web analytics
קטגוריות
קולנוע

המנפיש : הסרט "בעל החלומות " ויוצרו יורם גרוס

סיפורו של "בעל החלומות " סרט הבובות והאנימציה הראשון שנוצר בישראל ב-1962 והאחרון למשך שנים רבות,ואחד הסרטים הבודדים לצערנו שנוצרו בישראל על נושא מקראי. ואתאר גם את הקריירה המדהימה של יוצר "בעל החלומות " יורם גרוס שהחל את הקריירה שלו בפולין המשיך אותה בישראל וסיים אותה באוסטרליה כגדול יוצרי האנימציה ביבשת זאת. 

מאמר נוסף בסדרה שלי על סרטים תנכ"יים שנוצרו בישראל ובחו"ל.

והפעם סרט שנוצר על יוסף בן יעקב המכונה במסורת היהודית "יוסף הצדיק".

. סרט הבובות והאנימציה הראשון שנוצר בישראל והאחרון למשך שנים רבות,ואחד הסרטים הבודדים לצערנו שנוצרו בישראל על נושא מקראי.

,ואת הקריירה המדהימה של יוצרו יורם גרוס שהחל את הקריירה שלו בפולין המשיך אותה בישראל וסיים אותה באוסטרליה כגדול יוצרי האנימציה ביבשת זאת. 

 

הסרט "בעל החלומות "  היה סרט הבובות הראשון שנעשה  בישראל.  זהו גם  סרט האנימציה הארוך הראשון במזרח התיכון והאחרון בארץ עד "ואלס עם באשיר"- 48 שנים אחריו.

יוצרו שירד מהארץ לאוסטרליה הפך שם לאנימטור החשוב ביותר מעין המקבילv האוסטרלית לוולט דיסני ..

 לימים בשנות ה-2000 הסרט עבר שינויים והגירסה שלו שהוקרנה  בפסטיבל ירושלים הותאמה לשנות האלפיים .

 הסרט "בעל החלומות " ביטא  תפיסה  מיוחדת במינה   על הדרך בה יש ליצור בארץ סרטים תנכיים. תפיסה  שבוטאה בידי הבמאי ,מבקר  והיסטוריון הקולנוע הישראלי, נתן גרוס.

במאמרי הביקורת שלו על הסרטים התנכיים הזרים שהוקרנו בארץ קבל נתן גרוס  על שאין מפיקים בארץ כלל סרטים תנכיים .אך  בניגוד לקלאוזנר ואחרים שחלמו על סידרות "סרטים גרנדיוזיים ונאמנים לתנ"ך טען גרוס כי יהיה זה חסר טעם להפיק סרטים  תנכיים שיהיו ""נאמנים"" למקור אלא אם כן יהיה סרט מצוייר,סרט בובות  או אם ילדים יגלמו  את  הדמויות התנכיות שכן כל ניסיון להציגו בצורה רצינית "כפי שהיו  " "הדברים""  רק  יהרוס את הקסם האגדי הלא ראליסטי של המקור ויהפוך אותו  למעורר" גיחוך בעיני  הצופה המודרני המתוחכם. 

 גרוס ניסה ליישם את תפיסתו זאת בסרט אותו יצר ב-1952 שבו יצר בנוסח הסרטים ההוליוודיים התנכיים של שנות ה-20 סרט בעל עלילה כפולה ,עלילת מגילת רוח משוחקת בידי ילדי בית ספר במסגרת הצגת סיום אותה הם מעלים ועלילה מקבילה על חיי ילדים אלה בבית הספר שבמרכזה סיפור אהבה בין נער ונערה מעדות שונות המגלמים  את בועז ורות  בהצגה  וניתקלים בהתנגדות מצד משפחותיהם ובית הספר לאהבתם,כאשר שני העלילות מקבילות ומשלימות זו את זו. הרעיון של הסרט היה מעניין וללא ספק ייחודי אך הוא נגנז בגלל איכותו הטכנית הירודה.

