web analytics
קטגוריות
ספרות פופולארית

הסוכן החצוי :מאבקו של הבלש הפרטי והסוכן החשאי מילו מרץ' באל אס די בסינדיקאט ובקומוניזם

השנה היא 1955 . סופר בלשים ריגול מדע בדיוני וקומיקס  לא ידוע במיוחד  מהדרג השני או השלישי של כותבי הז'אנר בשם קנדל פוסטר קרוסן והוא ידוע יותר לחובבי הז'אנרים  אלו בשם בדוי  "מ.אי .צ'יבר"  מפרסם אז ספר שבדיעבד הוא מדהים. ספר בשם "האיש החצוי"  הספר הראשון על האל אס די ועל הניסויים שהתבצעו בו בידי שירותים חשאיים  על בני אדם. על מנת לשבור את רצונם ולהטריף עליהם את דעתם

ניסויים שאכן התבצעו באל אס די בידי שירותי הביון האמריקניים  בזמן שהספר יצא לאור והחלו רק שנתיים לפני פרסומו.

אלא שהניסויים הללו היו בגדר סוד כמוס ולא בכדי .הם היו בגדר עבירה חמורה על החוק. הם נחשפו לציבור רק  שנים רבות לאחר מכן בעדויות ביפני ועדה של הקונגרס בשנות השבעים.
כיצד יכול היה מחבר ספרי בלשים זניח לדעת על קיומם  של ניסויים סודיים כאלו בסם שעצם קיומו היה ידוע רק למעטים ולכתוב על משהו דומה להם בזמן שבו  התקיימו?

ספר ריגול  ישן ואכול עש שגיליתי בבית הוא לא פחות מאשר הספר הראשון בספרות  העולמית שעסק באל אס די והשפעותיו ונכתב כנראה בשיתוף פעולה עם אירגון הסי אי איי שהשתמש בסם לשם ניסויים מסוכנים על בני אדם. והספר מרמז על ניסויים אלו שבוצעו  ממש בעת הכתיבה.

השנה היא 1955 . סופר בלשים ריגול מדע בדיוני וקומיקס  לא ידוע במיוחד  מהדרג השני או השלישי של כותבי הז'אנר בשם קנדל פוסטר קרוסן  הידוע יותר לחובבי הז'אנרים  אלו בשם בדוי  "מ.אי .צ'יבר"  מפרסם אז ספר שבדיעבד הוא מדהים. ספר בשם "האיש החצוי"  הספר הראשון על האל אס די ועל הניסויים שהתבצעו בו בידי שירותים חשאיים  על בני אדם. על מנת לשבור את רצונם ולהטריף עליהם את דעתם.

ניסויים שאכן התבצעו באל אס די בידי שירותי הביון האמריקניים  בזמן שהספר יצא לאור והחלו רק שנתיים לפני פרסומו.

והם יסתיימו בשנה לאחר פרסום הספר.

אלא שהניסויים הללו היו בגדר סוד כמוס ולא בכדי.הם היו בגדר עבירה חמורה על החוק.היו אנשים שמתו בגללם ואחרים שחייהם "רק" נהרסו.

הניסויים באל אס די  נחשפו לציבור רק  שנים רבות לאחר מכן בעדויות בפני ועדה של הקונגרס בשנות השבעים. כיום הגילויים האלו משמשים  בסיס לתביעות ענק כנגד הממשל האמריקני וכנגד הסי איי איי.

כיצד יכול היה מחבר ספרי בלשים זניח לדעת על קיומם  של ניסויים סודיים ומסוכנים  כאלו בסם   האל אס די שסיווגם היה "סודי ביותר " ושעצם קיומם היה ידוע רק למעטים בשירותי הביון  ולכתוב על משהו דומה להם בזמן שבו  התקיימו?

כיצד  לא נעצר הסופר  בידי אותם שירותי ביון שהקפידו מאוד על חשאיות הניסויים והואשם בפגיעה בצנזורה ?

ברשימה זאת אנסה לפענח תעלומה מוזרה זאת.

מבלש ביטוח לכותב בלשים

קנדל פוסטר קרוסן ( מ.א. צ'אבר)

הפרטים על המחבר בספר "הרפתקאות הסמים של ג'והני בלאק" 

קנדל פוסטר קרוסן  ( 1910 -1981)היה כפי שמספרת הביוגרפיה שלו למעלה היה  בעברו בלש ביטוח.התוצאה הוא כתב שתי סדרות בלשים שבכל אחת מהם מככב בלש ביטוח .בנוסף הוא אפילו כתב  סדרת סיפורי מדע בדיוני על חוקר ביטוח הנודד בחלל במערכות כוכבים מרוחקות בין גזעים חייזריים שונים.

מלבד זה הוא כתב סדרה על סוכן חשאי הפועל בסין הקומוניסטית. הריגול היה תחום שעניין אותו מאוד.

