web analytics
קטגוריות
ריגול

פטריק קים איש הקראטה והסמוראי השחור נגד איש הקומנדו וסוחר המוות אוטו סקורצני

כמה מהספרים היותר טובים בסדרת "איש הקראטה -פטריק קים "היו תרגומים עיבודים של ספרים אמריקניים אמיתיים על סוכן חשאי שחור .ואחד מהם אף הוסרט לסרט שזכה להצלחה גדולה בשנות השבעים. אלא שהמתרגם והמעבד של הספרים לעברית אליעזר כרמי הוסיף וכתב ספר אחד נוסף שאף התעלה עליהם שעסק במאבקו של הסמוראי השחור בסוחר נשק בינלאומי שאינו אלא לוחם הקומנדו הנאצי המפורסם וגם סוחר נשק ואפילו סוכן של "המוסד" אוטו סקורצני. סקורצני הנ"ל אכן התפגר בדיוק כשיצא הספר לאור ביולי 1975. האם היה קשר בין הדברים?

קובץ:Petrick kim cover.jpg

כידוע רוב הספרים בסדרת  "איש הקראטה פטריק קים " מאת "ברט ויטפורד" בהוצאת רמדור" .היו יצירות עבריות מקוריות של מגוון סופרים ישראלים.

אבל לא כולם .

כמה מהם  היו עיבוד של ספרים בסדרת "ניק קרטר "אלוף ההרג".

והיו  גם כמה ספרים אחרים מסדרה אחרת שבעצם לא השתייכו כלל לסדרה זאת אלא היו סדרה נפרדת בפני עצמה ומצויינת מסוגה.שתורגמו לעברית בידי המתרגם המצויין אליעזר כרמי זאת בניגוד לרוב ספרי פטריק קים שהיו יצירות עבריות מקוריות.

אליעזר כרמי מוקף בדמויות סיפורים שתירגם. צייר מ.אריה 

במקרה הזה  המתרגם -מעבד  הוותיק אליעזר  כרמי שעסק בתרגום סיפורי בלשים פשע וריגול עוד משנות השלושים  תירגם ועיבד סדרה אמריקנית בת הזמן בשם "הסמוראי השחור " שגיבורה היה סוכן שחור והפך אותו לסוכן הקוריאני פטריק קים.

בשנים 1975-1976 תירגם  ועיבד אליעזר כרמי לעברית שישה מספריו של סופר הפעולה האמריקני הידוע מרק אולדן בסדרת "הסמוראי השחור "  שמו של גיבור סדרה זאת , פול סאנד  שהיה לוחם שחור שלמד קאראטה ביפן ,  והפך לסוכן חשאי אמריקני בשירות יחידה סודית בפיקודו של נשיא לשעבר של ארה"ב  שהוא גם מליונר נפט  ,דבר שהוא לא היה בשאר ספרי הסדרה. ושמות עמיתיו שונו לשמות של גיבורי פטריק קים.שמו של הנשיא לשעבר המפקד שונה לשם מפקדו הקבוע של פטריק קים קולונל הרדי.

כרמי חיבר בתוספת  גם כמה ספרים נוספים על פטריק קים משל עצמו,שלכאורה היו גם הם על "הסמוראי השחור " אבל אלו ,חוץ מאחד יוצא דופן בכל קנה מידה ושבו נדון בהמשך,היו באיכות נמוכה יותר מהספרים  המקוריים של מרק אולדן.אלו היו ספרי פטריק קים ממוצעים.

האיכות של ספרים אלה של מרק אולדן  הייתה גבוהה בהרבה מהאיכות של הפטריק קים הישראלי "האמיתי " הממוצע, וההמשכיות בין הספרים הייתה חזקה מאוד בניגוד לכל שאר ספרי הסדרה . אך גם מינון האכזריות והאלימות שבהם היה גבוה בהרבה מהמקובל, ומאידך הושם גם יותר דגש על חייהם הפרטיים של הדמויות הקבועות מאשר היה מקובל עד כה בספרי הסדרה בעברית.מצד שלישי היה בהם גם ידע רב ואמיתי על שיטות לוחמה יפניות והתרבות היפנית שהתבסס על מחקר אמיתי של המחבר אולדן שהתעניין מאוד ביפן ותרבותה .

