הופיע בגירסה שונה באתר "הספריה הלאומית "
חמישים שנה מלאו למלחמת ששת הימים שבמהלכה חטף שליט מצריים ג'מאל עבדול נאצר "הרודן המצרי " כפי שכונה בתקשורת הישראלית ולא בכדי את התבוסה הגדולה בחייו.
נאצר היה יורשו של המלך פארוק הראשון ששלט במצרים בעת שקמה מדינת ישראל– והיה טיפוס דקדנטי, בזבזן ומושחת, קלפטומן שקיבל את הכינוי "הגנב מקהיר". אמרה ידועה שלו קבעה שהמלכים היחידים שיישארו בעולם יהיו המלכים שעל הקלפים ומלכת בריטניה. הפיכת הקצינים החופשיים (1952), בראשותו של נאצר שזעמו על תבוסתו במלחמה כנגד ישראל בשנת 1948, אילצה אותו להימלט מארצו ולצאת לגלות באיטליה. שם המשיך עד יומו האחרון בחיים של בזבזנות, גנבת חפצים יקרי ערך וחפצים חסרי ערך מכל הבא ליד, וזלילה בלתי פוסקת. אחד ממקורביו תיאר אותו בתקופה ההיא כ"בטן בלי ראש". ב-1965 הלך פארוק לעולמו לאחר ארוחת ערב כבדה במיוחד.
הוא כמעט ולא הותיר חותם בהיסטוריה של מצרים, ועם זאת, כיום נראית תקופתו כתור זהב של שוויון זכויות למיעוטים השונים שחיו במדינה לצד המוסלמים..
מנהיגם לכאורה של הקצינים הצעירים שהפילו את פארוק היה הגנראל השמרני גנרל מוחמד נאגיב, שהחזיק בשלטון עד נובמבר 1954. לאורך תקופה זו הוא היה שרוי בעימות מתמיד מול סגנו, גמאל עבד אל-נאצר, שרצה משטר אוטוקראטי חזק ומאבק ללא פשרות באחים המוסלמים.לאמיתו של דבר נאגיב היה גנרל "מהסוג הישן " שלא הייתה לו כל אידיאולוגיה מיוחדת שימש כ"שליט בובה" עבור נאצר שעוד לא הרגיש בטוח מספיק בעצמו כדי לצאת מאחורי הקלעים.
… אך לבסוף הצליח נאצר להפוך למנהיג המדינה באופן רשמי, ושלח את נאגיב למעצר בית של שנים ארוכות.
בתקופת שלטונו הפך נאצר למנהיג הערבי הנערץ ביותר, בין היתר בזכות האידיאולוגיה הפאן-ערבית שיצר. ביחד עם ידידו העיתונאי חסנין היכל הוא חיבר את הספר 'הפילוסופיה של המהפכה', שבו הציג חזון מהפכני-חילוני המעמיד את מצרים במרכז העולם הערבי והאסלאמי, ואף במרכז העולם השלישי כולו. גם אחרי מבצע סיני הוא הצליח להצטייר כמי שיצא מעימות עם ישראל כשידו על העליונה, והפופולאריות שלו רק הלכה וגברה.
נאצר בשיאו בין 1956 ו-1966 נחשב כאחד מבכירי מנהיגי העולם השלישי .אולי המרשים שבכולם.
בולים עם דמותו של נאצר שכולם נוצרו בארצות זרות.תופעה נדירה ביותר עבור מנהיג.
תיאור מדוייק ביותר על הדרך שבה נראה בעולם ניתן ברומן מדע בדיוני גרמני , "עולמות מתנקשים " אחד מספרי המדע הבדיוני הגרמניים המועטים שתורגמו לעברית בראשית שנות השישים ( והוא תורגם ככל הנראה מכיוון שנראה כתעמולה אנטי נאצרית ) שם נאצר מוצג במסווה כרודן מעצמה אויבת למערב שנאבק בחייזרים ולבסוף מתאבד. אך התיאור שלו כאויב מסוכן ביותר אכן היה זהה לדרך שבה נראה בעולם ובוודאי לעולם השלישי ובעיקר הערבי ששם היה מעין משיח שסחף אחריו מיליונים.( על ספר זה ועל הקשר ההדוק שלו לנאצר ראו במאמרי "ג'מאל עבדול נצר כרודן על עתידני ")
בנו של פקיד הדואר קצין הצבא האלמוני הופיע כמטאור כריזמטי בשמי המזרח התיכון והתנהג ונראה כמנהיג העולם הערבי כולו.
