web analytics
קטגוריות
ספרות פופולארית

סוכן או אס. אס 117 -סדרה צרפתית רבת מכר על סוכן חשאי אמריקני

70 שנה לפרסום הספר הראשון בסדרת הסוכן החשאי או אס אס 117 סוכן אמריקני ממוצא צרפתי שהיה חביב על נשיא ארה"ב קנדי , שנכתב לאורך 43 שנים ו-258 ספרים בידי משפחה של צרפתים שאחת מהם והפוריה בכולם הייתה בכלל פולניה.הסדרה שרדה לאורך כל יותר ממאתיים הספרים שפורסמו בה את כל התהפוכות של המלחמה הקרה ,וגם את כל התהפוכות המשפחתיות של המשפחה שכתבה בה והם היו מרובות . ממות היוצר האב בתאונת דרכים ,דרך הנישואין השניים של אלמנתו הפולניה שעברה לכתוב את הסדרה והכניסה את בעלה השני ,ידידיו של הבעל הראשון כדמות קבועה בסדרה ,ואפילו את התביעה המשפטית של הילדים כנגד האם שטענו שהיא םוגעת בזכויותיהם על הסדרה. תביעה שכתוצאה ממנה האם העמלנית נאלצה לעזוב את כתיבת ספרי הסדרה ולהשאיר אותה בידי הילדים שהמשיכו לכתוב אותה .עד שהמלחמה הקרה היגיעה לקיצה . הוסוכן או אוס אס 117 כבר לא שרד את זה.
אבל הוא הוקם לתחייה בשני סרטים צרפתיים פרודיים בעשור הראשון של המאה ה-21 כדמות שונה כסוכן צרפתי שוביניסטי בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת.

70 שנה לפרסום הספר הראשון בסדרת הסוכן החשאי "או אס אס 117"   סדרה צרפתית רבת מכר  על סוכן  חשאי אמריקני ממוצא צרפתי, סדרה  שהייתה חביבה ( בתרגום לאנגלית )  על נשיא ארה"ב ג'ון  קנדי , סדרה שנכתבה  לאורך 43 שנים  ו-258 ספרים  בידי משפחה של צרפתים שאחת מהם והפוריה בכולם הייתה בכלל פולניה.

הסדרה שרדה לאורך כל יותר ממאתיים הספרים שפורסמו בה את כל התהפוכות של המלחמה הקרה ,וגם את כל התהפוכות המשפחתיות של  בני המשפחה שכתבה אותה  והן היו מרובות.

  ממות היוצר האב בתאונת דרכים ,דרך הנישואין השניים של אלמנתו הפולניה שעברה לכתוב את הסדרה והכניסה את בעלה השני ,ידידו  הטוב של הבעל הראשון כדמות קבועה בסדרה. ואפילו את התביעה המשפטית של הילדים ( משתי אמהות שונות ) כנגד האלמנה  בטענה שהיא פוגעת בזכויותיהם על הסדרה. תביעה שכתוצאה ממנה האלמנה  הפעלתנית נאלצה לעזוב את כתיבת ספרי הסדרה ולהשאיר אותה בידי הילדים שהמשיכו לכתוב אותה  בשיתוף פעולה, עם הרבה יותר סקס וסדיזם  ממה שהיה עד אז  כנדרש בידי הזמנים.

עד שהמלחמה הקרה היגיעה לקיצה ב-1992. 

 הסוכן או אס אס 117 כבר לא שרד את זה.

אבל הוא הוקם לתחייה בשני סרטים צרפתיים פרודיים בעשור הראשון של המאה ה-21 כדמות שונה כסוכן צרפתי שוביניסטי בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת. …והסרט השלישי על הדמות נמצא בתכנון ויצא לאקרנים בשנת 2021.

העטיפה האחורית של כל אחד מארבעת ספרי סדרת או אס אס 117 בהוצאת "נחשון" הישראלית.ככל הנראה הוצאת בת של הוצאת "רמדור". ההוצאה הפסיקה, לכאורה ,  להתקיים לאחר שפורסמו ארבעת הספרים בסדרה. 

עוד רשימה בסדרה שלי על סדרות סוכנים חשאיים אמריקניות בריטיות צרפתיות וגרמניות שתורגמו  לאורך השנים לעברית.

סדרות כמו:

"המלאך" של לסלי צ'רטריס

"ג'ימס בונד ,

 הסוכן החצוי: מילו מרץ' בלש פרטי וסוכן חשאי 

מאט הלם   

ניק קרטר אלוף ההרג

הסוכן הצרפתי פרנסיס ק'ופלאן

פטריק קים הקוריאני מסוקס האצבעות 

עוז יעוז האיש מר.נ.ר 8 

האיש מא.נ.ק.ל

"ג'ון דראק -האסיר " "

משימה בלתי אפשרית 

המשכנעים 

"המובחרים". 

