web analytics
קטגוריות
ספרות פופולארית

גיבורי המערב הפרוע :האקדוחן והמרשל ביל "הפרא" היקוק בספרות העברית והכללית

סקירה על ביל היקוק האקדוחן המפורסם המהיר והקטלני ביותר של המערב הפרוע ,האיש שהמציא את דו הקרב בכיכר העירייה ומת ביריה בגב בעת משחק קלפים והספיק להמציא אגב גסיסה את "קלף האיש המת "
וגם על הופעותיו המרובות בספרי כיס עבריים הן כגיבור בפני עצמו והן כידידם ושותפם של גיבורי המערב הפרוע הבדיוניים בהחלט שהסיפורים עליהם היו יצירות ישראליות מקוריות : מרשל ג'ורג' שיפינג ,בוק ג'ונס ותום מיקס.

ביל היקוק בספרות העברית

מאת אלי אשד

פרק נוסף בסדרת "גיבורי המערב הפרוע " על דמויות  ידועות שונות מהמערב הפרוע של ארה"ב וגילגוליהם השונים והמוזרים בספרות העברית .לאחר שעסקתי בסדרות הידועות ":בוק ג'ונס  על איש חוק ו"מרשל שיפינג "  עלילות לוחם אינדיאנים  של הוצאת "נרקיס".  .וגם ""ביל קרטר  המהיר בשולפי האקדח "ו"רינגו"  הלוחם משום מקום  של הוצאת רמדור  על הקאובוי  השחקן תום מיקס שהיה בכלל כוכב סרטי מערבונים לפני שהפך לגיבור מערבונים ישראלים ,ודיוי קרוקט הגוזמאי שהיום הוא גיבור לאומי אמריקני

והפעם האקדוחן המפורסם ביל הייקוק שהופיע בחוברות ישראליות  שהתחזו לתרגומים מאנגלית כדמות חסרת כל קשר למציאות ההיסטורית וכידידם ושותפם של גיבורי מערבונים ישראלים "מרשל שיפינג ,בוק ג'ונס ותום מיקס. אבל בניגוד להם בהחלט היה "כוכב " של המערב הפרוע האמיתי והמציאותי.

ביל הייקוק.ציור.

בעבר היו הדמויות המפורסמות של המערב מוצגים בתרבות הפופולארית בספרים ובסרטים ובסדרות טלוויזיה כדמויות רומנטיות אציליות ג'נטלמנים מושלמים "אבירים על סוסים " ולוחמי צדק ללא חת.

צילום של ביל הייקוק 

ואחת הדמויות מפורסמות ביותר מסוג זה היה ביל  "הפרא" הייקוק ?)(  27 במאי 1837 – 2 באוגוסט 1876), ה האיש שנודע בחייו כאקדוחן המהיר והקטלני ביותר במערב הפרוע וככל הידוע הרג בקרבות אקדחים לפחות שבעה אנשים , ובמקרה שלו בניגוד לדמויות ידועות אחרות של המערב הפרוע  הסיפורים על מהירות שליפתו וקטלניותו לא היו מוגזמים בהרבה בניגוד למקובל.

ביל היקוק בציור מעיתונות התקופה ,בפעולה לאחר שהרג אדם בדו הקרב הראשון של המערב הפרוע. 1865.

נראה גם שהוא הוא האיש ש"המציא" את הקרב הידוע  לכל צופה מערבונים בין שני אנשים העומדים בכיכר העיר ויורים במקביל זה על זה עד שאחד מהם נהרג. הייקוק השתתף בדו =קרב הראשון מסוג זה   ב-21 ביולי 1865, בספרינגפילד, מיזורי.[בין ביל היקוק הפראי לדייוויס טוט פרץ ויכוח בעקבות משחק קלפים והם החליטו לערוך דו-קרב בשעה 18:00. נוכחותו החמושה של ביל גרמה לקהל להתפזר אל עבר בניינים סמוכים, על מנת לתפוס מחסה, וטוט נשאר לבדו בפינה הצפונית-מערבית של כיכר העיר. כשהיו במרחק של כחמישה מטרים זה מזה, שני הגברים שלפו את אקדחיהם וירו באותו זמן, אך היקוק הצליח לירות בטוט בליבו, בעוד הירי של טוט החטיא את היקוק. זו הייתה הדוגמה המתועדת הראשונה של שני גברים שלקחו חלק בדו-קרב של שליפת אקדחים.

