web analytics
קטגוריות
קונסספירציה ריגול

מה לעשות כנגד הנשק הגרעיני של איראן ?- חלק ראשון

iran al chzor point

השבוע באוקטובר 2015  אושר בידי הפרלמנט האיראני  לאחר מאבק סוער  בין אנשי פרלמנט איראניים שונים  הסכם בין ארה"ב ובין איראן  זאת לאחר שנים של דיונים מפרכים. משמעותו  היא שלמשך העשור הקרוב התוכנית גרעינית של איראן תהיה תחת פיקוח של המעצמות.

פיקוח כלשהוא בכל אופן.

במקביל איראן חשפה בסיס טילים תת קרקעי סודי ובו מערכת  טילים חדשה חזקה לטווח "ארוך ובינוני"  שעימה היא מאיימת על "כל מי שיעז לתקוף אותה ",קרי ישראל.היא חשפה טיל שיצרה  ל"טווח ארוך "קרי מסוגל להגיע לישראל והמסוגל לשאת ראש גרעיני.הייתה בכך הפרה של החלטות מועצת הביטחון.אבל בטהראן לאיש לא איכפת.

חמינאי מנהיג איראן פירסם בחודשים האחרונים לאחר חתימת ההסכם ספר שבו פירט את תוכניתו כיצד יש להשמיד את ישראל בעשורים הבאים ( אם כי לא דווקא באמצעים גרעיניים בעניין זה הוא נזהר שלא לפתוח את הפה יותר מידי ).

FOR SUNDAY POSTSCRIPT -- ((handout)) CAPTION: "Palestine" by Ali Khamenei, Iran book on Israel, for Sunday PostScript.
FOR SUNDAY POSTSCRIPT — ((handout)) CAPTION: "Palestine" by Ali Khamenei, Iran book on Israel, for Sunday PostScript.

chamenai book

עטיפת "פלסטין " ספרו של האיאטוללה חמינאי משנת 2015 ,תוכנית להשמדת ישראל. 

בנאום  שנשא בספטמבר 2015 בעקבות הספר ובעקבות ההסכם הגרעיני הביע חמינאי  את תקוותו שהציונים יעלמו בעוד 25 שנה ( בערך בסביבות 2040) וצולם בדף הפייסבוק שלו כשהוא דורך על רגל ישראל.

kamenai on israeli flagg

חמינאי דורך על דגל ישראל.

מה יהיה בעוד עשור ?   מה יהיה בעוד 25 שנה? איש אינו יודע. אובמה בכל אופן לא יהיה אז בשלטון מן הסתם גם לא חמינאי   מנהיג איראן העליון החולה  בסרטן. אבל המיזרח התיכון ובתוכו ישראל ישארו עם איראן שלה יהיו יכולות גרעיניות.

ישראל היא המדינה היחידה שהשמידה שתי תוכניות גרעיניות על פי מה שמכונה "דוקטורינת בגין " שלפיה ישראל אינה יכולה להרשות שמדינה עויינת לה במזרח התיכון תחזיק בנשק גרעיני פעיל..אחת לפי הודעתה של עיראק של סאדאם חוסיין  ב-1982 והשנייה שלפי מקורות זרים של סוריה כאשר הכור הגרעיני שם שנבנה בעשרה צפון קוריאנית וגם איראנית פעולה  הושמד ב2007.

היום ברור שהשמדת הכורים הגרעיניים הייתה  מזלן הטוב  של סוריה ושל עיראק  לא ניתן אלא להצטמרר מהחשבה מה היה קורה עם כוחות דאע"ש אירגון הטרור הרצחני  היו משתלטים על האיזורים שבהם נמצאים הכורים.כי ברור שאם ניתן היה ליצר נשק גרעיני במקומות אלו כי אז צבא  הטרור היה משתמש בהם כנגד אויביו.

ועל פי מקורות זרים וגם ישראליים היא עמלה על חיסול של התוכנית הגרעינית של איראן מזה שנים.

