web analytics
קטגוריות
ארצות ועמים

השיבה לספרד

ממשלת ספרד נזכרה, באיחור קטן במקצת של 500 שנה, להתחרט על גירוש היהודים.
.מה לא עשתה ממשלת ספרד כדי להחזיר את צאצאי המגורשים והאנוסים ,ולהציל את עצמה מקריסה .עכשיו כשהקריסה הכלכלית והדמוגרפית קרובה מתמיד ,כשהאוכלוסייה המקומית שלה מזדקנת ,כשהמוסלמים נוהרים אליה בהמוניהם ומאווים איום קיומי לעשורים הבאים היא הולכת על כל הקופה.ספרד נזכרת בתושבים.שהיו חלק מימי הזוהר שלה עד שגורשו באכזריות. היא כעת מנסה להשכיח את הרדיפות וההסתה האנטישמית המרושעת שהתקיימה עד סוף המאה העשרים בספרי הלימוד של כל ילד ספרדי ובחוקי הגזע הנצחיים שהנאצים התקנאו בהם .

spain cartis

הופיע במקור ב"דיוקן –מקור ראשון "תחת הכותר "חוזרים למקום הפשע"

ממשלת ספרד נזכרה, באיחור קטן במקצת של 500 שנה, להתחרט על גירוש היהודים.
.מה לא עשתה ממשלת ספרד כדי להחזיר את צאצאי המגורשים והאנוסים ,ולהציל את עצמה מקריסה .עכשיו כשהקריסה הכלכלית והדמוגרפית קרובה מתמיד,כשהאוכלוסייה המקומית שלה מזדקנת ,כשהמוסלמים נוהרים אליה בהמוניהם ומאווים איום קיומי לעשורים הבאים היא הולכת על כל הקופה.

ספרד נזכרת בתושבים שהיו חלק מימי הזוהר שלה עד שגורשו באכזריות. היא כעת מנסה להשכיח את הרדיפות וההסתה האנטישמית המרושעת שהתקיימה עד סוף המאה העשרים בספרי הלימוד של כל ילד ספרדי ובחוקי הגזע הנצחיים שהנאצים התקנאו בהם.

ידיעה  :   אתמול ה-11.6.2015 אישר הפרלמנט הספרדי חוק תיקון  חוק שייתן לכל    יהודי ממוצא ספרדי,כנראה 3.5 מליון מהם אפשרות  להגר אל ספרד  ולקבל אזרחות ספרדית  תוך שהוא שומר על אזרחותו הקודמת.

החוק יכנס לתוקף במשך אוקטובר 2015 למשך שלוש שנים עד 2018.לאחר מכן יחליטו בספרד אם להאריך את תוקפו מעבר לכך.

את החוק היציגו בפרלמנט שרי החוץ והמשפטים של ספרד שכינו אותו "תיקון היסטורי".שר המשפטים הספרדי אמר לאחר ההצבעה כי "היום הזה מסמן את סופו של התהליך שיפתח את הדלת עבור הצאצאים של אלו שגורשו בצורה לא הוגנת".

לאמיתו של דבר אין חדש תחת השמש  מסתבר שכבר יש מזה עשרות שנים חוק שמאפשר ליהודים "ספרדים" לחזור לספרד ולהיהפך לאזרחים.אם רק יוותרו על אזרחותם הקודמת. עד כה התוצאות של החוק היו דלות ביותר. ככל הנראה לא נמצא אפילו יהודי אחד עלי אדמות שהיה מוכן לוותר על אזרחות אחרת שלו מה שלא תהיה בעבור אזרחות ספרדית. זאת הסיבה שהם מכניסים את התיקון שאין צורך לוותר על אזרחות קודמת.

 

ספרד אינה יחידה בכך בחצי האי האיברי.שכנתה פורטוגאל הודיעה  עוד ב-2013 על אישור  חוק המתיר לצאצאיהם של יהודים שגורשו מספרד לשוב למדינה ולקבל אזרחות. על פי פרסומים באתרים יהודים ברחבי העולם, בכך הפכה פורטוגל למדינה השנייה אחרי ישראל, שיש בה חוק שבות. שר התיירות הפורטוגלי אדולפו מסקיטה נונס שביקר בארץ,  בפברואר 2014 כמה ימים לאחר ההודעה על החוק החדש בספרד אמר כי בקרוב יושלם ניסוחו הסופי של החוק שיעניק אזרחות פורטוגלית אוטומטית לצאצאיהם של יהודי פורטוגאל שלא גורשו ממנה כמו בספרד אלא  נוצרו כולם בכפיה חוץ מאותם בני מזל שהצליחו. ומי שיזם את הצעת החוק הוא חבר הפרלמנט חוזה ריבריו-קסטרו, שסבור כי מדובר בתיקון עוול היסטורי ובעשיית צדק. ההצעה שלו עברה פה-אחד בפרלמנט באפריל ואושרה סופית בקיץ.

בעיקבותיה הודיעו גם נציגי פורטוגל שכנתה של ספרד כי גם הם מוכנים לתת ונותנת אזרחות אוטומטית לצאצאי יהודי פורטוגאל לברוח לכל קצוות תבל.

מה קרה לספרד ולפורטוגאל  שפתאום הן משתוקקות כל כך להחזיר אליהן את צאצאי היהודים שגורשו מהן לפני מאות שנים ? האם זה בגלל רצון פתאומי להכיר  טוב יותר את התרבות היהודית ?

לא  סביר. נראה שהסיבה האמיתית לאישור החוקים האלה היא אחרת :המצב הכלכלי והדמוגרפי בחצי האי האיברי כולו הוא גרוע יותר ממה שהציבור הרחב יודע.  הממשלות שם כנראה כבר במצב של יאוש בניסיון להביא אזרחים ( לא מוסלמים ) מכל העולם.

( כדאי להזכיר אגב שצאצאי מוסלמים שגורשו גם הם מספרד מתלוננים מרה  ובצדק מסויים על כך שהם לא מקבלים גם כן אישור לחזור לספרד ולקבל אזרחות ספרדית וגם לא יקבלו בעתיד הנראה לעין ).

