web analytics
קטגוריות
פוליטיקה

איך לחשוב כמו דונלד טראמפ ולהגיע לנשיאות ארה"ב: הספר השביעי של דונלד טראמפ בעברית.

נשיא ארצות הברית החדש פרסם יותר ספרים מרוב הפוליטיקאים, ועיקרם תפיסת עולם עסקית קשוחה, ומהם אפשר אולי ללמוד על הצפוי בתקופת כהונתו. ספר שביעי בעברית.

trump-seventh-book-co0ver

"תחשוב כמו מנצח : המדריך הנשיאותי להצלחה : מאת נשיא ארה"ב ה-45 דונלד ג'. טראמפ בשיתוף עם מרדית ' מקאייבר הוצאת סלע –מאיר ,2017 ,189 עמודים.

הרשימה פורסמה ב"מקור ראשון"  תחת השם "תחשוב כמו דנלד טראמפ"

כמו שכל מי שלא היה במערה עמוקה בחודשים האחרונים  יודע בניגוד לכל הציפיות,לנשיאות ארה"ב לא נבחרה האישה הראשונה הילארי קלינטון אלא מיליונר נדל"ן כוכב הריאליטי וכן גם סופר בעל פה גדול באופן מיוחד וקיצוני  דונאלד ג'י טראמפ.

trump-gold          trump-book-with-kusaki           trump-book-1-cover

אז זה  גם הזמן להיזכר שדונאלד טראמפ  הוא גם  הנשיא האמריקני  המתורגם ביותר לעברית אי פעם  ובימים אלו יצא לאור ספרו השביעי (!)   בעברית "תחשוב כמו מנצח" ( מתוך קרוב ל-20 שכבר יש באנגלית ,מספר מכובד ביותר לכל הדעות שרק פוליטיקאים מועטים מתקרבים אליו ).

מה אפשר להסיק מהספר הזה ומקודמיו בעברית לגבי טעמו הספרותי של טראמפ ( אם יש כזה בכלל שהרי יש כאלה שטוענים שהוא אינו קורא  דבר ) ולגבי רעיונותיו  הפוליטיים השונים בתקופה שלפני שעלה לשילטון?

יש לדעת מאחד הספרים האלו די ברור שטראמפ חושב על נשיאות ארה"ב כבר מסוף שנות השמונים. וזהו זמן רב כדי לקבוע לעצמו מדיניות .יש להניח שהדברים שהוא אומר בספריו אפילו דרך עטו של סופר צללים ישמשו כבסיס רציני ואמיתי בהחלט למדיניותו של האיש שנחשב לחלוטין בלתי צפוי.

tramp-zameret-book

בספרו השני   שפורסם בעברית שאותו כתב טראמפ בסוף שנות השמונים ":" (להישרד בצמרת / עם צ’ארלס לירסן ;1990  (מאנגלית: ח. פולד תל-אביב : ספרית מעריב, תשנ"א 1991) מציע טראמפ תוכנית פוליטית  שיש כל סיבה להניח שהיא הדרך שבה ינהג כעת בתקופת נשיאותו : ומכאן עובר טראמפ לדבר על מה לדעתו יש לנקוט כדי לשנות את מעמדה ומצבה של ארה"ב בעולם.ומספר זה ברור שלטראמפ היו עמדות ברורות ביותר בנושא  ב-1990 שאין כל סיבה להניח שהוא שינה אותם ב2017 . ההפך נראה שהן התחזקו.

הוא מדבר על היפנים והגרמנים שנראו בשנת 1990 כמעצמות חזקות שמאיימות על מעמדה הגמוני של ארה"ב בעולם ( מאז אגב המצב השתנה מאוד ).הוא דורש מהאמריקנים להיות דומים להם להיות תחרותיים מאוד ולנקוט נגדם הלך רוח של נימי מלחמה "אנו חייבים לחשוב במונחי נצחון " המטרה אינה לכבוש את הארצות האלו ,כפי   שעשינו במלחמת העולם השנייה ,המטרה היא לחזק את עצמנו " ( ע' 203)

כיום טראמפ אומר דברים מקבילים למה שאמר בסוף  שנות השמונים על הגרמנים והיפנים לגבי הסינים ( שאז לא נחשבו לאויב מסוכן במיוחד). "האמריקנים אינם זוכים ליחס של הכבוד והיראה שהם זכאים לו כמעצמה החזקה בעולם כלכלית ופוליטית " קובע טראמפ הוא מתלונן שמדינות אחרות רק מנצלות את האמריקנים. כפי שהוא עושה גם היום כשהודיע שמדינות אחרות יצטרכו לשלם לאמריקנים עבור סיוע צבאי.

