות בעניין המחלוקת האופפת את רגשותיו של פרויד כלפי יהדותו. ירושלמי מנתח את כוונותיו של פרויד בכתיבת משה האיש ואמונת הייחוד – חיבורו היחיד המוקדש במפורש לנושא יהודי. הוא מציג את הספר בתור ההיסטוריה הפסיכואנליטית של היהודים, היהדות והנפש היהודית – ניסיונו של פרויד לגלות, בצל הנאציזם, מה עשה את היהודים למה שהם."

‫  

תומאס מאן "לוחות הברית " סיפור על חיי משה.1943 

סיפור קלאסי על חיי משה רבנו

תומאס מאן כתב את הסיפור המקורי ב-1943  בהזמנה  של מו"ל אמריקני  בשנת 1942  עבור מה שאמור היה להיות תחילה סרט ולאחר מכן אנתולוגיה  של סיפורים שהתבססו כל אחד על אחת מעשרת הדיברות.

זה היה הסיפור "המוזמן " היחיד שכתב בימי חייו.

זה גם היה הסיפור היחיד שכתב בחייו שפורסם תחילה באנגלית ( מתורגם בידי אדם אחר )  ולא בשפה שבה כתב אותו בגרמנית.

תומאס מאן כתב אותו  בקלות מכיוון שזה עתה סיים לכתוב את סידרת סיפורי "יוסף במצרים " והוא  הרגיש שהוא חוזר לסביבה ולרקע המוכרים לו היטב.

קיראו אותו בבלוג זה כאן.

יעקב חורגין  "ההמדיינית"

 

סיפור על פרשה בעת מסעם של בני ישראל במדבר כשהתקלות עם נשים מדיניות מביאה למותו של  אחד מבני ישראל זימרי בן סלוא שמתאהב במדיינית   בידי הכוהן פנחס.       בתוך קובץ של חמישה סיפורים היסטוריים

 

נדפס בביתר ירחון כרך ב' תרצ"ג תרצ"ד

ושוב ב:

 

אנתולוגיה מקראית

 

נשים בתנ"ך

 

 ולבסוף בתוך "  בשכבר הימים": ספורים היסטוריים ע' 5-27  צייר מ. אריה ,עמיחי,1968.

 

 

 

יוחנן  טברסקי "החוזה והמלך " על בלעם.אנתולגיה תנכית כרך ראשון. 

 שלום אש  משה  Moses, 1951,   (,.) תרגם אהרון אמיר. קרני , 1953

רומן על חייו של משה רבנו.

המפה המלווה את הספר של שלום אש/

,

 

הווארד "פאסט , משה נסיך מצרים

  • Moses, Prince of Egypt (1958) 

תרגום ב גילאי,עידית', 1959."

בספר זה תיאר פאסט מחבר "אחי גיבורי התהילה" רק את חייו המוקדמים של משה בצעירותו  כנסיך בחצר פרעה  וכלוחם בשרות מצרים נגד אנשי כוש עד לבריחתו מארץ מצרים לאחר שהרג אדם.

ככל הנראה פאסט תיכנן לכתוב חלק ב' לספר שיתאר את האירועים הידועים של יציאת   מצרים.  ולמעשה עוד שני חלקים שישלימו את הסיפור כטרילוגיה על חיי משה אך פאסט לא השלים את שאר החלקים מעולם "מחוסר זמן". כנראה  הספר לא הצליח מספיק כדי שיהיה לו המשך. 

 

מהדורות באנגלית :

 

שימו לב לדמיון של הפנים של פרעה ושל משה  בעטיפת המהדורה בכריכה קשה של ספרו של פאסט לפניהם של יול ברינר וצ'רלטון הסטון בסרט "עשרת הדיברות"שיצא לאקרנים כמה שנים קודם לכן. 

 

 

 

בנציון  פירר משה :סיפור מקראי  ניר גלים , 1960 מהדורה ב' :  .מסדה , 1973.