היקוק שניצח והרג את יריבו זוכה בידי בית המשפט בחודש שלאחר מכן  מאשמת הריגה אחר שטען להגנה עצמית.   בפסיקה שהמדובר היה בקרב הוגן  ללא ספק שבו לשני הצדדים הייתה הזדמנות שווה להרוג ולהיהרג  ואי לכך אין התנגדות חוקית לעצם קיומו .

ובכך נפתחה הדרך מבחינת החוק לקרבות מאין אלה שהיו נפוצים  במערב הפרוע ,והמפורסם  בכולם היה הקרב באו קי קוראל של וייאט ארפ ואחיו  מורגן ווירג'יל ורופא השיניים הקטלני דוק הולידי.

Image result for ‫ביל היקוק‬‎

היקוק לא היה "סתם " אקדוחן הוא היה ידוע גם כמרשל  קשוח במיוחד בעיירה הפרועה אבילן והשליט שם סדר ביד של ברזל ובאקדח שלוף שבו מעולם לא היסס לירות .הוא הפך כתוצאה למודל למרשל  המשליט סדר בעיירה כנגד כל הסיכויים.

הוא עצמו אמר על עצמו כך " ( בציטוט מהספר "חלוציות וחיי הספר בספרות ארה"ב " של ד"ר שלום כהן בתרגום אברהם בירמן ,הוצאת יחדיו 1962)

Image result for ‫ביל היקוק‬‎

ביל היקוק ב-1869

בשנת 1876   היגיע הייקוק לעיירת הכורים הפרועה דדווד שבדרום דקוטה.  זאת הייתה תקופת שיא "הבהלה לזהב " באזורים אלה כאשר אלפי כורים חיטטו וחפרו בגבעות השחורות של דרום דקוטה בחיפושים אחרי זהב אם כי אלו השתייכו לפי הסכמים לאינדיאנים של שבט הסיו ובכל מבצעי הכרייה שם היה משום הפרת חוק והפרת הסכמים בוטה האזור אפילו לא השתייך לארצות הברית אבל את אף אחד שם ( חוץ מהאינדיאנים ) זה לא הטריד.

ביל הייקוק מחזיק ב"קלף האיש המת" 

שם בעיירה הפרועה דדווד מצא הייקוק את מותו בצורה צפויה למדי: ביריה בגבו  בזמן ששיחק בקלפים ( והחזיק בידו את "קלף האיש המת ") מסיבות שעד היום נשארו לא ברורות.. הוא היה בזמן מותו אדם מזדקן במונחים של המערב הפרוע ( בן 39 ! )  וכמעט עיוור ויתכן שהאיש  שחיסל אותו בזמן שעוד היה בכושר יחסי  עשה לו חסד ומנע ממנו זקנה מכוערת של קבצן עני כפי שקרה לאקדוחנים ידועים רבים אחרים של המערב הפרוע.

Image result for wild bill hickok tomb

Image result for wild bill hickok tomb

קברו של ביל היקוק בבבית הקברות של העיר דדווד.

ביל הייקוק מת אבל לא נשכח,  נהפוך הוא.   חייו וצורת מותו הפכו אותו למפורסם בהרבה מאשר אם היה מזדקן ומת "בצורה טבעית ".

Image result for ‫ביל היקוק‬‎

על דמותו נכתבו מאות סיפורים והוסרטו עשרות סרטים ( דמותו הופיעה בקרוב ל50 סרטי קולנוע וטלביזיה ) .

