web analytics
קטגוריות
תרבות פופולארית

טרזן איש הג'ונגל ואני

סקירה קצרה על מערכת היחסים ביני ובין טרזן איש הג'ונגל.

 

סרט חדש יצא לאקרנים על טרזן איש הג'ונגל אחרי "בצורת " של שנים "אגדת טרזן ". וזהו סרט לא רע כלל וכלל. ואני כאחד מחובבי טרזן הגדולים במדינת ישראל חיכיתי לו בשקיקה.

 

tarzan-manninng 1

 

הייתי מעריץ נלהב של טרזן בילדותי . לראשונה שמעתי  עליו בסיפור של דודי יהושע בלנק  בלילה אחד כיצד יצא עם טרזן לחפש אחרי עשרת השבטים מעבר לנהר הסמבטיון אי שם ביבשת אפריקה.איני זוכר איך הסיפור הסתיים אבל הדמות ריתקה אותי.

לאחר מכן קראתי את ספריו של יוצרו אדגר רייס בוראוז בהוצאת מזרחי ,ואת חוברות הקומיקס עליו  בשחור לבן  בהוצאת מ.מזרחי לצד חוברת טקס ,זאגור ( מעין גרסה איטלקית  של המערב הפרוע של טרזן ) שאמנם היו מרתקות פחות מהספרים אבל היה תענוג לראות  את הציורים שבהן של איש ג'ונגל בפעולה.

חיפשתי עוד ועוד על טרזן. התברר לי  שבשנות החמישים והשישים יצאו בעברית חוברות מרובות על טרזן שלא היו קומיקס. יודעי דבר אמרו לי אלו לא חוברות "אמיתיות" דהיינו מתורגמות  הן היו תוצרת מקומית מקורית  נכתבו בידי סופרים ישראלים.כל מיני סטודנטים ישראלים שהשלימו הכנסה והוסיפו כמה פרוטות לתקציב בעזרתן.

כעבור שנים כשהייתי בספריה הלאומית בירושלים התברר לי שהיו למעלה מ-1000 ! חוברות כאלו.

בג'ונגל של שמות הוצאות כמו "הקרנף" "הנמר" "הברדלס" ,"הפיל" ( שהיו הטובים ביותר )  "הפנתר" וגם הוצאות  אחרות כמו רמדור וש.אור.

 

התמונות מאת המעצב הגראפי חיים קאנו

 

מי היו המוציאים לאור ? מי היו הכותבים ? ביצעתי על כך עבודת מחקר שלמה ,שאותה הפכתי לספר בהוצאה עצמית בשם "טרזן בארץ הקודש" שיצא לאור בכמה עשרות עותקים בלבד,והיה הבסיס לספרי בהוצאת בבל "טרזן ועד זבנג,סיפורה של הספרות הפופולארית בעברית ( בבל 2003).

במסגרת מחקר זה גיליתי שבין הכותבים הישראלים היו אנשים ידועים כמו עמוס קינן ,שכתב כמה מהחוברות המוקדמות ביותר מסוג זה לאחר שפוטר מעבודתו בעיתון "הארץ " משום שהואשם בהתנקשות בחייו של השר פנקס תחת השם הבדוי "יובב"  , אהרון אמיר המתרגם והעורך הספרותי שהיה זה שערך את כרכי טרזן הראשונים  ישעיהו לויט חיים גיבורי שרגא גפני פנחס שדה ואחרים ורבים.

הכותבים הישראלים לקחו את טרזן אל הכוכבים ואל ארצות שונות ובמידה מסויימת הוא היה פופולארי כל כך שכן הוא שימש כבסיס לתרבות העברית הכנענית נוצרה בישראל זאת שהייתה ראקציה כנגד היהדות הגלותית.

גיליתי שגם בארצות אחרות נוצרו סיפורים מקוריים על טרזן למרות איומי התביעה של בעלי הזכויות חברת אדגר רייס בוראוז בע"ם .בכל מקום מהודו ועד אפריקה טרזן וסיפורו השאירו רושם עמוק.

אז הנה ביקורת שלי על הסרט "אגדת טרזן " שהופיעה ב"יקום תרבות ".

:"טרזן נגד המלך הבלגי "

ומאמר גדול שלי על טרזן  ומקומו בתרבות הפופולארית בעשור השני של המאה ה-21 שהופיע בכתב העת "ליברל ".

ציור של אורי פינק לספר מאת אלי אשד ואורי פינק :"הגולם" סיפורי של קומיקס ישראלי "|( מודן 2003)

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

4 תגובות על “טרזן איש הג'ונגל ואני”

מקוה שנהנית מהסרט… מראה שהגיבור ממשיך עם השנים, למרות שכיום הוא אולי סוג של אנאכרוניזם.

מצער שאין עוד מי שמתעד את אותה ספרות שוליים מקומית, של קומיקסים וספרונים. טוב שאתה קיים…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × 5 =