 

חיי משה בצעירותו  מתוארים בידי רב בעל נטיות ספרותיות עם הקדמה לספר של ש"י עגנון שלכאורה משבח אותו אבל יש לציים שהשבחים הם מסוייגים וכלליים ביותר משום מה. פיהרר כתב ספרים נוספים בסדרה זאת של ספרים תנכיים "מאדם ועד אברהם: סיפור מקראי  "( מהדורה א' 1971 ,מהדורהנ ב' הוצאת מסדה 1973)  ו"יעקב ובניו"  (  ספרייתי 1958 מהדורה שנייה מסדה 1973)

 

 

 

,יוסף בן פנחס. עוזיאל   שלשלת הזהב:ממשה עד זרובבל.( הוצאת אל"ף ,1964.. )

 

עשרה סיפורים היסטוריים מימי משה עד ימי עזרא.

, צבי לבנה -ליברמן  משה : אודות משה רבנו  (עמיחי, 1977.)

 

 סיפור  לבני הנער אודות חיי משה.

 

הראבן שולמית שונא הניסים. דביר,   1983.

הופיע שוב  כחלק ראשון של "צימאון  –שלישית  המדבר", דביר 1996.  

 החלק הראשון בטרילוגיה מפורסמת של הראבן על ראשית עם ישראל . נחשבת ליצירת מופתית של ספרות ישראלית וכתובה בשפה מיוחדת במינה. תורגם לכמה שפות  אנגלית צרפתית איטלקית הולנדית ואף ערבית ) 

זהו סיפור קלאסי המזכיר את אלו של פרישמן על אחד המשתתפים ביציאת במצרים כשמשה הוא רק דמות ברקע. כמו פרישמן, הראבן תיארה הראבן את מאבקו של אינדיבידואל הנאבק בין רגשותיו הפגאנים והדת המונותאיסטית החדשה והבילתי מובנת. במרכזו עומד אחד מיוצאי יציאת מצרים אשחר , שהוא מעין דמות צל הפוכה של משה רבנו ( שאותו תיארה הראבן בהשראת זיגמונד פרויד כמצרי המתקשה להסתגל אל העברים ) , ושמתקשה לקבל את תורת משה התובענית.

סיפורי משה לילדים 

שלמה סקולסקי  אגדות משה רבנו קובץ מיוחד לילדים  (הוצאת ש. זימזון , 1957)

שרגא גפני . משה הגואל .  ספר בסדרת עולם התנ"ך לילד הוצאת מ.מזרחי 1963. (מהדורה מורחבת 2002)

 

 

יצחק לבנון לבנון  יציאת מצרים / צייר אריה מוסקוביץ' , סיפורי התנ"ך לילדים (סדרה))   תל-אביב :   אריה,   תשל"ב 1972 

 

סדרת התנ"ך שלי בתמונות : בעריכת אוריאל אופק   רביבים,   [תשל"ח? 1978].

כולל את:

ישראל במצרים

 יציאת מצרים

מתן תורה 

במדבר סיני 

ימי משה האחרונים 

אהוד בן עזר  בצאת ישראל ממצרים : ספור יציאת מצרים בציורים  צייר נחום גוטמן  ( הוצאת יבנה ,1987)

 

.הספר הוא בעיקר מילים לציורים קלאסיים של גוטמן על הנושא.

הכותר כמובן אינו מקרי. נחום גוטמן היה בנו של הסופר שמחה בן ציון ( גוטמן) המעבד מחבר של "בצאת ישראל ממצרים " על פי אברס. 

 

עמוס בר משה במצרים / צייר אורי פלשבסקי  ספורי התורה לילדים   [רמת-גן] :   כנרת,   1987

עמוס בר      משה ובני ישראל במדבר / ציורים כריסטינה פאלדינו-קדמון, סדרת סיפורי התורה לילדים 4   [תל-אביב] :   כנרת,   תשמ"ז 1987.


מלווה קלטת 

 

ספור יציאת מצרים /עבוד – ענת אומנסקי ; איורים – סולופ כפר יונה : ליתם, 1997 ‬

  אסתר   פולק-שקין,  משה בתיבה /    תל-אביב :   מחברות לספרות,   תש"ס 2000.


אפרים סידון התנ"ך בחרוזים :   שמות, במדבר, דברים /  איר: דוד פולונסקי  כרך 2 בסדרת "התנ"ך בחרוזים "   תל אביב :   עם עובד,   תשס"ג 2004.