קנדל פוסטר קרוסן התפרסם לראשונה בתור כותב של… מכל הדברים סידרה על גיבור על "הלאמה הירוק " נזיר בודהיסטי ממוצא אמריקני שמקבל כוחות על הודות לאימוניו בטיבט ויוצא להילחם עימם בפשע בארה"ב. סדרה שהפכה לפופולארית ביותר הן במגזינים בפרוטה הן בקומיקס ששם הדמות התאימה ביותר  ואפילו בתסכיתי  רדיו.

קרוסן כתב את כל הדמות בכל הגילגולים שלה ושלא כמקובל בקרב יוצרי קומיקס אחרים הקפיד לשמור את הזכויות עליה בידיו.

מלבד סיפורים על הלאמה הירוק קרוסן מתפרסם גם כסופר ועורך של קבצים של סיפורי מדע בדיוני.ב-1951 הוא מפרסם את אחת האנתולוגיות הראשונות של סיפורי מדע בדיוני  Adventures in Tomorrow

בישראל קרוסן דווקא ידוע במעט.

ב-1952 מתפרסם תרגום קובץ שערך של סיפורי מדע בדיוני  אמריקניים קלאסיים יותר ופחות  בשם "היה היה בעתיד "   ( בתרגום אוריאל שלח הוצאת קרני 1952).

זהו ספר המדע הבדיוני הראשון שפורסם בשפה העברית של המדע הבדיוני האמריקני והמתרגם הוא  לא אחר מאשר המשורר הידוע יונתן רטוש  בשמו האמיתי "אוריאל שלח".רטוש היה חובב מדע בדיוני. אבל בפרסום הספר הראשון מסוגו הזה בעברית הוא קיבל כנראה מימון מגורמים משגרירות ארה"ב בישראל כפי שהיה מקובל אז בתרגום כל מיני ספרים מאנגלית לעברית.

.בקובץ זה מכניס קרוסן גם סיפור שלו עצמו   בשם "ציבור מצומצם "  Restricted Clientele • (1951)  שבו הוא מתאר את העתיד הקרוב שבו  אוליגרכיה עתידנית וחברות ענק שולטות על המין האנושי.

תיאור לא כל כך שונה מהמציאות בהווה שלנו.

"היה היה בעתיד" הקובץ הראשון של סיפורי מדע בדיוני מודרניים בעברית  בשנת 1952 בעריכת קנדל פוסטר קרוסן ובתרגומו של יהונתן רטוש. 

קראו סקירה מפורטת על ספר זה בעברית ואת ההקדמה ממנו כאן.

בלש ביטוח וסוכן חשאי 

ממש במקביל  לעיסוקו במדע בדיוני  קרוסן מפרסם  ספרי בלשים וריגול  בסדרה על בלש פרטי של חברות ביטוח בשם מילו מרץ'  הוא מידי פעם גם סוכן חשאי בכיר.

אלא שבניגוד למה שניתן לחשוב מהעטיפות המאוחרות של הספרים זהו אינו חיקוי של ג'ימס בונד. הספר הראשון על מילו מרץ' כסוכן חשאי   ( והספר השני בסדרה ) הופיע ממש במקביל לפרסום הספר הראשון על ג'ימס בונד ב-1953.

   

עטיפות הספר הראשון על מילו מארץ' כסוכן חשאי.יצא לאור במקביל לספר הראשון על ג'ימס בונד. 

הסדרה הזאת רצה בימי השיא של ז'אנר הבלש הפרטי  וז'אנר הסוכן החשאי בין השנים 1952 ל-1973 עם  21 ספרים.

כמה מספרי הסדרה הזאת מבוססים על פרשיות רצח   ופרשיות ריגול אמיתיות וידועות וגם לא כל כך ידועות.

לא פחות מ-12 מהם תורגמו לעברית.

נראה  שהיה  גורם ממסדי  כלשהו שדאג שספריו של קרוסן יהיו ידועים  בשפות שונות וגם בעברית.

השם הבדוי של המחבר .מ.א. צ'יבר הוא מעניין ביותר.  הוא מבוסס על המילה העברית "מחבר" . קרוסן מסתבר ידע קצת ,או יותר מקצת , עברית  וכנראה גם שפות נוספות.

בספרי מילו מרץ'  שדמותו כנראה מבוססת על זאת של קרוסן עצמו מציין הגיבור שבשנות המלחמה שירת כאיש מודיעין  במקומות זרים שונים כמו איטליה ולמד בכל מקום את השפה.

יכול מאוד  להיות שזה נכון גם לגבי קרוסן.והוא היה איש מודיעין או איש ביון בעברו המלחמתי.

האיש החצוי 

עטיפת "האיש החצוי " מ-1955 כשאיש מחוץ לחוגי הסי אי איי וכמה מדענים לא ידע מה זה "אל אס די " 

אחד הספרים  האלו הוא ספר ריגול לכאורה שגרתי אבל בדיעבד מדהים מאין כמוהו.