וחדר מלחמה 

והפעם על סדרת הריגול  הצרפתית מאריכת הימים מכולן:סוכן או אס אס 117 .סדרה צרפתית שעסקה בסוכן אמריקני ( אמנם ממוצא צרפתי גאלי אריסטוקראטי ) ומשום כך זכתה לכבוד הגדול להיות מתורגמת לשפה האנגלית דבר נדיר ביותר לגבי סדרות צרפתיות ואף נקראה בידי הנשיא האמריקני ג'ון קנדי ששיבח אותה.

הוא עשה זאת גם עבור הסוכן החשאי הבריטי ג'ימס בונד , אבל לעומת זאת לא ידוע לי שעשה זאת עם סוכן החשאי  האמריקני מאט הלם שספריו היו טובים בהרבה מאלו שהוזכרו. 

 גיבור הסדרה סוכן או אס אס 117 הוברט בוניסור דה לה באת'  הוא ג'נטלמן אמריקני מלוזיאנה ממוצא צרפתי  קולונל בדרגתו הצבאית שעובד עבור האו אס אס האמריקני ולאחר מכן עבור הסי איי איי  ולאחר מכן עבור מועצת הביטחון הלאומית של ארה"ב ה-NSC.

הממונה עליו לפחות במאה הספרים הראשונים הוא מר סמית איש אפור חובש משקפיים שאיננו יודעים עליו הרבה. 

ג'אן ברוס יוצרו של או אס אס 117 

ג'אן  ברוס  יוצר הסדרה כתב לא פחות מ-91 רומנים על סוכן או אס אס 117 לפני שנהרג בתאונת דרכים. החל מאוגוסט -1949 מה שהופך את הסדרה הצרפתית לסדרת הריגול המצליחה האמיתית הראשונה ,ארבע  שנים טובות לפני הופעתו הראשונה של ג'ימס בונד ב-1953.

יש להניח שברוס לא התלהב מההצלחה של  גי'מס  בונד ששמה בצל לחלוטין את  הגיבור שלו שנראה כעוד חיקוי של בונד למרות שקדם לו בכמה שנים. סרטי או אס  אס 117 שנעשו בצרפת לאורך השנים בכל אופן נראו כחיקויים מדוייקים של סרטי ג'ימס בונד.

אבל היו סרטי או אס אס 117 לפני שהיו סרטי ג'ימס בונד ויש הטוענים שזה בעצם היה הפוך  ושסרטי ג'ימס בונד  הם שהיו חיקויים של סרטי או אס אס 117 הצרפתיים.

צפו במקדימון לאחד מסרטי או אס אס 117 הישנים.מ-1963 

 

 ספרי הסדרה השונים הסדרה גם שימשו כבסיס לסדרת סיפורי קומיקס צרפתיים מאריכת ימים בין השנים 1966 ו-1982 .

גירסת קומיקס של או אס אס 117 

היו הצגות  תיאטרון על פי הסדרה תסכיתים ברדיו ואפילו הוצג על פיה מופע בלט (!)

סוכן או אס אס 117 האמיתי 

ויליאם לאונרד לאנגר ,המודל לדמות סוכן או אס אס 117 

ברוס קיבל את ההשראה לדמות או לפחות לשם הקוד שלה  מאדם אמיתי שבו פגש  בימי מלחמת העולם השנייה. ויליאם   לאונרד לאנגר ( 1896 -1977)  היסטוריון אמריקני ידוע מאוד ובכיר בשירותי הביון האמריקניים בזמן מלחמת העולם השנייה  שאכן כינויו היה " סוכן או אס אס 117"  ואחראי על המחקר בשירות וגם לקשרי המלחמה של  השירות החשאי של ארה"ב   ה"או אס אס" עם הצרפתים.

על פרשה זאת בחייו  ועל הקשרים של ארה"ב עם ממשלת וישי בצרפת ועם הרסיסטאנס הוא כתב ספר שלם שפורסם  ב-1947.

