web analytics
קטגוריות
ספרות פופולארית

המשימה ברלין :המזימה מתקפה ביולוגית -עלילות הסוכן החשאי קווילר מאת אדם הול

סקירה על אחת מסדרות הריגול הבריטיות המעולות ביותר ""סדרת "קווילר " סוכן חשאי שזה אינו שמו האמיתי שנכתבה בידי "אדם האל" סופר שזה אינו שמו האמיתי. סדרה שהספר הראשון והידוע ביותר שלה "עסק בניסיון ניאו נאצי להשתלט על אירופה והמזרח התיכון תוך שימוש במלחמת חיידקים .

 

לפניכם סקירה על אחת מסדרות הבריגול הבריטיות הטובות ביותר בעברית ,סדרה שסיפוריה מסופרים תמיד בגוף ראשון בידי הגיבור שהוא בעצם אנונימי ואנחנו יודעים עליו ועל עברו מעט מאוד.
 הגיבור הסוכן החשאי הבריטי קווילר הוא טיפוס  אנגימטי ביותר.
שמו איננו "קווילר" שהוא רק כינוי ולעולם איננו יודעים מה שמו האמיתי  ( אבל הסופר חשף אותו בראיון וביקש מהמראיין לא לחשוף אותו לעולם…. זהו "ג'ון סמית " השם הנפוץ ביותר בשפה האנגלית ואכן קווילר עדיף).  ידוע לנו שבעברו הוא עבד מאחורי קווי הנאצים במלחמת העולם השנייה.  ולאחר מכן העיד במשפטים כנגד כמה פושעי מלחמה.
בהווה .הוא עובד עבור אירגון ריגול  חשאי ביותר המכונה "המשרד"  שמדווח  רק לראש ממשלת בריטניה ומתפקידו לבצע את המשימות המסוכנות ביותר.
הוא אינו משתמש באקדחים אם כי בהחלט מסוגל ומוכן   להרוג ותמיד נשלח לאיזורים מסוכנים כדי לחשוף קשר מסוכן.תמיד כנגד רצונו וכנגד מיטב שיפוטו. והוא תמיד מגלה שצדק בהתנגדותו למשימה  לאחר שנחטף וחטף מכות הגונות או עונה עינויים קשים  במהלך חקירה אכזרית ביותר  ועדיף היה שלא לצאת למשימה.
אבל כמובן אם לא היה עושה זאת העולם היה עלול להיחרב. 
קוילר אינו מזכיר כלל את הדמות של  ג'ימס בונד  ( שאותו יוצרו תיעב ) הוא בהחלט  מזכיר את דמותו של הסוכן האנונימי של לן דייטון שבקולנוע הכתירו אותו תחת השם הארי פאלמר שספריו החלו להתפרסם בערך באותו הזמן. 
שניהם בהחלט  עומדים כל אחד בפני עצמו.

יוצרו של קווילר 

   שם הכותב אדם הול הוא שמו הספרותי של אלסטון טרוור (1920-1995, ששמו "האמיתי המקורי " היה בכלל Trevor Dudley-Smith,  סופר בריטי  ( שאמנם חי רוב ימיו בספרד בצרפת ולבסוף באריזונה בארה"ב ) שהתפרסם תחת שמו האמיתי הודות לסיפורים על מלחמת העולם השנייה אבל כתב בשמות בדויים שונים בז'אנרים שונים כולל סיפורי ילדים.

ספר אחד שלו שימש כבסיס לסרט  מלחמה ידוע דנקירק מ-1958 שעוסק בנסיגה הבריטית המפורסמת מצרפת בראשית מלחמת העולם השנייה. 

 

צפו במקדימון ל"דנקירק

"

 

הוא התפרסם הודות לספר ( The Flight of the Phoenix ( 1964 שבו תיאר כיצד חבורה של ניצולי מטוס בסהרה משפצים מטוס אחר בסביבה וטסים בו אל ההצלה.