 כעבור עשור הוקרן סרט אחר שיישם את תפיסתו של גרוס ובאופן מוצלח יותר לעין ערוך היה סרט הבובות  של אחיו של נתן,  האנימטור   ובעברית "המנפיש"  יורם גרוס שיצר אותו בשיתוף פעולה מלא של אישתו אלינה. ועם תסריט של נתן. 

המנפיש 

עטיפת ספרו האוטוביוגרפי של יורם גרוס 

יורם גרוס  ( 1926-2015) אחד המנפישים  ( מילה שהומצאה על ידיו )  הידועים והמצליחים בעולם בימי חייו.

הוא היה תלמיד האקדמיה למוסיקה בפולין. בתקופת השואה, חייו ניצלו בזכות התחזות לנוצרי באמצעות מסמכים אריים של אוסקר שינדלר .אבל הם עדיין היו צריכים לברוח להיסתתר לא פחות -72 פעמים שונות. הוא שהה בגטו ק'רקוב ולאחר מכן בורשה. 

יורם גרוס 

לאחר קום פולין הקומוניסטית גרוס עבד בקולנוע הפולני כעוזר במאי לקולנוענים פולניים ידועים.ב-1950 לאחר ששירותי הביטחון של פולין חיפשו בדירתו החליט לעלות לישראל. 

על חייו בפולין שלפני ובעת השואה נוצר לימים בשנת 2012   הסרט התיעודי "בלינקי ואני "". שתיאר כיצד  יצא גרוס  ב2011 למסע מוסרט עם נכדיו, וביקר במחוזות ילדותו ונערותו בימי מלחמת העולם ה-2). הסרט המלא (76 דק') "בלינקי ואני" בבימויו של תומס מגיירסקי, הוצג ברחבי העולם, ביום השואה הבינלאומי באו"ם, ובפתיחת המוזיאון היהודי בוורשה. ובפסטיבל הסרטים בירושלים, א

צפו בקטעים מהסרט כאן 

 

 

 

כשעלה לארץ  ישראל החליט לעסוק כמו אחיו נתן  בקולנוע. הוא הוא עבד תחילה כצלם חדשות עבור סרטי כרמל וכצלם ביחידת ההסרטה של צה"ל.

בארץ החל לעסוק בתחום כמעט בלתי ידוע לחלוטין של האנימציה  או "ההנפשה"  " "דהיינו "הכנסת נשמה בעצמים דוממים "  מילה שככל הנראה הוא המציא בראיון שנתן לשבועון "מעריב לנוער " ( ראו ראיון זה כנספח למטה ).

באותה מידה אפשר היה לכנות את האנימציה בעברית "הנשמה " אבל מילה זאת כבר נילקחה לתיאור פעולה שונה באופן מהותי. 

זה היה תחום  שבו עסק לפניו בארץ ישראל  רק אריה נבון בסרט מצוייר בודד משנות השלושיםבשם "גדי בן סוסי" 

צפו ב"הרפתקאותיו של גדי בן סוסי " סרט האנימציה העברי הראשון.

לאחר מכן לא נעשתה יותר אנימציה עד שהיגיע יורם גרוס. 

בארץ  קנה  יורם גרוס מצלמת קולנוע ישנה מחלוץ הקולנוע ברוך אגדתי והחל לעסוק בהנפשה.

גיבורי סרטו הראשון היו גפרורים בסירטון של שלוש דקות על שלושה גפרורים שהאהבה והקנאה אוכלת בהם עד שהם נשרפים.

לסרטון הבא שלו התקין יורם בובות מקרעי נייר ועיתונים והפעיל אותם במצבים קומיים ודרמטיים.

לשני הסרטונים פורצי הדרך האלו קרא גרוס "שירים בלא מילים "וגם יצר להם מוזיקה במפוחית פה שהוא הלחין וביצע והקליט.

הסרטונים הראשוניים האלו נשלחו לפסטיבל הבינלאומי הראשון לסרטים נסיוניים בבריסל והם זכו בפרס השני בפסטיבל !

