בחזרה לימי התנ"ך בקולנוע העולמי
מאת אלי אשד
( הופיע במקור בדפוס תחת השם "המקרא בטלוויזיה ובקולנוע " בכתב העת למורים לתנ"ך "על הפרק "מספר 16,ספטמבר 1999)
המאמר הזה היה ברשת במשך שנים רבות באתר בשם "קולמוסנט" עד שהאתר קרס ונעלם לפני כמה שבועות.אז הנה הוא שוב בגירסה מעודכנת במקצת.
הספר הפופולארי והנקרא ביותר בכל הזמנים הוא התנ"ך, וצורת התקשורת הפופולארית ביותר כיום היא צורת התיקשורת הויזואלית של הקולנוע והטלביזיה ומיליוני אנשים שאינם יודעים או אינם טורחים לקרוא מקבלים את כל המידע שברשותם דרך צורות תקשורת אלה. התנ"ך, זכה מטבע הדברים לחשיפה גדולה באמצעי תקשורת אלה אם כי יש ויכוח עד כמה ניתן להעביר בצורה נאמנה את הערכים הספרותיים והמוסריים הקיימים בו למדיום הויזואלי.
בסדרת מאמרים זאת אתן תחילה סקירה על התפתחות ז'אנר הסרט המקראי בקולנוע העולמי. בחלקים הבאים בסדרה אדון במקרא בקולנוע ובטלוויזיה הישראלים מראשיתם ועד ימינו, המדיומים שבהם היה צריך הספר הלאומי של עם ישראל ומקור ההיסטוריה שלו לזכות לחשיפה מלאה ביותר.
הסרט התנכי האילם
ראשית הסרט המקראי בתקופת הסרט האילם ב-1904 כאשר נעשה סרט תנכי אילם בצרפת, אם כי עוד שנים לפני כן נעשו סרטים שהתבססו על חייו ומותו של ישו, ומאז נעשו סרטים אילמים תנכיים במספרים גדולים.אך אם כי נעשו סרטים תנכיים גם בארצות כמו אנגליה ,צרפת וגרמניה , הסרטים התנכיים וההיסטוריים ביכלל החשובים והמרובים ביותר נעשו תמיד בשתי ארצות, איטליה וארה"ב.
כיתובית מסרט אילם על אדם וחווה.
באיטליה נעשו בעשורים הראשונים למאה מספר רב של סרטים תנכיים, ורק בשלב מאוחר יותר ניסתה הוליווד להתחרות עימם.
הבמאי האמריקני הראשון שביים סרטים תנכיים חשובים היה הבמאי המפורסם ד. ו.גריפית שסרטו הארוך הראשון (והארוך ביותר בקולנוע האמריקני עד אז) היה סרט על פי הספר החיצוני על יהודית יהודית מבתוליה מ-1913. לאחריו הוא עשה סרט אפי קלאסי שהורכב מ3 סיפורים היסטוריים וסיפור מודרני בשם אי סובלנות (1916) שהחלק המפורסם ביותר בו עסק בכיבוש בבל בימי דניאל ובלשצר .
גריפית יצר בסרט זה ז'אנר חדש של סרטים תנכיים שהיה דומיננטי בשנות ה-20.
סרטים שרק חלקם בצורת פרולוג , חלום , או " פלאש-בק"" עסק בסיפור התנכי
וחלקם עסק בסיפור בן תקופתנו שבו אותם השחקנים שהופיעובתפקידים התנכיים הופיעו גם בתפקידים מודרניים כדי לתת לסיפור רלבנטיותלזמנם.בין הסרטים מסוג זה היו: שמשון ודלילה (1923) תיבת נח ( 1928)
והמפורסם בכולם הגירסה הראשונה של עשרת הדברות (1923) של ססיל דה מיל .
גם אם רק חלקם היה תנכי עדיין היו אלה סרטים אפיים עתירי ניצבים ותיפאורות שעלו כסף רב.
מלך הסרטים התנכיים
ססיל דה מיל
המלך הבלתי מעורער של ז'אנר זה היה ססיל דה מיל שחידש את הז'אנר לאחר שנים של דילדול בראשית תקופת הסרט המדבר, בשנות ה-40 עם הסרט שמשון ודלילה (1949) על פי ספרו של זאב ז'בוטינסקי. לאחר סרט זה יצר דה מיל את הסרט התנכי המפורסם ביותר של כל הזמנים עשרת הדברות ( 1956) שבו יצר מחדש את נושא סרטו האילם.
