web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני

91 שנים עם באק רוג'רס במאה ה-25

סיפורו המדהים של איש המאה ה-20 באק רוג'רס שהיגיע לאחר שינה של חמש מאות שנה אל המאה ה-25 בסיפור מדע בדיוני ,הפרך לגיבור קומיקס מפורסם ונתן את שמו בחוגים מסויימים לכל הז'אנר של המדע הבדיוני. ובישראל הוא נתן את שמו למגזין הקומיקס מאריך הימים ביותר במשך שנים רבות "בוקי".

 

הכתבה הזאת פורסמה  במקור לפני כעשרים שנה ב-2001  באתר האגודה הישראלית למדע בדיוני. היא עדיין שם.

אבל מאז שפורסמה זרמו מים רבים בירקון .הרבה אתרים שניתנו להם קישורים בגירסה ההיא מתו ונעלמו מהרשת הם אפילו כבר לא בארכיב הרשת. 

בשנים שחלפו התגלה כתוצאה מהתפתחות האינטרנט  מידע חדש על סיפורי באק רוג'רס שלא היה זמין בשנת 2001 כמו המידע שרוב הסיפורים הטובים עליו  שתורגמו לעברית חוברו בידי סופרי מדע בדיוני ידועים כמו פריץ לייבר. 

בעולם של באק רוג'רס חלו כל מיני עידכונים. בין השאר סיפורים שונים על באק רוג'רס שהופיעו במגזין "בוקי " בעברית  הועלו לרשת והם זמינים לכל במגע יד בעכבר. ותמצאו קישורים אליהם בסוף המאמר.

אז היגיע זמנו של עדכון. 

 

תשע הנשמות של באק רוג'רס

מיהו גיבור המדע הבדיוני האמריקאני המפורסם ביותר של כל הזמנים ? לוק סקיוולקאר ? לא. קפטין קירק ? גם כן לא, פלאש גורדון ? לא ולא.

הגיבור המפורסם ביותר בכל הזמנים  של המד"ב בארה"ב  הוא אדם בשם "באק רוג'רס " ,וכה גדול היה פרסומו עד שבמשך זמן רב היה מקובל שכאשר שואלים מישהו שלא באמת ידע מה זה מדע בדיוני  הייתה התשובה הסטנדרטית "THAT  CRAZY BUCK ROGERS STUFF.

ויותר מכל גיבור מד"ב אחר באק רוג'רס עבר במהלך הקריירה שלו הארוכה שלו גילגולים רבים ומוזרים שהראו שלדמות זאת יש תשע נשמות ממש.

חייל ישראלי נוסע בג'יפ במסע ניצחון לרגל מלחמת ששת הימים מאחורהפאנטום ופלאש גרודון,לידו מנדריק הקוסם ובחולצה הצהובה איש המא הה-25  באק רוג'רס.צייר אשר דיקשטיין. 

 

אני נתקלתי בבאק רוג'רס בדפי מגזין קומיקס עברי שנקרא על שמו "בוקי" וכנראה כתוצאה מסיפוריו  שעסקו בעלילותיו של בוקי כאיש ביטחון  מסכל ומעין סוכן חשאי במאה ה-25 ( וגם סיפורי פלאש גורדון וסיפורים אחרים שהופיעו במגזין זה ) התחלתי להתעניין במדע בדיוני.

וגם בריגול ובחקירות משטרתיות. 

עבורי "בוקי " רוג'רס סימל במשך שנים רבות את ה"מדע הבדיוני". 

חלק מהסיפורים על באק שהופיעו בבוקי העליתי באתר זה וב"יקום תרבות ". ( קישורים אליהם תמצאו בסוף הרשימה " ופה ושם גם במהלכה. )

וכאן בכתבה זאת נעבור על "הנשמות " השונות של באק רוג'רס.

 

הנשמה הראשונה

   באק רוג'רס הופיע בפעם הראשונה תחת השם "אנתוני " רוג'רס בחוברת אוגוסט  1928 של מגזין המד"ב AMAZING STORIES . חוברת זאת נחשבת כיום כקלאסית ואחת החשובות ביותר שהופיעו אי פעם מבין המגזינים של המד"ב  שכן בה הופיע החלק הראשון של סדרת "סקיילארק" המפורסמת של א. א. סמית שנחשבת לסדרה שיצרה את ז'אנר "ההרפתקאות בחלל " במגזינים,  ובה הופיע גם סיפור מאת סופר בשם פיליפ נולאן בשם "ארמגדון 2419" .

       בסיפור זה תואר כיצד טייס ממלחמת העולם הראשונה אנטוני רוג'רס , שהחל לעבוד למחייתו כמהנדס מכרות אחרי המלחמה , נתקל  בגז מיסתורי במכרה בשנת 1927 ונרדם …. למשך 492 שנה.

   ולאחר  שהתעורר מצא  רוג'רס את עצמו עוזר לבחורה צעירה בשם וילמה דירינג להתמודד עם השליטים המרושעים  של אמריקה של העתיד, ההאן. האן היו כמסתבר בני תערובת מסינים וחייזרים , יצורים מנוונים שהשתלטו עם הטכנולוגיה הגבוהה שלהם על ארה"ב והעולם. 

.רוג'רס אינו מבזבז אף דקה וממהר לעזור לוילמה וחבריה אנשי אירגון לוחמי גרילה  להילחם בהאן. מסתבר שבזמן שהאן חיים להם חיי פאר דקדנטיים  בערים , קמו בשדות ובהרים תנועת מחתרת של אמריקנים גאים כולם ממוצא אנגלו סקסי-גרמני טהור אבל חיים כמו אינדיאנים   והם מנהלים כעת מלחמת גרילה שמטרתה להשמיד (פשוטו כמשמעו)  את הפולשים המתועבים. אנטוני הופך ללוחם ראשי בהאן , ועל ידי טקטיקות  הלחימה המתוחכמות של המאה ה-20  הוא  מביא להכחדתם בסיפור ההמשך   THE AIRLORDS OF HAN שהופיע באמזינג ב-1929.

הסיפור היה אחד מסיפורי המד"ב היותר טובים של זמנו. נולאן היה שיויוני מאוד ביחס לנשים שהופיעו כלוחמות אמיצות  ושוות זכויות לצד הגברים.רק כעבור שנים רבות מאוד הופיעו במד"ב דמויות נשים שהיו אקטיביות ולוחמניות כמו וילמה דירינג ,חברתו של רוג'רס. הוא גם חזה שם המצאות כמו מטוסי הסילון , הווקי טוקי והבזוקה ( הפצצה לא המסטיק)

מצד שני הספר היה נגוע בגזענות כמעט נאצית  קשה מאוד ( כמו סיפורי מד"ב רבים אחרים של התקופה ) . יש לציין   שאירגוני המיליציות הגיזעניים בארה"ב של היום מושפעים מאוד מספר זה ומהרעיונות שלו על הצורך להילחם בתושבי העיר המנוונים והנחותים ולהשמידם.

נאצי אמריקני בשם אנדרו מארשאל כתב את "יומני טרנר" ספר מד"ב גזעני קיצוני שמתאר את השמדת הממשלה הפדרלית וכלל העמים הנחותים בארה"ב יהודים שחורים סינים וכל השאר בידי מיליציות אנגלו סקסיות אריות  גאות, שממשיכות מכאן ומשמידות א0ת מקור כל הרע –מדינת ישראל בפצצות אטום . מסתבר  שספר זה היה בחלקים רבים פלגיאט של הסיפור של "ארמגדון 2419 " ובמיוחד בתיאור טקטיקות המחתרת שבהם משתמשות המיליציות במאבק נגד האוייב הפדראלי-יהודי  המרושע , שהוא העתק מדוייק של "ההאן " מסיפורו של נולאן.

בהשראת ספר זה  ביצע אדם בשם טימוטי מקוין פיגוע במרכז הממשל הפדראלי באוקלאומה שבו נהרגו 168  אנשים.

 נדיר, גם במד"ב, למצוא סיפורים כאלה שהם שילוב של רעיונות כמו נאציים ורעיונות פמיניסטיים קיצוניים.

   אבל לא סיפורים אלה גרמו ל"באק רוג'רס " להיהפך לדמות המרכזית שהפך בתרבות הפופולארית האמריקנית , לכך גרם מדיום שונה לחלוטין מהמגזינים של המד"ב .

