ראיון עם אלי אשד
אלי אשד הוא סופר וחוקר תרבות הוא העורך של מגזין "יקום תרבות "| ברשת וחיבר כמה ספרים כמו "מטרזן ועד זבנג סיפורה של התרבות הפופולארית בישראל ( בבל 2003) והגולם סיפורו של קומיקס ישראלי(מודן 2004) עם אורי פינק.
את הראיון ערכה המשוררת ופעילת התרבות חגית בת -אלעזר
חגית : שלום, אלי, אנחנו מכירים ואף פועלים יחד מאז הצטרפותי לעמותת "יקום תרבות" לפני 3 שנים. שמחה על ההזדמנות שניתנה לי ע"י ראובן שבת לשאול אותך על מה שיודעת ועל מה שלא.
יש לך "יחוס" – משפחת ריבלין. מבקשת לשמוע איך העבר המשפחתי משפיע עליך, מה הוא עושה לך?
אלי :לאמיתו של דבר איני קשור משפחתית ישירות למשפחת ריבלין הידועה כמשפחה של נשיא המדינה ראובן ריבלין ובהיסטוריה המשפחתית הארוכה שלה ,אלא במשפחה אחרת בשם וולפנזון ,שאחד מאבותיה זאב וולפנזון היה בונה בית הכנסת "החורבה" המקורי בירושלים והיה הבעלים של תחנת הרוח המפורסמת של משה מונטיפיורי שניים מסמליה המרכזיים של ירושלים במאה ה-19 . אבל נכון משפחת וולפנזון אכן הייתה קשורה לאורך הדורות בצורות שונות למשפחת ריבלין בשכנות בידידות וגם באוייבות מסיבות שונות.אבות משפחת וולפנזון עלו לארץ ישראל בשיירה אחת עם אבות משפחת ריבלין מליטא.
וגם יש לי קשר משפחתי עם משפחת סלומון שממנה יצא בין השאר יואל משה סלומון וחברת הרפואות "טבע". שלושת המשפחות האלו היו עסוקות לאורך הדורות בהתנצחויות בנושאים כמו מי מביניהן יצר את הישוב היהודי בירושלים במאה ה-19 וגם בפתח תקווה במקרה של משפחת סלומון והם יצרו כרכים שלמים בנושאים אלו.וגם הואשמו בידי חוקרים בעיוות הפרטים ההיסטוריים בנושאים אלו. אלו נושאים שגם אני חקרתי אותם.
חגית :במה מתמקדים הויכוחים המשפחתיים הסטוריים האלו ?
אלי :יש למשל ויכוח קשה בשאלה מתי בדיוק היגיעו ראשוני משפחת וולפנזון לארץ ישראל.ב-1809 כפי שטוענות המסורות המשפחתיות ?ואולי "רק " ב-1835 כפי שטוענים המחקרים המודרניים על סמך מפקדים שקיימו אנשי משה מונטיפיורי בארץ ישראל בתקופה זאת ?,וגם מי בדיוק עמד בראש אותה שיירה,ריבלין או וולפנזון?
האם המשפחה הסתירה פרטים על כך שאבי המשפחה היה סוג של נוכל ועשק אלמנה שהוא מכר את ספרי בעלה המנוח הרב ישראל משקלוב בחו"ל? בשאלה זאת יש דיונים נסערים לאורך השנים בבלוג האישי שלי בין חוקר בשם ד"ר אריה מורגנשטרן חוקר מבני המשפחה בשם סגל וביני.
אפשר למצוא דיון רוך ומקיף בסוגיה זאת למשל כאן:
הויכוח על אברהם "הדיין" וולפנזון
אני אירגנתי כנס של צאצאי משפחת וולפנזון לפני כמה שנים שבו התקיימו הרצאות ודיונים בשאלות אלו.ואני שמח לספר שעד היום אני מקבל תגובות בנושאים אלו.לאחרונה אף פגשתי אנימטור צעיר מארה"ב שהוא צאצא של משפחת וולפנזון שקרא את המאמרים בעברית בנושא ברשת וכשביקר בארץ במסגרת סיורי תגלית נפגש גם איתי לדבר על תולדות המשפחה.
