web analytics
קטגוריות
טלויזיה

המפקח עם סוכריית המקל :קוז'אק

המפקח קוז'אק היה אחד השוטרים הטלווזיוניים הידועים והאהובים ביותר של שנות השבעים .וזאת למרות שהיה קרח ,ממוצא יווני וגאה בזה,ואהב למצוץ סוכריות על מקל. למרות כל זאת ואולי בגלל כל זאת הוא הפך לפופולארי בכל העולם ובמיוחד אצל ילדים למרות האופי ה"מבוגר "של עלילותיו" שבהחלט לא נועדו לילדים. בין השאר הוא היה פופולארי מאוד בישראל וגם בארצות אחרות כמו גרמניה והונגריה הקומוניסטית ששם עשו קומדיה על עלילותיו בעת ביקורו בארץ מוצאו הונגריה .רים הטלווזיוניים הידועים והאהובים ביותר של שנות השבעים .וזאת למרות שהיה קרח שהופיע בעבר בתור הנבל האולטימטיבי של סרטי ג'ימס בונד ,ממוצא יווני וגאה בזה,ואהב למצוץ סוכריות על מקל. למרות כל זאת ואולי בגלל כל זאת הוא הפך לפופולארי בכל העולם ובמיוחד אצל ילדים למרות האופי ה"מבוגר "של עלילותיו" שבהחלט לא נועדו לילדים. בין השאר הוא היה פופולארי מאוד בישראל וגם בארצות אחרות כמו גרמניה והונגריה הקומוניסטית ששם עשו קומדיה על עלילותיו בעת ביקורו בארץ מוצאו הונגריה. וגם דוגמאות של תמונות קוז'אק הטובות ביותר אי פעם ,של המאייר הישראלי אבנר כץ.


צפו בפתיחה הקבועה של כל פרק בסדרה "קוג'אק" משנות השבעים.

https://youtube.com/watch?v=HY2reJ9ktRo%3Fversion%3D3%26rel%3D1%26showsearch%3D0%26showinfo%3D1%26iv_load_policy%3D1%26fs%3D1%26hl%3Dhe-IL%26autohide%3D2%26wmode%3Dtransparent

בשנות השבעים אחת מסדרות המשטרה הפופולאריות ביותר הייתה "קוז'אק " סדרה על שוטר קשוח שסיפר לצופים את הרפתקאותיו בגוף ראשון כפי שהיה מקובל בספרות הבלשית מאז שנות העשרים בספריהם של דאשיאל האמט וריימונד צ'נדלר.

הפיילוט של הסדרה הזאת  "רציחות מרקוס נלסון " התבסס על פרשיית רצח אמיתי ידועה בניו יורק  של שתי נשים בדירתן ב-1963 שבה נתפס אדם  שהתברר לבסוף שהיה חף מפשע כחשוד ברצח בידי צוות השוטרים שכפו עליו לתת הודעה שקרית .ורק צוות שני של שוטרים הוכיח כי היה חף מפשע והרוצח היה אחר.

בסרט הטלוויזיה על הפרשה "רציחות מרקוס נלסון "   שהתבסס על ספר על הפרשה  הופיע המפקח הדמיוני קוג'אק   ( שלא הופיע כלל בספר ) שיוצרי הסרט טענו שהוא מעין שילוב של מאפיינים של אנשים שונים שוטרים ועורכי דין שהיו קשורים לפרשה. אולי ,ואולי לא. יותר סביר שקוז'אק היה דמות בדיונית  פרי המצאתם של התסריטאים מההתחלה ועד הסוף.

אבל השוטר הניו יורקי הנ"ל שהיה כרגיל ומקובל טיפוס קשוח ביותר בעל לב זהב  היה בכל זאת יוצא דופן. מכמה סיבות :

קודם כל ומעל לכל  הוא היה רחוק מאוד מלהיות יפה תואר כפי שהיה מנדטורי עד אז בקרב כוכבי סדרות פעולה אמריקניות .ההפך הוא היה כעור מעט.

אמנם  כבר הופיעו לפניו בטלווזיה האמריקנית בלש נכה ( "אירונסייד"  בכיכובו של ריימונד באר עב הבשר)  ) בלש משלומפר ( קולומבו ) ובלש שמן ( קאנון ) שעד סוף שנות השישים לא היה יאה לראות אנשים כמוהם לא אטרקטיביים ויזואלית  כגיבורים על המסך הקטן האמריקני,בניגוד מוחלט לנניח סטיב מקגארט המפקח גיבור " הוואי חמש אפס " שהיה שרמנטי ואטרקטיבי כנדרש מגיבור הוליוודי. 