ספר זה הוסרט פעמיים. ב-1965 וב-2004 

צפו במקדימון לגרסת 1965 

צפו במקדימון לגרסת 2004 

אבל נראה שהוא התפרסם יותר מכל הודות לסדרת ספרי "קווילר " שלו שהפכה אותו לאחד משלושת סופרי הריגול הנחשבים ביותר בבריטניה ביחד עם ג'והן  ה- קארה ולן דייטון. שלושתם נחשבים לסופרים הטובים ביותר בז'אנר הריגול בבריטניה ואולי בכלל. איאן פלמינג  יוצר ג'ימס בונד הסוכן החשאי הבדיוני המפורסם מכל  לא נחשב בכלל בעיני המבינים  כמי שאפילו מתקרב לדרג הזה.

מי שכן מתקרב ויותר מזה הוא האמריקני דונלד האמילטון מחבר סיפורי "מאט הלם".

היו 19 ספרים בסדרה של אדם הול.מהם שישה תורגמו לעברית בשלוש הוצאות ספרים שונות,ספיח ספריית עקרב הוצאת מסדה וספריית כדים בהוצאת  ביתן.

הסופר כתב את הספר הראשון לאחר שקרא ביקורת מצויינת על הספר "המרגל שחזר מן הכפור " של ג'והן לה קארה. הוא התפעל  מהביקורת ורכש את הספר.אבל אז החליט לא לקרוא אותו בנתיים במקום זה ישב וכתב ספר ריגול משל עצמו . ומכר אותו מידית  להוצאה לאור. רק לאחר מכן קרא את "המרגל שחזר מן הכפור" והתפעל מאוד.

זאת בניגוד לספר ג'ימס בונד היחיד שקרא "גולדפינגר " שאותו תיעב. 

הספר הראשון הוסרט.  נעשתה סדרת טלווזיה בריטית  על הדמות.

הסופר שנא  גם את הסרט וגם את הסדרה. 

קווילר בשפה העברית 

וכעת נסקור את  ששת ספרי הסדרה שהופיעו בשפה העברית.הראשון הוא הידוע ביותר. 

מספר 1.:המשימה ברלין / 

  1965 The Berlin Memorandum

עברית א.גיבורי    [תל אביב] :   ספיח,   [1967].פורסם בעברית בשתי מהדורות שונות עם עטיפות שונות.

הספר זכה  ב-1966 בפרס אדגר אלן פו  של כותבי ספרי המיסתורין בארה"ב. כבוד גדול מאוד,ושנה לאחר שזכה בפרס זה ספרו של לה ארה "המרגל שחזר מהכפור ". .( אחד המועמדים האחרים לפרס ה"אדגר" בבאותה השנה 1966 היה ספר הריגול של לן דייטון "קבורה בברלין "  שיש בו דמיון מסויים לספרו של "אדם האל" )

 

 

פרס ה"אדגר" של סופרי המיסתורין של ארה"ב.פסלון בדמותו של אבי ז'אנר הבלשים אדגר אלן פו

.הוא זכה  גם לכבוד הגדול בישראל  שקטעים ממנו פורסמו בעיתון הנפוץ ביותר בישראל בעת פירסומו ב"מעריב". 

( כדאי לציין שכשהעיתונים היומיים  "מעריב ", ידיעות אחרונות , ו"הארץ" נהגו לפרסם פרקים מספרים במשך עשרות שנים במגזיני סוף השבוע שלהם זה בדרך כלל היו ספרי ריגול ומתח שונים כנראה משום שהם נחשבו לפופולאריים במיוחד, עוד סופרים שפורסמו בצורה כזאת בעיתוני סוף שבוע כללו את אריק אמבלר וג'ון לה קארה )


"האם אשוב לראותך?"
"באם נצליח לצאת מזה בשלום."
נשקתיה על פיה בפעם האחרונה ופניתי ללכת במהירות לקצה הגשר מבלי להפנות ראשי אחורה, אך ידעתי כי לעולם אזכור כפי שנראתה אותו רגע, הפעוטה האבודה שלי מילדי הבונקר של היטלר, חטובה וזקופה במעילה הצבאי והאור הנופל על ראשה הזהוב. חמש  דקות ייקח לה לחזור לבית ולהתייצב בפני הרייכספיהרר ועוד חמש דקות תחלופנה עד שיטלפנו לאותו מספר וימצאו שהוא מזויף, זאת אומרת שיש לי מקדמה של עשר דקות וסיכוי לחיות.."