אך בעוד שבסרט האילם בשם זה הסיפור התנכי היה רק פרולוג של כ60 דקות לסיפור מודרני , הרי כאן יצר דה מיל אפוס אמיתי של 3 שעות שבו צ'רלטון הסטון שיחק את תפקיד משה ויול ברינר את פרעה עם אלפי ניצבים. הסרט זכה להצלחה אדירה ושימש כמודל שיש לחקותו לכל הסרטים התנכיים שלאחריו.
הוליבוד ואיטליה מעודדים מהצלחת הסרט המשיכו ליצור סרטים תנכיים כמו דוד ובת שבע עם גרגורי פק ( 1951) שלמה ומלכת שבא ( 1959) שוב עם יול ברינר וסיפורה של רות (1960) עם השחקנית הישראלית אילנה עדן ששיחקה בתפקיד רות ושחקנית ישראלית אחרת בתפקיד אחותה ערפה .
"סיפורה של רות " היה חלק מנטיה הוליוודית קצרת ימים של הצבת שחקניות ישראליות בתפקידים ראשיים בסרטים היסטוריים ותנכיים.
דוגמה אחרת היא בן חור (1959) עם השחקנית הישראלית חיה הררית שגילמה את בת זוגו של בן חור. .
היה הסרט "חטאיה של איזבל .SINS OF JEZEBEL מ-1953 שבו גילמה השחקנית פולט גודראד את המלכה החוטאת ברוח שנות החמישים עם הרבה אורגיות ( מרומזות ) והרבה נביאים מאיימים בזמן שהמצלמה העדיפה להתמקד באיזבל היפה ובתככיה עד לעונשה הבלתי נמנע. סרט שנחשב היום למלודרמה תנכית גרועה במיוחד.
בכל הסרטים האלה התייחסו הוליבוד והאיטלקים לסיפורי התנ"ך כאל מלודרמות ומקור לסיפורי אופרות סבון המדגישים את היסוד הסנסואלי והסנציונלי בסיפורים (אורגיות רבות מרוצי סוסים, קרבות גלדיאטורים וכו') . הבמאים הותקפו לעיתים קרובות "על ששינו והוסיפו שלא לצורך לסיפורי התנ"ך" , אך יש להודות היה עליהם לעשות זאת שכן הקולנוע הוא מדיום שונה מאוד מהמילה הכתובה וכל ניסיון להעביר את סיפורי התנ"ך בדיוק כפי שהם למסך עלול לשעמם את הצופים המודרניים (ואכן מספר ניסיונות שנעשו בכיוון זה כמו של החברה של חיים טופול בה נדון בהמשך הצליחו רק כחומר חינוכי לכנסיות ולבתי ספר ולא כסרטים מסחריים לבתי קולנוע).
ב-1966 נוצר בידי המפיק דינו דה לורנטיס הסרט שאמור היה להיות סרט התנ"ך הגדול ביותר של כל הזמנים ושמו נקרא בהתאם התנ"ך-בראשית.
בתחילה דובר על סידרת סרטים ש"יכסו" את כל סיפורי וספרי התנ"ך .לאחר מכן דובר על סרט שיכסה "רק " את כל ספר בראשית וחלקיו יבוימו בידי במאים שונים . אך לבסוף הסרט שנוצר כיסה ב3 שעות רק את 22 הפרקים הראשונים של בראשית ובוים כולו בידי ג'ון יוסטון. אם כי הסרט זכה להצלחה לא הייתה זאת ההצלחה לה קיוו המפיקים ואיתו נסתם הגולל על ז'אנר הסרט התנכי הגרנדיוזי בקולנוע.
סרטים תנכיים נעשו מעתה אך ורק בשביל הטלביזיה בתקציבים ובגרנדיוזיות קטנים בהרבה.
מאז ניסו בהוליווד לחדש את ז'אנר הסרט התנכי כמה פעמים.
ב-1985 בסירטו של הבמאי ברוס ברספורד עם ריצ'רד גיר המלך דוד . אך סרט זה לא זכה להצלחה הקופתית המקווה,וקיבל ביקורות גרועות.
ז'אנר הסרט התנכי בקולנוע ההוליוודי היה שקוע מאז בתרדמה.
עם זאת בשנות התשעים חלה התעוררות בתחום הקולנוע התנכי מכיוון בלתי צפוי : הסרט המצוייר.
הסרט המצוייר נסיך מצרים (1999) מחזמר שלו תרמה בין השאר הזמרת הישראלית עופרה חזה שיר זכה להצלחה גדולה ביותר .
