web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני

"מלחמת הכוכבים" ואני

העטיפה של הספר המקורי על "מלחמת הכוכבים " שהופיע בעברית בהוצאת "רמדור " ב-1977 ג'ורג' לוקאס מופיע כמחבר אלן דין פוסטר הוא סופר הצללים.אליעזר כרמי הוא המתרגם.

העולם כמרקחה:הסרט השביעי והמצופה מאוד בסדרת "מלחמת הכוכבים ""הכוח המתעורר"  יוצא סוף לסוף למסכים.

אמנם זהו אינו סרט בבימויו וכתיבתו של ג'ורג' לוקאס היוצר המקורי ,אבל לאיש זה לא איכפת. לדעת הרוב המכריע של הצופים והמבקרים ג'ורג' לוקאס שבעבר היה סוג של גורו דתי ממש עבור מליוני חובבי מדע בדיוני וקולנוע ברחבי העולם  ביזה את עצמו עם הטרילוגיה השנייה של סרטי "מלחמת  הכוכבים שכל אחד מהם היה גרוע מקודמו. הם היו אמורים לתאר את האירועים שהביאו למצבו של יקום "מלחמת הכוכבים " בראשית הסרט הראשון והיו מעין משלים פוליטיים אפלים על התדרדרותה וקריסתה של פדרציה בין כוכבית,משהו בסגנון ובהשראת סדרת "המוסד" של אסימוב. הכוונות היו טובות התוצאות היו עלובות.

אני לא זוכר מהם כמעט דבר.

את הסרט הנוכחי ביים ג'י ג'י אברהמס שידוע כבר מסדרות טלוויזיה שלו כמו גם גירסאות קולנועיות חדשות "משימה " בלתי אפשרית " ולמסע בין כוכבים".

המוני החובבים על פי דיווחים ראשוניים התפעלו והתרשמו מהגירסה החדשה שלו שהיא בגדר "חזרה " לסרטים המקוריים. מעין "החזרת עטרה ליושנה".אני  מבלי שצפיתי  בסרט מתרשם  מכך הרבה פחות אם כי גם אני הייתי בעבר מעריץ נלהב של הסרטים של הסדרה ושל היקום הבדיוני שעמד מאחוריהם.

לראשונה נודע לי על עצם קיומו של "מלחמת הכוכבים " מהעיבוד בשני חלקים מלחמת הכוכבים –סיפור הסרט "  שהופיע במפתיע  בארבעה עמודים ענקיים עם צילומים בשחור לבן בשני גליונות  מספרי 721-722 בחודש דצמבר 1977.

למיטב ידיעתי זאת הייתה הפעם הראשונה והאחרונה ש"7 ימים "אז המגזין הנקרא ביותר בישראל פירסם על דפיו עיבוד סיפורי של סרט ובוודאי ובוודאי של סרט מדע בדיוני.

גם אני הייתי בין הצופים הנלהבים של הסרט כאשר היגיע לישראל ב-1978. אני התרשמתי מאוד מהסרט ועוד יותר מהמשכו"האימפריה מכה שנית ". וקצת הרבה פחות מהסרט השלישי "שובו של הג'די ".אבל הוא היה בסדר.

כרזת הסרט "מלחמת הכוכבים" בעברית.

אולי במפתיע זכור לי שיותר מכל התרשמתי  דווקא מהספר שהופיע בעברית על פי הסרט שיוחס  ככותב לבמאי ורג' לוקס ושלמעשה התברר נכתב בידי כותב צללים  סופר מדע בדיוני מוכשר בשם  אלן דין פוסטר.

העטיפה החורית של הספר "מלחמת הכוכבים " מאת אלן דין פוטסטר כסופר צללים בעברית.

למה  התרשמתי כל כך לא ברור לי בדיעבד.  אולי  בגלל שהיה זה סיפור הרפתקאות גרנדיוזי שרק מעטים הופיעו כמוהו אז בעברית.הסרט  נראה לי כמאכזב לעומת מה שתואר בספר.אולי משום שגם הפעלולים המדהימים ביותר של הקולנוע אינם יכולים להשתוות לעולם למה שמסוגל הדמיון האנושי.

( פוסטר כתב גם את העיבוד הספרותי לסרט הנוכחי ).