בספר "האיש החצוי " שלימים יתורגם עם שאר ספרי הסדרה לעברית כסדרת ספרי כיס זניחה מופיע בפעם הראשונה ביצירה בדיונית  בדפוס ( ואחת הפעמים הראשונות בדפוס בכלל)  בספר כלשהוא סם האל אס די.

אמנם קדם לו בשנה אחת ספר  בשם  "דלתות התודעה"  של הסופר הבריטי הידוע אלדוס הכסלי שעסק בהשפעת סם המקביל לאל אס די המסקלין שזכה לפרסום גדול. ואולי קרוסן  המומחה למדע בדיוני שבהחלט שמע על ספרו הידוע של הכסלי "עולם חדש מופלא " על עולם עתידני שבו משתמשים בסמים ,קרא את הספר הזה כהכנה לספרו שלו. אבל בשלב הזה אפילו הכסלי הגדול עוד לא היה מודע לסם החדש האל אס די וליכולותיו השונות.

קרוסן היה מודע.

הספר של הקסלי על סם המסקלין מרחיב התודעה הקדים את קרוסן  ואת מילו  מארץ' בשנה אחת.

הספר של קרוסן  עוסק במזימה סובייטית להשתמש בסם האל אסי די  שכאמור ספק רב אם מישהו מהקוראים שמע עליו ב-1955  כדי לגרום לאנשים להרגיש שהם מאבדים את שפיותם.

הספר מבוסס על פרשת ריגול אמיתית  ולא ידועה  לציבור הרחב שהתרחשה בשנה שקדמה לפירסום הספר.

בכיר משירותי הביון המערב גרמניים בשם אוטו ג'ון  ערק ב-1954  למזרח גרמניה מסיבות שנשארו לא מפוענחות לחלוטין.האיש נחקר בידי הק.ג.ב הרוסי  במשך כמה חודשים .לאחר מכן הצליח  ג'ון לעבור בחזרה למערב גרמניה שם נעצר מחדש. בחקירתו טען שהוא נחטף בידי הק.ג.ב .

בית המשפט מצא אותו אשם בריגול לטובת הסובייטים והוא נכנס לכלא לכמה שנים.עד מותו ניסה להשיג זיכוי מאשמת הריגול. הוא כתב ספר אוטוביוגרפי שבו טען שהיה חף מכל פשע.

בספרו מתאר קרוסן  בשינויים מסויימים את הפרשה המוזרה ( שכאמור לא פורסמה אז בכלי התקשורת)  ומציע שהפסיכיאטר של הבכיר היה סוכן קומוניסטי וותיק שהשתמש עליו בסם אל אס די וגרם לו לחשוב שהוא משתגע וכי רק במזרח גרמניה יוכל למצוא תרופה.

יש להניח שבכך התבסס קרוסן על תיאוריה אמיתית שהייתה קיימת בחוגי הסי אי איי על הסיבות לעריקתו של ג'ון.

התיאור הראשון בספרות על מהו האל אס די בספר של מילו מארץ' "האיש החצוי". 

במהלך העלילה הסוכן מילו מרץ' עובר למזרח גרמניה בזהות של סוכן סובייטי בניסיון להגיע אל אותו בכיר שערק אך נלכד . והוא עובר חקירה תוך כדי שימוש בסם האל אס די שגורם לו לחשוב שהוא השתגע . זאת תוך תיאור מפורט ביותר וראשון מסוגו  בספרות היפה כולה של החוויות וההזיות הפסיכודאליות  שהוא חווה.

עמוד  מהספר "האיש החצוי " העוסק באל אס די ובהשפעותיו. 

בסוף הספר נרמז בצורה ברורה שהמערב מודע לסם הזה ויש לו דוגמאות ממנו שבהן הוא משתמש.

מה שלא ידוע בציבור בשנת 1955 ויתגלה רק כעבור עשרות רבות של שנים  הוא שבדיוק אז הסי אי איי עוסק בניסויים בדיוק מסוג זה המתוארים בספר  באל אס די שבמהלכם אנשים ממקומות שונים מקבלים את הסם והדבר גרם להם להפרעות אישיותיות קשות.כפי שקורה בספר  ואף להתפרצויות של אלימות ושיגעון לכאורה בלתי מוסברים.

עד כדי התאבדות.

כפי שמספר לנו ג'והן מרקס  בספרו "החיפוש אחר המועמד המנצ'ורי "(   בתרגום רפאל אלגד תל-אביב :   משרד הבטחון – ההוצאה לאור,   1981) שעסק בניסויים אלו  ידוע שבראשית שנות החמישים הסי אי איי החל בתוכנית מחקר על האל אס די שנקראה "פרוייקט  אם קיי אולטרה" ".הפרוייקט החל לפעל במלוא המרץ באפריל 1953  ( בדיוק שנתיים לפני פרסום "האיש החצוי ") בעקבות הצעה של בכיר הסי אי איי ריצ'רד האלמס. שאושרה בידי ראש הסי אי אי אלן דאלאס.

