web analytics
קטגוריות
קומיקס

באק רוג'רס והמבקרים מכוכב ברנארד

לרגל גילוי כוכב לכת במערכת הכוכבים של כוכב ברנרד אחד הכוכבים הקרובים ביותר למערכת השמש. הנה סיפור שבו באק רוג'ררס איש המאה ה-25 מתמודד עם חייזרים ממערכת הכוכבים של ברנרד.

Image result for barnard's star

כוכב ברנארד.הכוכב הרביעי במרחק ממערכת השמש.

חדשות מדהימות :

התגלו סימנים לקיומו של כוכב לכת אחד או יותר במערכת הכוכבים הרביעית הקרובה  למערכת השמש,מערכת כוכב ברנרד ,הקרובה למערכת השמש "רק "  5.9   או שש שנות אור.

כוכב הלכת הזה הוא ככל הנראה גדול פי שלושה מכדור הארץ.

כוכב ברנארד וכוכב הלכת שסביבו.

ועם יש כוכב לכת אחד סביב כוכב ברנרד ,אולי ישנם גם נוספים. למעשה סביר להניח שישנם נוספים.

ואל יקל הדבר בעיניכם . ישנם רק שלושה כוכבים קרובים יותר מכך למערכת השמש . אלו הם פרוקסימה קנטאורי הכוכב הקרוב אלינו ביותר כארבע שנות אור ממערכת השמש ( וכתבתי עליו ועל ספר מדע בדיוני ישראלי  בשם "ראל דארק -קיסר הכוכב הסגול "המתרחש בו  כאן:פרוקסימה קנטאורי  או מוות" ) ושני הכוכבים המרכיבים את מערכת "אלפה קנטאורי ."

עטיפת ספר מדע בדיוני ישראלי על מסע למערכת פרוקסימה קנטאורי .4 שנות אור מכדור הארץ. 

כוכב ברנרד  הוא ננס אדום במערכת הכוכבים "נושא הנחש "או בלועזית "אופיוקוס ". בגלל קוטנו הוא התגלה רק ב-1916 בידי האסטרונום  האמריקני אדוארד ברנרד. ונקרא על שמו.זהו כוכב קטן באופן יחסי אבל תנועתו היא המהירה ביותר שנמדדה אצל כוכב כלשהוא.

הגילוי  היה שנה לאחר שהתגלה כוכב אחר פרוקסימה קנטאורי , הקרוב אף יותר למערכת השמש ,ב-1915.

בשנות השישים טען האסטרונום פיטר ואן קאמפ שהוא מצא עדויות ברורות לקיומו של כוכב לכת גזי  בגודל של כוכב לכת "צדק"  אחד או יותר במסלול סביב כוכב ברנארד. אולם לאחר ויכוח ארוך טענות אלו הופרכו.

אבל בגלל האפשרות  שיש  שם כוכבי לכת החל להתקיים פרויקט דדאלוס של האגודה  הבריטית לטיסה  בין כוכבית שהיציעה  משלוח ספינת חלל  לא מאויישת  לכוכב ברנרד  לחקר כוכבי הלכת שנמצאים שם.

ספינת החלל "דדאלוס" מגיעה למערכת הכוכב ברנארד. צייר אדריאן מאן.

בנובמבר 2018 התגלו עדויות ברורות בידי האסטרונומים שאכן יש כוכב לכת במערכת כוכב ברנרד. כוכב לכת דמוי כדור הארץ. כוכב ברנרד b (נקרא גם GJ 699 b )  ויש מקום לשלוח אליו  כבר בעתיד הקרוב ספינת חלל.מיד לאחר שנשלח ספינות לפרוקסימה קנטאורי ,או במקביל.

סופרי המדע הבדיוני התעניינו בכוכב ברנרד זה מכבר.

עוד ב-1934 כתב הסופר ג'ק ויליאסון (סופר מדע בדיוני שהיה פעיל במשך לא פחות מ-78 שנים !)  סיפור מדע בדיוני ידוע בשם "לגיון החלל " שבו חבורת לוחמי חלל אמיצים יוצאים לכוכב ברנרד  בעקבות ספינת חלל שיצאה לשם ונעלמה על מנת להילחם ביצורים המפלצתיים ששולטים שם "המדוזות" המהווים איום על החיים בכדור הארץ.הם גוברים עליהם באמצעות כלי נשק המזכיר מאוד את הפצצה האטומית.

מייקל מורקוק שידוע הודות לסיפורי הפנטסיה שלו על הלוחם המכשף אלריק ממלניבונה ועל הנסיך בעל יד הכסף קורום   כתב עם אישתו הילארי ביילי   ב-1969 ספר שתורגם לעברית  בשם "הפרוזדור השחור" שבו תיאר ספינה היוצאת מכדור הארץ  הסובל מאנרכיה קשה הצפוי להשמדה לכוכב vלכת   Munich 15040 במערכת כוכב ברנרד שבו המין האנושי יתחיל מחדש.הספר תורגם בידי דפנה לוי בהוצאת זמורה-ביתן  ב- 1986

המדען והסופר רוברט ל. פורוורד כתב לבד ועם שותפים סדרה שלמה  של חמישה ספרים על חקר  כוכבי הלכת השונים הנמצאים במערכת כוכב ברנרד והחיים השונים והמשונים הנמצאים בהם בידי ספינות חלל מכדור הארץ .

הספר הראשון בסדרה זאת  מעוף השפירית תורגם לעברית בידי עמנואל לוטם בהוצאת כתר ב-198  והוא ספרו היחיד של פורוורד בעברית.

    TheFlightOfTheDragonfly.jpg תוצאת תמונה עבור ‪robert forward‬‏

MaroonedOnEden.jpg OceanUnderTheIce.jpg

 

וכעת לפניכם הנה סיפור מוקדם העוסק בחיים במערכת כוכב ברנרד  בסדרת  הקומיקס באק רוג'רס ( שבימים אלו מלאו תשעים שנה לפירסומה  המקורי )  שבו אנשי המאה ה-25 יוצרים לבסוף קשר עם יצורים ממערכת כוכב ברנארד המגיעים למערכת השמש .

אם  הם ידידים או אויבים ?

בסיפור זה יש עיסוק גם בטכנולוגיה של העברת חומר המוכרת לנו מסדרת סטאר טראק שהחלה להיות מוקרנת על המסכים הקטנים  בארה"ב זמן קצר לאחר פירסום סיפור זה.

הסיפור פורסם ב-1966

כתב סופר המדע הבדיוני  פריץ  לייבר

Fritz-leiber-1978.jpg

צייר ג'ורג' טוסקה

George Tuska.jpg

 

!

 

\

 

ראו גם

באק רוג'רס מהמאה ה-20 למאה ה-25

האם ייתכנו חיים בכוכב הלכת של כוכב ברנארד ?

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × 4 =