כמו כן עם כל הכבוד למשפחת וולפנזון אני צאצא של משפחה חשובה עוד יותר משפחתו של הגאון מוילנה מייסד קהילת "המתנגדים " הליטאית שתלמידיו עמדו בראש עלייה גדולה שלהם לארץ ישראל בראשית המאה ה-19 ,שהיא הבסיס של הקהילה החרדית שאת מכירה כיום ירושלים ובבני ברק ובמקומות אחרים. אבותי הם אלו שרשמו את הגנאלוגיה המדוייקת שלו. היום אנו יודעים את הגנאלוגיה של המשפחה לא רק עד הגאון מוילנה במאה ה-17 אלא ממש עד למאה השמינית לספירה עד ראשוני משפחת קלונימוס איטליה.ואם תתחולל פריצת הדרך המיוחלת ואפשר יהיה למצוא קישור אמין בין משפחה זאת ובין השושלת של ראשי הגולה בבבל שהשושלת שלהם ידועה בפרטות אולי כבר מהמאה השנייה לספירה.אז אפשר יהיה להאריך את שושלת עד למאה השנייה לספירה.אני גאה לציין שרוב הדורות במשפחה המתועדת היטב הזאת היו סופרים וכותבים ואין הרבה משפחות שיכולות לאמר זאת על עצמן שאבותיהם לאורך כל הדורות מהמאה השמינית לספירה ועד היום עסקו דור אחרי דור בכתיבה.
את הגנאלוגיה המדוייקת מהמאה השמינית לספירה ועד אלי אפשר למצוא כאן
חגית :אין גם את כל המשפחות שטוענות שהן צאצאות של דוד המלך עד שנת אלף לפני הספירה אין להן היסטוריה ארוכה עוד יותר ?
אלי :לרוב או תמיד השושלות האלו מפוברקות.אם תבדקי תמיד תמצאי שיש מאות רבות של שנים בהיסטוריה של משפחות אלו שעליהן לא ידוע שום דבר. יש תמיד נקודת זמן שממנה הן מתחילות אי אז בימי הביניים והם תמיד טוענים שהם צאצאים של דוד המלך אבל באמצע יש מאות שנים לאמיתו של דבר אלפי שנים שעליהם לא יודעים.אז אלו טענות מומצאות.
במקרה שלי אנחנו יודעים אב אחרי בן ללא הפסקה וללא שום "רווח " את תולדות המשפחה כאמור מהמאה השמינית לספירה ואילך. ואנו מכירים אותם דור אחרי דור משום שרובם המוחלט היו רבנים מנהיגים וכותבים.
חגית :: ועוד בעבר – היה לך בלוג שקדם ל"יקום רבות". ספר עליו, בבקשה.
אלי :זהו הבלוג "המולטי יקום של אלי אשד" https://www.no-666.com/
שבו פירסמתי לאורך השנים מאמרים רבים על נושאי תרבות פופולארית וקומיקס וההיסטוריה שלהם ונושאים אחרים שמעניינים אותי כמו חקר התנ"ך וחקר הגנאלוגיה המשפחתית שלי.והתברר שיש עוד רבים חוץ ממני שמתעניינים בכך .אני ממשיך לפרסם שם גם היום אבל מאמרים אישיים יותר או כאלו שמסיבות שונות אני לא חושב שיש מקום לפרסם אותם בזירה האמיתית שלי שהיא "יקום תרבות ".
חגית:איך התרחש המעבר לזירה האינטרנטית הנוכחית "יקום תרבות"? איך התגבשה העמותה?
אלי :לפני כשש שנים היגעתי למסקנה שלפרסם את דעותי רעיונותי וממצאי בבלוג אישי זה לא מספיק.אני רוצה להקים כתב עת שיהיה מוביל מסוגו ברשת שיעסוק בפיתוח וקידום התרבות והספרות העברית כולל הספרות הפופולארית והקומיקס אבל בהחלט לא רק.רציתי שכתב העת הזה יקיים גם אירועים ספרותיים ובבוא היום תהיה לו גירסה מודפסת שמחוץ לרשת וישמש כפרצופה של התרבות העברית גם בשפות ובארצות אחרות.זה בכל אופן היה האידיאל.