למשל בסיפור האינקוויזיציה השחורה (1976) שבו נחטפה בתו של הקולונל הארדי בידי כנופיית טרוריסטים מסוכנת .

או בסיפור קיסר התשוקות (1975) שבו יוצא קים להציל את בתו הצעירה של סוכן עמית מידי רשתות הזנות של ניו יורק.

ומעל לכולם הספר "השטן האדום " (1976).שבו נאבק קים בנאצי שהקים כת שטנית בצרפת וחוטף את אהובתו הקוריאנית , ספר שהוא אולי האכזרי והקשה ביותר לעיכול מבין כל ספרי הסדרה. ואחד' המרתקים בכולם.

נציין שגם עטיפת הספרים היו הרבה מעל הממוצע  שונות מאוד מהעטיפות הגרמניות העלובות בדרך כלל של ספרי פטריק קים והן בין העטיפות הטובות ביותר של ספרי פטריק קים בעברית.

ספרי הסדרה הזאת בעברית היו :

  1. הסמוראי השחור. אליעזר כרמי. 1975.  .מספר 1 בסדרת "הסמוראי השחור" מאת מרק אולדן

הספר הראשון בסדרה שבו יוצא הסמוראי השחור נגד כנופיה של הימין הקיצוני האמריקני שרצחה את מורה הERTYV AKU/

2.עכביש הזהב. אליעזר כרמי. 1975.הסמוראי השחור מספר 2.

3.החורבן האטומי. אליעזר כרמי. 1975. ספר מספר 3  בסדרת "הסמוראי השחור".

שבו יוצא הסמוראי השחור כנגד מליונר יפני שזומם להחריב חורבן גרעיני את ארה"ב בנקמה על החורבן של הירושימה ונגסאקי בסוף מלחמת העולם השנייה.

המהדורה המקורית

4.קיסר התשוקות. אליעזר כרמי. 1975.הסמוראי השחור מספר 4

קים יוצא לחלץ בת של סוכן עמית שנחטפה בידי סרסור  הזונות הגדול של העיר ניו יורק ומתמודד עם העולם המצמרר של סרסורי זונות שחוטפים נערות צעירות ואומללות.

5 האינקוויזיציה השחורה. אליעזר כרמי. 1976.הסמוראי השחור מספר 5

קים מתמודד עם אירגון טרור מסוכן ביותר  שחטף את בתו של הקולונל הארדי..

6.השטן האדום. אליעזר כרמי. 1976. הסמוראי השחור מספר 6

המרשים בספרי הסדרה כולה.קים נאבק בנאצי לשעבר שהפך למנהיג כת שטנית המטיל את אימתו  באירופה כוולה וחוטף את אהובתו של הקוריאנית של קים.

הספר הזה הטוב בסדרי הסדרה. היה היחיד שהוסרט .למר אולדן לא היה קשר עם הסרט והוא לא התלהב ממנו כלל.

אבל הסרט זכה להצלחה.

והפוסטר שלו מבוסס על עטיפת הספר :

צפו במקדימון לסרט בכיכובו של ג'ים קלי

והיו עוד שניים שמשום מה לא תורגמו:

בשנות העשרה של המאה ה-20 שוב היו תוכניות לעשות סרט על הדמות של "הסמוראי השחור" אבל נכון לעכשיו הן לא יצאו לפועל.

מרק אולדן חיבר עוד ספר אחד מעניין מאוד על אדגר אלן פו שבו הוא מתמודד עם כוחות כישוף שחור.

לעברית תורגם עוד ספר אחד שלו תחת שמו העוסק בשוטר הנאבק בשוטר מושחת .ספר לא רע אבל אני מעדיף את הסמוראי השחור.