יש שטוענים שספרד החליטה  על  הצורך בשיבת ספרד של היהודים  עקב מצבה הכלכלי הגרוע. ספרד שהייתה בה פריחה כלכלית בשנות התשעים ,סובלת היום מקריסה כלכלית  שמביאה לעזיבתם של עשרות אלפי ספרדים לארצות כמו גרמניה, אנגליה וארה"ב בחיפוש נואש אחר עבודה. מצב שהופך להיות בעייתי בשביל האיזון החברתי בגרמניה ובספרד כאחד. עקב אחוזי האבטלה הגבוהים (עומד בערך על כ-26%), עשרות אלפים מפוטרים ונוסעים לנסות את מזלם בהשאירם את משפחתם מאחור. מצב זה לא רק הרסני לאותן המשפחות אלא גם לכלכלת ספרד שנשארת קפואה, קרוסה ובחשש יומיומי לגורלה.

ולמי שלא מאמין שבספרד יש קריסה דמוגרפית אז הנה הנתונים : עוד ב1975 שנת מותו של  רודן ספרד הגנראל פרנקו  ששלט בה במשך עשרות שנים שיעור הפיריון בספרד היה מהנמוכים באירופה. מאז הפריון עוד ירד בצורה דרמטית בתוך עשרים שנה והפך מהגבוה באירופה המערבית לנמוך ביותר באירופה המערבית ,אולי בעולם כולו. נתונים מראים שבשנת 1950 ילדה האם הספרדית 2.57 ילדים במשפחה .בשנת 2010 היא יולדת 1.56 ילדים למשפחה. זה השינוי החד ביותר שנצפה במקום כלשהו בחיי משפחה בעולם כולו. שיעורי פריון כאלו יביאו את ספרד לאבד מחצית מאוכלוסייתה בכל דור. ואם זה ימשך הרי שהדור הספרדי הצעיר בשנת 2110 יימנה רק שמינית מזה של 2010. זה לפי נתוני חטיבת האוכלוסייה של האו"ם.

אם אכן הספרדים מעוניינים בשיבת היהודים לארצם מסיבות דמוגרפיות  גם לא מפתיע.כל מיני הוגים כבר חזו לפני עשור  וביתר שאת בשנים האחרונות בספרים כמו ספרו של דיוויד גולדמן "ציביליזציות גוועות " שסימני קריסה דמוגרפית באירופה יתגלו בערך עכשיו. היבשת הנערצת הזאת עומדת לשקוע בעתיד הלא רחוק למצב של סניליות עם הזדקנות אוכלוסייתה ועם הופעת האוכלוסיות השונות של מהגרים שמן הסתם יגרמו שם לבעיות פנימיות עצומות .מסתבר שאירופה מתרוקנת מאירופים . בעבר טענו  יש רק שתי מדינות באירופה שאוכלוסייתן גודלת אלה הן תורכיה ואלבניה שתי מדינות מוסלמיות . אבל היום מתברר שגם בתורכיה יש קריסה דמוגרפית .

ההערכה היא שבעוד מאה שנה יהיו האירופים במוצאם רק 7 אחוז מאוכלוסיית העולם בעוד שבראשית המאה הקודמת היו 27 אחוז מאוכלוסיית העולם. אוכלוסיית הקשישים שם גודלת בהתמדה ומגדילה את המעמסה על הצעירים המתמעטים.

ייתכן שלהזדקנות שם אפשר ליחס גם את הירידה הניכרת והולכת בעוצמה ובחיות של התרבות האירופית ( ירידה שבין השאר אפשר לראות לה סימנים בולטים בספרות ובמדע0/
לעומת זאת יש גידול ניכר באוכלוסיית המדינות המוסלמיות שמהגרים לאירופה.יש דמוגרפים שטוענים שבשנת 2100 יהיה באירופה רוב מוסלמי.

והבעיות הדמוגרפיות ניכרות במיוחד בספרד.

התגובה הזאת של ספרד ופורטוגל לא הייתה בלתי צפויה. פולין כבר החלה לפעול בכיוונים דומים עוד לפני שנים.פולין בתור דוגמה אחת מימנה פרוייקט אמנותי של יעל ברתנה שמטרתו הייתה למשוך יהודים לפולין,ברתנא אף הקימה את "התנועה להתחדשות יהודית  בפולין".

אולם תגובתם של ספרד ופורטוגאל היא מעניינת במיוחד  מסיבות אחרות הקשורות להיסטוריה העגומה מאוד של היהודים בארצות אלו שאפשר להשוות אותה אך ורק להיסטוריה של יהודי גרמניה.

נאצים שלפני הנאצים

spain torkvemada

הנזיר האינקויזיטור טורקומדה קורא למלכי ספרד לגרש את היהודים.1492.

כידוע ליהודי ספרד שנחשבים לאחת מהעדות היהודיות המפוארות לצד "האשכנזים "  הייתה  היסטוריה עשירה ביותר והם התאפיינו בספרד בפריחה תרבותית תורנית עברית וכללית למך פרק זמן ארוך והופיעו שם כמה מהיוצרים היהודים המפורסמים ביותר כמו שלמה אבן גבירול אברהם אבן עזרא יהודה הלוי ואחרים.

שם ככל הנראה נוצרה הקבלה בצורתה המוכרת לנו כיום ושם נכתב ספר "הזוהר".

בעבר בימי הביניים הספרדים ובני עמים אירופיים אחרים את היהודים לשטחיהם,כדי שאלו יעזרו לפתח את הכלכלה המקומית המעורערת עד הבלתי קיימת,ואלו אכן תרמו רבות לפיתוחה של ספרד שכתוצאה הפכה לאחת המעצמות הגדולות של אירופה הנוצרית,שהודות ליהודים חיברה בין המערב הנוצרי והמזרח המוסלמי.

יהודים היו רופאים מפורסמים של מלכי ספרד, גובי מסים, סוחרים ובנקאים, שתרמו תרומה חשובה ביותר הן למלך והן לאוכלוסייה הכללית- זאת בנוסף ליצירה התרבותית העשירה ולמורשת של יהודי ספרד, שכמעט אין לה אח ורע בתולדות העם היהודי בימי הביניים: משוררים, בלשנים, פוסקי הלכה גדולים, מנהיגי ציבור שנהנו מהשפעה גדולה בחצרות המלכים ובתמורה העניקו למלכיהם שרותים חשובים ביותר, גם בדיפלומטיה וגם בסחר בין לאומי, לצד מתן שירותים פיננסיים חשובים, הן לכתר והן לכלל הנתינים.