תקציר:עם ישראל יוצא לחירות – וכאן מסתיים סיפור העבדות. גזרת הבנים, יוכבד, עמרם, משה בתיבה, בת פרעה ומרים. יתרו ובנותיו, הסנה הבוער, משה הנשלח את עמו לשחרר. מכות מצרים, פרעה העקשן, הדם והאש ותימרות העשן. מימי ים-סוף העומדים כמו חומה, מעמד הר סיני, "נעשה ונשמע". קבלת התורה, עגל זהב, בניית המשכן, המן והשלו. קורח, בלק, בלעם ואתון. תריסר מרגלים, עוג וסיחון…
הספר, המספר את יציאת מצרים, הוא השני בסדרת "התנ"ך בחרוזים", וכולל את שמות, במדבר ודברים. כמו בבראשית, מביא אפרים סידון את סיפורי התנ"ך בעברית עכשווית מחורזת וקצבית ובנאמנות מוחלטת למקור. בכתיבתו הייחודית משכיל שוב סידון לעורר בילדים סקרנות, הנאה ועניין בסיפורי התנ"ך.

 

האזינו לאפרים סידון מקריא מהספר על מעמד הר סיני.

משה והגדי :על פי אגדת חז"ל /כתב: אפרים סידון ; ציר: דני קרמן.  ספריית פיג’מה – מסורת של סיפורי לילה טוב) ירושלים : כתר, 2015.

תקציר:לפתע גדי קטן, גדי עזים שחור-לבן, ככה סתם, בבת אחת, מן העדר הוא נמלט. ומשה קורא לגדי: "גדי קטן, עצר!" ומשה קורא לגדי, "גדי קטן חזר!"  יום שמש לוהט, ומשה הולך במדבר עם העדר שלו. אבל מה קורא כאן? למה גדי קטן החליט לברח? למרות החם, ולמרות שכלם עיפים, משה יוצא לדרך…הוא חיב לגלות את סודו של הגדי!

משה והגדי הוא אגדת חז"ל חכמה על מנהיג שכלו חמלה ואכפתיות, בגרסתם המקסימה של השנים מהיוצרים האהובים לילדים, אפרים סידון ודני קרמן.

שולמית צרפתי משה בתיבה  סדרת "קוראים תנ"ך" 4  : "קוראים", [תשס"ה] 2005.

נעמי שי   משה הגואל :   ספור לפסח /    קרית-גת :   דני ספרים 2005

 

אורנה פילץ מרים, ספרי לי את /  איורים: מורן יוגב  אור יהודה : כנרת, זמורה-ביתן, דביר, תשע"ו [2016].

תקציר:ביום שפלוגות המלך לקחו את אבא של החברה שלה, הבינה מרים שחייה וחיי משפחתה עומדים להשתנות מהקצה אל הקצה, אבל היא לא תארה לעצמה שיום אחד אמא שלה תעזוב אותה לבדה, על שפת היאור, ותטיל עליה משימה בלתי אפשרית – לשמור על אחיה הקטן בכל מחיר.

גירסת פרעה לסיפור יציאת מצרים 

 כריסטיאן ז'ק , רעמסס :חלק א. בן האור כינרת זמורה ביתן ,1999 

. חלק ב. מקדש הנצח . תרגם איתי בנימיני .הוצאת כינרת זמורה ביתן -2000.

שני הספרים הראשונים והיחידים שיצאו בעברית מסדרה רבת מכר בצרפת בת חמישה

כרכים על חייו של רעמסס השני המוצג כדמות הרואית מושלמת בעוד שמשה מוצג כפנאט

מטורף וכפוי טובה.

בקצרה סדרה זאת מביאה את נקודת המבט של פרעה על סיפור יציאת  מצרים.

סיפור שובו של משה למצרים ויציאת מצרים המוצג במאבקו של מכשף פנאט בפרעה הטוב והמטיב מובא בספר הרביעי בסדרה שלא תורגם  :

משה בספרות המדע הבדיוני :

ישדנם כמה וכמה סיפורי מדע בדיוני והיסטוריה חלופית באנגלית שעוסקים במשה וביציאתמצרים .

בעברית הופיעו הסיפורים האלו :

בלה דורון -לאסק " עיסקי תייירות " פורסם במגזין "קוסמוס -המבחר של אסימוב" מספר 5 ,1979

בו אנו מגלים שיציאת מצריים של משה הייתה פרוייקט תיירותי של חייזרים.

