web analytics
קטגוריות
קומיקס

מסתרי היבשת האבודה -סיפור קומיקס ישראלי מ"דבר לילדים " של שנות השישים.

באמצע שנות השישים פירסם השבועון "דבר לילדים " כמה כרכים שבהם פורסמו סיפורי קומיקס בצבעים מלאים.

ואחר כך זה נפסק. זה היה יקר מידי.

אבל בתקופה שזה נמשך כשלוש שנים פורסמו שם   בצבעים סיפורים יפים של "פרשי הגונגל " של "פלאש גורדון איש החלל "

וגם "מסתרי היבשת האבודה " של צייר הקומיקס  הישראלי הבולט של שנות השישים אשר דיקשטיין

לפניכם אחד מסיפורי הקומיקס הישראלים המקוריים והמעניינים  ביותר  שהופיעו בישראל של שנות השישים, ומן הבודדים שראו אור
בצבעים מלאים.
את סיפור הקומיקס הזה כתב וצייר הקומיקסאי הבולט באותן שנים, אשר דיקשטיין ("עין דור"). דיקשטיין כבר היה מוכר לקוראי "הארץ שלנו" מסיפור מדעי בדיוני אחר שלו, "חללית הזמן", שפורסם בעבר ב"יקום תרבות"."מסתרי היבשת האבודה" פורסם בשבועון "דבר לילדים", כרך ל"ה, בשנת 1965, בגליונות 34 עד 49. קומיקס זה ראה אור החל מאפריל 1965 והתפרש על פני 15 גליונות לפני חמישים שנה בדיוק. בתקופה הקצרצרה הזאת פורסמו חלקים מ"דבר לילדים" בצבעים, כולל סיפורי הקומיקס בהמשכים. מרבית הסיפורים שפורסמו בצבעים היו מסדרות זרות – "פלאש גורדון" ו"פרשי הג'ונגל", כולל הסיפור שהופיע בהמשכים לפני סיפור זה – "פרשי המדבר מסתערים".יש מקום לראות ב"מסתרי היבשת האבודה" כשיא יצירתו הקומיקסאית של דיקשטיין. כמו ב"חללית הזמן", גם כאן ניכרת השפעה ברורה מאוד של סיפורי הקומיקס מחו"ל, ובראשם סיפורי פלאש גורדון, שדיקשטיין הכירם היטב והרבה לשאול מהם אימאג'ים ודימויים ויזואליים. אבל סיפור זה שלפנינו עומד לחלוטין בפני עצמו.

למעשה, זהו עיבוד של סיפור ישן משנת 1929 מאת סיר ארתור קונן דוייל (יוצר סיפורי שרלוק הולמס) שהופיע בעברית ב-1952 בשם "באטלנטידה האגדית: הארץ שמתחת לים".

דיקשטיין העביר את עלילת הסיפור של קונין דוייל לישראל של שנות השישים. איכות הציורים גבוהה הרבה יותר מהרמה שהייתה מקובלת עד אז (ומאז) בקומיקס הישראלי. באשר לאיכות הסיפור – את זאת ישפוט הקורא.

ראו באתר "יקום תרבות ":

מסתרי היבשת האבודה " מאת אשר דיקשטיין 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

thirteen − six =