הסי איי אייי  מימן מחקרים שונים ומשונים  על האל אס די  למטרה הכללית של שבירת רצונם של סוכני אוייב וחשיפת הסודות החבויים במוחותיהם של מרגלים מאומנים.

המטרה הראשונית של הניסויים הייתה  לברר האם אפשר יהיה בעזרת אל  א ס די לכפות על סוכנים סוביטיים לערוק כנגד רצונם ואם  אפשר יהיה לעשות זאת מהצד השני לסוכנים אמריקניים.( וזאת עלילת "האיש החצוי").

מטרה נוספת הייתה ללמוד כיצד ניתן באמצעות הסם להשפיע על  התנהגותם של אנשים שונים.

ההתעניינות של הסי אי איי באל אס די היגיעה לשיאה בשנים 1951-1956.

מהעדויות שנחשפו על הפרוייקט מתברר שנעשו בו ניסויים להשפיע על מצבים נפשיים של
אדם ואך לשנות את תפקוד המוח  בראש ובראשונה על ידי האל אס די וההזיות שהוא
גורם .זאת כאמצעי לשליטה והשפעה על הנפש

הניסויים כללו זריקות אל אס די למועסקים של הסי אי איי  לאנשי צבא לסוכנים של
סוכנויות ממשלתיות אחרות לרופאים וגם לזונות ולחולי נפש וסתם אנשים על מנת
ללמדו את תגובותיהם לסם.ובדרך כלל זה היה מבלי שהאנשים  האלו ידעו על הניסוי
המתבצע בהם ועל הסם והשפעותיו הדרמטיות.

כך למשל היו אנשי סי אי איי  מהם שנחשדו כסוכני אוייב מוסווים שקיבלו את הסם
ללא ידיעתם ולאחר מכן נחקרו תחת אורות בהירים עם רופאים ברקע לוקחים נתונים .
החוקרים הסבירו לנחקרים "שהמסעות שלהם עוד ימשכו " אם לא יחשפו את "סודותיהם ".

ידוע המקרה של ד"ר פרנק אולסון מדען בחיל הכימיה של הצבא שהולעט ללא ידיעתו באל אס די ( ביחד עם אחרים מיחידתו ) הדבר גרם לשינויים באישיותו ולבסוף להתאבדותו.לאחר שנים רבות כשהתבררו הסיבות לשינויים  שחלו באישיותו היגישו בני משפחתו תביעת ענק כנגד הממשל האמריקני.

התוצאות אם כך  היו עלולות להיות הרסניות והיו כתוצאה כמה מיתות. היום ידוע שאחדים משפני הניסיונות הפכו לסכיזורפנים אך לא כן אחרים .התוצאות היו אקראיות למדי בניגוד למצופה.

למרבית ההפתעה סכיזורפנים אמיתיים אף לא הגיבו לאל אס די אלא אם כן ניתנה להם כמות עצומה. התברר שהתגובות של כל אדם לסם נקבעות בעיקר על פי מבנה האישיות שלו הסובב אותו וגם הציפיות שלו ממה שעלול לקרות לו כתוצאה מלקיחת הסם ( אם ידע עליו ) השפיעו מאוד על אופי התגובה. התברר שיותר מכל הגביר האל אס די קווי אופי קיימים –לעיתים עד קיצוניות .חשד קל יכול היה להפוך בהשראת האל אס די לפארנויה גדולה.

וזה  כאמור בדיוק הוא נושא הספר "האיש החצוי"

במקרה ידוע אחד   Operation Midnight Climax   הסי איי איי  אירגן מספר בתי זונות בסאן פרנציסקו והכניס שם  בסתר אל אס די לאלכוהול   שאותו שתו ללקוחות    מתוך הנחה שהם יהיו נבוכים מידי מכדי לספר על מה שחוו.

הפגישות של הלקוחות המסוממים באל אס די עם הזונות צולמו במצלמות נסתרות ולאחר מכן הסרטים נלמדו היטב.

חלק מהניסויים היו בהסכמה ואז יכלו להיות קיצוניים מאוד. כך למשל ידוע שבאחד המקרים מתנדבים קבלו אל אס די במשך 77 ימים רצופים כדי ללמוד את השינויים שאותם יעבור מוחם בתקופת זמן זאת. במקרה אחר חולה נפש  קיבל אל אס די במשך 174  ימים.

בסופו של דבר הסי אי אי היגיע למסקנה שהתוצאות של השימוש בסם הן יותר מידי בלתי צפויות ולכן אי אפשר להשתמש בו יותר מידי במבצעים חשאיים.