הוא התערב באובססיביות בענייני הפנים של מדינות ערב האחרות שכולן פחדו ממנו פחד מוות ובצדק. הוא עסק יומם ולילה בתכנון התנקשויות והפיכות ברחבי העולם הערבי כאשר לפניו מטרה אחת :ליצור עולם ערבי מאוחד שהוא עומד בראשו.
הוא שיכנע בצורך בכך מיליונים בעולם הערבי צעירים וזקנים עשירים ועניים שהקשיבו לנאומיו בתחושה שאפשר לכנותה רק כאקסטזה
נאצר לוחץ את ידו של הילד שלימים יהפך לשליט מצרים א-סיסי .
בשלב מסוים שיכנע את שליטי סוריה בצורך להתאחד עם מצרים מרצונם בהנהגתו .עד שהללו החליטו שאחרי הכל אינם רוצים את נאצר כשליטם וסילקו את נציגיו. אולם ההערצה כלפיו כמנהיג הבלתי מעורער של העולם הערבי נשארה גם בסוריה.
הוא השתמש בכישרון הנאום שלו וברדיו ובטלוויזיה בכישרון אדיר במטרה להפיץ את מסריו במצריים הולחנו גם שירים שהאדירו את אישיות ופועלו כמו השיר איך בנינו את הסכר הגבוה באסואן " ואלה הפכו ללהיטים אדירים בכל מקום בעולם הערבי ,מפיצים עוד את תדמיתו של נאצר . שנראה כגיבור שהביס את צבאותיהם של שתי אימפריות אנגליה וצרפת . לעובדה שהוא עשה זאת רק הודות להתערבות ארה"ב איש לא שם לב.
אפילו כשנפטר לאחר התבוסה הגדולה כנגד ישראל ואחרי הכישלון במלחמת ההתשה עדיין היה נערץ .חמישה מליון (!) בני אדם מילאו את רחובות קהיר בתהלוכת לוייה מהגדולות שידע העולם אי פעם רבים התאבדו כותרות עיתון לבנוני הכריזו :כמאה המליון בני אדם "האומה הערבית כולה " הפכו ליתומים ".
נאצר וישראל
הפרט הזה הוא לא כל כך ידוע אבל הקצין הצעיר והלא ידוע ג'מאל עבד אל נאצר עורר את עניינה של ישראל עוד מ-1948.
הוא השתתף בקרבות בפאלוג'ה במלחמת העצמאות , והיו קצינים ישראלים ובראשם ראש הפלמ"ח יגאל אלון וירוחם כהן שלישו האישי של אלון וגם אורי אבנרי ואחרים שפגשו אותו שם ושוחחו איתו ארוכות.
מיצג של פגישת נאצר עם יגאל אלון בפאלוג'ה ב-1948. הוצג במוזיאון בובות השעווה במגדל שלום בתל אביב על סמך ייעוץ של יגאל אלון.
כבר בסוף שנות ה-40 הייתה התחושה בחוגי המודיעין הישראלי שהקצין המצרי הספציפי הזה הוא מישהו יוצא דופן, אחד שכדאי לשים עליו עין כי הוא יכול להפוך לדמות מרכזית במצרים. וכך אכן היה.
נראה שנאצר היה תחת השגחה מודיעינית סמויה של ישראל עוד לפני שעלה לשלטון במהפכת 1952. לאמיתו של דבר הוא היה אחד המצרים המוכרים ביותר בכלל בישראל עוד לפני ההפיכה ב-1952 הודות לפגישות פאלוג'ה.
היו אנשים בישראל כמו העיתונאי אורי אבנרי שקיוו שהקצין המצרי הנמרץ שאותו פגשו בפאלוג'ה יתגלה כמישהו שעימו תוכל ישראל לקיים קשרים וגם דרכו להשתלב במרחב שמסביב. וייתכן שכך היה בשנים הראשונות כאשר נאצר חשב סך הכל לא בשלילה על ישראל כמודל אפשרי למצרים.
