web analytics
קטגוריות
מדע

התחממות כדור הארץ והשלכותיה על מדינת ישראל-19 שנים אחרי .

הנה הוא שוב מאמר ענק שכתבתי עם ד"ר אמנון סטופ לפני 19 שנה ועסק לראשונה בהשלכות הספציפיות של התחממות כדור הארץ על מדינת ישראל וכיצד אפשר להתמודד עימן.

 

לפני כבר כמעט עשרים שנה ב ב-2001 פירסמנו אני וידידי הטוב הד"ר אמנון סטופ  העוסק בחקר האקלים מאמר גדול באתר בשם "האייל  הקורא "  שבו הייתי אז תורם קבוע של מאמרים , בשם "התחממות כדור הארץ והשלכותיה על מדינת ישראל".

זה היה הטיפול המפורט הראשון בנושא זה כמדומני שמאז הפך לאקוטי ביותר.אני שמעתי על התחממות כדור הארץ לראשונה אולי רק עשור בלבד קודם לכן וזה  היה בתוכנית הרדיו "שבת עולמית" של יצחק נוי   שבה הובאו ידיעות מדע ותקצירי מאמרים בנושאים שונים על פוליטיקה ומדע  מהעיתונות העולמית  ( שעדיין משודרת גם היום ,למרבית השמחה, נצח במושגי הרדיו  ) שהקריא בסוף שנות השמונים כמדומני מאמרים שונים שעסקו בהתחממות של כדור הארץ.

העניין הטריד אותי מאוד כמובן אז ומאז  והוא מטריד כעת את כל העולם. 

היום אנו חווים שריפות ענק במקומות כמו סיביר ,מזג אוויר לוהט במקומות כמו סקנדינביה וגרנלנד ,יבשת אנטרקטיקה שהקרח בה נמס, סופות ענק שמופיעות אחת לכמה שבועות .כל אלו דברים שלא היו בשנת 2001…

ורק לאחרונה פירסם ידידנו עודד כרמלי מאמר על זה ב"מוסף הארץ " שעוסק בהשלכות הלא נעימות של ההתחממות שכולנו חשים אותה בכל רגע ורגע במגוון צורות ואופנים על מדינת ישראל בשנת 2100.

המאמר  שלי ושל אמנון לדעתי לא נס ליחו כלל ושווה מאוד לקרוא את הדיונים בעקבותיו ב"אתר האייל הקורא "(שעוד קיים ופעיל כמעט עשרים שנה אחרי. נצח במושגי הרשת). 

שקלתי לפרסם כאן גירסה מעודכנת  19 שנים אחרי של המאמר .אבל החלטתי שלא אם כי אולי אעשה זאת בעתיד.

אז הנה הוא מאמר שלא נס ליחו אם  כי המציאות שהוא מתאר רק החמירה במאוד מאז הפרסום המקורי .

חלק א של המאמר

חלק ב' של המאמר

חלק ג' של המאמר :מה אפשר לעשות ?

 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

2 תגובות על “התחממות כדור הארץ והשלכותיה על מדינת ישראל-19 שנים אחרי .”

אתמול בפגישה עם ידידי ד"ר אמנון סטופ חוקר האקלים והעורך המדעי של "יקום תרבות " דנו בנושאי ההתחממות של מדינת ישראל נושא שליו כזכור כתבנו את המאמר הראשון עוד לפני כ-20 שנה.
במהלך השיחה העיר אמנון שמזג האוויר שאנו חווים כעת במרכז הארץ הוא מזג אוויר האופייני לנגב ,בימי החורף חם ביום אבל קר בלילה.הוא ציין שזה מזג אויר שמדענים כמוהו ציפו שיהיה נפוץ ביותר בעוד כעשור או עשרים שנה בסביבות 2040-2050 כאשר תל אביב תתחיל להיות כמו באר שבע באקלים שלה. אבל לא כעת.
אפשר להסביר זאת בכך שזהו עוד שינוי אקראי באקלים שישתנה שוב בעוד שנה אבל ייתכן גם שהעתיד היגיע והתחזיות היו איטיות מידי בצפי שלהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nineteen − seven =