הניסויים הופסקו ב-1956 השנה שלאחר פירסום "האיש החצוי".
אבל ….כתוצאה מהניסויים האלו בסוף שנות החמישים האל אס די נודע לאישים משפיעים מאוד מבחינה תקשורתית  כמו אלדוס הכסלי אלן גינזברג ,קן קייסי  וטימוטי לירי שבהשפעתם הפך למרכז של תרבות נגד.
.אבל זה היה רק כמה שנים לאחר שפורסם "האיש החצוי".

עצם קיומו של הפרוייקט נחשף בשימוע בקונגרס ב-1975.

האם ידע מחבר ספרי הבלשים קרוסן על הניסויים  האלו של הסי איי איי ?

ואולי השתמש בו האירגון בכתיבת הספר כדי להפיץ מידע נוח לו כסוג של יחסי ציבור  כפי שעשה עם סופרי ריגול אחרים באותה התקופה ?

לי נראה שכן.

נראה לי שקרוסן היה בעברו לא רק בלש ביטוח  כפי שיהיה לימים מילו מרץ' כפי שמסופר בביוגרפיה שלו ברשת.

הוא ככל  הנראה  היה גם איש ביון בתקופת מלחמת העולם השנייה  כפי שמסופר בספרי מילו מרץ' על  עברו של הגיבור שלדעתי חייו משקפים במידה מסויימת את אלו של קרוסן.

לדעתי קרוסן שמר על קשרים הדוקים עם הביון האמריקני.אלא שהעניין הלא קטן הזה נשאר חסוי ,אולי כי קרוסן המשיך לעבוד עבור שירותי הביון האמריקניים  גם כשכתב סיפרי מילו מרץ'.

ודרך הקשרים האלו לדעתי הוא קיבל מידע ממישהו בכיר באירגון  על הניסויים באל אס די כשאלו עוד היו בשלביהם הראשונים. ואולי קיבל ממישהו בכיר בסי אי אי הצעה לכתוב סיפור בנושא  על מנת ליצור בציבור הרחב תשומת לב חיובית לאל אס די  ולניסויי הסוכנות בסם..

באותה השנה שבה פורסם "האיש החצוי " , 1955 פירסם קרוסן ספר נוסף , The Tortured Path ראשון בסדרה על סוכן חשאי  קים לוק שנחטף בידי הסינים ועובר בידיהם שטיפת מוח. אלא שזאת מטרתו של הסוכן ללמוד כיצד הם מבצעים את שטיפת המוח הזאת. והוא נמלט מהם עם המידע.

וגם  ספר זה נראה כחלק מפרוייקט של הסי איי איי שבשנים האלו התעניין מאוד בשיטות "שטיפת המוח" של הסינים.

אם כך היה אז  קרוסן קיבל הצעה נוספת מגורמים עלומים כלשהם לעסוק  בנושא  האל אס די  כעבור 12 שנים.

הפעם מתפקידו היה להזהיר את הציבור ובאופן ספציפי את הנוער מפני סם האל אס די.

תקציר עלילת "הרפתקאות הסמים של ג'וני בלאק".

בשנת  1967  כאשר השימוש באל אס די נמצא בשיאו והממסד האמריקני  מתחיל לחשוש מהשפעותיו על הנוער  קרוסן מפרסם ספר יוצא דופן נוסף  "הרפתקאות הסמים של ג'והני בלאק " רומן לנוער שבו יש הזהרה מצריכת סמים כמו אל אס די . וגם ספר זה מתורגם אז  לעברית  ב-1975 בידי צפרירה גר בהוצאת ש.זק  במקביל לפרסום אז של ספרי מילו מרץ'.

קרוסן לא התעסק עד אז בכתיבת ספרים לנוער וזה היה מחוץ לטווח הנושאים הרגיל שלו. לדעתי הספר הזה היה פרוייקט  שהוזמן  באופן מיוחד בידי  גורם מימסדי כלשהו , אולי הסי איי איי , שנועד להזהיר את הציבור מפני השפעותיו המסוכנות של האל אס די שכעת ,במידה רבה הודות לסי איי אי כמובן הפך למוצר צריכה המוני.

"הגולם קם על יוצרו" הסם שאותו הכניס הסי איי איי לשימוש מצומצם  כדי להשתמש בו במשימות ריגול ושליטה הפך גורם דומיננטי בחייהם של מאות אלפים ומיליונים.

מילו מרץ' בשפה העברית 

בשנות השבעים  קנדל פוסטר קרוסן הופך לסופר פופולארי למדי בעברית.

בעברית מופיעים שמונה מספרי הסדרה בהוצאת ספרי שלגי עם העטיפות הייחודיות של רוברט מקגיניס מאייר נודע שהתפרסם כצייר פוסטרים של סירטי ג'ימס בונד. והקשר לציורי ג'ימס בונד אלו ניכר היטב.  מילו מרץ' נראה בחלק מהעטיפות ככפילו של השחקן ג'ימס קובורן.