הוא קורא  בספרו זה  לממשל  שיגייס אנשים שמבינים את הצורך בקשיחות בעסקים מנהיגי חברות גדולות למשל כדי שהם ינהלו את הדיונים עם מדינות שונות בעולם ויבהירו להן  את כוחם של ארה"ב כמו שצריך.

אין ספק שטראמפ פעל לפי עצותיו אלו כעת כשבחר טיפוס של נושא ונותן קשוח  ועקשני במיוחד רקס טילרסון לשעבר  מנכ"ל תאגיד הדלק הענק "אקסון מוביל"  כשר החוץ שלו.

טראמפ מציע להטיל מס בשיעור  20 אחוז על מוצרי יבוא מיפן גרמניה ומארצות אחרות "שאינן משחקות לפי הכללים" ( ראה סין כיום )הכסף הזה הוא קובע יוכל להפחית    גירעון הפדראלי ולשלם בעד חינוך דיור וטיפול רפואי באיזורי מצוקה ברחבי ארה"ב .( ע' 211)

הוא מציין שאם ישמעו זעקות מחאה מידי אנשים עסקים זרים שיושפעו מכך ומנציגיהם השונים הדבר לא ילחיץ אותו ההפך הוא יראה כבתגובה חריפה זאת כסימן שעשה את הדבר הנכון.

ב1990 בספרו טראמפ אומר שאין לו כוונות לרוץ למשרה פוליטית משום שלאמריקנים שוב אינם יכולים להתמודד עם אישיות חזקה כמוהו כמנהיג ."יש מעט מידי נושאי דגל " הוא כותב "במקום זה יש לנו הרבה חוסרי חוליות ואוהבי פשרות ".

בסוף הספר טראמפ מדבר על אהבתו לקשיחות ולאנשים קשוחים הימנעות משאננות ,התמודדות בראש מורם עם בעיות ופתרונן .ונכונות להשתמש בכוח למטרות שידוע שהן מכובדות.

בעסקים הוא כותב הקשיחות היא משחק לפי כללים אך גם השימוש בכללים לתועלתך. להביט מעבר לשולחן אל יריבך ולאמר בפשטות "לא".

אין כל סיבה להניח שטראמפ עומד לעשות משהו שונה מהתוכנית שהוא מציע בספר ישן זה מלפני כמעט שלושים שנה .נהפוך הוא.נראה שהוא נחוש להגשים בו כל מילה.

trump-how-to-be-rich

נשמעו טענות גם בידי אחד מסופרי הצללים של טראמפ  שהוא אינו קורא כלל.  בכל אופן  אם כך הוא אי אפשר להסיק זאת מהספרים ששמו חתום עליהם. טראמפ בספרו "איך להתעשר " (עם: מרדית מק’אייבר ;  2004 מאנגלית: אמה ברוורמן ספרית המרכז הישראלי לניהול, תל-אביב : מטר, תשס"ה 2004.)  טראמפ מדבר  ערכה של הקריאה מספר שהוא קורא בכל פעם שהוא חוזר לבית וממליץ על קריאה בפסיכיאטר המפורסם  קרל יונג( ע' 81)"שהתאוריות  שלו לימדו אותי רבות על הלא מודע שלי ועל הלא מדוע הקולקטיבי" .זאת  לדבריו בהמלצת ידיד שאמר לו שקריאה של יונג תסייע לו  לשמור על קור רוח תחת אש וכך אכן זה קרה.

אני תמה האם זה נכון? האם טרמאפ אכן קרא ומושפע  מיונג בניגוד מוחלט לתדמית שיש לו  או שזוהי תוספת של סופרת הצללים שלו  ( שהייתה גם כותבת הנאומים שלו ושל אישתו בעת הבחירות לנשיאות ) שאולי כן קוראת את קרל יונג ?  בכל אופן עובדה היא שהוא אישר את הכנסת הקטע הזה לספרו אז  אפשר ללמוד מזה שחשוב לו להיראות כמי שקורא את קרל יונג.