. ז'אן ברוס פגש את הבכיר בשירותי הביון האמריקניים כחבר ב"רסיסטאנס"  הצרפתי  בעת  שחרור העיר ליון מידי הנאצים וכנראה הוא השאיר עליו רושם חזק מאוד.ואולי הספר של לאנגר שיצא לאור ב-1947 על הקשרים בין שירותי הביון של ארה"ב והצרפתים בעת המלחמה היזכיר לו אותו שוב בעת שעסק בתכנון הראשוני של איש הביון האמריקני שעליו התכוון לכתוב ספרים. הוא הקפיד להשתמש בספריו עבור גיבורו  בכינוי של אותו סוכן אמריקני בכיר שעימו  נפגש. 

ג'ין ברוס יוצרו של סוכן חשאי

 

 

בנתיים ב-1947  אולי במקביל לקריאת הספר של לנגר סוכן או אס אס 117 האמיתי  הוא פגש  ברכבת אזרחית פולניה בשם  Josépha Pyrzbil; הם התאהבו.היא נכנסה להריון.

הוא התגרש מאישתו ,שבדיוק אז ילדה את ילדו הראשון, ונשא אותה לאישה.

ב-1949 הוא החל לכתוב ספרים  על גיבור חדש "סוכן או אס אס 117 בז'אנר חדש שהיה כמעט בלתי ידוע עד אז ז'אנר הריגול. במקרה זה היה הזמן שבו החלה להתעצם המלחמה הקרה בין המערב והגוש הקומוניסטי והסדרה החדשה שעסקה בקונפליקט זה זכתה כמעט מיד להצלחה גדולה בצרפת.הצלחה מאריכת ימים הסדרה המשיכה להתקיים עד זמן קצר לאחר הסיום הרשמי של המלחמה הקרה. בראשית שנות התשעים. 

ג'ין ברוס שכאמור היה חבר ברסיסטנס הצרפתי ולאחר מכן שוטר אירגון הבינלאומי שהפך  להיות האינטרפול והיה בעל ידע בנושאי ביון ובעל קשרים בעולם זה,   הקפיד לדאוג שהרומנים שלו יתבססו על אירועים אמיתיים פחות  או יותר ששימשו כבסיס לעלילות הדמיוניות.

ג'ין וגו'סט ברוס

הוא נהרג בתאונה במרץ-1963 בזמן שנהג במהירות עצומה  במכוניתו ( עם המספר 117 כפי שהיו כל מכוניותיו ) אבל הסדרה לא נפסקה.וזאת שום שדווקא אז היא היגיעה לשיאה.אלו היו ימי סרטי ג'מס בונד וספרי הריגול היו פופולאריים יותר  מאי פעם.המכירות של הספרים היו הגבוהות ביותר והנשיא קנדי הצהיר שנהנה מאוד לקרוא ספר בסדרה. 

ספרי או אס אס 117 שונים

נראה שהמו"ל  הצרפתי היגיע למסקנה שאסור לעצור את האווז המטיל ביצי זהב רק משום  שהמחבר נהרג.הוא חיפש מחבר אחר.

המחבר נמצא בחוג משפחתו של ג'אן ברוס.  למעשה בעלת הזכויות על הספרים , אלמנתו .

 

ג'וסט ברוס 

ב-1966 שלוש שנים לאחר מותו של ג'אן ברוס תפסה את מקומו כמחבר  אישתו הפולניה ג'וסט שהמשיכה לכתוב וכתבה במשך 19 שנים עד 1985  עוד 143 (!) ספרים בסדרה.

( כמות אדירה בשביל אישה אחת , בפרק זמן כזה,אני חושד שהיא נעזרה בידי סופרי צללים שסופקו בידי ההוצאה). 

היא כתבה במקביל  גם ספרים נוספים כמו סדרת פנטסיה וככל הנראה היה לה כישרון כתיבה. 

 

ג'וסט ברוס הכותבת  או הכותבת השותפה של 143  מספרי או אס אס 117 

ג'וסט שבניגוד לבעלה שלא היה לה  מידע מיד ראשונה על ענייני ריגול התבססה על מידע מהספרים ואנציקלופדיות וספרים אחרים. אבל היא בהחלט שמרה על הפופולאריות של הסדרה וגם תרמה לתסריטים לסרטים שהופקו על פיה שבהם סוכן או אס אס 117 היה גירסה צרפתית של ג'ימס בונד. 

מהצד היא הקפידה להכניס  כדמות קבועה  לסדרה את בעלה השני , ידיד המשפחה לשעבר שעימו התחתנה לאחר מות בעלה הראשון  Pierre Dourne, תחת השם  Pierre Dru.

 

היא פרשה לבסוף מהסדרה  שלא מרצונה ב-1985. 