צפו בשני סרטוני "שירים בלא מילים " כאן.

 

מעודד גרוס המשיך ליצור סרטי אנימציה קצרים :

הבה נגילה  1959  חתונה יהודית בביצוע בובות מנייר כס שמפזזות על רקע מוסיקה חסידית.

 

צפו בו כאן.

:לעולם לא נדעך ( לזכר השואה) ,1959 שבו כיכבו נרות שעווה 

צפו בו כאן 

קשקשת ( ציור קווים וכתמים צבעוניים על סרט קולנועי שקוף)

מכאן החל ליצור סירטוני פרסומת והסברה מונפשים.

אחד הבולטים בהם היה "פנטזיה תימנית" שהיציג תיאור פיוטי וייחודי של היצירה   התימנית.

צפו ב"פנטזיה תימנית "  כאן 

http://www.yoramgrossfilms.com.au/yemenite_fantasy.html

 

וכעת היה מוכן לפרויקט שלא היה כמוהו ולא יהיה כמוהו בקולנוע הישראלי.

סרט בובות מיקראי !

 

.בעל החלומות 

יורם גרוס 

אלינה גרוס 

  בעל החלומות  (1962)הסרט נכתב בידי נתן שיישם בו את תפיסתו המיוחדת על הצורך ליצור סרט  אגדי מיתי ללא ניסיון להציגו כריאליסטי וכך לשוות לו "צורה אמנותית חדשה  ההולמת את התקופה שבה אנו חיים" .היוצרים היגיעו למסקנה כי שחקנים חיים הם יצורים מסורבלים מידי מכדי לשמש כגיבורים של אגדה קסומה רחוקה ופנטסטית כמו סיפור יוסף ואחיו.לכן החליטו להשתמש בבובות.

מצד שני הם החליטו לעקוב אחרי המקור התנ"כי ( כמעט ) בדיוק כפי שסופר בפסוקי ספר "בראשית"  בלי סטייה  בניגוד למה שעשו יוצרי הסרטים עד אז ומאז.הם הקפידו להיצמד לחלוטין למקור התנכי מבלי לשנות בו אפילו פסוק אחד. 

עטיפת "הארץ שלנו " עם בובה מהסרט "בעל החלומות " 

סרט זה היה הסרט התנכי המקורי הראשון שנעשה בארץ לאחר    שנים רבות של נסיונות וכשלונות.זהו סרט האנימציה הראשון באורך מלא (80 דקות ) שנעשה בארץ ובמזרח התיכון בכלל  וזהו עדיין סרט   הבובות היחיד באורך מלא שנעשה אי פעם  בארץ ובמזרח התיכון בכלל.

הסרט שמתאר את סיפור יוסף ואחיו מחולק ל2 חטיבות.

חטיבה אחת ""ראליסטית "" יותר המתארת את סיפור יוסף והחטיבה הפנטסטית יותר המתארת בפירוט  את החלומות    והפנטסטיים אותם פותר יוסף לפרעה  חטיבה שהיא הקטע המוצלח ביותר בסרט ונותנת לו אופי חלומי ופיוטי.

 

.הסרט שאב את השראתו מסיפור התנ"ך לא רק בעלילה אלא אף בדיאלוגים שלו ,פסוק לפסוק.

את הסרט יצרו הבמאי ואישתו  ביחד עם אמן הבובות הצייר הישראלי  ג'ון בייל שיצר את הבובות עצמן העזות וחריפות המבע  וגם בנה את השוק במצרים בו נמכר יוסף לפוטיפר אותה מקדש וארמונו של פרעה. עוד אמנים שעבדו על הסרט כללו את הצייר רודה  מקיבוץ זורע והאמנית לשה עמית.

 

ועוד שני אנשים שעבדו על הבובות מגומי בעלות שלד תיל עשויות תיל גמיש הם צילמו בלילות במחסן ריק בבת ים זאת מאחר שבימים הסתובבו שם כל הזמו פועלים שהפריעו לעבודה המסובכת של הצילומים.