הנשמה השניה

    בין הקוראים של מגזין אמזינג סטוריס  של  אוגוסט 1928 היה אדם בשם ג'ון   דיל. הוא היה בעל סינדיקט , ארגון שסיפק סיפורי קומיקס ( עלילונים בעברית ) . בדעתו של דיל עלה הרעיון שאולי כדאי ליצור סיפורי קומיקס של הרפתקאות , דבר שעד אז כמעט לא נוסה, ואם סיפורי הרפתקאות למה לא סיפורי מד"ב ז'אנר שהחל להתפתח בשנים אלה? אך נשארה הבעיה מה יהיה הסיפור שיבחר. ואז ראה את המגזין.  

ניתן לשער "מה היה קורה אילו"  היה מחליט  לבחור בסיפורו של א.א. סמית  סמית "סקיילארק" כבסיס לסדרת העלילונים החדשה שלו. עם היה עושה כן כי אז המד"ב היה עלול לאבד את אחד מסופריו החשובים הראשונים והתרבות הפופולארית מקבלת , אולי,  גיבור אחר  מדען גאוני בשם "דיק סאטון " גיבור "סקילארק" .. 

אבל הוא בחר ב"ארמגדון 2419 "..הוא פנה לנולאן וביקש מימנו שיכתוב את הסיפור מחדש כסדרת קומיקס עבור העיתונים. \הוא ביקש רק שינוי אחד שם הגיבור אנתוני ( שם "רציני"  מידי, הוא חשב,  עבור האמריקני ברחוב ) ישונה ל"בא ק"או בוק.  ( כמו שמו של גיבור מערבונים ידוע באותה התקופה בוק ג'ונס ).

  המד"ב איבד כעת את נולאן שעבר לתחום הקומיקס.אליו היצטרף צייר בשם דיק קלקינס שאייר את סיפוריו . קלקינס הנ"ל  טייס לשעבר היה צייר ממדרגה חמישית שציוריו נראים היום כמשהו בדרגת האיכות של ציורי ילדי כיתה ח'.

אבל לזמנו הם היו מושכים מאוד ובגלל שתיארו דברים חדשים  ללא הרף שלא ניראו מעולם בקומיקס קודם לכן כמו אקדחים יורים קרני מוות חגורות תעופה , ערים בכיפה מתחת למים ורקיטות  חלל  לאיש לא היה איכפת. 

 נולאן  לא שינה הרבה את הסיפור שבו באק רוג'רס האמיץ מתעורר בשנת 2429 ( כעת הייתה תמיד הקפדה לשמור את הסיפור בדיוק 500 שנה קדימה )    מוצא לידו את החיילת המעופפת וילמה דירינג ויוצא עימה למאבק ב"מונגולים האדומים" .

בפרק הראשון הופיע מה שהפך לאחד מסמליה של הסדרה המכשיר התעופה מהגב שבאמצעותו אפשר לעופף באוויר. רבים חושבים שהרעיון למכשיר זה הומצא בסיפורי באק רוג'רס. האמת היא קצת שונה. מכשיר מסוג זה אכן תואר במגזין שבו הופיע  הסיפור הראשון על רוג'רס אך היה זה בסיפור סקיילארק של סמית  כמשהו שנוסה בידי הממציא הגאון סאטון. המכשיר אף תואר בתמונת העטיפה של החוברת . נולאן וקלקינס גנבו את הרעיון ואת התמונה בהנאה והרעיון הפך להיות מזוהה עם באק רוג'רס  מכאן ואילך.

אין צדק בעולם.

 

רצועות הקומיקס הראשונות על עלילות באק רוג'רס במאה ה-25. ינואר 1929. ראשית קומיקס ההרפתקאות המדעי הבדיוני.

הסיפור הראשון של באק רוג'רס הופיע ב7 בינואר 1929 ושוב בצירוף מקרים מוזר באותו יום עצמו הופיע סיפור קומיקס נוסף על גיבור הרפתקאות אחר, טרזן, ושני אלה ביחד פתחו את עידן ההרפתקאות בסיפורי הקומיקס בארה",. 

   נולאן עיבד בתחילה את סיפורו על המאבק בהאן המונגולים בקומיקס, למקרה שהקוראים לא יבינו למי הכוונה.

 

הסיפור הסתיים  הפעם לא בהשמדת האוייב כמו בגירסת הפרוזה אלא בהסכם שלום עם השליט המונגולי. חוץ מכמה עריקים מונגולים שנמלטו וחטפו עימם את וילמה.

אלא שאותם מונגולים נעלמו פתאום כשהופיע באוויר אוייב מסוכן הרבה יותר.

והם לא חזרו יותר. 

 הסיפור המשיך   באופן פתאומי לחלוטין לכיוונים אחרים. כאילו היו ליוצרים מחשבות שניות ושלישיות לגבי הסדרה והיקום שלה. 

אולי אחרי סקר שנערך בקרב הקוראים לגבי מה הם רוצים לראות בסיפור? 

מיד לאחר  הבסת אימפריית המונגולים  נאלצו באק ווילמה להתמודד עם יריב חדש הפעם מהחלל החיצון, אנשי הנמר של מארס. יצורים שואפי קרבות אלה היגיעו לכדור הארץ וחטפו משם אנשים לניסויים (בדומה לטענות לגבי החייזרים ב"עבמים " של היום ).

לא אדם כמו באק רוג'רס יעמוד מהצד . "לכל הרוחות " אמר בסיפור  " אנו נראה לאנשי המאדים האלה  מיהו מי במערכת השמש הזאת!"  ומיד מיהר לבנות ספינת חלל משלו ( השג מדהים לאדם שבא מראשית המאה ה-20 ) וטס עימה למאדים כדי להילחם שם באנשי הנמר שמשום מה הזכירו מאוד ויזואלית סינים כפי שתראו.

.אלה הפכו ליריבים קבועים בסדרה.

המונגולים נעלמו מכאן ואילך להוציא איזכורים בודדים. והיקום כולו השתנה!

היוצר נולאן ביצע בו  את מה שמכונה היום "איתחול מחדש".

 עם הסיפור על האנשי הנמר ממאדים נולאן  שינה בצורה דרסטית את היקום של באק רוג'רס. דבר שמאז הפך להיות מקובל בסדרות וביקומים של קומיקס שיוצריהם הרגישו שיש לשנות את הסיפור והדמויות בצורה דרסטית כדי לשמור  על העניין של הקוראים ,אבל הוא היה הראשון שעשה זאת. 

 

מצב העולם בשנת 2432 לאחר שבאק ווילמה חזרו מכוכב הלכת מאדים וגילו שהעולם שממנו יצאו של מאבק באימפריה המונגולית הוחלף בעולם מאוחד. 

כדור הארץ שוב לא היה עולם שלאחר חורבן,אלא עולם מאוחד  שממנו מתבצעות טיסות חלליות לעולמות מערכת השמש ומאוחר יותר הגלקסיה כולה.

 

כל הסיפור על המונגולים נשכח כאילו לא התרחש מעולם.

וגם העובדה שבאק רוג'רס היה האיש המאה ה-20 שמצא את עצמו במאה ה-25 נשכחה למשך עשרות רבות של שנים.באק רוג'רס היה איש המאה ה-25 נקודה. 

לעומת זאת  כדור הארץ שלפתע פתאום הפך להיות עולם מאוחד שבירתו היא בעיר ניאגרה בארה"ב ( איך ולמה זה לא הוסבר מעולם בקומיקס ) מצא את עצמו מאויים בידי כוכב לכת נודד שהתקרבותו (גרמה לחורבן איום  ולמאבקים בין עמי כדור הארץ כולל המונגולים שניסו להתגבר זה על זה תוך כדי החורבן אבל כשהסתיים הסיפור  וכוכב הלכת הנודד נטש את כדור הארץ החורבן נשכח כאילו לא היה מעולם.וכדור הארץ חזר להיות עולם מאוחד ומפותח ביותר.

כדור הארץ מצא את עצמו שוב ושוב בשנות השלושים והארבעים תחת איום של פלישות מהחלל.

אנשי הנמר מהמאדים פלשו לכדור הארץ בשנות השלושים כמקבילה של העולם של באק רוג'רס לנאצים וליפנים.

בפעם האחרונה הם הופיעו בסיפור משנות השישים שהקים אותם לתחייה .

ותוכלו  לקרוא אותו כאן.

פניו הרבות של גונגורה.

הידידים הקבועים של באק כללו את :

דוקטור הואר ,מדען גאון  ופזור נפש דמוי אלברט איינשטיין חוץ מזה שהוא קרח ( אבל בסיפור הראשון עליו הייתה לו רעמת שיער בדיוק כמו לאינשטיין !) שנותן משימות לבאק ולעיתים קרובות משתתף עימו בביצוע המשימות.ושעליו ניתן היה לסמוך שימציא את ההמצאות המדהימות ביותר תוך כמה דקות.