סיפור  זכרונותיו  של מארגן מסעות טיול גלקטיים שאירגן טיול ראשון מסוגו בכוכב הלכת הנידח  כדור הארץ ולצערו הרב הפקיד את הטיול בידי המקומי המשונה משה בן עמרם. 

אפשר לקרוא אותו ברשת ב"יקום תרבות " כאן .

גלילה רון פדר עמית  מנהרת הזמן 45 :שלח את עמי /    בן-שמן :   מודן,   2009

ילדים מוד'רניים מגיעים במסע בזמן אל ימי פרעה ומשה וחוזים ביציאת מצרים.

יציאת מצרים בקומיקס 

 יריב אמציה (פנחס שדה)  ואלישבע נדל 

בעקבות אוצר פרעה 

פורסם בהארץ שלנו כרך יג  חוברות 39-51  1963.ב-13- חלקים.

אפרים סידון ואבנר  אברהמי      לחיות מהתנ"ך /    ירושלים :   בית הוצאה כתר,   1987-1990

רוב הסיפורים מתארים בצורה הומוריסטית סטירית את סיפור יציאת מצרים כמזכיר מאוד את כל מה שמתרחש במדינת ישראל המודרנית.

כרך א' בראשית -שמות ,1987

כרך ב' ויקרא במדבר דברים ,כתר 1990 

פלישתים וישראלים : סדרת הטלוויזיה "חצי המנשה" | המולטי יקום של אלי אשד

וגירסה סימפטית יותר של סיפור יציאת מצרים של שי צ'רקה מהספר "נגיד ש..בבא בתנ"ך ( מודן 2005):

: סיפור קומיקס מיקראי הגולם פוגש את משה רבנו.מאת אורי פינק ואלי אשד.הופיע באתר YNET

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

הגדות שהם סיפורי קומיקס 

בשנים האחרונות נוצר ז'אנר לילדים של הגדות שהן גם סיפורי קומיקס על יציאת מצרים.

סיגל תירוש, ישראל פיבקו, לאה טל ; קומיקס: אורי פינק.  בעקבות סוד ההגדה  :הגדה של פסח /    תל-אביב :   יקינתון,   1992.

תקציר :בלשזר, הבלש רב התושייה, יוצא למשימה מסוכנת. בעזרת צמיד פלא הוא קופץ בזמן אל העתיד והעבר. גם אתם יכולים להצטרף להרפתקה זו יחד עם הבלש בלשזר לפענת את תעלומת חג עלומת חג החירות המסתתרת בהגדה. ההרפתקאה המרתקת מוצגת בציורי קומיקס מרהיבים, ומי שמתעניין יוכל לקרוא בספר הסברים מעניינים. 

דפים מההגדה "בעקבות סוד ההגדה" של אורי פינק

 שי צ'רקה    בבא האיש וההגדה :   הגדה של פסח. /    תל-אביב :   מודן,   1999

דף מ"בבא האיש וההגדה" 

 זאב אנגלמאייר הגדה של פסח. תשנ"ט    הגדה של פסח :   בנוסח אנגלמאיר /    תל-אביב   תל-אביב : תמוז, 1999 ‬מהדורה שנייה 2005 

גירסה מקוצרת של ההגדה יש ברשת כאן.

תמונות מהגדת אנגלמאייר

טרילוגית "אלישמע ואפרים " המתארת את סיפור יציאת מצרים עבור ילדים חרדים ופורסמה לאורך 13 שנים. 

מרדכי חלמיש צייר דוד ביכמן   :  אלישמע ואפרים יוצאים ממצרים (   ירושלים : יפה נוף, תשס"ד  2004 )

תקציר: המחשה מרתקת על פי התורה ומדרשי חז"ל.אלבום קומיקס לילדים חרדים  מצורף לטקס ההגדה.ולל את ההגדה של פסח וכן עלילון מנוקד לילדים המשולב במהלך ההגדה.

 

 מרדכי   חלמיש  ציורים דוד ביכמן  אלישמע ואפרים במדבר סיני :   המחשה מרתקת על פי הגמרא ומדרשי חז"ל /    ירושלים :   יפה נוף,   [תשע"ב 2012].

