web analytics
קטגוריות
ריגול

"האיש שלנו במצרים "אמיתי " כפול או משולש ? פרשת אשרף מארואן מרגל מצרי עבור ישראל

 

ashraf maruan book english

42 שנה מלאו פרוץ מלחמת יום הכיפורים באוקטובר 1973.

וזה הזמן לחזור לאחת הפרשיות המציקות והמטרידות ביותר של אותה מלחמה ארורה. פרשת המרגל אשרף מרואן.

אשרף מרואן היה אדם בכיר ביותר במשטר המצרי ( לא פחות מאשר חתנו של שליט מצרים גמאל נאצר !) שהיה מן הצד,בעבור סכומי כסף עצומים  גם מרגל עבור מדינת ישראל. הוא העביר כמויות אדירות של מידע על הנעשה בדרגים הבכירים ביותר במצרים לישראל .

בין הרבה דברים אחרים העביר גם הזהרה על הההתקפה הצפויה של מצרים וסוריה על ישראל.אלא שהוא טעה בכמה שעות בזמן שבו תיפתח ההתקפה.

בשנים האחרונות מתחולל ויכוח קשה בחוגי המודיעין של ישראל בין מי שהיה ראש אמ"ן במלחמת יום הכיפורים אלי זעירא ובין מי שהיה ראש "המוסד " במלחמת יום הכיפורים צבי זמיר :

האם היה אשרף מרואן מרגל "אמיתי " בעבור ישראל ? או שמה היה סוכן כפול עבור סאדאת שהעביר את מידע שסאדאת רצה שיעבור וכך "להרדים " את ישראל ?

zeira book

עטיפת  המהדורה השנייה של ספרו של ראש אמ"ן במלחמת יום הכיפורים אלי זעירא  מ-2004 שבו הוא טוען שמרואן היה סוכן כפול עבור המצרים.ואגב כך חושף את שמו.

בעקבות פירסום ספר זה התקיים משפט בוררות בין זעירא וצבי זמיר שבו נקבע  בידי שופט שזעירא לא היה צריך לפרסם את שמו של מרואן שאכן ריגל עבור ישראל.

zamir sefer

עטיפת ספרו מ-2011  של ראש ה"מוסד " במלחמת יום הכיפורים שבו הוא טוען שמרואן היה מרגל "אמיתי "בעבור ישראל ותוקף את אלי זעירא על שחשף אותו  ובכך לדעתו הביא למותו. 

הויכוח בנושא נמשך במלוא עוזו עד היום.

וגם העובדה שאשרף מרואן נרצח בלונדון בידי מי שלכאורה  זוהו כסוכנים של המשטר המצרי לא תרם במהומה לסיומו.

לפניכם שתי כתבות בנושא שבהן אני דן בפרשה מנקודת המבט של תומכי שני הצדדים.

ashraf maruan book ben yof

כתבה אחת היא ראיון עם מי שעומד בראש התומכים בתפיסה  שאשרף מרואן היה מרגל "אמיתי" עבור ישראל שנרצח בידי המצרים  בלונדון לאחר שהבינו לבסוף כתוצאה ממשפט שהתקיים בנושא בישראל שהוא אכן בגד בהם לאורך כל הדרך. ההיסטוריון אורי בר-יוסף.

וראו

התככים והמזימות מאחורי ( ואחרי )מלחמת יום הכיפורים-ראיון עם פרופסור אורי בר יוסף

ומהצד השני …:

ראו מאמר סקירה על ספרו של איש המודיעין שמעון מנדס "הג'יאהד של סאדאת ". מנדס משוכנע שאשרף מרואן היה סוכנו האישי של הנשיא סאדאת שמטרתו הייתה להטעות את ישראל במזימת ההונאה הגאונית ביותר של כל הזמנים ,אם כי היא נכשלה לבסוף.

לדעת מנדס מרואן נרצח בידי המצרים אכן אך לא בגלל שהם גילו שהיה בוגד אלא משום שבטיפשותו  החליט לכתוב את זכרונותיו ללא שיעברו צנזורה שלהם.וזה עלה לו בחייו.

ashraf maruan book mendes

ועל כך ראו :

ההונאה הגאונית של אנואר סאדאת -סקירה על "הג'יאהד של סאדאת "

ושם אני מוסיף גם הצעה חדשה  בויכוח בשאלה "מי היה האחראי לרצח אשרף מרואן ":

אני מציע שייתכן שרציחתו הייתה קשורה ליריבותו עם  מולטי מליונר מצרי בלונדון ושייתכן שהייתה קשורה לפרשת תאונת הדרכים שבה נהרגו הנסיכה דיאנה ובן זוגה ,בנו של המליונר המצרי הנ"ל.