שנת 1978 הייתה שנת שיא של המדע הבדיוני בישראל  שזכה פתאום ללגיטימציה ולפרסום הודות ל"מלחמת הכוכבים". גם הודות להצלחת הסרט החלו להופיע בעברית תרגומים רבים של ספרי מדע בדיוני קלאסיים שונים ,וגם מגזין מדע בדיוני בשם "פנטזיה 2000"

בצירוף מקרים מוזר ממש במקביל לתרגום הספר "מלחמת הכוכבים " בידי אליעזר כרמי בסיגנונו המיוחד, הופיעו בעברית ספרים  שהזכירו ספר וסרט זה מאוד. וזאת כפי שנודע לי לעתיד משום שהיוו מקורות השראה מרכזיים לסרט.

אלו היו סדרת "המוסד"  של יצחק אסימוב בתרגום עמוס גפן שתיארה את שקיעתה של קיסרות גלקטית בעתיד הרחוק ,ו"חולית " של פרנק הרברט בתרגום עימנואל לוטם שתיאר את מאבקה של קבוצת מורדים בקיסרות גלקטית אכזרית.

ספרים אלו הרשימו אותי מאוד והם הרשימו אותי מאוד לא רק בגלל עצמם אלא גם בגלל הדמיון שגיליתי בהם  ל"מלחמת הכוכבים".

עטיפות חוברות קומיקס שהופיעו בעברית בהוצאת "קווין קומיקס" על פי מלחמת הכוכבים"

אבל מאז זרמו מים רבים בירקון.

הסדרה השנייה הרשימה אותי הרבה הרבה פחות אם כי היה לה ללא ספק פוטנציאל. ג'ורג' לוקאס ניסה להגיד בה משהו חדש. אבל עשה זאת ללא הצלחה.

והסרט החדש?

נראה לי שהוא כבר אינו מעניין אותי מספיק כדי לשלם עבורו מחיר כרטיס. אשמח לראות אותו בהקרנת חינם או בדי וי די או בטלוויזיה אבל ממה שאני מבין זוהי פשוט חזרה די מדויקת עם כמה שינויים פה ושם על הסרט הראשון

.MORE OF THE SAME.

שוב מלחמה בקיסרות  הגלקטית שקמה לתחייה ובעוד  "לורד אפל "  שהוא שוב בן המשפחה של הגיבורים הטובים. שוב "כוכב מוות " אם גם מסוג חדש.

תודהכבר הייתי שם.אני מעדיף להקדיש את הזמן הזה לדברים חדשים.

אבל כנספח כבונוס עבור קוראי ובהם חובבי "מלחמת כוכבים " רבים " אני מביא לכם סריקה של אותה גרסה ראשונה של "מלחמת הכוכבים "שהופיעה  כסיפור בשני חלקים בעיתון "שבע ימים "של ידיעות אחרונות ".

בתור המחבר הסיפור מופיע "ג'ורג' לוקאס " אבל מן הסתם העיבוד הזה נכתב בידי מישהו אנונימי לגמרי.

על מנת להגדיל את הדפים יש ללחוץ עליהם עם הסמן של "העכבר".

הגירסה הראשונה של "מלחמת הכוכבים " שהופיעה בעברית ,סיפור הסרט במוסף יום השישי ,"7 ימים " של "ידיעות אחרונות".

וראו את המאמר הראשון שהופיע על הסרט   מאת יהודה סתיו במוסף שבע ימים של "ידיעות אחרונות ""בחזרה לעתיד "( שנים לפני שהוקרן סרט בשם זה…)

שבע ימים מספר 725

13.1.1978

קראו גם :

מלחמת הכוכבים בשפה העברית 

ראו גם את מאמרי המקיף על תופעת "מלחמת הכוכבים ":

פולחן מלחמת הכוכבים 

המהדורה המקורית של הספר על פי הסרט שהופיעה בעברית

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

5 תגובות על “"מלחמת הכוכבים" ואני”

את שובו של הג'די ראיתי בקולנוע, והתלהבתי מאוד. כדי להשלים את השכלתי קראתי איזה 700 פעם את הספרים של מלחמת הכוכבים. חשבתי שהייתי היחידה בעולם! אשמח לגלות עוד על הספרים ומהיכן הם באו.
כשראיתי לראשונה את הסרטים התאכזבתי. אולי כי עברתי את גיל 12, ואולי כי הדמיון שלנו יותר עשיר מהקולנוע