תקציר:בואו והכירו את המשפחה היהודית ואת קורותיה מאז קריעת ים סוף. את אבא ואמא, את אלישמע ואפרים, ואת שתי הששיות, ששית האחים הקטנים 

מרדכי חלמיש ציורים דוד ביכמן  אלישמע ואפרים במעמד הר סיני / ‫  [ירושלים] : יפה נוף, [2017 בערך] ‬

 

תקציר:יחד עם אלישמע ואפרים ומשפחתם נחוה את הארוע החשוב ביותר בתולדות העם היהודי והעולם כלו – מעמד הר סיני, באפן המשלב למוד תורה יחד עם ספור מושך ומרתק. כידוע, זכרון מעמד הר סיני הוא מצות עשה מן התורה, המתקימת בכל יום ויום, וחשיבותה גדולה עד מאד (ראו מקורות בפתיחת הספר ובסופו). בנוסף לאלישמע ואפרים והוריהם, נפגש גם כאן את ששית האחים הצעירים – אחימלך, אחינדב, אחיטוב, אחיקם, אחיסמך ואחיעזר – ונהנה להכיר כל אחד במראהו השונה ובאפיו היחודי. גם ששית הפעוטות הקטנים, יתרמו את חלקם בשמחה לחויה המשפחתית.

 הייתי שם :   סיפור מרתק… הסוחף… אל תוך ניסי יציאת מצרים… /    (ירושלים) :   (א. זרגרי),   תשס"ז.

 

הייתי שם :   ספור יציאת מצרים מזוית אישית.ני ברק : מלכות וקסברגר, [תשע"ה בערך] 2015 

 

גם אני הייתי שם 

 

‫ הגדה של פסח :   מעבדות לחרות עם אלי ורות /  עריכה תורנית: מרדכי חלמיש ; ציורים: דבורה בנדיקט   ירשלים :   יפה נוף,   [תשס"ד].2004 

בעמוד השער: "נסח ההגדה מתאם לנסח האשכנזים וגם לעדות המזרח"  בסוף ההגדה מצויינים מקורות עם האיורים המתאימים מכל עמוד והסבר קצר על המקור

 

הגדה של פסח – הסיפור המצויר | ארז צדוק וג'ורדן ב. גורפינקל,קורן 2019 

הגדה סיפור קומיקס על יציאת מצרים כתב אחד מעורכי הוצאת די סי קומיקס אייר צייר קומיקס מוכר ארז צדוק.פורסם בעברית ובאנגלית.

תקציר הספר: סיפור ההגדה מתעורר לחיים הגדה של פסח – הסיפור המצויר מביאה אל הקורא את סיפור יציאת מצרים בצורה החווייתית ביותר, באמצעות סיפור קומיקס מרתק באנגלית לצד נוסח ההגדה המקורי בעברית. בספר זה צולל הקורא אל ההגדה דרך הדמויות ועובר איתן מסע בזמן מיציאת מצרים דרך ההיסטוריה היהודית וחזור אל ימינו. הספר שלפניכם מעניק חוויה חדשה ומרגשת, חוצה תרבויות ומגזרים, שתאפשר לכל אחד סביב שולחן הסדר, להתחבר לסיפור ולראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים.

סקירה על הספר "כשבטמן פגש את פרעה"

הצצה לספר

מאחורי   הקלעים של ההגדה 

משה ויציאת מצרים בפזמון העברי 

 

משה בתיבה ( דומם שטה תיבה קטנה) קדיש יהודה סילמן ניסים ניסימוב

פזמון שרה יפה ירקוני

 

מרים- דנה אבירם הררי טובה פורת איריס קרצר

הפזמון

שירי "נסיך מצרים " סרט מצוייר ( שרה עופרה חזה באנגלית )
משה הרועה (בהר חורב שם במדבר ) לוין קיפניס , חדווה גלבוע 1940 .
מעשה ברבנו משה קימזון ועמירן 1950 (1967)


שלח את עמי (פרעה ,פרעה רודן וצר) קיפניס וגלבע , 1940.
שלח  את עמי   ',שיר עם כושי עברית אפרים דרור

השיר בזמרשת

בחצי הלילה צוות דרום עמוס אטינגר דויד קריבושי

הפזמון

 


בצאת ישראל ממצרים ההגדה של פסח ידידיה אדמון

הפזמון

השיר בזמרשת
יציאת מצרים(בני ישראל פה כולנו ) יחיאל הלפרין יואל אנגל 1926
יציאת מצרים (יצאנו ממצרים נרימה נס הדרור ) לוין קיפניס אדמון 1940