זה היה כתוצאה ממשפט שבו  שני לדיו של ברוס האחד מאישתו הראשונה השנייה ממנה  (השניים נולדו אגב רק כמה חודשים זה לאחר זה  ב-1947  ,נראה שג'ין ברוס פגש את מי שנהפכה לאישתו השנייה זמן קצר לפני או אחרי הלידה של בנו מאישתו הראשונה ) האשימו אותה שלא העבירה להם את רווחי הסדרה ופגעה בזכויותיהם על הסדרה. בית המשפט פסק לטובתם וגו'סט נאלצה לעזוב את  כתיבת הסדרה.

בנו של ג'ין ברוס מנישואין הראשונים, פרנקואיס ובתם של גי'ין וג'וסט,  מרטין   החלו  לכתוב ביחד  ספרים בסדרה ב-1987 בשיתוף פעולה מדהים  וכתבו עוד 24  ספרים נוספים עד 1992 _(כנראה בעזרת סופרי צללים שסיפקה ההוצאה,אולי כאלו שסייעו גם לאם  ג'וסט בכתיבת הספרים המרובים ?)   ובהם עידכנו את היקום של הסדרה.

 פרנקואיס ומרטין  ברוס  הילדים של ג'ין ברוס משתי נשותיו  שהמשיכו בעצמם את הסדרה.

הילדים של בני הזוג  ברוס  כבר היכניסו  לספרים החדשים כל מיני התייחסויות ספרותיות אירוניות פוסט מודרניסטיות   ןגם הרבה  סקס וסדיזם כפי שהיה מקובל באותה התקופה.

אבל זה כבר לא היה זה מבחינת המכירות. 

יש להניח שב-1992 עם קריסת ברית המועצות ז'אנר ספרי הריגול כבר נראה כז'אנר מת ואו אס אס 117 הסוכן החשאי הוותיק מכולם הלך בדרך כל סדרת ספרים מצליחה שחלף  זמנה. 

 

 

 עטיפות ספרים בסדרה של פרנקואיס ומרטין ברוס. הרבה יותר סקסיים וסדיסטיים ממה שהיה עד כה. 

.סך הכל בני המשפחה  יצרו 258 ספרים בסדרה בין 1949 ל-1992. 

או אס אס  117  חזר בשני סרטים צרפתיים בעשור הראשון של המאה ה-21 . בסרטים הצרפתיים על הדמות של שנות ה-2000  הסוכן החשאי אינו סוכן אמריקני כלל. הוא אזרח צרפתי שעובד עבור שירותי הביון הצרפתיים. בשנות  החמישים והשישים והוא צרפתי שוביניסטי  לא פוליטי קורקטי ,טיפוסי.

 אלו כבר היו סרטי ריגול היסטוריים למעשה פרודיות על ז'אנר סרטי גימס בונד בראשון שבהם סוכן חשאי 117: קהיר, רשת מרגלים מ-2006  הוא היגיע לקהיר ב-1955 כמה חודשים לפני מבצע סיני שבו הצרפתים והאנגלים והישראלים תקפו את סיני ואת תעלת סואץ. 

צפו במקדימון הסרט כאן.

 

פוסטר הסרט מ-2006 

בסרט השני  בסדרה החדשה  משנת 2009 "אבוד בריו "  או אוס אס 117 החדש  מגיע לריו דה ז'אנרו ב-1967.

צפו במקדימון שלו כאן.

 

סרט שלישי שבו מגיע סוכן או אס אס 117 לצפון אפריקה של שנות השישים  בשם "מאפריקה באהבה "  יצא לאקרנים בשנת 2021. 

צפו במקדימון שלו :

 

בכל מקרה זהו אינו כלל או אס אס 117 "האמיתי"   זה של הספרים. זוהי דמות קולנועית שונה שקיבלה את כינויו. 

סוכן או אס אס 117 העכשווי 
Jean Dujardin  in Cairo, Nest of Spies (2006) and Lost in Rio (2009)

 

סוכן או אס אס 117 בשפה העברית

בעברית יצאו לאור חמישה ספרים מהסדרה בשתי הוצאות שונות.

הראשון בהוצאת מ. מזרחי.

וארבעה נוספים ( אם כי ישנים יותר מבחינת סדר פרסומם בצרפת ) בהוצאה בשם "נחשון" כנראה הוצאת בת של הוצאת "רמדור" של אורי שלגי 

הוצאה זאת פירסמה רק את ארבעת ספרי הסוכן החשאי מצרפת לצד ביוגרפיה של השחקנית ג'ין הארלו.וספרים שהיא הכריזה  על פרסומם הקרוב ,מותחנים של סופרתה מיסתורין הבריטית  ג'והן פלמינג שפורסמו לבסוף בהוצאת האם "רמדור".