עמוד 159 בספר 

הסוכן קווילר מקבל משימה כמעט בלתי אפשרית. משימה  מסוכנת ביותר שהיא גורלית עבור המערב. ומצד שני היא מעין נקמת-דם של ידידו מדען יהודי שנרצח. במהלך המשימה קווילר  חייב  לחשוף עצמו בפני "הפניקס"  אירגון פשע וטרור ניאו נאצי  חשאי מאורגן היטב, תוקפני וחסר רחמים, אשר יעשו הכל כדי שמעלליו ישארו כמוסים מעיני הציבור.  
 קווילר, הסוכן החשאי נשלח על ידי סוכנות הביון הבריטית ברלין כאשר איש שלה  נמצא ירוי בברלין המזרחית. מסתבר כי הוא השני בארגון שנרצח על ידי מתנקשים מהארגון הניאו- נאצי החשאי. כעת  עליו למצוא את ראש הארגון הנאו -נאצי  ולהרוג אותו. קווילר שיש לו עבר עשיר במלחמת העולם השנייה כמחסל נאצים  יודע גרמנית שוטפת. בברלין הוא מוכה, נחטף, חייו בסכנה, הוא מתאהב בסוכנת של הארגון הניאו-נאצי וממשיך להסתבך. הספר הוסרט עם ג'ורג' סיגל, סנטה ברגר, אלק גינס האגדי וג'ורג' סנדרס

 הספר עוסק במזימה ניאו נאצית לגרום למלחמת עולם שלישית לא גרעינית על ידי התקפה בו זמנית של ארה"ב וברית המועצות בידי צבא גרמניה שחלקים חשובים ממנו כמתברר הם בשליטה נאו נאצית. 

מטרת המבצע בידי האירגון הניאו נאצי "פניקס" היא ליצור משבר במלחמה הקרה על ידי פריצה מזויינת של חומת ברלין בידי כוחות צבא גרמניים והתקפה יבשתית על חילות המצב של בנות הברית במערב העיר.ובו בזמן הפצצה אווירית על מזרח ברלין שתגרור את הרוסים לפעולה נגדית.

והנה התיאור של התוכנית בשני קטעים בספר:

 

הספר עוסק גם בטרור בקטריולוגי  "מלחמת חיידקים " .

חלק חשוב בתוכנית הוא שהבסיסים הצבאיים הרוסיים יסבלו מהתפרצות מגיפה של דלקת ריאות לאחר שיושלכו  עליהם בקבוקים עם תרביות  חיידקים של המחלה המסוכנת. הם  יהיו מנותקים כתוצאה מאספקה צבאית ומתגבורות מאחר שיאלצו להיות בבידוד. 

הפניקס מתברר נעזר במאמציו להפעיל נשק בקטריולוגי בידי  מדען יהודי נקמני סולומון "סולי"רוטשטיין,ידידו של קווילר מימי המלחמה כששניהם ריגלו אחרי הנאצים באירופה   מומחה למלחמת חיידקים . הנ"ל מתברר זומם באופן פרטי  להטיל חיידקי מגיפה בקהילה הגרמנית-נאצית  בארגנטינה.

 וכאן אני תמה אם הסופר הסתמך או שמע על פרשה אמיתית שבאמת הייתה בשנות ה-40 כאשר קבוצת נוקמים בראשות אבא קובנר ואחרים תכננו להרעיל את המים במחנות שבויים בגרמניה. מבצע שלא הצליח אבל אם היה מצליח רבים היו מתים.