 

כך נראה דוקטור הואר בשלב הראשון שלו בקומיקס "דמוי האינשטיין" לפני שהפך לקרח .

וכאן הוא מאבד את הפאה הנוכרית  ונשאר קרח לתמיד. האם חששו הכותבים מתביעה מצד אלברט איינשטיין על השימוש בדמותו ללא רשות ? 

 

 

תוצאת תמונה עבור ‪buck rogers hermes press‬‏

 

וילמה ‘דירינג ידידה ובת זוג של באק רוג’רס מהרגע שהופיע במאה ה-25   עוד מהסיפור המקורי בשנת 1928 עד לשנת 1947..מערכת היחסים בין הזוג הייתה סוערת ביותר.

תוצאת תמונה עבור ‪buck rogers cosmic heroes‬‏

באק ווילמה כמעט התחתנו פעמים רבות מספור.ובכל פעם חשדה וילמה חמת המזג ( והלא חכמה במיוחד)  בבאק בלי צדק  שהוא בוגד בה עם בחורה מכוכב לכת אחר ונטשה אותו על מנת  לחזור  לאחר שעברה אינספור סכנות וניצלה אין ספור פעמים בידי באק והבינה לבסוף את טעותה.עד לפעם הבאה כמובן…

על תשומת ליבה נאבק גם הפושע קילר קאן  בן זוגה הראשון שנשאר מעוניין בה וחטף אותה שוב ושוב.

מערכת היחסים הזאת בין באק לוילמה  נשארה  קבועה בחוסר הקביעות שלה בין 1929 ו-1947 במשך 18 שנה   עד שלאחר 1947 וילמה  נעלמה האופן פתאומי לחלוטין מדפי באק רוג’רס. הסיבה האמיתית לכך היית שהכותבים של הסדרה היגיעו למסקנה שלציבור הקוראים כבר אין עניין בוילמהדירטינג ובהתקפי הזעם והקנאה שלה  ועדיף להציג את באק כמי שנפגש במגוון רב של יפהפיות ולא כמי שנאמן רק לאישה אחת.

 היא חזרה לבסוף 19 שנה  מאוחר יותר  בספור בשם "מפגש סופי בטיטן " בתור מה שמכונה כיום כ”אקסית המיתולוגית” של באק.

לבאק הייתה אז בת זוג קבועה אחרת בשם קארול ,אבל כנראה לא במקרה היא לא הופיעה וגם לא הוזכרה בסיפור הספציפי הזה.

קיראו את הסיפור הזה כאן 

קארול הייתה טיפוס קשוח כמו וילמה שיכלה להכות סוכנים זרים בדיוק כמו האקסית המיתולוגית של באק. אבל בניגוד לוילמה לא היו לה התקפי זעם וקינאה בילתי נישלטים.אבל אולי זה גם היה בגלל שהמחברים לייבר וראסל לא היפגישו את באק עם יותר מידי נשים חייזריות.  

תוצאת תמונה עבור ‪buck rogers cosmic heroes‬‏

תוצאת תמונה עבור ‪buck rogers cosmic heroes‬‏

   אויבים  קבועים  היו "קילר קאן "  בוגד ופושע ערמומי ורצחני שהיה מאוהב בוילמה והפך ליריבו הנצחי של באק, בת זוגו של קאן , ארדלה ואלמאר   "פאם פאטל " זנותית  מרושעת ויפיפיה  שהפכה לאויבתה של וילמה ( אם הסיפורים היו נכתבים היום אנו יכולים להיות סמוכים ובטוחים שהשתיים היו מגיעות לבסוף למאבק בבוץ).  עמם התמודד אין ספור פעמים מאז שנות העשרים, במקומות שונים בכדור הארץ, במערכת השמש וברחבי הגלקסיה.

 

כיוון שהצמד-זוג (לא ברור מה הם בדיוק) הם בין אויביו החשובים ביותר של באק רוג’רס לאורך כל הקריירה הארוכה מאוד שלו, ניתן סקירה קצרה על תולדותיהם.

 

קאן הרוצח במשחק התפקידים “באק רוג’רס במאה ה-25” של חברת T.S.R משנות התשעים

קיין קונרד “קיין הרוצח” הוא איש כדור הארץ בוגדני ופושע מסוכן. בגרסאות שונות של הסיפור המקורי בסדרה, מוצג קאן כלוחם נועז של כדור הארץ, שבשל קנאתו בבאק המוצלח והמצליח יותר בגד בעולמו והפך למסוכן בפושעי מערכת השמש.

 

קאן הרוצח בציור מאת ג’ורג’ טוסקה

שיא הקריירה של הגנגסטר החללי קיין  כארכי אויב של באק רוג’רס הייתה בסדרת סרטים בהמשכים על עלילות באק רוג’רס מ-1939, בכיכובו של השחקן המפורסם באסטר קראב. שם  הוצג קאן כגנגסטר מסוכן בעבר וכרודן האבסולוטי של כדור הארץ במאה ה-25, בסגנון היטלר וסטלין הרודנים המשופמים של כדור הארץ בשנת 1939. רק בסיוע אנשי כוכב הלכת סטורן (שבתאי) מלוכסני העיניים מצליח באק רוג’רס לסלקו מהשלטון ולהביא לדמוקרטיה. כאן אולי היה טמון מסר עכשווי מאוד לצופים בעולם שבו החלה מלחמת העולם השנייה.

קאן הרוצח (אנטוני וארד), הרודן המרושע של  כדור הארץ במאה ה-25. מאחוריו באק רוג’רס בסדרת סרטים משנת 1939 עם באסטר קראב  (שחקן שגילם גם דמויות של גיבורים ידועים אחרים: טרזן ואיש החלל פלאש גודון) בתפקיד באק רוג’רס

 

 

חברתו המרושעת והיפה של קאן היא ארדלה ולמר, האישה המסוכנת והמפחידה ביותר במערכת השמש כולה.בתמונה למעלה  היא בגרסת משחק תפקידים משנות התשעים של חברת T.S.R ( עליו ראו למטה ), שבו היא מוצגת כאחראית הראשית ל”כוכב התענוגות”.

ארדלה הופיעה לראשונה בסיפור מ-1930 שבו היא הוצגה כקצינה שלישית בצוללת  מעופפת שמחפשת את העיר האבודה אטלנטיס  מתחת לים תחת פיקודו של באק רוג’רס.  היא התגלתה כבוגדת ערמומית מאין כמוה  וחטפה את הצוללת עבור אהובה קאן הרוצח.

 

Buck Roger comic strips

ארדלה  ולמר עם קאן  הרוצח מופיעים בפעם הראשונה ביחד בסיפור In the City Below the Sea” Sunken City of Atlantis (11/17/30 to 5/11/31)

היא התקדמה מאוד מאז מדרגת קצינה שלישית של צוללת מעופפת והיגיעה  לימים כעבור כמעט חמישים שנה  לדרגת נסיכה של כוכב לכת.

ארדלה, אגב, לא הופיעה בסדרת הקולנוע המפורסמת על באק רוג’רס משנת 1939, שבה מופיע בן זוגה הקבוע  קאן כרודן הכול יכול של כדור הארץ. ככל הנראה, איש לא האמין בשנת 1939 שאישה יכולה לגלם דמות אמינה של כוח של רשע בקולנוע. לכל היותר האמינו שיכלה לשמש כפילגש מאחורי הקלעים, בדומה לאוה בראון, פילגשו של היטלר.

היא וקאן חזרו שוב בסיפור שכתב רי ראסל בראשית שנות השישים בסיפור שבו הצמד המרושע חואטף את מלכות היופי של מערכת השמש כולה !

קראו את הסיפור הזה שאף נעשה בשנות השבעים לפרק מסדרת טלויזיה כאן.

קאו וארדלה חזרו שוב בפעם הסופית ביחד עם וילמה ואוייב נוסף בארני השחור בסיפור על המפגש הסופי בטיטאן (ראו למעלה ). סיפור שבאמת היה צריך לסיים את הסדרה. אבל היו כמה נוספים ולא מוצלחים אחריו. 