שניים מהספרים שתורגמו בהוצאת "נחשון " גם הוסרטו. 

לכל חמשת הספרים בעברית יש גם גרסת קומיקס בצרפתית.

אלו הם : 

ז'או ברוס    הצוללת במחתרת /    מצרפתית – זאב זמירי.  תל אביב :   מ' מזרחי,   1962.

  • Agonie en Patagonie מספר 76 בסדרה  במקור 1960 .עובד לגירסת קומיקס.
  • תקציר: הוברט כנגד אירגון נאצי בפטגוניה 

 

עטיפות אחרות :

תוצאת תמונה עבור ‪Agonie en Patagonie‬‏

תוצאת תמונה עבור ‪Agonie en Patagonie‬‏

עיבוד הקומיקס של הספר

תוצאת תמונה עבור ‪Agonie en Patagonie‬‏

 

תוצאת תמונה עבור ‪Affaire n°1 oss 117‬‏

 

ספרים בהוצאת נחשון 

פרשה מס’ 1 :סוכן או.ס.ס. 117 /ג’ן ברוס ; עברית – חיים גיבורי.תל אביב : נחשון, 1965.
  • Affaire n°1             ספטמבר 1954  
  • מספר 37 בסדרה .עובד לגירסת קומיקס.
  • תקציר: הוברט בפולין הקומוניסטית .עליו להשמיד  תחנת אוייב קומוניסטית שמונעת מרדיו אירופה החופשית לפעול .או אס אס 117 צונח בפולין ועליו להסתייע בשני פולנים כדי לבצע את המשימה .אך האם אלו סוכני אוייב? 
  • ( מכיוון שהספר עוסק בפולין יש להניח שג'וסט ברוס הפולנייה לכל הפחות סייעה במידע לכתיבתו ואולי הייתה לה יד או יותר מכך בכתיבתו .)

  •  
  • עטיפות אחרות:  
  • תוצאת תמונה עבור ‪Affaire n°1 oss 117‬‏
  • תוצאת תמונה עבור ‪Affaire n°1 oss 117‬‏

גרסת הקומיקס 

תוצאת תמונה עבור ‪Affaire n°1 oss 117‬‏

עיבוד הקומיקס של הספר

Short Wave

שעת האפס :   סוכן או.אס.אס 117   / עברית ג.מור    תל אביב :   נחשון,   1965.

  • Dernier quart d'heure  נובמבר 1955  מספר 45 בסדרה 
  • הוברט בארגנטינה בעקבות מישהו השמיד את רשת הביון של הסי איי איי בארגנטינה על ידי הרג נציגיה .
  • או או אס אס 117 נשלח כדי לברר מי עשה זאת ולחסלו..
  • ספר שהוסרט ועובד לגירסת קומיקס .
  • צפו בביקורת על הסרט 

 

עטיפות אחרות :

תוצאת תמונה עבור ‪Dernier quart d'heure‬‏

תוצאת תמונה עבור ‪Dernier quart d'heure‬‏

Soft Sell

גרסת הקומיקס של הספר

גרסת הסרט 

 

אזעקה לדגל /  עברית אליעזר מרגולין   תל אביב :   נחשון,   1965

  • Plan de bataille pour OSS 117 1957 
  • מספר 59  בסדרה .עובד לסיפור קומיקס
  • תקציר הוברט   נאבק ברשת מרגלים בהוואי

 

עטיפות אחרות :

גירסת הקומיקס 

עיבוד הקומיקס של הספר 

 

תוצאת תמונה עבור ‪Plan de bataille pour OSS 117‬‏

תוצאת תמונה עבור ‪Plan de bataille pour OSS 117‬‏

The Last Quarter Hour

 

מזימות בטוקיו :   סוכן או.ס.ס. 117 /   עברית חיים גיבורי  תל אביב :   נחשון,   1965.
הוברט בטוקיו בירת יפן בבדיקה של פקידה בשגרירות האמריקנית בטוקיו שאלי פנו סוכני אוייב והביון האמריקני רוצה להשתמש בה כדי לזהות את רשת סוכני האוייב. 

עטיפות אחרות 

תוצאת תמונה עבור ‪Atout cœur à Tokyo\‬‏

Trouble In Tokyo

העיבוד לקומיקס 

תוצאת תמונה עבור ‪Atout cœur à Tokyo\‬‏

עיבוד הקומיקס של הספר

פוסטרים של הסרט :

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

12 תגובות על “סוכן או אס. אס 117 -סדרה צרפתית רבת מכר על סוכן חשאי אמריקני”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × three =