זה הזמן לשאול וגם לפתור את השאלה הנצחית :
האם הייתה מערה חשמלית ?
התשובה היא חיובית.
כן וירג'יניה בניגוד לכל מה שאמרו לך במשך השנים לכל מה ששמעת ולכל מה שקראת בכתבות שונות בתקשורת שהסבירו שוב ושוב שהמערה החשמלית היא בדיה מוחלטת הייתה גם הייתה מערה חשמלית במציאות ולא רק בדמיונו של יגאל מוסינזון והיא הייתה ממוקמת במקום המדויק שאותו תיאר בספרים.
באיזור החוף חי אדם בשם מקס קלינהוף שבנה שם מערה אמיתית עם חשמל בסוף שנות השלושים.
למקס היו כישורים טכניים שונים והיו שסברו שהוא היה בעברו העלום מהנדס.לדעת הסופר עמוס אריכא שהכיר היטב את מקס הוא היה תכשיטן באוסטריה הקדם נאצית.
היה זה מקס שיצר בדיוק במקום שאותו מתאר יגאל מוסינזון ליד בית הקברות המוסלמי שבחוף שכיום נקרא חוף "מציצים" יצר מערה שאכן הייתה מערה חשמלית מאחר שהוא התקין בה מקור חשמל הוא הראשון שניתן לומר עליו שייצר בעצמו את החשמל לו נזקק מרוחות הים.
איפה נמצאת המערה החשמלית ?
ליד בית הקברות המוסלמי, בצפון תל אביב, ישנה מערה חבויה בין סלעים, הצופה פני הים התיכון. טייל, המהלך בגבעות אלו, אינו יודע כלל, כי מתחתיו, למרגלות הגבעות, רוחשים חיים וחבורת "סוד מוחלט בהחלט" שמה משכנה בכוכים נסתרים אלו…………..
……… מערה זו, אפילו במשקפת הטובה ביותר, לא תוכל לגלותה.
מדוע?
ירון זהבי הוא בנו של המסגר שמעון זהבי, והאב התקין לסלע הסוגר על פי המערה צירים ומנופים, ומבחוץ יש רק שלושה כפתורים חשמליים קטנים ומפתח בעל 7 ספרות 5897631. כדי לפתוח ולהזיז את הסלע יש ללמוד את כל התורה כולה…."
( הפתיחה ל"חסמבה או חבורת סוד מוחלט בהחלט " מאת יגאל מוסינזון " )
אחת הדמויות המפורסמות בסדרת "חסמבה " של יגאל מוסינזון שזכורה לכל קוראיה אינה דמות אנושית ,זהו מקום המפגש הקבוע של החבורה המפקדה של הילדים המערה החשמלית המלאה בהמצאות ומכשירים משוכללים שונים שבחוף ים תל אביב ,וגם היא כמסתבר ובניגוד למקובל לא הייתה בדיונית לחלוטין אלא התבססה על מודל אמיתי שעליו שמע מוסינזון.
המערה החשמלית ממוקמת לפי הספרים ליד בית הקברות המוסלמי בצפון תל-אביב והיא הייתה בשימוש ארגון ההגנה".
.שמעון זהבי, אביו של ירון ומסגר במקצועו, התקין 'סלע הסוגר על פי המערה, צירים ומנופים'. בחוץ יש רק שלושה כפתורים חשמליים קטנים ומפתח בעל שבע ספרות: 5897631, כדי לפתוח ולהסיר ולהזיז את הסלע. מוסינזון נמנע לציין איפה בדיוק נמצאת אותה מערה. כל מה שאנו יודעים זה שהיא נמצאת באיזור גן העצמאות ליד בית הקברות הערבי ממש ליד חוף "מציצים " ושכיום בית המלון הילטון נמצא מעליה.
לאורך השנים היו ילדים רבים שניסו לאתר איפה נמצאת אותה מערה ,כן גם אני ביניהם .