הנה תיאור של המזימה הבקטריולוגית : 

.

מאוד לא נעים לקרוא את הספר בעת מגיפה אמיתית ( הקורונה של 2020 ) שיש טוענים שהיא תוצר של קונספירציה של "מישהם".  

כדאי להזכיר אגב שספר זה יצא לאור באותה השנה 1965 כמו הספר בסדרת "מאט הלם"  אישה  בשליחות המוות "The Devastators בסדרת "מאט הלם  מאת דונלד המילטון  

שגם הוא עוסק במזימת התקפה ביולוגית על העולם הפעם מצד הסינים בעזרת מדען משוגע ( לא יהודי הפעם ). בבירור הרעיון של התקפה בקטריולוגית על העולם העסיק אז באמצע שנות השישים את הסופרים מאוד.( וראו דיון מפורט על כך במאמרי על "מאט הלם" )

נציין גם שבאותו הזמן ממש  במהלך שנת 1965 החל להתפרסם בהמשכים בכתב עת קומיקס צרפת סיפור בהמשכים על הבלש הצרפת ריק הושה שבו הוא נאבק במזימה של מדען נאצי לשעבר להפיץ מגיפה בעולם.

ראו על כך ברשימה "הבלש צרפתי ריק הושה נגד האיום הבקטריולוגי".י

והיה גם ספר בסדרת "אדי קרסון -סוכן חשאי " הישראלית בשם "סוף העולם " שגם הוא עסק בנושא זה.

 1965 הייתה שנה שבה פורסמו עוד כמה יצירות שעסקו באיום של הפצת מגיפה בקטריולוגית על  העולם בידי מדענים  מטורפים וטרוריסטים ומעצמות מסוכנות.בבירור  בשנת 1965 הרעיון של מתקפה ביולוגית -בקטריולוגית על העולם בידי גורמים מסוכנים היה "באוויר".

 

הסרט  שהתבסס על הספר נכתב בידי המחזאי הידוע הרולד פינטר.

אדם הול שנא אותו גם בגלל ג'ורג' סגל  השחקן הראשי האמריקני שהוא חשב שלא התאים כלל לדמות של קווילר  וגם בגלל התסריט של פינטר שלדעתו הרס את העלילה.

אני ואחרים לא חושבים שזה היה סרט גרוע. הוא אפילו טוב  ומוערך בפני עצמו.אבל נכון, הוא לא טוב כמו הספר. ונכון הוא שהשחקן הראשי לא התאים לדמות.

הרולד פינטר התסריטאי ( סופר מוכר ומוערך לעין ארוך יותר מ"אדם הול" ואולי גם זה תרם משהו לסלידתו של הסופר מהסרט ומתסריטו )  בכל אופן היה מועמד לפרס אדגר  אלן פו  של אירגון  כותבי המיסתורין של ארה"ב עבור התסריט הזה. אבל לא זכה בו. ( כנראה לרווחתו של "אדם הול " שכן זכה בפרס). בכל אופן לימים בשנת 2005 הוא זכה לפרס נובל בספרות ואולי זה היה פיצוי כלשהוא. 

והנה עטיפות הספר בעברית ובשפות אחרות ביחד עם כרזות של הסרט שהתבסס עליו. 

 

 

מהדורה שנייה בהוצאת ספיח עם עטיפה שונה:

הסרט :

צפו במקדימון לסרט 

צפו בסרט המלא 

קחו בחשבון זהו סרט הריגול היחיד שנכתב בידי חתן פרס נובל לספרות . 

ראיון עם גו'רג' סגל כוכב הסרט על "מבצע ברלין"

והנה כמה עטיפות זרות :

 

מספר 2: ההוראה התשיעית /   עברית עדנה שקל  רמת גן :   מסדה,   1979
The 9th Directive (1966)

קווילר מגיע לבנקוק  בירת תאילנד .איש מבית המלוכה  ( הנסיך צ'רלס ,ככל הנראה) עתיד לבקר שם והשירות מגלה שמישהו מחכה שם לרצוח אותו.   רק אדם אחד יכול לאתר את המתנקש ולחסל אותו בזמן ,קווילר והוא נשלח לבצע את המשימה.