המליונר המצרי מוחמד אל פאייד,חי בלונדון והייתה לו יריבות קשה ביותר עם אשרף מארואן שהיה שותפו וידידו לשעבר.

שמו של מרואן קוּשר ב-1997  עם התאונה שבה נהרגה הנסיכה דיאנה, גרושתו של  יורש העצר הבריטי צ’רלס ובן זוגה דודי אל פאייד.

דודי אל פאייאד היה בנו של  המולטי מיליונר המצרי  מוחמד אל -פאייד, שותף עסקי וידיד ותיק של מארואן שהפך לאויב עסקי ולשונא אישי  גדול של מרואן. השניים היו מסוכסכים ביניהם ואיימו בתביעות דיבה זה נגד זה ובשלב מסויים מרואן טען שאל-פאייד איים לרצוח אותו.

דמות המבוססת בבירור על מרואן אף הופיעה כדמות “האיש הרע” – אויבו של  “האיש הטוב” המקדיש את חייו כדי להרוס אותו – בסדרת טלוויזיה מצרית משנת 2004 על חייו של מוחמד אל פאייד (וייתכן במימונו) בשם Mahmoud El-Masry. הדמות המבוססת על מרואן הוצגה כאופורטוניסט מושחת הנושא את בת הבוס הגדול (שליט מצרים נאצר) ולכן מועלה בדרגה.

ככל הנראה, כך רצה אל -פאייד שהציבור  המצרי יראה את יריבו.

ייתכן שהיה זה מוחמד אל פאייד שחשף לראשונה בפני עיתונאי בריטי שיריבו היה בעברו (גם) סוכן “מוסד”, זאת עבור ספר שפורסם ב-1998 בשם Who Killed Diana?” של העיתונאי Simon Regan ושבו נטען כי מרואן היה קשור לתאונה שבה נהרגה הנסיכה הבריטית דיאנה ובן זוגה דודי אל פאייד  ומטרתו לא הייתה דווקא דיאנה, אלא בן זוגה המצרי, בנו של שנוא נפשו.

זאת הייתה הפעם הראשונה למיטב ידיעתי שבה נטען בדפוס בשפה כלשהי שאשרף מרואן ריגל עבור ישראל.

אלי זעירא  שלימים מצא את עצמו במשפט עם ראש המוסד לשעבר זמיר על כך שחשף  בדפוס את זהותו של של אשרף מארואן כסוכן ישראלי  טען שזהו מקור המידע  על כך שאשרף מארואן היה סוכן ישראלי.והוא אכן צדק ,אבל כמובן לספר הקונספירציות לא היה את אותו המשקל לדברים שנאמרו בידי ראש אמ"ן לשעבר.

המידע יכול היה להגיע למחבר הספר  Simon Regan,  רק ממישהו שהיה מקורב למרואן או ידע עליו פרטים אישיים ביותר.

לדעתי   המידע היגיע מבעל עניין הן לגבי מותה של דיאנה והן לגבי אשרף מארואן ,ממוחמד אל פאייד. ייתכן שאל פאייד  ידע זאת ממקור ראשון מפיו של מארואן שחשף בפניו משהו ברגע לא זהיר כשהשניים היו קרובים  או סביר יותר חשד בכך.

העיתונאי טען ש”Cold journalistic logic brings one to the inevitable conclusion that Ashraf Marwan made the most perfect double agent for nearly all of the Middle Eastern and Western espionage agencies.”

לא סביר בעיני שהוא הסיק זאת ממידע עיתונאי בלבד.ברור  שהיה לו מקור מידע.

האם הוא קיבל את המידע הזה מאל-פאייד?

אולי אין זה מקרי שבזמן שבו נהרג מרואן בוצעה חקירה משפטית בשאלה האם הנסיכה דיאנה נרצחה, כפי שטען  מוחמד אל-פאייד.

האם היה קשר בין הדברים? האם ייתכן שזאת הסיבה האמיתית שבגללה נרצח מרואן דווקא אז?

אז מי הצודק ? אתם תחליטו.

