web analytics
קטגוריות
גנלוגיה

הכנס הגנאלוגי ה-14 ומעבר לו -שיחה עם משה גולן יו"ר עיל"ם – העמותה הישראלית לחקר שורשי משפחה

משה גולן יושב ראש האגודה הגנאלוגית של ישראל מספר על חקר הגנאלוגיה וקשרי המשפחה בישראל על האירועים שאותם עורכעת האגודה ומדבר על הכנס הגדול שמתוכנן בנושא בצפת .

 

בסוף החודש מרץ יתקיים הכנס הגנאלוגי ה-14 בצפת שיעסוק בחקר תולדות משפחות בכלל ובחקר תולדות צאצאי משפחת הגאון מווילנה ומשפחת ריבלין  בפרט.( ואת הרשימה הגנאלוגית שלי במשפחה זאת ראו כאן )

אני אשמש שם כיושב  הראש  של מושב מיוחד העוסק בנושא זה ואגב כך אסקור שם  את תולדות המחקר בתחום גנאלוגי זה.

הכנס מאורגן כמדי  שנה בידי  עיל"ם – העמותה הישראלית לחקר שורשי משפחה, עמותת מתנדבים שהוקמה ופועלת במטרה להנחיל את חקר הסיפור המשפחתי בציבור הישראלי.  עמותה שהיושב הראשד הנבחר שלה  הוא משה גולן.

והנה ראיון קצר עם משה גולן  האיש  רב הפעלים שמזה שנים מוביל את תחום הגנלוגיה בישראל.

אלי :איך היגעת לנושא הגנאלוגיה ?

משה גולן בערב מיוחד לרגל השקת ספר על הגאון מווילנה בבית יוצאי וילנה בתל אביב 

גולן : לגנאלוגיה הגעתי די במקרה – למי שמאמין במקריות – באירוע משפחתי הפתיע אותי בן דודו הצעיר של אבי והגיש לי חוברת מעוטרת שעליה מתנוסס השם 'יגיע כפיים'. כשעלעלתי בה הסתבר שזהו קול קורא להתאחדות בעלי מלאכה בירושלים של שלהי המאה הי"ט. יש בו את תקנון האגודה, קריאה לבניית שכונה בירושלים וחתומים עליו ישראל אברהם גולדמן, הסבא רבא שלי, סבו של אבי ומנדלבאום (משער מנדלבאום) ועוד שניים ששמשו אז כוועד "יגיע כפיים" .

היו אלה ימים שבהם יצאתי לגמלאות וזמני בידי יצאתי ללמוד יותר על משפחתי מצד אבי וגם מצד אמי בטבריה ובזיכרון יעקב. הזמנתי את אחותי ואחי לבקר בבית הקברות בזיכרון יעקב, בו טמונים הסבא והסבתא שלי לוי צ'רנובילסקי ומרים (מאלה) לבית שפירא, הורי הסבתא שלי זיידא קלמן שפירא ואשתו שרה חיה לבית אלברט ולצדם אמה של חיה שרה. כשהגעתי לשער בית הקברות נדהמתי לראות 70 קרובי משפחה, גברים, נשים וטף מקבלים את פני ומחכים שאוביל את הסיור. הסתבר שהשמועה עברה מפה לאוזן. והשאר היסטוריה….

The Israel Genealogical Society

הצטרפתי   אז לעמותה הישראלית לחקר שורשי משפחה, עברתי קורס לחוקרים מתחילים וקבלתי על עצמי תפקידים בעמותה עד שנבחרתי בשנת 2014 ליושב ראש עיל"ם – העמותה הישראלית לחקר שורשי משפחה.

אלי :מה גרם ליצירת העמותה לקשרי משפחה? ממתי היא קיימת ?

גולן :מה שהיום מוכר כעיל"ם – העמותה הישראלית לחקר שורשי משפחה החל את דרכו בשנת 1983 כחוג לגנאלוגיה על ידי המייסדים הגב' אסתר רמון, שמואל אבן-אור (אורנשטיין), רודה כהן,  מזל ליננברג-נבון, רות רגבי ושמואל שמיר.  בתחילה התכנסה החבורה בבתים פרטיים ומאוחר יותר, בשנת 1984, החוג היה לאגודה תחת השם "החברה הגנאלוגית הישראלית" שהחלה להתכנס  באולם בית הכנסת הרפורמי "מבקשי דרך" בשכונת גבעת אורנים (סן סימון) בירושלים. בשנת 1987 היתה לעמותה רשומה מלכ"ר ומאוחר יותר הוסב שמה לעמותה הישראלית לחקר שורשי משפחה. בשנת 2017 נוסף לשמה שם הקיצור עיל"ם.

אלי: האם אתה רואה גידול בעניין הציבורי בגנאלוגיה לאורך השנים? או שהוא נשאר קבוע פחות או יותר?

גולן : אין ספק שיש גידול קבוע . אנשים מתעניינים יותר ויותר והיום כנראה יותר מאי פעם  בשורשים המשפחתיים שלהם.יש להם יותר זמן פנוי בשביל זה. ויש להם יותר אפשרויות מאי פעם כדי לבדוק אותם.