 נציין כהקדמה לסקירה על סדרת הטלויזיה משנות השבעים בהמשך שמצבה של ארדאלה השתנה בשנות השבעים, עם השינוי הדרמטי במעמדן של הנשים, וזאת כתוצאה מפעילות התנועה הפמיניסטית. אולי יש לכך קשר לעובדה שמעמדה של ארדלה שודרג לזה של נסיכה מכוכב אחר. בסדרת הטלוויזיה על באק רוג’רס במאה ה-25 וכל מערכת היחסים בינה ובין קאן התהפכה.

מכאן ואילך ארדלה הפכה לדומיננטית בצמד.  דבר שאי אפשר היה להעלות אותו על הדעת בשנים קודמות.לכאורה אפשר להקביל זאת   לסיפורים של מציאות חלופית שבה  אווה בראון פילגשו של היטלר הופכת להיות דומיננטית על הפיהרר והוא נאלץ לציית לכל גחמה שלה. כך בערך היא מערכת היחסים בין קאן הרוצח ובין ארדלה בעשרות השנים האחרונות.

 

 

דמויות נוספות היו  "בלאק בארני "  פיראט בין כוכבי שחזר  בו מדרכיו הרעות והפך לידיד של באק.

 

בלאק בארני בהופעתו המקורית 1931  

 

בסיפור על המפגש הסופי בטיטאן בין באק ווילמה יותר מנרמז שבארני הפך לבן זוגה הקבוע  של וילמה דירינג לאחר שנפרדה מבאק. 

סיום הקשרים בין באק רוג'רס וילמה דירינג ובארני השחור ובעצם הסיום האמיתי של סדרת הקומיקס משנות השישים.

בשנות התשעים בגירסת משחק התפקידים הספרים והקומיקס של חברת T S R  הפך בארני השחור לתוצר של הנדסה גנטית מתוחכמת שברח מהמעבדה. 

תוצאת תמונה עבור ‪buck rogers t.s.r comics‬‏

בלאק בארני גירסת הקומיקס של חברת T S R    שנות התשעים. 

עוד אוייבים כללו את האסטריטים חייזרים זעירים שיכולים לגרום לנזקים גדולים.

הסדרה תיארה מסעות לכוכבי לכת שונים במערכת השמש ומחוצה לה.

 

 

 

   הסדרה זכתה  להצלחה עצומה.  ועל פיה נוצו מוצרים רבים ובראשם אקדח חלל .

 

היא היציגה  לראשונה בפני הקהל האמריקני הרחב  רעיונות רבים שעד כה היו ידועים רק למספר מצומצם ביחס של  חובבי וקוראי מד"ב במגזינים, דברים כמו אקדחים יורי קרני מוות , רקטות לחלל , רובוטים, חייזרים . כה גדולה הייתה הצלחה עד שבימי ראשון בשבוע  הופיעו סיפורים מיוחדים  בסדרה שבהם לא כיכבו באק ווילמה אך התרחשו באותו "יקום " וכיכבו בהם אחיינה הצעיר של וילמה ,  ונסיכה ממאדים ( לא מאנשי הנמר המכוערים אלא מגזע שנשיו נראו כמו דוגמניות מכדור הארץ במאה ה-20 ) . סיפורים אלה שיועדו לקהל צעיר יותר מסיפורי באק רוג'רס "הרגילים"  היו צבעוניים והאמנות בהם הייתה טובה יותר זאת מכיוון שקלקינס לא צייר אותם ( אם כי שמו היה חתום עליהם ) אלא עוזריו בחורים צעירים שלהם שילם פרוטות והיו מוכשרים יותר ממנו והוא חתם על ציוריהם.  ( זוהי תופעה מקובלת  ביותר בקומיקס האמריקני). אחד מעוזרים אלה ריק יאגר הפך לצייר הסדרה אחרי קלקינס.

נולאן המשיך לכתוב את הסיפורים  אך  הסיפורים שלו נהפכו לדמיוניים ויותר מבחינת המפיצים. מים היגיעו עד נפש בסיפור שבו תיאר  ב-1939 פצצת אטום שמוטלת על פולשים מרושעים לכדור הארץ ולאמריקה , שוב ממאדים  אך הפעם  דמויי יפנים. המפיצים החליטו שנולאן הנכבד הרחיק לכת יתר על המידה עם הדמיונות הפרועים שלו וזרקו אותו לכל הרוחות. נולאן החל לכתוב שוב עבור המגזינים של המד"ב ומת זמן קצר לאחר מכן .  לאחר הטלת פצצת האטום על הירושימה חברת דיל שיכתבה  את ההיסטוריה, טענה כי לאמיתו של דבר  נולאן  עבד על באק רוג'רס עד מותו, ולוקחת לעצמה מאז  קרדיט לרעיון פצצת האטום .

את מקומו של נולאן ככותבים תפסו האמנים קלקינס ויאגר ביחד עם תסכיתאי הרדיו בוב ברטון, שלא במקרה הרמה של הסיפורים החלה לרדת בצורה דרסטית. באק רוג'רס החל לאבד יותר ויותר ממעמדו כמלך גיבורי המד"ב לגיבורים מתחרים ,הנוסע בזמן בריק ברדפורד,   ופלאש גורדון שללא ספק צוירו טוב יותר וגם הסיפורים שלהם היו מרתקים  הרבה יותר.

סנטה קלאוס במאה ה-25 .ליתר דיוק שנת 2449 מה שאומר שהסיפור הוא משנת 1949.

הנשמות השלישית הרביעית והחמישית

 בנתיים באק החל להתפשט בתחומי מדיה שונים מעבר לקומיקס .  דמותו הייתה אחראית למדיה "בליץ" והוא הופיע על מוצרים שונים ובראשם אקדחי קרניים. הוא הכניס מילה חדשה לשפה האנגלית "זאפ"  ( הקול שיוצא מאקדח קרניים ) . הוא זכה לגלגול חדש של חיים  בסדרת רדיו מצליחה ביותר החל מ-1932 שהייתה גם סדרת המד"ב הראשונה ברדיו בכלל.

גלגול נוסף  היה  בסדרת  סרטי קולנוע  מ-1939 שבה כיכב באסטר קראב. זה  הופיע קודם לכן בתור יריבו הגדול של באק פלאש גורדון. כל ההבדל היה שקראב צבע את שיערו מבלונדיני ( כפי שהופיע בתור פלאש ) לשחור ( כפי שהופיע בתור באק).  בסדרה זאת נילחם קראב הן כנגד הגנגסטר העתידני  קילר  קאן והן כנגד בעלי בריתו  אנשי כוכב סטורן  ה שכמיטב המסורת של באק רוג'רס  הופיעו כמלוכסני עיניים קטני קומה . אך הפתעה הפתעה  לאחר מסע לעולמם הם התגלו כטיפוסים חיוביים דווקא ( אם כי לא חכמים במיוחד)    ולבסוף הם אף שיתפו פעולה עם באק במאבק כנגד קאן. בהחלט שינוי לטובה מהגנוסייד באורינטליים החיזריים  שתואר  בסיפוריו המקוריים של נולאן. 

צפו בפרק הראשון בסדרה זאת כאן.

   עוד גלגול של באק הופיע בשנים 1950-1951  הופיעה בטלויזיה האמריקנית אחת מסדרות המד"ב הראשונות שעסקה בבאק שבה הוא תואר כלוחם בפשע ממבצרו מערה מלאה במכשירים טכנולוגיים ליד מפלי הניאגרה ( העיר הקטנה  ניאגרה היא בירת כדור הארץ בקומיקס של באק רוג'רס).

ב-1953 הייתה פרודיה על הקומיקס המפורסם של באק רוג'רס משנות החמישים שבה הברווז דאפי בתור "דאק דודג'רס" ועוזרו החזיר נאבקים בכוחות הרשע של "מרוין ממאדים " ששואף לפלוש לכדור הארץ כמו כל אנשי המאדים אצל באק רוג'רס המקורי. הסרט המצוייר הזה נחשב היום לקלאסיקה ובשנות השמונים או התישעים נעשה לו סרט המשך שלו נתנו יד אם אינני טועה ג'ורג' לוקס וסטיבן שפילברג.
למעשה זאת כזאת קלאסיקה עד שאפילו במאה ה-‏24 האמיתית ביקום של בבילון 5 יש בו עדיין צופים נלהבים.