וכך היו סיפורים שבהם נאצר הופיע בצורה סימפטית. למשל בסיפור קומיקס מדהים של המשורר פנחס שדה שציירה אלישבע נדל –לנדאו "תגליתו הגורלית של יוסף ק. " שפורסם תחת שהשם הבדוי "י. אסיאל " שהופיע ב"הארץ שלנו ב-1961 .שבו מדען מהכור הגרעיני בנגב מגלה איך אפשר ליצור תרופה סרטן באמצעות נמלים שהוגדלו למימדי ענק על ידי הקרינה הרדיואקטיבית של הכור. המדען משכנע את מנהיגי העולם השונים כולל קנדי וחרושצ'וב לפרק את נשקם תמורת התרופה לסרטן.
בולט בין כל המנהיגים בסיפור הוא שליט מצרים נאצר שמתגלה כמי שמוכן מידית לעשות שלום עם ישראל כדי להשיג תרופה לסרטן.נאצר שבסיפור מוצג כפי שראה אותו אורי אבנרי ,כמי שאפשר להשיג עימו שלום ולא במאמץ רב מידי.
אך תקוותם נכזבה קשות.
בשלב מסויים וכנראה בהשפעת והשראת העיתונאי המוכשר חסנין הייכל שהפך לאידיאולוג הראשי שלו השתנתה האידיאולוגיה של נאצר לחלוטין .ניתן לאמר שהייכל ביצע בו "שטיפת מוח" . נאצר נטש את האידיאולוגיה הקודמת שלו של עיסוק רק במצריים ובעיותיה על מנת לשפר את מצב ההמונים שם.
נאצר עם שותפו האידיאולוגי שמאחורי הקלעים ,העיתונאי מוחמד חסנין הייכל
כעת נוצרו בנאצר השאיפות האימפריאליות שלו להשלטת מצריים על העולם הערבי האפריקני והעולם השלישי כולו והפיכתה לשוות ערך לארה"ב ולברית המועצות .עם אידיאולוגיה כזאת לא היה סיכוי כעת ש"יעשה עסקים " עם ישראל.
נאצר הפך לאויב מספר אחד בעולם של ישראל ומי שדיבר בכל עת על השמדתה.
קובץ קריקטורות אנטישמיות מצריות וערביות שפורסמו בישראל בידי משרד ההסברה ויוחסו למדיניותו של נאצר.
לא ניתן אלא להצטער על שינוי זה וניתן לתמוה מה יכול היה לקרות אילו ..נאצר לא היה פוגש את חסנין הייכל ?
התוצאה בספרי ילדים ישראלים של התקופה הוא מוצג בדמות האויב הראשי .איש שיכול להיות מטופש ומצחיק אבל גם מסוכן ומפחיד בעת ובעונה אחת .כך היה בראש ובראשונה בספריו של שרגא גפני בסדרות "הבלשים הצעירים " שכתב תחת השם הבדוי "אבנר כרמלי ושבכולם הופיע נאצר מאוייר בידי מ.אריה הלא הוא אריה מוסקוביץ' המאייר הקבוע של גפני .
נאצר נפגש עם שאר מנהיגי ערב כולל עם חוסין מלך ירדן בספר "הבלשים הצעירים מתישבים בנגב הפרוע "
באופן ספציפי בספרים "הבלשים הצעירים "מתישבים בנגב הפרוע " ( הוצאת זלקוביץ ,1958 ) שבו הבלשים הצעירים מפריעים בצורות שונות לפגישה של מנהיגי מדינות ערב בראשון של נאצר משמטרתה להגיע להחלטה איך להרוס את ההתיישבות העברית בנגב פגישה שכוללת גם את מלך ירדן חוסיין
בספר "הבלשים הצעירים בתפקיד מיוחד בשנת העשור " ( זלקוביץ . 1958) שבו הבלשים הצעירים מתעללים ממש בנאצר הופכים אותו לקירח ,עוקרים את שיניו לכל זה הוא מסכים בתקווה שיקבל סודות ישראליים בתמורה ,ולבסוף שולחים רקטה שפוגעת במצרים.