מאידך ישראל לא ידעה דבר על התוכנית הגרעינית של לוב דבר שנחשב לאחד הכשלים הגדולים של המודיעין הישראלי.

iran atomic 7

ב-2011 הכריז ראש  שהמוסד דאז מאיר דגן בנאום הפרידה שלו  מתפקידו כי רק ב-2015 תגיע איראן לפצצה גרעינית.טענה שעוררה ויכוח עז בין אלו שטענו כי איראן תוכל להשיג פצצה כבר אז או בתוך שנה.

שנת 2015 כבר היגיעה ולא מן הנמנע על פי הנחתו של דגן שאיראן כבר הישיגה נשק גרעיני  ולמעשה עברה את  מה שמכונה נקודת  "האל חזור"  שהיא יצירת חומר בקיע שממנו ניתן לייצר פצצות גרעיניות שלאחריו תהיה איראן מעצמה גרעינית לכל דבר ועניין. רה"ב  אמנם חתמה בימים אלו על הסכם בנושא עם איראן אך לא מן הנמנע שכבר עכשיו איראן מחזיקה נשק גרעיני בהיחבא.ומה יהיה בעוד עשר שנים חמש עשרה שנים ?

איש אינו יודע.אולי רק האיראנים.

iran atomic book 1

זאת שאלה מעניינת :כמה שנים בדיוק עובדים האיראנים כבר על פצצה גרעינית ?
לאמריקנים למשל כידוע זה לקח לא יותר משלוש שנים לבנות פצצה כזאת מרגע התחלת העבודה מ1941.
האיראנים עובדים על פצצה גרעינית  כבר קרוב לשלושים שנה הם החלו לעסוק בנושא מחדש עוד מסוף שנות השמונים וסביר להניח שכבר אז הם שקלו במלוא הרצינות את רעיון בניית הפצצה.

למעשה אף זמן רב מכך,עוד בימי השאה.

הם החלו לעסוק בנושא זה כפי שנחשף בשנים האחרונות  בידי מאיר עזרי מי שהיה שגריר ישראל באיראן ביוזמת לא אחרת מאשר ישראל שהיציגה את הרעיון הגרעיני בפני האיראנים ואף הביעה נכונות לסייע לה בהקמת כורים גרעיניים עוד בראשית שנות השישים בועידה בינלאומית שהתקיימה בישראל בה השתתפו נציגים איראניים.לא אחר מאשר שמעון פרס  שכיהן כסגן שר הביטחון נפגש עם השאח בטהרן והיציע לו עזרה ישראלית בהקמת כור בבושהר. השליט האיראני התלהב בהתחלה מהפוטנציאל של כור כוח גרעיני אך אחרי שבדק את הנושא ויתר על הסיוע הישראלי המוצע בתחום הגרעיןאם כי קנה כור קטן לצרכי מחקר באה"ב ב-1967 כור הקיים עד היום. ישראל הייתה  מוכנה למכור לו גם טילים 0וג "יריחו " שעימם אפשר לשאת נשק גרעיני.אבל השאח סירב הוא לא היה צריך.היו לו הצעות ממקורות אחרים. השאה עם היה נשאר בשלטון כנראה היה משיג לבסוף נשק גרעיני  שיהפוך את איראן למעצמה איזורית במפרץ הפרסי אבל כידוע זה לא קרה.

חומייני כשעלה לשלטון  ב-1979 זילזל בתחילה כל רעיון הפרוייקט האטומי  ואף הוציא "פאתוה" (פסק הלכה )בנושא שדחתה את הנשק הגרעיני מכל וכל כנשק המנוגד  לאיסלאם..

הוא החל לחשוב על כך ברצינות בשיא ימי מלחמת איראן עיראק כאשר הותקף בנשק כימי של עיראק ושמע שסאדאם חוסיין עובד על מיזם גרעיני ( שהושמד בידי ישראל ) ואז נזכר כי יש באיראן תשתית ליצור נשק אטומי.

היה זה ב-1981 כאשר האיטוללה מוחמד חוסיין בהשטי נשא נאום בפני מדעני הועדה האירנית לאנרגיה אטומית ובה קרא להם לגייס את כל המשאבים הדרושים לייצור נשק אטומי. הם החלו לעסוק בנושא מחדש עד ימי סוף שנות השמונים וסביר להניח שכבר אז הם שקלו במלוא הרצינות את רעיון בניית הפצצה.