כל מה שידעו שמן הסתם כאשר הצבר המושלם יואב צור מפקד חסמבה בשנות השבעים יוצא מהמערה אחד האנשים הראשונים שבהם הוא ייפגש בכל פעם יהיה בטלן החוף אורי זוהר ( המוכר מהסרט "מציצים " ) שרובץ איפה שהוא כמה מטרים ליד המערה ואין להעלות על הדעת שהוא לא יראה שוב ושוב את החסמבאים עולים על פני הקרקע.
אני זוכר היטב כיצד נדדתי כמה פעמים בחוף תל אביב בחיפוש אחרי המערה אי אז בשנות השבעים. אבל מעולם לא מצאתי אותה.ולבסוף היגעתי למסקנה המזעזעת שאחרי הכל המערה החשמלית אולי אינה קיימת..
מן הסתם החיפושים אחרי המערה החשמלית נפסקו בשנות השמונים והתשעים כאשר כל האיזור סביב המערה הפך למקום מפגש ראשי להומואים ומי שהיה מחפש שם את המערה ואת החסמבאים בלילות סביר שהיה נתקל לא בילדים העולים על פני האדמה מאי שם אלא במבוגרים שהיו מציעים לו הצעות מגונות.
אז האם הייתה או לא הייתה מערה חשמלית ?
נהוג לחשוב שהיא הייתה המצאה של מוסינזון.טעות.
המערה החשמלית התבססה על מערה אמיתית בהחלט.
המערה החשמלית של מקס המשוגע .
צילום של מקס קלינהוף על חוף ים תל אביב במערה החשמלית שלו. סוף שנות הארבעים.צילם הצייר אברהם חזק.(תודה לעמוס אריכא ולראובן חזק על הצילום).
.
ציור של המערה של מקס קלינהרוף
מקס קלינהוף היה מתבודד מוזר ממוצא אוסטרי שנמלט מאוסטריה בראשית שנות השלושים עם עליית הנאצים לשלטון והיגיע לחוף ים תל אביב שם חי במשך כעשור מסוף שנות השלושים כמתבודד גר במערה מוכר לכל ואהוב על הילדים.למרות שהיה סוג של אוטיסט.הוא יצר עבור ילדים בחוף לראשונה, את הקורקינט, העפיפון, הגולות והפורפרה והפך לאגדה מהלכת כבר בחייו
. למקס היו כישורים טכניים שונים והיו שסברו שהוא היה בעברו העלום מהנדס.לדעת הסופר עמוס אריכא שהכיר היטב את מקס הוא היה תכשיטן באוסטריה הקדם נאצית.הוא התפרסם גם כצייר כישרוני, שלא ידע להפיק תועלת חומרית מציוריו,
מקס בעזרת חתיכות פחים וברזלים חלודים שמצא בשפת הים, סמוך לקצהו של גב הכורכר הצפוני חפר בשנות השלושים את מערתו. ניתן היה לרדת אליה במדרגות חצובות בסל(כשבע מדרגות, ובסך הכל מדובר בחדר אחד בלבד שגודלו היה כשלושה על שלושה ומשהו. בצד אחד הייתה חפורה לשון גבוהה של כשבעים או שמונים ס"מ ששימשה לו מיטה ובהמשכה פינת הבישול שלו, שמעל לפתיליה שלו חצב ארובה דרך התקרה שנוצרה לפליטת העשן.
המערה שאותה בנה מקס במו ידיו והייתה במקום המדוייק שאותו מתאר יגאל מוסינזון ליד בית הקברות המוסלמי שבחוף שכיום נקרא חוף "מציצים" הייתה אכן לא מערה רגילה כלל וכלל אלא מערה חשמלית. מקס התקין בה תחנת חשמל הוא הראשון שניתן לומר עליו שייצר בעצמו את החשמל לו נזקק מרוחות הים . ולמעשה הוא הקים לעצמו במערה שלו תחנת חשמל פרטית אולי הראשונה הראשונה מסוגה בארץ.