בשניים מספרי סדרת ודנידין הרואה ואינו נראה " שכתב תחת השם הבדוי "און שריג " ( דנידין גיבור ישראל ( הוצאת מזרחי 1965) , שבו דנידין "משגע " את נאצר וחבורה של גנרלים מצריים בכירים עם כלי נשק ישראלים סודיים כביכול שכולם חסרי כל ערך )ו"דנידין בשירות המודיעין " ( מזרחי , 1968 , שבו דנידין שוב מפריע למפגש של בכירים מצריים הכוללים את נאצר ) .
נאצר בספר "דנידין בשירות המודיעין "
בהם נאצר מופיע שוב ושוב כמי שהבלשים הצעירים ודנידין עושים ממנו צחוק שוב ושוב. דמות מצחיקה ולא מאיימת כלל.
הוא הופיע גם בספרו של אלוף צה"ל מוטה גדור "עזית בארמונות קהיר " ( 1971 דפוס א. בן –חור ) שבו הכלבה עזית חודרת לפגישה חשאית של נאצר וגונבת את סודותיו כפי שעשה דנידין.
נאצר מופיע עוד בסדרת הסיירת המיוחדת של "אבנר כרמלי בספר "הסיירת המיוחדת מכותרת " ( הוצאת מ.מזרחי " 1973) שבו חברי הסיירת המיוחדת חודרים למטחם מבוצר שלו בסיני לפני מלחמת ששת הימים וגונבים מטוס סודי .
נאצר מקבל מידע מהמרשל עמאר על מהלך המלחמה. תמונה מאחד מאלבומי מלחמת ששת הימים.
נאצר ומלך ירדן חוסיין בעת ששת הימים. צילומים מאלבום מלחמת ששת הימים.
לאחר מלחמת ששת הימים כמו התפרצו הסכרים ,הרודן המצרי שעד אז פחדו ממנו כמנהיג האומה הערבית כיכב מכאן ואילך בקבצי בדיחות שלעגו לו ובשירים הומוריסטיים עליו ברדיו.
שירים כמו "נאצר מחכה לרבין " של חיים חפר ששרו הדודאים ואריק לביא ו"איגרת לנאצר " של בני ברמן.
וכמובן כל התמונות האלו של חיילים ישראליים מנצחים שלועגים לתמונתו של נאצר שהופיעו באלבומי הניצחון לאחר מלחמת ששת הימים :
מכתב מנאצר לחייל הישראלי ארנון על תמונה שלו.מתוך אלבום מלחמת ששת הימים.
המנהיג המצרי עם השאיפות הגרנדיוזיות של שליטה בעולם הערבי האיסלאמי והשלישי כולו עד כדי להקים מעצמת על שתהייה שוות ערך לארה"ב וברית המועצות שעורר פחד רב בישראל בגלל שאיפותיו הפך בסוף ימיו לדמות נלעגת ומבוזה בתרבות הפופולארית הישראלית. המשיח מקהיר התגלה כמשיח שקר.
את הכישלון המוחץ שלו ב-1967, כאשר חלקים ניכרים מצבא מצרים הושמדו וחצי האי סיני נפל לידי צה"ל, כבר לא ניתן היה לתאר כניצחון. נאצר המשיך במלחמת ההתשה על גדות התעלה, אך מעמדו במצרים ובעולם הערבי הלך והידרדר. בספטמבר 1970 הוא מת מהתקף לב, רחוק מהגשמת חלומות הגדולה שלו.
רשימת ספרים של ועל נאצר בעברית
עבד אלנאצר, ג'מאל, 1918-1970 הפילוסופיה של המהפכה / מטה הכללי, אגף המודיעין : (ח"מ), תשט"ו 1954. תל-אביב : ירון גולן, תשנ"ח 1998.
ספרים של עמיתיו המצריים של נאצר
אנואר, אל-סאדאת, סיפור חיי / ירושלים: עידנים, 1978
כולל תיאור לא סימפטי של נאצר בידי סאדאת.
מחמד חסנין, הייכל נאצר – מסמכי קהיר / [תל אביב] : [מוציא לאור לא ידוע], [אחרי תשל"ג].
