web analytics
קטגוריות
תרבות

למה צריך סדנת כתיבה ?-ראיון עם רקפת ידידיה

העורכת מבקרת התיאטרון והמול"ית רקפת ידידיה מספרת על סדנת כתבית השירה הייחודית שפתחה.

רקפת ידידיה היא עורכת מנוסה  שערכה במשך שנים את כתב העת הספרותי "עכשיו" עם גבריאל מוקד אחת המבקרות התיאטרליות והמוזיקליות הבולטות והנשכניות ביותר כיום וגם המוציאה לאור של הוצאת הספרים האלקטרוניים "בית אוצר".

ולאחרונה היא פתחה סדנה ספרותית לכתיבת שירה .

והנה ראיון עימה על הסדנה שלה :

 

 

אלי :את יכולה לתאר את מבנה הסדנה המיוחדת שאת מציעה?

רקפת : הסדנה כוללת 10 מפגשים ובה נתנסה ונתרגל כתיבת שירה במספר מתכונות, ששאובות מההיסטוריה של השירה, אבל גם מחוברות לתחומים אחרים, כמו מוסיקה קלאסית ופופולרית, אופרה, סיפורי עם, אמנות פלסטית וכמובן ז'אנרים אחרים בספרות כמו פרוזה ודרמה. בכל מפגש נכיר יצירה, שיר או קטע ספרותי מספרות העולם או מהספרות העברית או אפילו יצירת אמנות, נבדוק את המהלכים התוכניים והסגנוניים שלה ונבדוק מה אנו יכולים לקחת, או איזו השראה אנו מקבלים, לחיוב או לשלילה, מהרפרנס שהוצג. הסדנה תשלב בין חלק לימודי לבין תרגול בפועל וניתוח של יצירות המשתתפים.

 אלי :באיזה נושאים היא תעסוק?

רקפת : הסדנה תתמקד בשירה כחלק ממערכת תרבותית גדולה ומורכבת יותר, שירה שהיא הקשר. היא יכולה להיות בסיס ליצירות אחרות כמו יצירות מולחנות או יצירה שנוצרה בעקבות יצירות אחרות כמו יצירה ספרותית אחרת, אמנות פלסטית, אירועים שונים ועוד. כמו כן נבדוק מה מותר השירה מהפרוזה, מהדרמה או מז'אנרים אחרים של יצירה מבחינת המבע הרגשי, כאשר הדוגמאות שיוצגו לא יהיו רק ספרותיות פרופר, אלא גם מהקשרים רחבים יותר כמו למשל מאופרה. בנוסף, נתעסק בניתוח של יצירה ספרותית לא רק בהקשר המצומצם שלה עצמה אלא בהקשר הרחב שבו היא נוצרה. מבחינה זו, יוצגו על-קצה המזלג גישות אסתטיות ביקורתיות שונות לבחינת יצירה.

מדוע זה חשוב לעסוק בנושאים אלו?

רקפת : לאור מה שקורה לאחרונה בשדה הספרותי בתגובה למאמרי ביקורת שירה גומזים בעיתון הארץ, עיסוק בשירה בהקשר הרחב נראה הכרחי מתמיד. לא ייתכן שהעוסקים בשירה יתייחסו לשירתם כאילו היא נכתבת בתוך ואקום ויעסקו בה בניתוק גמור מכל דבר חיצוני לה, במעגל קרוב או רחוק. ברור שהשירה היא לא יצירה מנותקת והכותבים צריכים להכיר מראש את ההקשר שבו הם כותבים, להיות מודעים להשפעות שלהם, להחצין אותן, להתכתב איתן ולא להחביא אותן כדי שאיזה מבקר גומז יגלה אותן וישתמש בהן כנגדם (אם להשתמש בציניות של מבקרת גומזת). מעבר לזאת, ההקשר שבו נכתבת היצירה אינו דבר חיצוני ובלתי תלוי במחברים. המחברים יכולים ללמוד נושאים שונים, לבצע תחקירים ולהרחיב באופן אקטיבי, כלומר ליצור, את ההקשר שבו הם פועלים.