הספר כולל קטע מצויין שבו קווילר מתאר ביובש ובמומחיות את שיטות הפעולה השונות והמגוונות של מתנקשים מקצועיים שונים ונראה כאילו המחבר ביצע מחקר שיטתי בנושא זה. 

 

עטיפות זרות :

 

מספר 3  ( מספר 4  במקור ) : תיק וארשה /מאנגלית: אבירמה גולן.רמת גן : ספרית עקרב, 1976.

The Warsaw Document (1971).

קווילר מגיע לוורשה זמן קצר לאחר הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה בזמן שבו יש דיונים בין המערב והמזרח הקומוניסטי.לכאורה כל מה שעליו לעשות זה לסייע לסוכן צעיר שחוקר מרידה אפשרית של המחטרת האנטי סובייטית בפולין .אבל קווילר יודע  שיש הרבה יותר במשימתו  והוא משחק משחק של חתול ועכבר עם בוגד מפורסם. 

 

עטיפות זרות :

 מספר 4  ( מספר 5 במקור ) :מבצע טנגו /מאנגלית: גבי סילון   ‬ספריית עקרב מספר 10 רמת גן מסדה 1978 

The Tango Briefing (1973)

מטוס בשם טאנגו נתרסק בסהרה בסהרת חול  ועל קווילר  שהוזעק ממשימה בטוקיו לאתר את שרידיו והוא נמצא במירוץ עם שני סוכנים מארצות אחרות שהוטלה עליהם אותה המשימה.

הספר הוסרט כפרק בסדרת הטלווזיה הבריטית על קווילר.  

 

W

 

עטיפות זרות :

מספר 5  ( מספר 9 במקור ) :אות העקרב /מאנגלית: נורית פרז ‬,ספרית כדים מודן 1985 

The Scorpion Signal (1979)

קווילר יוצא לחפש סוכן אחר ב"הנהלה" שנעלם". האם נלכד בידי הק.ג.ב והוא כעת בכלא לוביאנקה ? או שהוא מסתובב חופשי איפה שהוא? קווילר נשלח לענות על השאלות האלו.הוא מגלה שהסוכן המצליח לברוח מהכלא הסוביטיי אבל הוא למעשה מהווה מלכודת ומתכנן להרוג ראש מדינה שמותו יביא לפריצת מלחמת עולם שלישית. 

 

\

 

עטיפות זרות 

‫ מספר 6: ( מספר 10 במקור )  המשימה פקין /מאנגלית: תרצה גרנות תל-אביב : כדים, 1983 ‬

The Peking Target (1981)

The Peking Target
Written by Adam Hall
Copyright: 1982

בסין שני דיפלומטים אחד אנגלי ואחד אמריקני נרצחיןם ובאותו הזמן שני סוכנים של ההנהלה מחוסלים ועימם נעלמים הסיבות להתקפה. 


 

 

עטיפות זרות "

 

 

המלחמה הקרה שבה שיחק קווילר תפקיד חשוב גוועה וצצה שוב במאה ה-21 והיום אנשים כמו קווילר שוב פעילים מאוד בכל רחבי הגלובוס . והספרים ?התישנו אבל לא בהרבה. 

קראו גם 

סיפור קצר על קווילר

סקירה על קווילר 

למה מרגל? :אדם האל מסביר את סיפוריו

האתר הלא רשמי של קווילר 

קווילר באתר סוכנים ספרותיים 

 

The Edgar Awards Revisited: The Quiller Memorandum by Adam Hall (Best Novel; 1966)

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

12 תגובות על “המשימה ברלין :המזימה מתקפה ביולוגית -עלילות הסוכן החשאי קווילר מאת אדם הול”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

sixteen + nineteen =