מוחמד חסנין הייכל הספינקס והקומיסר : עלייתה ושקיעתה של ההשפעה הסוביטית בעולם הערבי / תל אביב : עם עובד, תשמ"א 1981.
ביוגרפיות על נאצר
, רוברט סנט ג'ון , 1902-2003 ה"בוס" : סיפורו של גמאל עבד אל-נאצר / עברית אריה חשביה תל-אביב : מערכות, [תשכ"ב
פטר מאיר-ראנקה, פרעה האדום :מצרים והמציאות הערבית (עברית – אברהם מרון <מרקושביץ תל-אביב : "מערכות", תשכו .1966
ז'ן לאקוטיר נאצר ויורשיו תורגם מצרפתית בידי צבי ארד]. תל-אביב : עם עובד, תשלב 1972
אבישי, בן צבי 1928-1989 ההתפתחות האידיאולוגית של משטר המהפכה במצרים סקירות / מכון שילוח לחקר המזה"ת ואפריקה)/1974
גילויים על המשטר הנאצרי בספרים אודות תקופתו /עריכה חנה זבידה : מבוא שמעון שמיר תל אביב : אוניברסיטת תל-אביב, מכון שילוח,1977.
שמעון שמיר עורך ירידת הנאצריזם, 1965-1970 : שקיעתה של תנועה משיחית / תל-אביב : מפעלים אוניברסיטאיים, 1978.
בוקעי, דוד נאצר ו"ברית בגדאד" : עיצוב אידאולוגיות מדיניות החוץ במצרים עבודת גמר – אוניברסיטת חיפה, החוג למדע המדינה 1978 /
שיפטן, דן התשה : האסטרטגיה המדינית של מצרים הנאצרית בעקבות מלחמת 1967 / תל אביב : משרד הבטחון, ההוצאה לאור, 1989.
אלי פודה . החתירה להגמוניה בעולם הערבי : המאבק סביב ברית בגדאד / תל אביב : משרד הבטחון, ההוצאה לאור, תשנ"ו 1996.
עפר מזר בצלו של הספינקס :גמאל עבד אל-נאצר והתהוות היחסים המיוחדים בין ארצות-הברית לישראל,
[תל אביב] : משרד הביטחון – ההוצאה לאור, תשס"ג 2002.
נחמה הופט גישות היסטוריוגראפיות מצריות לדמותו ולדרכו של ג'מאל עבד אל-נאצר / [רמת גן : עבודת גמר (מ"א)–אוניברסיטת בר אילן, תשס"ג.
משה שמש מהנכבה לנכסה : הסכסוך הערבי-ישראלי והבעיה הלאומית הפלסטינית : 1957-1967 : דרכו של נאצר למלחמת ששת הימים באר-שבע : הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, תשס"ד 2004. \
ערן שישון המומחים הגרמניים של עבד אל-נאצר : הערכה-מחדש של המטרות המצריות והתגובה הישראלית (1965-1952) / עבודת גמר (מ.א.)–האוניברסיטה העברית בירושלים, 2005. ירושלים : [מוציא לאור לא ידוע], 2005.
יצירות ספרות יפה על נאצר
/
, ג'ימס אולדריג' הגולה האחרון / תירגמה – לאה זגגית] תל-אביב : עם הספר, 1963
כל בדיחות נאצר / ליקטו וערכו: אורי, שרגא ואמנון.
Imprint תל-אביב : שארם אל שייך, 1967.
ראו גם
מדוע לא חיכה נאצר לרבין :אהוד יערי מסביר את הסיבות למלחמת ששת הימים
ששת הימים הנצחיים :מלחמת ששת הימים בתרבות הפופולארית
עוד שליטים מצריים :
7 תגובות על “הרודן המצרי גמאל עבד אל נאצר בספרות העברית”
משובח ומאיר עיניים. תודה!
שכחת את סיפור הרב גורן עם נאצר במלחמת השחרור.
זה כתוב איפשהו באחד מספרי פוצ'ו אבל גם הופיע ב"חיים שכאלה".
כיום ביוטיוב יש את התכנית מחולקת לכמה חלקים, ודווקא חלק זה על נאצר נעלם ואינו עוד.