גיא מדיסון ב"ביל היקוק " סדרת הטלוויזיה 

כן נעשתה לפחות סדרת טלביזיה אחת  בכיכובו של גיא מדיסון בין השנים 1951-1958. בסיפורים וסרטים אלו הוצג  כלוחם הצדק ללא חת, הגיבור המושלם ביותר של המערב הפרוע.  העיירה שבה מצא הייקוק את מותו דדווד הפכה  מקום מוכר  היטב למיליוני אמריקנים ,  הודות לסיפורי הרפתקאות בפרוטה על הייקוק ידידתו קלמיטי ג'ין הפמיניסטית הראשונה של המערב הפרוע וגם הודות לדמות דמיונית לחלוטין בשם "דדווד דיק ". דדווד הוצגה בסיפורים אלה מעין גן עדן של הרפתקאות.

ביל היקוק הפך בהמשך לדמות  מפורסמת בעולם כולו הרחק מעבר לגבולות ארה"ב. אפילו בישראל היכירו את הדמות וסדרה על הרפתקאותיו  איש החוק ביל היקוק (שלא היה לו כל קשר לדמות ההיסטורית)  הופיעה מאת סופר בשם "קלייד מורטון " ( למעשה שני סופרים ישראליים בשם עזרה מצרי ומירון אוריאל ) והוא הופגש בסיפורים אלו עם דמויות ידועות אחרות מסיפורי מערבונים ישראליים ( כולם מתחזים למתורגמים ) מרשל שיפינג , בוק ג'ונס ותום מיקס . ביל הייקוק הוצג בכל הסיפורים האלה כסמל של הגבריות במערב הפרוע.

Image result for bill hickok comics

אלא שמאז שנות השבעים של המאה העשרים חל פיחות גדול בתדמיתו של הייקוק ושל ז'אנר המערבון כולו ,  היחלשות וכמעט היעלמות שיש לייחסם לאובדן האמונה הכללי גם בארה"ב  במיתוס שעליו  נבנה המערבון  של המתיישבים ללא חת שנאבקים באינדיאנים צמאי דם . כיום כבר ידוע שבאינדיאנים בוצע ג'נוסייד והם היו אנשים החלשים בסיפור . בארה"ב המערבון כמעט נעלם מתחומים שונים של התרבות הפופולארית כמו הסרטים והקומיקס אם כי הוא המשיך לשגשג  במשך תקופה דווקא באירופה במקומות כמו  בריטניה צרפת גרמניה ואיטליה. אבל נראה שגם שם הוא נחלש לאחרונה כתוצאה מהתחזקות האנטי אמריקניזם במדינות אלה.

Image result for alan moore wild bill hickok

חוברות קומיקס על ביל הייקוק.

ביל היקוק בספרות העברית

את דמותו של ביל הייקוק ניתן למצוא גם בספרות המערבונים העברית שפרחה בישראל בראשית שנות השישים , .זאת הייתה ספרות שנוצרה בידי כמה סופרים ישראליים שכתבו תחת שמות אמריקניים למהדרין  על דמויות כמו המרשל ביל קרטר ועל בוק גונס ומרשל שיפינג .. . וגם על ביל הייקוק .

המחברים היו עזרא מצרי  מחבר שחיבר כמה מערבונים בינוניים ומטה ומירון אוריאל מחבר שחיבר כמה מסדרות המערבונים הטובות ביותר כמו "בוק ג'ונס " ו"מרשל שיפינג " בנוסף לסיפורי טרזן פנטסטיים רבים וסיפורי "סטלגים ". בנוסף היה לאורך חייו עיתונאי ומתרגם פורה סגן עורך שבועון "לאישה" ואפילו כתב ראשי ועורך של המגזינים  הראשונים בעברית בנושאי מיסטיקה .

על ביל הייקוק יצאה לאור סדרה אחת בעברית :

סדרת ביל היקוק מאת קלייד מורטון (ב"תרגום " "עזרא מצרי)  הוצאת  ע.נרקיס ,1963.

סידרה זאת שלה היו עטיפות צבעוניות נכתבה בידי הסופר עזרא מצרי ועסקה באיש החוק המרשאל ביל היקוק אקדוחן ואיש חוק ידוע במערב,ופיקודו של קפטין גוליפורד מה טקסאס  רנג'רס. . עם זאת פרט לשם המפורסם  ולתפקיד המרשל במערב הפרוע   לא היה  כל קשר   בין הדמות שבסיפורים  לדמות ההיסטורית.