קארי פישר הכוכבת של סרטי "מלחמת הכוכבים " נפטרה היום בגיל צעיר מהתקף לב.
היא אושפזה במצב קשה במהלך סוף השבוע לאחר שעברה התקף לב במהלך טיסה מלוס אנג'לס. אחיה טוד סיפר ביום שישי לסוכנות הידיעות AP כי אחותו נמצאת בטיפול נמרץ וכי הרופאים הצליחו לייצב את מצבה.
מדיווחים שונים עולה כי פישר לקתה בליבה במהלך הטיסה וכי אחד הנוסעים המוכשר כפאראמדיק ששהה במקרה על הטיסה ביצע פעולות החייאה בה במשך כרבע שעה עד שהמטוס נחת בשדה התעופה בלוס אנג'לס. פישר הובלה לבית החולים באוניברסיטת UCLA וביתה שוהה לצידה.
י
פישר, החלה את קריית המשחק שלה גיל 19 בסרט הקומי "שמפו". בשנת 1977 לוהקה לסרטו של ג'ורג לוקאס "מלחמת הכוכבים" כנסיכה ליאה ושיחקה לצידו של האריסון פורד ומארק האמיל. היא הופיעה שנות ה-80 בסרט "האחים בלוז" ובתפקידי אורח שונים בסרטים לאורח השנים.
עם חזרת סאגת סרטי "מלחמת הכוכבים" בשנה שעברה, חזרה פישר לתפקידה כגנרלית ומצביאה צבאית המנהיגה את ההתנגדות למסדר השואף להקים לתחייה את הקיסרות.
לפני מותה הספיקה להשלים צילומים לסרט המשך שיוקרן בשנה הבאה.
בהערת אגב אציין שהיום בצהריים הוקרן בישראל הסרט "מלחמת הכוכבים: הכוח המתעורר " וצפיתי בו ובפישר בהתפקיד הנסיכה לאיה המבוגרת הנפרדת מהאן סולו בגילומו של האריסון פורד. בלי לדעת שקארי פישר גוססת ממש בשעה זאת בארה"ב.

תמונה מעניינת באותה כתבה של חייל אימפריה רוכב על איגואנת-ענק (או דינוזאור).
לא ידעתי שהיתה תמונה כזו מהסרט המקורי, כי הסצינה לא שרדה, וספק אם בוצעה (אחרות שלא נכנסו, שרדו בפורמטים אחרים).

ב-1997 לקראת היציאה המחודשת של הטרילוגיה המקורית, לוקאס הכניס את הסצינה, שכנראה נוצרה מחדש. לחובבי המקור זה אולי נראה אז כמשהו לא שייך, אבל לפי התמונה – הרעיון היה מקורי…

לא ראיתי את סרט "מלחמת הכוכבים" החדש אבל מזה שנים היגעתי למסקנה שאני מתעב עמוקות את האידיאולוגיה האנטי דמוקרטית של הסדרה הזאת שלפיה כדי להיות גיבור ומושיע עליך להיות בעל הדם הנכון והגנים הנכונים ולהיוולד למשפחה הנכונה.
הגישה שלי לגבי סדרה זאת די מושפעת מסופר המדע הבדיוני ( וחבר בפייסבוק )DAVID BRIN שהראה במאמרים שהגישה בסרטים האלו היא מלוכנית קיצונית קלאסית..הגיבור או הגיבורה הם בעלי דם כחול ולכן בעל "הכוח" ובעצם לא ניתנים להשמדה . בעוד שנחותי הדרגה שאין להם דם כחול יכולים להיות רק מורדים נחותי דרגה שיחוסלו במהלך כל סרט.
זאת בניגוד לסדרות סטאר טראק השונות ששם כל אדם יכול להגיע להנהגה אם למד היטב והוכיח את עצמו בעיני מפקדיו ועמיתיו ללא קשר למוצאו . ב"סטאר טראק" מערכת הפקידים היא שקובעת מי שמגיע לשלטון בהתאם לכישורים והיכולות והידע המקצועי שהוא מגלה ורק הם והם גם יכולים לזרוק אותו לכלבים אם הוא מפר את החוקים ,משתגע פתאום או בוגד או או משהו.
יש לכך כמובן גם השלכות לפוליטיקה המודרנית.כאשר צצים אנשים,ביבשות אסיה ואפריקה וכעת גם בארה"ב ובמקומות אחרים שטוענים שהשלטון מגיע להם בזכות ומוכנים להפר את כל החוקים בעבור זה.התוצאות כפי שאנו רואים מאפריקה הן תמיד איומות .דמוקרטיה של פקידים עדיפה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × 5 =