צפו בסרטון כאן

צפו בסרטון מ-1980

צפו בקטע סרט מ-2003 

הקומיקס משנות השישים 

בנתיים "הקומיקס "הרגיל" נמשך. בשנותיו האחרונות הצייר האחראי היה  צייר בשם ג'ורג' טוסקה, שלו יוחסה גם הכתיבה והסיפורים קפצו באופן מפתיע  כמה דרגות כלפי מעלה ברמה .וזאת מאחר  שאת הסידרה כתבו כעת  באופן אנונימי כמה סופרי מד"ב מוכשרים כמו  פריץ לייבר ( מחבר " הנודד" וסיפורי פנטסיה מרובים ) רי ראסל   ג'וליאן מאי ו גו'דית מריל ( סופרת ידועה אז שסיפורה "רק אימה" תורגם לעיברית ב"מבחר הסיפורת הבדיונית , ונחשבת לאחת מאימהות הזרם הפמיניסטי במד"ב ).

באק הוצג כעת  לא כטייס לוחם כפי שהיה בשנים הראשונות של הסדרה כמעין סוכן חשאי של העתיד מין ג'מס בונד כזה שנלחם באוייבי  כדור הארץ בעזרת דוקטור הואר. וילמה נזרקה לכל הרוחות כדי שבאק יוכל לפלרטט עם נשים שונות  שוב בסגנון ג'מס בונד. הסיפורים היו כעת משובחים יותר מאי פעם .איפיין אותם חוש הומור וסירוב לקחת את עצמם ,. ובמיוחד את הרשעים קאן וארדלה יותר מדי ברצינות . קאן תואר בסיפורים האלה כדמות פאטטית ולא יוצלחת שחייה נוהלו בידי ארדלה, המוח האמיתי מאחרי הצמד.בסיפורים האלה תמיד אפשר היה לסמוך על קאן שיעשה חמור  מעצמו בטיפשותו או בפחדנותו   ועל ארדלה שתציל  בערמומיותה ואומץ ליבה את שניהם שוב ושוב  מידיו של באק. עוד דוגמה לנטיות הפמיניסטיות של הסדרה.

בשלב מסויים באק החל להתראות עם בת זוג קבועה  אשת ביטחון עמיתה בשם קארול.

כמה מהסיפורים היו לא רעים בכלל אלו שנכתבו בידי פריץ לייבר ורי ראסל והיצגו גירסה עתידנית של שנות השישים במאה ה-25. ועסקו בסוכנויות הפרסום של העתיד,בספורט של העתיד ,בתיאטרון של העתיד  במעצבי האופנה של העתיד, באולימפיאדות של העתיד, בפרקליטי הפטנאים של העתיד , במרגלים של העתיד , בתחרויות מלכות היופי של העתיד (!)

 אבל זה לא עזר לסדרה. כמות הקוראים ירדה והלכה והיא נסגרה ב-1967 ודווקא בשיא   המירוץ לחלל שמימש דברים רבים שבהם ניתקלו מרבית האמריקנים לראשונה בבאק רוג'רס.

בעמוד האחרון של הסדרה בסיפור ( למטה מבינוני )  שבו באק מסייע לחבורת נערים כולל אחיינה של קארול בפארק משחקים של העתיד הוא אפילו לא הופיע !

העמוד האחרון של סדרת "באק רוג'רס " ב-1967.באק רוג'רס לא מופיע שם.

ב-1969 נחת האדם הראשון על הירח , אבל באק רוג'רס שנחת על המאדים 40 שנה קודם לכן , ושסיפוריו יצרו במידה רבה את הרצון בציבור האמריקני להגיע לירח,  כבר לא היה שם יותר כדי לחגוג.

אבל בנתיים הוא היגיע לישראל.

בוקי המגזין בשבילך

 

באק רוג'רס על כריכה האחורית של גליון "בוקי מספר 53 " לצד גיבורים אחרים הפאנטום ו"העכביש" .צייר אשר דיקשטיין 

 

באק רוג'רס מת בארה"ב , אבל בדיוק אז הוא החל לחיות במקום אחר, בישראל. במגזין קומיקס שנקרא על שמו "בוקי ".למה בחרו העורכים לקרוא את שם המגזין דווקא  על שם גיבור קומיקס לא ידוע כל כך שגווע זה מקרוב  זה תעלומה.

 

בגליון הראשון של מגזין קומיקס זה שהחל לצאת ב-1967 כתבו העורכים :…." בוקי הוא בשביל כל אחד אשר אוהב סיפורי הרפתקאות , מתח ומדע דמיוני".

…" בוקי יפגיש אותך הקורא שבוע שבוע עם גיבורים ידועים בעולם :טייס החלל פלאש גורדון ,מפקד סיירי הג'ונגל האלמוני הפאנטום ….מנדריק הקוסם שאין דבר שאינו יכול לעשותו בקסמיו , סופרמן הגיבור האגדי שכוחו על אנושי ועלילותיו מרתקות ומלאות מתח ומסתורין , וכמובן ….בוקי הוא קפטין בוק רוג'רס ממפקדת משטרת הביטחון של החלל…"

המגזין "בוקי " רץ לאורך 170 חוברות ( שיא חסר תקדים או מקביל בתולדות הקומיקס בישראל ) עד 1971. והופיעו שם לאורך השנים 15 סיפורים מעלילותיו של בוקי. כולם מהשלב ההאחרון של הסדרה. הכותבים  היו סופר המדע הבדיוני והפנטסיה הידוע פריץ לייבר  וסופר ידוע אחר של פנטזיה רי ראסל  גם הוא סופר פנטזיה ואימה מפורסם, והעורך הספרותי של כתב העת האירוטי הידוע “פלייבוי”. ראסל כתב סיפורי אימה ופנטסיה ידועים מאוד וכמה סרטי אימה מוכרים בשנות השישים.

Image result for ray russell writer

רי ראסל 

שני אלה בהחלט נתנו איכות מסויימת ללפחות כמה מהסיפורים והאמן היה ג'ורג'  טוסקה.   

שם נתקל הקורא העברי לראשונה בבוקי ( או בוק או באק, המגזין מעולם לא יכל להחליט איך לקרוא לאיש המאה ה-25) .

בידידו דוקטור הואר  בממונה עליון פלמינג בחברה קארול שחורת השיער( לא וילמה!) ובעמיתיו משירות הביטחון. בהרפתקאותיו המצחיקות ומרתקות כאחד עם מדענים מטורפים, וסוכנות יפיפיות ,פושעים מרושעים וחייזרים מסוגים  שונים, פולשים , קרימינליים , ידידותיים וסתם אדישים.

"איש נמר מהמאדים " מסיפורי באק רוג'רס בגירסת המגזין הישראלי בוקי ( ויותר נכון העורך הגראפי אשר דיקשטיין)

בסיפור האחרון על בוקי במגזין "שומר מלכות היופי "  ( שאותו כתב לא פריץ לייבר שהיה בחופשת מחלה אלא סופר פנטסיה ידוע אחר בשם רי ראסל )  הופיעו גם יריביו הנצחיים קאן וארדלה במזימה מסובכת במיוחד לחטוף את מלכות היופי של כוכבי מערכת הלכת השונים ולדרוש עבורם כופר.לצייר הייתה משימה קשה במיוחד לתאר את הנערות השונות שכל אחת מהן מותאמת במיוחד לתנאים המיוחדים של עולמה ועם זאת כל אחת מהן היא יפיפיה ( וגם בסטנדרטים של הקורא ) והוא עמד במשימה הזאת בכבוד.

 

אך משום מה לאחר חוברת 112 של המגזין הופסקו סיפורי בוק רוג'רס ולא חזרו יותר למרות בקשות הקוראים ולמרות הבטחות שונות שלא קויימו. המגזין "בוקי " העדיף להתרכז מעתה ואילך בסיפורים על האל תור ( רשף במגזין  )  האקס מן ( "הבילתי מנוצחים " במגזין ) איש הפלדה, סופרמן וגיבורים בריטיים וצרפתיים שונים.

באק רוג'רס נעלם מהמודעות של הקורא העברי כשם שנעלם מהמודעות של הקורא האמריקני למשך כמה וכמה שנים. כל מה שנשאר ממנו היו ספרי הנוסטלגיה שהדפיסו מחדש את הרפתקאות הקומיקס הישנות שלו.

אם כי לפני כמה שנים אחד הקוראים בעברית הדפיס את סיפורי באק רוג'רס מחדש בתוספות לסיפורי "בוקי " המקוריים  בצורת תקליטור.

.    