אבל גרוע מזה קוז'אק  היה קרח . ועד אז לא הופיעו קרחים כדמויות חיוביות  ( שלא לאמר סקסיות ) בתרבות הפופולארית  בעולם בכלל,עם היוצא דופן היחיד של יול ברינר שתמיד הופיע כגיבור "אקזוטי" ששייך לארץ רחוקה או לתרבות זרה או קדומה וזה הפך את הקרחת שלו לניסבלת. . קרחים הופיעו  כמעט אך ורק כנבלים כמו בהרבה מסירטי ג'ימס בונד .קרחת משום מה זוהתה עם אינטלקטואליות "רעה".

טאלי סוואלאס עצמו הופיע כנבל האולטימטיבי של סרטי ג'ימס בונד בלופלד בסרט בשירות הוד מלכותה מ-1979 והוא האיש שמביא למותה של אישתו של ג'ימס בונד, וזומם בתוכנית שטנית להשתלט על העולם כולו.

. אבל משום מה  הוא הוחלף בתפקיד בלופלד בסרט הבא בסדרה.

( ולעומתו  ג'ק לורד המפקח יפה התואר סטיב מקגארט מהסדרה המתחרה "הוואי חמש אפס "  הופיע  גם הוא עוד בסרט הראשון בסדרת בונד "דוקטור נו "בתור  פליקס לייטר ,ידידו ושותפו האמריקני של ג'ימס בונד " כיאות לגבר שרמנטי ומושך כנדרש בהוליווד). 

צפו בקטע שבו סוואלאס מגלה את עצמו כבלופלד הנבל הגרוע ביותר עלי אדמות בפני ג'ימס בונד  ומסביר איך הוא מתכנן להשתלט על העולם בסרט "בשירות הוד מלכותה".

https://youtube.com/watch?v=qwQqEuqvCig%3Fversion%3D3%26rel%3D1%26showsearch%3D0%26showinfo%3D1%26iv_load_policy%3D1%26fs%3D1%26hl%3Dhe-IL%26autohide%3D2%26wmode%3Dtransparent

אחרי תפקיד כזה כנבל האולטימטיבי של סרטי הריגול קשה היה להאמין שטאלי סוואלאס יהפך לכוכב אמריקני אהוב על כל בני המשפחה ובראש ובראשונה על ילדים. אבל הוא עשה את זה. 

דבר שני הוא היה יווני וגאה בזה כמו שהיה אחד השוטרים האחרים בצוותו סטברוס  שאותו גילם  ג'ורג' סאוואלאס  ,אחיו של הכוכב שהיה גם מפיק הסדרה.  מקרה מדהים של נפוטיזם.

עד אז  הטלוויזיה האמריקנית ניסתה לא לשים דגש על סטראוטיפים אתניים ולשים דגש על "האמריקניות " של הדמויות ללא קשר למוצאן.   אבל כאן היא החלה לשבור את המסורת הזאת בחיאור של שוטר הגאה על  מוצאו האתני שאמנם התבטא בעיקר בבישולים  ובאימרות שפר חינניות ותו לא.

קוז'אק כתוצאה הפך למקור גאווה לקהילה היוונית בארה"ב ובכל העולם.וסוואלאס נודע בפעילותו בקהילה הזאת ועם בכיריה ,דבר שלא היה מקובל עד אז כלל אצל כוכבים הוליוודיים ( להוציא אלו היהודים והשחורים ). 

שלישית הוא מצץ בגאווה וללא בושה ולעין כל  סוכריות על מקל מה שנראה עד אז מתאים לילדים בלבד.ומדוע?  כי טאלי סוואלס הכוכב היה חובב עישון עד שהתברר לו שזה מסכן מאוד את בריאותו ובמקום זה החל למצוץ סוכריות והדבר הוסיף עוד ויזואליות לדמותו.

יש מקום לחשד שהעישון שלו אכן הביא לבסוף למותו מסרטן והסוכריה על מקל לא עזרה לו כלל או רק האריכה את חייו בכמה שנים. 