היהודים בין השאר, גם שימשו גם כגשר בין אירופה הנוצרית וארצות האיסלם בשל שליטתם בערבית, ביוונית ובלטינית ובשל קשריהם עם אחיהם בארצות שתחת שלטון האיסלם וגם כאן תרמו תרומה חשובה בכל שטחי החיים. .

עד .. שהכלכלה התחזקה מספיק ונוצר מעמד כלכלי "מקומי -נוצרי "חזק מספיק שהיה מתחיל לדרוש את גירושם או חיסולם של היהודים.

לשינאה ליהודים בספרד היו שורשים עמוקים מאוד.עוד בראשית הנצרות בספרד היא התאפיינה בגזענות ושנאה אובססיבית ליהודים המזכירה יותר מכל דבר אחר את השנאה הנאצית.  השליטים הויזיגוטיים של ספרד בראשית ימי הביניים לאחר שחוקקו חוקים מפלים שונים כנגד היהודים שבתחומם  הכריזו על המרה בכפייה של היהודים ושיעבוד כולם כעבדים לנוצרים.ב694 הכריזה מועצת הכנסייה בטולדו שכל היהודים הם עבדי הנוצרים וילדיהם ימסרו לחינוך נוצרי ויחותנו עם לא יהודים.

לאחר מכן פלשו המוסלמים לספרד וכבשו אותה ומדיניות זאת כמו נשכחה.אך לימים מדיניות זאת של הוויזיגותים  שימשה לימים כנר לרגלי הספרדים למשך מאות רבות של שנים.

היחס הסובלני באופן יחסי ליהודים בספרד הנוצרית  החל להיעלם  במאה ה-14 עם התגברות הקנאות הנוצרית שהיגיעה למימדים אובססיביים מטורפים אולי חסרי תקדים בעולם כולו. התרבו ויכוחים דתיים בין יהודים לנוצרים בשאלה איזו היא "דת האמת " שתמיד נכפו על היהודים ובהם לא יכלו לצאת כשידם על העליונה מחשש שהדבר יביא לפרעות ביהודים. כתוצאה גם מכך   נתרבו  מומרים יהודיים .ב1391 התקיימו כתוצאה מהסתה פרועה של כמרים בספרד פרעות אולי חסרות תקדים מאז ימי מסעות הצלב  ביהודים בספרד.  הן התרחשו בכל מקום והשתתפו בהם כל בני המעמדות כולם כמרים ואצילים עירונים עשירים  ועניים כפריים אספסוף וחיילים .רוב קהילות ספרד הושמדו ורק מעטות ניצלו.מיהדות מיורקה המפוארת לא נשאר זכר. וגם קהילת ברצלונה חרבה ושוב לא התאושש עד המאה העשרים. הרב חיסדאי קרשקש ניסה לאסוף כסף לשכירת צבא שיגן על היהודים אך ללא הצלחה.

מעריכים ששליש מיהודי ספרד קידשו את השם שליש השתמד ושליש שרד.

מכאן ואילך הייתה קהילת יהודי ספרד בירידה בלתי פוסקת  ותחת איום בלתי פוסק.חיסולה היה כעת רק שאלה של זמן. מבחינה כלכלית עם התפתחות מעמד העירוניים שוב לא היה בהם צורך כלכלי ונחקקו נגדם חוקים מפלים ללא הרף.

לבסוף עלו לשלטון המלכים פרדיננד ואיזבלה שאיחדו את ספרד והיו נחושים שיהיה בה רק עם אחד ורק אמונה אחת .את מדיניותם קבע האינקויזיטור טורקומדה  נצר למשפחה יהודית שרצה להפריד את היהודים לגמרי מהאנוסים.אף כי דמו של טורקומדה עצמו היה יהודי הרי הוא רדף בחרי אף לא רק את הנוצרים אלא גם את האנוסים וכל מי שנמצאה בגופו טיפת "דם לא טהור "  ,אולי משום שידע שאם יהיה המארגן הראשי של הרדיפות בעצמו הרי זה יהפוך אותו לבטוח יותר באופן יחסי.

העילה לצו הגירוש סופקה בידי האינקוויזיציה. היא העלילה על היהודים שהם רצחו ילד נוצרי, כתוצאה מעדות מבולבלת של אחד היהודים.  היום ברור שהמדובר היה בעלילת דם נתעבת  וכי לאמיתו של דבר שום ילד נוצרי לא נעלם ולא נהרג מחוץ לדמיונם של האינקוויזיטורים . אבל כל  החשודים בפרשה  עונו  איומים נוראים וענו את מה שהאינקוויזיטורים רצו לשמוע .. לימים הסיפור הבדוי מלב התפתח בדמיון הספרדי ובספרד נוצר פולחן שלם סביב הילד הבדוי שכביכול נצלב  בידי היהודים.

עבור האינקוויזיציה והשלטון  הפרשה סיפקה את העילה הסופית לגירוש יהודים מספרד ב1492 הצליחה לשכנע את המלך לגרשם מהממלכה.

החוק הטיל עונש מוות על כל יהודי שיחזור לספרד. אצל היהודים מצידם פשטו שמועות שמכאן ואילך יש חרם על  השיבה ספרד.

סך  הכל מעריכים שכמאה עד מאתיים אלף מיהודי ספרד התנצרו והפכו להיות בעיני האוכלוסייה הכללית "מראנוס " ( "החזירים " בספרדית ).

נראה שלגירוש היו סיבות דתיות לאומניות בלבד ולא סיבות כלכליות . פרדינאנד ואיזבלה רצו ספרד מאוחדת ,אומה אחת מלך אחד דת אחת. האינקוויזיציה רצתה ספרד שתהיה נוצרית לחלוטין . הם השיגו את מבוקשם.

היה זה ניצחון אידיאולוגי  מרשים לכנסייה אבל תבוסה מוחלטת לכלכלה הספרדית שכן כתוצאה מהגירוש איזורים שלמים התרוקנו מישוב וכפי שהתברר בדיעבד הוא גרם למשבר כלכלי שספרד לא באמת התאוששה ממנו במשך מאות שנים עם היעלמות יסוד נמרץ של אנשי מסחר וכלכלה ואינטלקטואלים. השולטן בייזיד הביע את תדהמתו  מטימטומם של הספרדים בפני השגריר הוונציאני בארצו  ושאל אותו מדוע קוראים למלך ספרד חכם בזמן שהוא מרושש את ממלכתו ומעשיר את אויביו התורכים עם היהודים ששלח אליהם.

