web analytics
קטגוריות
היסטוריה חלופית

אני וההיסטוריה החלופית :לזכרו של אורי רדלר

הסופר המתרגם והעורך אורי רדלר נפטר השבוע הוא יזכר הודות לספרו "לו" היסטוריה חלופית ראשונה מסוגה של מדינת ישראל.

אורי רדלר 

צר לי לבשר שהסופר העורך  המתרגם והכלכלן אורי רדלר   ( 1964-9.11.2020)   נפטר השבוע  בגיל צעיר ממחלה קשה  דבר ששבר את ליבם של מכריו הרבים.אורי סבל ממחלה קשה לאורך השנה האחרונה. ידעו שהוא על קו הקץ, ובכל זאת הוא המשיך לעבוד בעקשנות , בין טיפול לטיפול – עד שלפני כמה ימים בתשיעי לנובמבר 2020 באמצע תרגום של עוד ספר, על סף סוף עימוד של אחר, לא יכול עוד.

בן 56 היה. 

אורי רדלר תירגם וערך  ספרים רבים בהם ספרי טיולים לארצות שונות (_ אני השתמשתי בספר שערך על אסטוניה, לטביה וליטא  לנסיעה בליטא   ובספר נוסף שערך פראג – כאן ועכשיו :מיטב האתרים, מסלולי הליכה, תכנון יומי " לנסיעה לפראג ולדעתי הם מהטובים שבכל ספרי הטיולים שבעברית ).

לאחרונה הוא הספיק לערוך את ספרו של הפוליטיקאי נפתלי בנט איך לנצח מגפה :כך נתגבר על המשבר ונוביל את ישראל לשגשוג כלכלי (תל אביב : סלע מאיר, תש"ף 2020)

הבולטים  בין הספרים שתירגם שקראתי היו:

"ציביליזציות גוועות :מדוע אירופה והאיסלאם נעלמים? / מאת דייויד פ. גולדמן ("שפנגלר") ; תרגום: אורי רדלר ; עריכה: רותם סלע(  הוצאת אל הפרט 2013)

 

ו"-המוות המוזר של אירופה :הגירה, זהות, אסלאם /דגלס מאריי ( הוצאת מאיר סלע 2019)

ספרים מצויינים ומצמררים  על הכיוון שאליו הולך אולי המערב. 

אורי כתב גם חמישה   ספרים. שניים מהם  ספרים  טכניים מאוד על מחשבים .

ספר שלישי היה ספר  טכני הרבה פחות על  אהבה ואינטרנט.

לאהבה, הקלק כאן… :   אהבה והכרויות באינטרנט /   ( תל-אביב :   אריג'נט,   2002.) 

ספר  הדרכה בפורמט אלבומי  לדייטים-מפגשים וירטואליים לשם היכרות במציאות.דיו: אהבה והכרות באינטרנט. לספר ארבעה שערים: הכרויות, צ`טים, פורומים ואחרים. כל אחד מהשערים עוסק באופן אחר בו יוצרים אנשים קשרים רומנטיים (או שלא) זו עם זה: אחרי היכרויות, המספקים אפשרות להכרות באמצעות המחשב בין אנשים; צ`טים המאפשרים שיחות מקוונות דרך אתרים מיוחדים או תוכנות מיוחדות; פורומים בהם אנשים יכולים להתכתב וליצור קשרים; ואתרים העוסקים בהיכרות באמצעות האינטרנט…. הספר כולל את כל אתרי ההיכרויות של הרשת, כולל הדרכה כיצד להיפרד, כיצד להפסיק קשר לא טוב וכולי. הספר מביא גם מבחר פורומים, צ'טים ועוד.

די התיישן היום מטבע הדברים אבל לא באמת.הרבה מהעצות שם לא נס ליחן. 

השני שהוא אחד הספרים יותר מעכירי שלווה שקראתי בימי חיי ( וקראתי הרבה כאלו )  הוא  ספר בשם”התמוטטות : על קריסת המערב ומות מדינת-הרווחה /(נתניה : שטיינהרט-קציר, תשע”ב 2012).תחזית קודרת על עתיד מדינת הרווחה. ובו הצביע רדלר על האפשרויות העומדות לרשותנו כדי להיחלץ מהמשבר, ועל סיכוייהן של האפשרויות השונות.

 

תוכלו לקרוא ראיון עם אורי רדלר על ספר זה כאן

תוכלו לקרוא ביקורת על ספר זה כאן.