IRAN ATOMIC BOOK 6

המאמץ החל ב-1985 וכנראה כבר מ-1988 החליטה איראן לשקם את הכורים בבושהר ולהגיע ליכולת לפתח נשק גרעיני.שני האנשים שתמכו בתוכנית  הזאת יותר  מכל היו המנהיג העליון חמינאי שקרא לישראל שוב ושוב גידול סרטני שיש למחקו. את זאת אמרו בעקבות חמינאי עוד אנשים רבים בצמרת האיראנית ואחד הבולטים בהם היה כמובן נשיא איראן לשעבר אחמדינג'אד שחזר  שוב ושוב ועל רצונו בהשמדת ישראל. אבל הוא היה רק הד בכך של המנהיג העליון.

עם זאת לא היה זה רק חמינאי שחזר ודיבר באובססיביות על רצונו ב"שריפת תל אביב וחיפה " השמדת ישראל. המדובר היה תמיד בצמרת שלמה של אנשים.רק לאחרונה הכריז יועץ בכיר של חמינאי  שלאיראן יש מנדאט שמיימי להשמיד את ישראל וזאת רק אחת משפע הצהרות של בכירים איראניים בנושא.נשיא איראן רפסנג'ני מ-1989-1997המכונה לעיתים האיטוללה האטומי  שנחשב עד אז ל"מתון " בצמרת האיראנית  הצהיר שישראל תושמד בידי פצצה גרעינית אחת בעוד המוסלמים  רק יפגעו מפצצות כאלו ברמז בולט ליכולת ההתקפה של ישראל.
אז הם עובדים על המיזם  כבר למעלה מ-26 שנים.
.וזה אומר שהם נתקלו בהפרעות בעיות וקשיים וחיסולים ווירוסים על כל צעד ושעל ולמרות זאת הם ממשיכים בפרויקט כבר מזה 26  שנים.

המאבק נגד תוכנית הגרעין האיראנית.

iran scret war book1

האיראנים  עובדים על המיזם הגרעיני   כבר למעלה מ-26 שנים. תיאורטית הם יכלו לסיים אותו  בתוך חמש שנים לכל היותר אבל זה לא קרה.

לשם השוואה לאמריקנים למשל כידוע זה לקח לא יותר משלוש שנים לבנות פצצה כזאת מרגע התחלת העבודה מ-1942  בלבד לבנות פצצה גרעינית שהשמידה את הירושימה ונאגאסקי .אבל ארה"ב לא נתקלה בהפרעות לכל אורך הדרך מאלו שנתקלה בהם איראן.ש לציין  גם שכמעט כל המדינות שיש להם נשק גרעיני וערכו בו ניסוי ארה"ב רוסיה סין הודו ופקיסטן  צלחו כבר בניסוי הראשון.

ככל הנראה לא כך איראן.

במהלך עשרות השנים של העבודה הסיזיפית על המיזם האיראנים גילו שוב ושוב שהם מקבלים ציוד פגום ותוכניות  פגומות שמישהו טיפל בהם בדרך ושתל בהם רכיבים פגומים.

iran you are next

 

בין 2007 ו-2011 לא פחות מחמישה מדעני גרעין איראניים חוסלו בידי מתנקשים אלמוניים ונועזים לאורך השנים אחד מת לאחר שנשם גזים רעילים מתנור חימום בביתו .ארבעה אחרים נהרגו על ידי פצצות במקרה אחד הוטמנה פצצה באופנוע שהוחנה ליד ביתו של המדען ופוצץ בשלט רחוק .בשלושה מקרים אחרים הצמידו האופנוענים מטעני חבלה עם מגנטים למכוניותיהם של המדענים. .ופעולות אלו מיוחסות בדרך כלל בידי מקורות זרים ליחידת "כידון " של "מוסד". היה גם ניסיון חיסול של לפחות מדען איראני אחד  נוסף אך זה ניצל ורק נפצע קל.

