web analytics
קטגוריות
ביטחון וצבא

שיחה מטרידה עם אלי זעירא על מודיעין על מלחמה ועל הטעיה

משק כנפי הטעות 001

אני ממליץ המלצה חמה ביותר על שלושה ספרים הקשורים זה בזה, מאת המרכז למורשת המודיעין (מל"ם).

הראשון – "משק כנפי הטעות", הוא למעשה ריאיון ארוך שניהל מורה הדרך, הסופר וחוקר מלחמת יום הכיפורים, אבירם ברקאי, עם אלי זעירא, מי שהיה ראש אמ"ן בעת מלחמת יום הכיפורים  ונחשב אחראי ראשי למדיניות השגויה של ישראל, שגרמה לכך שתופתע בידי המצרים והסורים.

ברקאי מנהל כאן ריאיון מקיף ביותר ועמוק ביותר, המבוסס על ידע עצום בפרטים על זעירא. בריאיון הוא מוכיח לו שוב ושוב שהוא שוגה בטענותיו, שאותן אפשר לסכם במילים ( שאותן הוא לא אומר בעצמו זהו הסיכום שלי ) "הייתי האחראי בגלל הדרגה שלי כראש אמ"ן, אבל לשגיאות עצמן אחראים הפקודים שלי שהטעו אותי והאחראים עליי שלא התייחסו ברצינות לשום דבר שאמרתי".


שנה לאחר פרסום ריאיון גדול זה, פרסם המרכז מעין ספר המשך "הדים למשק כנפי הטעות". בספר הזה פורסמו תגובות על הריאיון עם זעירא. אלו נעות מדחייה עמוקה כלפי ראש אמ"ן שהכזיב ומאישיותו, ועד דיונים מפורטים איפה הוא מטעה ומשקר בדבריו, וזאת על סמך מסמכים שונים.

החוברת הזאת רק משקפת  את הויכוח הקיים  מזה שנים בין זעירא שמשוכנע שהסוכן החשאי של ישראל בזמן מלחמת יום הכיפורים לפניה ולאחריה בצמרת המצרית ,מרואן היה סוכן כפול ובין ראש המוסד לשעבר צבי זמיר שמשוכנע שהוא היה סוכן "אמיתי" בעבור ישראל.
כל אחד משניהם פירסם ספר זכרונות שבו פירטו את עמדתם בנושא ושניהם התלוננו על שלא שמעו להם (למרות עמדותיהם המנוגדות לחלוטין).

-אלי זעירא פירסם  ב-1993  את "מלחמת יום כיפור :מיתוס מול מציאות"במהדורה ראשונה -.

This image has an empty alt attribute; its file name is zeira-book-1.jpg

עטיפת ספרו של אלי  זעירא במהדורה ראשונה מ-1993

ובמהדורה שנייה ומורחבת בעיקר לגבי תפקידו של  הסוכן המצרי מארואן שיצאה לאור  ב-2004.

This image has an empty alt attribute; its file name is zeira-book-back-cover.jpg

קריאה בספר בספר "מלחמת יום הכיפורים: מיתוס מול מציאות", מהדורה שנייה מראה שהוא מלא  וגדוש בהסברים והבהרות מדוע לא רק הוא היה אשם אלא כולם אשמים. ויותר ממנו בכמה מקרים (דיין וגולדה).

אני מסתכל בצילומים שמלווים את הספר:
הצילומים בספר מ-2004 מראים אדם חייכן שעתידו לפניו .
הם מגיעים עד ל1972.אין יותר משנים מאוחרות יותר.מוזר מאוד.חוץ משני יוצאי דופן:  שתי תמונות משנות התשעים של אלי זעירא שנראה כאילו הזקין בחמישים שנה מאז 1972 ליד קבר סבו ( חבר פרלמנט שהוא שחזר את קברו ) בפולין,זהו.
מבחינת העדות הויזואלית של אלי זעירא שנת 1973 וכל מה שהיה אחריה אינם דברים שראויים להישמר בזיכרון הציבור. או בזכרונו שלו.לי נראה שעבורו הזמן נתקע איפה שהוא ב-1972 ושעד אז הכל התנהל כפי שהיה צריך להיות כל מה שבא אחרי הוא בגדר מה שלא צריך היה לקרות.

שתי החוברות של ברקאי הן מרשימות ביותר.ולעניות דעתי חשובות בהרבה מספרו האטוביוגרפי של זעירא שכן הן מגלות הרבה יותר ובפרטי פרטים חשובים לגבי מה שהתרחש בעצם באותן שעות גורליות לפני פרוץ המלחמה. ואיפה נפלו הטעויות

קראתי אותן בסוף שבוע אחד כמעט בנשימה עצורה. הן בגדר חובה עליונה לקריאה   לכל מי שמתעניין במלחמת יום הכיפורים ובנושאי מודיעין בכלל.

תגובות למסע עם האלוף זעירא אל מקורות הערכת המודיעין טרום מלחמת יום הכיפורים

באפריל 2016 יצאה חוברת "הדים " שנייה לראיון המקורי עם עוד תגובות ותגובות לתגובות מהחוברת הראשונה ותיקונים שונים של אי דיוקים והטעיות ומה שאתם רוצים .והיא שווה קריאה גם כן לכל מי שמתעניין בויכוח שאולי לא ימוצה לעולם.