הסופר עמוס אריכא שהכיר היטב את מקס בילדותו ( כמו כל ילד שביקר אז בחוף תל אביב נזכר :מקס היה אדם יוצר לדעתו כמעט גאון . הוא הישיג מהזבל של הצבא הבריטי וישרים והרכיב אותם בקצה עמוד שהמנוע שלו ספג רוחות ואנרגיה וכך יצר עבור עצמו חשמל.
המערה של מקס הייתה מוארת בקביעות בחשמל בזמן שבבתים רגילים שהיו מחוברים לחברת החשמל לא היה חשמל בהפסקות חשמל. אצל מקס במערה מעולם לא היו הפסקות חשמל מאחר שהחשמל שלו בא מהרוחות בים שמעולם לא פסקו.
היכן בדיוק הייתה המערה החשמלית ?
הסופר עמוס אריכא סיפר שמערתו של מקס הייתה במדרון הכורכר מגן העצמאות לכיוון הים, באיזור שמתחת לאנדרטה לזכר הטייסים שנפלו במלחמת העצמאות באיזור שאותה בנה בנימין תמוז.
מעבר לגבול הצפוני של גן העצמאות, מתחיל המצוק המפורסם של תל-אביב לאבד מגובהו עד נקודת אפס בו הוא נמוג בחול הים, במרחק של כמה עשרות מטרים מהגבול הדרומי של נמל תל-אביב.
בנקודת השתפלות הגב ממשטחו העליון של המצוק נמצאה המערה החשמלית של מקס קלינהוף. את המערה הרס בשנת חמישים ואחת טרקטור שנשלח לחסל כל זכר לאתר הנדיר.
במרחק שבין ארבעים לחמישים מטרים דרומה מנקודת מגוריו של מקס, נמצאו לפחות עוד שתי מערות קטנות, ממש מתחת לשטח גן העצמאות, מוסתרות היטב בצמחיית הצוקים ואי-אפשר היה לראותן מתחומו של הגן עצמו. מערות אלו קטנות בהרבה ממערתו של מקס היו מוכרות היטב לאלה המכונים "הקבועים" של החוף. מעליהן נמצא השביל דרכו ניתן היה להגיע לבית הקברות המוסלמי שנמצא במרחק של כמאה וחמישים מטרים משם.
הסופר המנוח יורם קניוק זכר גם הוא היטב את המערה בחוף מציצים:הוא סיפר שהייתה מערה בערך ליד המקום שבו נמצאת היום האנדרטה של בנימין תמוז ליד גן העצמאות
."אני זוכר שהיינו נכנסים לשם תמיד לפני מלחמת העולם השנייה. היינו קוראים לה "המערה" כי היא הייתה היחידה בסביבה.מתחתיה היה ברכה טבעית שבה היינו שוחים."
קניוק זכר שהוא וחבריו היו יושבים שם עשרה ילדים עושים מדורות ומכינים עצמנו למלחמה.
"כאשר הגנראל הנאצי רומל התקרב לארץ היינו מביאים לשם מקלות עבור המלחמה העתידה."
קניוק חשב שמוסינזון שגר באיזור וביקר בחוף תל אביב לעיתים מזומנות בשנות ה-40 אז סביר להניח שהוא ידע עליה. כולם ידעו עליה.
עמוס אריכא הרחיב :
הייתה לא רק מערה אחת באיזור החוף אלא כמה מערות. לפחות 3 או ארבע מערות באיזור גן העצמאות. אחדות בגודל 2 וחצי מטר .הייתה אחת גדולה במיוחד. במערות שאני ישבתי בהם יכלו לשבת ארבע חמישה ילדים אולי עד עשרה. .
ואני זוכר שהו היו קיימות עוד ב-1950 כאשר ביקרתי בהן בפעם האחרונה כדי להיזכר בילדותי ומאז כנראה הן הפסיקו להתקיים .ובינן הייתה את המערה החשמלית של מקס.
את המערות תיארתי מאז בספרים שונים שלי כמו :הטיסה לירח " בספר ישו הנערה הסזאנית ובספר "אביב שחור" .
בספרו של עמוס אריכא "עלמה בקצה הכפר" ( 1991) מופיע מקס כאחת הדמויות המרכזיות.