אם כי באמת היה צריך להציגו ככפילו של ג'ק פאלאנס השחקן שגילם את מארץ'  בסרט היחיד שנעשה על פי הסדרה אבל זה לא בוצע וחבל.

מילו מרץ' ככפיל של ג'ימס קובורן.

אחר כך משום מה משתנה שם ההוצאה מ"ספרי שלגי " ל"יעד" שהיא עדיין הוצאת שלגי בשם אחר ושם מופיעים עוד ארבעה ספרים בהוצאה ,מהם במהדורות ובעטיפות שונות.

העטיפות האלו כפי שתראו נופלות לעין ערוך מהעטיפות של מקגיניס ופשוט אין מקום להשוואה.

.מדוע ? אין  זה ברור.אולי היה איזה שהוא סכסוך  של אורי שלגי  עם ההוצאה בארה"ב.  בכל אופן את מקום העטיפות המדהימות של מקגיניס תופסות עטיפות אחרות שגרתיות לחלוטין. התקציר הסטנדרטי על העמוד האחורי נשאר גם בספרי הוצאת "יעד"  חוץ מהקטע העוסק במקגיניס שהורד.

העטיפה האחורית  הסטנדרטית של ארבעת ספרי מילו מרץ' בהוצאת "יעד" ( שלגי בשם אחר )

הספר  ה-22 והאחרון  בסדרת מילו מרץ' נכתב ב-1975   הוא לא פורסם מעולם כי בו מילו מרץ' יוצא לויטנאם שקרוסן התנגד למלחמה בה והיו לו בספר כמה הערות מושחזות על מדיניות הממשל האמריקני  של ניקסון שם ולכך ההוצאה התנגדה.

ואולי גם גורמים שונים מלמעלה שתמכו  עד אז בפרסום הספרים , והתנגדו מאוד כעת לספר הזה. גורמים שהיו קשורים בשירותי הביון האמריקניים.

אולי הספר הזה עורר זעם בחוגי הסי איי איי?

כתוצאה סדרת מילו מארץ' היגיעה לסיומה בדיוק כאשר התפרסמה בישראל.

ונראה שבכך הסתיימה קריירת הכותב של קרוסן.קשריו עם שירותי הביון ככל הנראה הסתיימו גם הם אז אם כי אין בידינו פרטים ברורים.  הוא נפטר ב-1982 .

כיום הוא זכור כסופר בלשים וריגול מוכשר  מהדרג השני ובתור הסופר הראשון שכתב ספר על האל אס די.

מילו מרץ' -הרשימה

והנה רשימת ספרי סדרת מילו מרץ' בעברית עם העטיפות שלהם באנגלית

מכיוון שיש סדר פנימי בתוך ספרי הסדרה שאינו זהה לסדר הממוספר שלהם בעברית,דהיינו בספרים עצמם ישנם התייחסויות לעלילות ספרים קודמים  החלטתי לפרסם אותם כאן לפי סדר הפירסום המקורי שלהם באנגלית ולא לפי הסדר המספרי בעברית שהוא שונה ומבוסס על הסדר האקראי למדי של פרסום בהוצאה חדשה בארה"ב בשנות השבעים.

העטיפות הן  לדעתי בין מיטב עטיפות ספרי הפעולה שהופיעו בעברית. הן כמובן חיקויים של הפוסטרים של סרטי ג'ימס בונד וחקייניו השונים ועדיין הן מעולות מסוגן . אין זה מקרה כלל שרק פה בתקצירים לסדרה זאת  טרחה הוצאת רמדור לציין בפעם היחידה בתולדותיה את שמו של הגרפיקאי האמריקני המקורי רוברט מקגיניס  שכנראה עשה רושם רב על אורי שלגי המו"ל .

הספרים המוקדמים ביותר הם החשובים ביותר כפי שתראו אבל יש גם שניים שלושה ספרים מעל לסבירים גם בהמשך.

האמן של עטיפות "ספרי שלגי " ( אך לא של עטיפות יעד ) הוא רוברט מקגיניס ואלו הן לדעתי מיטב יצירתו.

ספרי מילו מרץ' בעברית :

  הפשע המושלם /   ( מספר 4 בסדרה העברית ) עברית תמי  דורון   (תל אביב) :   ספרי שלגי,   (1972).
The Man Inside
aka Now It's My Turn

Copyright: 1954
הטוב בספרי הסדרה הבלשית .מילו מרץ'  יוצא כנגד פושע יוצא דופן  מנהל חשבונות  המאמין שהוא דמות מספר דון קישוט ובדרך עליו להתמודד עם שודדי יהלומים בינלאומיים.
הוסרט לסרט בכיכובם של ג'ק פאלאנס ואניטה אקברג .
   