צפו בתמונות וסקיצות מעשיית "בעל החלומות ".

 

 

בובות מהסרט "בעל החלומות " 

  בסרט מופיעות כ-300 בובות שונות. במהלך השנתיים שבם צולם הסרט נעשו עבורו 3 מליון צילומים בודדים ( סרט רגיל מצולם בכ-40 יום ) את הקולות לבובות בסרט סיפקו שחקנים ידועים היום שהיו אז   בראשית דרכם כמו שלמה בר שביט , עודד תאומי, שמואל עצמון , אילי גורליצקי עמיקם גורביץ שרגא פרידמן  שמעון בר שושנה רביד, ישראל .רובינציק אברהם רונאי   ואחרים.

 

יוסף הצדיק הבובה

סך הכל עלה להפיק וליצור את הסרט 180 אלף לירות סכום שאמנם היה זול מאוד ליצירת סרט בן שעה וחצי. 

.השג נוסף אותו קבע הסרט הוא שזהו  הסרט  התנכי הישראלי היחיד שזכה לשבחים  בלתי מסויגים של הביקורת. "בעל החלומות"   זכה לביקורות מהללות  שקיבלו אותו בהתלהבות הדגישו  את יתרונו לעומת הסרטים  "התנכיים הזרים".

עטיפה של "משמר לילדים " עם תמונה ובובה מהסרט "בעל החלומות " 

גרוס התאמץ מאוד לעשות לו פירסום מוקדם והזמין עיתונאים מחמשת   עיתוני הילדים והנוער  הגדולים , "דבר לילדים" , "הארץ שלנו" "משמר לילדים"  "הצופה לילדים"  ו"מעריב לנוער"  שיראו אותו עוד לפני גמר העריכה ואלה גמרו עליו את ההלל בכתבותיהם  ( שאותן  קראו למטה כנספחים ).

."החלום היה למציאות ..הבובות מלאות חיים " כתב רם עברון , "חג לסרט הישראלי …סרט רב רושם " כתב דוד גרינברג "חוויה אמנותית נדירה …מזיגה מרתקת של צבע "…כתב עזריה רפפורט"אחד המופעים האמנותיים היפים ביותר שנוצרו  בישראל ,..יצירה ישראלית מקורית ויפה..( בנימין תמוז ).

צפו ביומני קולנוע מ-1962 על עשיית הסרט פתיחת הסרט 

 

מכירת יוסף בשוק. 

 

צפו בקטעים בעברית  מ"בעל החלומות " כאן.

 

צפו במקדימון לגירסה באנגלית של "בעל החלומות "

 

 

גירסת "בעל החלומות " באנגלית "

 

 

  משרד החינוך המליץ עליו כסרט חובה לבתי הספר במדינה , הוצג " "בפסטיבל הקאן" שהעניק לו חותמת של איכות ויוקרה  ,בהמשך הוא זכה בפרס בפסטיבל האנימציה הצרפתי  וזכה לכבוד גדול ובמיוחד כאשר הוזמן לפסטיבל של סרטים תנכיים" בוינה פסטיבל יוקרה שהשתתפו בו רק 7 סרטים שנבחרו במיוחד משפע הסרטים התנכיים שנוצרו באותה תקופה.  אך כל ההצלחה הביקורתית והשבחים שהועתרו  על הסרט לא עזרו לו מבחינה מסחרית. מבחינת משיכת הצופים הוא היה כישלון חרוץ אולי בגלל היותו סרט בובות שנחשב כמיועד רק לילדים. הקהל המקומי למרבית הצער לא התרגש ולא שש  לשלם על מנת  לראות סרט בובות ואפילו כזה  שעוסק בנושא מקראי .. ראו אותו רק כ40.000 איש מספר קטן ביותר לאותה תקופה והוא ירד בתל אביב לאחר שבועיים בלבד של הקרנות .  אמנם משרד החינוך המליץ עליו כסרט חובה לתלמידים בשעות הלימודים (!)  אך אלה לא היו צריכים לשלם על מנת לראותו., ונראה שעצם העובדה שזה הוכרז כסרט חובה עליהם לא תרמה לחשקם לצפות בו …הכרטיסים היו כל כך זולים שהם לא הספיקו לכסות את עלות שכירת  אולם הקולנוע ומהמקרנה להקרנה גרוס רק צבר חובות. .                                            