זמן קצר לאחר הגירוש גילה כריסטופר קולומבוס את יבשת אמריקה בשליחות מלכי ספרד.  קולומבוס ( שישנן שמועות שהיה ממוצא יהודי ) גילה את  יבשת אמריקה  באמצעות אטלסים ומכשירי ניווט שאותם יצרו יהודי ספרד בתור הזהב שלהם.  אוצרות הזהב האדירים שהתגלו ביבשת זאת כפי שהתברר  היצילו את הכלכלה הספרדית.

לזמן מה לפחות.

תורת הגזע הספרדית  

אבל גם עם גירוש היהודים מספרד לא באה לספרדים המנוחה מהיהודים.  בספרד התפשטה בספרד תורת גזע שאותה הפיצו ראשי הכנסייה והאינקויזיציה שראתה ביהודים ובכל מי שהוא ממוצא יהודי בעלי דם ומתועב ושטני " והכריזה מדיניות של  "טוהר דם " שהזכירה את חוקי נירנברג של הנאצים והייתה גם הרבה יותר מאריכת ימים ויסודית מחוקי הגזע של הנאצים.צאצאי האנוסים חיו במשך מאות שנים חיים של אימה בלתי פוסקת כשהם חוששים משכנים וידידים שילשינו עליהם בפני האינקויזיציה אם חלילה  יגלו  "סימנים של יהודים"  כמו יותר מידי ניקיון אישי.,אי אכילת חזירים וכיוצא באלו .  ועל כך העונש היה בדרך כלל שריפה לאחר עינויים נוראיים.  אלפים הומתו בהמתות פומביות בידי האינקוויזיציה לאחר עינויים מזעזעים.

מעריכים כי החל משנות השמונים של המאה החמש עשרה ועד 1520 הועלו על המוקד בסביליה לבדה כ4000 אנוסים.

טורקוומדה  כאינקויזיטור ראשי במשך 15 שנה שרף 8800 גברים ונשים.ועוד 6500 הוצאו להורג בשיטות אחרות.והכניס לכלא עוד תשעים אלף אנוסים על עברות שונות.

היהודים גם היו תחת איום גירוש מפורטוגאל כעבור כמה שנים אלא  ששם הבין  המלך  את מה שלא הבינו הספרדים , שעזיבת היהודים תביא לחורבן כלכלי על ארצו וכתוצאה הוא עוד הרחיק לכת לעומת הספרדים ובמקום לתת ליהודים  לעזוב בשקט נכפתה עליהם המרה שבכפיה מאז נאסר עליהם לעזוב את המדינה..

מבחינת האוכלוסייה הגזענית  בספרד ובפורטוגאל בכל כל ההתנצרות  לא שינתה דבר.  והיא ביצעה פרעות חוזרות ונשנות באנוסים.

גם לאחר הגירוש המשיכה מסורת אנטישמית מפותחת בספרד ובפורטוגל   למרות שלא נשארו שם יהודים ככאלה כלל.

כמרים כתבו על ספרים על היהודים שאותם לא היכירו  ותיארו  אותם כבעלי זנב ודמויי שטן. זאת כדי להפחיד את האוכלוסייה מהם ולחזק את ההפרדה הגזענית בין המרנוס ( חזירים ) ושאר האוכלוסייה.

כל אחד באוכלוסייה הספרדית חשש מהיום  שבו יצא מישהו שיטען שדמו אינו טהור. האשמה של "יהודיות " מנעה מאנשים אוניברסיטאות וקריירות והייתה עלולה להביא למאסר ועינויים במקרה הטוב ושרפה במקרה הרע.

היהודי הפך לחלום בלהות של הנוצרים בספרד שחששו שהוא ידביק אותם בדמו המורעל. ב1673 "יהודי " הוגדר כל מי שהיה קשור ליהודים לפני 21 דורות  או נוצרי ששתה את חלבה של מיניקה בעלת דם "מזוהם".

כתוצאה בספרד התפשטה תעשיית מפותחת ביותר של גנאלוגיות מזויפות שתפקידן היה להראות שלבעליהן לא הייתה אפילו טיפה של דם יהודי אחד במשפחתו מזה עשרות דורות ,לצידם פעל צבא שלם של פקידי שלטון מושחתים שקיבלו שוחד טוב כדי לאשר את הגנאלוגיות המזוייפות. כתוצאה אי אפשר היום לסמוך בשום עניין  על שום רשימה גנאלוגית של איזה שהוא ספרדי,  אם כי עוד היום בראשית המאה ה-21  ניתן למצוא בספרד משפחות אצולה המתגאות ב"טוהר דמן ". אבל אין לדעת עד כמה אמינות הגנאלוגיות שעליהן הן מסתמכות.

ההפרדה הגזעית בוטלה רק בסוף המאה ה-18.כאשר המלך כפה על משפחות שהתגאו בטוהר דמן להשיא את בנותיהן עם בני משפחות שנודעו כבעלות מוצא של אנוסים.

בוקסה במאמר : כמה אחוזים של צאצאי "מראנוס " יש כיום בספרד  ?

מחקר גנטי שבוצע בספרד ב-2008 בדק אלפי ספרדים באיזור מסויים והיגיע למסקנה שבכ20 אחוז מהם יש סימנים ברורים למוצא גנטי מיהודי ספרד. על תוצאות המחקר יש חילוקי דיעות בקהילה המדעית.במקום אחר מבצעי המחקר הסבירו את המימצאים  שאותם ייחסו קודם למוצא יהודי ,   דווקא במוצא פיניקי של התושבים הספרדים. ויש חושבים שהאחוזים באוכלוסייה  של צאצאי המראנוס הם גדולים הרבה יותר.

שקיעת ספרד

בנתיים ספרד גילתה וכבשה את דרום אמריקה לאחר שמיליונים של אינדיאנים מתו בדיכוי הספרדי במה שמוגדר כיום כאחד  ממעשי הגנוסייד הנוראים בהיסטוריה ,אוצרות הזהב שלהם  הועברו ברובם לספרד.  אבל אלו השתמשו בהם בעיקר לקישוט ארמונות וכנסיות בזהב ,ולא להשקעות כלכליות ,כתוצאה הכלכלה הספרדית שהתבססה  במשך מאות שנים על עבודת עבדים אינדיאנים  ביבשת אמריקה הייתה תמיד בקריסה.