במה סדנה זו תהיה שונה מסדנאות אחרות בנושאי כתיבה, אם בכלל?

רקפת:מכיוון שהדגש הוא על הקשר, הסדנה הזו לא תהיה סדנת כתיבה רגילה אלא סדנה היברידית, שתשלב סדנת כתיבה עם סדנת האזנה למוזיקה, סדנת ציור (למרות שלא נצייר הפעם) ועוד, כשהכוונה היא לתת כלים שמרחיבים את ההקשר ומעמיקים בסופו של יום את המבע השירי. מכיוון ששירה היא תמצית של חווייה, הרעיון הוא לייצר חוויה בסיסית שתהיה עמוקה ורחבה ככל האפשר. ובהקשר יותר כללי, מעבר לעיסוק בשירה פרופר, הסדנה תהיה מסע תרבותי שיציג כמה מהיצירות התרבותיות הגדולות, שלרוב גם נזנחות, בהקשר מיוחד שיעשיר את ההנאה מהן, מכיוון שהקשר, חייבים להדגיש, פועל באופן דו-כיווני.

מה היתרונות שלך בהעברת סדנה מעין זאת?

רקפת : זה המקום שבו יכולתי להציג רשימת מכולת של מה למדתי ומה עשיתי. הנה בקצרה: למדתי אמנות פלסטית במכון אבני ולמדתי תולדות האמנות ותולדות התיאטרון באוניברסיטת חיפה. למדתי בסמינר לאוצרות ולביקורת בקמרה אובסקורה, שם למדנו בעיקר פילוסופיה של המאה ה-20. למדתי מוזיקה בבית ספר לשירת מקהלה וגם באופן פרטי (אני זמרת סופרן). עבדתי עם גבריאל מוקד בכתב העת 'עכשיו' בהמשך ייסדתי וערכתי את כתב-העת המקוון לתרבות 'שחרזדה', שבו היום אני מפרסמת ביקורות. התחלתי בכתיבת ביקורות על אופרות (יצירת האמנות הכוללת, אליבא ד'וגנר) ובהמשך התרחבתי לכתיבה על ז'אנרים מורכבים פחות כמו תיאטרון וקונצרטים ובסוף גם חזרתי לכור מחצבתי, לפרפורמנס. בטח שכחתי להזכיר כל מיני דברים. אבל הבנתם.

בכל מקרה, זה לכשעצמו לא הכי חשוב. הכי חשוב זה החיבור ויצירת ההקשרים. הניסיון שצברתי כמבקרת ששמה דגש על ההקשר הרחב של הביקורת ויצירת חיבורים חדשים ולא צפויים, הוא הנכס העיקרי שאני מציעה לבאי הסדנה.

מי שיעבור את הסדנה הזאת, מה הוא הולך לחוות וללמוד?

רקפת :קטונתי מלנבא את ההשפעה של הסדנה על כל אחד ואחד, אבל אני מקווה שמי שיעבור את הסדנה ימצא שהיא העשירה את עולמו בתוכן ובעיקר בכלים, שיהפכו אותו לא רק לכותב מודע יותר (או כמאמר הקלישאה: טוב יותר), אלא לצרכן תרבות מודע יותר.

הקישור לאירוע בפייס:

https://www.facebook.com/events/282338648885207/

פרטי הסדנה:

10 מפגשים, בימי שלישי בין השעות 17-19 במרכז תל-אביב ליד גן העיר. תחבורה ציבורית נוחה, חניה בתשלום – חניון גן העיר. נגישות לנכים.

מתחילים: 16 במאי 2017.

עלות הסדנה: 800 ₪ כולל מע"מ.

לפרטים נא ליצור קשר במייל info@treasure.co.il.

Image may contain: 4 people, people sitting, table and indoor

רקפת ידידיה  ואלי אשד משדרים ברדיו.

שמעו את רקפת ידידיה מתראיינת  ביחד עם אלי אשד אצל מוטי גרנר ברדיו אורנים  על הביקורת ותפקיד המבקר בעולם 

דף הפייסבוק של רקפת ידידיה 

רקפת ידידיה  צילם פרנסיס ויטנברגר, חיפה, 1989

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen − twelve =