הבמאי נאלץ במשך שנים להחזיר את החובות על הסרט (שעלה 180.000 לירות )  ולשם כך נאלץ לביים  נסרטי פירסומת מצויירים כמו הסרט "מעשה כספים "לרגל עשור לבנק ישראל .

צפו ב"מעשה כספים"  כאן .

  כן יצר גרוס קומדיה מסחרית ללא כל זיקה לאנימציה או לתנ"ך  בשם "רק בלירה"סיפורם של שני חסרי בית שמנסים להיכנס לעולם העסקים. 

צפו בקטע מהסרט כאן.

 

. לבסוף  ב-1968 הוא  ירד  ביחד עם אישתו השנייה סנדרה ,מהארץ לאוסטרליה ,ששם סרטיו קיבלו ביקורות טובות במיוחד. הוא גילה שביבשת החמישית אין  כמעט תעשיית אנימציה והקים אותה בעצמו.

הוא יצר תחילה את סרטון האנימציה הפוליטיקאים  ( 1970)  שזכה בפרס שני בפסטיבל סרטים בסידני 

צפו בו כאן.

 

סרטון האנימציה המצויין "לנפרטיטי" ( 1971) שהוא ואריאציות על הפסל המפורסם של ראשה של פרעונית מצרית.

צפו בו כאן 

 שם הקים  את חברת האנימציה המצליחה ביותר שם, תחילה ב-1977  עם הסרט המצליח והמפורסם "דוט והקנגורו "סיפור על ילדה שאבדה בג'ונגל האוסטרלי ואומצה על ידי קנגרואית ענקית שאיבדה את ילדה הקטן   ובעזרתה היא מוצאת את משפחתה. . שבו צוירו דמויות אנימציה על רק ע מצולם ,סרט שזכה להצלחה בינלאומית והטכניקה שלו הפכה להיות מזוהה עם אולפני יורם גרוס . " הסרט שהתבסס על ספר ילדים אוסטראלי קלאסי של אתל פדלי נעשה לספר עם צילומים וציורים  מהסרט שגם פורסם בעברית .סרט זה זכה לפרס ראשון בפסטיבל סרטי חילדים בשנה האחרונה של השאה שם.

צפו במקדימון ל"דוט והקנגורו "

 

צפו בדוט והקנגורו 

 

 

גרוס יצר לסרט זה  שמונה סרטי המשך (!)   כמו  "דוט מסביב לעולם "שבו הילדה מחפשת את בנה הקטן של הקנגורואית בכל רחבי העולם בגני חיות בקירקס בלונה פארק בלוס אנג'לס בלונדון -]פריס ובברלין.

 

 

סרטים נוספים בסדרה היו :"דוט והארנבת " "דוט והלוויתן:" דוט מגיעה להוליווד "  ואפילו "דוט בחלל"

 

גרוס עשה מאז מאות   סרטים מצוירים  מהם קרוב לעשרים באורך מלא , סדרות טלוויזיה ופירסומות  מצליחות  רבות.הוא אביהם של דמויות אנימציה שכל ילד אוסטרלי מכיר כמו דב הקואלה בלינקי ביל  ( המבוסס על דמות בספר ילדים אוסטרלי ידוע )  שהפך לסמל של אוסטרליה .

צפו במקדימון לסרט עליו.

 

וסדרה על הדולפין פליפר ( דמות ידועה שגרוס יצר אותה מחדש באנימציה )

הוא הפך ליצרן תוכן מוביל באוסטרליה.

הוא זכה על סרטיו מאז בפרסים רבים ברחבי העולם ובהם "פרס "אוסטרליה " שבו זכה ב-1995 על תרומתו לתעשיית הסרטים האוסטרלית.