לשם כך הקמתי עמותה שכללה אישים כמו המשורר והמתרגם גיורא לשם ז"ל הפסל והסופר ריצ'רד שילה ז"ל ובדלו לחיים ארוכים ד"ר אמנון סטופ וד"ר ניסים כץ ואבי גולדברג וחגית בת אליעזר ושלומית הרטמאייר ואחרים שיצאו ליישם את החזון הזה. ואני שמח להגיד שהוא חי ופועל ."
"יקום תרבות "פירסם עד כה למעלה מ-2000 מאמרים סיפורים שירים ורשומות שונות.
ובין השאר אנו עוסקים שם רבות גם במתחרים ובעמיתים שלנו כתבי העת האחרים לספרות ולתרבות עברית.
חגית:איזה יצירות אתם מפרסמים ?
אלי :יש לנו עורך שירה יואב איתמר. יש לנו עורך פרוזה ד"ר ניסים כץ.והם מקבלים מגוון אדיר של יצירות שמהן הם עושים סלקציה של פרסום. אנו מפרסמים הן יצירות חדשות של סופרים עכשויים כמו ענת קוריאל ואחרים וגם יצירות קלאסיות ישנות ושכוחות שאנו מקימים אותם לתחייה עבור דור חדש.הןיצירות של פרוזה ושירה והן יצירות של סיפורי קומיקס מעיתוני ילדים ישנים . דוגמה אחת מני רבות למשל פואמה ישנה של זלמן שניאור "ימי ביניים מתקרבים " שחזתה את שתי מלחמות עולם שפירסמנו בגירסה המקורית שלהמ-1913 שאינה מוכרת כלל ושהמשורר הכניס בה שינויים רבים (קישור אליה ראו כאן)
פריסמנו גם סיפורי קומיקס ישנים רבים שבמקור פורסמו ב"דבר לילדים " "הארץ שלנו " "בוקי " "כולנו " ומקומות אחרים ואפשר לתת עוד דוגמאות רבות.
חגית :במקרה של "ימי ביניים מתקרבים "פואמה מלפני מאה שנה ויותר שכתובה בשפה קשה במיוחד כמה קוראים אתה חושב נכנסו אליה ברשת כמה מהם באמת היו מסוגלים לקרוא אותה עד סוף להבין ואולי אף ליהנות ?
אלי :מן הסתם לא רבים בואי נודה על האמת.נכנסו כמה מאות.אני מניח שמתוכם היו כמה עשרות שקראו אותה במלואה. אולי פחות. אין דרך לקבוע את זה.. אבל עבורנו זה מספיק בהחלט. אנחנו כאן לא בשביל הרייטינג הגבוה. אנו פונים גם למיעוט המזערי האינטלקטואלי שכן יכול ורוצה לקרוא יצירות מסובכות ומורכבות כ אלו ומספקים לו תכנים שלא יקבל בשום מקום אחר.
חגית :אתם גם מקיימים אירועים ספרותיים שונים.
אלי :בהחלט.אנחנו מקיימים גם אירועים ספרותיים רבים במקומות ש ונים בארץ ,בתל אביב ברמת גן בחיפה בבאר שבע שכל אחד מהם מתמקד סביב נושא מסויים או יוצר מסויים.למשל קיימנו אירועים על דוד אבידן ועל המשורר האירי הגדול ייטס ,על גותיקה בספרות ועל העיר חיפה בתרבות ובספרות ועל עתידה של הספרות בעידן הסופר טכנולוגי ועוד אירועים אחרים.ונמשיך לקיים אירועים אלו שגם מוסרטים ומועלים ברשת במסגרת מטרתינו הן לחזק ולהמשיך לפרסם את התרבות העברית והן לקרב אותה לתרבויות אחרות.
חגית :אתה יכול לספר לנו על הפעילות האקדמית שלך – התארים: היכן, על מה?