הסדרה התמשכה לאורך חמש עונות ו-118 פרקים ובשיאה היא זכתה להצלחה ופרסום בלתי רגילים .למרות שהייתה  זאת סדרת משטרה למבוגרים עם נושאים למבוגרים כמו זנות ורוצחים סדרתיים גם ילדים אהבו את קוז'אק .ולכן נוצרו על פי הסדרה מוצרים שנועדו בראש ובראשונה לכל אותם ילדים חובבי קוג'אק כמו מכוניות צעצוע ,סירנות וקלפי משחק.

קוז'אק הפך לפופולארי בעולם כולו .בסלנג של שפות שונות "קוג'אק " הפך למונח ל"איש קרח " או לסוכריה על מקל שני הדברים שעימם היה המפקח הקשוח מזוהה יותר מכל.

סאוואלאס חזר והופיע בתפקיד קוז'אק  בסדרה של שמונה סרטי טלווזיה בין 1985 ו-1990 שהראשון שבהם ( כמו הפילוט המקורי לסדרה ) התבסס על ספר מתח שהדמות של קוז'אק לא הופיעה בהם כלל.בסרט הראשון "תיק בלארוס " הוא נאבק בניאו נאצים בחו"ל ובתומכיהם בארה"ב בניגוד למקובל בסדרת קוז'אק הרגילה שהתמקדה לחלוטין בפשע בניו יורק.

סרט זה התבסס על ספר עיתונאי לא בדיוני של כותב ספרי הביון והקונספירציות פטר לופטוס.

סרט קוז'אק משנות השמונים שבו הוא רודף אחרי ניאו נאצים  ,מבוסס על ספר עיתונאי בשם זה שבו קוג'אק אינו מופיע. 

בסרטים הבאים הוא חזר לעולם הפשע הרגיל.   והוא היה ממשיך וממשיך.הסדרה הופסקה רק משום שסוואלאס  נפטר

ב-1994 כתוצאה מסיבוכים של מחלת הסרטן  שמנעה ממנו להמשיך מלגלם את הדמות לאחר 1990.

ב-2005 נעשה עבוד מחדש לקונספט וקוז'אק חדש צץ על המסך הקטן עדיין קרח אבל הפעם לא יווני במוצא אלא אפרו אמריקני.

רק שהפעם זה לא עבד בכלל.הקהל לא התעניין בקוג'אק אפרו אמריקני . הוא היכיר כבר שוטרים שחורים בניו יורק ונתקל כבר בגיבור שחור קרח בתוכנית המדע הבדיוני "מסע בין כוכבים –חלל עמוק 9".  

מאז ישנם דיבורים על כך שקוז'אק יוקם לתחייה בסרט קולנוע בכיכובו של השחקן ואן דיזל אבל דבר לא יצא מזה. ולמען האמת כמו המפקח קולומבו גם המפקח קוז'אק נראה כדמות חד פעמית ששום שחקן אחר לא יכול להיכנס לנעלים הגדולות של השחקן שיצר אותה טאלי סוואלאס.

קוז'אק סדרת הספרים

באנגלית יצאו עשרה  ספרים  על קוז'אק מאת ויקטור ב.מילר העשירי באנגליה בלבד. . ועוד ספר,ה-11 בסדרה שבניגוד לקודמיו לא היה עיבוד של אפיזודה קיימת מאת סופר אחר  Kojak in San Francisco by Thom Racina Berkley. 


 בעברית הופיעו כמה וכמה ספרים על עלילות קוז'אק, לא פחות  מחמישה  ספרי  קוז'אק מאת ויקטור ב.מילר .
 הראשון בהם  במהדורה של השבועון לאישה . ועוד ארבעה מהם בתרגום נורית יהודאי עם ציורי עטיפות של אבנר כץ  בספרי ארז זמורה ביתו מודן 1977.

וכפי שאפשר לראות בקלות ציורי העטיפות  של אבנר כץ הן הטובות ביותר של ספרי קוג'אק בכל שפה. 

מספר 1 :מצור האימה. פרק הפילוט השני על קוז'אק שהיציג לראשונה אותו עם אנשי צוותו המוכרים. בפורמט הרגיל של הסדרה.

Kojak #1: Siege. New York: Pocket Books, 1974.

תקציר : לקוז'אק יש בדיוק  שעתיים כדי לשחרר בני ערובה המוחזקים בידי שלושה שודדים אלימים בחנות מכולת.