הספר הוסרט עם ג'ק פלאנס   ( לשעבר ה"איש הרע"  בגדול  המערבונים "שיין") בתור  הבלש מילו מרץ' ועם הכוכבנית
אניטה אקברג  ב-1954
https://www.youtube.com/watch?v=ifW_DEiCqvw
צפו במקדימון לסרט שמתאר רק  את קטע שוד היהלום  המקדים ,שאינו מופיע כלל בספר.
https://www.youtube.com/watch?v=BOCXUmkqiFw
צפו בקטע  נוסף מהסרט 
https://www.youtube.com/watch?v=TnneRhTJDAw
צפו בסרט המלא
 https://www.youtube.com/watch?v=ifW_DEiCqvw
https://www.youtube.com/watch?v=ifW_DEiCqvw
האדם החצוי ( מספר 7 בסדרה העברית )  עברית – תמי דורון. (תל אביב) : ספרי שלגי, (1973).

The Splintered Man

פורסם במקור ב-1955.

יצירת הספרות היפה הידועה הראשונה העוסקת באל אס די ובהשפעותיו ובניסויים בו בשירותי הביון.

מילו מרץ' יוצא כסוכן חשאי למשימה מסוכנת ביותר ומוצא עצמו מתמודד גם עם המשטרה החשאית המזרח גרמנית והסובייטית וגם עם סם האל אס די .מבוסס על הפרשה האמיתית של עריקת ראש שירות הביון המערב הגרמני אוטו ג'ון למזרח גרמניה ב-1954.

.

העטיפה המקורית של "האיש החצוי " בשנת 1955 כאשר רק  כמה מדענים ואנשי סי איי  אי ידעו מה זה אל אס די .
עטיפה משנת 2013 כאשר חדרה ההבנה שזהו הספר הפסיכודאלי הראשון.
קראו על הספר "האיש החצוי" כאן .
הפוסעים בדד

A Lonely Walk

Copyright: 1956

מילו מרץ' נישלח בידי חברת הביטוח לרומא שם שירת כסוכן במלחמת העולם השנייה על מנת לחקור רצח של מבוטח.שם הוא מוצא את עצמו מתמודד גם עם גנגסטרים וגם עם  פוליטיקאים וגם עם פעילים קומוניסטים.

הספר התבסס על פרשת רצח אמיתית ברומא של וילמה מונטסי שגופתה נמצאה על החוף והחקירה גילתה שהיא הייתה קשורה לפרשיות אורגיות בחברה הגבוהה ברומא וברצח היו מעורבים כנראה גורמים פוליטיים בכירים.

עטיפות באנגלית
מות השושן .הוצאת יעד
So Dead The Rose
1959
מילו מרץ' נשלח בידי הסי אי איי לברלין ולמוסוקווה על מנת להשיג מסמכים סודיים שנגנבו ואגב כך לעצור את פעילותה של סוכנת סובייטית מסוכנת ביותר.  בדרך הוא גונב את מכוניתו של מנהיג ברית המועצות חרושצ'וב.
March is again in the service of Military Intelligence to head to Berlin and Moscow to find missing classified documents.

עטיפות באנגלית

תכשיטים עבור גברת :   מתח  ( מספר 1 בסדרה העברית )  עברית אריק כהן   תל אביב :   שלגי,   1972.

Jade For A Lady   1962

בעקבות שוד של כמה יהלומים נדירים ביותר מילו מגיע להונג קונג בניסיון להבין מי עומד מאחורי מעשי הפשע.

עטיפות באנגלית

דממה באפלה  ( מספר 6 בסדרה העברית ) / עברית – תמי דורון. ספרי שלגי 1973

Softly In the Night

Copyright: 1963

בניין של אדם עשיר נשרף ביחד עם זוג הבעלים .חברת הביטוח חושבת שזאת הייתה שריפה יזומה ושולחת את מארץ' לחקור.

העטיפה כאן  שאין לה קשר כלשהו לעלילה אף אינה שייכת לז'אנר הבלשים אלא לז'אנר הריגול,והושמה בידי הוצאת ספרי שלגי באופן מקרי לחלוטין. היא של ספר אחר של קרוסן מסדרה אחרת על סוכן חשאי במשימת ריגול בסין שתפקידו ללמוד על טכניקות שטיפת המוח הסיניות ולהימלט. (ראו למעלה ).

עטיפות באנגלית

המת ללא מנוח ( מספר 8 בסדרה העברית ) עברית – ת’ דורון. ספרי שלגי 1973

Uneasy Lies The Dead  1964

מרץ' יוצא בחיפושים אחרי בוס של איגודי עובדים מהמאפיה שנעלם לאחר חקירת קונגרס ומוצא שהוא בחיים.

מבוסס על הפרשיה המיסתורית של ג'ימי הופה מנהיג איגודי עובדים ומאפיונר שנעלם במציאות לאחר חקירת קונגרס וההנחה היא שנרצח בידי חבריו.  (כפי  שאף מוזכר בספר ).בסיפור מרץ מגלה שהגנגסטר המבוסס על הופה המציאותי לא נרצח בידי חבריו אלא נוצרה עבורו זהות חדשה. הוא מציל את חיי הגנגסטר לשעבר מחבריו שכעת נחושים לחסלו לאחר שהעניין התגלה על ידיו.