אלי: אני עובד כעת על עבודת דוקטוראט במחלקה לספרות עברית באונ' בן גוריון בנגב שעוסקת בתולדות הקומיקס העברי.ביוצרים כמו אריה נבון יעקב אשמן פנחס שדה ודוד גבע.היא כעת בשלבי העריכה ואני מקווה שהיא תצא לאור כספר.
חגית :אתה יכול לתת הצצה אל העתיד: מה אתה מתכנן לשנה הקרובה בכל תחומי פעילותך?
אלי: אני ורקפת ידידיה המו"לית של ההוצאה האלקטרונית "בית אוצר" עובדים על מהדורה אלקטרונית של ספרי "מטרזן ועד זבנג" שיצא לאור לפני כ13 שנה ואזל לחלוטין.הספר נותן תמנה מקיפה של תחום שכמעט לא נחקר העולם שלה ספרות הפופולארית והקומיקס בשפה העברית מראשיתו בשנות השלושים של המאה הקודמת ועד העשורים הראשונים של המאה ה-21 .זאת תהיה מהדורה מעודכנת.
כמו כן אני עובד על פרוייקט קומיקס מדהים בשם "ההונאה הבולגרית "שבקרוב יצא לגיוס כספים מהציבור .זהו רומאן גראפי בתחום שכמעט אינו קיים בקומיקס הישראלי רומן ריגול ומתח בינלאומי.
חגית :במה עוסקת העלילה ?
אלי:העלילה היא על פושע מסוכן ראש חברת ביון מרצה ישראלי באוניברסיטה בולגרית ואיש נדל"ן נוכל שגנב את הכספים של חבריו שהוא גם מרגל וטרוריסט בשירות הרוסים.בשליחות אדוניו נשיא רוסיה פוטין הוא זומם מתקפת סייבר חסרת תקדים כנגד העיר סופיה בבולגריה מזימה שתביא לחיסול או גירוש הקהילה הישראלית שם.מול מזימה שטנית זאת עומדים רק עיתונאי ובלוגר ישראלי וסוכן חשאי של המוסד שהם כל מה שעומדים ביפני חורבנה של בולגריה וכיבושה בידי הרוסים.
פירסמתי ברשת פרקים מהסיפור בעברית ובאנגלית שהם בגדר הקדמה לאלבום הקומיקס המתוכנן והם זכו לתגובות טובות בעיקר בבולגריה דווקא ששם אף פירסמו עימי ראיון בבולגרית על הסיפור למרות שקטעים ממנו פורסמו עד כה רק בעברית ובאגלית..מה שמראה לך כמה העולם כיום קטן.
חגית: ואיזה תגובות קיבלת על מה שפירסמת ?
אלי: התגובות הן מדהימות יש כבר דיונים על תרגומים של הסיפור לגרמנית ואף לבולגרית .אבל מה שמדהים עוד יותר הוא שהעלילה נראית כמתחילה להתגשם עוד לפני שהספר פורסם !
תיארתי בעלילה קונפליקט בין רוסיה ותורכיה שבמרכזו עומדת בולגריה .הקונפליקט כזה אם כי ללא בולגריה פרץ כמה שבועות לאחר שכתבתי את הפרק הרלבנטי.
ובימים אלו ממש נחשפה פרשת ריגול של חברה ישראלית שריגלה אחרי בכירים לוחמים בשחיתות ברומניה אולי בשירות גורמים עבריניים , בדומה למה שאני מתאר בסיפור לגבי בולגריה.אם כי מה שאני מתאר בסיפור הוא הרבה יותר מזעזע.
ראו את תיאור הפרשה האמיתית של הסוכנים הישראליים שריגלו אחרי אנשי ביטחון במזרח אירופה כאן:
המזימה הישראלית נגד רומניה-מבדיון למציאות
חגית :זה הפתיע אותך?
אלי :אני מודה שההגשמה הזאת במציאות של עלילה בדיונית השאירה אותי חסר מילים.חברים "התבדחו" אם זאת המילה שאם כל זה מתגשם אולי יש עכשיו בבולגריה ישראלי שכבר התחיל במתקפת סייבר ענקית כנגד שירותי הביטחון הבולגריים כמתואר בסיפור. אז אולי בקרוב יתחולל פוגרום ענק בבולגריה וגירוש המוני של כל הישראלים שם כמו שמתואר בסיפור?
