web analytics
קטגוריות
קולנוע

האם יש צדק? :פרשת טוביאנסקי -הסרט

// //

 

 

 

 

tobianski-1-209x300

 

 

השבוע ראיתי בסינמטק את הסרט "טוביאנסקי" – סרט יוצא דופן על פרשה מצמררת ושכוחה ממלחמת העצמאות, סיפור הוצאתו להורג על לא עוול בכפו של איש חברת חשמל שנחשב בטעות כפי שהתברר, למרגל.

הייתה זאת ההוצאה להורג היחידה בתולדות המדינה, למעט ההוצאה להורג של הפושע הנאצי אדולף אייכמן. אני ממליץ מאוד לצפות בסרט ולחשוב על האירועים ועל האנשים שיכלו לגרום לפרשה מזעזעת כזאת.

אלא שכפי שהתברר לימים הפרשיה האפלה הזאת הייתה  רק קדימון לפרשה מצמררת לא פחות, פרשת "עסק הביש"שהביאה למותם ולמאסרם של סוכענים ישראלים במצרים ולנפילתם של שר הביטחון פניחס לבון וראש הממשלה דוד בן גוריון ,הכל תוצאה ממזימותיו  ושקריו של האיש שעמד מאחורי פרשת טוביאנסקי ,איש מודיעין בשם בנימין גיבלי.

בביתי − ביתו של איש חברת החשמל, צבי אשד,  שעסק כל ימיו בחקר ותיעוד תולדות חברת החשמל − פרשת טוביאנסקי הייתה בגדר נוכחת קבועה לאורך עשרות שנים. אבי הכיר את טוביאנסקי וידע הכול על הפרשה.  הוא דיבר עם כל מי שאפשר היה שהיה קשור לנושא מצד חברת חשמל ומצד שירותי הביון , הוא חיפש וקרא כל חומר אפשרי.והיה רק מעט כזה.

לאורך השנים,  וכשהיה מגיע לשוחח עם חבריו − אנשי חברת החשמל וותיקי היישוב − לדיון בפרשה, דבר שהתרחש לפחות פעם-פעמיים בשנה, הייתה  השיחה עולה לטונים גבוהים עד צעקות ולעתים עד לקללות נגד אנשים ששמותיהם היו מוזרים עבורי, כמו גיבלי ובארי, שהוצגו כאבות כל הטומאה וכחלאת המין האנושי.

לצפות בסרט ולהבין במה בדיוק היה מדובר הוא מעין סגירת מעגל.

ראו ביקורת מפורטת שלי  על הסרט:

פרשת טוביאנסקי – כל צדק בא יומו

מוסינזון אם יש צדק

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

2 תגובות על “האם יש צדק? :פרשת טוביאנסקי -הסרט”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × three =