עטיפות נוספות :

צפו בפרק הטלוויזיוני "מצור האימה "

האזינו לפודקסט הדן בסיפור זה של קוז'אק 

מספר 3 :נערה בנהר.

 Kojak #3: Girl in the River. New York: Pocket Books, 1975.

תקציר : קוז'אק חושד שרוצח סדרתי של כמה נערות המכנה את עצמו "אקסקליסבור" חזר לאחר העדרות של שנתיים והוא מסוכן יותר מתמיד.

עטיפות אחרות :

צפו בפרק  הטלוויוני המלא כאן .

מספר 4. טיפול בדינמיט.

Kojak #4: Therapy in Dynamite. New York: Pocket Books, 1975.

תקציר: מפוצץ מטורף פוגע באנשים שלכאורה אין כל קשר בינם.  קוז'אק חייב למצוא קשרים בין הנפגעים על מנת לזהות חשוד. 

עטיפות אחרות:

:

צפו בפרק  הטלוויזיוני המלא כאן .

מספר 4.  גלגולו של אקדח.

 Kojak #8: Gun Business. New York: Pocket Books, 1975.

תקציר : קוז'אק יוצא לחקור את המקור של אקדח שהביא למותו של ראש כנופיית נערים בניו יורק לפני שתיפתח מלחמת כנופיות חדשה בעיר. 

עטיפות אחרות :

עטיפה אנגלית :

קוז'אק חוקר את פרשת בת הערובה מאת ויקטור ב.מילר בתרגום ע.חשביה . סדרת טלרומן חוברת שי של לאישה . בשני גליונות.

חלק ראשון ב"לאישה " 8 בדצמבר 1975. 

חלק שני :"לאישה"  15. בדצמבר 1975. 

Kojak #9: The Trade-off. New York: Pocket Books, 1975.

תקציר :סוחר סמים העומד לפני משפט חוטף את אישתו של מפקדו של קוז'אק קפטין מקניל ודורש שקוז'אק יחזיר לו את ההוכחות .קוז'אק יוצא לשחרר אותה. 

עטיפה באנגלית : 

ספרים שהובטחו בידי  הוצאת ארז  אבל לעולם לא פורסמו  בעברית :

רקוויאם לשוטר.

Kojak #2: Requiem for a Cop. New York: Pocket Books,1974.

השתלמות ברצח

Kojak #5: Death Is Not a Passing Grade. New York: Pocket Books, 1975.

משחק קטלני מאוד.

Kojak #6: A Very Deadly Game. New York: Pocket Books, 1975.

השתלטות.

 Kojak #7: Take-Over. New York: Pocket Books, 1975.

מספר 10 הופיע רק באנגליה :

Kojak. Marked for Murder: Victor B. Miller:

מספר 11 בסדרה מאת סופר אחר.

קוז'אק באנגליה

משום מה למרות שקוז'אק וסיפוריו האכזריים לעיתים על מאבקים בזנות בפורנוגרפיה וברוצחים סדרתיים חולניים  בהחלט נועדו לעולם המבוגרים גם ילדים רבים נמשכו לבלש הקרח חובב הסוכריות על המקל. באנגליה היה מופיע מידי שנה "שנתון" שכלל סיפורי פרוזה וסיפורי קומיקס על קוז'אק שנועד לילדים בני עשרה. 

והנה דוגמה של קומיקס בריטי על קוז'אק בשחור לבן שהופיע בשבועון קומיקס לילדים.

והיו עליו גם קומיקסים צבעוניים ב"שנתונים "

קראו אחד כאן.

קוז'אק בגרמניה 

קוז'אק המשיך בסדרת ספרים ודווקא בשפה הגרמנית שבה  בשנים 1977-1978  פורסמו לא
פחות מ-64 חוברות  (!) על עלילות הבלש ,כרגיל בגוף ראשון שכולם נכתבו בידי סופרים
גרמניים מקצועיים ,עם עטיפות צילומים בשחור לבן מהסדרה.ואלו לא היו עיבודים של
פרקים מהסדרה אלא סיפורים מקוריים לגמרי פרי דמיונם של הסופרים הגרמניים.

הנה דוגמאות של כמה עטיפות :

רשימה מלאה של חוברות קוז'אק הגרמניות יש כאן.