 לאחר מכן אורי רדלר כתב את אחד הספרים הבודדים והבולטים ביותר בשפה העברית בתחום ז’אנר “ההיסטוריה החלופית ” או “מה היה קורה אילו ” : לו:היסטוריה חלופית לישראל ” ( הוצאת מאיר סלע ,2018 )  שהוא הניגוד המוחלט לספרו הקודם הקודר.וזהו גם ספרו האחרון. 

בו תיאר היסטוריה חלופית של מדינת ישראל שבה שולטת המפלגה הליברלית ( הציונים הכלליים ) מאז שנות החמישים ללא מפלגת העבודה של בן גוריון שהופכת לקוריוז פוליטי ,ועד לראשית המאה ה-21 עם אידיאולוגיה ליברלית ימנית קפיטליסטית. בישראל של “לו” המפלגה הליברלית של הציונים הכלליים ניצחה את מפא״י בבחירות לכנסת השנייה. הליברליזם הכלכלי והאזרחי שמנהיגים הציוניים הכלליים משנה את המדינה מהיסוד: החרדים מזנקים לעשירונים העליונים, פלסטין הופכת לסוג של סינגפור וחיה בשלום לצד ישראל ההופכת למקום טוב יותר אחת המדינות השלוות, הבטוחות, המעושרות והמאושרות בעולם.
וזאת בהתאם להשקפותיו הפוליטיות והכלכליות של רדלר מדינת ישראל טובה יותר.

בספר זה מתגלה הצד האופטימי ו":הידידותי " של אורי רדלר לעומת הצד רואה השחורות מהספר הקודם. 


בין שאר דברים מעניינים רדלר תיאר בספר מה עלה בגורלם של כמה אישים ידועים גם במציאות המוכרת לנו כמו שמעון פרס ,יוני נתניהו ואהוד ברק במציאות החלופית של מדינת ישראל הליברלית.


ובין האישים שנמצאים בהיסטוריה החלופית הזאת נמצא גם אחד   אלי אשר.שמקריאה בספר גיליתי שבהיסטוריה המקבילה אני ד"ר וחוקר פולקלור. 

לא הסתפקתי בפיסת מידע זאת על המציאות המקבילה שלי  וביקשתי מאורי שיכתוב סיפור שלם סביבי וסביב מגזין "יקום תרבות " וגם כל מיני אישים המוכרים במציאות הזאת כמו למשל מבקר השירה אילן ברקוביץ' המשוררת נועם פרתום ,הקומיקסאי אורי פינק ואחרים.

הוא הסכים בנדיבות וכתב את הסיפור שתוכלו לקרוא למטה. 

קיוויתי שיהיו עוד סיפורים שיתרחשו במציאות המקבילה ואולי מי יודע סיפורים שיתרחשו במציאויות מקבילות אחרות .אבל זה לא קרה. 

אני מאחל לאורי בהצלחה במסעו אל העולם הבא ואל אלו שאחריו.

אורי רדלר.צילם יוסי אלוני

קישורים 
ב"יקום תרבות" פירסמנו ראיון מיוחד עם אורי רדלר על "לו" :

http://www.yekum.org/2019/09/לו-מדינת-ישראל-הייתה-אחרת-והפוליטיקה-ש/

 
פירסמנו שני פרקים מהספר המעניין מאוד.
פרק שבו אהוד ברק ונתניהו מתראיינים במציאות החלופית

http://www.yekum.org/2019/07/לו-ברק-ונתניהו-במציאות-חלופית-בישרא/


ופרק תיאור של מסע בחירות במדינת ישראל החלופית בשנות השבעים, והוא קצת (הרבה) שונה ממה שאנו מכירים היום. אם כי אחד המועמדים לראשות הממשלה מוכר לנו היטב. זהו שמעון פרס. אבל לא כך המועמדת האחרת, יעל דרגל‪.‬

http://www.yekum.org/2019/09/בחירות-במדינת-ישראל-חלופית/


אורי אף כתב במיוחד עבור "יקום תרבות" פרק מיוחד במציאות החלופית שלו. סיפורו של המגזין "יקום תרבות" במציאות החלופית:

http://www.yekum.org/2019/04/לו-במציאות-חלופית-בישראל-היה-מגזין-יקו/


דף הפייסבוק של אורי רדלר

עטיפה ממציאות חלופית של ספרו של אורי רדלר"לו" 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

3 תגובות על “אני וההיסטוריה החלופית :לזכרו של אורי רדלר”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 − 2 =