היו גם תקריות אחרות הקשורות לכור  שמיוחסות לישראל.

iran chatufa

עטיפת מותחן על השמדת הכור האיראני בפיצוץ

בדצמבר 2011 הרעיד פיצוץ אדיר בבסיס טילים איראני קשור לתוכנית  הגרעינית כמה עשרות אנשים רובם אנשי משמרות המהפכה נהרגו ובהם גנרל במשמרות המהפכה שהיה אחראי על הטילים ארוכי הטווח שיכולים לפגוע לא רק בישראל אלא גם ביעדים ב אירופה.

והייתה גם תוכנה בשם סטוקסנט, תוכנת חבלה  מתוחכמת בצורה גאונית ממש במחשב  שמיוחסת בידי מקור זר לשיתוף פעולה בין ישראל וארה"ב .זאת הייתה "תולעת" מתוחכמת במיוחד שלפי מומחים יכולים לפתח אותה רק מדינות ששיבשה בהדרגה  החל מ-2009 כאשר הוחדרה בידי סוכנים ישראלים  את פעולות הכורים של מתקן העשרת האורניום הראשי של איראן ב נתנז באיראן ואתרים גרעיניים אחרים שם.לקח לאיראנים חודשים ארוכים כדי לגלות שהמחשבים שלהם נפגעו מתוכנת וירוס שהוחדרה אליהם.אך אז זה היה כבר מאוחר מידי ויכולות העשרת האורניום של איראן ספגה פגיעה קשה. מעריכים  שיותר משלושים אלף מחשבים באיראן נדבקו עם התולעת. לפי מקורות זרים היא נוסתה בידי ישראל תחילה בכור בדימונה על העתקים של צנטריפוגות איראניות שישראל בנתה במיוחד.

המתקפה הזאת  היא אולי פעולת הפתיחה  שהחלה את מלחמות הסייבר שהעולם נמצא כעת בעיצומן שבהם מדינות תוקפות  מדינות אחרות באמצעי מיחשוב.ואיראן נמצאת בחוד החנית של ההתקפות האלו.
לצערנו  יש להצדיע לאיראנים על העקשנות הסיזיפית שלהם בהמשך הפרוייקט עם כל זה שאני מאחל להם כל כישלון אפשרי. הלוואי שארה"ב והמערב היו מגלים עקשנות כזאת לגבי פיתוח תוכנית החלל.

י

ואם יש להם פצצה ..?

iran atomic book 2

ישנן שתי אסכולות לגבי מה שעלול לקרות אם יגיע נשק גרעיני לידי מדינה כאיראן.

אסכולה אחת חושבת שאיראן למרות האופי הדתי של הנהגתה היא מדינה שקולה ורציונאלית שפועלת על פי אינטרסים מדינתיים ולא דווקא  דתיים.

ולכן אם וכאשר יהיה בידיה נשק גרעיני איראן  תשתמש בו באופן זהיר שקול ורציונאלי כמו נניח ישראל שלפי מקורות זרים יש לה נשק גרעיני [או ארה"ב ומדינות מערב אירופה. וזה אומר שניתן יהיה לאמץ כנגדה את אותן גישות שהופעלו בעבר כנגד ברית המועצות של "הכלה " והרתעה" שיצאו מנקודת ההנחה שברית המועצות יש הרבה מה להפסיד אם תפעיל נשק גרעיני ואז ישתמשו בנשק גרעיני כנגדה. כך גם איראן היא לא תשתמש בנשק גרעיני אלא לכל היותר רק תאיים על אפשרות שימוש בו ותו לא.

 

iran alla loves me

עטיפת מותחן על הנשק הגרעיני של איראן

אך לפי אסכולה  שנייה באיראן יש חוגים בעלי אידיאולוגיה קיצונית ביותר של שיבת ה"מהדי"  המשיח השיעי באחרית הימים שהולכים ומתקרבים .אלו הם חוגים בעלי תפיסות אפוקליפטיות שגם יש להם השפעה פוליטית אדירה בחוגי הצמרת באיראן וכך למשל נשיא איראן הקודם אחמדינג'אד וגם המנהיג הרוחני של איראן חמינאי משתייכים אליהם  ,וייתכן שהחוגים אלו ינסו להשתמש בנשק זה על מנת לקרב את בוא משיחם ואת אחרית הימים.