כתוצאה החברה מפיקה DREAMWORKS יצרה סרט תנכי מצוייר נוסף על חיי יוסף "יוסף מלך החלומות". . משום מה סרט זה לא יצא למסכי הקולנוע כמו קודמו אלא ישר לשוק קלטות הוידאו בנובמבר 2000 .
בטלוויזיה ובשוק הוידיאו סרטים מצויירים על נושאים מקראיים הם פופולאריים מאוד ומופיעים בכמויות גדולות בעיקר עבור שווקים פאונדמליסטיים.
במאה ה-21 נעשו עוד כמה סרטים תנכיים גדולים כמו סרטו של רידלי סקוט על חיי משה "אקסודוס:אלים ומלכים " ( 2014)
וסרט על המבול "גם הוא מ-2014.
אבל להצלחה שלו בשנות החמישים הסרט התנכי לא חזר.
התנ"ך בטלוויזיה
בטלוויזיה האמריקנית לעומת הקולנוע הז'אנר מראי סימני חיות חזקים.
אפשר למצוא נושאים תנכיים גם במקומות מוזרים למדי כמו סדרת "מנהרת הזמן " משנות השישים שבה אחד הפרקים עסק בהגעתם של צמד נוסעים בזמן לעיר התנ"כית יריחו הנצורה בידי צבאו של יהושע והשתתפותם במאבק שהביאו ללכידת העיר (!) ..אם כי הופעות כאלה של נושאים תנכיים בסדרת מדע בדיוני הן נדירות.
אבל ניתן למנות גם מקרים נוספים כמו הסדרה "זינה " על עלילות אישה לוחמת ביוון העתיקה שבמהלך הסדרה נפגשה באברהם בעת שעסק בעקידת יצחק , ועזרה לדויד במאבקו בגולית , ואף חיפשה אחרי ארון הברית של הישראלים .
בטלוויזיה האמריקנית היו גם סדרות מצויירות לילדים המבוססות על סיפורי התנ"ך, מהן שהוקרנו בטלויזיה של שכנתנו לבנון.
מידי מספר שנים יצרה הטלביזיה האמריקנית סרטים תנכיים חדשים לרוב בצורת מיני סדרות שהמפורסמת שבהם הייתה ההפקה האיטלקית משה נותן החוק (1976) עם ברט לנקסטר בתפקיד משה ומתסריט של הסופר הבריטי המפורסם אנתוני ברג'ס . סידרה זאת באורך 6 שעות שצולמה במדבר סיני ניסתה לתת תיאור ריאליסטי ומפורט ביותר של חיי המצרים והעברים הקדמונים.
שני סרטים תנכיים מקבילים כל אחד באורך 4 שעות נעשו עבור הטלוויזיה האמריקנית בידי הבמאי היוני קאקויאניס על יעקב ויוסף ויצאו בגירסה משולבת ומקצרת לקולנוע כסיפור יעקב ויוסף (1977). בשנים האחרונות יצרו מפיקים איטלקיים בשיתוף פעולה עם המפיק טד טרנר סדרת סרטי תנ"ך שאפתניים כל אחד באורך 4 שעות שאמורים לראשונה לכסות את כל התנ"ך. המטרה המקורית של המפיקים האיטלקיים הייתה להסריט לראשונה את כל ספורי התנ"ך כולל סיפורים שלא הוסרטו עד כה ב-40 סרטים אך לבסוף החליטו לצמצם במעט את הפרויקט השאפתני הזה….
עד כה נעשו סרטים על "בראשית : הבריאה והמבול " (1993) אברהם,(1994) יעקב (1995), יוסף ( עם השחקן בן קינגסלי בתור פוטיפר , 1995), משה ( עם השחקן בן קינגסלי כמשה, 1996) , שמשון ודלילה ( עם השחקן דניס הופר, 1996), דוד ( עם לאונרד נימוי , 1997) ,שלמה ( עם בן קרוס , 1997) , ירמיהו( עם פטריק דמפסי, זהו נושא שכמעט לא טופל כלל עד כה בסרטים ) , אסתר ( עם פ. מורי אברהם כמרדכי ) , ומיני סדרה על ישו.
בסרטי טלוויזיה האמריקנים והאיטלקים הללו זכו סיפורי התנ"ך לטיפול ראליסטי ומפורט ביותר מעבר למה שזכו לו אי פעם על המסך הגדול . וגם אם אינם יכולים לספק את "הגרנדיוזיות , אלפי הניצבים , והתקציבים הגדולים אותם יכול לספק המסך הגדול,"
דומה שיתר הריאליזם וההתמקדות בדמויות רק הטיב עם הסיפורים המקראיים.