 

trump-book-with-zanker

 

דברים אחרים שאפשר ללמוד מספריו למשל מספרו  "לחשוב בגדול, להצליח בגדול  בעסקים ובחיים  שאותו כתב עם ביל זנקר (2007 מאנגלית: אורית זרובבל.   מטר ניהול ועסקים תל-אביב : מטר, [תשס"ט] 2009.)

סגור חשבון תמיד. בעולם אכזרי כזה קובע טראמפ בפרק בשם "נקמה "  על אדם להיות נקמני ולסגור תמיד חשבונות עם מי שצריך ." עם מישהו מכה אותכם השיבו מכה חזקה יותר " ."אל תהססו לרדוף אנשים חשוב לא רק מי שאתם רודפים אחריו  לוודא גם אנשים אחרים ידעו לא להתעסק איתכם" ( ע' 145). "אני אוהב לסגור חשבון" הוא מסכם."כשאתם בעסקים אתם חייבים לסגור חשבון עם אנשים שפוגעים בכם .אתם חייבים לפגוע בהם בחזרה בעוצמה חזקה פי 50. עשו זאת לא  רק בשביל לסגור חשבון עם מי שפגע בכם אלא גם כדי להראות לאלה שמתבוננים מהצד  מה  יקרה להם אם יתעסקו איתכם ,אם מישהו תוקף אותכם ,אל תהססו ,לכו ישר על הצוואר. התקיפו חזרה בלי חשבון !( ע' 146)אני תמיד רודף אחרי אנשים לכן אנשים  לא רוצים להתעסק איתי  פחות משהם רוצים להתעסק עם אנשים אחרים .הם יודעים  שאם יתעסקו איתי ,נכון להם קרב קשה.תמיד סגרו חשבון".

העולם קובע טרמאפ הוא "מקום קשוח  מלא באנשים חסרי רחמים שיתקפו אותכם כי הם נהנים מזה".( ע' 111 "יש בחוץ המון אנשים רעים שרוצים לגזול ממכם את הפרוטה האחרונה שלכם .אם אתם פתיים וטיפשים זה רק עניין של זמן עד מישהו יגזול את כספכם"  ( ע' 115).העולם קובע טראמפ הוא בסופו של חשבון "ג'ונגל " ויש להתמודד עימו בהתאם. מבחינה זאת טראמפ אינו שונה בהרבה מאהוד ברק שהיציג פעם את מדינת ישראל כ"וילה בג'ונגל".כך בדיוק רואה טראמפ את ארה"ב בעולם. כוילה שיש להגן עליה ויהי מה מחיות הטרף שאורבות לה בחוץ.

trump-think-like-a-champion

ספרו השביעי בעברית "תחשוב כמו מנצח "פורסם במקור בשנת 2009 שנים לפני הבחירות לנשיאות .ההוצאה מסבירה בהקדמה שבחרה בו ולא בספר מסע הבחירות של טראמפ "היגיע הזמן להפשיל שרוולים " שבו הוא מפרט את מדיניותו לעתיד ארה"ב  מאחר שזהו ספרו "האישי ביותר " של טראמפ".

trump-great-again-9781501138003_hr

לדעתי דווקא עדיף היה לתרגם את הספר השני החדש יותר של טראמפ כדי להבין ממנו כיצד הוא רואה את בעיותיה של ארה"ב בעשור השני של המאה ה-21.

לאמיתו של דבר קשה לראות הבדלים מיוחדים בין ספר זה בין ששת הספרים הקודמים של טראמפ שתורגמו לעברית . כמוהם המדובר בשורת עצות קצרות להצלחה בחיים מלוות בשורת אנקדוטות מחייו  שלכאורה מדגימות את העצות שלו בצורה מעשית.

הבדל חשוב אחד הוא  שטראמפ מדבר בצורה מפורטת הרבה יותר מבעבר  על אהבתו לקריאה ועל החשיבות שהוא מייחס לה  . הוא ( או סופרת הצללים שלו מרדית מקאוור ) אף מצטט מאמר על כתיבה של הסופר הידוע סטיבן קינג ,שבו קינג טוען שסיפורים קצרים נכתבים היום עבור עורכים וסופרים אחרים לא עבור קוראים. טראמפ מסיק מכך כמה דברים חשובים לגבי  מיקוד מוצלח  בעסקים. אגב כך הוא מעיר שהוא נהנה מקריאת מסות מאמרים ספרותיים ועוסק בכך רבות ומסביר את החשיבות של התמצות במסות .( ע' 29-30).בספר הוא דן בפירוט בחשיבות של תמצות  וקיצור המסרים שיש להעביר בכדי שהעבודה תתבצע כהלכה.ויש להניח שהרבה מהמסרים האלו הושקעו בקמפיין הבחירות  מוצלח כל כך של טראמפ ובנאומיו מושכי האנשים.