מקס מופיע בקובץ שיריו של המשורר הצפון תל-אביבי יהורם בן מאיר "פיצ'י" "מקס מתהלך על המים" ( 2005).
.המערה עתיקה של מקס הקדמון
מקס הדמון בצוק הכורכר
היא רחמה של תבל.|
יהורם בן מאיר."מקס מתהלך על המים".
אם מקס כאן / פיצ'י יהורם בן מאיר
אִם מַקְס כָּאן
הַכֹּל כָּאן.
אִם מַקְס כָּאן, אֵין עוֹד
פְּלַגָּה בֵּין יָם לְיָהּ וְהֶמְיָה
וּבַעֲיַם הָרוּחַ בְּקוּמוֹ בַּחֲלוֹמוֹ
מַקְס שָׁב אֶל
מְקוֹמוֹ, שָׁם
הַמַּשָּׁב
מתוך מקס מתהלך על המים, קשב לשירה 2005
מקס הדייר האמיתי של המערה החשמלית מופיע בספרים אלו כדמות כמעט מיתית לא פחות מאותם חסמבאים שהשתכנו גם הם במערה חשמלית בדיוק בפינה שבה השתכן מקס בסוף שנות השלושים.
מה עלה בסופה של המערה החשמלית ?
עמוס אריכא סיפר שהמערה החשמלית של מקס התקיימה מסוף שנות השלושים עד שהקימו את מלון שרתון הראשון בסביבה בראשית שנות החמישים ורצו להרחיק את כל התושבים שגרו בצריפונים על מורד גב המצוק ושלמו להם כספים.
את מקס הם רצו לסלק גם כן ועבורו נמצא פיתרון מיוחד.
את מקס סילקו על ידי חבורת בריונים ששילמו להם להרחיק את מקס הם התגרו במקס שנאלץ לתקוף אותם כשניסו לפרק גדר שהקיפה את המערה כמובן שהמשטרה שחיכתה מהצד התערבה ועקבותיו נעלמו עבור מיודעיו המרובים בחוף . רק אחרי שנים רבות גילה אריכא מה קרה: מקס הוכרז כלא שפוי הוא נשלח לבית החולים לחולי רוח אברבנאל בבת ים. שם בילה יוצר המערה החשמלית את שארית חייו כשהוא בונה ערים דמיוניות בחול עם גשרים ודרכים.
נראה שכל המערות שהיו קיימות באיזור חוף מציצים כאשר החל מוסינזון לכתוב את סיפור חסמבה הראשון ב1949 הפסיקו להתקיים בשנים 1951-1952 הן נהרסו בעת הבנייה של גן העצמאות ומלון "שרתון " לידו. ".
וזאת הסיבה מדוע אף אחד מאותם אלפי ילדים שחיפשו אחרי שנת 1951 ובהם כותב שורות אלו את המערה החשמלית לא מצאו אותה.הדחפורים הרסו את המערה החשמלית ואת תחנת החשמל שבתוכה.
מוסינזון עצמו ציין בחסמבה מספר 17 שבה היציג את הדור השני שלה חסמבאים שהמערה החשמלית נמצאת מתחת ליסודות מלון הילטון ולכן אי אפשר למצאה.
מאוחר יותר הפכה המערה למיתית לגמרי כאילו לא הייתה קיימת מעולם.
המסקנה :
הייתה מערה חשמלית באיזור בשנת 1949 כאשר כתב מוסינזון את סיפור חסמבה הראשון.אבל היא נעלמה כאילו לא הייתה.
ובכל זאת אלפי אנשים שקראו את סיפורי חסמבה זוכרים את המערה החשמלית.אני בינם.
אולי היגיע הזמן שיקום איזה יזם ויבנה אותה מחדש כאתר תיירות ?