המערכת כתבה :

ודה על האמת כשהבאנו לדפוס את "משק כנפי הטעות" ,שיחותיו של אבירם ברקאי עם האלוף (בדימוס) אלי זעירא, הנחנו, שהתכנים יטלטלו רבים ויעוררו תגובות מגוונות. ביקשנו לשקף דעות ועמדות שונות – וכך היה: התייחסויות ענייניות בצד תגובות אמוציונאליות; מערעור על הבמה שהוענקה לאלי זעירא, דרך הצפת נושאים מזוויות שונות; משבחים והוקרה למסמך ולכותבו, עד פקפוק בכישוריו של ברקאי כחוקר. את אלו שהתקבצו אצלנו במהלך החודשים, שחלפו מאז הפרסום, כללנו במסמך עוקב :"הדים למשק כנפי הטעות".

מסתבר, כי לא היה בכך די והגיעו לידנו עוד תגובות שהחלטנו שיש מקום לפרסמן בקונטרס זה. כאן תמצאו התייחסויות לתגובת קמ"ן פיקוד הצפון במלחמה, חגי מן; לשלמה גזית; לראיון עם ראש המוסד לשעבר צבי זמיר; כאן גם תמצאו גרסה שונה לתגובתו של פרופ' אורי בר יוסף ל"משק כנפי הטעות", אשר בשגגה לא נכללה במסמך ה"הדים" הקודם. הפעם החלטנו ליטול "חירות עריכה" ולמתן את סגנון ההתייחסויות, שהיה פעמים חריף, פעמים בוטה."

"שווה בהחלט לקרוא עוד, להתייסר ועדיין להחכים.

 

אפשר למצוא אותן ברשת כאן :

"משק כנפי הטעות "

הדים למשק כנפי הטעות

הדים ב' למשק כנפי הטעות 

ראו עוד על הויכוחים השונים הקשורים  באלי זעירא על מלחמת יום הכיפורים כאן :

:האיש שלנו במצרים "אמיתי " כפול או משולש ? פרשת אשרף מארואן מרגל מצרי עבור ישראל

קשר או כשל : תיאוריות קונספירציה לגבי מלחמת יום הכיפורים

התככים והמזימות מאחורי ( ואחרי )מלחמת יום הכיפורים-ראיון עם פרופסור אורי בר יוסף

ההונאה הגאונית של אנואר סאדאת -סקירה על "הג'יאהד של סאדאת"

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

6 תגובות על “שיחה מטרידה עם אלי זעירא על מודיעין על מלחמה ועל הטעיה”

בימים אלו יצא חלק ב' ל"הדים" ל"משק כנפי הטעות " עוד ויכוחים ועדויות בנושא הטעות הגדולה של המודיעין הישראלי במלחמת יום הכיפורים:
http://www.terrorism-info.org.il/he/article/20956
העורכים כותבים :נודה על האמת כשהבאנו לדפוס את "משק כנפי הטעות" ,שיחותיו של אבירם ברקאי עם האלוף (בדימוס) אלי זעירא, הנחנו, שהתכנים יטלטלו רבים ויעוררו תגובות מגוונות. ביקשנו לשקף דעות ועמדות שונות – וכך היה: התייחסויות ענייניות בצד תגובות אמוציונאליות; מערעור על הבמה שהוענקה לאלי זעירא, דרך הצפת נושאים מזוויות שונות; משבחים והוקרה למסמך ולכותבו, עד פקפוק בכישוריו של ברקאי כחוקר. את אלו שהתקבצו אצלנו במהלך החודשים, שחלפו מאז הפרסום, כללנו במסמך עוקב :"הדים למשק כנפי הטעות".

2. מסתבר, כי לא היה בכך די והגיעו לידנו עוד תגובות שהחלטנו שיש מקום לפרסמן בקונטרס זה. כאן תמצאו התייחסויות לתגובת קמ"ן פיקוד הצפון במלחמה, חגי מן; לשלמה גזית; לראיון עם ראש המוסד לשעבר צבי זמיר; כאן גם תמצאו גרסה שונה לתגובתו של פרופ' אורי בר יוסף ל"משק כנפי הטעות", אשר בשגגה לא נכללה במסמך ה"הדים" הקודם. הפעם החלטנו ליטול "חירות עריכה" ולמתן את סגנון ההתייחסויות, שהיה פעמים חריף, פעמים בוטה.

"שווה בהחלט לקרוא עוד להתייסר ועדיין להחכים.

סיפור מעניין. מצער שזעירא לא היכה על חטא. מזכיר לא מעט אנשים כאן שמתקשים להודות בטעות או אפילו להתנצל. פנומנה ישראלית, לדעתי, ומסוכנת אצל מי שמכהן בתפקיד בכיר.