הצדק על – פי הבלש פיר.   בתרגום מאירה לבנת   תל אביב :   הד ארצי הוצאה לאור ספרית מעריב.1998

"סוחר המוות "

אליעזר כרמי כתב עוד שלושה ספרים משלו על הסמוראי השחור שוהם היו לחלוטין  כנראה פרי יצירה מקורית שלו .

הם נופלים מאוד מהספרים   המתורגמים אבל אחד מהם הוא מעניין במיוחד למעשה  אחד המעניינים בכל ספרי פטריק קים.

אלו היו :

הרואין. אליעזר כרמי. 1975.

כולו מתרחש בברוקלין על רקע מלחמתו של פטריק קים בסוחרי הסמים המקומיים עם רפרנסים לדמויות מעולמו של דיימון ראניון  ( שאת סיפוריו תרגם כרמי לעברית ) ולישראל.

הקשר האירלנדי. אליעזר כרמי. 1975.

חטיפת בתו של לורד אירי על רקע פעולות המחתרת האירית מסביב לעולם

שני הספרים האלו היו שגרתיים למדי אבל לא כך היה הספר הנוסף שאותו כתב אליעזר כרמי לסדרה

.

מוות לכל קונה. אליעזר כרמי. 1975.

בספר זה ניתן תיאור מפורט  המפורט ביותר הקיים בספר כלשהו בעברית   של עולם  מלחמת שוורים נושא שעניין את כרמי מאוד.

אליעזר כרמי היה חובב מלחמות שוורים ידוע והיה נוסע לספרד באופן קבוע לצפות במלחמות שוורים. כרמי היה תחביב אחד גדול ,מ1962 ואילך הוא ואישתו היו עולים לרגל אחת לשנתיים לפמפלונה בספרד לחזות במלחמות פרים שיגעונו הגדול לצד הסופר דיימון   ראניון."

במלחמת הפרים" הסביר "אני מזדהה בקלות עם המטאדור נער רועים מסכן שבקושי יודע לחתום את שמו שמכניסים לזירה של כמה מאות אנשים ופתאום הוא צריך להיות גיבור".

בספר זה הוא הכניס את כל הידע הנרחב שלו בתחום. אבל הנושא שלו אינו  דווקא מלחמת השוורים.

בספר פטריק קים יוצא לחסל נאצי לשעבר וסוחר נשק בהווה מבוסס  בצורה הברורה ביותר האפשרית על דמות אמיתית בהחלט הקצין הנאצי הבכיר אוטו סקורצני  שהיה איש הקומנדו החביב על אדולף היטלר. הוא בין השאר היה האיש שחילץ את הרודן האיטלקי מוסוליני משבי בפקודת הפיהרר וביצע עוד מגוון פעולות קומנדו מרשימות.

אוטו סקורצני איש קומנדו

לאחר המלחמה סקורצני לא הואשם בדבר שכן עד כמה שידוע לא ביצע פשעי מלחמה.הוא היה רק לוחם קומנדו.

סקורצני חי בספרד כסוחר נשק בינלאומי ואחד הדמויות הנערצות על הנאו נאצים ברחבי העולם.  ויש להניח שאכן היה חובב  גדול של מלחמות שוורים בפי שהדמות המבוססת עליו  מתוארת בספר.

אני משער שאליעזר כרמי נתקל באוטו סקורצני בספרד  באירוע של מלחמת שוורים אחד או יותר  מצא שהאיש הוא חובב אובססיבי של מלחמות שוורים כמוהו עצמו .כרמי ידע בדיוק מי ומה היה  והינו אוטו סקרצני ובהזדמנות זאת  ובהזדמנויות אחרות הירהר כיצד אפשר  יהיה לחסל את  הנאצי המפורסם.

אוטו סקורצני סוחר נשק בינלאומי בספרד

מה שכרמי כנראה לא ידע היה שסוחר הנשק הנאצי המהולל  גוייס ל"מוסד"בראשית שנות השישים וסייע לו בפעולות שונות.בין השאר כנגד מדעני הטילים הגרמניים שסייעו לרודן המצרי נאצר.סקורצני יצר עבור המוסד שורה של קשרים, בזכותם גויסו כמה סוכנים שהשתתפו בפרויקט הטילים הגרמני במצרים. כך נפרס לעיני ישראל כל מערך המדענים הגרמנים, ובהמשך סוכל פרויקט הטילים באמצעים מדיניים.