6 תגובות על “המערה החשמלית של מקס קלינהוף ושל חבורת חסמבה”
גם אני אחד מאלו שחיפשו את המערה בסוף שנות השישים. לא היו אז אפילו כוכים שאפשר לשבת בהם. הכורכר היה מתמוטט באופן שגרתי ולכן ספק אם משהו התקיים לאורך זמן. אתה הדור האחרון לחסמבה, דור אחרון שיזכור את המערה החשמלית. הכל בסופו של דבר הופך בסופו של דבר לכורכר מתפורר, גם אנחנו וגם ירון זהבי ותמר
תודה על סקירה מרתקת ומשובחת !!
עמי סלנט
http://natav2.com/
המערה החשמלית עדיין קיימת , ראיתי אותה לפני כמה עשרות שנים והיא נמצאת בתוך הגן הציבורי ומתוכה צומחת כיום אלה אטלנטית
גדעון
הייתי מחניכיו של פיצ'י (יורם בן מאיר ז"ל) בתנועה המאוחדת קן ימיה. היו מספר גומחות בסלעי הכורכר מתחת לפסל השחף בגן העצמאות, המבנה שלהן ומיקומן השתנה מידי פעם בהתאם להתפוררות רכס הכורכר. היתה גם "מערה" מבנה מגורים חצוב במסלעת הכורכר שמיקומה (בתאור השטח היום) בפינה הדרום מערבית של מגרש החניה בחוף מציצים. במסלעת הכורכר נחצבו מדרגות לוליניות שהובילו לחדר ואין לי מושג לאן עוד, כילדים נכנסנו ללשם בגנבה פעם אחת ולאחר העיקול הראשון נמלטנו החוצה… את מקס המשוגע עצמו היינו פוגשים פוסע יחף לרב ללא חולצה דוחף עגלת תינוקות (עגלת שכיבה) מלאת סמרטוטים וג'אנק. לחלק הקדמי של העגלה חובר קרש בניצב ובחלקו העליון דינאמו של אופניים מוצמד ל"פרופלור" גם הוא עשוי מלייסטים עבים, בנסיון לשחזר אני לא מצליח להזכר שהפרופלור הזה הסתובב מהרוח ולהערכתי היום היה חסר פרופיל אוירודינאמי יעיל. לדינמו חוברה נורת פנס כיס, במידה והרוח לא הועילה אפשר היה להעלות אור ע"י סבוב ידני של גלגל שסובב את הדינאמו. סיפרו שמקס חי מדגים, גמברי וסרטנים שדג וצד בחוף, אבל הסיפור הזה נהרס בתדירות גבוהה כשפגשנו אותו נובר בשאריות "שוק באזל" המקורה וליד "מאפית אחדות.
בתוך אחד שמתגורר בקרבת מקום, אני יכול להעיד שיש, כיום, מערה אחת קטנה ששרדה על מצוק הכורכר בדיוק מעל החוף הנפרד (חוף הדתיים) זו מערה קטנה מאד כמעט כוך שיכולים לשבת בה שניים ולפעמים היו מתנחלים וישנים בה כל מיני תמהונים. עד לפני כמה שנים עוד ניתן היה לרדת אליה. היה שביל קטן וירידה קטנה במצוק הכורכר ותמיד דמיינתי שזו המערה של חסמב"ה. לפני כמה שנים העירייה פרסה על המצוק רשת ברזל למנוע נפילת אבנים לטיילת למטה ומאז אין יותר גישה לכוך / מערה הזו.
מערתו של מקס הייתה צמודה לצריף של סבי וסבתי המנוחים. הצריף הזה היה המבנה המערבי ביותר–ממש בקוו המים הראשון–ברחוב חבקוק. סבתי הצדקת נהגה להתחלק עם מקס במזון הדל שלה. כיוון שכך, הכרתי את מקס ואת מערתו היטב. המערה לא שכנה ליד בית הקברות המוסלמי, אלא ליד מחנה צבאי בריטי, שבמלחמת השחרור נקרא מחנה יונה. בהפצצות חיל האוויר המצרי הצריף של סבי וסבתי ספג פגיעה ישירה 48 שעות לאחר ההכרזה על קום מדינת ישראל, וסבי הי"ד נהרג בהפצצה הזו.