לאחר תקופה קצרה מאוד  ( כמה עשרות שנים ) של פריחה תרבותית במאה ה-16 עם סופרים דגולים כמו סרוונטס מחבר "דון קישוט" ( כנראה ממוצע אנוסים )  לופה דה וגה קלדרון דלה ברקה אמנים  דגולים כמו ולסקז ,התרבות הספרדית שקעה גם היא וספרד לשעבר  בימי הביניים גשר תרבותי בין מזרח ומערב הפכה ארץ נידחת בדרום אירופה.את האימפריה שהייתה  לה בדרום אמריקה היא איבדה בשלמותה במהלך המאה ה-19 מידי המקומיים  שקצו בדיכוי  ובשחיתות הספרדיים.

לאורך השנים היו  אמנם גם מספר ניסיונות להחזיר את היהודים לספרד כדי יחזקו את כלכלתה אלא שנסיונות אלו נתקלו בהתנגדות עזה  של הכנסייה והאינקוויזיציה ומלך  ספרד קרלוס הרביעי לאחר שביטל סופית את ההפרדה בין אנוסים וספרדים טהורי גזע  עוד  חידש את הצו שוב ב1802.

כל תוכניות השיבה אגב דנו רק יהודים ספרדים.כלפי היהודים "האשכנזים "  הייתה בספרד שינאה  אובססיבית גדולה אף יותר  עד לשנים האחרונות ממש  וגם אם היו מוכנים לקבל את " היהודים הספרדים "  שאליהם התייחסו בחיוב מסוייג וחשדני  ( בכל זאת אלו דוברי ספרדית ) הרי הקפידו תמיד לאזכר גם את היהודים האשכנזים "היהודים האמיתיים " אלו נראו בספרד לאורך הדורות כאויבי הנצרות וספרד הקתולית בפרט.  עד השנים האחרונות ממש ניכרת בספרד רתיעה עמוקה מכל רעיון של שיבה יהודית לספרד כדי שלא ליצור מחדש "בעיה יהודית " אותה "בעיה " שהמלכים פרדיננד ואיזבלה "השכילו לפתור בתבונה רבה כל כך " בסוף המאה ה-15 כפי שחזרו והסבירו כל ספרי הלימוד הספרדיים עד שנות התשעים של המאה העשרים. ספרי הלימוד של ספרד כמובן היו מלאים מאז ומתמיד בהצהרות אנטישמיות כולל דברי שבח על המלכים הקתוליים פרדיננד ואיזבלה ועל האופן היסודי שבו פתרו את "השאלה היהודית בארצם" ובסיפורי ם בדויים מלב על יהודים שרוצחים ילדים נוצרים שאותם מחברי ספרי הלימוד הקפידו לתאר בפרטי פרטים דקדקניים לתועלת הילדים הקוראים.

שיבות ספרד

יהודים החלו לחזור לספרד בשנות השישים של המאה ה19.הם באו מצפון אפריקה לאחר עלילת דם במרוקו.ב1869 הכריז ראש ממשלת ספרד החילונית כעת אמיליו קסבטלאר על פתיחת שערי המדינה גם ליהודים ובכך בוטל צו הגירוש. בשנות השבעים  הוענק לקהילה שחבריה היו בעלי נתינות צרפתית ואנגלית שטח לקבורה.

לאחר פרעות 1881 היציעה ספרד למהגרים יהודים מרוסיה להתיישב בה אם כי אלו היו אשכנזים.ככל הנראה כרגיל מסיבות כלכליות.  אך אלו התייחסו לספרד כארץ מעבר בלבד.

ב1886 עורר הרופא הסנטור אנחל פולידו א פרננדס את העניין בספרד בספרדים ללא מולדת וזירז את העניין בהם ובלשונם הלדינו.כחלק מתחיית העניין בתרבות הספרדית החילונית שאין לה קשר לנצרות.

ב-1924  הוציאה הממשלה  צו שהעניק אזרחות ספרדית לכל אדם ממוצא ספרדי אם זה ויתר על אזרחותו הקודמת.צו שנפוץ בארצות הבלקן וזה הציל יהודים רבים בימי השואה.כאשר פליטים יהודים רבים היגיעו לספרד מארצות הבלקן.

הגנראל הפשיסט

spain franko and hitler 0

שליט ספרד פרנקו עם אדולף היטלר.

בשנות השלושים עם נפילת המשטר הרפובליקני בידי צבאו הלאומני של הגנראל הפרו פשיסטי פרנקו התחזקה האנטישמיות בספרד. לאומנים ואנשי כנסייה אז הזהירו שוב ושוב מפני שיתוף הפעולה היהודי קומוניסטי נגד התרבות נוצרית.

בין אלו היה פרנקו עצמו שלמרות שנתמך כספית בידי יהודים במרוקו כפי שהודה לימים  הקפיד להצהיר בנאום שנשא ביום הניצחון של מאי 1939 "אל לנו להשלות את עצמנו את הרוח היהודית שידעה לשתף פעולה עם המהפכה האנטי ספרדית לא ניתן לעקור ביום אחד והיא ממשיכה לפעם בלבבות רבים ".

פרנקו היה  תומך נאמן בהיטלר רוב ימי מלחמת העולם השנייה אם כי בתבונתו נזהר שלא לההפך לבעל ברית מלא עד שיתברר לחלוטין מי המנצח במלחמה.

.היום ידוע שספרד הירשתה פעילות מודיעין גרמנית נרחבת בשטחה ובנחלותיה בצפון אפריקה. שכלי שייט גרמניים הצטיידו באצלה באופן קבוע.שפועלים ספרדיים נשלחו לסייע במאמץ המלחמה של הרייך.שהמשטרה הספרדית קיבלה השראה מהגסטאפו .ושבקיץ 1941 אירגנה ספרד את הדיוויזיה הכחולה אוגדת מתנדבים שמנתה כשמונה עשרה אלף איש אשר יצאה  להילחם בחזית המזרחים כנגד הסובייטים לצד הנאצים.בנסיבות אלו אין לאמר שספרד הייתה נייטראלית במלחמה.  היא הייתה תומכת נלהבת של היטלר.

פרנקו הצהיר בימים אלו כאשר גרמניה נראה כשוטפת את כל אירופה שהוא מצדיק את "האומות שביקשו להוציא מתוכן גזעי רודפי בצע המערערים את היציבות ומציבים מכשול בדרכן של אותן אומות לממש את יעודן ההיסטורי".