יציאת מצרים  איתי אנקרי

הפזמון

הקליפ

קריעת ים סוף (חושו נא ,חושו נא ) קיפניס ואידלסון 1915-1923

תוף מרים ,בני אלבז      הפזמון
משה משה איזה נביא להקת הנח"ל יורם טהר לב יאיר רוזנבלום 1968

הפזמון

לו לו לו לו   אלון אלארצ'ק דני סנדרסון להקת כוורת

הפזמון

 


הפלא ופלא (ומשה הכה בסלע  ) י.ד. קמזון ידידיה אדמון 1947
הפזמון 

מתן תורה ( אז כל רוח לא ריחפה ) לוין קיפניס
זכור ( על ראש הגבעה שם יושב משה ) קיפניס ונאמן , 1940

כשקבלו את התורה   לאה נאור , נורית הירש

קליפ

עגל הזהב ,אהוד בנאי .\1986

הפזמון .

ויסעו ויחנו תלמה אליגון רוז , קובי אושרת , להקת פיקוד דרום.

הפזמון

ידים למעלה דן אלמגור  אמיתי נאמן   להקת פיקוד צפון

הפזמון

מתי מדבר האחרונים 

קומו תועי מדבר) ביאליק שרת 1930

גרסת לחן של הופמן

פסח (ישראל ישראל צא מן המדבר) לוחי-תנאי ועמירן , 1940

אתונו של בלעם . מייק בורנשטיין
משה  (על הר נבו)  אביהו מדינה ואורי אלוני , שימי תבורי


זה האיש משה.  לוליק

הפזמון 

שירו של משה. אריאל הורוביץ

עוג מלך הבשן (עוגי עוגי עוגי עוג )  נתן אלתרמן  משה וילנסקי  חווה אלברשטיין

הפזמון

עינת יקיר על "עוג מלך הבשן" "

 

 

יציאת מצרים .צייר הנריק הכטקופף מקראות ישראל

קיראו גם :

בסדרה זאת הופיעו כבר:

מאור כשדים ועד סדום ועמורה: אברהם אבינו ומקורביו בספרות ובקולנוע 

יעקב אבינו כוכב קולנוע 

תמר אשת ער בקולנוע 

יוסף הצדיק כוכב קולנוע וטלויזיה 

בצאת ישראל ממצרים :משה רבנו ויציאת מצרים בספרות בקומיקס ובפיזמון העברי

משה רבנו כוכב קולנוע

יהושע בן נון ורחב מיריחו כוכבי ספרות קומיקס  וטלויזיה 

עתניאל בן קנז השופט הראשון ואישתו עכסה בת כלב בספרות ובקומיקס

בימי שמגר בן ענת ,בימי יעל : השופט שמגר בן ענת בספרות ובאמנות 

המתנקש הבודד :אהוד בן גרא בספרות באמנות ובקומיקס

דבורה הנביאה ברק בן אבינועם השופט ,יעל אשת חבר וסיסרא המצביא ואם סיסרא כוכבי תרבות

גדעון בן יואש הוא ירובעל השופט: גיבור ספרות אמנות קומיקס וקולנוע

רות המואביה כוכבת קולנוע 

ספר המלכים הסודי: המלכים ירבעם ורחבעם בספרות ובתיאטרון

הגבירה איזבל 

הגבירה עתליה 

ההפיכה האמונית: המלך יהואבספרות בקולנוע ובתיאטרון  

הנביא ירמיהו בטלביזיה

רצח נציב יהודה :על גדליהו בן אחיקם

אסתר המלכה כוכבת קולנוע וגם מרדכי היהודי והמלך אחשוורוש והמן הרשע

המלך אחשוורוש הוא כסרכסס כוכב קולנוע

יהודה המכבי כוכב קולנוע

אותו התלמיד :השליח שאול התרסי -פאולוס ביהדות ובספרות העברית

בר כוכבא גיבור ספרות וקומיקס 

 

 

סיומה של יציאת מצרים על פי "לחיות מהתנ"ך". 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

תגובה אחת על “בצאת ישראל ממצרים :משה רבנו ויציאת מצרים בספרות בקומיקס ובפיזמון העברי”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × five =