על פי תפיסה זאת   בשלב מסויים מנהיגי איראן עלולים להגיע למסקנה שיש להשתמש בנשק הגרעיני ויהי מה מתוך שיקול שהוא מעבר למערכת אינטרסים "רגילה "  על מנת להביא את בוא המהדי וכך שום שיטת הרתעה רציונאלית לא תפעל כנגדם יתכן שהנהגה קיצונית כזאת תחשוב שעל מנת להביא את המהדי  אין "לסמוך " עליו שיגיע בכוחות עצמו אלא על איראן לפעול בכיוון הבאת "אחרית הימים "  וכי יש להשתמש לשם כך  גם בנשק גרעיני.

iran atomic book 3

ישנו גם השיקול שהיה קיים בזמן המלחמה הקרה לגבי ברית המועצות שלמרות שמנהיגי מעצמת על זאת  פעלו  בדרך כלל בצורה רציונלית הרי סדרת אירועים בלתי צפויה  מעין "משבר טילי קובה " עתידני המקביל לזה שהביא את ארה"ב ואת ברית המועצות לסף מלחמה גרעינית בראשית שנות השישים. משבר בלתי צפי כזה עלול להביא לבסוף את  האיראנים להשתמש בנשק הגרעיני.

באופן כללי מקובל כיום בעולם שהמדינות שיש בידיהן נשק גרעיני כמו ארה"ב רוסיה צרפת הודו וכנראה גם אחרות כמו ישראל יזהרו מאוד שלא להשתמש בו אלא אם כן מסיבה כלשהיא כלו כל הקיצים ,ואולי אפילו לא אז. לכאורה  בעולם נוצר סוג של "טאבו " כנגד עצם השימוש בנשק גרעיני לאחר מלחמת העולם השנייה.וגם מי שיש נשק כזה בידיו ימנע מלהשתמש בו.

IRAN ATOMIC BOOK 4

כתוצאה חששות כאלו של שימוש לא רציונלי בנשק גרעיני  קיימים כיום בצורה פחותה לגבי מדינות כמו סעודיה ומצרים  שתיאורטית לפחות יכולות גם הן לפעול למען השגת נשק גרעיני , שנראה שהשיקול הדתי האפוקליפטי אינו משחק כל תפקיד במדיניותם ואין אצלם אישים בולטים בעלי תפיסות דתיות קיצוניות כאלו עם זאת יש חשש אמיתי שמדינה כמו סעודיה תנסה גם היא להשיג נשק גרעיני אם תראה שבידי איראן יש נשק כזה.

IRAN ATOMIC BOOK 5

בעיניהם הנשק הגרעיני עלול להיתפס  כגלגול של כלי נשק אסטרטגיים מימי הנביא מוחמד. והם רואים בנשק הגרעיני אפשרות לגמול למערב על "הרג מליוני  מוסלמים " שהוא כביכול ביצע.כמדיניות "עין תחת עין". בבירור אין כאן שיקול רציונאלי מהסוג שאנחנו מבינים.

Iran_Bomb_Book

וייתכן גם שמדינה כזאת ישתמשו בנשק גרעיני מתוך מטרה להביא לסוף העולם ובכך להגשים חזון אפוקליפטי משיחי. שהרי מבחינתם אין את "הטאבו" על עצם השימוש שיש בנשק גרעיני שנוצר במדינות "החילוניות " של העולם שחוששות מאחרית הימים.

irasn kame

אולם נשאלת השאלה נגד מי מכוונת הפצצה האיראנית ?

ככל הנראה למרות איומיהם לא כנגד ישראל.לאיראנים יש אויבים מסוכנים יותר בשנים  האחרונות,אלו הם אנשי  המדינה האיסלאמית שיש לה מרכזים בסוריה ובעיראק. וסעודיה. כנגדם ככל הנראה יכוונו הטילים הקרקעיים למרות איומי האיראנים נגד ישראל.

ההנחה הישראלית היא שהאירופים לא יתקפו את איראן לא רק כי אינם רוצים גם כי אינם מסוגלים.אין להם את החידושים המתאימים ואת  תורת הלחימה המתאימה.האמריקנים לעומת זאת מסוגלים לכך בהחלט אבל השאלה היא אם הם רוצים.