עוזרו ויד ימינו של פרנקו לאורך חייו לואיס קררו בלנקו היה אנטישמי אובססיבי שפירסם ב1941 ספר שבו דיבר על הצורך של התרבות נוצרית להילחם מלחמת השמד ביהדות במונחים של מאבק בין אור לחושך בין טוב ורע ,ידוע שעוד ב1973 ערב רציחתו כשכיהן כראש ממשלת ספרד עוד נהג לקרוא באדיקות בזיוף האנטישמי "הפרוטוקולים של זקני ציון"והתייחס אליהם במלוא הרצינות.

כתוצאה ספרד של פרנקו הייתה תומכת נלהבת של היטלר  הספרדים אומנם ידעו מתי לנטוש את היטלר   עוד ב-1943 . אבל גם לאחר מכן וממש עד לסוף המלחמה המשיכו כלי התקשורת הספרדיים לתמוך בפה מלא בנאצים אם כי המנהיגים היו זהירים יותר בהצהרותיהם מכאן ואילך.

היחסים בין ישראל וספרד של פרנקו היו תמיד מסובכים ביותר. עם הקמתה סירבה ישראל להכיר ספרד של פרנקו בגלל תמיכתה בהיטלר והיצביעה כנגדה באו"ם.

על כך דיבר שגריר ישראל באו"ם אבא אבן שבנאום מה16 במאי 1949 על הצעה לטינו אמריקנית לבטל את החרם שהיה קיים אז בקהיליה הבינלאומית על ספרד הצהיר:

..איננו טוענים אף  לרגע שהמשטר הספרדי השתתף  במישרין במדיניות ההשמדה ,אולם אנו טוענים שהיה בן-ברית פעיל ואוהד למשטר שהיה אחראי להשמדה ,ובכך תרם ליעילותה של הברית כולה". ..אין בכוונתנו כלל למתוח ביקורת על העם הספרדי ..עבורנו העניין המרכזי שאין ממנו מפלט ,הוא הקשר של משטר זה לברית הנאצית פשיסטית ..זו שהביאה על המין האנושי את ההרג והסבל הנוראי ביותר .מקואליציה זו שרד רק המשטר הספרדי ,אשר קיבל בברכה ,ותמך בנסיונם של הנאצים השיג שליטה באירופה ובעולם כולו ".

מאידך בישראל הייתה התנגדות עמוקה להתנגד לספרד בגלל עניין גירוש ספרד .כפי שכתב המזכיר הראשון של משרד החוץ שלמה קידר ב-1950 בדו"ח:"שנת 1492 אמנם נשארה כתם מביש על דפי ההיסטוריה  הספרדית ,אך יחד עם זה נראה לי שאין זה מן התבונה המדינית לשמור טינה לעולמים. אילו ישראל הייתה רוצה לקיים יחסים ,רק עם אותן מדינות אשר בכל תולדות ימיהן לא רדפו יהודים מסופקני אם אפשר היה למצוא מדינה כזו .פרט אולי לאלו שבהן לא חיו יהודים מעולם".  אם כי הזיכרון ההיסטורי השאיר בישראל משקע כלשהו הרי ההתנגדות לספרד הייתה בגלל פרנקו לא בגלל פרדיננד ואיזבלה.

עם זאת הנכון הוא שבמפתיע ( גם להפתעתם של הנאצים שציפו לכך  )  בספרד הפשיסטית  גם בעת שיא תמיכתה בהיטלר  לא הייתה תחיקה גזענית כנגד יהודים ואנשים ממוצא יהודי כפי שהתבקש  ממש ממדינה בעלת היסטוריה כזאת.

אבל זה כנראה היה בעיקר  בגלל ידיעתו של המשטר שמחד קשה למצוא יהודים בספרד ומאידך קשה  גם למצוא שם  אנשים בספרד שהם לא בעלי דם יהודי.

כולל פרנקו עצמו.

שגריר ספרד בוושינגטון  קרדאנאס הסביר פעם שאם היו מונהגים בספרד חוגי נינברברג הם היו כוללים את פראנקו עצמו שלטענתו סבו היה יהודי פורטוגאלי שהתחתן עם ספרדיה קתולית והתנצר.

מכתב ששלח יהודי בלונדון לדוד בן גוריון ב1950 טען כי בהיות קצין במרוקו סיפר פרנקו על כך שהוא ממוצא אנוסים.

אבל לכל הטענות האלו אין הוכחה.ובכל אופן אין הוכחות שפראנקו עצמו התייחס למוצאו היהודי כביכול או נתן לכך להשפיע על מדיניותו.

ידוע שספרד של פרנקו עם תמיכתה  בהיטלר פעלה לשחרור יהודים ממוצא ספרדי ממחנות השמדה  וקלטה  פליטים מצרפת ומארצות השפלה.ככל הנראה כמה עשרות אלפי יהודים אכן חייבים את חייהם למשטר פרנקו.

יותר משלושה רבבות עברו בשטחה של ספרד עם או בלי אשרת מעבר היגיעו לפורטוגל ומשם עברו למקומות מקלט שונים מעבר לים.עם זאת יש לציין שבשנים אלו לא הייתה במדיניות זאת עימות עם ברלין שלא התנגדה לכך.  לאחר מכן כשברלין כן התנגדה לכך ספרד  שינתה את מדיניות הזאת שוב ושוב פתחה את גבולה וסגרה אותו בהתאם  להתפתחויות הצבאיות ולהערכותיה לגבי הצד החזק יותר במלחמה עד שהיגיעה למסקנה  שבעלות הברית עומדות לנצח ואז פתחה את גבולותיה לרווחה לפני היהודים.

בתגובה להחלטת החרם שבה תמכה ישראל פורסמה במדריד חוברת בת 50 עמודים בשם ספרד והיהודים שבה הגזימה ספרד בתיאור חלקה  בהצלת יהודים בשואה. והתלוננה על כפיות הטובה שנהגה בה ישראל בתמיכתה בחרם בה. בחוברת  הובאה עמדתה הרשמית של ספרד לגבי הגירוש הוסבר שגירוש 1492 "היה המוצא היחידי האפשרי מבחינת ענייניה הפנימיים של ספרד. וכי "וודאי שאין לקרוא לגרוש זה פוגרום או לאמר עליו כי היה אכזרי ביותר ".