אז זה תורם עוד לגידול בעניין. לעיל"ם שבעה סניפים ברחבי הארץ ,המסונפים למוסדות מחקר, מוזיאונים, ארכיונים, ספריות ומשתף אתם פעולה. הסניפים מקיימים מפגשים חודשיים קבועים בהם מתקיימות הרצאות, לימוד קבוצתי, ליבון נושאים בעלי עניין משותף ומתן במה לחוקרי הסיפור המשפחתי להציג את פרי המחקר שלהם. חברי עמותה חדשים זוכים לסיוע צמוד במחקר המשפחתי שלהם ומספרם הולך וגדל משנה לשנה.

 

תמונה יכולה לכלול: ‏‏אדם אחד‏, ‏‏טקסט‏‏‏

 

כמה דוגמאות לאירועים שאותם מארגנת עיל"ם.

 

אלי :מהן מטרותיכם ? איזה פרוייקטים חשובים ביצעתם עד היום ?

גולן : עיל"ם נוטלת על עצמה משימות בהיקף ארצי כמו הוצאה לאור של כתב עת מקצועי ,"שרשרת הדורות", ואתר אינטרנט שמחזיק מאגרי נתונים רבי ערך.ומידע מועיל לחוקר השורשים המשפחתיים. הפעילות השנתית כוללת קורסים, סדרות העשרה, ימי עיון, טיולי שורשים ומבצעי התנדבות. חברים מתנדבים של העמותה יוזמים ופועלים להפיכת ארכיונים למאגרי נתונים אינטרנטיים. לפני שנתיים הסתיים הפיכת מפקדי  האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל  שאותם ביצע משה מונטיפיורי באמצע המאה ה-19  למאגר כזה.

ובימים אלה ממש יוצאת לדרך בשיתוף עם יד יצחק בן צבי התכנית להפיכתם של פנקסי  אירגון הפקוא"ם – הפקידים והאמרכלים של אמסטרדם –   האירגון שתמך וסייע באירגון תרומות ליהודי הישוב הישן בארץ ישראל במהלך המאה ה-19   למאגר נתונים ממוחשב שישלים את מפקדי מונטפיורי בשיפור הידע שלנו על הישוב היהודי בארץ ישראל וקהילות ישראל באירופה ובמזרח.

אלי :מה מתוכנן בכנס שיתקיים בצפת החודש?

גולן :  גולת  הכותרת של פעילות ועד העמותה הוא הכנס הגנאלוגי השנתי שלנו שבכל שנה יש לו נושא  מרכזי אחר.. אנחנו נערכים עכשיו לקראת הכנס ה 14 שיהיה נקודת מפגש שנתית לקהילה הגנאלוגית. הכנס מוקדש הפעם לשושלות יוחסין של הגאון מווילנה ולשושלות יוחסין של משפחות עתיקות שמוצאן מהעיר  צפת.

בכנס יוקם, כבכול שנה, מרכז הדרכה לבאי הכנס שבו מסתופפים תחת  קורת גג אחת  "יד ושם", "בית התפוצות", "בית לוחמי הגטאות" וחברת My Heritage מהמובילות בעולם בחקר שורשי משפחה וחוקרי העמותה.

כמו כן מוקם מרכז מידע משפחתי של צאצאי הגאון מווילנה ומשפחת ריבלין שדרכו צאצאי המשפחות האלו יוכלו לחקור ולבדוק את הקשרים המדוייקים שלהם במשפחות אלו.

.במסגרת הכנס נבקר גם בבית הקברות העתיק של צפת ונלמד על האנשים הקבורים שם .וצריך לדעת בתי קברות הם אוצר מידע מדהים בפני עצמם.

עד כאן משה גולן.

הציבור מוזמן להשתתף בכנס הגינאלוגי המרתק שיהיה בצפת  ובכלל  הציבור מוזמן להצטרף לעיל"ם כחבר מן המניין ליהנות מן היתרונות שבחברות  בעמותה ובכלל זה הנחות בפעילויות, בכנסים, בקורסים, וברכישת שירותים של חברת  My Heritage   שמשתפת פעולה ותומכת בפעילויות האגודה.ץ . הרצאות מדי חודש מפי מרצים מן המשובחים שיש, וחברותא שאיננה רק מהנה אלא גם מועילה.

צפו בהרצאה מוסרטת של משה גולן על הכנס הגנאלוגי ה-14 המתוכנן שניתן בערב ההשקה לספרו של ד"ר אריה מורגנשטרן על הגאון מווילנה .

המייל של משה גולן

golanltd@gmail.com

אתר העמותה הישראלית לקשרי משפחה 

דף הפייסבוק של משה גולן 

דף הפייסבוק של עיל"ם

ראו עוד

הגנים של הגאון מווילנה 

 

משה גולן פוגש את  אלי בן טובים  מומחה לבית הקברות בצפת שמרצה בהתלהבות על בית הקברות בצפת כאוצר תגליות גנאלוגיות בסיור הכנה של משה גולן, יו"ר עיל"ם לקראת הכנס הגנאלוגי השנתי ה-14 בצפת בתאריכים 31.3 עד ..4 .01.

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

4 תגובות על “הכנס הגנאלוגי ה-14 ומעבר לו -שיחה עם משה גולן יו"ר עיל"ם – העמותה הישראלית לחקר שורשי משפחה”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 − two =