אגב בשיחה עם עיתונאית בולגרית שמכירה את הקהילה הישראלית בבולגריה ,התברר לי דבר שלא ידעתי בעת תחילת הכתיבה : שהם סובלים משם רע מאוד בבולגריה ומחוצה לה. לצערנו לאנשים שונים בקהילה זאת יצא שם של נוכלים מרושעים,ואם חלילה יתרחש אירוע דרמטי שקשור אליהם אז כן זה עלול לגרום לנזקים שלא יאומנו עבור הקהילה כולה שהסובלנות הבולגרית כלפיה הולכת ופוחתת.
חגית :אתה חושב שאתה ניבאת את העתיד לקרות בסיפור שכתבת או שאיך שהוא בעצם הכתיבה יצרת את ההתרחשויות שמתחוללות עכשיו במציאות ?
אלי :כידוע בפיזיקה בתורת הקואנטום עצם הבחירה באפשרות מסויימת מתוך אינספור מביאה להתרחשותה.אני בניגוד לאחרים באמת חושב שיש נבואות מסויימות שמתגשמות.אני חושב בהקשר הזה על המשורר ייטס, שעליו כזכור לך ערכנו לאחרונה ערב ביחד, (ראו ההתגלות השנייה –נבואה פואטית של ייטס ) שטען שאדם שיש לו כישרון שירה ויצירה ספרותית יהיה גם בעל כוחות "כישוף" והשפעה על המציאות חזקים במיוחד מאלו של כל אחד אחר.
המדע המודרני בכל אופן מכחיש את כל הטענות האלו.
למיטב ידיעתי אני כתבתי סיפור בדיוני ,אני לא טוען שבאמת יש מחבל ישראלי כזה בבולגריה שעלול להביא לחורבן המדינה ולגירוש הישראלים שם ,אם כי לכי תדעי המציאות כבר התבררה כמוזרה מהדמיון.כל מה שאני כותב זה סיפור מתח שאני מקווה שיבדר את הקהל ואני בהחלט מקווה שהוא לא עומד להתגשם במציאות.
חגית :אתה לא חושב שכתיבת ספר כזה עלולה להזיק ליחסי העם הבולגרי והעם הישראלי?
אלי: בהחלט לא נהפוך הוא אני מקווה שהוא יתורגם לבולגרית ויראה לבולגרים שלא כל הישראלים הם "כאלה".אפילו לא רובם.לדעתי ספר כזה רק יכול לחזק את יחסי הישראלים והבולגרים.
חגית :מה עוד תרצה לומר לקוראי הפורטל "בכיוון הרוח" ערב יום העצמאות?
אלי :אנחנו כולנו חלק מקהילת התרבות העברית הישראלית.זוהי קהילה לא גדולה ולכאורה אנחנו מרגישים שהיא בשוליים אבל לאמיתו של דבר אנחנו אלו שמוליכים ומראים את הדרך לכולם. ביום העצמאות הזה זה תמיד טוב לזכור במו בכל יום אחר בשנה שהתרבות העברית הוליכה אתה דרך לפני התרבות העולמית כבר מזה שלושת אלפים שנה ועל כולנו לדאוג שכך יהיה גם בעתיד.
לעתיד אנו רוצים גם לפרסם כתב עת מודפס ולתרגם חומרים שלנו לשפות אחרות ,אבל זה דורש תקציבים.
ולכן אני קורא לציבור הרחב תרמו לנו למען חיזוקו ופיתוחו של "יקום תרבות " ולחיזוק ופיתוחה של התרבות עברית שהוא משמש לה כפה ובמה.
חגית :תודה רבה, אלי.
חג שמח, ישראל.
תגובה אחת על “ראיון מיוחד עם אלי אשד לכבוד יום העצמאות 2016 ערכה חגית בת -אליעזר”
שלום חגית! עדיין מתנגן לי הלחן ל"עברת בי"…