לאחר מלחמת העולם השנייה חודשה הקהילה היהודית בספרד אלא שרוב אנשיה היו אשכנזים משום מה. יהודים ספרדים משום מה  לא התלהבו לחזור בהמוניהם לספרד. למרות שהם הוזמנו בידי הספרדים לחזור ברוחב לב.

פרנקו מסיבותיו הפוליטיות תמך במידה מה בקהילה זאת  על מנת לזכות לתדמית חיובית בארה"ב וב1964 הוקם מוזיאון לתרבות יהודי ספרד בבית כנסת קדום בטולדו.ב1968 היכיר השלטון רשמית בארגון הקהילתי היהודי  ושוב הוכר רשמית ביטול צו הגירוש ( ליהודים שיוותרו על אזרחות אחרת שלהם ).

פרנקו לעומת זאת ניסה להשיג הכרה ישראלית בסוף שנות הארבעים כניסיון לחזק את מעמדו המעורער בדעת הקהל המערבית . הוא הבין היטב שהשגת תעודת הכשר מישראל תפריד בעיני העולם סופית בינו ובין בעלי בריתו מהמלחמה היטלר ומוסוליני ,

לימים טען פרנקו בראיון בעיתון אמריקני  ב-1951 "אף פעם לא הייתה אנטישמיות בספרד, אני מכחיש זאת בהחלט.במסגרת יחסינו עם גרמניה במלחמה האירופית היו לנו שעות קשות משום שהגנו על היהודים .התנהגותנו גרמה סנסציה באירופה ,מפני שכאשר נרדפו יהודים ספרד הגנה עליהם".

רק מעטים השתכנעו. עם זאת באמצע שנות החמישים החל פרנקו להתקרב יותר ויותר לערבים ,בעוד שישראל מצידה החליטה לשנות את מדיניותה כלפי ספרד שמעמדה הבינלאומי הלך והתחזק.  אך ספרד מצידה שב1955 התקבלה לבסוף כחברה מלאה באו"ם החלה לגלות יחס צונן גובר כלפי ישראל ,שניזון הן מתחושת הביטחון המתחזקת של פרנקו ,הן מהאנטישמיות הספרדית המסורתית והן בגלל הרצון לחזק את קשריה של ספרד עם הערבים.

רק לאחר מותו של פרנקו ב-1986  כוננו לבסוף   יחסים מלאים בין ספרד וישראל. ב-1992 חגגה ספרד 500 שנה לגילוי אמריקה.ובהזדמנות זאת גם ציינה 500 שנה לגירוש היהודים מספרד.ב31 במרס 1992 עמד מלך ספרד חואן קרלוס בבית הכנסת היחיד במדריד ,לבוש תלית לידו עמדו המלכה ונשיא מדינת ישראל חיים הרצוג.הוא הביע תקווה שעתידה של ספרד יהיה שונה מעברה ושוב לא יהיו בה שנאת האחר וחוסר סובלנות שוב לא תגרום לגלות. בכך כמו הושג פיוס בין יהודים וספרדים.

מעריכים שבראשית המאה ה-21 יש בספרד כ-50,000 יהודים, כשהקהילות הגדולות ביותר נמצאות במדריד ובברצלונה, בהן מתגוררים כ-3500 יהודים .

ד"ר אליעזר פאפו  מומחה לספרות לאדינו  מהמחלקה לספרות באונ' באר שבע חושב שאין כאן תוכנית דמוגרפית מתוחכמת של ספרד להגדלת אוכלוסייתה :

 papoפאפו : אני יודע כמומחה המקורב לנושא מדרגים בכירים בממשל הספרדי שכרגע אין להם תוכנית יישום ברורה איך לזהות יהודים ממוצא ספרדי ספציפי -של דוברי לדינו כל הרשימה הזאת של שמות משפחות ספרדיות שרק מתוכם יבחרו אזרחים ספרדים הייתה פיקציה של גורמים יהודים…. בספרד היה סוג של פיקציה של גורמים יהודיים "לא " ספרדיים."מהכרותי עימם הספרדים איבדו את הגזענות שהייתה להם עד לפני כמה עשרות שנים כאשר היו נאצים לפני שהיו נאצים ,מוטרפים לגמרי בנוגע לשאלות טוהר הדם וכוהספרדי הממוצע היום אינו שונא יהודים יותר מהגרמני. וחוסר השנאה הזה ליהודים והוא לדעתי  הסיבה האמיתית לחוק החדש.גם בפורטוגל.

אבל יש כשל גדול אחד בספק הזה.מי אמר שהספרדים במצבם הדמוגרפי הנואש כיום באמת מעוניינים "רק" בדוברי לדינו "אותנטיים " שיהגרו לספרד? פאפו עצמו מעריך שיש רק לא יותר ממאה אלף כאלה.("לא" שלושה וחצי מליון כפי שנטען בידי גורמים ספרדים ,טענה שגויה ) וזה לא מספיק בכלל דמוגרפית. לא מן הנמ  שלאחר  שהחוק ייושם  "כל אחד " שיוכל להביא סיפור קלוש על סב סב סב סב סב ספרדי יתקבל .הספרדים דווקא זקוקים כעת לכוח אדם.

רוב יהודי ספרד כיום הם "אשכנזים ".ה"ספרדים " משום מה לא מתלהבים לחזור לשם. לא מן הנמנע שבעקבות החוק החדש  יהיו לא מעט יהודים שיעברו לספרד ופורטוגל. אבל אם כך הם יעשו שגיאה. המקומות האלו עומדים להיהפך לקיני צרעות בעשר השנים הקרובות עם המשך היריד הדמוגרפית הספרדית והתעצמות היסוד המוסלמי הקנאי .יש כל סיבה לחשוב שהם יותקפו בידי ארצות המאגרב ובידי טרוריסטים מוסלמים מבית  בניסיון לחדש בספרד  את השילטון האיסלאמי.

לא מומלץ  לאף אחד לנסוע לספרד בעוד עשר שנים.