ואגב, בויקיפדיה בזמנו התכחשו ל"אהלן וסהלן" והיו שאמרו שהדברים מעולם לא נאמרו, ואין הוכחה לכך. מצאתי תחילה את המקורות העבריים, ולבסוף לפני כשנה מצאתי את הדיבור שלו בסרט בערבית. האיש היה רגוע תמיד ובעל חוש הומור להפליא. כמו כן עשה רושם שהיה אכן אדם חושב ורחב דעות. ולא המפלצת המרושעת כפי שציירתי בדמיוני על פי הדברים שנאמרו לי בילדותי.
הנה הסרט: https://www.youtube.com/watch?v=YvZ_ngOvsgk&t=41m29s
כדאי להוריד אותו אליך, כי קישורים אחרים (לסרט זה במקורו האנגלי, מאת הבי בי סי) הורדו מהרשת. הוא אומר: היהודים מתכוננים לחרב, או לעימות. כך או כך אני אומר להם: אתם רוצים חרב? ברוכים הבאים!
הנה נאצר בשנת 1969 מדבר באנגלית על המלחמה עם היהודים והשלום הרצוי: https://www.youtube.com/watch?v=cU_4PYR50ek&t=4s
והנה נאום בו הוא מתבדח על חשבון המוסלמים הקיצוניים, ובו רואים את ההומור שלו:
https://www.youtube.com/watch?v=TX4RK8bj2W0
פי שנה תלתה וחמשין [בשנה שלשה וחמישים]
כונה נוריד פעלן מוחסין [כאן נספר פעלנו החסון]
ונחנא נתעאון מע לאחון למושלמין [ואנחנו נפנה עם האחים למוסלמים]
עלא הן יצהירו פי דריך צחח ופי דריך שלם [עלי הם מצהירים דרך צח ובדרך שלום]
וקבלת מורשת לעם לאחין למושלמין [וקיבלתי ראש האחים המוסלמים]
וקעד, ותלב מתלו. תלב הי? [ויעקד (וישב), וישאל משלו. שאל מה?]
עול חקא קל לי: יגב לחכים לחגב פי מצר [ראשית חוק אמר לי: יחבוש האיש חגב (בגד) מצרי]
ותחל לי: [וייחל לי]
כול וחדא תמשי בשערא תלבש סקארף [כל אחת תמוש בשערים תלבש סקרף (תלך ברחוב עם מטפחת ראש)]
כל וחדא! תמשא.
ואנא קלתי לו:
יעני זל וחד להזל קלם – [יען הלך אחד להלך קול (לחוק)]
לו לורגנא לו לים [לו רגנו (חזרנו) לאותם ימים]
לחכים באמרי ללה [של חכם אמרי האל (שם בדחן מצרי)]
לקם ביחל לנזמה ימשו בנהרו, [שקם והחל להזים ימושו בבוקר,שקבע חוק איסור הליכה ביום)]
וימשו בליל (וילכו בליל)
ואנא פי ראיון, ענא כול וחד פי ביתו [ואני, לפי ראות עיני, על כל אחד בביתו]
הוא עלי הנפז הזה קולם [הוא עלי נפשו שלו קולו]
וקל לי: לא! אנת ברך לחק – משאול [וקולו לי: לא! אתה קובע החוק ונשאל]
קלתי לו: יא אושתז…
תליב בנת א פי קולית התק [אתך בת המדברת עתק (הלומדת רפואה)]
מוש לה סחאב פרחא [מ-יש (אין) לה סחב פרח]
עלה בסתר טרחא ליך?!
אז אקולת: אנת…
אז אקולת: אנת מוש ארתע
אז אקולת: אנת מוש ארתע תלבש בנת וחדא
עליה בנתך טארח,
עיזנא נאן בלבש עשרה מליון טוראח פיל בלד, נפשי?
[…] הפלמ"ח יגאל אלון פוגש את הקצין המצרי גאמאל עבד אל נאצר בפאלוג'ה 1948 ששם היה נאצר נצור עם […]
[…] הרודן המצרי נאצר בספרות העברית […]
https://www.youtube.com/watch?v=yNJv2lPMPgg