סידרה נןספת ומקבילה מאת "קלייד מורטון " או "מורתון" ( הפעם שם בדוי  של מירון אוריאל ) עסקה באיש חוק אחר "תום  מיקס" ועליה ראו כאן.

החוברות של סדרת "ביל היקוק "  היו :

מספר 1: שביל ללא סוף.

             

מספר 2:אפיק הדמים.

מספר 3:פרשי השאול.

מספר 4:אקדח מול אקדח.

מספר 5:מבריחי הגבולות.

מספר 6: עמק הצללים.

מספר 7:הנוקם.

מספר 8:באין חוק .( זהה לסיפור "חטיפתו של קולינס ניל " שהופיע כחוברת טרזן מספר 10 בכרך 14 בהוצאת הקרנף).

מספר 9: רוכבי הצללים של ילוסטאון.

מספר 10: הגאים והיהירים.

ביל הייקוק פוגש את מרשל שיפינג את בוק ג'ונס ואת תום מיקס 

פרט מעניין לגבי ביל הייקוק זה הוא שיוצריו בהוצאת נרקיס הירבו להפגיש אותו עם גיבורי סדרות המערבונים האחרים שיצאו בהוצאתם , הלוחם באינדיאנים ג'ורג' שיפינג, איש החוק  בוק גו'נס והאקדוחן חובש המסיכה תום מיקס. בכך יצרו כותבי סיפורים אלה "ארצ'י ברמן " ו"קלייד מורטון " ( הלא הם  מירון אוריאל)  מעין יקום דמיוני משותף שבו כל גיבורי סדרות המערבונים שלו חיו זה לצד זה ונפגשו זה בזה.

הסיפורים האלו היו :

 סדרת מרשל שיפינג מספר 8. מקטרת השלום מאת "ארצ'י ברמן".

הלוחם הנועז באינדיאנים  ג'ורג' שיפינג  ( לימים מרשל שיפינג הבוס של בוק ג'ונס )וביל היקוק   יוצאים לדיוני שלום עם המנהיג האינדיאני הענן האדום שמתכוון לתקוף את כורי הזהב  הלבנים בגבעות השחורות  ונאבקים בדרך בלבנים מרושעים שמנסים לטרפד את דיוני השלום .

ביל היקוק (הבלונדיני) עם ג'ורג' שיפינג .צייר אשר דיקשטיין.

ביל היקוק ביחד עם בחורה יפה  ג'ורג' שיפינג ( שמוצג בגבו לקורא ) צייר אשר דיקשטיין 

העלילה כאן  לשם שינוי בניגוד לסיפורי ביל הייקוק האחרים בעברית קשורה איך שהוא לאירועים האמיתיים שבהם היה היקוק מעורב בחייו כסייר ולוחם באינדיאנים אם כי כמובן  כל דמיון בין הפרטים הספציפיים בסיפור והאמת ההיסטורית הוא מקרי בהחלט.

סיפור זה יצא גם כספר בכריכה קשה אחד מארבעה ספרים  תחת השם "סדרת קרל מאי " ( למרות שלא היה כל קשר בין הסיפורים ובין הסופר הגרמני  אבל זה לא שינה כלום לאף אחד )   בהוצאת ע. נרקיס  "בתרגום אבנר כרמון " ועם ציורים חדשים  של אשר דיקשטיין .כולם ב-1967.ושם לראשונה בעברית הוצגו לקוראים ציורים מקוריים של ביל הייקוק כגבר בלונדיני נאה מאוד אם כי חסר שפם בניגוד לתצלומים הידועים שלו.

בוק ג'ונס וביל היקוק

ביל היקוק הופיע שוב  ב סדרת בוק ג'ונס הזעירה  מאת ארצ'י ברמן  (מירון אוריאל )    בהוצאת נרקיס .32  עמודים

 מספר 9 . בכורי השטן.בוק ג'ונס והמרשל ביל היקוק משתפים פעולה במאבק כנגד כנופיית אחים מסוכנת.  