נספח :שיחה עם פרופסור בן ציון נתניהו על ספרד.

benzion natanyau

לפני מותו שוחחתי בנושא עם פרופסור בן ציון נתניהו ( אביו של ראש הממשלהבנימין נתניהו  ) שהיה המומחה הראשי בעולם לאינקויזיציה הספרדית

בספריו פיתחו נתניהו  פיתח את התיאוריה  הרדיקאלית מאוד שלו לגבי רדיפות האנוסים בספרד  וקבע שהם לא היו תוצאה מחזרתם הנסתרת של המומרים היהודים  מהנצרות  ליהדות כפי שחשבו עד אז רוב ההיסטוריונים .  לדעתו רוב האנוסים  ( או "הנוצרים החדשים " כפי שהתקראו בידי הספרדים ) אכן עברו לנצרות בלב שלם במטרה להשתלב בחברה הנוצרית .  . אלא שהרדיפות שלהם  היו תוצאה של מדיניות גזענית של "הנוצרים הישנים"  שהיו נחושים לחסל את השפעתם ואף להשמיד  את הנוצרים החדשים מסיבות גזעניות טהורות המקבילות לאלו של הנאצים מאות שנים מאוחר יותר  ורק טפלו עליהם את האשמת "ההתייהדות ".

א: א. אתה יכול לפרט על התגלית הגדולה שלך בנושא ?

נתניהו:  גיליתי שהאנוסים בספרד נרדפו בידי האינקוויזיציה  לא משום שהיו יהודים בסתר כמו שחשבו   הכל עד השנים האחרונות, הן יהודים והן נוצרים .על סמך המחקר והמיסמכים גיליתי שהם היו נוצרים אמיתיים .יכול להיות שהם התנצרו לא בלב שלם ולא מתוך אמונה אמיתית .אבל הם בוודאי לא שמרו על האמונה היהודית ,כל  הטענות כנגדם שהם יהודים בסתר נבעו רק מתוך אנטישמיות גזענית שקרית בסיגנון הנאציזם.   ליהודים היה עניין באישור הטענות האלו על מנת להראות על כוחה של היהדות .

אבל אלה   כאלה שיקרו לגבי  יהדותם כביכול של האנוסים.

המצב היה הפוך  האנוסים היו גדולי החכמים של הנצרות בספרד והיגיעו לדרגות הבכירות ביותר של הכנסיה שם ,  ופירסמו ספרים מרובים ובכרכים ענקיים  על הנצרות ועל גדולתה,  הם היו נוצרים כנים במלוא מובן המילה. 

 אלא שכנגדם קמה כת של אינטלקטואלים , נזירים וכמרים גזעניים שקינאו בהצלחתם.    הם הצליחו לשכנע את רוב הספרדים שהאנוסים הם באמת יהודים בסתר שמשתלטים על הממלכה וכי מי שהיו יהודים הם בני גזע ארור ומקולל ושטני ואינם יכולים על פי טבעם  להיות נוצרים טובים אלא רק מתחזים.  מהר מאוד האנוסים מצאו את עצמם קורבן של רדיפות גזעניות בדומה לאלה של היהודים בגרמניה הנאצית ,לא בגלל דתם שלא הייתה יהודית  אלא בגלל מוצאם וגזעם.

א.א. :אבל הרי יש  טענות שרבים מהם שמרו על מצוות היהדות בסתר  ושעד היום מוצאים בספרד ובפורטוגל כפרים של אנשים כאלה ששמרו את מצוות היהדות לאורך כל הדורות ?

נתניהו : יש רק מעטים מאוד כאלה. כל הסיפורים האלה הם מוגזמים ביותר בלשון המעטה.  היו כמה מבינהם שאמנם שמרו על מצוות היהדות אבל הרוב הגדול והמוחלט היו נוצרים לכל דבר ואויבי היהדות שאותה שנאו לא פחות מהנוצרים הישנים .

וכדאי להדגיש:  האגדה על האנוסים שכביכול שמרו על יהדותם נוצרה בעיקר בפורטוגל ולא כל כך בספרד ששם ההתנצרות הייתה מוחלטת בהרבה .

דווקא "המוריסקוס"  הנוצרים שמוצאם היה באיסלאם שמרו הרבה יותר על מצוות דתם הקודמת האיסלאם בהשוואה ל"מראנוס " היהודים לשעבר.

אגב האינקוויזיציה  לא נוצרה ככלי לרדיפת האנוסים. מלכי ספרד שהקימו אותה ,השתמשו בה ככלי להשקיט את ההמונים שרצו בטבח המוני של היהודים, והיא באופן יחסי מיתנה את הלהבות כנגדם. מלכי ספרד כמובן כלל לא רצו בחורבן האנוסים שהיו עבורם כלי עזר חשוב ביותר.  

נתניהו מקורותה אינקויזציה 0

א.א: התיאוריה שלך זכתה לקבלה בעולם המדעי ?

נתניהו : בהחלט ,ומכל המקומות דווקא בספרד ששם תמיד הייתה דומיננטית התפיסה  שהאנוסים היו יהודים מתחזים ,דווקא שם ספרי זכו לתגובות  נילהבות .הספר שלי על האינקווזיציה שהוא כרך ענק של 1500 עמודים  יצא שם  עד כה בחמש מהדורות . אני הוזמנתי שם לכנסים שונים  שם זכיתי לתגובות נלהבות ביותר וההרצאות שלי ניתנו ביפני אולמות מלאים מה שאני חייב להגיד שבאמת הדהים אותי.לא ציפיתי לתגובות נלהבות כאלו דווקא בספרד מעוז הגיזענות והאינקוויזיציה . 

אז רק בספרד מבינים אתך באמת.האם אתה מעריך את הספרדים כעם ?

נתניהו : אפשר להעריך את הספרדים משום שהם לפחות זוכרים היטב את עברם.  ולא יתכן שתשאל ספרדי ולא ידע למנות עבורך את הדמויות החשובות בעברו של העם הספרדי.   אתה לא יכול להגיד את זה על הישראלים או אפילו היהודים ברחבי העולם שלא זוכרים את עברם.  

ñîì ñôøã -àåô÷ òåìîé
ñîì ñôøã -àåô÷ òåìîé

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

2 תגובות על “השיבה לספרד”

כיהודיה וישראלית אני שמחה שהספרדים הגיעו למצבם הנוכחי…. ארץ ספרד תהפוך למוסלמית…כי המוסלמים ישתלטו על ארצם גם מבחינת הילודה… איננו זקוקים לדרכון ספרדי…. מקוה שהיהודים ובמיוחד הישראליים לא ישובו…לספרד. תודה לאלי על הכתבה.

ה. חניתה הלוי (משוררת/סופרת/תסריטאית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ten + six =