.בראיון אמר "כאן באוסטרליה יש לי גן עדן ,ואני יכול להגשים כאן את התחביב שלי שהוא לעשות את הסרטים שאני אוהב לעשות "  

בין כל סרטיו אלו בלט סרטו המצוייר "שרה" שעסק בילדה בתקופת השואה המסתתרת ביערות והופכת לפרטיזנית.   ובו נתנה השחקנית מאיה פארו את קולה לילדה שרה. 

צפו במקדימון לסרט "שרה " כאן " 

 בסוף חייו חזר לזיכרון השואה בסדרה של  סרטים מצויירים קצרים  מרשימים ביותר שעסקו בזכר השואה  שכללו את :

לא נשכח ( 2010)

 

נידון למוות (2011)

 

"קדיש".(2013)

עוד סרטים מצויינים :

שואה ביער :סרט מצוייר נהדר  על שריפת יערות 

סרט שמזכיר בהחלט מה קורה כעת עם שריפת היערות באוסטרליה. 

בסוף חייו כתב ספר על חייו ונעשה עליו סרט דוקומנטרי שתיאר את חייו בפולין.

 היום ברור שעזיבתו הייתה אבידה גדולה לעולם האנימציה הישראלי.מצד שני האם היה מצליח להשיג בישראל  ( או במולדתו פולין ) את מה שהשיג באוסטרליה ? למרבית הצער כנראה שלא. 

כישלונו המסחרי של הסרט המצוייר "בעל החלומות "  היה איתות הזהרה לכל מי  שרצה לעשות בארץ  סרט מקראי מקורי  וחלפו שנים עד שנעשה סרט תנכי מקורי נוסף.   

 ב-2002 40 שנה לאחר הגירסה המקורית כשיורם גרוס היה מנפיש מצליח ומפורסם ויכול היה כעת להרשות לעצמו  הסרט  "בעל החלומות " עבר שינויים .הסרט דהה וכדי להחזיר את הצבעים  המקוריים היה צורך בעיבוד מורכב וממוחשב . גם פס הקול שופר אז באמצעות טכנולוגיות דיגיטאליות הסרט קוצר ונערך מחדש באולפניו של יורם גרוס באוסטרליה. הסרט עבר כעת שינויים והגירסה החדשה שלו שהוקרנה גם בפםסטיבל ירושלים בישראל  הותאמה לקהל היעד של שנות ה-2000  . לאחר מכן הפך לקלטת דו וי די .

אבל קשה לאמר שהקהל שלו גדל בהרבה לצערנו. 

 

צפו במקדימון לסרט "בעל החלומות " גירסת 2002 כאן

 

צפו ב"בעל החלומות " בגירסה האנגלית מ-2002 

נספח:

והנה סדרת כתבות על הסרט מ=1962

 

כתבה מ"על המשמר" , 2 במרץ 1962

שתי כתבות מ"דבר לילדים " 1962 

 

כתבה מ"הצופה לילדים "

 

 

כתבה ממעריב לנוער .שבה מוזכר לראשונה בעברית המונח "הנפשה". 

כתבות על בעל החלומות :

 

 

צפו במקדימון לסרט

http://www.yoramgrossfilms.com.au/otherfeatures/joseph.html

 

צפו בבעל החלומות בפרק מהסדרה "היו סרטים "     

כתבה על מלאת חמישים שנה ל"בעל החלומות " 

בעל החלומות בויקיפדיה 

מאמר על יורם גרוס בבלוג על אנימציה 

הביוגרפיה של יורם גרוס 

ראיון עם יורם גרוס 

 

אלגיה של נער אוסטרלי ליורם גרוס ועל השפעתו על התרבות האוסטרלית 

עוד סרטים על יוסף הצדיק ראו כאן :

יוסף הצדיק כוכב קולנוע 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

6 תגובות על “המנפיש : הסרט "בעל החלומות " ויוצרו יורם גרוס”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × five =