ובעשוריםהאחרונים החל בברזיל דווקא ז'אנר של טלה נובלות על פי סיפורי התנ"ך כמו סיפור יוסף וסיפור משה שישבו כל סידרה יכולה להגיע לאעשרות ואף מאות פרקים (!)
גם איראן שלחה את ידה בהסרטת סיפורים תנכיים בגירסאות מוסלמיות שלהם.
עם זאת אם סוקרים את כל הסרטים המבוססים על התנ"ך הן לקולנוע והן לטלויזיה הרי עובדה המזדקרת לעין היא שרובם המוחלט עוסקים בתקופה שמאז בריאת העולם ועד ימי שלמה המלך כולל . יש רק מספר מצומצם ביותר של סרטים שעוסקים בתקופות המאוחרות יותר כמו ימי איזבל ואליהו , ימי ירמיהו , אסתר, והסיפורים של הספרים החיצוניים על יהודית ועל החשמונאים . אפשר לספור אותם ממש בשתי כפות ידים , ויש תקופות שלא זכו לעולם לכל עיבוד קולנועי כלשהוא למשל ימי שיבת ציון ,או ימי עזרא ונחמיה
. משום מה תקופות אלה עיניינו תמיד הרבה פחות את יוצרי הסרטים למרות שחלקים מעניינים מאוד של ההיסטוריה התנ"כית נמצאים דווקא בהם . אנחנו עדיין מחכים לסרטים על חלוקת הארץ בימי ירבעם ורחבעם , ימי המלכה עתליה או פלישת אשור לישראל בימי חיזקיהו.
קיראו גם:
בחזרה לימי התנ"ך בקולנוע הישראלי ובטלויזיה הישראלית
בחזרה לימי התנ"ך בספרות העברית
סופרמן פוגש את שמשון הגיבור :התנ"ך בקומיקס העולמי
בחזרה לימי התנ"ך בקומיקס הישראלי
מאמר על סדרת סרטי התנ"ך הטלביזיה
סדרה זאת הופיעו כבר:
מאור כשדים ועד סדום ועמורה: אברהם אבינו ומקורביו בספרות ובקולנוע
יוסף הצדיק כוכב קולנוע וטלויזיה
בצאת ישראל ממצרים :משה רבנו ויציאת מצרים בספרות בקומיקס ובפיזמון העברי
יהושע בן נון ורחב מיריחו כוכבי ספרות קומיקס וטלויזיה
עתניאל בן קנז השופט הראשון ואישתו עכסה בת כלב בספרות ובקומיקס
בימי שמגר בן ענת ,בימי יעל : השופט שמגר בן ענת בספרות ובאמנות
המתנקש הבודד :אהוד בן גרא בספרות באמנות ובקומיקס
דבורה הנביאה ברק בן אבינועם השופט ,יעל אשת חבר וסיסרא המצביא ואם סיסרא כוכבי תרבות
גדעון בן יואש הוא ירובעל השופט: גיבור ספרות אמנות קומיקס וקולנוע
ספר המלכים הסודי: המלכים ירבעם ורחבעם בספרות ובתיאטרון
ההפיכה האמונית: המלך יהוא בספרות בקולנוע ובתיאטרון
רצח נציב יהודה :על גדליהו בן אחיקם
אסתר המלכה כוכבת קולנוע וגם מרדכי היהודי והמלך אחשוורוש והמן הרשע
המלך אחשוורוש הוא כסרכסס כוכב קולנוע
אותו התלמיד :השליח שאול התרסי -פאולוס ביהדות ובספרות העברית
10 תגובות על “בחזרה לימי התנ"ך בקולנוע העולמי:תולדות ז'אנר הסרט התנכי”
[…] בחזרה לימי התנ"ך בקולנוע העולמי […]
[…] את החלק הראשון שלו תוכלו לקרוא כאן. […]
[…] את החלק הראשון שלו תוכלו לקרוא כאן. […]
[…] את החלק הראשון שלו תוכלו לקרוא כאן. […]
[…] בחזרה לימי התנ"ך בקולנוע העולמי […]
[…] בחזרה לימי התנ"ך בקולנוע העולמי […]
[…] התנ"ך בקולנוע העולמי […]
[…] בחזרה לימי התנ"ך בקולנוע העולמי […]
[…] זה הוא המשך של מאמר אחר שעסק בסרטים על נושאים תנכיים שהופקו בחו"ל.במקור […]
[…] זה הוא המשך של מאמר אחר שעסק בסרטים על נושאים תנכיים שהופקו בחו"ל.במקור […]