הנשמה השישית

buck t v series 1

באק רוג'רס צץ מחדש ב-1979. והפעם כגיבור של סדרת טלוויזיה שנוצרה  בידי מפיק סדרת  המד"ב הידועה "כוכב הקרב גלאקטיקה" גלאן לארסון . באק  ( שגולם בידי השחקן גיל ג'רארד ) היה כעת האסטרונאוט האמריקני ויליאם רוג'רס שבשנת 1987 אבד במהלך משימת החלל האמריקנית האחרונה והוחזר לחיים בשנת 2491 . שם הוא מוצא את עצמו בלב מאבק בין כוכב "דראקוניה " ( יורשיהם העכשויים של ההאן והמונגולים ואנשי הנמר של מאדים ) שעליהם פיקדו הנסיכה  תאבת הסקס ארדלה ועוזרה חורש המזימות איש כדור הארץ הבוגד  קאן . הוא מגלה שכדור הארץ נשלט בידי המדען דוקטור הואר מ"ניו שיקאגו " ומתחבר עם הסוכנת האמיצה וילמה דירינג ועם רובוט נמוך קומה ,יצור מאוס בשם טוויקי עם קול שפעל על העצבים של הצופים כמו שריטה של ציפורניים על לוח.

 

לאחר שהיציל את כדור הארץ כמה וכמה פעמים מידי הדרקוניים ואת עצמו מגורל מר ממות בזרועותיה של ארדלה תיארה הסדרה את הרפתקאותיו של באק במאבק בזדים שונים ברחבי הגלקסיה כסוכן של כדור הארץ .תוך כדי כך חיקה את רוג'רס המקורי בכך שלימד משהו ממנהגי המאה ה-20 לאנשי המאה ה-25 התמימים , אלא שהפעם לא היו אלה שיטות צבאיות מתוחכמות אלא דיסקו ומאפיינים אחרים של שנות ה-70 שבאק איש שנות ה-80 של המאה ה-20 נשאר כנראה פריק שלהם בתקופתו.  היתה זאת סדרה חביבה מאוד בסירובה לקחת את עצמה ברצינות , והיא הזכירה מאוד את סיפורי הקומיקס של טוסקה בדרך שבה תוארו באק ויריביו.

אחד הפרקים שזכורים לי במיוחד היה פרק שבו הופיע השחקן הזקן באסטר קראב , באק רוג'רס ,פלאש גורדון וגם טרזן המקורי , בתור אחד "קולונל גורדון". זה הוא לוחם זקן שחוזר מהפנסיה כדי לעזור לבאק רוג'רס "הצעיר" יותר כנגד אוייב חדש. ובמהלך הפרק הוא נזכר בימים שבהם רוג'רס עוד לא היה כאשר הוא נלחם באוייבים שונים.
הבדיחה כאן הייתה כמובן כזאת שרק מומחים יכלו להבין אותה.

ארדלה וקאן הופיעו כמובן בסדרה אבל בצורה שונה מבעבר.

בפרק הפילוט מערכת היחסים בינם היייתה קרובה  למה שזכרנו בעבר ,ארדלה הייתה נסיכה שאפתנית אבל מטומטמת. קאן היה היועץ הערמומי שלה מכדור הארץ שמנהל את העניינים ואומר לנסיכה מה עליה לעשות. 

הנסיכה ארדלה מכוכב דראקוניה (פמלה הנסלי) והיועץ המרושע שלה מכדור הארץ, “קאן הרוצח” (הנרי סילבה) מביטים בבאק רוג’רס  (גיל ג’רארד) חסר ההכרה, בגרסה הטלוויזיונית של הסדרה משנת 1979

ואז החליטו המפיקים להחליף את השחקן הנרי סילבה בשחקן אחר   מיכאל אנסרה בתור קאן וכל מערכת היחסים הזאת השתנתה. מכאן ואילך ארדלה הייתה דומיננטית לחלוטין. 

קאן (מיכאל אנסרה) והנסיכה ארדלה (פמלה הנסלי)

מכאן ואילך קאן נשלט לחלוטין בידי גחמותיה ושגעונותיה של ארדלה והיה רק מציית לפקודותיה. 

ארדלה וקאן הופיעו בעוד שלושה פרקים בסדרה, כשאת קאן הערמומי והנכלולי מגלם שחקן אחר, מיכאל אנסרה. הנסיכה מכוכב דרקוניה, שבסיפורים קודמים הוצגה כבת זוגו של קאן, הוצגה כמי שמטרתה בחיים היא לא רק לכבוש את כדור הארץ, אלא גם להשיג את באק רוג’רס ולהתחתן עמו.בדומה לקאן בסדרה המקורית ששאף להשיג מחדש את וילמה ( אם כי לא דווקא להתחתן עימה ). 

 שינוי דרמטי  חל בסדרה בעונה השניה שלה כאשר באק יצא בספינת חלל ( שעליה פיקד אחד , אדמירל אסימוב , צאצא של סופר המד"ב מהמאה ה-20 ) לחפש אחר שבטים אבודים של כדור הארץ במרחבי החלל ובכל פרק ביקר כעת בכוכב לכת מיסתורי חדש . הסדרה ניסתה כעת להיות יותר "רצינית " ויותר כמו "מסע בין כוכבים או האחות הנחותה " כוכב הקרב גלקטיקה " באופיה. אבל השינוי רק גרם לירידה דרסטית ברמת הסדרה והיא הופסקה . אין מה לעשות , באק רוג'רס פשוט איננו קפטין קירק.

סדרה זאת הייתה ככל חביבה עלי. לא שהייתה זאת יצירת מופת , כלל וכלל לא, אבל בהשוואה לכל שאר הדראק של שנות ה-‏70 שהוקרן בארץ היא זהרה כמו אור בהיר. ובהחלט בהשוואה לאחותה "גאלקטיקה " שהיתה מצד אחד יקרה בהרבה מבחינת הכספים שהושקעו בה ומצד שני נחותה בהרבה מבחינת התסריטים ( אם כי גלקטיקה הייתה ונשארה אחת מסדרות המד"ב היותר מעניינות בגלל אספקטים אחרים שאינם קשורים לפעלולים ).

סיפור פרק הפתיחה של הסדרה (שהוקרן על המסכים כסרט קולנוע) תורגם כספר לעברית. את הספר  כתב “אדיסון  סטיל” (שם בדוי של סופר מד”ב הידוע ריצ’רד לופוף). הוא תורגם בידי ד. קול והופיע  ב-1979 בהוצאת “קוסמוס” (הוצאה שפרסמה גם מגזין מדע בדיוני בשם “קוסמוס”). זהו אחד השרידים היחידים בעברית כיום לסדרת הטלוויזיה הזאת, שהיא אמנם סדרה קצרת ימים וטיפשית, אך גם חביבה ומלאת הומור.

buck11

  על סדרת הטלוויזיה ראה :באק רוג'רס מהמאה ה-20 למאה ה-25

 

במקביל לשידור סדרת הטלוויזיה נוצר קומיקס חדש על באק רוג'רס בעיתוני ארה"ב שאותו צייר גרי מורו.

הצמד  של קאן וארדלה סירב להיעלם גם לאחר שסדרת הטלויזיה משנות השבעים  בוטלה, והם ממשיכים לאיים על  באק רוג’רס ועל וילמה .למשל בסדרת קומיקס חדשה על באק רוג’רס שצייר גרי מורו.

 

Image result for gray morrowbuck rogers

 

קומיקסים של באק רוג’רס עם קאן וארדלה מ-1980.צייר גרי מורו.

הנשמה השביעית

גלגול חדש ומוזר של באק צץ תוך כדי שידור הסדרה ב-1980  והוא היה פרי מוחם של שנים מסופרי המד"ב המפורסמים ביותר, לארי ניבן וג'רי פורנל. השניים חובבים נלהבים של באק מאז ילדותם ( פורנל אף חיבר ספר של מאמרים מדעיים ועתידניים בשם THAT BUCK ROGERS STUFF ) החליטו להקים את הדמות לתחייה ובו בזמן להחזיר אותה למקורות  של נולאן ( שעם דיעותיו הפוליטיות  הימניות  קיצוניות כפי שבוטאו בסיפור  יש לשניים ובמיוחד לפורנל שהגדיר את עצמו פעם בצניעות כ"ימינה מאטילה ההוני "  סימפטיה רבה ) , אך בו בזמן להתאים את סיפורו המקורי ל"זמנים המודרניים". הם עיבדו מחדש את ארמגדון 2419 סילקו מימנו את כל הקטעים הגזעניים והכניסו קטעים חדשים שמהם מסתבר שהעתיד שאליו מגיע אנתוני רוג'רס ( ולא באק! ) הוא למעשה העולם שנהרס בספר שלהם "פטיש השטן " שתיאר את חורבן כדור התרבות האנושית כתוצאה מפגיעת אסטרואיד (הספר פורסם לראשונה ב 1977 ותורגם לעברית ב-1981 בידי שלומית קדם בהוצאת לדורי ).