מה שמן הסתם הוא כן ידע היה שספר של סקורצני בשם "אלוף הקומנדו " תורגם לעברית בהוצאה שבה הוא עבד הוצאת מ.מזרחי ,אם כי לא על ידו.אבל ייתכן בהחלט  שהפרוייקט הזה הוצע לו והוא סירב לו.

 

אליעזר כרמי כנראה לא חיבב את אוטו סקורצני.

קראו על כך כאן.

 

 

אבל כרמי  מן הסתם לא ידע שזה היה בבקשת ומימון "המוסד" בהתאם לדרישתו של סקורצני. שרצה עותק של הספר שלו בעברית.

תיאורו של הקולונל אוטו ב"מוות לכל קונה"התיאור הוא מדוייק למדי לגבי חייו של סקורצני אם כי לא לגמרי.

בהמשך הסיפור ניתן תיאור מפורט ונאמן למציאות של חייו האמיתיים של אוטו סקורצני כסוחר נשק בין לאומי.

ולבסוף ניתנת ההוראה לחסל אותו.

בספר יוצא הדופן הזה  של כרמי שרובו מוקדש  בפרטי פרטים מדוייקים ביותר לנושא מלחמות השוורים הפושע הנאצי דמוי סקורצני  "אוטו פון הינקל "מחוסל בסיום הספר. אבל זה ממש אגבי ולא באמת חשוב לעלילה של מלחמות השוורים.ובדרכו שלו הוא אינו נופל ואף עולה על ספרי הסמוראי השחור המקוריים של מרק אולדן.ברגע שכרמי עסק בנושא שריתק אותו של מלחמת השוורים הוא יכול היה להתעלות גם על מרק אולדן.

הסיום של הספר אמנם  מאכזב.פטריק קים  ( שבדרך כלל אינו עוסק בהתנקשויות ) מחסל את סקורצני בקלות רבה מידי ומסתלק כמעט ללא בעיות. בניגוד לכל כלל של ספר פעולה טוב.

אבל עד אז האהבה של אליעזר כרמי לעולם מלחמות השוורים כמעט מצליחה להדביק את הקורא לכמה שניות לפני שהוא סוגר את הספר והתיעוב שלו לעולם זה חוזר כתמיד.

אוטו סקורצני אגב מת מוות טבעי כנראה ממחלת הסרטן .בזמן שהספר יצא לאור ביולי 1975.גופתו נשרפה .בהלווייתו נכחו בנוסף לעשרות קולגות לשעבר שהצדיעו במועל יד, גם נציגי ה"מוסד" שבאו לחלוק לו כבוד.

אליעזר כרמי יש להניח לא הזיל דמעה.

קראו גם

מרק אולדן בויקיפדיה

ראיון עם אישתו של מרק אולדן

פטריק קים הקוריאני מסוקס האצבעות 

אוטו סקורצני כסוכן המוסד 

,

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

5 תגובות על “פטריק קים איש הקראטה והסמוראי השחור נגד איש הקומנדו וסוחר המוות אוטו סקורצני”

איזה זכרונות עבר העלית בי. אני חייב לציין, בתקווה שזה אינו "אפקט מנדלה", שאפילו הסוכן הקוריאני התחרמן מסקס בין שני גברים. לא ממש זוכר את שם הספר [זה חשוב בכלל ] אבל בהיותי צעיר, עליז צמא לספרות עליי, קראתי סצינה בה הוא עוקב אחרי איזה בן של שייח' או איזה "טייקון". ההוא, הבן, יש לו חבר והם "חוגגים". קים, הקוריאני הענק מתרומם וחש באברו המגוייד מתקשה 😉
או
שהכל פרי דמיוני.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × five =