בוק ג'ונס  איש חוק מפורסם במערב הפרוע  היה פיקודו של ג'ורג  שיפינג המבוגר וכך העלילה צריכה הייתה להתרחש כמה  ( עשרות ) שנים טובות אחרי עלילת "מקטרת השלום ".אבל אם כך היה לא נראה שהמחבר מירון אוריאל  תחת השם "ארצ'י ברמן " נטרד יותר מדי עם פרטים קטנים מעין אלה ואין כל סימן שהיקוק הזדקן אפילו ביום אחד מאז הופעתו ב"מקטרת השלום ". ופגישתו שם עם ג'ורג' שיפינג הצעיר.

ביל היקוק פוגש את תום מיקס 

תוצאת תמונה עבור ביל הייקוק מספר 10

הסחטן מן המיסיפיפי מאת  ארצ'י ברמן ( מירון אוריאל )  "בתרגום אבנר כרמון ". . מספר 4 בסדרת "מועדון ארצ'י ברמן "  הוצאת  ע. נרקיס,  1964. 

זה היה ספר כיס שבו נאבק איש החוק החבוש מסיכה תום  מיקס  ( שנקרא כך על שם שחקן מערבונים מפורסם בימי הסרט האילם ,ושאר הרפתקאותיו הופיעו כיצירתו של "קלייד  מורתון " )  נאבק בקלפן רצחני בספינה במיסיסיפי ובכנופיה  ונעזר באיש החוק ביל הייקוק. שמתחזה לאחד מחברי הכנופיה ,  אם כי על זה נאמר בראשית הסיפור שהוא כבר עסוק בענייני אחרים של שמירת חוק .

ביל היקוק פוגש את תום מיקס בספר
"הסחטן מן המיסיסיפי"

לקורא יש את הרושם המוזר במהלך הקריאה שהסופר פשוט חיבר זה לזה שני סיפורים  שונים שכתב במהלך הספר  מאחר ששתי העלילות על מיקס ועל הייקוק אינן באמת מתחברות והעלילה על הייקוק פשוט "נתקעת " במהלך הספר ,נראה שמירון אוריאל אדם עסוק מאוד כמו כל פרי לאנסר אחר   פשוט שכח לחזור אליה.

במציאות ביל הפרא  דווקא לא פגש את תום מיקס  כוכב המערבונים המפורסם הראשון שהיה צעיר מידי בשביל זה.

וחוץ מאלו ביל הייקוק מאוזכר בפירוט בחוברת על המרשל ביל קרטר מספר 448 "שלטון האימים של ג'ים סילבר" בהוצאת רמדור.

ביל היקוק "לא" פוגש את בופאלו ביל  ( בספרות העברית ). 

ביל היקוק _( משמאל ) מצולם עם ויליאם קודי הוא  איש המערב המפורסם "בופאלו ביל"  בצילום מ-1873.

במציאות ביל היקוק  בהחלט פגש והיכיר ושיתף פעולה  דמות מפורסמת אחרת ויליאם קודי הוא "בופאלו ביל"  שגם עליו היו מערבונים ישראליים.אבל דווקא עליו לא היה סיפור כיצד הוא פוגש את ביל היקוק בעברית.וחבל .מן הסתם בגלל הסיבה הפשוטה שבעברית הופיעו רק  רק מספר מצומצם יחסית של מערבונים"  על בופאלו ביל.

מאמר על בופאלו ביל בתרבות העברית   "האיש שהיה בופאלו ביל " יש )

ביל היקוק פוגש את פאט מק דונלד  ב"תולדות המערב הפרוע "

חוץ מזה  ביל היקוק הופיע עוד לפחות פעם אחת בעברית. בסדרת הקומיקס האיטלקית  "תולדות המערב הפרוע "שיצאה לאור בהוצאת מ.מזרחי בשנות ה-70 ושהרבתה לשלב בעלילה דמויות היסטוריות אמיתיות מתולדות המערב. ביל הייקוק הופיע בסדרה בגיליון מספר 16 "מרד העבדים " כנער אקטיבי מאוד ( באימון באקדחים  כפי שמן  הסתם היה במציאות ) שעוזר לגיבורים להיאבק בבעלי עבדים .