מילו מרץ' על העטיפה נראה כמו כפיל של השחקן ג'ימס קובורן .

עטיפה באנגלית

  • שישיית האבדון / מ"אי צ'ייבר עברית – תמי דורון  יעד 1977.

Six Who Ran

Copyright: 1964

מרץ' יוצא בעקבות שני גברים ואישיה ששדדו מכונית משוריינת ונמלטו לריו דה ז'אנרו.בדרך עליו להיאבק במשטרת ברזיל המושחתת.

עטיפה באנגלית :

גשם היהלומים ( מספר 3 בסדרה העברית ); עברית – ת’ דורון. ספרי שלגי 1972

The Day It Rained Diamondsr
Copyright: 1966

על מנת להשיג יהלומים גנובים מילו מרץ יוצא כנגד פושעי  הסינדיקאט ( המאפיה )

עטיפה באנגלית :

גבר ללא חת ( מספר 2 בסדרה העברית ) עברית – אריק כהן. ספרי שלגי 1972

 Man In The Middle

Copyright: 1967

מילו מרץ חוזר להונג קונג בדרישת חברת הביטוח וגם בדרישת הסי איי איי בעקבות אירגון הברחת חפצים יקרים מארה"ב

עטיפות באנגלית

שעת חצות פראית   ( מספר 5 בסדרה העברית ) עברית – ת’ דורון. ספרי שלגי ,1973

Wild Midnight Falls

Copyright: 1968

מרץ' חודר שוב  לברית המועצות בחיפוש אחרי סוכן שנעלם ומוצא את המרגל הסובייטי שנחשב מת מזה שנים רבות ריקרד זורגה ומתברר שהוא חיי מאוד ועומד בראש סוכנות ריגול סובייטית סודית  ביותר. .משימתו היא לקבוע מי מבין ארבעה סוכנים כפולים  סןביטיים שלכאורה עובדים  עבור ארה"ב הוא בעצם סוכן משולש דהיינו הוא בעצם עובד כל הזמן עבור הסובייטים ורק מעמיד פנים שהוא גם עובד עבור המערב.

סיפור מסובך ביותר.

עטיפה באנגלית :

  • האיש בלהבות / מ.א. צ'אבר [=קנדל פוסטר קרוסן]
  • עברית – תמי דורון.הוצאת יעד 1976
  • The Flaming ManCopyright: 1969

    מילו מרץ' יוצא לחקור עבור חברת הביטוח את מותו של איש עסקים ובעל דירות בעת מהומות שחורים בגטו של לוס אנג'לס . האם השחורים הם ששרפו את הבתים בעת המהומות או שמה עומדת מאחורי השריפה מזימת פשע?

    ישנם פרטים בספר שמרמזים שגם ספר זה מבוסס על פרשה אמיתית כל שהיא שאינה מוכרת לי שהתרחשה בעת מהומות השחורים בלוס אנג'לס ב-1965

עטיפות  באנגלית :

קראו גם :

היה היה בעתיד :סקירה מפורטת וההקדמה מאת קנדל פוסטר קרוסן בעברית 

סקירת ספרי מילו מרץ' באתר מרגלים ספרותיים 

סקירה על מילו מרץ'

קנדל פוסטר קרוסן בויקיפדיה 

פרטים על קרוסן 

קנדל פוסט קרוסן באנציקלופדיה למדע בדיוני 

עוד סקירה על קרוסן 

בלוגר על קרוסן 

רשימת סיפורי המדע הבדיוני של קרוסן 

סרט על עלילות מילו מרצ' מ-1958

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

15 תגובות על “הסוכן החצוי :מאבקו של הבלש הפרטי והסוכן החשאי מילו מרץ' באל אס די בסינדיקאט ובקומוניזם”

שלום,

האם הינך יודע מה אמור להיות מחירו של "היו היה בעתיד" ?

תודה,

Dr. Eli Brauner

Levona 9 St. 9987500

Zur Hadassa ISRAEL

Mobile 972506232461

FAX 97225709185

[…] קרוסן ערך עוד אנתולוגיה של סיפורי מדע בדיוני ולאחר מכן הפסיק. האנתולוגיה השנייה כבר לא תורגמה לעברית.כל ספריו של קרוסן שתורגמו מכאן ואילך לעברית שנים לאחר מכן  בשנות השבעים היו רובם ככולם ספרי בלשים ריגול ומתח. כמעט כולם בסדרת "מילו מרץ" .ורומן יוצא דופן אחד עבור בני נוער " הרפתקאות הסמים של ג'וני בלאק"   שעסק בהתנסויות סמים באל אס די.( וראו עליהם במאמרי "הסוכן החצוי"). […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × three =