קוז'אק בהונגריה 

כרזה הונגרית לקומדיה "קוג'אק בבודפסט" 

בהונגריה הקומוניסטית  שגם שם היה קוז'אק פופולארי  כמו בכל שאר העולם ( בגוש הקומוניסטי הסבירו שבסדרה זאת רואים היטב את הניוון של החברה הקפיטליסטית האמריקנית ולכן לא הייתה להם שום בעיה להקרין אותה ) אף היגדילו  לעשות יצרו סרט מקורי  משלהם על קוג'אק   קומדיה מ-1980 בשם "קוג'אק בבודפסט"  שבו המפקח ממוצא יווני  מגלה את שורשיו ההונגריים (!) ומגיע לביקור בבודפסט , נרדף  שם בידי המוני המעריצים של סדרת הטלוויזיה  "קוז'אק' ופותר תעלומה מהצד.

יוצרי הסרט סיפרו שטאלי סוואלאס נתן להם את האישור להשתמש בדמותו בעבור דולאר אחד בלבד.

צפו במקדימון לקומדיה "קוז'אק בבודפסט "

צפו בסרט ההונגרי 

קוז'אק לילדים 

והנה כמה מוצרים משנות השבעים כשהמפקח הקרח היה האחד הפרצופים המזוהים ביותר בעולם גם  ואולי בעיקר בידי ילדים.

האזינו לסיפור הקוז'אק הזה לילדים כאן.

קראו בקומיקס צבעוני לילדים על קוז'אק כאן 

קוז'אק משחק הקופסה שמאפשר לשחקנים לחדור לעולמו המשטרתי של קוג'אק 

מכונית ביואיק משטרתית עם מודלים שונים של קוז'אק עם או בלי כובע .

משחקי קלפים עם הדמויות של קוז'אק 

סירנת משטרה.

ניתן לסכם ולאמר לאור כל המוצרים האלו המשחקים הקלפים הצעצועים הקומיקסים שמאיזו שהיא סיבה הדמות של קוז'אק דיברה לילדים יותר מרוב אחיו השוטרים והמפקחים הטלווזיוניים שנראו הרבה יותר אטרקטיביים ממנו ,למבוגרים.

אני לא חושב שזאת הייתה הקרחת דווקא וגם לא זה שהוא היה ממוצא יווני. אולי זאת הייתה הסוכריה על המקל שניראתה לצופים הצעירים כקריצה אליהם מהמבוגר הספציפי הזה שמבין אותם יותר מאשר שאר המבוגרים?

ראו גם :

קוזא'ק בויקיפדיה

 סקירה על טלי סוולאס

ון דיזל בתפקיד קוז'אק

האתר של טלי סאוולאס

קוז'אק בקומיקס 

ועוד סדרות שוטרים של שנות השישים והשבעים :

קולומבו :המפקח עם מעיל הגשם המרופט 

המפקח בעל חיוך פני המוות : על הוואי חמש אפס

צמד רעים עליזים :על סדרת "סטרסקי והאץ' "

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

9 תגובות על “המפקח עם סוכריית המקל :קוז'אק”

איזו נוסטלגיה.
אחת העטיפות של הספרים הזכירה לי שבשבועון לאשה היה מופיע בכל שבוע מוסף עם עלילת מתח עם גיבורים טלוויזיוניים.
משום מה, עד היום לא פורסמו הסיפורים האלה שהיו מרתקים ונותרו בתהום הנשיה.
אולי הגיע הזמן לגאול אותם ולפרסם אותם (אם הם קיימים באיזשהו מקום… כי חיפשתי ולא מצאתי)

החוברות האלו ב"לאישה" הן אכן נדירות מאין כמוהן. בכל אופן לי יש כמה ואני האדם היחיד שאני יודע שיש לו אותן. היו חוברות על קוז'אק על מקלאוד הבלש מהמערב, על קולומבו ועל הוואי חמש אפס. הן רצו ב"לאישה"במחצית השנייה של 1975 ובראשית 1976 לפני שנפסקו והוחלפו ברומנים הרומנטיים המקובלים על קוראות "לאישה".

עכשיו מצאתי כמה גליונות למכירה באינטרנט.
האם יש אפשרות שתסרוק ותעלה לאתר כמו שאתה עושה עם הקומיקס של פלאש גורדון?
ושוב תודה על המאמרים הנפלאים שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × two =