                     

ביל היקוק הצעיר על עטיפת חוברת של "תולדות המערב הפרוע". ( שלא הופיעה בעברית למרות שההוצאה הכריזה עליה*.

בהמשך הסדרה  הזאת , בחוברות  האיטלקיות שלמרבית הצער   כבר לא תורגמו לעברית, ביל הייקוק וחייו הפכו לאחד האלמנטים המרכזיים בסדרה.

 האיש שהיה מהיר בשליפה יותר מביל היקוק !: ביל היקוק במערבונים של פרנק גרובר.

פרנק גרובר היה סופר בלשים ומערבונים אמריקני מפורסם שכמה מהמערבונים הידועים שלו תורגמו גם לעברית .והוא אחד מכותבי המערבונים האמריקניים המועטים שתורגמו לעברית בסדרת "המערב הפרוע" בהוצאת מ.מזרחי.והמערבונים שלו מלאים בפרטים היסטוריים מדוייקים ורובם מתרחשים או בסיום מלחמת האזרחים של ארה"ב או בשנת 1876 השנה שבה נהרג ביל היקוק. שנה דרמטית ביותר בתולדות המערב הפרוע של ארה"ב.

ביל היקוק מופיע כדמות בכמה מהמערבונים שלו או שהוא מוזכר בהם כאחד מגדולי האקדוחנים של המערב .  .

בספר "הרוצח מאידהו" למשל הוא מוזכר ביחד עם אקדוחנים ידועים אחרים של המערב .

Image result for ‫פרנק גרובר‬‎

הוא מוזכר גם בספר "השריף  חוזר" " ( המערבון הראשון של גרובר שגם הוסרט).

Image result for ‫פרנק גרובר השריף חוזר‬‎

הוא מופיע רכדמות בספר "עיר הפשע" ושם הוא נתקל בגיבור הספר שהוא מהיר יותר מהאיש שהיה מהיר יותר מהאיש שניצח את היקוק ( במציאות ההיסטורית ) בתחרות שליפה.

           ×¢×™×¨ הפשע פרנק גרובר

ביל היקוק פוגש את וייאט ארפ וגם את ג'ורג' צ'פמן

Image result for ‫פושע בעל כורחו פרנק גרובר‬‎

פושע בעל כורחו /  עברית – ח' גיבורי.  תל אביב :   מ' מזרחי,   (1973).מספ 23 בסדרת המערב הפרוע של הוצאה זאת.

ושם גיבור הספר צ'פמן  שודד מפורסם שדמותו מבוססת על זאת של שודד אמיתי בשם ג'יסי ג'ימס פוגש לעמוד אחד בעיירה דווד שני אנשי חוק מפורסמים  גם את ביל הייקוק וגם את ויאט ארפ!

ויוצא מכך בשלום.

העיר דדווד  עצמה  שהתפרסמה גם משום ששם נהרג ביל היקוק  מככבת  גם היא  במערבונים של פרנק גרובר

Image result for ‫פרנק גרובר השריף חוזר‬‎

הנידונים למוות.תרגם א. בן מרדכי. 1972. קצין בצבא רודף אחרי אנשים שרצחו את ארוסתו במשך תשע שנים ולוכד אותם בקרבת  דדווד ועל רקע הקרב בביג ליטל הורן. מספר 12 בסדרה.

Image result for ‫פרנק גרובר הרוצח האינדיאני‬‎

הרוצח האינדיאני . בתרגום א. בן מרדכי. חייל צבא הצפון יוצא אחרי המלחמה לנקום באדם שבגד בו ובאסירים אחרים של הדרום . נפגש בגנרל קאסטר  דמות משנה בספר  ומעורב בקרב בביג ליטל הורן .מספר 20 בסדרה.

Related image

המבוקש. עדנה רוזן .. 1974..צ'רלס ראולינס יוצא לחסל בני משפחה רצחנית בדדווד על רקע הקרב בביג ליטל הורן . בתפקיד אורח השודד  סאם באס. מספר 28 בסדרה.