הספר מלא וגדוש בתיאורים של ספרים אחרים שטראמפ קרא בימי חייו כולל ספר קצר שהתבסס  על השאלה "מהי החכמה " וספר האיסטרטגיה הצבאית  הקדום של סון טסו "אמנות המלחמה " וטראמפ קובע שיש לו חשיבות רבה לכל איש עסקים. הרבה יותר מהנסיך" של מקיאוולי ".יש להניח ש"אמנות המלחמה " שימש כבסיס לקמפיין הבחירות של טראמפ כנגד קלינטון לאור החשיבות שהוא מייחס לו בספר זה. ויש להניח שהוא ישתמש בו עוד יותר בקונפליקט הצפוי לו עם הסינים.

הוא מביא אנקדוטות רבות מחיי אישים ידועים כמו שרל דה גול וממליץ לאיש העסקים ללמוד מהם. וגם מפרט את העיתונים הרבים שהוא קורא מידי יום על מנת לדעת "מה קורה "

אנקדוטה מעניינת נוספת היא על כך שמזה 18 שנה טראמפ מקבל הודעת ברכה לראש השנה  היהודי מרב בלוס אנג'לס.זאת משום שלפני 18 שנה טראמפ תרם את מטוסו  הפרטי לטיסה חשובה   עבור ילדו החולה של הרב  לטיסה לטיפול רפואי בניו יורק  זאת שמום ששום חברה לא הסכימה לעשות זאת בגלל הציוד שהיה צורך להכניס למטוס כדי להשאיר את הנער בחיים ..טראמפ היה המוכן לעשות זאת  והילד הועבר לניו יורק לטיפול שלא הצליח . אבל ההורים נשארו אסירי תודה . לאמיתו של דבר לסיפור הזה אין קשר רב לנושאי הספר אבל זה סיפור נחמד וטראמפ פשוט מנצל את ההזדמנות תודה למשפחת הרב  על ברכת השנה הטובה שהם שולחים לו כל שנה.

העצות בספר כוללות הסברים "מדוע חשוב להיות שחקן קבוצתי " למדו לחשוב תוך כדי תנועה". "שאפו לשלמות " למדו כמכשלונות וטעויות " ספר לאחרים על הצלחתך" "מצאו את האנשים הטובים ביותר" . "לכו כנגד הזרם" "דעו את הקהל שלכם".

לסיום מובאת רשימת קריאה המומלצת בידי טראמפ רשימה של ספרים חשובים בעיניו עם כמה מילים על כל אחד מהם.כמו אמנות המלחמה של סון טסו

"חיתוך הזהב " של מריו ליביו ( "קריאה מרתקת גם לאנשים שאינם חובבי מתמטיקה" ) ספרים על אברהם לינקולן ועל וינסטון צ'רצ'יל ועל פרנקלין רוזוולט ואפילו ספרי מאמרים של  אמרסון אלברט אינשטיין.

התמונה המצטיירת מהספר הזה היא של טיפוס קשוח ביותר אבל לא חסר רגישות שבהחלט קורא הרבה מאוד ובנושאים מגוונים  ,אפילו הרבה מאוד מאוד.

האם זוהי תמונה מדוייקת ? או שמה התמונה שאנו רואים  בכלי התקשורת של "בור ועם הארץ " שאינו קורא כלל? אני נוטה לחשוב שזוהי תמונה מדויקת לפחות חלקית,  אבל אנחנו נדע במהלך ארבע השנים הבאות.

ראו עוד מאמרים שלי על דונלד טראמפ :

"זה ג'ונגל שם בחוץ" :החיים על פי דונלד טראמפ 

דונלד טראמפ גיבור ומקור השראה לתרבות הפופולארית האמריקנית 

donald-trump-0a5073b2-77c0-4619-bc3a-caea67cdcb45

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

תגובה אחת על “איך לחשוב כמו דונלד טראמפ ולהגיע לנשיאות ארה"ב: הספר השביעי של דונלד טראמפ בעברית.”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seven + 2 =