אשר לרוסים ולסינים להם נראה זה לא אכפת להם במיוחד אם יש או אין לאיראנים פצצה גרעינית.

iran pitriya in the skies

 

 

היו שהיציעו שישראל תפעיל נשק גרעיני כנגד איראן.אך דרישה זאת נידחתה בידי המומחים מחשש שזה יתן  עילה להשתמש בנשק גרעיני כנגד ישראל. אחרי הכל ישראל הכריזה תמיד שלא תהיה הראשונה והיו אמרו שגם לא תהיה השנייה שתכניס נשק גרעיני למזרח התיכון. אז כל מתקפה על איראן  תהיה קונבנציונאלית.

ישראל תצטרך להסתמך על מערכת המיגון נגד טילים אבל זאת מרבית הצער לא תוכל להיות יעילה באופן מלא.תמיד יש טיל שיוכל לחדור.

ישראל אינה יכולה לאיים בשימוש בנשק גרעיני כנגד איראן כל עוד זאת  אינה מצהירה  מפורשות שברשותה יש נשק גרעיני ושומרת על עמימות.שימוש בנשק  גרעיני הוא מחוץ לכללי המשחק הבינלאומי וכל איום בו רק יחזק את הלגיטימציה והמוטיבציה של מדינות באיזור ובראשן איראן אבל גם סעודיה ומצרים ותורכיה  להצטייד  בנשק מסוג זה.

iran dcay after

מה יקרה לאחר שיתברר מעבר לכל ספק שאיראן היא אכן מדינה גרעינית?

ישראל  תצטרך לעזוב את העמימות הגרעינית שלה ולהבהיר שבידה יש נשק גרעיני ושהיא תשתמש בו אם איראן תחצה קווים אדומים שאותם תגדיר ישראל בבירור.ספק אם איראן תגיע למסקנה שהאפשרות  להשמיד עשרות אלפי מאזרחי ישראל מצדיק את החזרתה לימי הביניים ואבדו חיי מליונים מאזרחיה. ספק אם יש אינטרס לאומי איראני המצדיק מחיר כה גבוה.

על ישראל יהיה להיות בעלת יכולת מכה שנייה  שתתבצע באמצעות טילים בליסטיים הנמצאים בחסות מוגנים היטב שהשמדתם  תימנע גם אם איראן תשמיד את הסביבה סביבם.

למשל בצוללות גרעיניות שלפי מקורות זרים יש כעת בידי ישראל. צוללות מדגם דולפין שנבנו בידי מספנות בגרמניה.

צוללות אלו יצטרכו לפעול ב"יום הדין " שבו תתקוף איראן את ישראל גרעינית,ולוודא שבאיראן לא ישאר אף אחד שיוכל לצהול על ההתקפה כנגד ישראל.

 iran keshet

עטיפת מותחן על המאבק בתוכנית הגרעין הצבאית של איראן. מאת אורי עזר.

בישראל עסקו רבות במשך השנים בסצינריות של קונפליקט גרעיני אפשרי או קרוב לזה עם איראן.הן בחוגים מקצועיים בצבא בביון ובאקדמיה והן בידי כותבים של ספרות יפה שתיארו מצבים שונים של קונפליקט עם איראן  מהם של נסיונות חבלה דרמטיים ביותר בכורים הגרעיניים לפני שיגיעו ליכולת מבצעית של ממש מהם שמגיעים לכדי מלחמה גרעינית של ממש.

בתחזיות ,וסצינריות אלו נעסוק בחלק הבא של המאמר:

המלחמה הבאה כנגד איראן :תחזיות הצעות וסיפורים 

וראו עוד בעניין זה את מאמרי סדרת "האפוקליפסה השיעית " שהופיעו ב"יקום תרבות "ומתארים ומסבירים את השאיפות האיראניות -שיעיות לנשק גרעיני שיקרב את "אחרית הימים".

החלק הראשון :האימאם שנעלם 

החלק השני :כת אחרית הימים

-החלק השלישי :נשק יום הדין

וראו גם את הצד הישראלי במשוואה הזאת :

הנשק הסופי של ישראל 

iran vs israel

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twenty − 19 =