ביל היקוק נוסע בזמן

=

היו גם סדרות קומיקס שונות  על ביל היקוק בשנות החמישים,בארה"ב ובאיטליה . .

והוא הוקם לתחייה בעולם הקומיקס  בידי הקומיקסאי הבריטי המפורסם מכולם אלן מור . בסדרת קומיקס שיצר בשנות התשעים בשם  SUPREME  שהיא גירסה אישית מאוד של סופרמן.

ביל היקוק מתואר  שם כנוסע בזמן העובר הרפתקאות שונות בתקופות שונות לצד הרפתקאותיו המתועדות במערב הפרוע. אך הוא בוגד בשבועתו כנוסע בזמן כאשר הוא מנסה לשנות את ההיסטוריה עם טכנולוגיה שגנב מהמאה העשרים ולהביא לניצחון הדרום במלחמת האזרחים עם פצצת אטום מהמאה העשרים שהוא מספק לגנרל צבא הדרום רוברט לי ,הפצצה מופעלת בוושינגטון ב1863 ומביאה ליצירת קו זמן חלופי שבו הדרום הגזעני שולט בארה"ב במאה העשרים והעבדות נמשכת כבעבר. אך עמיתיו הנוסעים בזמן של היקוק מביאים למותו של היקוק ב-1876 כפי שאירע בהיסטוריה המקורית ומחזירים את קו הזמן לתיקנו.

סיפור שהוא דוגמה לגילגולים הביזריים עד להדהים שיכולה לעבור דמות אמיתית בתרבות ובספרות  פופולארית של זמננו.

ביל היקוק בסדרת הטלוויזיה "דדווד "

אבל למרות כל ההספדים אחת לכמה שנים ז'אנר  המערבון מעולם לא מת . והוא  הראה  שוב סימני  תחייה בסדרת "דדווד".

סדרה זאת מציגה את המערב הפרוע מזווית כמעט חדשה , וקרובה יותר מאי פעם למציאות .העלילה מתרחשת בעיירה הפרועה והמפורסמת דדווד שבדרום דקוטה  בשנת 1876 בתקופה שבה היא מפורסמת במיוחד והייתה לא יותר מעיירה הלא חוקית שהוקמה על שטחי האינדיאנים משבט הסיו בניגוד לכל ההסכמים עימם בגלל גילוי זהב במקום .הסדרה שמה דגש חזק על הולדת העיירה במעשה פשע נגד האינדיאנים.  וזאת כחלק ממגמה להציג את המערב הפרוע של דדווד כדבר הרחוק ביותר שניתן להעלות על הדעת מאותו גן עדן של הרפתקאות כפי שהעיירה הוצגה בעבר. דדווד של סדרת הטלווזייה היא אחד המקומות הפחות נעימים ומושחתים ביותר שאפשר להעלות על הדעת . כולה מלאה בסחי ובזוהמה פיזית ואנושית וגם לשונית .

יוצר הסדרה דיויד מילץ' הוא בעברו מרצה לספרות אנגלית שהפך כתסריטאי . הוא החליט לתאר את חיי המערב הפרוע בצורה הריאליסטית ביותר שניתן ( דהיינו בצורה המנוגדת למרבית סדרות הטלוויזיה עד כה שהעדיפו לתאר את חיי המערב בצורה רומנטית )  ואת פרקי הסדרה כתב  לאחר תחקיר שנמשך כשנתיים והוא יצר סדרה שעם כל "כיעורה"  הפיזי והעלילתי הרי היא אחת הסדרות הטובות ביותר שנכתבו לטלוויזיה האמריקנית . אבל  מי שמחפש הרפתקאות ורומנטיקה בסדרה זאת לא ימצא כאלה שכן יש בה דה מיתולוגיזציה כמעט מוחלטת של המערב.