יש עוד דברים מעניינים בנושא בכתבי עד מקצועיים (שיש ברשת, למרבה המזל). אגב פאשלונר נוסף מהמלחמה ההיא, מפקד חיל האויר דאז בני פלד, גם מתמחה בהכחשת כשליו. מצער שהוא פחות נתקל בביקורת.

ההשערה שלי היא שהסיבה לאי פתיחת האמצעים המיוחדים בידי זעירא הייתה משהו קטן ביחס: זעירא לא האמין שהולכת להיות מלחמה ולא ראה שום סיבה לעוד בילבול מוח ולא ראה צורך מדוע יש לבצע את המאמץ הלא קטן של פתיחת האמצעים המיוחדים שזה כנראה היה דורש הקצאת משאבים וכספים לדעתו שלא לצורך.חסכנות פשוטה של כספי ציבור.
כשאני מנסה להבין למה זעירא לא עשה את מה שהיה אמור לעשות לפתוח את האמצעים המיוחדים ,אני משער שהוא לא עשה זאת מסיבות שנראו לו טובות בשעתן משהו בסגנון "מספיק עם בילבולי המוח האלו ,אני לא אבזבז את כספי הציבור כמו בפעם הקודמת "( כאשר הייתה התרעה על תנועות צבא מצרי שהתגלתה כשגויה ). אבל לאחר המלחמה וכל אלפי ההרוגים כשהתברר לו גודל השגיאה שוב לא היה מוכן להודות באמת ,אולי אפילו בפני עצמו. מכאן ואילך הוא רק שיקר ושיקר.

*מסמך נדיר שמצאתי בארכיון צה"ל מוכיח כי אלי זעירא, ראש אמ"ן לא אישר את הפעלת האמצעים המיוחדים לפני מלחמת יום הכיפורים וכי הוא שיקר במהלך ה-20 שנה האחרונות תוך האשמות שווא חמורות כלפי הפקודים לו
"אי־ניצולו של מקור מודיעיני חיוני בשעת צורך מרבי בו, היא בבחינת כישלון מקצועי חמור". (מסקנות ועדת אגרנט לאי הפעלת האמצעים המיוחדים בימים שלפני מלחמת יום הכיפורים על ידי ראש אמ"ן אלי זעירא)**
היום פורסם בהארץ מאמרו של עופר אדרת על המסמך הסודי של ועדת אגרנט שמצאתי והשגתי מארכיון צה"ל.
בשנה האחרונה, אני בשיתוף עם פרופ' אורי בר יוסף, מטעם המרכז למלחמת יום הכיפורים, פנינו לארכיון צה"ל בבקשה לשחרר את החלקים בעדויות של ועדת אגרנט האם הפעיל אלי זעירא את האמצעים המיוחדים לפני יום הכיפורים.
האמצעים המיוחדים, כך לפי מקורות שונים, הם אמצעי האזנה שהאזינו לקווי הקשר בין מפקדות הארמיות לבין המטכ"ל המצרי, והיו את תעודת הביטוח של ראש אמ"ן וכל מנהיגי המדינה, לחשיפת האפשרות של מלחמה בתקופה שלפני מלחמת יום הכיפורים. בהטמנת האמצעים הושקעו כספים אדירים, וחיילים רבים סיכנו את החיים שלהם בעומק השטח המצרי.
קיבלתי כמה עדויות פחות מצונזרות, שהראו כי אלי זעירא בעצמו אמר לועדת אגרנט כי הוא הפעיל רק אמצעי אחד בלילה שבין 4/5 לחודש. ורק בשבת בבוקר הוא התיר לרמ"ח איסוף, מנחם דיגלי לפתוח את האמצעים המיוחדים להפעלה מבצעית.
זוהי לא עדות מול עדות כמו שאמר לי אתמול חוקר של מלחמת יום הכיפורים. אלא העדות של אלי זעירא עצמו
אלי זעירא, ב20 שנה אחרונות, מספר גרסה שיקרית שעיקרה היא כי הוא אמר ליואל בן פורת לפתוח את האמצעים המיוחדים בין ה4/5 לחודש ואם הם לא נפתחו, זה אשמת יואל, והמסר לא עבר בדרך (כך בראיון שנעשה לאבירם ברקאי). כבר בעדות שלו בועדת אגרנט, אחרי שקיבלתי אותה עם פתיחה מחדש, אלי זעירא מסביר להם שהוא היה צריך לבחור בין כמה וכמה אפשרויות: לא לפתוח כלום, לפתוח את שניהם, לפתוח אחד מהם:
בהמשך עדותו, הוא לא משאיר מקום לספק, רק אחד האמצעים עבד:, אלי זעירא חוזר על זה כמה פעמים, אמצעי אחד היה סגור למעט פעם אחת שהוא נפתח לפני המלחמה
?אני לא אמשיך עם שאר הפרטים, הרוב הגדול נמצא בכתבה של עופר אדרת בהארץ:
https://www.haaretz.co.il/news/politics/.premium-MAGAZINE-1.8827471
לקריאת המאמר למי שאין לו מנוי:
https://bit.ly/3dsPStS
המסמך הושם במעטפה משנת 1974 ונשמר בסוד, עד היום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eight + 13 =