וראו גם לגבי כל מיני תיאוריות קשר אחרות הקשורות במלחמת יום הכיפורים:

קשר או כשל : תיאוריות קונספירציה לגבי מלחמת יום הכיפורים

 

keshel1

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

6 תגובות על “"האיש שלנו במצרים "אמיתי " כפול או משולש ? פרשת אשרף מארואן מרגל מצרי עבור ישראל”

נסעתי עם נהג מונית ששמו עובדיה שחר. (הוא גם קרוב משפחה של אמונה שחר, וסיפר לי פרטים מעניינים על ניסיון החטיפה בתשס"ו http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3263376,00.html )

בצבא היה נהג בחטיבת יש"י, שחייליה נשלחו למוצבים בתעלה.
בשבוע שלפני מלחמת יום כיפור סופח לקצין מודיעין שנסע לאורך התעלה. הם עצרו במקומות שונים הקצין טיפס על דיונות והתבונן לצד השני ורשם דברים. בערב יום כיפור הקצין אמר לו: תזכור טוב מה שאמרתי: מחר פורצת מלחמה. לקראת ערב (יום לפני המלחמה) הודיעו לו שהוא יוצא הביתה לחופשה. הוא לא הבין אבל נסע. הקצין אמר לו להשאיר את הרדיו דלוק כי הוא עומד לשמוע קריאות גיוס. בירושלים הלך למחנה שנלר על מנת להפקיד את הרובה, אבל אמרו לו: השתגעת? יש מחר מלחמה. תשאיר את הרובה אצלך. כשהגיע הביתה עמל קשות לשכנע את הוריו הדתיים להשאיר רדיו דלוק בשקט בפינת הבית מכוסה בסמיכות… השאר ידוע.

נסעתי עם נהג הסעות אברהם הלוי מבית שמש. את סיפורו המדהים על מלחמת ששת הימים כתבתי בבלוג שלי פסודו של יום http://www.kipa.co.il/blog/147235/3457-%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%91%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%9D—%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8-%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%99-%D7%9D יורים ובוכים סיפור ליום ירושלים. סיפורו במלחמת יום כיפור לא פחות מדהים. גם הוא היה נהג מחטיבת יש"י (יחידת שומרי ירושלים). שלחו אותו למוצב המזח בבוקר יום כיפור בדחיפות לחמש אותם כי "המצרים עומדים לתקוף". מישהו (שאחר כך הפך לנעדר) התווכח אתו והתעקש לקחת את הטנדר. וכך אברהם הלוי שלא היה לו רשיון על משאית נשלח במקום זאת לנסוע למחנה על הגבול ולקחת משם תחמושת על מנת לפזר אותה בין המוצבים. כשהגיע למחנה אמרו לו: לאן אתה חושב שאתה נוסע? אף אחד לא יוצא מכאן לדרכים. עוד מעט תהיה מלחמה. הוא התעקש שאלו היו הפקודות שלו ויצא לדרך עם משאית עמוסה בתחמושת. היה כביש ארוך וישר והוא ראה מטוסים מצריים באים לקראתו. הוא קפץ מן המשאית והמטוסים פגעו במנוע של המשאית. אחרי ההתקפה חזר למשאית וראה שמדובר במשהו טכני שהוא ידע לתקן. לאחר כמה שעות של מאמצים הצליח לתקן את המשאית ומשם המשיך. לא זכורים לי יתר הפרטים…

בעקבות שתי השיחות האלו התחלתי לשאול את כל חבריי ששירתו באותה תקופה (הייתי בן 9).
דוד אשתי מנהל סניף בנק הפועלים היה בסדיר בחיל האויר, ברפידים. במשך כל היום שלפני, הם עסקו בחימוש המטוסים בטילים נגד מטוסים כי "מחר יש מלחמה". בבוקר הורו להם לשתות ולא לצום ולהוריד ולהחליף את כל החימוש בפצצות וטילי אויר קרקע. מצד שני הודיעו להם שאין יותר כוננות.

לעומתו ידיד טוב סיפר שהיה ביחידה של חיל הקשר וישן באוהל עם תחתונים כשהחלו ההפצצות על הבניינים ברפידים. לו ולאחרים אתו לא היה מושג על מלחמה צפויה. עוד מישהו סיפר שהיה טירון ועמד לקבל נזיפה על רשלנות בשמירה. הוא התייצב עם נעליים מצוחצחות וכומתה על הראש, ועמד בדום על גבעה מרוחקת ממתין לרס"ל הקשוח, כשפגז פגע באוהל והרג את האיש. לשניהם ולא לאף אחד אחר סביבם לא היה מושג מה צפוי.

המצרים עצבניים לגבי כל מה שקשור למרגל אשרף מארואן :ח'אלד לוטפי, מו"ל , נשלח לחמש שנות מאסר כי הוציא לאור ומכר גרסה מצרית של ספרו של אורי בר־יוסף, "המלאך", העוסק בסוכן המצרי. הנשיא לשעבר מובראק טוען בראיונות לתקשורת שמארואן היה בכלל סוכן מצרי כל הזמן שהונה את ישראל.ויש להניח שהואפשוט משקר כדי להרגיע את הכבוד המצרי. .אבל נראה ששאר המצרים לא משוכנעים בכך כלל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × 1 =