בין 1980 ו-1983  הופיעו ארבעה  סיפרי המשך שנכתבו על סמך תקצירים של ניבן ופורנל בידי שלושה סופרים ממדרגה תשיעית ,ותיארו את הרפתקאותיו של אנתוני רוג'רס עשרות שנים  לאחר שהביס את האימפרית ההאן, אך עליו להמשיך להיאבק בבנו  בן התערובת מורדרד שנולד מנסיכה של ההאן כמו גם עם גזע של חייזרים  לוחמי על  שקמו לתחייה לאחר הקפאה של אלפי שנים שהם אלה שהולידו את ההאן.

נגלה שבסופו של דבר באק עם יחידה של לוחמים מגיע לעולמם של החייזרים ומביס אותם שם.

הסדרה לא זכתה לכל הצלחה שהיא וניבן ופורנל מעדיפים להתעלם ממנה ברזומה  שלהם . לשמו הטוב של באק רוג'רס היא לא תרמה מהומה.

הנשמה השמינית

  באק רוג'רס קם לתחיה שוב ב-1988 ובאחד מהגילגולים המעניינים ביותר שלו עד כה.

הפעם היה זה בידי חברת  T.S.R  יוצרת ז'אנר  משחקי התפקידים כמו  ה-DUNGEON AND DRAGONS . T.S.R   הפכה בידי מיסדה גארי גייגקס לאימפריה של ממש בתחום משחקי התפקידים עד שהשתלטה עליה במהלך מפתיע אשת עסקים צעירה וקשוחה בשם לורין ויליאמס וזרקה ממנה את גיגקס לכל הרוחות.

קטע מביוגרפיה על גירי גיקס על התפקיד בחייו של של לורן ויליאמס.צייר הקומיקסאי הישראלי קורן שדמי

 

ויליאמס הנ"ל הייתה הנכדה של ג'ון  דיל  ובעלת הזכויות על הדמות.לפניה עמדה מטרה אחת: להקים  את תהילתו של באק רוג'רס . לשם כך הקדישה את כל משאבי החברה ליצירת "יקום חדש " של באק רוג'רס ויצאה לשוק עם "בליץ"  של משחקים , ספרים , וסיפורי קומיקס שהתבססו על דמותו , מכיוון שהמדובר היה במשימה משפחתית וחלק נכבד מהחומר  נכתב בידי אחיה פלינט דיל. 

   באק רוג'רס היה כעת טייס קרב מ-1999 שאבד בחלל בעת מאבק עם מטורף רוסי ששואף להשתלט על העולם. הוא מתעורר בשנת 2456 ומוצא שכדור הארץ הוא כעת איי חרבות אקולוגיים שנשלט בידי כוכב הלכת מאדים. אך הפעם בניגוד לעבר לא היו אלה חיזרים שחיו במארס אלא בני אדם מכדור הארץ שהיגרו אליו וביצעו בו "הארצה". במארס שולטת כעת חברה " רב לאומית"  מרושעת שמנצלת כמו בצורה אכזרית  את כדור הארץ . באק מגלה שכמעט כל העולמות במערכת השמש מאכלסים כעת מהגרים מכדור הארץ אך שעברו שינויים ומוטציות בהתאם לתנאים המיוחדים בכל עולם, וכתוצאה משימוש נרחב ביותר בהנדסה גנטית.

    הוא פוגש את הדמויות הקבועות של סדרת "באק רוג'רס"  שכל אחת מהן עברה שינויים  דרמטיים.

דוקטור הואר הוא כעת הדמיית מחשב של ידיד של באק מהמאה ה-20 .

וילמה היא כמו בעבר מורדת אמיצה והפעם בשליטים המרושעים ממאדים.

 

   
 
הדמויות השונות בציורים  של גרסת משחק תפקידים של באק רוג’רס משנות התשעים.

 

ארדלה היא כעת בעלת מניות יפיפיה סקסית ומרושעת  בחברה ממאדים ( יש שמועות בלתי מבוססות באינטרנט שדמותה התבססה ישירות על זאת של לורן ויליאמס שלא הייתה חביבה בלשון המעטה על אנשי T.S.Rׂ   ).

 

ארדלה ואלמאר כאשת עסקים קשוחה וסקסית מכוכב הלכת מאדים באנתולוגיית סיפורי באק רוג’רס ARRIVAL 1989

ארדלה "נסיכת" המאדים בחוברת של המשחק שמתארת את העולם של מאדים. 

סיפור חייה המוקדמים של ארדלה בחוברת קומיקס של ת.אס. אר משנות התשעים .כיצד הפכה מפליטה בכוכבון נדיח ועני לנסיכה ובעלת בתי בושת במאדים וברחבי מערכת השמש .צייר גרי מורו. 

 קאן הוא שוב כפי שהיה בהתחלה, לוחם אמיץ בשורות המורדים בכדור הארץ ואהובה שלעבר של וילמה שבגד במורדים.

 

קאן הרוצח ווילמה דירינג באנתולוגייית הסיפורים על באק רוג’רס ARRIVAL  1989

העלילה היא על כך שבאק חוזר כדי להנהיג את המורדים וזורק את אנשי המאדים מכדור הארץ . אך המאבק נמשך בספרים ובמשחקים שאותם הוציאה T.S.R . ושתיארו את העולמות השונים של כדור הארץ . המטרה הייתה להציג גרסה עדכנית ריאליסטית ומשכנעת  ביותר של העתיד הלא קרוב כפי שהוא יוכל להיות על סמך ההתפתחויות המדעיות החדשות ביותר.

  אישית אני חושב שזאת אולי הייתה  הואריאציה המעולה ביותר של סיפור באק רוג'רס שהופיעה מאז ומעולם , ואחד ממשחקי התפקידים הטובים ביותר של מד"ב אי פעם. אבל זה לא הלך. משום מה חובבי משחקי התפקידים לא גילו עניין רב במשחק שבו הושקע  כל כך הרבה תיחכום וכושר המצאה.הפריטים הקשורים לסדרה היפסיקו לצאת ב-1993.

 

הנשמה התשיעית

 ויליאמס לא ויתרה, אחרי הכל הייתה זאת חובתה משפחתית להמשיך לקיים את באק רוג'רס.  החברה שלה יצאה בגירסה חדשה לדמותו של באק רוג'רס . 

 אלא שהפעם הם הלכו על כיוון הפוך מהניסיון הקודם .  הפעם הם הלכו על "חזרה למקורות " לסיפור   המקורי של נולאן  ולמאבקו המקורי של באק באימפרית ההאן  שהוצג כמעין "רטרו " נוסטלגי של  העתיד כפי שראו או הדורות הקודמים ( כפי שעשו כבר ניבן ופורנל ) והפעם לא היה שום ניסיון לשמור על נאמנות כל שהיא למדע ולטכנולוגיה המודרניים

.סופר המד"ב מרטין קיידן ( יוצרו של איש ששת המליונים סטיב אוסטין ) כתב עבור גירסה זאת של באק את הספר LIFE IN THE FUTURE  1995) שהיה האוטביוגרפיה של באק רוג'רס על מאבקו באנשי ההאן ומפגשיו הראשונים  עם אנשי הנמר של המאדים כפי שתוארו בסיפורי הקומיקס הראשונים.

גירסה זאת הייתה אף כישלון גדול יותר מקודמתה  שחקני משחקי התפקידים לא התעניינו בגירסת רטרו של העתיד יותר משהתעניינו בגירסה ראליסטית ומעודכנת שלו . לורן ויליאמס נזרקה  מ-T.S.R  שאיבדה כעת ממעמדה כאימפריה של משחקי תפקידים כתוצאה מהכישלון של באק רוג'רס וקרסה לחלוטין. היום  החברה שפעם הובילה בתחומה  שייכת לחברה של משחקי קלפים.

בשנות ה-2000 נעשו עוד שתי גירסאות קומיקס שונות על באק רוג'רס. אחת מהן של אמן ידוע הווארד צ'איקין ששלח את באק שוב ללחום כנגד הסינים המאיימים על מה שנשאר מארה"ב בעתיד.בסיפור עם רמיזות פוליטיות עכשוויות. 

שתיהן לא זכו להצלחה.

 

קאן וארדלה בגרסה של באק רוג’רס משנות ה-2000

 

 

 כיום באק רוג'רס נראה  כמת סופי שניצל את כל  הנשמות שלו .

הנשמה העשירית ?