הגיבורים האמיתיים של הסדרה הם לא  ביל הייקוק המפורסם  שלמרבית הפתעה ( אך בהתאם למציאות ההיסטורית)  נהרג כבר באחד הפרקים הראשונים . אלא סט  בולוק הידוע הרבה פחות ואל סורנגן האיש הרע והמצליח ששימש כבעל המסבאה בעיירה . והתוצאה היא תיאור לא סנטימנטלי אבל כמעט מופתי של חיי המערב הפרוע  וזאת כולל שימוש חסר תקדים בסדרת מערבונים בסקס ובניבולי פה.

בניגוד לסדרות קודמות של מערבונים  כמו "בוננזה " ו"עשן האקדחים " שתמיד שמו דגש על כמה דמויות הרואיות  קבועות שבכל פרק שמו קץ לכוחות הרשע בעיירה ב"דדווד" שמים דגש על החברה כולה בעיירה  כולל האנשים הבכלל לא סימפטיים בה ( והם הרוב )   בחלקם הגדול אלו  הם אנשים היסטוריים שמתוארים בצורה לא כל כך שונה מכפי שהיו במקור . הם תופסים מקום מרכזי לא פחות מהאנשים החיוביים סורגן הפושע הוא חשוב בדיוק כמו השריף בולוק והוא לא סימפטי ביותר בדיוק כמו טוני סופרנו  בסדרה אחרת של חברת אי בי או ועם זאת אנושי בדיוק כמוהו .

. אבל.בין הדמויות האחרות ניתן למצוא את ידידו של סת בולוק היהודי סול סטאר ( ג'ון הוקס  ( במהלך פרקי הסדרה נאלץ לשמוע כל ניבול פה אנטישמי אפשרי . יהודים כידוע אינם דמויות נפוצות  משום מה במערבונים אם כי הם יותר מכל אחד אחר תרמו להנצחתו של המערב הפרוע בקולנוע ובטלוויזיה ובכך נעשה איתם צדק היסטורי מסויים .

אבל דומה שדדווד הסידרה שמתארת את המקום שבו מת ונקבר ביל היקוק עושה כמיטב יכולתה כדי לחסל סופית את כלל ההנחות הרומנטיות וההרואיות שעומדות מאחורי ז'אנר המערבונים כולו.

סרטים קלאסיים על ביל היקוק

The Plainsman (1936), סרט עם גרי קופר בתפקיד ביל היקוק.

המקדימון

ראו עוד על ביל הייקוק

ביל היקוק בויקיפדיה

בויקיפדיה בעברית

האקדוחנים של המערב הפרוע בויקיפדיה 

סדרת הטלוויזיה "הרפתקאות ביל היקוק "

ביל היקוק בעולם הקומיקס של אלן מור

סיפור מותו של ביל היקוק מאת אלן מור 

סדרת דדווד על חייו של ביל היקוק 

עוד בסידרת גיבורי המערב הפרוע :

דיווי קרוקט מלך הגוזמאים של המערב 

קית קרסון גשש סוכן אינדיאני ואיש המערב הפרוע בתרבות הכללית והעברית

האיש שהיה בופאלו ביל 

אגדת נתיב צ'יסהולם 

האקדוחן והמרשל ביל הפרא היקוק בספרות העברית 

המרשל ויאט ארפ ורופא השיניים דוק הולידי בספרות העברית

הקאובוי והשחקן תום מיקס בספרות העברית 

בוק ג'ונס האחד והיחיד והאמיתי בהחלט 

המרשל שיפינג במערב הפרוע 

המהיר בשולפי האקדח :על הטקסס רנג'ר והמרשל ביל קרטר

רינגו הלוחם משום מקום 

ביל היקוק שולף

9 תגובות על “גיבורי המערב הפרוע :האקדוחן והמרשל ביל "הפרא" היקוק בספרות העברית והכללית”

[…] אקדוחן מהיר שליפה  מהמורדים של איש הגרילה קוונטריל שהרג בקרב הוגן פושע מפורסם שהיה ידידו  מוצא עצמו מושמץ בידי כל כתוצאה מפזמון עממי  שנכתב על אותו הקרב. אבל בשנת 1876 הוא משחרר עיירה מידי הפושעים השולטים בה ומוצא את המנוחה והנחלה.  בהופעת אורח האקדוחן המפורסם  ביל היקוק. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × 5 =