 

קאן וארדלה בגירסה של הווארד צ’ייקין משנת 2014

 ואולי לא. חברת וולט דיסני רכשה את הזכויות להסרטת סרט על באק רוג'רס ומזה שנים יש עכשיו שמועות על כוונותיהם להפיק על הדמות סרט חדש שבו תוצג גירסה חדשה הן של באק רוג'רס ( שהפעם  אולי יהיה לראשונה  איש המאה ה-21 ) והן של המאה ה-25. אם כן הסרט הזה יופק תהיה זאת הנשמה העשירית של באק רוג'רס.

אלא שבנתיים החלו מאבקים משפטיים שונים בין בעלי הזכויות על באק רוג'רס. יורשיו של הסופר המקורי נולאן ,יורשיו של מפיץ הקומיקס רוברט דיל ,ואנשי הוליווד עכשוויים.בעלי זכויות שונים שניסו להקים אותו לתחייה על ידי מלחמה של שנים אלה באלה בבתי משפט משועממים המשפטים בנושא הם ארוכים ויקרים ובנתיים לא היגיעו לקיצם.סרט או סדרה של באק רוג'רס לא יצאה מזה. רק עורכי הדין התעשרו. 

 

באק רוג'רס הוא כעת בן 91 ובמשך עשרות השנים של קיומו ולאורך הגלגולים השונים והמרובים שלו הוא התאפיין בדבר אחד:  הוא תמיד האדם מכאן ועכשיו  של המאה ה-20 או העתיד הקרוב מאוד שמתמודד עם העולם הזר והמוזר של העתיד של  המאה ה-25 , עולם שמשום מה הוא תמיד תואם  בדייקנות את הציפיות  והתפיסות המיוחדות של  אנשי העשור הספציפי שבו מופיעה הגירסה הספציפית של עלילותיו. בשנות ה-20 זהו עתיד קודר  שנשלט בידי אנשי הגזע הצהוב ( בשנות ה-50 והשישים זהו עתיד אופטימי של כיבוש מערכת השמש . בשנות ה-70 זהו עתיד של התאוששות  ממלחמה אטומית ו"מלחמות כוכבים" בין אימפריות בין כוכביות   ובשנות ה-80 זהו עתיד של חורבן אקולוגי הנדסה גנטית , והדמיות מחשב מתוכמות.

אם יעשה סרט על באק רוג'רס בארה"ב של היום  הנמצאת בקונפליקט עם סין השואפת להיות מעצמה עולמית מספר 1 באק רוג'רס שבהמקור היה לוחם ב"האנים" יכול למצוא את עצמו בעיצומו של מאבק זה שלפני שנים נראה היה שאובד עליו הכלח וכיום הוא רלבנטי יותר מאי פעם.  

איזה מן עתיד תמצא הנשמה הבאה של באק רוג'רס? אנו יכולים להיות בטוחים רק לגבי דבר אחד : משעמם הוא לא יהיה. 

 

ראו עוד סיפורים על באק רוג’רס במאה ה-25:

באק רוג’רס בתחרות מלכות היופי של מערכת השמש

באק רוג’רס ואנשי הנמר של המאדים

באק רוג'רס והספורטאים מכוכב הלכת נפטון 

מזימה פירסומית

באק רוג'רס והאורחים מאלפה קנטאורי 

באק רוג'רס והאנדרואיד טראמפ

באק רוג'רס הרפתקה בכוכבן 101 

באק רוג'רס במשחק שחמט קטלני על כוכבן ניסוי

באק רוג’רס באולימפיאדה הבין כוכבית של המאה ה-25

היזהרו מפרקליט פטנטים

באק רוג'רס והמבקרים מכוכב ברנרד

באק רוג'רס במפגש סופי בירח טיטאן 

ראו עוד על באק רוג’רס:

תשע הנשמות של באק רוג’רס

באק רוג’רס מהמאה העשרים למאה ה-25

קישורים נוספים :

באק רוג'רס בויקיפדיה

 

רשימת הקומיקסים

הקומיקסים של באק רוג'רס 

 

רצועות הקומיקס של באק רוג'רס 1929-1932

 

 

סיפורים צבעוניים של באק רוג'רס

 

ההסטוריה והאבולוציה של באק רוג'רס כולל סיפורי סאנדי

 

על באק רוג'רס בקומיקס ראו :

 

סיפורי באק רוג'רס מאת טוסקה

 

ראיון עם ג'ורג' טוסקה

 

רוזוולט ובאק רוג'רס

 

רבוט של באק רוג'רס

 

סטיב סטילס על באק

 

באק על המדף

 

את "ארמגדון 2419"  ניתן למצוא ב:

סקירה עליו יש ב

וביקורת ב: http://public.logica.com/~stepneys/sf/dani/004.htm

 

ריצ'רד לופוף הוא אדיסון סטיל

 

על סדרת הרדיו ראו :

 

פרקים של סדרת הרדיו

 

 

סקירה על סדרת הטלוויזיה משנות השבעים

למשחק לוח  של באק רוג'רס :

 

ובויקיפדיה

 

למוצרים שונים של באק רוג'רס :

 

קבוצת דיון על באק רוג'רס

 

על המגזין בוקי

בוקי המגזין בשבילך :היסטוריה ואינדקס של מגזין הקומיקס העברי מאריך הימים ביותר

על סדרת הטלוויזיה

עמוד על  רוג'רס

 

 

על המשחק ראו :

 

ביקורת על ארמגדון 2419

 

עוד ביקורת

 

הרומנים של באק רוג'רס גירסת ניבן ופורנל

 

המאבק על הזכויות על באק רוג'רס

 

 

 

באק והרובוטים

 

 

באק רוג'רס באוסטרליה

 

המתחרה הגדול של באק רוג'רס , פלאש גורדון

 

על א.א.סמית

תודה לדני סלס , לארז אברמוביץ ולאמנון סטופ על הסריקות 

באק רוג'רס חבריו ואויביו .צייר גרי מורו עם ג'ים לאורנס

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

9 תגובות על “91 שנים עם באק רוג'רס במאה ה-25”

שתי גירסאות שונות מתוכננות כעת לסיפור באק רוג'רס וכרגיל יש סיכסוכים משפטיים:
https://www.slashfilm.com/buck-rogers-movie-skydance/?fbclid=IwAR1wHYDlVPQx07A3P-083U_JHPOIUD5kNPZIPpNm262hgTryg8zGyXEtZpw
Hollywood is about to see double with Buck Rogers. The pulp hero, who is already getting a TV reboot starring George Clooney from Legendary Pictures, is also getting a new movie, this one from Skydance and backed by the estate of author Philip Francis Nowlan. And while competing projects about a single character are not uncommon in Hollywood, the two projects are competing over more than creative differences — the law is now involved.

Less than a week after it was revealed that Legendary’s take on Buck Rogers would star Clooney, Skydance has begun work on its own competing version, according to The Hollywood Reporter. But Skydance’s Buck Rogers is competing in more places than just theaters. Backed by the Philip Francis Nowlan estate, Skydance’s Buck Rogers is taking Legendary’s version to court. Well, so to speak — the Nowlan estate has sent Legendary a cease-and-desist letter over the rights to the character, whose tangled copyright history has become the big battle between the two Buck Rogers projects.

What’s happening is this: the character of Anthony Rogers first appeared in the 1929 novella, Armageddon 2419 A.D., the copyright for which wasn’t renewed in the 1950s, placing the character squarely in the public domain. But the Nowlans are claiming that the character that would become known as “Buck Rogers” wasn’t introduced until later comic book stories to which they hold rights and trademarks, all part of an attempt to keep the pulp hero out of the public domain. It’s the rights to those later “Buck Rogers” iterations that the Nowlan estate has handed to Skydance for adaptation, while Legendary’s version is based on the character being in the public domain.

It’s now become an ongoing war. Both Legendary and Skydance are intent to go forward with their Buck Rogers projects, even as the Nowlans’ cease-and-desist letter warn that Legendary’s project would constitute “slander of title of the rights.” The Nowlans’ attorney Neville Johnson insists that Buck Rogers is not in the public domain, as “Buck is not in Armageddon, Anthony is a different character.”

But Legendary is not backing down, telling THR: “We have secured the rights we need to proceed with our project and the company will not comment any further on these baseless claims. This same party has been claiming for years that they have rights which they do not have and have been trying to inhibit projects based on rights they do not legally control.”

Skydance’s version is still in very early stages, compared to Legendary’s project, which already has several producers and writer Brian K. Vaughan on board. Skydance has no creative talent involved yet.

Cool Posts From Around the Web:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × 5 =